Рішення
від 14.10.2008 по справі 11/167
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

11/167

 

14.10.08  

                                                                                      УКРАЇНА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Чернігівської області

14000 , м. Чернігів                                                                                                         тел. 77-44-62

проспект Миру, 20                                                                                          

                                                               Іменем  України

РІШЕННЯ

                                                                                

”06” жовтня 2008 року                                                                справа № 11/167

За позовом: Прокурора Щорського району в інтересах держави в особі Клюсівської сільської ради

15210, Щорський район, с. Клюси

До: Сільськогосподарського виробничого кооперативу „Клюсівський”

15210, Щорський район, с. Клюси

Третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Управління з контролю за використанням та охороною земель у Чернігівській області

14000, м. Чернігів, вул. П'ятницька, 11 а

Про відшкодування шкоди в сумі 6965,73 грн. та звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки   

                                                                                                     Суддя Ю.М.Бобров

ПРЕДСТАВНИКИ СТОРІН :

Від Позивача: не з'явився.

Від Відповідача: не з'явився.

Від Третьої особи: Мамєєв О.В. –заст. начальника, дов. від 09.04.08 р. № 368/01-23.

В судовому засіданні взяв участь прокурор відділу прокуратури Чернігівської області Демидок Д.А.

СУТЬ СПОРУ:

          Прокурором Щорського району в інтересах держави  в особі Клюсівської сільської ради, третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору –Управління з контролю за використанням та охороною земель у Чернігівській області, подано позов до Сільськогосподарського виробничого кооперативу „Клюсівський” про відшкодування шкоди в сумі 6965,73 грн. та звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки.

          Розгляд справи відкладався.

          В судовому засіданні прокурор  та представник третьої особи підтримали позовні вимоги та їх обґрунтування, викладені у позовній заяві.

          Обґрунтовуючи позовні вимоги, прокурор у позовній заяві посилається на те, що відповідачем самовільно зайнято земельні ділянки загальною площею 20,295 га, які розташовані на території Клюсівської сільської ради за межами населеного пункту, з яких 11,0 га перебувають у державній власності і відносяться до земель сільськогосподарського призначення, як не витребувані паї.

          Внаслідок самовільного використання відповідачем земельної ділянки державі заподіяно шкоду в сумі 6965,73 грн.

          Прокурор просить суд стягнути з відповідача на користь Клюсівської сільської ради 6965,73 грн. в рахунок відшкодування шкоди, заподіяної самовільним використанням земельної ділянки, зобов'язати відповідача звільнити земельну ділянку площею 11,0 га і повернути її Клюсівський сільській раді у стані, придатному для подальшого використання, та стягнути з відповідача судові витрати.

          Позивач представника у призначене судове засідання не направив. Заяв та клопотань від позивача до суду не надходило. Про час і місце розгляду справи позивача було повідомлено належним чином.

          Відповідач представника у призначене судове засідання не направив. Про час і місце розгляду справи відповідача повідомлено належним чином.

          На час розгляду справи відповідач відзиву на позов або письмових пояснень щодо суті спору суду не надав, заяв та клопотань від відповідача до суду не надходило.

        За таких обставин суд вважає, що нез'явлення представників позивача та відповідача в судове засідання не перешкоджає розгляду спору за наявними у справі матеріалами.

        Прокурор та представник третьої особи проти розгляду спору по суті без участі представників позивача та відповідача не заперечують.

                  Дослідивши матеріали справи та надані докази, заслухавши в судовому засіданні пояснення прокурора та представника третьої особи, суд встановив наступне.

          Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

          Відповідно до ч.ч.1,2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

          Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

          Порядок надання у постійне користування земельних ділянок громадянам та юридичним особам, а також порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123,124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України “Про оренду землі”.

          Зокрема, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем (ст. 124 Земельного кодексу України).

          Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

          Відповідно до частини першої статті 14 зазначеного Закону договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально.

          Згідно ст.125 Земельного кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

          Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України. Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ст.126 Земельного кодексу України).           Перевіркою, проведеною прокуратурою Щорського району Чернігівської області спільно з Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у Чернігівській області встановлено, що СВК „Клюсівський” (голова Маленок М.Л.) самовільно зайняв земельні ділянки загальною площею 20,295 га, які розташовані на території Клюсівської сільської ради за межами населеного пункту, з яких 11,0 га перебувають у державній власності і відносяться до земель сільськогосподарського призначення як не витребувані паї, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом засіяння земель зерновими культурами. Будь –які правоустановчі документи на право користування чи власності на 11,0 га земель у відповідача відсутні. Тим самим СВК „Клюсівський” порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

          Дане порушення підтверджується копіями Акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 12.03.08 р., акта обстеження земельної ділянки від 12.03.08 р. № 6.  

          Крім того, державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель Управління з контролю за використанням та охороною земель у Чернігівській області, згідно ст.ст. 6, 10 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель” від 19.06.03 р. № 963-IV (далі –Закон № 963), видано голові СВК „Клюсівське” Маленку М.Л. припис про усунення порушення земельного законодавства від 12.03.08 р. № 501002, складено протокол від 12.03.08 р. № 500629 про адміністративне правопорушення та постановою від 24.03.08 р. № 500629 на Маленка М.Л. накладено адміністративне стягнення згідно ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу в сумі 340,00 грн.

          Відповідно до ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

          Відповідачем не надано суду належних, допустимих та достатніх доказів, які підтверджують правомірність використання ним спірної земельної ділянки. В зв'язку з цим суд доходить висновку, що відповідач самовільно використовує вищевказану земельну ділянку.          Згідно ст. 1 Закону № 963 самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.  

          Згідно ст.212 Земельного Кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.          Відповідно ч.ч.1,2, п.„б” ч.3 ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

          Постановою КМ України від 25.07.07 р. № 963 затверджена Методика визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу (далі –Методика).

          У п. 7 Методики визначено, що розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться інспекціями Мінприроди або Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель та її територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, - територіальними органами Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.00 р. № 1619.

          Відповідно до розрахунку, який додано до позовної заяви, шкода, заподіяна державі внаслідок самовільного використання відповідачем земельної ділянки, складає 6965,73 грн.

          Доказів звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки площею 11,0 га, розташованої на території Клюсівської сільської ради за межами населеного пункту, приведення її у придатний для подальшого використання стан і повернення власнику, та відшкодування шкоди у сумі  6965,73 грн., як і належних та достатніх доказів, що спростовують вищевказані обставини, відповідач суду не надав.          Враховуючи вищенаведене, суд доходить висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені відповідними доказами, тому підлягають задоволенню.

          У пункті 8 Методики визначено, що кошти, отримані в результаті відшкодування шкоди, заподіяної державі, територіальній громаді, юридичній чи фізичній особі внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, їх використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, розподіляються відповідно до порядку, затвердженого Держземагентством за погодженням з Мінфіном, Мінекономіки та Мінприроди.

          Суд вважає, що до затвердження вищезазначеного Порядку та внесення відповідних змін до чинного законодавства, кошти на відшкодування шкоди, заподіяної державі, територіальній громаді, повинні стягуватися на користь держави, з подальшим їх розподілом Держказначейством відповідно до статей 8 та 59 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік” від 19.12.06р. № 489-V (лист Державного агентства земельних ресурсів України, Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 06.08.07 р. № 6-8-1341).

          Відповідно до ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу судові витрати мають бути покладені на Відповідача.

          Керуючись ст.ст. 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

          1. Позов задовольнити повністю.

          2. Зобов'язати Сільськогосподарський виробничий кооператив „Клюсівський” (15210, Щорський район, с. Клюси) звільнити самовільно зайняту земельну ділянку загальною площею 11,0 га, розташовану на території Клюсівської сільської ради Щорського району за межами населеного пункту, привести дану самовільно зайняту земельну ділянку в придатний для подальшого використання стан та повернути Клюсівський сільській раді (15210, Щорський район, с. Клюси).

         3. Стягнути з Сільськогосподарського виробничого кооперативу „Клюсівський” (15210, Щорський район, с. Клюси, р/р 260042999 в Щорському відділенні ЧОД ВАТ „РайффайзенБанкАваль”, МФО 353348, код 30865941) на користь держави 6965,73 грн. заподіяної шкоди.

         4. Стягнути з Сільськогосподарського виробничого кооперативу „Клюсівський” (15210, Щорський район, с. Клюси, р/р 260042999 в Щорському відділенні ЧОД ВАТ „РайффайзенБанкАваль”, МФО 353348, код 30865941) до Державного бюджету м. Чернігова, р/р 31111095700002 в ГУДКУ у Чернігівській області, МФО 853592, код 22825965, код платежу 22090200  187,00 грн. держмита.

         5. Стягнути з Сільськогосподарського виробничого кооперативу „Клюсівський” (15210, Щорський район, с. Клюси, р/р 260042999 в Щорському відділенні ЧОД ВАТ „РайффайзенБанкАваль”, МФО 353348, код 30865941) до Державного бюджету м. Чернігова, р/р 31214259700002 в ГУДКУ у Чернігівській області, МФО 853592, код 22825965, код бюджетної класифікації 22050000    118,00 грн. оплати витрат з інформаційно - технічного забезпечення розгляду у судах.

6. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

В судовому засіданні 06.10.08 р., на підставі ст. 85 ГПК України,  за згодою прокурора та представника третьої особи, оголошено тільки вступну та резолютивну частини рішення.

          Рішення підписано 13.10.08 р.          

         

         Суддя                                                                                Ю.М.Бобров                                                                                   

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення14.10.2008
Оприлюднено25.10.2008
Номер документу2173951
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/167

Ухвала від 27.02.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Руденко О.В.

Ухвала від 20.02.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Руденко О.В.

Ухвала від 22.02.2017

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Якимчук Л.М.

Ухвала від 07.02.2017

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Якимчук Л.М.

Ухвала від 01.02.2017

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Якимчук Л.М.

Ухвала від 25.01.2017

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Якимчук Л.М.

Ухвала від 03.01.2017

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Якимчук Л.М.

Ухвала від 27.12.2016

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Якимчук Л.М.

Ухвала від 11.11.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Чернявський В.В.

Постанова від 28.07.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Процик Т.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні