ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНС ЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013 , м. Рівне, вул. Набережн а, 26А
УХВАЛА
"21" лютого 2012 р. Справ а № 5019/106/12
Суддя Качур А.М. розглян увши матеріали справи
За позовом Товариство з обмеженою відповідальніст ю "Укрмолдінг" в інтересах де ржави
до відповідача Малолюб ашанська сільська рада
про визнання незаконною бе здіяльність та зобов'язання виконати дії
Представники:
Від позивача : ОСО БА_1. довіреність №1 від 17.02.2012;
Від відповідача : Ковальчу к С.А. - голова сільської ради;
Статті 20, 22 ГПК України роз"яс нені.
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Товариство з об меженою відповідальністю "Ук рмолдінг" звернулось до госп одарського суду Рівненської області з позовом в якому про сив визнати незаконною відм ову Малолюбашанської сільсь кої ради Костопільського рай ону Рівненської області у р озгляді заяви позивача про н адання дозволу на розробленн я проекту землеустрою щодо в ідведення земельної ділянки площею 0,4242 га у власність шлях ом викупу та зобов'язати Мало любашанську сільську раду ро зглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрмолдінг" про надання дозв олу на розроблення проекту з емлеустрою щодо відведення з емельної ділянки площею 0,4242 га у власність шляхом викупу та повідомити заявника про рез ультати розгляду заяви.
21.02.2012 р. до початку розгляду сп рави, позивач подав суду заяв у в якій уточнив позовні вимо ги та просить визнати незако нною бездіяльність Малолюба шанської сільської ради Кост опільського району Рівненсь кої області у розгляді заяви позивача про надання дозвол у на розроблення проекту зем леустрою щодо відведення зем ельної ділянки площею 0,4242 га у власність шляхом викупу та з обов'язати Малолюбашанську с ільську раду розглянути заяв у Товариства з обмеженою від повідальністю "Укрмолдінг" п ро надання дозволу на розроб лення проекту землеустрою що до відведення земельної діля нки площею 0,4242 га у власність ш ляхом викупу та повідомити з аявника про результати розгл яду заяви.
Подану заяву суд розцінює я к заяву про часткову зміну пр едмету позову, а саме: зміну ви моги з "визнати незаконною ві дмову" на " визнати незаконною бездіяльність". Вказана заяв а подана з дотриманням проце суальних правил зміни предме ту позову та приймається суд ом до розгляду.
Позовні вимоги обґрунтова ні таким. У власності Товарис тва з обмеженою відповідальн істю "Укрмолдінг" є нерухоме м айно - нежитлові будівлі конр ольно-пропускного пункту, що розміщене на земельній діля нці площею 0,4242 га по вул. Грушев ського, 3 в с.Лісопіль Костопіл ьського району Рівненської о бласті. Зазначене майно пере йшло у власнітсь позивача за договором купівлі-продажу н ерухомого майна від 23.08.2011 р. укл аденим між Товариством з обм еженою відповідальністю "Укр молдінг" та Товариством з обм еженою відповідальністю "Бре ттекс". Відповідно до п.1.2. догов ору від 23.08.2011 р., нежитлова будів ля контрольно-пропускний пун кт, загальною площею 32,2 кв.м., ро зташований на земельній діля нці площею 0,4242 га, кадастровий номер 5623483900:04:007:0033.
З метою отримання дозволу н а розроблення проекту землеу строю щодо відведення вказан ої земельної ділянки у власн ість шляхом викупу, позивач з вернувся до Малолюбашансько ї сільської ради з відповідн ою заявою №103 від 16 листопада 2011 р., оскільки земельна ділянка входить до складу забудован их земель промисловості, тра нспорту, зв'язку та іншого при значення відповідача (землі запасу, під дворами). У відпові ді №533 від 1 грудня 2011 р. відповід ач вказав, що розгляд даного п итання можливий після відпов іді Вищого адміністративног о суду України згідно клопот ання сільської ради. Листом № 607 від 27 грудня 2011 р. Відповідач н адіслав позивачу копію листа Вищого адміністративного су ду України №БП-8121 від 19 грудня 201 1 р. Позивач вважає, що відмова (бездіяльність) відповідача у розгляді заяви позивача є н еправомірною і необгрунтова ною.
Відповідач проти позову за перечує за мотивами, викладе ними у відзиві на позовну зая ву, посилаючись на необґрунт ованість позовних вимог.
Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставників сторін, суд дійш ов висновку, що провадження у справі по розгляду позовних вимог Товариства з обмежено ю відповідальністю "Укрмолді нг" про визнання незаконною б ездіяльності Малолюбашансь кої сільської ради Костопіль ського району Рівненської об ласті у розгляді заяви позив ача про надання дозволу на ро зроблення проекту землеустр ою щодо відведення вказаної земельної ділянки площею 0,4242 г а у власність шляхом викупу т а зобов'язання Малолюбашансь ку сільську раду розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрмолдін г" про надання дозволу на розр облення проекту землеустрою щодо відведення земельної д ілянки площею 0,4242 га у власніст ь шляхом викупу та повідомит и заявника про результати ро згляду заяви підлягає припин енню з огляду на наступне:
Відповідно до п.4 ч.1 ст.12 Госпо дарського процесуального ко дексу України господарським судам підвідомчі справи у сп орах, що виникають із земельн их відносин, в яких беруть уча сть суб'єкти господарської д іяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції ад міністративних судів.
Згідно з пунктом 1 части ни 2 статті 17 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни юрисдикція адміністратив них судів поширюється на пуб лічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних пов новажень щодо оскарження йог о рішень (нормативно-правови х актів чи правових актів інд ивідуальної дії), дій чи безді яльності.
Стаття 3 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, встановлює, справа адмініс тративної юрисдикції - перед аний на вирішення адміністра тивного суду публічно-правов ий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самов рядування, їхня посадова чи с лужбова особа або інший суб'є кт, який здійснює владні упра влінські функції на основі з аконодавства, в тому числі на виконання делегованих повно важень (пункт 1 частини першої ).
Поняття "суб'єкт владних пов новажень" також визначено ст аттею 3 Кодексу адміністрати вного судочинства України, з гідно з якою це - орган державн ої влади, орган місцевого сам оврядування, їхня посадова ч и службова особа, інший суб'єк т при здійсненні ними владни х управлінських функцій на о снові законодавства, в тому ч ислі на виконання делеговани х повноважень.
Необхідною ознакою суб'єкт а владних повноважень є здій снення цим суб'єктом владних управлінських функцій, прич ому ці функції повинні здійс нюватися відповідним суб'єкт ом саме у тих правовідносина х, у яких виник спір.
Якщо суб'єкт (у тому числі ор ган державної влади, орган мі сцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа) у спірних правовідносинах зді йснює зазначені владні управ лінські функції на основі за конодавства, у тому числі на в иконана делегованих повнова жень (щодо іншої особи, яка є у часником спору), то такий суб'є кт перебуває "при здійсненні управлінських функцій" і має встановлені нормами Кодексу адміністративного судочинс тва України ознаки суб'єкта в ладних повноважень і, отже, сп ір за участю останнього пови нен вирішуватися адміністра тивним судом.
Таким чином, до компетенції адміністративних судів нале жать спори фізичних чи юриди чних осіб з органом державно ї влади, органом місцевого са моврядування, їхньою посадов ою або службовою особою, пред метом яких є перевірка закон ності рішень, дій чи бездіяль ності цих органів (осіб), відпо відно прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
Згідно з п.34 ч. 1 ст. 26 Закону Укр аїни "Про місцеве самоврядув ання в Україні" вирішення від повідно до закону питань рег улювання земельних відносин відноситься до виключної ко мпетенції сільських, селищни х, міських рад.
Статтею 12 Земельного кодекс у України визначено повноваж ення сільських, селищних, міс ьких рад у галузі земельних в ідносин, до яких серед іншого віднесено: розпорядження зе млями територіальних громад ; передача земельних ділянок комунальної власності у вла сність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Код ексу; організація землеустро ю; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідн о до цього Кодексу; вирішення інших питань у галузі земель них відносин відповідно до з акону.
Відповідно до ст.127 ЗК Україн и, органи державної влади, Рад а міністрів Автономної Респу бліки Крим та органи місцево го самоврядування відповідн о до їх повноважень, визначен их статтею 122 цього Кодексу, зд ійснюють продаж земельних ді лянок державної чи комунальн ої власності або прав на них (о ренди, суперфіцію, емфітевзи су) громадянам, юридичним осо бам та іноземним державам на підставах та в порядку, встан овлених цим Кодексом.
Статтею 128 ЗК України визнач ено повноваження органів дер жавної влади та місцевого са моврядування щодо проведенн я продажу земельних ділянок державної та комунальної вла сності громадянам та юридичн им особам, які здійснюються у визначеному цією статтею по рядку. Продаж громадянам і юр идичним особам земельних діл янок державної (крім земельн их ділянок, на яких розташова ні об'єкти, які підлягають при ватизації) та комунальної вл асності для потреб, визначен их цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміні страціями, Радою міністрів А втономної Республіки Крим аб о органами місцевого самовря дування в межах їх повноваже нь (частина перша статті 128 ЗК). Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні зем ельних ділянок у власність, п одають заяву (клопотання) до в ідповідного органу виконавч ої влади або сільської, селищ ної, міської ради чи державно го органу приватизації. У зая ві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельно ї ділянки, її цільове признач ення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеск у в рахунок оплати ціни земел ьної ділянки (частина друга с татті 128 ЗК). Орган державної вл ади, Рада міністрів Автономн ої Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає зая ву (клопотання) і приймає ріше ння про надання дозволу на ро зроблення проекту землеустр ою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект ві дсутній) та/або про проведенн я експертної грошової оцінки земельної ділянки чи про від мову в продажу із зазначення м обґрунтованих причин відмо ви (частина третя статті 128 ЗК).
Відповідно до частини шос тої статті 128 ЗК України, рішен ня Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої де ржавної адміністрації, сільс ької, селищної, міської ради п ро продаж земельної ділянки є підставою для укладання до говору купівлі-продажу земел ьної ділянки.
Отже, виникнення цивільних прав та обов'язків щодо земел ьної ділянки пов'язується з п рийняттям рішення про її про даж, а порушення таких прав мо жливе після прийняття такого рішення або при прийнятті рі шення про відмову у продажі.
Дії по проведенню продажу з емельних ділянок державної т а комунальної власності у ви значеному законодавством по рядку (одержання клопотань/з аяв від юридичних та фізични х осіб про надання дозволу на розроблення проекту землеус трою щодо відведення земельн ої ділянки, розгляд таких кло потань, підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та над ання земельних ділянок) вчин яються відповідними органам и управління під час виконан ня ними своїх владних повнов ажень і мають місце саме у сфе рі публічно-правових відноси н.
З наявних у матеріалах спра ви доказів не вбачається, що з емельна ділянка перебувала у власності в особи (ТОВ "Бретте кс"), яка продала об'єкт нерухо мості позивачу ТОВ "Укрмолді нг", а натомість вказана земел ьна ділянка площею 0,4242 га по ву л. Грушевського, 3 в с.Лісопіль Костопільського району відн оситься до земель запасу Мал олюбашанської сільської рад и.
В п.3 Постанови Пленуму Вищо го господарського суду Украї ни від 24 жовтня 2011 року N10 "Про дея кі питання підвідомчості і п ідсудності справ господарсь ким судам" зазначено, що у вирі шенні питання про те, чи є прав овідносини господарськими, а спір - господарським, слід вих одити з визначень, наведених у статті 3 Господарського код ексу України. Господарський спір підвідомчий господарсь кому суду, зокрема, за таких ум ов:
- участь у спорі суб'єкта гос подарювання;
- наявність між сторонами, п о-перше, господарських відно син, врегульованих Цивільним кодексом України, Господарс ьким кодексом України, іншим и актами господарського і ци вільного законодавства, і, по -друге, спору про право, що вин икає з відповідних відносин;
- наявність у законі норми, щ о прямо передбачала б виріше ння спору господарським судо м;
- відсутність у законі норми , що прямо передбачала б виріш ення такого спору судом іншо ї юрисдикції.
З наведеного суд приходить до висновку, що спір, поданий на розгляд господарського су ду щодо бездіяльності відпов ідача та зобов'язання вчинит и певні дії (розглянути заяву та повідомити про результат и розгляду) не є спором про пор ушене право суб'єкта господа рської діяльності на земельн у ділянку (цивільно-правовий спір), а є спором, пов'язаним з в иконанням управлінських (вла дних) повноважень органом мі сцевого самоврядування в гал узі використання земель (пуб лічно-правовий спір).
Така ж позиція відображена в п.1.4. Постанови Пленуму Вищог о господарського суду У країни від 17 травня 2011 року N6 "Пр о деякі питання практики роз гляду справ у спорах, що виник ають із земельних відносин".
Суд вважає що спір щодо ви знання незаконною бездіяльн ості відповідача, що виразил ася в не розгляді питання про надання згоди на розробку пр оекту землеустрою та зобов'я зання вчинити певні дії (розг лянути заяву та повідомити п ро результати розгляду) не по в' язаний із здійсненням уча сниками судового процесу гос подарської діяльності, оскіл ьки спір виник виключно у зв' язку з виконанням Малолюбаша нською сільською радою владн их управлінських функцій, а т ому підлягає розгляду в поря дку адміністративного судоч инства за правилами Кодексу адміністративного судочинс тва України.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.80 Госпо дарського процесуального ко дексу України господарський суд припиняє провадження у с праві, якщо спір не підлягає в ирішенню у господарських суд ах України.
З огляду на викладене суд ді йшов висновку про припинення провадження по справі, оскіл ьки спір не підлягає вирішен ню у господарських судах Укр аїни.
На підставі вищевикладено го, та керуючись п.1 ч.1 ст. 80, ст.86 Г осподарського процесуально го кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
Провадження у справі пр ипинити.
Суддя Качур А.М.
ухвала підписана 24.02.2012
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2012 |
Оприлюднено | 26.03.2012 |
Номер документу | 22037368 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Качур А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні