ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2012 року м. Полтава Справа № 2а-1670/653/12
Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:
головуючого судді - Єрес ько Л.О.,
при секретарі - Курбалі А. В.,
за участю:
представника позивача - Н іколаєнка Р.В.,
представника відповідача - Зогаля О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом До чірнього підприємства " Апіс " Товариства з обмеженою відп овідальністю " Компанія " Прив ат - Плюс " до Управління Пенсі йного фонду України Київськ ого району в м. Полтаві про ст ягнення коштів, -
В С Т А Н О В И В:
06 лютого 2012 року Дочірн є підприємство " Апіс " Товарис тво з обмеженою відповідальн істю " Компанія " Приват - Плюс " (надалі- ДП "Апіс" ТОВ "Компанія Приват- Плюс", позивач) зверну лося до Полтавського окружно го адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України Київського району в м. Полтаві (надалі -відповідач ) про стягнення коштів в розмі рі 38 364,91 грн.
В обґрунтування позовних в имог посилалися на те, що внас лідок відрахувань до Управл іння Пенсійного фонду Україн и Київського району в м. Полта ві 42% від сум сплаченого позив ачем єдиного податку в 2009-2010 рок ах утворилася переплата по с траховим внескам у сумі 38 364,91 г рн., тому відповідно до. п. 13 ст. 20 Закону України "Про загально обов'язкове державне пенсійн е страхування" надмірно спла чені суми страхових внесків підлягають поверненню позив ачеві. Зазначали, що звертали ся до Управління Пенсійного фонду України Київського рай ону в м. Полтаві із заявою про повернення вищевказаних сум , проте до цього часу надмірно сплачені страхові внески по зивачу не повернуто.
Представник позивача у суд овому засідання позовні вимо ги підтримав в повному обсяз і та просив їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти по зову заперечував, просив від мовити у його задоволенні.
У своїх запереченнях посил ався на те, що відповідно до За кону України "Про загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування" сплата страхови х внесків здійснюється шляхо м внесення відповідних сум с трахових внесків на банківсь кі рахунки органів Пенсійног о фонду. Повернення сум сплач ених страхових внесків немож ливе, оскільки частка єдиног о податку, яка надходить до бю джету Фонду після розчепленн я органами Державного казнач ейства України, не являється страховим внеском. За таких о бставин, органи Пенсійного ф онду України не можуть поруш увати норми податкового зако нодавства, тобто повертати ч астку єдиного податку.
Заслухавши представників сторін, вивчивши та дослідив ши матеріали справи, повно та всебічно з' ясувавши всі фа ктичні обставини, на яких ґру нтуються позовні вимоги, об' єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що ДП "Ап іс" ТОВ "Компанія "Приват- Плюс " (ідентифікаційний код 36864613) зар еєстроване як юридична особа Виконавчим комітетом Полтав ської міської ради 27.11.2009 року, н омер запису про державну реє страцію 1 588 102 0000 008820.
Згідно із ст.ст. 14, 15 Закону Укр аїни “Про загальнообов' язк ове державне пенсійне страху вання” від 09.07.2003 року № 1058 (надалі - Закон) ДП "Апіс" ТОВ "Компані я "Приват- Плюс" є страхувальни ком, перебуває на обліку в Уп равлінні Пенсійного фонду Ук раїни в Київському районі м. П олтави.
У період з 2009 року по 2010 рік зі с плачених позивачем сум єдино го податку Державним казначе йством були здійснені відрах ування до УПФ Київського рай ону у м. Полтаві за ставкою 42% ві дповідно до Указу Презид ента України "Про спрощену си стему оподаткування, обліку та звітності суб' єктів мало го підприємництва" що, на дум ку позивача, призвело до утво рення переплати, розмір якої на час розгляду даної справи становить 38 364,91 грн.
Позивач звернувся до Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Київському районі м. Полт ави з проханням повернути пе реплату по страховим внескам , що підтверджується наявним в матеріалах справи листом № 20 від 10.10.2011 року.
У відповідь на вищевказане звернення від Управління Пе нсійного фонду України в Киї вському районі м. Полтави над ійшов лист від 14.11.2011 року №8786/03-13, в якому зазначено, що оскільки при звірці з органами ДПІ не в иявлено помилково або надмір у сплачених сум єдиного пода тку, правові підстави щодо по вернення коштів відсутні.
Вимога позивача про поверн ення суми страхових внесків відповідачем перевірялася, щ о підтверджено Актом №304 від 07.1 1.2011 року про результати позапл анової перевірки ДП "Апіс" ТОВ "Компанія "Приват- Плюс" щодо п равильності нарахування, обч ислення та сплати страхових внесків на загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання, єдиного соціального вн еску та інших платежів, контр оль за нарахуванням та сплат ою яких покладено на Пенсійн ий фонд України, за період з 27.11 .2009 року по 30.09.2011 року, а також дост овірності відомостей, подани х до відділу ПОІС та М за 2009-2011 ро ки. Перевіркою порушень не вс тановлено.
У зв'язку із зазначеним, поз ивач звернувся до суду із поз овною заявою про повернення сум надмірно сплачених страх ових внесків.
Вирішуючи позовні вимоги, с уд виходить із наступного.
Принципи та структура сист еми загальнообов'язкового де ржавного пенсійного страхув ання, коло осіб, які підлягают ь такому страхуванню, порядо к використання коштів Пенсій ного фонду та Накопичувально го фонду встановлені Законом України від 09.07.2003 р. №1058-IV "Про зага льнообов'язкове державне пен сійне страхування" (далі - Закон №1058-IV). Згідно статті 5 д аного Закону дія інших норма тивно-правових актів може по ширюватися на ці відносини л ише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.
Пунктом 1 статті 11 Закону №1058-I V встановлено, що загальнообо в'язковому державному пенсій ному страхуванню підлягають громадяни України, іноземці (якщо інше не встановлено між народними договорами, згода на обов'язковість яких надан а Верховною Радою Україн и) та особи без громадянства, я кі працюють на підприємствах , в установах, організаціях, ст ворених відповідно до законо давства України, незалежно в ід форми власності, виду діял ьності та господарювання, у ф іліях, представництвах, відд іленнях та інших відокремлен их підрозділах цих підприємс тв та організацій, в об'єднанн ях громадян, у фізичних осіб-с уб'єктів підприємницької дія льності та інших осіб (вклю чаючи юридичних та фізичних осіб - суб'єктів підприємниць кої діяльності, які обрали ос обливий спосіб оподаткуванн я (фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськ огосподарський податок) н а умовах трудового договору (контракту) або працюють на ін ших умовах, передбачених зак онодавством, або виконують р оботи на зазначених підприєм ствах, в установах, організац іях чи у фізичних осіб за дого ворами цивільно-правового ха рактеру.
Відповідно до п.1 ч. 1 ст. 14 Зако ну №1058-IV страхувальниками відп овідно до цього Закону є робо тодавці: підприємства, устан ови і організації, створені в ідповідно до законодавства У країни, незалежно від форми в ласності, виду діяльності та господарювання, об'єднання г ромадян, профспілки, політич ні партії (у тому числі філії, представництва, відділення т а інші відокремлені підрозді ли зазначених підприємств, у станов, організацій, об'єднан ь громадян, профспілок, політ ичних партій, які мають окрем ий баланс і самостійно ведут ь розрахунки із застраховани ми особами), фізичні особи - су б'єкти підприємницької діяль ності та інші особи (включа ючи юридичних та фізичних ос іб - суб'єктів підприємницько ї діяльності, які обрали особ ливий спосіб оподаткування ( фіксований податок, єдиний п одаток, фіксований сільськог осподарський податок), які використовують працю фізичн их осіб на умовах трудового д оговору (контракту) або на інш их умовах, передбачених зако нодавством, або за договорам и цивільно-правового характе ру, - для осіб, зазначених у пун ктах 1, 10, 15 статті 11 цього Закону .
Згідно положень ч.3, ч.4 та ч.6 ст . 18 Закону №1058-ІV, які діяли на час виникнення спірних правовід носин, страхові внески є ціль овим загальнообов'язковим пл атежем, який справляється на всій території України в пор ядку, встановленому цим Зако ном.
Відповідно до ст. 19 Закону №10 58-IV (в редакції станом на час іс нування спірних відносин) ст рахові внески до солідарної системи загальнообов'язково го державного пенсійного стр ахування нараховуються робо тодавцем на суми фактичних в итрат на оплату праці (грошов ого забезпечення) працівникі в, що включають витрати на вип лату основної та додаткової заробітної плати та інших за охочувальних і компенсаційн их виплат.
Разом з тим, Указ Презид ента України від 03.07.1998 р. №727/98 "Про спрощену систему оподаткува ння, обліку та звітності суб'є ктів малого підприємства" (в р едакції, яка діяла на момент с пірних правовідносин) регулю є питання оподаткування суб' єктів малого підприємництва .
Так, згідно пункту 6 зазначе ного Указу суб'єкт малого підприємництва, який сплачу є єдиний податок, не є платник ом таких видів податків і збо рів (обов'язкових платежів): по датку на додану вартість, крі м випадку, коли юридична особ а обрала спосіб оподаткуванн я доходів за єдиним податком за ставкою 6 відсотків; податк у на прибуток підприємств; по датку на доходи фізичних осі б (для фізичних осіб - суб'єкті в малого підприємництва); пла ти (податку) за землю; збору на спеціальне використання при родних ресурсів; збору до Фон ду для здійснення заходів що до ліквідації наслідків Чорн обильської катастрофи та соц іального захисту населення; збору до Державного інноваці йного фонду; збору на обов'язк ове соціальне страхування; в ідрахувань та зборів на буді вництво, реконструкцію, ремо нт і утримання автомобільних доріг загального користуван ня України; комунального под атку; податку на промисел; з бору на обов'язкове державне пенсійне страхування; збо ру за видачу дозволу на розмі щення об'єктів торгівлі та сф ери послуг; внесків до Фонду У країни соціального захисту і нвалідів; внесків до Державн ого фонду сприяння зайнятост і населення; плати за патенти згідно із Законом України "Пр о патентування деяких видів підприємницької діяльності ".
Розміри відсотків, які підл ягають відрахуванню з сум єд иного податку, порядок і стро к їх перерахування чітко виз начені вищевказаним Указо м Президента України від 03.07 .1998 р. №727/98, пунктом 2 якого передб ачено, що суб'єкт підприємниц ької діяльності - фізична осо ба сплачує єдиний податок що місяця не пізніше 20 числа наст упного місяця на окремий рах унок відділень Державного ка значейства України. Відділен ня Державного казначейства У країни наступного дня після надходження коштів перерахо вують суми єдиного податку у таких розмірах: до місцевого бюджету - 43 відсотки; до Пенс ійного фонду України - 42 відсо тки; на обов'язкове соціаль не страхування - 15 відсотків (у тому числі до Державного фон ду сприяння зайнятості насел ення - 4 відсотки) для відшкоду вання витрат, які здійснюють ся відповідно до законодавст ва у зв'язку з тимчасовою втра тою працездатності, а також в итрат, зумовлених народження м та похованням.
Аналіз наведених положень Указу №727/98 свідчить про те , що позивач не бере участі в р озподілі чи визначенні розмі ру відрахувань перераховано ї ним до держказначейства су ми єдиного податку. Даним У казом або іншими нормативн ими актами не встановлено пі дстав та порядку зменшення р озміру суми відрахування з є диного податку, перераховано го суб'єктом підприємницької діяльності до держказначейс тва, а позивач не наділений по вноваженнями по здійсненню к онтролю за перерахованими гр ошовими коштами.
Щодо посилання представни ка позивача на п.11.17 Інструкції про порядок обчислення і спл ати страхувальниками та заст рахованими особами внесків н а загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування до П енсійного фонду України, зат вердженої постановою правлі ння Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. № 21-1, як на підставу дл я повернення коштів, суд зазн ачає наступне.
Відповідно до п.11.17 зазначено ї Інструкції суми надміру сп лачених чи помилково сплачен их страхових внесків та інши х платежів (в тому числі части на єдиного та фіксованого по датків, що надходить за найма них працівників суб'єктів пі дприємницької діяльності, як і обрали відповідний особлив ий спосіб оподаткування) пов ертаються страхувальникам а бо за їх згодою зараховуютьс я в рахунок майбутніх платеж ів страхових внесків.
З аналізу вказаної норми вб ачається, що повернення або з арахування в рахунок майбутн іх платежів страхових внескі в може здійснюватися лише що до:
1) надміру сплачених с трахових внесків та інших пл атежів (в тому числі частина є диного та фіксованого податк ів, що надходить за найманих п рацівників суб'єктів підприє мницької діяльності, які обр али відповідний особливий сп осіб оподаткування);
2) помилково сплачених страхових внесків та інших п латежів (в тому числі частина єдиного та фіксованого пода тків, що надходить за наймани х працівників суб'єктів підп риємницької діяльності, які обрали відповідний особливи й спосіб оподаткування).
Виходячи з вищевикладеног о, а також пояснень представн ика позивача, суд приходить д о висновку, що позивач у 2009-2010 ро ках не припускав надмірної ч и помилкової сплати єдиного податку.
Таким чином, позовні вимоги є необґрунтованими та таким и, що не відповідають вимогам чинного законодавства, тому задоволенню не підлягають.
На підставі викладеного, ке руючись Законом України від 09.07.2003 р. №1058-IV "Про загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування", Указом Президент а України від 03.07.1998 р. №727/98 "Про спр ощену систему оподаткування , обліку та звітності суб'єкті в малого підприємства", п.11.17 Ін струкції про порядок обчисле ння і сплати страхувальникам и та застрахованими особами внесків на загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання до Пенсійного фонду Укр аїни, затвердженої постаново ю правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. № 21-1, статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністра тивного судочинства України , -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адмініс тративного позову Дочірньог о підприємства " Апіс " Товарис тва з обмеженою відповідальн істю " Компанія " Приват - Плюс " до Управління Пенсійного фон ду України Київського район у в м. Полтаві про стягнення ко штів відмовити.
Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не бу ло подано. У разі подання апел яційної скарги судове рішенн я, якщо його не скасовано, наби рає законної сили після пове рнення апеляційної скарги, в ідмови у відкритті апеляційн ого провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного прова дження.
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.
Повний текст постан ови виготовлено 27 лютого 2012 рок у.
Суддя Л.О. Єресько
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2012 |
Оприлюднено | 13.03.2012 |
Номер документу | 21792667 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Л.О. Єресько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні