Рішення
від 18.01.2012 по справі 35/362
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА

01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 35/362 18.01.12

За заявою Приватного а кціонерного товариства "Вінн ицяоблпаливо"

до 1) Державного т ериторіально-галузевого об'є днання "Південно-Західна зал ізниця"

2)Товариства з обм еженою відповідальністю "Іде ал-2007"

про стягнення 5 743 ,50 грн.

Суддя Літвінова М.Є.

Представники сторін:

від позивача: не з' явились;

від відповідача-1: ОСОБА_1 - предст. за довір .;

від відповідача-2: не з' явились.

Рішення прийняте 18.01.2012 у зв 'язку із оголошеною у судовом у засіданні перервою з 26.12.2011 до 18.01.2012.

У судовому засіданні 18.01.2012, на підставі ч. 2 ст. 85 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни, було оголошено вступн у та резолютивну частини ріш ення.

Обставини справи:

На розгляд господарсько го суду міста Києва передані позовні вимоги Приватного а кціонерного товариства "Вінн ицяоблпаливо" до Державного територіально-галузевого об 'єднання "Південно-Західна за лізниця" (відповідач-1) та Това риства з обмеженою відповіда льністю "Ідеал-2007" (відповідач-2 ) про стягнення 5 743,50 грн. вартос ті недостачі вугілля та стяг нення судових витрат.

Ухвалою господарського су ду міста Києва від 28.10.2011 порушен о провадження у справі №35/362, ро згляд справи призначений на 21.11.2011.

16.11.2011 через відділ діловодств а господарського суду міста Києва від відповідача-2 надій шов відзив на позов, в якому ві дповідач-2 просить відмовити у задоволенні заявлених до н ього позовних вимог.

21.11.2011 через відділ діловодств а господарського суду міста Києва від відповідача-1 надій шов відзив на позов, в якому ві дповідач-1 просить відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою господарського су ду міста Києва від 21.11.2011, на підс таві ст. 77 Господарського проц есуального кодексу України, розгляд справи відкладено на 12.12.2011.

Ухвалою господарського су ду міста Києва від 12.12.2011, на підс таві ст. 77 Господарського проц есуального кодексу України, розгляд справи відкладено на 26.12.2011.

У судовому засіданні 26.12.2011 пр едставники позивача та відпо відача-1 подали клопотання пр о продовження строку вирішен ня спору на 15 днів. Клопотання судом задоволені, строк вирі шення спору продовжено.

У судовому засіданні 26.12.2011 ві дповідно до ст. 77 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни оголошувалась перерва до 18.01.2012.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставника відповідача-1, гос подарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

20.07.2011 року по залізничній на кладній № 53559753, напіввагон № 60221231, на адресу Вороновицького пал ивного складу Приватного акц іонерного товариства "Вінниц яоблпаливо" (надалі - позивач) Товариство з обмеженою відпо відальністю "Ідеал - 2007" відвант ажило 68,14 тони вугілля антраци т.

Постачальником вказаного вугілля є Товариство з обмеж еною відповідальністю "Ідеал - 2007" (надалі - відповідач) за дог овором №213 від 01.04.2011.

У залізничній накладній №535 59753 зазначено, що вантаж завант ажено навалом, завантаження нижче рівня бортів у вологом у стані, розміщено і закріпле но згідно п. 3-9, п. 3,4.3,4.1,7,8 гл.2 гл.1 прил .14 СМГС (графа 20); вантаж маркова но вапном (графа 7).

З прибуттям вагону на станц ію Знам'янка Одеської залізн иці він був відчеплений на ко місійну перевірку та переваж ування на підставі актів заг альної форми станції Знам'ян ка Одеської залізниці №20882, 20905 в ід 23.07.2011. Під час переважування було встановлено недостачу в антажу - вугілля проти докум ентів на 6 840 кг., про що складено комерційний акт АА № 057112/553.

Згідно Комерційного акту А А № 057112/553 від 23.07.2011 виявлено, що нав антаження нижче бортів 100 мм., н а поверхні вантажу маються в иборки: справа за ходом поїзд а над 1-2-3 люками довжиною 4500мм, ш ириною 1200мм, глибиною 400 мм; над 4 -5-6 люками довжиною 7500мм, ширино ю 1200мм, глибиною 250 мм, над 7-ми люк ами довжиною 1600 мм, на всю ширин у вагона, глибиною 400 мм. Просип ання вантажу відсутнє. У ваго ні глухі торцеві стінки, люка щільно закриті. Об'єм кузова 7 6 м. куб. Каток не застосовував ся. На поверхні вантажу наявн е захисне маркування вапном, в місяцях виборок доступ до в антажу усунено за допомогою маркування вапном. Зважуванн я вагона здійснене 24.07.2011 на 150-тон них вагонних вагах ст. Знам'ян ка (держповірка вагів 16.05.2011). При зважуванні виявилось брутто 84300 кг., тара з бруса 23000 кг., нетто 6 1300 кг., що складає різницю ваги проти документа в сторону зм еншення на 6840 кг. В документі вк азана тара 22000 кг., яким засобом визначена не вказано, фактич но на вагоні на брусі тара 23000 к г. Зважування вагона здійсню валось двічі, недостача підт вердилась. Недостаючий ванта ж у вагоні вміститися міг.

Відповідно до Акту №422 від 23.07. 2011 вагон № 60221231 технічно справни й.

При видачі вантажу на станц ії призначення різниці проти вищезазначених відомостей н е виявлено, вантаж видано ван тажоодержувачу згідно комер ційного акту АА № 057112/553 від 23.07.2011.

Обґрунтовуючи заявлені по зовні вимоги, позивач зазнач ає, що нестача вантажу могла в иникнути як з вини вантажові дправника, так і перевізника , у зв'язку із чим просить стяг нути вартість недостачі вугі лля у розмірі 5743,50 грн.

Відповідачі проти позовни х вимог заперечували, посила ючись на їх безпідставність та необґрунтованість.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім п ереконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об' єктивному розгляді в судовом у засіданні всіх обставин сп рави в їх сукупності, суд вважає, що вимоги позивача п ідлягають задоволенню, з нас тупних підстав.

Відповідно до ст. 306 Господар ського кодексу України, пере везенням вантажів у цьому Ко дексі визнається господарсь ка діяльність, пов'язана з пер еміщенням продукції виробни чо-технічного призначення та виробів народного споживанн я залізницями, автомобільним и дорогами, водними та повітр яними шляхами, а також трансп ортування продукції трубопр оводами.

Суб'єктами відносин переве зення вантажів є перевізники , вантажовідправники та вант ажоодержувачі.

Загальні умови перевезенн я вантажів, а також особливі у мови перевезення окремих вид ів вантажів (вибухових речов ин, зброї, отруйних, легкозайм истих, радіоактивних та інши х небезпечних речовин тощо) в изначаються цим Кодексом і в иданими відповідно до нього транспортними кодексами, тра нспортними статутами та інши ми нормативно-правовими акта ми.

Як передбачено ч. 1 ст. 307 Госпо дарського кодексу України, с т. ст. 22, 23 Статуту залізниць Укр аїни, затвердженого Постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 06.04.1998 №457 (надалі - Статут), за договором перевезення ванта жу одна сторона (перевізник) з обов'язується доставити ввір ений їй другою стороною (вант ажовідправником) вантаж до п ункту призначення в установл ений законодавством чи догов ором строк та видати його упо вноваженій на одержання вант ажу особі (вантажоодержувачу ), а вантажовідправник зобов'я зується сплатити за перевезе ння вантажу встановлену плат у

Частиною 5 ст. 307 Господарськ ого кодексу України передбач ено, що умови перевезення ван тажів окремими видами трансп орту, а також відповідальніс ть суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визнач аються транспортними кодекс ами, транспортними статутами та іншими нормативно-правов ими актами.

Пунктом 6 Статуту передбаче но, що накладна є основним пер евізним документом встановл еної форми, оформленим відпо відно до цього Статуту та Пра вил і наданим залізниці відп равником разом з вантажем. На кладна є обов'язковою двосто ронньою письмовою формою уго ди на перевезення вантажу, як а укладається між відправник ом та залізницею на користь т ретьої сторони - одержувача. Н акладна супроводжує вантаж н а всьому шляху перевезення д о станції призначення;

Відповідно до п. 23 Статуту ві дправники повинні надати ста нції навантаження на кожне в ідправлення вантажу заповне ну накладну (комплект переві зних документів). Дата прийма ння і видачі вантажу засвідч ується на накладній календар ним штемпелем станції.

Форма накладної і порядок ї ї заповнення, а також форма кв итанції затверджуються Мінт рансом.

Згідно із ст. 24 Статуту ванта жовідправники несуть відпов ідальність за всі наслідки н еправильності, неточності аб о неповноти відомостей, зазн ачених ним у накладній. Заліз ниця має право перевіряти пр авильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Порядок заповнення наклад ної передбачений Правилами о формлення перевізних докуме нтів, затверджених наказом М іністерства транспорту Укра їни N 644 21.11.2000 (зі змінами і доповне ннями), відповідно до п.п. 1.1., 1.3., 2.1. яких на кожне відправлення в антажу відправник надає стан ції відправлення перевізний документ (накладну) за формою , наведеною у додатку 1 до цих П равил. Усі відомості, передба чені формою бланка перевізно го документа, повинні бути вн есені відправником у відпові дні графи. Виправлення не доп ускаються; у разі необхіднос ті зміни відомостей, унесени х до перевізного документа, в ідправник зобов'язаний запов нити новий перевізний докуме нт.

Відправник заповнює відпо відні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил.

Згідно із додатком 3 Правил оформлення перевізних докум ентів у графі 19 накладної зазн ачається, зокрема, номер ваго на, відомості про вагон послі довно: рід, кількість осей, ван тажопідйомність, маса тари (п отрібно вказати, чи перевіря лась маса тари вагона, чи ні), а у графі 24 зазначається маса в антажу, визначена відправник ом, а саме: вказуються маса у к ілограмах брутто вантажу, загальна маса відправки (про писом).

При цьому у графі 26 накладн ої повинен вказуватися спосі б визначення маси (на вагах, з а стандартом, за трафаретом, з а обміром, за розрахунками, ум овно), тип ваг (товарні, вагонн і, елеваторні тощо), їх вантажо підйомність та ким було визн ачено масу вантажу (залізниц ею/ відправником).

Як передбачено ст. 31 Статуту залізниця зобов'язана подав ати під завантаження справні , придатні для перевезення ві дповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття , реквізиту, а у необхідних вип адках - продезінфіковані ваг они та контейнери.

Придатність вагонів для пе ревезення вантажу в комерцій ному відношенні визначаєтьс я відправником, якщо заванта ження здійснюється його засо бами.

Згідно із п. 1 Правил перевез ення вантажів у вагонах відк ритого типу, затверджених на казом Міністерства транспор ту України від 20.08.2001р. №542 кам'яне вугілля, кокс, торф, руда і руд ні концентрати, мінеральні б удівельні матеріали (глина, щ ебінь тощо) перевозяться, як п равило, у напіввагонах.

Як передбачено п.п. 5, 6 Правил перевезення вантажів у ваго нах відкритого типу, перед на вантаженням вантажів, які мі стять дрібні фракції, відпра вник зобов'язаний пересвідчи тися, що перевезення у надано му вагоні не призведе до втра ти вантажу. Якщо втрата можли ва через конструктивні зазор и, відправник зобов'язаний вж ити додаткових заходів щодо їх ущільнення.

У разі навантаження у вагон и відкритого типу вантажів, я кі містять дрібні фракції, ві дправник повинен вжити заход ів щодо запобігання видуванн ю або просипанню дрібних час ток вантажу під час перевезе ння, особливо у випадках нава нтаження вище рівня бортів в агона (із "шапкою"). Такі заходи розроблюються відправником окремо для кожного виду вант ажу.

Поверхня вантажу у всіх в ипадках розрівнюється і ущіл ьнюється. Для розрівнюван ня і ущільнення вантажу відп равник може використовувати механізовані установки та і нші пристрої.

З метою забезпечення збере женості всіх вантажів, що пер евозяться у вагонах відкрито го типу, на їх поверхню відпра вником наноситься захисне ма ркування або застосовується покриття плівкою (емульсією ) чи інше закріплення верхньо го шару вантажу.

Як зазначено у накладній №53 559753 відповідачем-2 було відвант ажено вугілля - антрацит у нап іввагоні №60221231, вантажопідйомн істю 70,0 т., тарою 22 000 кг. Відміток про те, чи перевірялась маса т ари вагона, чи ні, у накладній відсутні. Спосіб визначення тари вагона не вказаний. Маса вантажу вказана у графі 24 нак ладної становить 68 140 кг.

У накладній зазначено, що ва нтаж завантажено навалом, за вантаження нижче рівня борті в у вологому стані, розміщено і закріплено згідно п. 3-9, п. 3,4.3,4.1,7 ,8 гл.2 гл.1 прил.14 СМГС (графа 20); ван таж марковано вапном (графа 7).

З накладної вбачається, що н авантаження вантажу здійсню валось вантажовідправником і придатність вагону для пер евезення вантажу в комерційн ому відношенні повинна була визначатися відпр авником. Заходи щодо ущільне ння та розрівнювання вантажу вантажовідправником не здій снювались.

Прийняття відповідачем-1 вк азаної в накладній №53559753 кільк ості вантажу підтверджуєтьс я відбитком штемпеля, розташ ованого в графі 56 накладної.

Як свідчать матеріали спра ви, на станції Знам'янка Одесь кої залізниці було виявлено нестачу вантажу у кількості 6840 кг., про що було складено Ком ерційний акт АА №057112/553 від 24.07.2011.

Відповідно до Комерційног о акту АА № 057112/553 від 24.07.2011 при зваж уванні вагона на 150-тонних ваг онних вагах ст. Знам'янка (держ повірка вагів 16.05.2011) виявилось: брутто 84300 кг., тара з бруса 23000 кг. , нетто 61300 кг., що складає різниц ю ваги проти документа в стор ону зменшення на 6840 кг. В докуме нті вказана тара 22000 кг., яким за собом визначена не вказано, ф актично на вагоні на брусі та ра 23000 кг. Зважування вагона зді йснювалось двічі, недостача підтвердилась. Недостаючий в антаж у вагоні вміститися мі г.

При перевірці встановлено , що на поверхні вантажу мають ся виборки, просипання ванта жу відсутнє. У вагоні глухі то рцеві стінки, люка щільно зак риті. Каток не застосовувавс я. На поверхні вантажу маєтьс я захисне маркування вапном, в місяцях виборок доступ до в антажу усунено за допомогою маркування вапном. Зазначені обставини знайшли своє відо браження у Комерційному акті .

Відповідно до Акту №422 від 23.07. 2011 вагон № 60221231 технічно справни й.

При видачі вантажу на станц ії призначення різниці проти вищезазначених відомостей н е виявлено, вантаж видано ван тажоодержувачу згідно комер ційного акту АА № 057112/553 від 23.07.2011.

З наведеного вбачається, що відповідачем-2 було здійснен о завантаження вантажу у тех нічно справний та придатний у комерційному відношенні ва гон, однак не були вжиті заход и щодо ущільнення та розрівн ювання вантажу, що, в силу влас тивостей вантажу, могло прив ести до порушення цілісності захисного маркування та утв орення поглиблень.

Судом встановлено, що відпо відачем-2 були допущені помил ки при заповненні накладної в частині зазначення тари ва гону і способу її визначення (графа 19), а також ваги брутто в антажу (графа 24), замість якої б ула зазначена вага вантажу, я ка підлягала поставці згідно із рахунком-фактурою №ОО-206 ві д 20.07.2011. Внаслідок допущених пом илок визначити фактичну масу вантажу, яка була завантажен а відповідачем-2 за накладною №53559753, є неможливим.

Відповідно до ст. 24 Статуту н а вантажовідправника поклад ається відповідальність за н аслідки неправильності, нето чності або неповноти відомос тей, що зазначені ним у наклад ній.

Відповідно до ст. 924 Цивільно го кодексу України, ст. 110 Стату ту перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, п ошти з моменту прийняття їх д о перевезення та до видачі од ержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу , пошти сталося внаслідок обс тавин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких в ід нього не залежало. Переві зник відповідає за втрату, не стачу, псування або пошкодже ння прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмі рі фактичної шкоди, якщо не до веде, що це сталося не з його в ини.

Згідно ч.1 ст.32 Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни доказами у справі є будь -які фактичні дані, на підстав і яких господарський суд у ви значеному законом порядку вс тановлює наявність чи відсут ність обставин, на яких ґрунт уються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставин и, які мають значення для прав ильного вирішення господарс ького спору.

Відповідно до ст. 33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу своїх вимог і запереч ень.

Матеріали справи не містят ь доказів, які підтверджують наявність вини перевізника у нестачі вантажу.

Натомість, наявні в матеріа лах справи докази свідчать п ро те, що розходження фактичн ої маси вантажу згідно комер ційного акту та маси, вказано ї у накладній, можливе внаслі док заповнення накладної від повідачем-2 з порушенням Прав ил оформлення перевізних док ументів.

Відповідачем-2 не були надан і суду докази на спростуванн я зазначених обставин.

За таких обставин, суд вважа є вимоги позивача про стягне ння збитків від нестачі това ру у розмірі 5 743,50 грн. обґрунтов аними, документально підтвер дженими та такими, що підляга ють задоволенню за рахунок в ідповідача-2.

З огляду на задоволення поз ову судові витрати згідно ст . 49 Господарського процесуаль ного кодексу України поклада ються на відповідача-2.

На підставі викладеного, ке руючись ст. ст. 32, 33, 43, 49, 77, 82-85 Господа рського процесуального коде ксу України, Господарський с уд міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити по вністю.

2. Стягнути з Товариства з об меженою відповідальністю "Ід еал - 2007" (86600, Донецька обл., м. Торез , вул. Енгельса, буд. 79, ідентифі каційний код 34546288) на користь Пр иватного акціонерного товар иства "Вінницяоблпаливо" (21021, м . Вінниця, вул. Хмельницьке шос е, буд. 122, ідентифікаційний код 01880670) 5 743,50 грн. (п'ять тисяч сімсот с орок три гривні 50 коп.) - варто сті недостачі вугілля, 102,00 грн. (сто дві гривні) - державного мита та 236,00 (двісті тридцять ші сть гривень) - витрат на інфо рмаційно-технічне забезпече ння судового процесу.

3. У позові до Державного тер иторіально-галузевого об'єдн ання "Південно-Західна заліз ниця" відмовити.

4. Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апе ляційну скаргу не було подан о. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не с касовано, набирає законної с или після розгляду справи ап еляційним господарським суд ом.

5. Після набрання рішенням з аконної сили видати наказ.

Суддя М.Є. Літвінова

Дата підписання

повного тексту рішення: 23.01.2012

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення18.01.2012
Оприлюднено10.02.2012
Номер документу21322124
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —35/362

Ухвала від 17.05.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Ігор Васильович

Ухвала від 12.05.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Ігор Васильович

Постанова від 23.04.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Рєпіна Л.О.

Рішення від 18.01.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Літвінова М.Є.

Ухвала від 12.12.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Літвінова М.Є.

Ухвала від 21.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Літвінова М.Є.

Ухвала від 28.10.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Літвінова М.Є.

Судовий наказ від 04.01.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Широбокова Людмила Петрівна

Рішення від 24.12.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 04.08.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Літвінова М.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні