донецький апеляційний го сподарський суд
Постанова
Іменем України
01.02.2012 р. справа №14/190/2011
Донецький апеляційний г осподарський суд у складі ко легії суддів:
Головуючого: Бойченка К.І.
Суддів: Діброви Г.І., Шевково ї Т.А.
Розглянувши апеляційну ск аргу Державного підприємств а "Придніпровська залізниця" м.Дніпропетровськ
на рішення господарського суду Луганської області від 19.12.2011р. по справі № 14/190/2011 (суддя Ліс овицький Є.А.)
за позовом Державного підп риємства "Придніпровська зал ізниця" м.Дніпропетровськ
до відповідача Державного підприємства "Ровенькиантра цит" м.Ровеньки Луганська обл асть
про стягнення 13 585,00грн.
За участю представників ст орін:
від позивача - ОСОБА_1-д овіреність №398 від 01.01.2012р.
від відповідача - не з`явив ся
В С Т А Н О В И В:
Державне підприємство "Пр идніпровська залізниця" м.Дн іпропетровськ звернулось до господарського суду Лугансь кої області з позовом про стя гнення з Державного підприєм ства "Ровенькиантрацит" м.Ров еньки Луганська область 13 585,00г рн.
Рішенням господарського с уду Луганської області від 19.1 2.2011р. по справі № 14/190/2011 у задоволе нні позову відмовлено повніс тю. Судові витрати покладено на позивача.
Дане рішення мотивовано на ступним:
- подією, що стала підставою для подання позову, є неправи льне зазначення у залізничні й накладній маси вантажу, що б уло виявлено 31.05.2011р. (день перев ажування вантажу і складання акту загальної форми №59 від 31.0 5.2011р.), позивач звернувся з позо вом 01.12.2011р., тобто у строк більши й, ніж 6 місяців після того, як у позивача виникло право на по зов;
-положення ст.ст.118, 122, п. "б" ч.2 ст .137 Статуту залізниць України, п.6 ч.2 ст.258, ч.2 ст.4, ч.2 ст.9, п.3 ст.925, ст.267 Цивільного кодексу України, ч.5 ст.315, ст.1 Господарського код ексу України;
-враховуючи вимоги ст.267 Циві льного кодексу України, суд в ідмовив у задоволенні позовн их вимог.
Не погоджуючись з рішенням господарського суду Лугансь кої області від 19.12.2011р. у справі № 14/190/2011, позивач подав до Донець кого апеляційного господарс ького суду апеляційну скаргу , в якій просить скасувати зга дане рішення та задовольнит и позовні вимоги.
В обґрунтування апеляційн ої скарги позивач вказує на т е, що:
- рішення прийнято з порушен ням норм процесуального прав а;
- відповідач в обґрунтуванн я свого клопотання про засто сування строку позовної давн ості посилається на те, що стр ок починається не з дня склад ання комерційного акту АА №0391 19/353 від 01.06.2011р., а з дня складання а кту загальної форми №59 від 31.05.201 1р., що не відповідає вимогам с т.26 Закону України "Про залізн ичний транспорт";
-підставою для покладання н а вантажовідправника матері альної відповідальності за н евірно зазначену масу вантаж у є саме комерційний акт, а не акт загальної форми, а тому по дією, що стала підставою для п одання позову згідно ст.137 Ста туту залізниць є складання к омерційного акту.
У запереченнях на апеляці йну скаргу, відповідач проси ть рішення господарського су ду Луганської області від 19.12.20 11р. по справі №14/190/2011 залишити без змін, апеляційну скаргу без з адоволення.
Розглянувши матеріали спр ави, перевіривши юридичну оц інку обставин справи та повн оту їх встановлення, досліди вши правильність застосуван ня судом норм матеріального та процесуального права, суд ова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга підляг ає задоволенню з огляду на на ступне.
Позивачем заявлено вимог у про стягнення з відповідач а 13585,00грн. штрафу за невірне заз начення маси вантажу.
Відповідач заперечує прот и позову з підстав неправиль ного, на його думку, оформленн я комерційного акту, пропуск у строку позовної давності. З аявив про застосування строк у позовної давності.
Як вбачається з матеріалів справи, у травні 2011 року зі ста нції Лобівські копальні Доне цької залізниці Державне під приємство "Ровенькиантрацит " здійснило відправлення ваг ону №60653417 згідно накладної №52087244 на станцію Ігрень Придніпро вської залізниці.
По прибуттю вагону на станц ію Ігрень Придніпровської за лізниці, на підставі ст.24 Стат уту залізниць України, заліз ницею було проведено перевір ку маси вантажу, під час якої б уло виявлено, що маса вантажу у вищезазначеному вагоні не відповідає масі, вказаній ві дправником у накладній.
При переважуванні на вагон них вагах було виявлено, що ма са вантажу зазначена у накла дній №52087244 не відповідає факти чній масі вантажу у спірному вагоні, а саме перевіркою ви явлено, що в накладній №52087244 у ва гоні №60653417 вказана маса вантаж у складає 69000 кг, фактично ж вст ановлено, що маса вантажу скл адає 67300 кг, що на 1700 кг менше, ніж вказано у накладній.
За даним фактом залізницею складено акт загальної форм и №59 від 31.05.2011р.
Крім того, залізницею 01.06.2011р. б уло складено Комерційний акт АА №039119/353, в якому вказано, що він складений 01.06.2011р., на відправку зі станції Лобівські копаль ні Донецької залізниці, на ст анцію відправлення Ігрень Пр идніпровської залізниці, ста нція призначення ДП "Ровеньк иантрацит", відправник ПСП Пр идніпровська ТЕС ВАТ "Дніпро енерго".
У комерційному акті АА №039119/353 від 01.06.2011р., у розділі Д зазначен о: по заявці вантажоотримува ча та на підставі ст.52 Статуту залізниць України проводила сь перевантажування вагону з вугіллям на 150-тонних тензоме тричних вагах ПД ТЕС, перевір ених 21.08.2010р., які знаходяться на технічному обслуговуванні П ридніпровської залізниці; пр и відправці, вказаної на обор оті даного акта брутто не зна читься; при перевантажуванні виявилось: вагон 60653417 брутто 91600к г, тара 24300кг, нетто 67300кг, що менше проти документа на 1700кг; наван таження у вагонах рівномірне , нижче бортів 30-40см; вантаж мар кірований нанесенням трьох б орозн, маркіровка не порушен а; люкі та двері закриті, течі вантажу не має; недостатній в антаж у вагоні міг вміститис я; перевантаження проводили уповноважені особи.
Відповідно до ст.908 Цивільно го кодексу України, перевезе ння вантажу здійснюється за договором перевезення.
Загальні умови визначають ся цим Кодексом, іншими норма тивно-правовими актами та пр авилами, що видаються відпов ідно до них.
Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність ст орін щодо цих перевезень вст ановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Коде ксом, іншими законами, трансп ортними кодексами (статутами ), іншими нормативно-правовим и актами та правилами, що вида ються відповідно до них.
Згідно з ч.3 ст.909 Цивільного к одексу України, укладення до говору перевезення вантажу п ідтверджується складанням т ранспортної накладної.
Як зазначено в ст.6 глави 1 Ста туту залізниць України (далі -Статут залізниць) накладна-ц е основний перевізний докуме нт встановленої форми, оформ лений відповідно до цього Ст атуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниц і відправником разом з ванта жем. Накладна є обовґязковою двосторонньою письмовою фор мою угоди на перевезення ван тажу, яка укладається між від правником та залізницею на к ористь третьої особи-одержув ача і супроводжує вантаж до м ісця призначення.
Згідно зі ст.24 Статуту заліз ниць вантажовідправник несе відповідальність за всі нас лідки невірності, неточності або неповноту відомостей, за значених ним у накладній.
Згідно з п.5.5. розділу 5 "Правил оформлення перевізних докум ентів", затверджених Наказом Міністерства транспорту Укр аїни 21.11.2000р. за № 644 та зареєстров аних в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084, якщо під ч ас перевезення вантажу або н а станції його призначення б уде виявлено неправильне заз начення у накладній відомос тей про адресу одержувача, йо го код, назву вантажу, його кіл ькість, то з відправника стяг ується штраф згідно зі ст.122 Ст атуту залізниць. Факт неправ ильного зазначення відправн иком указаних відомостей зас відчується актом загальної ф орми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
Згідно п.10 Правил складенн я актів, затверджених наказо м Міністерства транспорту Ук раїни № 334 від 28.05.2002р., зареєстров аних у Міністерстві юстиції України 08.07.2002р. за № 567/6855, комерцій ний акт підписує начальник с танції (його заступник), начал ьник вантажного району (заві дувач вантажного двору, скла ду, контейнерного відділу, ко нтейнерного майданчику, сорт увальної платформи, старший прийомоздавальник) і прийомо здавальник станції, а також о держувач, якщо він брав участ ь у перевірці. Крім того, у раз і необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта мо жуть бути залучені також інш і працівники залізниці.
Згідно зі ст.ст.118, 122 Статуту з алізниць України за неправил ьно зазначену в накладній ма су вантажу з відправника стя гується штраф в розмірі згід но із ст.118 Статуту залізниць (5- кратна провізна плата за всю відстань перевезення).У дано му випадку провізна плата - 2717,00 грн., сума штрафних санкцій - 2717 х 5= 13585,00грн.
Статтею 37 Статуту залізниць передбачено, що під час здава ння вантажів для перевезення відправник повинен зазначит и їх масу у накладній - основ ному перевізному документі, який підтверджує укладення д оговору перевезення вантажу .
Відповідно до ст.24 Статуту з алізниць, залізниця має прав о перевірити правильність ві домостей про вантаж, зазначе ний відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станці ї призначення.
Згідно п. 28 "Правил приймання вантажів до перевезення", зар еєстрованих в Міністерстві ю стиції України 24.11.2000р. за № 861/5082, ва нтажі, завантажені відправни ком у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо ), а у даному випадку вагон є на піввагоном та приймається з алізницею до перевезення шля хом візуального огляду вагон ів, вантажу, їх маркування (у т .ч. захисного) та кріплення у в агонах без перевірки маси та кількості вантажу.
Частиною першою ст. 26 Закону "Про залізничний транспорт" п ередбачено, що обставини, які можуть служити підставою дл я майнової відповідальності перевізників, відправників та одержувачів вантажу, бага жу, вантажобагажу, пасажирів посвідчуються актами.
За змістом ст. 129 Статуту залі зниць обставини, що можуть бу ти підставою для матеріально ї відповідальності залізниц і, вантажовідправника, ванта жоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезенн я, засвідчуються комерційним и актами або актами загально ї форми, які складають станці ї залізниць.
Комерційний акт складаєть ся, зокрема, для засвідчення о бставин невідповідності най менування, маси і кількості м ісць вантажу, багажу чи ванта жобагажу натурою з даними, за значеними у транспортних док ументах.
Залізниця зобовґязана скл асти комерційний акт, якщо во на сама виявила зазначені ви ще обставини або якщо про існ ування хоча б однієї з них зая вив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажоба гажу.
В усіх інших випадках обста вини, що виникли в процесі пер евезення вантажу, багажу і ва нтажобагажу і які можуть бут и підставою для матеріальної відповідальності, оформляют ься актами загальної форми.
Статтею 129 Статуту залізниц ь передбачено, що порядок скл адання комерційних актів та актів загальної форми встано влюється Правилами. Правила складання актів затверджені наказом Міністерства трансп орту України за № 334 від 28.05.2002р.
За пунктом 4 Правил складанн я актів, комерційні акти скла даються на місцях загального користування - у день виван таження або в день видачі ван тажу одержувачу;
при вивантаженні на місцях незагального користування- у день здачі вантажу одержув ачу, у цьому разі перевірка по винна здійснюватись до виван таження або в процесі вивант аження чи зразу ж після нього .
У разі перевірки маси ванта жу зважуванням на вагонних в агах, якщо маса тари приймаєт ься за трафаретом на вагоні, к омерційний акт складається в день зважування вагона з ван тажем; якщо маса тари вагона в изначається зважуванням йог о після вивантаження, комерц ійний акт складається в день зважування порожнього вагон а;
на вантаж, що перебуває у до розі - у день виявлення обстав ин, що підлягають оформленню комерційним актом.
У разі неможливості склас ти комерційні акти в указані терміни вони складаються у в сіх випадках не пізніше наст упної доби.
Комерційний акт, на підста ві якого заявлений позов, скл адений у відповідності з Пра вилами.
Матеріалами справи підтве рджено, що відповідачем неві рно вказані відомості у накл адній, у звґязку з чим, відпові дно до вимог ст.ст.118, 122 Статуту з алізниць, позовні вимоги є об ґрунтованими.
Доводи відповідача про те, щ о позивачем пропущений строк позовної давності, не можуть бути прийняті до уваги, врахо вуючи наступне.
Згідно ст.137 Статуту залізни ць України, позови залізниць до вантажовідправників, ван тажоодержувачів і пасажирів , що випливають із цього Стату ту, можуть бути подані відпов ідно до установленої підвідо мчості чи підсудності до арб ітражного суду або до суду за місцем знаходження відповід ача протягом 6 місяців.
Зазначений шестимісячний термін обчислюється:
1) щодо стягнення штрафу за н евиконання плану перевезень -після закінчення пґятиденно го терміну, встановленого дл я сплати штрафу;
2) в усіх інших випадках-з дня настання події, що стала підс тавою для подання позову.
Підставою для покладання н а вантажовідправника матері альної відповідальності за н евірно зазначену масу вантаж у є саме комерційний акт, а не акт загальної форми, а тому по дією, що стала підставою для п одання позову згідно ст.137 Ста туту залізниць є складання к омерційного акту.
Таким чином, строк, визначен ий ст.137 Статуту залізниць Укр аїни закінчувався 01.12.2011р.
Матеріали справи свідчать про те, що з позовом до суду, по зивач звернувся 01.12.2011р., тобто, с трок позовної давності заліз ницею не пропущений.
Таким чином, рішення госпо дарського суду про відмову у задоволенні позову не відпо відає матеріалам справи, вим огам діючого законодавства т а підлягає скасуванню, з прий няттям нового рішення про за доволення позову у повному о бсязі.
Судові витрати за позовом т а за апеляційною скаргою пок ладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 43, 49, 99, 101, 103, 104, 105 Го сподарського процесуальног о кодексу України, Донецький апеляційний господарський с уд у складі колегії суддів, -
П О С Т А Н О В И В:
1) Апеляційну скаргу Держ авного підприємства "Придніп ровська залізниця" м.Дніпроп етровськ на рішення господар ського суду Луганської облас ті від 19.12.2011р. по справі №14/190/2011 зад овольнити.
2) Рішення господарського суду Луганської області від 19.12.2011р. по справі №14/190/2011 скасувати .
3) Позов Державного підприєм ства "Придніпровська залізни ця" м.Дніпропетровськ до відп овідача Державного підприєм ства "Ровенькиантрацит" м.Ров еньки Луганська область про стягнення 13 585,00грн. штрафу задо вольнити.
4) Стягнути з Державного під приємства "Ровенькиантрацит " м.Ровеньки Луганська област ь (вул.Фурманова, 29, с.Ясенівськ е, м.Ровеньки, Луганська облас ть, 94780, код ЄДРПОУ 26263091) на користь Державного підприємства "Пр идніпровська залізниця" м.Дн іпропетровськ (пр.К.Маркса, 108, м .Дніпропетровськ, 49600, код ЄДРПО У 01073828) штраф у розмірі 13585,00грн. та витрати зі сплати судового з бору за позовом в сумі 1411,50грн.
5) Стягнути з Державного під приємства "Ровенькиантрацит " м.Ровеньки Луганська област ь (вул.Фурманова, 29, с.Ясенівськ е, м.Ровеньки, Луганська облас ть, 94780, код ЄДРПОУ 26263091) на користь Державного підприємства "Пр идніпровська залізниця" м.Дн іпропетровськ (пр.К.Маркса, 108, м .Дніпропетровськ, 49600, код ЄДРПО У 01073828) витрати зі сплати судово го збору за апеляційною скар гою в сумі 705,75грн.
6) Доручити господарському с уду Луганської області видат и відповідні накази.
Дана постанова набира є законної сили з дня її прийн яття.
Постанову може бути оскарж ено до Вищого господарського суду України у касаційному п орядку через Донецький апеля ційний господарський суд про тягом двадцяти днів.
Головуючий К .І.Бойченко
Судді Г.І.Д іброва
Т.А.Шевкова
Надіслано 5 примірників:
1-пози вачу
1-відп овідачу
1-до сп рави
1-ДАГС
1-госп.суду
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2012 |
Оприлюднено | 09.02.2012 |
Номер документу | 21301106 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Бойченко К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні