Постанова
від 31.01.2012 по справі 4/5027/415/2011
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"31" січня 2012 р. Справа № 4/5027/415/2011

Вищий господарський суд України у складі колегії су ддів:

Дроботової Т.Б. - головуюч ого,

Волковицької Н.О., Рогач Л.І.

за участю представників:

позивача ОСОБА_1., дов. від 04.05.2011р.

відповідача ОСОБА_2., дов. від 16.01.2012р.,

ОСОБА_3, дов. від 16.01.2012р.

третіх осіб не з'явилися (по час та місц е судового засідання повідом лені належно)

розглянувши у відкритому с удовому засіданні касаційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна Укра їни по Чернівецькій області

на постанову Львівського апеляційног о господарського суду від 15.09.20 11 року

у справі №4/5027/415/2011 Господарського суду Чернівецької області

за позовом Регіонального відділенн я Фонду державного майна Укр аїни по Чернівецькій області

до Чернівецької міської ради

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предме т спору, на стороні позивача Закрите акціонерне товари ство "Чернівецький машинобуд івний завод"

треті особи, які не заявляю ть самостійних вимог на пред мет спору, на стороні відпові дача - Комунальне підприємство "Чернівціводоканал";

- Міське комунальне підприє мство "Чернівцітеплокомунен ерго",

- Відкрите акціонерне товар иство "Чернівцігаз"

- Відкрите акціонерне това риство "Укртелеком"

про спонукання про прийняття у власність об'єктів соціаль ної інфраструктури

ВСТАНОВИВ:

Регіональне відді лення Фонду державного майна України по Чернівецькій обл асті звернулося до господарс ького суду з позовом про зобо в'язання Чернівецької місько ї ради прийняти у комунальну власність територіальної гр омади міста Чернівці інженер ні об'єкти, які у процесі прива тизації не увійшли до статут ного фонду ЗАТ "Чернівецький машинобудівний завод" та пер ебувають на його балансі, а са ме зовнішню радіомережу до м олодіжного містечка (інвента рний № 6252), телефонізацію мікро району "Южний" № 3 по вул. Півден но-Кільцева 10 (інвентарний № 6297 ), водопровід мікрорайону "Южн ий" № 3 по вул. Південно-Кільцев а 10 (інвентарний № 6294), тепломере жу мікрорайону "Южний" № 3 по ву л. Південно-Кільцева 10 (інвент арний № 6295), госфекальну каналі зацію мікрорайону "Южний" № 3 п о вул. Південно-Кільцева 10 (інв ентарний № 6296), зовнішньо-розпо дільчу телефонну мережу (інв ентарний номер № 14181), внутрішнь о-майданчиковий газопровід ( інвентарний номер 14178), зовнішн ьо-магістральну телефонну ме режу (інвентарний номер 6313), пос илаючись на безпідставність неприйняття відповідачем за значених об'єктів в порядку, передбаченому Законом Украї ни "Про передачу об'єктів прав а державної та комунальної в ласності.

Відповідач відхилив позо вні вимоги, пославшись на від сутність своєї згоди на набу ття даного майна у власність територіальної громади, від сутність належної технічної документації на зазначені о б'єкти інженерної інфраструк тури, без яких їх передача є не можливою.

Рішенням Господарського с уду Чернівецької області від 29.06.2011 року (суддя Проскурняк О.Г .) у задоволенні позову відмов лено з огляду на недоведеніс ть обставин справи, що є істот ними для задоволення позовни х вимог.

Постановою Львівського ап еляційного господарського с уду від 15.09.2011 року (судді: Гриців В.М. - головуючий, Давид Л.Л., Му рська Х.В.) рішення місцевого г осподарського суду залишено без змін як законне та обґрун товане.

Не погоджуючись з висновка ми господарських судів попер едніх інстанцій, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Чернівецьк ій області подало до Вищого г осподарського суду України к асаційну скаргу, в якій проси ть скасувати рішення та пост анову в даній справі та напра вити справу на новий розгляд до місцевого господарського суду.

Касаційну скаргу вмотивов ано доводами про порушення с удами норм матеріального та процесуального права, оскіль ки всупереч статті 43 Господар ського процесуального кодек су України судами не було взя то до уваги та не досліджено д окази, наявні у матеріалах сп рави; Положення про порядок п ередачі об'єктів права держа вної власності не передбачає необхідності виготовлення т а надання технічної документ ації на об'єкти передачі; суд и не врахували наявність зго ди відповідача на прийняття спірних об'єктів до комуналь ної власності, а також визнач ений законодавчо обов'язок в ідповідача прийняти спірні о б'єкти до комунальної власно сті за аналогією з статтею 26 З акону України "Про відновлен ня платоспроможності боржни ка або визнання його банкрут ом".

Відповідач відзив на касац ійну скаргу не надав, усно у су довому засіданні відхилив її доводи, зазначивши про закон ність та обґрунтованість суд ових рішень; треті особи не ск ористалися правом на участь представників у судовому зас іданні.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення пре дставників сторін, присутніх у судовому засіданні, переві ривши наявні матеріали справ и на предмет юридичної оцінк и обставин справи та повноти їх встановлення в судовому р ішенні, колегія суддів вважа є, що касаційна скарга не підл ягає задоволенню з таких під став.

Відповідно до статті 1117 Госп одарського процесуального к одексу України, переглядаючи у касаційному порядку судов і рішення, касаційна інстанц ія на підставі встановлених фактичних обставин справи пе ревіряє застосування судом п ершої чи апеляційної інстанц ії норм матеріального і проц есуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати чи вваж ати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенн і або постанові господарсько го суду або відхилені ним, вир ішувати питання про достовір ність того чи іншого доказу, п ро перевагу одних доказів на д іншими, збирати нові докази або перевіряти докази.

Як встановлено господарсь кими судами попередніх інста нцій та вбачається з матеріа лів справи, спірні об'єкти (зов нішня радіомережа до молодіж ного містечка, телефонізація мікрорайону "Южний" № 3 по вул. П івденно-Кільцева 10, водопрові д мікрорайону "Южний" № 3 по вул . Південно-Кільцева 10, тепломе режа мікрорайону "Южний" № 3 по вул. Південно-Кільцева 10, госф екальна каналізація мікрора йону "Южний" № 3 по вул. Південно -Кільцева 10, зовнішньо-розподі льча телефонна мережа, внутр ішньо-майданчиковий газопро від, зовнішньо-магістральна телефонна мережа) обліковуют ься у реєстрі державного май на, що не ввійшло під час прива тизації до статутних фондів акціонерних товариств Черні вецької області та перебуває на балансі Закритого акціон ерного товариства "Чернівець кий машинобудівний завод".

Наказом Регіонального від ділення Фонду державного май на України по Чернівецькій о бласті № 167 від 22.10.2009 року прийнят о рішення про передачу до ком унальної власності ряду об'є ктів житлового фонду та соці альної інфраструктури, до ск ладу якого внесено вищевказа не майно. Водночас господарс ькими судами встановлено, що Чернівецькою міською радою не надавалася згода на перед ачу у комунальну власність з азначених об'єктів соціально ї інфраструктури.

На виконання ухвали Господ арського суду Чернівецької о бласті від 15.01.2011 року сторони та треті особи у справі з метою і дентифікації провели спільн ий огляд спірних об'єктів, за р езультатами якого складено а кт від 24.06.2011 року; в даному акті з азначено, що при ідентифікац ії та проведенні огляду об'єк тів телефонізації, водопрово ду, тепломережі, госфекально ї каналізації мікрорайону Юж ний, 3, за адресою П.Кільцева, 10, ж итлова чи інша будівля відсу тні та відсутні зазначені ін женерні мережі. Також у листі Міського комунального бюро технічної інвентаризації ві д 25.06.2011 року № 1212 вказано про відс утність інвентаризаційної с прави на будівлю за адресою П .Кільцева, 10; за листом Черніве цького комунального бюро тех нічної інвентаризації від 25.06 .2011 року № 1953 за даною адресою зн аходиться товариство по експ луатації індивідуальних гар ажів № 7.

Відтак господарські суди з азначили на неможливість вст ановлення наявності спірних об'єктів за адресою вул. Півде нно-Кільцева, 10, їх розпізнанн я з-поміж інших об'єктів та ви значення властивих їм ознак (ідентифікації як індивідуал ьно визначеного майна).

Рішеннями Виконавчого ком ітету Чернівецької міської р ади від 21.09.1999 року № 628/19 "Про прийн яття у власність міської рад и відомчих житлових будинків та затвердження актів прийо му-передачі" та № 506/13 "Про затвер дження актів прийому-передач і відомчого житлового фонду у комунальну власність міськ ої ради" передано у комунальн у власність відомчий житлови й фонд Закритого акціонерног о товариства "Чернівецький м ашзавод" за адресою вулиці Уз бецька-Білоруська, що зумовл ює передачу в комунальну вла сність зовнішніх інженерних мереж, що обслуговували дани й житловий фонд.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, господарськ і суди виходили з недоведено сті порушення відповдіачем п рав позивача у спірних право відносинах, оскільки позивач не надав докази додержання н им положень Закону України “ Про передачу об' єктів права державної та комунальної вл асності”, Положення про поря док передачі в комунальну вл асність державного житловог о фонду, що перебував у повном у господарському віданні або в оперативному управлінні п ідприємств, установ і органі зацій, затвердженого постано вою Кабінету Міністрів Украї ни від 06.11.1995 року № 891 із наступни ми змінами та доповненнями; в ідсутня згода відповідача на прийняття спірних об'єктів у комунальну власність; не вст ановлено наявність спірних о б'єктів в натурі, як таких, що м огли б бути ідентифіковані в ідповідно до позовних вимог; інженерні мережі на вул. Біло руській-Узбецькій в м. Чернів ці перебувають на балансі тр етіх осіб (ВАТ "Чернівцігаз" та ВАТ "Укртелеком").

Розглянувши доводи касаці йної скарги, судова колегія з азначає про таке.

Відповідно до приписів ста тей 15, 16 Цивільного кодексу Укр аїни, статті 1 Господарського процесуального кодексу Укра їни, підприємства, установи, о рганізації звертаються до го сподарського суду згідно з в становленою підвідомчістю з а захистом своїх порушених ч и оспорюваних прав та охорон юваних законом інтересів; во дночас цивільні права та обо в'язки виникають з підстав, ви значених статтею 11 Цивільног о кодексу України, а за статте ю 14 Цивільного кодексу Україн и цивільні обов'язки виконую ться в межах, встановлених до говором або актом цивільного законодавства; особа не може бути примушена до дій, вчинен ня яких не є обов'язковим для н еї.

Правові основи управління об'єктами державної власнос ті визначаються Законом Укра їни "Про управління об'єктами державної власності", за стат тею 1 якого управління, тобто, реалізація повноважень держ ави, пов'язаних з володінням, к ористуванням та розпоряджен ням такими об'єктами, здійсню ється Кабінетом Міністрів Ук раїни та уповноваженими орга нами, до яких належить також Ф онд державного майна України ; до об'єктів державної власно сті, на які поширюється дія ві дповідного Закону, віднесено також державне майно, що знах одиться на балансі господарс ьких організацій та не увійш ло до їх статутних капіталів .

Порядок управління держав ним майном, яке не увійшло до с татутних фондів господарськ их товариств у процесі прива тизації, але перебуває на їх б алансі, врегульований відпов ідним Положенням про управлі ння державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у пр оцесі приватизації, але пере буває на їх балансі (далі - Пол оження), затвердженим спільн им наказом Фонду державного майна України та Міністерств а економіки України від 19.05.1999 ро ку № 908/68, зареєстрованим в Міні стерстві юстиції України 24 че рвня 1999 року за № 414/3707 (з подальши ми змінами та доповненнями). З і змісту вказаного положення вбачається, що одним зі спосо бів управління державним май ном, яке не увійшло до статутн их фондів господарських това риств у процесі приватизації , але перебуває на їх балансі, є передача майна у комунальн у власність у порядку, передб аченому Законом України “Про передачу об' єктів права де ржавної та комунальної власн ості”.

Частиною 1 статті 4 Закону Ук раїни “Про передачу об' єкті в права державної та комунал ьної власності” передбачено , що передача об'єктів з держав ної у комунальну власність з дійснюється за рішенням відп овідного уповноваженого орг ану; за частиною 2 статті 4 Зако ну України “Про передачу об' єктів права державної та ком унальної власності” передач а об'єктів з державної у кому нальну власність територіал ьних громад, сіл, селищ, міст, р айонів у містах, здійснюєтьс я за наявності згоди відпові дних сільських, селищних, міс ьких, районних у містах рад, як що інше не передбачено закон ом. Передача об'єктів соціаль ної інфраструктури здійснює ться в порядку, визначеному ц им Законом, з урахуванням осо бливостей, визначених статте ю 4-1 Закону, що також передбача ють прийняття уповноваженим и органами рішення щодо пере дачі об'єктів у комунальну вл асність за згодою відповідни х сільських, селищних, міськи х, районних у містах рад.

Перелік об'єктів, що передаю ться безоплатно з державної у комунальну власність, визн ачено статтею 7 Закону Україн и “Про передачу об' єктів пр ава державної та комунальної власності”, безоплатно можу ть передаватися також інші о б'єкти права державної власн ості, визначені статтею 2 цьог о Закону, якщо такі об'єкти не менше двох разів пропонували ся до продажу конкурентними способами приватизації, але не були реалізовані; визначе ний даною статтею порядок пе редачі об'єктів з державної у комунальну власність передб ачає передачу об'єктів соціа льної інфраструктури разом з майном підприємств, що обслу говували ці об'єкти, а разом з житловим фондом передаються вбудовані і прибудовані при міщення, зовнішні мережі еле ктро-, тепло-, газо-, водопостач ання та водовідведення, а так ож будівлі, призначені для об слуговування цього фонду.

За Положенням про порядок п ередачі в комунальну власніс ть державного житлового фонд у, що перебував у повному госп одарському віданні або в опе ративному управлінні підпри ємств, установ і організацій , затвердженого постановою К абінету Міністрів України ві д 06.11.1995 року № 891 із наступними зм інами та доповненнями, разом з відомчим житловим фондом к омунальним підприємствам пе редаються зовнішні мережі ел ектро-, тепло-, газо-, водопоста чання та водовідведення, а та кож будівлі, призначені для о бслуговування цього фонду. П ередача будинків відомчого ж итлового фонду у комунальну власність провадиться коміс ією з питань приймання відом чого житлового фонду у комун альну власність, утвореною К иївською та Севастопольсько ю міськими державними адміні страціями або виконкомом від повідної Ради; передача відо мчого житлового фонду у кому нальну власність провадитьс я разом із відповідною техні чною документацією на будино к, що у разі її відсутності від новлюється за рахунок підпри ємства, установи, організаці ї, що передає відомчий житлов ий фонд у комунальну власніс ть.

Таким чином, господарським и судами попередніх інстанці й вірно відзначено, що спірні правовідносини регулюються Законом України “Про переда чу об' єктів права державної та комунальної власності”, з а яким передача об'єктів з дер жавної у комунальну власніст ь територіальних громад, сіл , селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності з годи відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не перед бачено законом. При цьому поз ивачем не наведено положень закону, який передбачав би пе редачу даного об'єкта у комун альну власність без згоди ор гану місцевого самоврядуван ня, тобто, в іншому порядку, ні ж визначено наведеними вище положеннями закону; також не наведено положення законода вства, що регламентували б по рядок та умови надання (чи від мови у наданні) згоди органом місцевого самоврядування по за їх власним суб'єктивним во левиявленням. Посилаючись на прийняття управлінського рі шення, позивач не навів довод ів та положень законодавства , за якими вказане рішення пор оджувало б виникнення у відп овідача зобов'язань відповід но до статті 14 Цивільного коде ксу України в межах правовід носин, що підлягають розгляд у господарськими судами Укра їни.

Судова колегія відхиляє, як неспроможні, посилання пози вача у спірних правовідносин ах на положення статті 26 Закон у України "Про відновлення пл атоспроможності боржника аб о визнання його банкрутом", що стосуються активів банкрута , належних йому на праві власн ості або повного господарськ ого відання.

Також скаржником не спрост овано встановлені судами обс тавини справи щодо відсутнос ті необхідних та належних ві домостей про наявність та мі сцезнаходження спірних об'єк тів з метою їх ідентифікації відповідно до заявлених поз овних вимог, що стосуються ок ремого індивідуально визнач еного майна, а також відсутно сті спірних правовідносин в частині інженерних мереж на вул. Білоруській-Узбецькій в м. Чернівці, що перебувають на балансі третіх осіб (ВАТ "Черн івцігаз" та ВАТ "Укртелеком").

Судами вірно відзначено, що позивач не довів вчинення ві дповідачем будь-яких порушен ь у спірних правовідносинах, що зумовлювали б застосуван ня державного примусу, судов ого захисту порушеного прав а. При цьому вказівка апеляці йного суду на відсутність на казу позивача в матеріалах с прави не спричинила прийнятт я неправильного рішення.

Рішення є законним тоді, ко ли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавст ва і всебічно перевіривши об ставини, вирішив справу у від повідності з нормами матеріа льного права, що підлягають з астосуванню до даних правові дносин. Обґрунтованим визнає ться рішення, в якому повно ві дображені обставини, які маю ть значення для даної справи , висновки суду про встановле ні обставини і правові насл ідки є вичерпними, відповіда ють дійсності і підтверджуют ься достовірними доказами, д ослідженими в судовому засід анні.

Перевіривши у відповіднос ті до частини 2 статті 1115 Госпо дарського процесуального ко дексу України юридичну оцінк у обставин справи та повноту їх встановлення у постанові апеляційного та рішенні міс цевого господарського суду, колегія суддів дійшла виснов ків про те, що господарські су ди попередніх інстанцій в по рядку статей 43, 99, 101 Господарськ ого процесуального кодексу У країни всебічно, повно та об' єктивно розглянули у судовом у процесі всі обставини спра ви в їх сукупності; дослідили подані сторонами в обґрунту вання своїх вимог та запереч ень докази; належним чином пр оаналізували підстави виник нення та припинення права вл асності, та правильно застос ували норми матеріального та процесуального права, що рег улюють спірні правовідносин и.

Прийняті судові рішення ві дповідають положенням стате й 84 та 105 Господарського процес уального кодексу України, ви могам щодо законності та обґ рунтованості судового рішен ня; підстав для їх скасування з наведених у касаційній ска рзі мотивів не вбачається.

Враховуючи викладене, керу ючись статтями 43, 1115, 1117, пунктом 1 частини 1 статті 1119, статті 11111 Го сподарського процесуальног о кодексу України, Вищий гос подарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Регі онального відділення Фонду д ержавного майна України по Ч ернівецькій області залишит и без задоволення.

Постанову Львівського ап еляційного господарського с уду від 15.09.2011 року у справі №4/5027/415/2 011 Господарського суду Чернів ецької області та рішення Го сподарського суду Чернівець кої області від 29.06.2011р. залишит и без змін.

Головуючий Т. Дроботова

Судді: Н. Волковицька

Л. Рогач

Дата ухвалення рішення31.01.2012
Оприлюднено06.02.2012
Номер документу21210288
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —4/5027/415/2011

Постанова від 15.09.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гриців В.М.

Постанова від 31.01.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 16.01.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 25.08.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гриців В.М.

Ухвала від 25.07.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гриців В.М.

Рішення від 29.06.2011

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Проскурняк Олег Георгійович

Ухвала від 15.06.2011

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Проскурняк Олег Георгійович

Ухвала від 23.05.2011

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Проскурняк Олег Георгійович

Ухвала від 11.05.2011

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Проскурняк Олег Георгійович

Ухвала від 20.04.2011

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Проскурняк Олег Георгійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні