ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" лютого 2012 р. Справа № 61/201
Вищий господарсь кий суд України у складі коле гії суддів:
Головуючого судді Прокоп анич Г.К.
суддів Акуло вої Н.В.
Попік ової О.В.
за участю представник ів:
Прокурор: Громадський С.О . посвід. №42
Позивача: не з'явився;
Відповідача 1: ОСОБА_1. до в. від 23.02.2012 року №225-КР-301;
Відповідача 2: ОСОБА_2. до в. від 27.09.2011 року №09/27-09;
Третя особа: не з'явився.
розглянувши касацій ну скаргу заступника прокуро ра міста Києва на постанову К иївського апеляційного госп одарського суду від 20.10.2011 року
у справі № 61/201 господ арського суду міста Києва
за позовом прокурора Д еснянського району міста Киє ва в інтересах держави в особ і Державного комітету Україн и із земельних ресурсів
до відповідача -1 Київськ ої міської ради
відповідача -2 акціонер ного товариства "РОСИЧІ"
третя особа: Головне упр авління земельних ресурсів в иконавчого органу Київської міської ради (Київської місь кої державної адміністрації )
про визнання недій сним рішення Київської міськ ої ради та договорів оренди
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2011 року прокурор Дес нянського району міста Києва , виступаючи в інтересах держ ави в особі Державного коміт ету України із земельних рес урсів звернувся до господарс ького суду міста Києва з позо вом до Київської міської рад и, третіх осіб: приватного ак ціонерного товариства "РОСИЧ І", Головного управління земе льних ресурсів виконавчого о ргану Київської міської ради (Київської міської державно ї адміністрації), просив визн ати недійсним рішення Київс ької міської ради від 08.02.2007 №128/789 “ Про передачу акціонерному то вариству “Росичі” у довгостр окову оренду на 10 років земель них ділянок загальною площею 53,52 га, у тому числі: площею 16,56 га - для будівництва житлового к омплексу з об' єктами соціал ьної інфраструктури, торгівл і, відпочинку, адміністратив них, офісних та готельних при міщень; площею - 36,96 га (в тому чис лі прибережна захисна смуга площею 9,62 га) для облаштування Всеукраїнського парку пам' яті борців за свободу і незал ежність України між вул. Онор е де Бальзака та р. Десенка у Д еснянському районі м. Києва” та визнати недійсними догов ори оренди земельних діляно к від 29.12.2007, укладені на підстав і прийнятих рішень.
Позовні вимоги мотивовані тим, що рішення Київської мі ської ради прийняті без розр обки містобудівного обґрун тування, погодження його у вс тановленому порядку та без розробки детального плану.
Ухвалою господарського су ду міста Києва від 24.05.2011 року до участі у справі залучено в як ості відповідача - акціонерн е товариство "РОСИЧІ" (а.с. 86-87, то м 1).
Заявою від 08.06.2011 року прокуро р збільшив позовні вимоги, до повнивши їх вимогою про зобо в' язання акціонерного тов ариства “Росичі” повернути Київській міській раді земе льну ділянку розміром 36,9552 га т а 16,5629 га. (а.с. 39-43, том 2).
Рішенням господарського с уду міста Києва від 08.06.2011 року (с уддя Івченко А.М.) позов задов олений, визнано недійсним рі шення Київської міської ради від 08.02.2007 №128/789 “Про передачу акці онерному товариству “Росичі ” у дострокову оренду на 10 рок ів земельних ділянок загальн ою площею 53,52 га, у тому числі: пл ощею 16,56 га - для будівництва жи тлового комплексу з об' єкта ми соціальної інфраструктур и, торгівлі, відпочинку, адмін істративних, офісних та готе льних приміщень; площею - 36,96 га (в тому числі прибережна захи сна смуга площею 9,62 га) для обла штування Всеукраїнського па рку пам' яті борців за свобо ду і незалежність України мі ж вул. Оноре де Бальзака та р. Д есенка у Деснянському районі м. Києва”.
Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки ві д 29.12.2007, укладений між Київською міською радою та акціонерни м товариством “Росичі” щодо передачі в оренду земельної ділянки розміром 16,5629 га, норма тивна грошова оцінка якої ст ановить 24 090 174 грн. 91 коп. - для бу дівництва житлового комплек су з об' єктами соціальної і нфраструктури, торгівлі, від починку, адміністративних, о фісних та готельних приміщен ь, кадастровий номер 8000000000:62:201:0149, з ареєстрований 29.12.2007 Головним у правлінням земельних ресурс ів виконавчого органу Київсь кої міської ради (Київської м іської державної адміністра ції) за № 62-6-00458 у книзі записів де ржавної реєстрації договорі в.
Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки ві д 29.12.2007, укладений між Київською міською радою та акціонерни м товариством “Росичі” щодо передачі в оренду земельної ділянки розміром 36,9552 га, норма тивна грошова оцінка якої ст ановить 64 407 425,75 грн. (у тому числі прибережна захисна смуга пл ощею 9,6211 га) - для облаштування Всеукраїнського парку пам' яті борців за свободу і незал ежність України, кадастровий номер 8000000000:62:201:0174 та зареєстрова ний 29.12.2007 Головним управлінням земельних ресурсів виконавч ого органу Київської міської ради (Київської міської держ авної адміністрації) за № 62-6-00457 у книзі записів державної ре єстрації договорів.
Зобов' язано акціонерне т овариство “Росичі” повернут и Київській міській раді зем ельну ділянку розміром 36,9552 га, нормативна грошова оцінка я кої становить 64 407 425,75 грн., що роз ташована за адресою: між вул. О норе де Бальзака та р. Десенка у Деснянському районі м. Києв а.
Зобов' язано акціонерне т овариство “Росичі” повернут и Київській міській раді зем ельну ділянку розміром 16,5629 га, нормативна грошова оцінка я кої становить 24 090 174 грн. 91 коп., що розташована за адресою: між в ул. Оноре де Бальзака та р. Дес енка у Деснянському районі м . Києва. Вирішено питання судо вих витрат.
Рішення суду мотивоване ти м, що оспорювані рішення Київ ської міської ради прийняті без розробки містобудівного обґрунтування, погодженого у встановленому порядку та б ез розробки детального плану , крім того, проект відведення земельної ділянки не був пог оджений в порядку, встановле ному статтею 123 Земельного код ексу України, що є істотним по рушенням вимог чинного земе льного та містобудівного за конодавства.
Постановою Київського апе ляційного господарського су ду від 20.10.2011 року (головуючий Мо торний О.А., судді Кошіль В.В., Ша пран В.В.) рішення господарськ ого суду міста Києва від 08.06.2011 с касовано, у позові відмовлен о.
Оскаржена постанова суду м отивована тим, що спірне ріше ння від 08.02.2009 року було прийнято у відповідності із генераль ним планом міста Києва, затве рдженим рішенням Київської м іської ради від 28.03.2002 № 370/1804 як осн овною містобудівною докумен тацією у місті Києві.
Не погодившись з прийнятою постановою, заступник проку рора міста Києва звернувся з касаційною скаргою, просив с касувати постанову Київсько го апеляційного господарськ ого суду від 20.10.2011 року, залишит и без змін рішення господарс ького суду міста Києва від 08.06 .2011 року, посилаючись на неправ ильне застосування статей 123, 124 Земельного кодексу України , статей 12, 13, 20 Закону України "Пр о планування та забудову тер иторій", та зазначивши, що у по рушення вище перелічених вим ог закону детальний план тер иторій та план земельно-госп одарського устрою на спірні земельні ділянки, у встанов леному порядку не затвердже но.
Заперечуючи проти касацій ної скарги, акціонерне товар иство "РОСИЧІ" просило у її зад оволенні відмовити, постанов у суду апеляційної інстанції залишити без змін.
Розпорядженням секретаря першої судової палати Вищого господарського суду України від 28.02.2012 року №03.07-05/155 сформовано колегію суддів: головуючий П рокопанич Г.К., судді Акулова Н .В., Попікова О.В.
У судове засідання 29.02.2012 року представники позивача та тр етьої особи не з'явилися, при чин неявки суду не повідомил и.
Стаття 22 Господарського про цесуального кодексу України зобов'язує сторони добросов існо користуватись належним и їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засід ання представників сторін - ц е право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх уча сті, якщо нез'явлення цих пред ставників не перешкоджає вир ішенню спору.
Статтею 77 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и передбачено, що господарсь кий суд відкладає в межах стр оків, встановлених статтею 69 ц ього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спі р не може бути вирішено в дано му засіданні.
Відкладення розгляду спра ви є правом та прерогативою с уду, основною умовою для яког о є не відсутність у судовому засіданні представників сто рін, а неможливість вирішенн я спору у відповідному судов ому засіданні.
З врахуванням вищенаведен ого судова колегія визнала з а можливе розглянути справу у відсутність представників позивача, третьої особи.
Колегія суддів, вислухавши представників відповідачів , прокурора, обговоривши дово ди касаційної скарги, дослід ивши правильність застосува ння господарським судом перш ої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процес уального права вважає, що кас аційна скарга підлягає задо воленню з огляду на наступне .
Судами попередніх інста нцій встановлено, що рішення м Київської міської ради від 08.02.2007року №128/789 передано акціоне рному товариству “Росичі” зе мельні ділянки загальною пло щею 53,52 га на 10 років між вул. Оно ре де Бальзака та р. Десенка у Деснянському районі м. Києва , у тому числі:
- площею 16,56 га - для будівниц тва житлового комплексу з об ' єктами соціальної інфраст руктури, торгівлі, відпочинк у, адміністративних, офісних та готельних приміщень;
- площею 36,96 га (у тому числі пр ибережна захисна смуга площе ю 9,62 га) - для облаштування Все українського парку пам' яті борців за свободу і незалежн ість України.
29.12.2007 між Київською міською р адою та акціонерним товарист вом “Росичі” на підставі вка заного рішення Київської міс ької ради від 08.02.2007 № 128/789 укладено договори оренди земельних д ілянок розміром 36,9552 га (у тому ч ислі прибережна захисна смуг а площею 9,62 га для облаштуванн я Всеукраїнського парку пам' яті борців за свободу і незал ежність України), та розміром 16,5629 га для будівництва житлов ого комплексу з об' єктами с оціальної інфраструктури, то ргівлі, відпочинку, адмініст ративних, офісних та готельн их приміщень без права подал ьшого викупу території, віль ної від забудови строком на 10 років.
Пунктом 2.2. договору про пере дачу земельної ділянки розмі ром 16,5629 га встановлено, що згід но з витягом з технічної доку ментації № Ю-15647/2007 Головного упр авління земельних ресурсів в иконавчого органу Київської міської ради (Київської місь кої державної адміністрації ) від 26.12.2007 № 484 нормативна грошов а оцінка земельної ділянки с тановить 24 090 174 (двадцять чотир и мільйони дев' яносто тисяч сто сімдесят чотири) грн. 91 коп .
Пунктом 2.2. договору про пере дачу земельної ділянки розмі ром 36,9552 га встановлено, що згід но з витягом з технічної доку ментації № Ю-15646/2007 Головного упр авління земельних ресурсів в иконавчого органу Київської міської ради (Київської місь кої державної адміністрації ) від 26.12.2007 № 483 нормативна грошов а оцінка земельної ділянки с тановить 64 407 425 (шістдесят чоти ри мільйони чотириста сім ти сяч чотириста двадцять п' ят ь) грн. 75 коп.
Проведеною у березні 2011 про куратурою Деснянського райо ну м. Києва перевіркою додерж ання вимог земельного законо давства на території Деснянс ького району м. Києва на підст аві вказівки Генеральної про куратури України № 13 від 31.01.2011 вс тановлено, що вказане рішенн я Київської міської ради при йнято з порушенням вимог чин ного законодавства, у зв' яз ку з чим прокурор Деснянсько го району м. Києва з посилання м на порушення вимог закону, з окрема, ст. 118, 123 Земельного коде ксу України, ст.ст. 203, 215 Цивільно го кодексу України, звернувс я до суду в інтересах держави в особі Державного комітету України із земельних ресурс ів з позовом про визнання нед ійсним рішення та договору о ренди.
Відповідно до статті 3 Зем ельного кодексу України (в ре дакції станом на час 08.02.2007 року) земельні відносини регулюют ься Конституцією України, ци м Кодексом, а також прийнятим и відповідно до них норматив но-правовими актами.
Згідно пункту 1 статті 116 Земе льного кодексу України грома дяни та юридичні особи набув ають права власності та прав а користування земельними ді лянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо з емельних ділянок, на яких роз ташовані об'єкти, які підляга ють приватизації, в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом.
Стаття 123 Земельного кодекс у України передбачає порядок надання у постійне користув ання земельних ділянок юриди чним особам, відповідно до як ої надання земельних діляно к юридичним особам у постійн е користування здійснюється на підставі рішень органів в иконавчої влади та органів м ісцевого самоврядування за п роектами відведення цих діля нок.
Юридична особа, зацікавлен а в одержанні земельної діля нки у постійне користування із земель державної або кому нальної власності, звертаєть ся з відповідним клопотанням до районної, Київської та Сев астопольської міських держа вних адміністрацій або сільс ької, селищної, міської ради.
До клопотання про відведен ня земельної ділянки додають ся матеріали, передбачені ча стиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу, документи, що о бґрунтовують її розмір, приз начення та місце розташуванн я, а саме: матеріали погоджен ня місця розташування об'єкт а повинні включати: викопіюв ання з генерального плану аб о іншої містобудівної докуме нтації населеного пункту, ко пію плану земельної ділянки з нанесенням на ній варіанті в розміщення об'єкта із зазна ченням загальної площі, яку н еобхідно вилучити. Зазначают ься також склад угідь земель ної ділянки, що вилучається, т а умови її відведення.
Проект відведення земельн ої ділянки погоджується із з емлекористувачем, органом по земельних ресурсах, природо охоронним і санітарно-епідем іологічним органами, органам и архітектури та охорони кул ьтурної спадщини і після оде ржання висновку державної зе млевпорядної експертизи по о б'єктах, які їй підлягають, под ається до відповідної держав ної адміністрації або сільсь кої, селищної, міської ради, як і розглядають його у місячни й строк і, в межах своїх повнов ажень, визначених цим Кодекс ом, приймають рішення про над ання земельної ділянки.
Скасовуючи рішення суду п ершої інстанції та приймаючи нове про відмову у задоволен ні позовних вимог, суд апеляц ійної інстанції дійшов висн овку, що при прийнятті спірно го рішення відповідачем - К иївською міською радою не бу ли порушені вимоги містобу дівної документації.
Стаття 13 Закону України ві д 20.05.1999 року № 687-XIV "Про архітектур ну діяльність" передбачає сп еціально уповноважені орган и містобудування та архітект ури, так, до спеціально уповно важених органів містобудува ння та архітектури належать: центральний орган виконавчо ї влади з питань будівництва , містобудування та архітект ури; уповноважений орган міс тобудування та архітектури Р ади міністрів Автономної Рес публіки Крим; управління міс тобудування та архітектури о бласних, Київської та Севаст опольської міських, відділи районних державних адмініст рацій; виконавчі органи сіль ських, селищних, міських рад.
Органи місцевого самовряд ування здійснюють свою діяль ність у сфері містобудування та архітектури відповідно д о Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Крім того, відповідно до ста ті 12 Закону України "Про плану вання та забудову територій " відповідно до генеральних п ланів населених пунктів сіль ські, селищні, міські ради та ї х виконавчі органи в межах по вноважень, визначених законо м, а також Київська та Севасто польська міські державні адм іністрації у разі делегуванн я їм таких повноважень відпо відними радами: вирішують пи тання щодо розташування та п роектування нового будівниц тва, здійснення реконструкці ї, реставрації, капітального ремонту об'єктів містобудув ання та упорядкування терито рій; вирішують питання вибор у, вилучення (викупу), надання у власність чи в користуванн я земельних ділянок, надання дозволу на будівництво об'єк тів містобудування.
Статтею 17 Закону України в ід 16.11.1992 року № 2780-XII "Про основи мі стобудування" (в редакції на ч ас 08.02.2007 року) передбачено, що мі стобудівна документація є ос новою для: підготовки вихідн их даних для розробки землев порядної документації; виріш ення питань вибору, вилученн я (викупу), надання у власність чи користування земель для м істобудівних потреб.
Крім того, статтею 39 Земельн ого кодексу України передбач ено, що використання земель ж итлової та громадської забуд ови здійснюється відповідно до генерального плану насел еного пункту, іншої містобуд івної документації, плану зе мельно-господарського устро ю з дотриманням державних ст андартів і норм, регіональни х та місцевих правил забудов и.
Судом першої інстанції бул о досліджено висновок головн ого управління містобудуван ня, архітектури та дизайну мі ського середовища Київської міської державної адміністр ації № 19-166 від 15.01.2007 року, де в якос ті містобудівних обмежень та умов землекористування зазн ачалось про необхідність при підготовці правовстановлюю чих документів на земельну д ілянку затвердити деталізо вану містобудівну документ ацію та отримати згоду Держа вного управління екології т а природних ресурсів в місті Києві.
Однак, з рішення Київсько ї міської ради від 08.02.2007 року № 128 /789 щодо відведення акціонерно му товариству "Росичі" земель них ділянок не вбачається, що воно прийнято з розробкою мі стобудівного обґрунтування , погодженого у встановленом у порядку та з розробкою дета льного плану.
За таких обставин виснов ок суду апеляційної інстанці ї про відсутність при прийня тті оспорюваного акту поруш ень вимог містобудівної до кументації та правил містоб удування не ґрунтується на д оказах, які мають бути дослі джені та оцінені судом в поря дку статей 33, 34, 43 Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни.
Крім того, судом першої інст анції правомірно зазначено про невиконання відповідаче м природоохоронних вимог ві дповідно до висновку № 148 Держ авного управління охорони на вколишнього природного сере довища в м. Києві Міністерств а охорони навколишнього прир одного середовища від 07.02.2007 № 06-6- 25/702.
Відповідно до статті 16 Зако ну України "Про оренду землі" у кладення договору оренди зем ельної ділянки із земель дер жавної або комунальної власн ості здійснюється на підстав і рішення відповідного орган у виконавчої влади або орган у місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у по рядку, передбаченому Земельн им кодексом України, або за ре зультатами аукціону.
Згідно пункту 1 статті 116 Земе льного кодексу України грома дяни та юридичні особи набув ають права власності та прав а користування земельними ді лянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо з емельних ділянок, на яких роз ташовані об'єкти, які підляга ють приватизації, в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом.
Таким чином, підставою отри мання земельної ділянки в ор енду є рішенням органів вико навчої влади або органів міс цевого самоврядування та дер жавних органів приватизації щодо земельних ділянок, таки м чином, у разі визнання таког о рішення недійсним відпадає сама підстава отримання зем ельної ділянки, з огляду на що судом першої інстанції прав омірно було визнано недійсни ми договори оренди земельни х ділянок.
Касаційна інстанція згідн о з вимогами статті 111-7 Господа рського процесуального коде ксу України переглядаючи у к асаційному порядку судові рі шення, на підставі встановле них фактичних обставин справ и перевіряє застосування суд ом першої чи апеляційної інс танції норм матеріального і процесуального права.
Касаційна інстанція не має права встановлювати або вва жати доведеними обставини, щ о не були встановлені у рішен ні або постанові господарськ ого суду чи відхилені ним, вир ішувати питання про достовір ність того чи іншого доказу, п ро перевагу одних доказів на д іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти до кази.
У касаційній інстанції не п риймаються і не розглядаютьс я вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інста нції.
Відповідно до статті 111-10 Гос подарського процесуального кодексу України підставами для скасування або зміни ріш ення місцевого чи апеляційно го господарського суду або п останови апеляційного госпо дарського суду є порушення а бо неправильне застосування норм матеріального чи проце суального права.
Згідно з пунктом 6 частини 1 с татті 111-9 Господарського проц есуального кодексу України касаційна інстанція за резул ьтатами розгляду касаційної скарги має право залишити в силі одне із раніше прийняти х рішень або постанов.
Керуючись ст.ст. 1117, 1119 - 11113 Го сподарського процесуальног о кодексу України, Вищий госп одарський суд України,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу заступ ника прокурора міста Києва з адовольнити.
Постанову Київського апел яційного господарського суд у від 20.10.2011 року у справі № 61/201 ска сувати.
Рішення господарського су ду міста Києва від 08.06.2011 року у с праві №61/201 залишити в силі.
Головуючий суддя Г.К.Прокопанич
Судді: Н.В.Ак улова
О.В. Попікова
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 29.02.2012 |
Оприлюднено | 12.03.2012 |
Номер документу | 21777931 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Прокопанич Г.K.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні