Постанова
від 27.02.2012 по справі 5002-32/3756.4-2011
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦ ІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

27 лютого 2012 року Справа № 5002-32/3756.4-2011

Севастопольсь кий апеляційний господарськ ий суд у складі колегії судді в:

головуючого судді Латин іна О.А.,

суддів Ткаче нка М.І.,

Сік орської Н.І.,

за участю представників ст орін:

позивача: ОСОБА_2, дові реність б/н від 11.01.12;

відповідачів: ОСОБА_3, д овіреність №01-13/277 від 14.03.11, Євпато рійська міська рада, виконав чий комітет Євпаторійської м іської ради;

не з`явився, Кримське респуб ліканське підприємство "Бюро реєстрації та технічної інв ентаризації міста Євпаторія ";

3-тіх осіб: не з`явився, О СОБА_5;

не з`явився, ОСОБА_6;

не з`явився, ОСОБА_7;

ОСОБА_8, довіреність №15 від 09.02.12, Регіональне відділення Ф онду державного майна Україн и в Автономній Республіці Кр им та місті Севастополі;

розглянувши апеляційну с каргу Євпаторійської міс ької організації Товариства Сприяння Обороні України на рішення господарського суду Автономної Республіки Крим (суддя Барсукова А.М.) від 23 лист опада 2011 року у справі № 5002-32/3756.4-2011

за позовом Євпато рійської міської організаці ї Товариства Сприяння Оборон і України

до Євпаторійської місь кої ради

Кримського республіканськ ого підприємства "Бюро реєст рації та технічної інвентари зації міста Євпаторія"

виконавчого комітету Євпа торійської міської ради

3-ті особи ОСОБА_5

ОСОБА_6

ОСОБА_7

Регіональне відділення Фо нду державного майна України в Автономній Республіці Кри м та місті Севастополі

про визнання недійсним ріш ення, свідоцтва про право вла сності та визнання права вла сності на виробничу будівлю

ВСТАНОВИВ:

Євпаторійська міська організація товарист ва сприяння обороні Україні звернулась до господарськог о суду Автономної Республіки Крим із позовною заявою до ві дповідачів Євпаторійської м іської ради та Євпаторійсько го міського бюро технічної і нвентаризації про визнання н едійсним рішення виконавчог о комітету Євпаторійської мі ської ради №460 від 15.08.1953 про включ ення до числа муніципалізова них будинку №73 по вул. Революц ії в м. Євпаторія та видане Євп аторійській міській раді сві доцтво про право власності н а цей будинок. Крім того, позив ач просив визнати право влас ності на виробничі будівлі в м. Євпаторія по вул. Революції 73 та зобов' язати Євпаторійс ьке МБРТІ оформити право вла сності на спірне майно.

Ухвалою господа рського суду Автономної Респ убліки Крим від 14.03-11.04.2006 до участ і у справі у якості третіх осі б, які не заявляють самостійн их вимог на предмет спору, зал учено ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7.

Ухвалою господа рського суду Автономної Респ убліки Крим від 15.01.2009 замінено в ідповідача, Євпаторійське мі ське бюро технічної інвентар изації на Кримське республік анське підприємство "Бюро ре єстрації та технічної інвент аризації міста Євпаторія".

Ухвалою господа рського суду Автономної Респ убліки Крим від 18.02.2009 до участі у справі іншим відповідачем залучено виконавчий комітет Євпаторійської міської ради .

Позивач неоднор азово уточнював свої вимоги та згідно останньої заяви ві д 27.02.2009 просив суд:

а) скасувати свідоцтво від 2 0.07.2005 про право власності на буд инок №73 по вул. Революції у м. Єв паторія, видане на підставі р ішення виконавчого комітету Євпаторійської міської ради №460 від 15.08.1953 про включення до чи сла муніципалізованих будин ку №73 по вул. революції у м. Євпа торія;

б) визнати право власності з а позивачем на нежитлові при міщення загальною площею 641,14 к в.м.:

- в літері "А" - приміщення №1 пл ощею 8,3 кв.м., №2 площею 13 кв.м., № 3 пл ощею 26,7кв.м., №4 площею 29 кв.м., № 5 пл ощею 4,6 кв.м., №6 площею 10,6 кв.м., № 7 п лощею 3 кв.м., №8 площею 52,8 кв.м., № 9 п лощею 15 кв.м., №10 площею 27,6 кв.м., №11 площею 36,3кв.м., №12 площею 3,4 кв.м., № 13 площею 18,7кв.м., №14 площею 10,9 кв.м., №15 площею 19,9 кв.м., №16 площею 92 кв.м ., №17 площею 9,8 кв.м., №18 площею 4 кв.м .;

- в літері "Б" - перший поверх п риміщення № 1 площею 50кв.м., №2 пл ощею 30 кв.м., №3 площею 30 кв.м.;

- в літері "В" - приміщення №1 пл ощею 55,3 кв.м., №2 площею 51,8 кв.м., №3 п лощею 36,3 кв.м., внутрішньо дворо вими спорудами, двома кам' я ними заборами довжиною10,95 м та 7,8 м, металевими та дерев' яни ми воротами, внутрішньо двор овим асфальтним замощенням п лощею 619 кв.м.;

в) зобов' язати Кримське ре спубліканське підприємство "Бюро реєстрації та технічно ї інвентаризації міста Євпат орія" зареєструвати право вл асності Євпаторійської місь кої організації Товариства С прияння Обороні України на в казане майно;

г) зобов' язати Кримське ре спубліканське підприємство "Бюро реєстрації та технічно ї інвентаризації міста Євпат орія" скасувати дані про попе реднього власника будівлі №7 3 по вул. Революції у м. Євпатор ія - Євпаторійську міську гро маду в Реєстрі прав власност і на нерухоме майно.

Справа неоднора зово розглядалась господарс ькими судами всіх інстанцій та в останнє рішенням господ арського суду Автономної Рес публіки Крим (суддя Барсуков а А.М.) від 23 листопада 2011 року у с праві №5002-32/3756.4-2011 в позові відмовл ено.

Місцевий господ арський суд виходив з того, що позивач не надав суду належн і докази та не навів правових підстав виникнення у Євпато рійської міської організаці ї Товариства Сприяння Оборон і України права власності на спірний об' єкт нерухомого майна. Крім того суд першої ін станції зазначив, що рішення виконавчого комітету Євпато рійської міської ради №460 від 15.08.1953 року "Про затвердження мун іципалізованих домоволодін ь житлофонду місцевої ради" н а час розгляду справи відпов ідачем не скасоване та не виз нане у судовому порядку неді йсним, що свідчить про правом ірність реєстрації права вла сності на спірне майно за тер иторіальною громадою міста Є впаторії.

Не погодившись з рішенням суду, Євпаторійсь ка міська організація Товари ства Сприяння Обороні Україн и звернулась до Севастопольс ького апеляційного господар ського суду з апеляційною ск аргою, в якій просить рішення суду першої інстанції скасу вати, позов задовольнити.

Вимоги апеляц ійної скарги мотивовані тим, що рішенням Виконавчого ком ітету Євпаторійської місько ї ради №460 від 15 серпня 1953 року бу ло вирішено муніципалізуват и лише приміщення, які віднос яться до житлового фонду, до я кого спірні приміщення не ві дносяться, у зв' язку з чим ре єстрація права власності за Євпаторійською територіаль ною громадою на весь будинок №73 по вул. Революції в місті Єв паторії порушує права позива ча, який протягом тривалого ч асу є правомірним володільце м і користувачем спірного об ' єкту нерухомості.

Ухвалою Севасто польського апеляційного гос подарського суду від 20.12.2011 апел яційну скаргу прийнято до пр овадження та призначено спра ву до розгляду.

Розпорядженням заступника голови Севастопо льського апеляційного госпо дарського суду від 16.01.2012 у зв'яз ку із відпусткою у складі кол егії здійснено заміну судді Градової О.Г. на суддю Ткаченк а М.І.

Ухвалою Севасто польського апеляційного гос подарського суду від 20.02.2012 до уч асті у справі №5002-32/3756.4-2011 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предме т спору, залучено Регіональн е відділення Фонду державног о майна України в Автономній Республіці Крим та місті Сев астополі.

В судовому засі данні 27.02.2012 представник позива ча підтримав вимоги апеляцій ної скарги, представник відп овідачів, Євпаторійської міс ької ради та виконавчого ком ітету Євпаторійської місько ї ради, проти вимог скарги зап еречував та просив залишити без змін рішення господарськ ого суду Автономної Республі ки Крим.

Представник тре тьої особи, Регіонального ві дділення Фонду державного ма йна України в Автономній Рес публіці Крим та місті Севаст ополі, вимоги скарги підтрим ав частково, зазначивши, що ма йно, щодо якого виник спір, від носиться до державної форми власності.

Представник від повідача, Кримського республ іканського підприємства "Бюр о реєстрації та технічної ін вентаризації міста Євпаторі я", та треті особи, ОСОБА_5, ОСОБА_6 та ОСОБА_7, у засід ання не з'явились, про час та м ісце розгляду справи повідом лені належним чином.

Оскільки явка в судове зас ідання згідно статті 22 Господ арського процесуального код ексу України - це право, а не обов' язок сторін, справа мо же розглядатися без їх участ і, якщо нез' явлення цих пред ставників не перешкоджає вир ішенню спору.

Враховуючи те, що матеріали справи в достатній мірі хара ктеризують взаємовідносини сторін, колегія вважає за мож ливе переглянути рішення су ду першої інстанції за відсу тності представника відпові дача і третіх осіб.

Розглянувши справу повтор но в порядку статті 101 Господа рського процесуального коде ксу України, судова колегія в становила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі постанов и Ради Міністрів СРСР №3060 від 20 серпня 1951 року об'єднано добро вільні організації ДТСАРМ, Д ТСАВ і ДТСФЛОТ в єдине добров ільне товариство сприяння ар мії, авіації і флоту ДТСААФ СР СР та встановлено, що основою ДТСААФ є первинні організац ії ДТСАРМ, ДТСАВ і ДТСФЛОТ. Зоб ов'язано Ради Міністрів союз них і автономних республік, к рай (обл.) виконкоми передати в сі приміщення, що займаються організаціями ДТСАРМ, ДТСАВ і ДТСФЛОТ - організаціям ДТСА АФ. Також вирішено розробити та затвердити порядок перед ачі матеріальних цінностей, майна, приміщень та інш. зазна чених організацій ДТСААФУ СР СР по балансу на 1 вересня 1951 ро ку (том 1 аркуші справи 166-169).

Згідно архівного витягу з п ротоколу №39 засідання викона вчого комітету Кримської обл асної Ради депутатів трудящи х від 5 вересня 1951 року на підст аві вищезазначеної постанов и зобов'язано міські та район ні виконкоми передати всі пр иміщення організацій ДТСАРМ , ДТСАВ і ДТСФЛОТ організації ДТСААФ (том 1 аркуші справи 164-165) .

Матеріалами справи також п ідтверджено, що відповідно д о наказу Кримського обласног о комітету ДТСААФ №75 від 12 груд ня 1951 року на підставі рішення Кримської обласної Ради деп утатів трудящих №702 від 5 верес ня 1951 року та рішення Євпаторі йської міської ради депутаті в трудящих, протокол №22 від 1951 р оку, Євпаторійському комітет у ДТСААФ передано на баланс с лужбове приміщення загально ю площею 2571 кв.м по вул. Революц ії, 73 у м. Євпаторія (том 2 аркуш с прави 100).

26 вересня 1991 року на 7-му позач ерговому з'їзді ДТСААФ Украї нської РСР було ухвалено ріш ення про перетворення її в То вариство Сприяння Обороні Ук раїни. Пунктом 1.4 Статуту ТСО У країни, зареєстрованого 10.10.1991 (с відоцтво Міністерства юстиц ії Української РСР №131), визнач ено, що товариство є правонас тупником ДТСААФ УРСР.

Згідно пункту 4.1. Статуту ТСО України Товариство будуєтьс я за виробничо-територіальни м принципом. Організаційну о снову Товариства складають п ервинні організації. Вони об 'єднуються по території в рай онні, міжрайонні, міські і об'є днані райміські організації , які входять до складу органі зації Автономної Республіки Крим, Вінницької, Волинської , Дніпропетровської, Донецьк ої, Житомирської, Закарпатсь кої, Запорізької, івано-франк івської, Київської, Кіровогр адської, Луганської, Львівсь кої, Миколаївської, Одеської , Полтавської, Рівненської, Су мської, Тернопільської, Харк івської, Херсонської, Хмельн ицької, Черкаської, Чернівец ької, Чернігівської обласних , Київської і Севастопольськ ої міських організацій Товар иства, які є для них вищестоящ ими і складають Товариство с прияння обороні України.

Одночасно відповідно до пу нкту 1.1 статуту Євпаторійсько ї міської організації Товари ства сприяння обороні Україн и (у новій редакції із змінами та доповненнями, внесеними IX з' їздом ТСО України), зареєс трованого рішенням виконавч ого комітету Євпаторійської міської ради №418/10 від 23.07.1993, зазна чена організація є складовою частиною (всеукраїнського) г ромадського добровільного о боронно-патріотичного і спор тивно-технічного об' єднанн я громадян Республіки Крим, в наслідок чого вважається пра вонаступником прав і обов' я зків Євпаторійського коміте ту ДТСААФ (том 1 аркуші справи 111-123).

Також судом апеляційної ін станції встановлено, що відп овідно до архівного витягу Д ержавного архіву при Раді Мі ністрів Автономної Республі ки Крим з протоколу №20 засідан ня виконавчого комітету Євпа торійської міської ради від 15 серпня 1953 року вирішено муніц ипалізувати домоволодіння ж итлового фонду місцевої ради , до яких увійшла будівля №73 по вул. Революції в м. Євпаторія (том 1 аркуш справи 103).

А лише 20 липня 2005 року на підст аві вказаного рішення викона вчого комітету Євпаторійськ ої міської ради депутатів тр удящих від 15 серпня 1953 року Євп аторійським виконкомом було видано свідоцтво про право в ласності на об'єкт нерухомос ті, відповідно до якого власн иком домоволодіння в цілому, розташованого в м. Євпаторії по вул. Революції 73, є територі альна громада м. Євпаторії (то м 4 аркуш справи 46).

Вважаючи, що внаслідок зазн ачених подій у Євпаторійсько ї міської організації Товари ства Сприяння Обороні Україн и виникло право власності на службові приміщення у домов олодінні по вул. Революції, 73 у м. Євпаторії, позивач звернув ся до господарського суду Ав тономної Республіки Крим з п озовом про визнання такого п рава у судовому порядку та ус унення порушення такого прав а шляхом скасування свідоцтв а про право власності терито ріальної громади на спірний об' єкт нерухомості.

Вивчивши матеріали справи , вислухавши представників с торін та третьої особи, обгов оривши доводи апеляційної ск арги, перевіривши правильніс ть застосування судом першої інстанції норм матеріальног о та процесуального права та відповідність висновків суд у обставинам справи, судова к олегія вважає апеляційну ска ргу Євпаторійської міської о рганізації Товариства Сприя ння Обороні України такою, що підлягає частковому задовол енню, у зв' язку з наступним.

Правові підстави набуття п рава власності визначені нор мами глави 24 Цивільного кодек су України.

За загальним правилом прав о власності набувається на п ідставах, що не заборонені за коном, зокрема із правочинів . Право власності вважається набутим правомірно, якщо інш е прямо не випливає із закону або незаконність набуття пр ава власності не встановлена судом (стаття 328 Цивільного ко дексу України).

При цьому за приписами част ин 1 та 4 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію реч ових прав на нерухоме майно т а їх обтяжень" державна реєст рація прав є обов'язковою. Інф ормація про права на нерухом е майно та їх обтяження підля гає внесенню до Державного р еєстру прав. Права на нерухом е майно, що виникли до набранн я чинності цим Законом, визна ються дійсними у разі відсут ності їх державної реєстраці ї, передбаченої цим Законом, з а таких умов: якщо реєстрація прав була проведена відпові дно до законодавства, що діял о на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення пр ав діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової ре єстрації таких прав.

Частиною 1 статті 327 Цивільно го кодексу України визначено , що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові ко шти, яке належить територіал ьній громаді.

Пунктом 1 статті 60 Закону Укр аїни "Про місцеве самоврядув ання в Україні" (в редакції Зак ону на момент видачі спірног о свідоцтва про право власно сті від 20.07.2005) встановлено, що те риторіальним громадам сіл, с елищ, міст, районів у містах на лежить право комунальної вла сності на рухоме і нерухоме м айно, зокрема: житловий фонд, н ежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охор они здоров'я, науки, соціально го обслуговування та інше ма йно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені в ідповідно до закону як об'єкт и права комунальної власност і, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Підставою для набуття пра ва комунальної власності є передача майна територіальн им громадам безоплатно держа вою, іншими суб'єктами права в ласності, а також майнових прав, створення, придбання м айна органами місцевого са моврядування в порядку, вст ановленому законом.

Як підтверджується матері алами справи, підставою для р еєстрації права власності на спірне майно за територіаль ною громадою міста Євпаторії стало рішення виконавчого к омітету Євпаторійської місь кої ради №460 від 15.08.1953 року "Пр о затвердження муніципалізо ваних домоволодінь житлофон ду місцевої ради". Архівною ви пискою з переліку домоволоді нь фонду місцевої Ради міста Євпаторії, муніципалізовани х, які належать до затверджен ню виконкомом як фонд місцев ої Ради (додаток №1 до рішення №460 з протоколу засідання №20 Єв паторійського виконкому від 15 серпня 1953 року) підтверджено віднесення домоволодіння по вул. Революції, 73 у місті Євпат орії до ведення місцевої Рад и.

Одночасно аналіз законода вства, яке існувало на час при йняття зазначеного рішення, зокрема, Конституції УРСР ві д 30.01.1937, Декрету ВЦВК Ради народ них комісарів від 30.11.1925 "Про пор ядок розподілу націоналізов аних і муніципалізованих буд ов і про порядок користуванн я такими", Інструкції про поря док реєстрації будов в міста х, робочих, дачних і курортних селищах РРФСР, затвердженої Народним комісаріатом комун ального господарства РРФСР в ід 25.12.1945, вказує не тільки на від сутність на той час інститут у комунальної власності у ра дянському праві, але і свідчи ть про віднесення майна місц евих Рад до складу об' єктів державної власності.

Так згідно статей 4-6 Констит уції Української РСР від 30.01.1937 е кономічну основу УРСР станов лять соціалістична система г осподарства і соціалістична власність на знаряддя та зас оби виробництва, що утвердил ися в наслідок ліквідації ка піталістичної системи госпо дарства, скасування приватно ї власності на знаряддя та за соби виробництва і знищення експлуатації людини людиною . Соціалістична власність в У РСР має або форму державної в ласності (всенародне добро), а бо форму кооперативно-колгос пної власності (власність ок ремих колгоспів, власність к ооперативних об'єднань). Земл я, її надра, води, ліси, заводи, ф абрики, шахти, рудні, залізнич ний, водний і повітряний тран спорт, банки, засоби зв'язку, о рганізовані державою великі сільськогосподарські підпр иємства (радгоспи, машинно-тр акторні станції і т. п.), а також комунальні підприємства і о сновний житловий фонд у міст ах і промислових пунктах є де ржавною власністю, тобто все народним добром.

Аналогічні норми містилис ь також у Конституції Україн ської РСР від 20.04.1978 (стаття 10-11). Ос нову економічної системи Укр аїнської РСР становить соціа лістична власність на засоби виробництва у формі державн ої (загальнонародної) і колго спно-кооперативної власност і. Соціалістичною власніс тю є також майно профспілков их та інших громадських орга нізацій, необхідне їм для зді йснення статутних завдань. Державна власність - спільн е надбання всього радянськог о народу, основна форма соціа лістичної власності. У виклю чній власності держави є: зем ля, її надра, води, ліси. Держав і належать основні засоби ви робництва в промисловості, б удівництві і сільському госп одарстві, засоби транспорту і зв'язку, банки, майно організ ованих державою торговельни х, комунальних та інших підпр иємств, основний міський жит ловий фонд, а також інше майно , необхідне для здійснення за вдань держави.

Цивільний кодекс Українсь кої РСР (в редакції Закону від 18.07.1963) у частині 1 статті 87 також м істив норму, за якою соціаліс тичною власністю є: державна (загальнодержавна) власніст ь; колгоспно-кооперативна вл асність; власність профспілк ових та інших громадських ор ганізацій.

З урахуванням викладеного колегія суддів зазначає, що у радянські часи існував тіль ки такий правовий режим влас ності, за яким все майно, закрі плене за органами місцевого самоврядування, а також проф спілковими та іншими організ аціями (до яких відносилось і ДТСААФ УРСР) мало статус об' єкта державної власності.

З прийняттям Закону Україн ської РСР "Про місцеві Ради на родних депутатів Українсько ї РСР та місцеве самоврядува ння" та Закону Української РС Р "Про власність" було введено поняття комунальної власнос ті та визначено суб' єктний, об' єктний склад та зміст пр авовідносин комунальної вла сності.

Зокрема статтею 7 Закону Укр аїнської РСР "Про місцеві Рад и народних депутатів Українс ької РСР та місцеве самовряд ування" було визначено, що ком унальна власність становить основу місцевого господарст ва. Суб'єктами права комуналь ної власності є адміністрати вно-територіальні одиниці в особі сільських, селищних, мі ських, районних, обласних Рад народних депутатів. До комун альної власності належить майно, яке передається безо платно державою, іншими суб'є ктами права власності, майно , яке створюється і купуєтьс я органами місцевого самовр ядування за рахунок належних їм коштів, а також майно, пере лік якого встановлено Законо м про власність. Перелік майн а, що перебуває у комунальній власності, порядок передачі , купівлі, продажу, а також пер елік державного майна, що без оплатно передається у власн ість відповідних адміністра тивно-територіальних одиниц ь, порядок розгляду спорів, як і виникають при цьому, визнач аються законодавством Украї ни.

Аналогічні норми містить і Закон України "Про місцеве са моврядування в Україні", норм и якого були чинними під час в идачі виконавчим комітетом Є впаторійської міської ради с відоцтва від 20.07.2005 про право вла сності на будинок №73 по вул. Ре волюції у м. Євпаторія.

Отже, із зазначеного часу зм інився правовий режим держав ної власності на майно терит оріальних громад, в тому числ і і на домоволодіння №73 по вул . Революції у м. Євпаторія.

Однак суд апеляційної інст анції звертає увагу на те, що в ідповідно до наказу Кримсько го обласного комітету ДТСААФ №75 від 12 грудня 1951 року на підст аві рішення Кримської обласн ої Ради депутатів трудящих № 702 від 5 вересня 1951 року та рішенн я Євпаторійської міської рад и депутатів трудящих, проток ол №22 від 1951 року, Євпаторійськ ому комітету ДТСААФ передано на баланс службове приміщен ня загальною площею 2571 кв.м по в ул. Революції, 73 у м. Євпаторія ( том 2 аркуш справи 100).

При цьому статтею 1 Закону У країни "Про підприємства, уст анови та організації союзног о підпорядкування, розташова ні на території України" вста новлено, що майно та фінансов і ресурси підприємств, устан ов, організацій та інших об' єктів союзного підпорядкува ння, розташованих на територ ії України є державною власн істю.

Згідно постанови Верховно ї Ради України "Про майнові ко мплекси та фінансові ресурси громадських організацій кол ишнього союзу РСР, розташова ні на території України" від 10 .04.1992 №2268-ХII, до законодавчого виз начення суб' єктів права вла сності майна загальносоюзни х громадських організацій ко лишнього Союзу РСР майно та ф інансові ресурси розташован их на території України підп риємств, установ та об'єктів, щ о перебували у віданні центр альних органів цих організац ій, тимчасово передані Фонду державного майна України.

Відповідно до пункту 1 поста нови Верховної Ради України "Про майно загальносоюзних г ромадських організацій коли шнього Союзу РСР" від 04.02.1994 №3943-ХІ І до законодавчого визначенн я суб'єктів права власності м айна загальносоюзних громад ських організацій колишньог о Союзу РСР, розташованого на території України, зазначен е майно тимчасово є загально державною власністю.

Пунктом 3 цієї Постанови зак ріплено, що до законодавчого визначення правонаступникі в майна загальносоюзних гром адських організацій колишнь ого Союзу РСР Фонд державног о майна України здійснює пра во розпорядження цим майном у процесі приватизації та по вноваження орендодавця майн ових комплексів підприємств та організацій (їх структурн их підрозділів).

Оскільки питання щодо суб' єктів права власності зазнач еного майна на законодавчому рівні досі не врегульовано, м айно громадської організаці ї колишнього ДТСААФ, а нині То вариства сприяння обороні Ук раїни, є державною власністю .

Аналогічної правової пози ції притримувалась практика розгляду аналогічних спорів Верховним Судом України (зок рема у постановах ВСУ від 18.10.2005 у справі №30/106-04-3443, від 29.05.2007 у справі №2-6/954-2006 (2-6/1253-05, 2-6/15209-04), від 29.09.2009 у справі №2-1/6471.1-2008).

З урахуванням встановлено го статусу спірного нерухомо го майна як об' єкту державн ої власності та враховуючи, щ о за Статутом Євпаторійської міської організації Товарис тва Сприяння Обороні України (пункт 7.5) і нормами Закону Укра їни "Про об' єднання громадя н" (стаття 21) позивач є суб' єкт ом права колективної власнос ті, судова колегія зауважує п ро відсутність законних підс тав для задоволення позовних про визнання за позивачем пр ава власності на об' єкти не рухомого майна, розташовані у домоволодінні №73 по вул. Рев олюції у м. Євпаторія.

При цьому обґрунтування пр авомірності набуття позивач ем права власності через фак т знаходження спірного майна на балансі Євпаторійської м іської організації Товарист ва Сприяння Обороні України судова колегія вважає хибним і безпідставним.

Вищий господарський суд Ук раїни у роз' ясненнях неодно разово звертав увагу господа рських судів на те, що вирішую чи спори, пов'язані з визнання м права власності, слід виход ити з того, що знаходження май на на балансі підприємства (о рганізації) ще не є безспірно ю ознакою його права власнос ті. Що ж до права державної вла сності, то незалежно від того , на балансі якого державного підприємства знаходиться ма йно, воно не втрачає статусу державної власності (пункт 7 Р оз' яснення Вищого арбітраж ного суду України N02-5/225 від 02.04.1994 "П ро деякі питання практики ви рішення спорів, пов'язаних з с удовим захистом права держав ної власності", пункт 9 Листа В ищого арбітражного суду Укра їни N01-8/98 від 31.01.2001 "Про деякі припи си законодавства, яке регулю є питання, пов'язані із здійсн енням права власності та йог о захистом").

Також слід зазначити, що в с илу вимог частини 1 статті 19 Ко нституції України правовий п орядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яки х ніхто не може бути примушен ий робити те, що не передбачен о законодавством.

З огляду на викладене право вих підстав для спонукання К римського республіканськог о підприємства "Бюро реєстра ції та технічної інвентариза ції міста Євпаторія" до реєст рації права власності Євпато рійської міської організаці ї Товариства Сприяння Оборон і України на спірні приміщен ня також не вбачається.

Крім того відповідно до ста тей 317, 319 Цивільного кодексу Ук раїни право володіння, корис тування та розпорядження май ном належить власникові майн а. Власник має право вчиняти щ одо свого майна будь-які дії, я кі не суперечать закону.

Статтею 326 Цивільного кодек су України встановлено, що ві д імені та в інтересах держав и Україна право власності зд ійснюють органи державної вл ади.

Відповідно до Закону Украї ни "Про підприємства, установ и та організації союзного пі дпорядкування, розташовані н а території України" рішення державних органів, органів г ромадських, політичних, кооп еративних, інших організацій і підприємств, посадових осі б, а також договори та інші уго ди, прийняті чи здійснені на о снові законодавства СРСР щод о зміни власника і форм власн ості, а також створення акціо нерних та спільних підприємс тв за участю органів влади та управління Союзу РСР після п рийняття Постанови Верховно ї Ради України від 24 серпня 1991 р оку "Про проголошення незале жності України" без узгоджен ня з відповідними органами у правління, визначеними Кабін етом Міністрів України, вваж аються недійсними.

Законом України "Про переда чу об' єктів права державної та комунальної власності" ви значені основні засади перед ачі об' єктів права держаної власності у комунальну влас ність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у міс тах або у спільну власність т ериторіальних громад сіл, се лищ, міст, а також об' єктів ко мунальної власності у держав ну власність безоплатно або шляхом обміну.

Статтею 3 вказаного Закону в становлено, що ініціатором щ одо передачі об' єктів права державної власності може ви ступати лише відповідний орг ан уповноважений управляти м айном.

Більш того Постановою Кабі нету Міністрів України від 5 л истопада 1991 року N311, відповідно до постанов Верховної Ради У РСР від 8 грудня 1990 року "Про пор ядок введення в дію Закону Ук раїнської РСР "Про місцеві Ра ди народних депутатів Україн ської РСР та місцеве самовря дування", від 26 березня 1991 року "П ро введення в дію Закону Укра їнської РСР "Про власність" бу ло затверджено Перелік держа вного майна України, що перед ається до власності адмініст ративно-територіальних один иць (комунальної власності), з якого вбачається, що майно, за кріплене за ДТСААФ УРСР, до ск ладу майна комунальної форми власності не передавалось.

В силу вимог частини 2 статт і 19 Конституції України орган и державної влади та органи м ісцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.

Враховуючи те, що спірне май но є державною власністю, у ви конавчого комітету Євпаторі йської міської ради не було ж одних правових підстав для в идачі свідоцтва серія САА №1566 31 від 20.07.2005 про право власності т ериторіальної громади міста Євпаторії на домоволодіння №73 по вул. Революції у м. Євпато рія.

Одночасно колегія суддів з вертає увагу на те, що одним з основних критеріїв визначен ня законності володіння дер жавним майном і відображення його на балансі підприємств а є джерела фінансування (цен тралізоване або власні кошти підприємства), передача підп риємству у володіння майна б езпосередньо власником (упов новаженим ним органом) чи під приємством, яке володіє майн ом на праві повного господар ського відання (пункт 7 Роз' я снення Вищого арбітражного с уду України N02-5/225 від 02.04.1994 "Про дея кі питання практики вирішенн я спорів, пов'язаних з судовим захистом права державної вл асності", пункт 9 Листа Вищого арбітражного суду України N01-8 /98 від 31.01.2001 "Про деякі приписи за конодавства, яке регулює пит ання, пов'язані із здійснення м права власності та його зах истом").

Отже, з огляду на факт право мірного знаходження на балан сі Євпаторійської міської ор ганізації Товариства Сприян ня Обороні України спірного майна, а також враховуючі під тверджені належними доказам и факти понесених витрат на у тримання такого майна (том 1 ар куші справи 135-145), суд апеляційн ої інстанції вважає правомір ним володіння позивачем неру хомим майном.

При цьому підприємства, уст анови, організації, інші юрид ичні особи (у тому числі інозе мні), громадяни, які здійснюют ь підприємницьку діяльність без створення юридичної осо би і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підп риємницької діяльності (далі - підприємства та організаці ї), мають право звертатися до г осподарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захи стом своїх порушених або осп орюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також дл я вжиття передбачених цим Ко дексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушен ням (частина 1 статті 1 Господа рського процесуального коде ксу України).

Згідно рішення Конституці йного Суду України у справі з а конституційним поданням 50 н ародних депутатів України що до офіційного тлумачення окр емих положень частини першої статті 4 Цивільного процесуа льного кодексу України (спра ва про охоронюваний законом інтерес) від 1 грудня 2004 року (сп рава N 1-10/2004) поняття "охоронюван ий законом інтерес", що вживає ться в частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу України та інших зак онах України у логічно-смисл овому зв'язку з поняттям "прав а", треба розуміти як прагне ння до користування конкретн им матеріальним та/або немат еріальним благом, як зумовле ний загальним змістом об'єкт ивного і прямо не опосередко ваний у суб'єктивному праві п ростий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судов ого захисту та інших засобів правової охорони з метою зад оволення індивідуальних і ко лективних потреб, які не супе речать Конституції і законам України, суспільним інтерес ам, справедливості, добросов існості, розумності та іншим загальноправовим засадам .

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що судовому захисту підлягають саме охо ронювані законом інтереси Єв паторійської міської органі зації Товариства Сприяння Об ороні України щодо володіння нерухомим майном, нежитлови ми приміщеннями загальною пл ощею 641,14 кв.м. будівлі №73 по вул. Р еволюції у м. Євпаторія.

Кожний суб'єкт господарюва ння та споживач має право на з ахист своїх прав і законних і нтересів. Права та законні ін тереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом, зокрема визнання повністю або частко во недійсними актів органів державної влади та органів м ісцевого самоврядування, акт ів інших суб'єктів, що супереч ать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси су б'єкта господарювання або сп оживачів (частина 2 статті 20 Го сподарського кодексу Україн и).

Суд визнає незаконним та ск асовує правовий акт індивіду альної дії, виданий органом д ержавної влади, органом влад и Автономної Республіки Крим або органом місцевого самов рядування, якщо він суперечи ть актам цивільного законода вства і порушує цивільні пра ва або інтереси (частина 1 стат ті 21 Цивільного кодексу Украї ни).

При цьому акт державного чи іншого органу - це юридична фо рма рішень цих органів, тобт о офіційний письмовий докум ент, який породжує певні прав ові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших су спільних відносин і має обов 'язковий характер для суб'єкт ів цих відносин. Залежно від к омпетенції органу, який прий няв такий документ, і характе ру та обсягу відносин, що в регульовано ним, акти поділ яються на нормативні і так і, що не мають нормативного характеру, тобто індивідуал ьні. Нормативний акт - це при йнятий уповноваженим держа вним чи іншим органом у межа х його компетенції офіційни й письмовий документ, який вс тановлює, змінює чи скасовує норми права, носить загальни й чи локальний характер та за стосовується неодноразово. Що ж до актів ненормативн ого характеру (індивідуальни х актів), то вони породжують п рава і обов'язки тільки у то го суб'єкта (чи визначеного н ими певного кола суб'єктів), як ому вони адресовані (пункт и 1 Роз' яснення Президії Вищ ого арбітражного суду Україн и N02-5/35 від 26.01.2000 "Про деякі питання практики вирішення спорів, п ов'язаних з визнанням недійс ними актів державних чи інши х органів").

Відповідно до статті 19 Зако ну України "Про державну реєс трацію речових прав на нерух оме майно та їх обмежень" (в ре дакції на момент видачі спір ного свідоцтва про право вла сності) підставою для держав ної реєстрації прав, що посві дчують виникнення, перехід, п рипинення речових прав на не рухоме майно, обмежень цих пр ав, є зокрема, акти органів державної влади або органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, прийнятих у м ежах повноважень, визначених законом.

Підтвердженням наявності права власності є правовстан овлюючі документи, перелік я ких наведений у додатку №1 Тим часового положення про поряд ок державної реєстрації прав а власності та інших речових прав на нерухоме майно, затве рдженого наказом Міністерст ва юстиції України від 7 лютог о 2002 року N7/5. Пунктом 6 вказаного Додатку у числі таких докуме нтів зазначені свідоцтва про право власності на об'єкт и нерухомого майна, видані органами місцевого самовряд ування та місцевими державни ми адміністраціями.

З урахуванням викладеного , судова колегія дійшла висно вку що свідоцтво про право вл асності територіальної гром ади міста Євпаторії на нерух оме майно Серія САА №156631 від 20.07.20 05, видане виконавчим комітето м Євпаторійської міської рад и, як акт ненормативного хара ктеру (індивідуальний акт), що породжує права та обов' язк и, підлягає оскарженню в судо вому порядку, що також узгодж ується з практикою розгляду аналогічних спорів Вищим гос подарським судом України (по станова ВГСУ від 24.06.2008 у справі №6/289-07-7387).

Президія Вищого арбітражн ого суду України у пункті 2 Роз ' яснення N02-5/35 від 26.01.2000 "Про деяк і питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнання м недійсними актів державних чи інших органів" звернула ув агу господарських судів на т е, що підставами для визнання акта недійсним є невідпові дність його вимогам чинного законодавства та/або визна ченій законом компетенції о ргану, який видав цей акт. Об ов'язковою умовою визнання акта недійсним є також поруш ення у зв'язку з прийняттям ві дповідного акта прав та охор онюваних законом інтересів підприємства чи організаці ї - позивача у справі. Якщо з а результатами розгляду спра ви факту такого порушення не встановлено, у господарсько го суду немає правових підс тав для задоволення позову.

А оскільки зазначене вище с відоцтво, як було встановлен о раніше судом апеляційної і нстанції, було прийнято з пор ушенням вимог законодавства та спричинило шкоду законни м інтересам Євпаторійської м іської організації Товарист ва Сприяння Обороні України, як правомірного володільця спірного нерухомого майна, т ому зазначене свідоцтво підл ягає скасуванню.

За приписами частин 1 та 2 ста тті 26 Закону України "Про держ авну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмеж ень" записи до Державного реє стру прав вносяться на підст аві прийнятого рішення про д ержавну реєстрацію прав та ї х обтяжень. Записи скасову ються, якщо підстави, за яких в они були внесені, визнані суд ом недійсними.

Згідно пункту 1.3 Тимчасовог о положення про порядок держ авної реєстрації права власн ості та інших речових прав на нерухоме майно державна реє страція прав проводиться реє страторами бюро технічної ін вентаризації (далі - БТІ) у меж ах визначених адміністратив но-територіальних одиниць, о бслуговування на території я ких здійснюється БТІ, створе ними до набрання чинності За коном України "Про внесення з мін до Закону України "Про дер жавну реєстрацію речових пра в на нерухоме майно та їх обме жень" та інших законодавчих а ктів України" та підключеним и до Реєстру прав власності н а нерухоме майно.

Таким чином, внаслідок скас ування свідоцтва про право в ласності як підстави для вне сення записів до Державного реєстру прав також підлягают ь скасуванню повноважним орг аном (в даному випадку - Кримсь ким республіканським підпри ємством "Бюро реєстрації та т ехнічної інвентаризації міс та Євпаторія") і відповідні за писи.

Враховуючи вик ладене, судова колегія дійшл а висновку про необхідність скасування рішення господар ського суду Автономної Респу бліки Крим та прийняття ново го рішення про часткове задо волення позову Євпаторійськ ої міської організації Товар иства Сприяння Обороні Украї ни.

Згідно пункту 10 ч астини 2 статті 105 Господарськ ого процесуального кодексу У країни у постанові має бути з азначений, зокрема, новий роз поділ судових витрат у разі с касування чи зміни рішення.

З 01 листопада 2011 р оку набрав чинності Закон Ук раїни "Про судовий збір" (пункт 1 Прикінцевих та перехідних п оложень Закону).

Судовою колегіє ю встановлено, що апеляційну скаргу було подано після 01.01.2011, отже розподіл судових витра т має здійснюватись з урахув анням вимог Закону України "П ро судовий збір".

Більш того Вищи м господарським судом Україн и в пункті 1 Інформаційного ли ста від 21.11.2011 N01-06/1625/2011 "Про деякі пит ання практики застосування З акону України "Про судовий зб ір" зазначено, що згідно з підп унктами 4 і 5 пункту 2 частини др угої статті 4 Закону: за поданн я до господарського суду апе ляційної скарги на рішення с уду справляється судовий збі р у розмірі 50 відсотків ставки , що підлягає сплаті при подан ні позовної заяви, а у разі под ання позовної заяви майновог о характеру - 50 відсотків став ки, обчисленої виходячи з осп орюваної суми; ставки судово го збору з касаційної скарги на рішення суду становлять в ідповідно 70 і 50 відсотків. За значені ставки судового збор у підлягають застосуванню не залежно від того, коли - до наб рання Законом чинності чи пі сля цього - подано позов та при йнято рішення суду, яке оскар жується в апеляційному або в касаційному порядку.

Згідно части ні 3 статті 49 Господарського п роцесуального кодексу Украї ни якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, го сподарський суд має право по класти на неї судовий збір не залежно від результатів вирі шення спору.

Отже з урахуван ням того, що оформлення свідо цтва про право власності, що о скаржувалось позивачем, відб улось з порушенням вимог зак онодавства з боку виконавчог о комітету Євпаторійської мі ської ради, тому судова колег ія дійшла висновку про необх ідність покладення на відпов ідача судових витрат у части ні задоволених позовних вимо г Євпаторійської міської орг анізації Товариства Сприянн я Обороні України.

Відповідно до ч астини 1 статті 3 Закону Україн и "Про судовий збір" судовий зб ір справляється: за подання д о суду позовної заяви та іншо ї заяви, передбаченої процес уальним законодавством; за п одання до суду апеляційної і касаційної скарг на судові р ішення, заяви про перегляд су дового рішення у зв'язку з нов овиявленими обставинами, зая ви про скасування рішення тр етейського суду, заяви про ви дачу виконавчого документа н а примусове виконання рішенн я третейського суду та заяви про перегляд судових рішень Верховним Судом України; за в идачу судами документів.

Судовий збір сп равляється у відповідному ро змірі від мінімальної зар обітної плати у місячному ро змірі, встановленої законом на 1 січня календарного року , в якому відповідна заява аб о скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенн і до ціни позову та у фіксован ому розмірі. Ставки судового збору встановлюються у таки х розмірах, зокрема, за пода ння до господарського суду п озовної заяви немайнового ха рактеру - 1 розмір мінімальн ої заробітної плати (части на 1, підпункт 2 пункту 2 частини 2 статті 4 Закону України "Про с удовий збір").

Статтею 22 Закону України "Про Державний бюдже т України на 2011 рік" установлен о на 2011 рік мінімальну заробіт ну плату: у місячному розмі рі: з 1 січня - 941 гривня, з 1 квіт ня - 960 гривень, з 1 жовтня - 985 гриве нь, з 1 грудня - 1004 гривні; у погод инному розмірі: з 1 січня - 5,66 гри вні, з 1 квітня - 5,77 гривні, з 1 жовт ня - 5,92 гривні, з 1 грудня - 6,04 гривн і.

Отже, враховуюч и те, що судом апеляційної інс танції було частково задовол ено позовні вимоги Євпаторій ської міської організації То вариства Сприяння Обороні Ук раїни, а саме в частині вимог н емайнового характеру, тому с ума судового збору, що дорівн ює одному розміру мінімально ї заробітної плати, встановл еної законом на 1 січня календ арного року, в якому скаргу бу ло подано до суду апеляційно ї інстанції, відшкодовуються йому за рахунок відповідача , виконавчого комітету Євпат орійської міської ради.

При цьому слід з вернути увагу на те, якщо в поз овній заяві об'єднано дві або більше вимог немайнового ха рактеру, пов'язаних між собою підставами виникнення, держ авне мито сплачується як за п одання однієї заяви немайнов ого характеру (пункт 4.5 Роз' я снення Вищого арбітражного с уду України від 04.03.98 N02-5/78 "Про деяк і питання практики застосува ння розділу VI Господарського процесуального кодексу Укра їни").

Таким чином, з ви конавчого комітету Євпаторі йської міської ради на корис ть позивача має бути стягнут а сума витрат по сплаті судов ого збору за вимогами немайн ового характеру на суму 941,00 грн .

Керуючись статт ею 101, пунктом 2 статті 103, статтям и 104, 105 Господарського процесуа льного кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну с каргу Євпаторійської місько ї організації Товариства Спр ияння Обороні України задово льнити частково.

2. Рішення господ арського суду Автономної Рес публіки Крим від 23 листопада 2 011 року у справі №5002-32/3756.4-2011 скасува ти.

3. Прийняти нове р ішення.

Позов задовольн ити частково.

Скасувати свідо цтво про право власності на н ерухоме майно САА №156631 від 20.07.2005, в идане виконавчим комітетом Є впаторійської міської ради н а підставі рішення Євпаторій ського виконкому від 15.08.1953 №460 на домоволодіння, розташоване за адресою: Автономна Респуб ліка Крим, м. Євпаторія. вул. Ре волюції, буд. 73.

Зобов'язати Кри мське республіканське підпр иємство "Бюро реєстрації та т ехнічної інвентаризації міс та Євпаторія" скасувати запи с у Державному реєстрі речов их прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності територіальної громади міст а Євпаторії на домоволодіння , розташоване за адресою: Авто номна Республіка Крим, м. Євпа торія. вул. Революції, буд. 73.

В іншій частині в позові відмовити.

Стягнути з вико навчого комітету Євпаторійс ької міської ради (пр. Леніна, 2, Євпаторія, 97400, ЄДРПОУ 04055742) на ко ристь Євпаторійської місько ї організації Товариства Спр ияння Обороні України (вул. Ре волюції, 73, Євпаторія, 97400, ЄДРПОУ 02728237) 941,00 грн. витрат по сплаті суд ового збору.

4. Доручити госпо дарському суду Автономної Ре спубліки Крим видати наказ.

Головуючий суддя О .А.Латинін

Судді М.І. Ткаченко

Н.І . Сікорська

Розсилка:

1. Євпаторійська міська орга нізація Товариства Сприяння Обороні України (вул. Революц ії, 73, Євпаторія, 97400)

2. Євпаторійська міська рад а (пр-т Леніна, 2,Євпаторія,97400)

3. Кримське республіканське підприємство "Бюро реєстрац ії та технічної інвентаризац ії міста Євпаторія" (вул. Нєкра сова, 45,Євпаторія,97400)

4. виконавчий комітет Євпато рійської міської ради (пр. Лен іна, 2,Євпаторія,97400)

5. ОСОБА_5 (АДРЕСА_1,Євп аторія,97400)

6.ОСОБА_6 (АДРЕСА_3)

7. ОСОБА_7 (АДРЕСА_2,Євп аторія,97400)

8.Регіональне відділення Ф онду державного майна Україн и в Автономній Республіці Кр им та місті Севастополі (майд . Повсталих, 6,Севастополь,99008)

СудСевастопольський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.02.2012
Оприлюднено06.03.2012
Номер документу21742647
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5002-32/3756.4-2011

Ухвала від 23.07.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 14.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Постанова від 27.02.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Латинін Олег Анатолійович

Ухвала від 20.02.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Латинін Олег Анатолійович

Ухвала від 06.02.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Латинін Олег Анатолійович

Ухвала від 16.01.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Латинін Олег Анатолійович

Ухвала від 20.12.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Латинін Олег Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні