ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОН СЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
тел. /0552/ 49-31-78, 42-06-22, 32-11-36
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 лютого 2012 р. Справа № 5024/1526/2011
Господарський суд Херсонс ької області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при сек ретарі Чумаченко М.М, розглян увши у відкритому судовому з асіданні справу
за позовом Державної екологічної інспекції в Хер сонській області
до Товариства з обмежен ою відповідальністю "Новоках овський ливарний завод" місц езнаходження: м. Нова Каховка , Херсонської області, вул.Пер шотравнева, 35-В, код ЄДРПОУ 3646305 7
про стягнення 187 874, 00 грн.
за участі представників:
Позивача - ОСОБА_1. дов . № 09-8/786-500/11 від 18.04.2011р.
Відповідача - Кожемякін І .М.-генеральний директор, ОС ОБА_2.- довіреності у справі
в с т а н о в и в:
Позивач звернувся до гос подарського суду із позовною заявою, просить стягнути з відповідача 187874, 00грн. зб итків, заподіяних державі ви кидами забруднюючих речови н в атмосферне повітря без спеціального дозволу на вики ди.
07.07.2010 року державними інспект орами Державної екологічної інспекції в Херсонській обл асті відповідно до пункту 6 с татті 20 Закону України «Про ох орону навколишньо го природного середовища» та Закону України «Про основні засади державного нагляду (к онтролю) у сфері господарськ ої діяльності»була проведен а перевірка дотримання вимог природоохоронного законода вства відповідачем - ТОВ «Новокаховськ ий ливарний завод».
За результати перевірки вс тановлено, що викиди забрудн юючих речовин в а тмосферне повітря стаціонар ними джерелами відповідача здійснювалися без дозволу н а викиди, що підтверджується актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 07 ли пня 2010 року № 04-11/311 Інспекції, при писом Інспекції від 07.07.2010 р.
Дозвіл на викиди забруднюю чих речовин в атмосферне пов ітря відповідачем о тримано лише 10.01.2011р. ( Дозвіл № 654070 0000-38 на викиди забруднюючих реч овин в атмосферне повітря ст аціонарними джерелами від 10.01 .2011 р).
Позивач вважає, що відповід ачем порушено вимоги природо охоронного закон одавства та вимоги Закону Ук раїни «Про охорону атмосферн ого повітря», чим було заподі яно державі збитки на суму 187 874 грн. 00 коп.
Згідно статті 34 Закону Укра їни «Про охорону атмосферног о повітря»шкода, зав дана порушенням законодавст ва про охорону атмосферного повітря, підлягає в ідшкодуванню у порядку та ро змірах, встановлених законом .
Статтею 68 Закону України «П ро охорону навколишнього при родного середовища»встанов лено, що підприємства, устано ви організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати ш коду, заподіяну ними внаслід ок порушення законодавства п ро охорону навколишньог о природного середовища, в по рядку та розмірах, встановле них законодавс твом України.
Відповідно до статті 69 Зак ону України «Про охорону нав колишнього природного серед овища»шкода, заподіяна внасл ідок порушення законодавств а про охорону нав колишнього природного серед овища, підлягає компенсації як правило, в повному обсязі б ез застосування норм зниженн я розміру стягнення та незал ежно від збору за забрудненн я навколишнього природного с ередовища, а розмір збитків о бчислюється на підставі зат верджених у встановленому за коном порядку такс та методи к
Розрахунок збитків заподі яних державі в результаті на днормативних викидів забруднюючих речов ин в атмосферне повітря ТОВ « Новокаховський ливарний завод» за період з 07.07.2010 р. п о 10.01.2011 р. здійснено позивачем на підставі «Мето дики розрахунку розмірів від шкодування збитків, які запо діяні державі в результаті н аднормативних викидів забру днюючих речовин в атмосферне повітря»затвердженої наказ ом Міністерства охорони навк олишнього природного середо вища України від 10 грудня 2008р. № 639, зареєстрованої в Міністе рстві юстиції України від 21 сі чня 2009р. №48/16064.
Відповідач надав письмови й відзив по суті заявленого р озміру та пояснив наступне.
В Акті перевірки дотриманн я вимог природоохоронного за конодавства від 07.07.2010р. позивач ем зазначено, що в результаті виробничої діяльності на пі дприємстві здійс нюються вик иди забруднюючих речовин в а тмосферне повітря. Джерелами викидів забруд нюючих речовин є об'єкти підприємст ва: технологічне устаткуванн я ливарного виробниц т ва та допоміжних дільниць, в сього налічується 21 джерело в икидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, з яких д ля 21 джерела виконані інструм ентальні лабораторні вимі рю вання для інвентаризації дже рел. Надано договір № 53 від 03.02.2010 року терміном до остаточного виконання робіт з ПВКФ "Довкі лля", м.Херсон, на виконання ко ректування інвентаризації д жерел викидів забруднюючих р ечовин в атмосферне повітря та розробки документів, у яки х обґрунтову ються обсяги ви кидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речо вин в атмосфе рне повітря, ста ціонарними джерелами. На дан ий час на Підприємстві інвен таризація ви конана, але звіт по інвентаризації джерел ви кидів забруднюючих речовин н а Підприємстві та документи, у яких обґрунтовуються обся ги викидів, для отримання доз волу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами не надані, дозвіл на викиди забр уднюючих речовин в атмосферн е повітря від стаціонарних д жерел на ТОВ "Новокаховський ливарний завод" відсутній, чи м порушується абз. 5 ст. 11 Закону України "Про охорону атмосфе рного повітря ".
В результаті перевірки поз ивачем видано приписи від 07.07.20 10 року на усунення порушень.
З метою перевірки виконанн я приписів позивачем було с кладено Акт перевірки дотрим ання ви мог природоохоронног о законодавства від 26.10.2011р., яки м встановлено ступінь вико н ання приписів, зокрема, що:
"п. 1. Оформити дозвіл на розмі щення відходів з затверджени ми лімітами на утво рення і ро зміщення відходів на 2011 рік - те рмін 01.10.2010 року - не виконано. Під готовлені документи пакету д ля оформлення дозволу на роз міщення відходів на 2011 року та направ лені до Держуправлін ня охорони навколишнього при родного середовища в Херсонс ькій обла сті.
п. 2. Складати правильно та до стовірно "Податковий збір за забруднення навколиш нього природного середовища" - терм ін щоквартально, річний - в зв' язку з відсутністю ін формац ії по утворенню фактичних об сягів розміщення відходів "П одатковий збір" не скла дався і не нараховувався. За 9 місяц ів 2010року "Податковий збір... " не складався і не нара ховувавс я.
п. 3. Впровадити первинний об лік відходів - термін постійн о, з 07.07.2010 року - в и конується, впроваджено та є в наявності журнал первинно го обліку відходів, в якому ре єструються обся ги відходів на протязі місяц я поточного року. Журнал поча то з 07.07.2010р.
п. 4. Отримати звіт по інвента ризації джерел викидів ЗР в а тмосферне повітря - термін 07.08.2 010 року - виконано, звіт по інвен таризації джерел викидів ЗР в атмосферне повітря виконан о ПВКФ "Довкілля", м. Херсон, в ре зультаті якого встановлено, що на Під приємстві нарахову ється 21 джерело викидів ЗР в а тмосферне повітря. На час скл адання акту звіт по інвентар изації стаціонарних джерел н аправлено до Херсонської обл асної СЕС для оформлення доз волу на викиди ЗР в атмосферн е повітря.
п. 5. Надати документи, у яких обґрунтовуються обсяги вики дів ЗР в атмосферне повітря в ід стаціонарних джерел - терм ін 07.08.2010 року - виконано, а саме до кументи, у яких обґрунтовуют ься обсяги викидів ЗР в атмос ферне повітря направлені до Херсонської обла сної СЕС дл я оформлення дозволу на вики ди ЗР в атмосферне повітря.
п. б. Отримати дозвіл на вики ди ЗР в атмосферне повітря - те рмін 01.10.2010 року - не виконано. ТО В "Новокаховський ливарний з авод" на момент перевірки зна ходиться в робо чому стані, здійснюється вир обнича діяльність по литтю м еталів. Дозвіл на викиди ЗР в а тмосферне повітря відсутній , чим порушується абз. 5 ст. 11 ЗУ "П ро охорону атмосфе рного пов ітря ".
п. 7. Розробити та погодити ре єстраційні карти утворення, оброблення і утилізації відх одів в Держуправлінні охорон и навколишнього природного с ередовища в Херсонській об л асті - термін 20.08.2010 року - не викон ано.
Таким чином, Підприємством не виконано пункти 1, б, 7 припис у від 7 липня 2010 року, чим порушу ється п. ї) ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середови ща".
Отже, позивачем було встан овлено, що відповідач викона в всі вимоги приписів, в ико нання яких залежало від в ідповідача.
26.12.2009 року (а не 03.02.2010р., як зазна чає позивач) відповідач укл ав договір з ПВКФ "Дозвілля", з гідно умовам якого ПВКФ "Дозв ілля" зобов'язалось виконати інвентаризац ію джерел викидів забрудню ю чих речовин в атмосферу та ро зробити документи , у яких обґрунтовуються обся ги викидів, для отримання доз волу на викиди забру днюючих речовин в атмосферне повітря стаціонар ними джер елами у відповідності з вимо гами методик, інструкцій та д іючого екологічного законод авства України, що регулює по рядок їх виконання.
Враховуючи те, що підприєм ство - відповідач є новоутво реним підприємством, з травн я 2009р., дозвіл необхідно було от римати для юридичної особи, я ка тільки починає виробничу діяльність, інвентаризація п роводилась шляхом проведенн я безпосеред ніх і нструментальних вимірів, для чого було потрібно запустит и виробництво.
Статтею 246 ГК України визнач ено, що здійснення будь-якої г осподарської діял ьнос ті, що загрожує життю і зд оров'ю людей або становить пі двищену небезпеку для довк ілля, забороняється.
У разі здійснення господар ської діяльності з порушення м екологічних вимог діяль ність суб'єкта господа рювання може бути обмежена а бо зупинена Кабінетом Мініст рів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, а також іншими уповноважени ми органами в порядку, встано вленому законом.
Статтею 20 Закону України "Пр о охорону навколишнього прир одного середовища" визначено , що до компетенції спеціальн о уповноваженого центрально го органу виконавчої влади з питань екології та природни х ресурсів і його органів на м ісцях належить, зокрема, обме ження чи зупинення (тимчасов о) діяльності підприємств і о б'єктів, незалежно від їх підп орядкування та форм власност і, якщо їх експлуатація здійс нюється з порушенням зако но давства про охорону навколиш нього природного середовища , вимог дозволів на викорис та ння природних ресурсів, з пер евищенням нормативів гранич но допустимих викидів, впли в у фізичних та біологічних фа кторів і лімітів скидів забр уднюючих речовин.
Згідно зі ст. 12 Закону Україн и "Про охорону атмосферного п овітря" господарська чи інші види діяльності, пов'язані з п орушенням умов і вимог до вик идів забруднюючих ре чо вин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та бі ологічних факторів на його с тан, пе редбачених дозволами , може бути обмежена, тимчасов о заборонена (зупинена) або п рипи нена відповідно до зако нодавства.
Однак ні під час перевірки 0 7.07.2010р., ні під час перевірки 26.10.2010р . позивач припису пр о обмеження чи зупинення вир обничої діяльності відповід ача (на віть тимчасово) не над авав.
Тому відповідач вважає, що й ого вина в тому, що він почав в иробничу діяльність до отрим ання відповідного дозволу, в ідсутня, оскільки:
- відповідач вжив всіх необх ідних і достатніх заходів дл я отримання дозволу та під го товки потрібних документів;
- без початку виробничої дія льності відповідача було нем ожливо здійснити інвента риз ацію викидів забруднюючих ре човин на підприємстві;
- після того, як позивач пров ів перевірку відповідача і в становив, що відповідач запу стив виробництво без дозвол у на викиди забруднюючих реч овин та подав необхідні доку ме нти для отримання такого д озволу, позивач не видавав ві дповідачу приписів про обмеж ення чи зупинення виробничої діяльності.
Крім того, розмір нарахован ої позивачем шкоди не співмі рний з розміром збору за забруднення навколи шнього природного середовищ а, який відповідач сплачує пі сля отри мання дозв олу на викиди забруднюючих р ечовин в атмосферне повітря стаціонарними дже релами.
Для підтвердження виклад еного стосовно порядку здій снення інвентаризації викидів та отримання до зволу на викиди на клопотанн я відповідача суд викликав до судового засіда ння та заслухав пояснення ке рівника ПВКФ “Довкілля” Рев и Олександра Олександровича , який пояснив, що . в грудні 2009 р оку ТОВ «Новокаховський лива рний завод»звернувся з пр оханням провести інвентари зацію джерел викидів забрудн юючих речовин та під готувати документи, в яких об ґрунтовуються обсяги викиді в, для отримання дозволу на ви киди забруднюючих речовин (л ист вх. № 039\2 від 12.12.09 р.).
22-23 грудня 2009 р. спеціалістами ПВКФ «Довкілля»було провед ено попереднє обстеження об 'єкту для встановлення кільк ості джерел викиду та функці онування пило - газоочисних у становок, в результаті якого був укладений договір про на дання послуг еколог ічного характеру № 68 від 26.12.2009 р .
Згідно п. 1.3. договору ПВКФ «Д овкілля»приступав до викона ння робіт після отр имання передплати у вигляд1 50 % від загальної суми.
05.01.10 р. був виписаний рахунок- фактура № СФ-0000001 на попередню о плату, який був оплачений ТОВ «Новокаховський ливарний за вод».
Щодо необхідності виконан ня прямих інструментальних в имірів при інвентаризації ст аціонарних джерел викиду, пр едставник ПВКФ «Довкілля»п овідомив, що в процесі розр обки проектної документаці ї ПВКФ «Довкілля»керується вимогами «Інструкції про зм іст та порядок складання зві ту проведення інвентаризац ії викидів забруднюючих реч овин на підприємстві»затвер дженої наказом Міністерства охорони навколишнього приро дного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.95 р. № 7, з ареєстрованої в Mіністepcтві юс тиції України 15.03.95 р. за № 61\597. ( пу нкти: 2.4.3, 2.5.1, 2.5.2, 2.5.3);
Щодо розрахунків річних ви кидів забруднюючих речовин ( тон\р1к), то представник ПВКФ « Довкілля»в судовому засідан ні повідомив, що в інвентари зацію закладені максимально передбачувані викиди при п овній завантаженості облад нання підприємства замовни ка, за домовленістю з керівни цтвом підприємства.
Ухвалою від 18 жовтня 2011р. суд призначив судову експертиз у для з'ясування питань, чи ма ли місце в господарській дія льності ТОВ "Новокаховський ливарний завод" порушення за конодавства про охорону атмо сферного повітря, чи завдані ТОВ "Новокахо вський ливарний завод" держа ві збитки внаслідок порушень законодавства про охорону атмосферного повітря, якщо такі порушення мали місце, я кий дійсний розмір збитків, з аподіяних дepжaвi внаслідок мож ливих порушень ТОВ "Новокахо вський ливарний завод" закон одавства про охорону атмосфе рного повітря.
Проведення судової експер тизи суд доручив Херсонсько му відділенню Одеського нау ково - дослідного інституту судових експертиз (73000, м. Херс он вул. 28 Армії,6) та зобов' яза в Херсонське відділення Од еського науково - дослідного інституту судових експерт из (73000, м. Херсон вул. 28 Армії,6) на діслати суду примірник експ ертного висновку до господ арського суду Херсонської області, згідно Інструкції про призначення та проведенн я судових експертиз та експе ртних досліджень, затвердже ної наказом Міністерства юс тиції України від 08.10. 98р. N 53/5 (у редакції наказу Міністерст ва юстиції України від 30.12.2004р . N 144/5. )
Цією ж ухвалою від 18.10.2011р. суд зупинив провадження у справі у зв' язку з призначенням су дової експертизи. Ухвалою ві д 16 січня 2012р. провадження у спр аві поновлено. Строк вирішення спору відповідним и ухвалами суду продовжував ся, на підставі узгоджених кл опотань сторін, зважаючи на с кладність справи, призначенн я експертизи, необхідність з дійснення контр розрахунків суми збитків та шкоди.
В судовому засіданні 24 січн я 2012р. відповідач надав доповн ення до відзиву по суті позову та повідомив, що керівник відповідача переві рив розрахунок, зроблений позивачем, та зробив в лас ний розрахунок розміру в ідшкодування збитків, що дод ається.
При цьому відповідач керув ався Методикою розрахунку ро змірів відшкодування збиткі в, які заподіяні державі в рез ультаті наднормативних вики дів забруднюючих речо вин в а тмосферне повітря, затвердже ною наказом Міністерства охо рони навколишнього природн ого середовища України від 10.1 2.2008 року № 639.
Дані про обсяг забруднюючи х речовин, які використовува лись для розрахунку, зведено в таблицю, що додаєть ся. Під час розрахунку викори стовувались журнали обліку робочого часу джерел ви кидів забруднюючих речовин. Згідно розрахунку відповіда ча, розмір відшкодування зби тків складає 64950,19 грн., що є знач но менше суми, яку вимагає поз ивач.
Проте своїх контррозрахун ків суми збитків відповіда ч позивачу не надсилав. Для н адання можливості позивачу п еревірити розмір наданого ві дповідачем розрахунку суми збитків суд відклав р озгляд справи, згідно ухвали від 24 січня 2012р.
В судове засідання 14 лютого 2012р., після здійснення перевір ки розрахунків, пода них відповідачем, позивач по дав заяву про зменшення розм іру збитків, заподіяних державі відповідачем та просить вважати сумою позо вних вимог 72 644 грн.04 коп. Розрахунок додано. В судов ому засіданні сторони дійшли згоди, що реальна сума збитк ів, заподіяних державі відп овідачем становить 72 644 грн.04 к оп.
В судовому засіданні оголо шено вступну та резолютивну частини рішення.
На підставі викладеного, п. “з” ст.20, ст. 68, ч. 1 ст. 69 Закону Укра їни “Про охор ону навколишнього природног о середовища”, ч.5 ст. 11, ст.ст. 33, 3 4 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» , ст. 116 6 Цивільного кодексу України , Роз'ясненнями Вищого Арбітр ажного Суду України від 27.06.2001 р. №02-5/744 “Про деякі питання практ ики вирішення спорів, пов'яза них із застосуванням законод авства про охорону навколишн ього природного середовища” ст. ст. 1,2, 12, 54, 56, 61, 82 - 85 Господарськ ого процесуального кодексу У країни, суд -
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити пов ністю (з урахуванням зменшен ня суми позову позивачем).
2. Стягнути з това риства з обмеженою відповіда льністю “Новокаховський ливарний завод”, місцезнаход ження: м. Нова Каховка, Херсонс ької області, вул.Першотравн ева, 35-В, код ЄДРПОУ 36463057
- на користь держави в о собі Державної екологічної і нспекції в Херсонській облас ті (м. Херсон, провулок Козацьк ий, буд. 10, ідентифікаційний ко д 34906216) до державного фонду охор они навколишнього природног о середовища м. Нова Каховка на р/р № 33117331700012 у ВДК м. Нова Кахов ка , МФО 852010, код ЄДРПОУ 24103977, ККД 2406210 0, ) 72 644 ( Сімдесят дві тисячі ш істсот сорок чотири) грн. 04 коп . шкоди, завданої навколишн ьому природному середовищу.
- 1609 ( Одна тисяча шістсот дев 'ять ) грн. 05коп. судового збо ру в доход державного бюджет у - отримувач: управління Держ авного казначейства у м. Херс оні р/р 31215206783002 в Головному управ лінні Державного казначейст ва по Херсонській області, МФ О 852010, код ЄДРПОУ 37959779, код признач ення платежу 03500045.
3. Наказ видати після набран ня рішенням законної сили.
4. Рішення надіслати: позив ачу, відповідачу.
Суддя Т.Г. Пінтеліна
Дата підписання ріш ення 16.02.2012р.
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2012 |
Оприлюднено | 20.02.2012 |
Номер документу | 21437788 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Пінтеліна Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні