Постанова
від 15.09.2008 по справі 23/175
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

23/175

      КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД       

01025, м.Київ, пров. Рильський, 8                                                            т. (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 15.09.2008                                                                                           № 23/175

 Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

 головуючого:          Студенця  В.І.

 суддів:            Зеленіна  В.О.

          Синиці  О.Ф.

 при секретарі:            

 За участю представників:

 від позивача 1 - Кисіль Ю.В.;

 позивача 2 – не з'явився;

 від відповідача 1 -Шадевська Ж.Е.;

 відповідача 2 – не з'явився;

 розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Київської міської ради

 на рішення Господарського суду м.Києва від 17.06.2008

 у справі № 23/175 (Демидова А.М.)

 за позовом                               Центрального територіального управління капітального будівництва

                              Центрального спеціалізованого будівельного управління (госпрозрахункове)  

 до                                                   Київської міської ради

                                                  Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації)

             

                       

 про                                                  визнання договору про внесення змін та поновлення договору оренди земельної ділянки від 25.06.2004 р. № 63-6-00138 укладеним та зобов"язання зареєструвати договір

 

ВСТАНОВИВ:

 Центральне територіальне управління капітального будівництва та Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) звернулися до господарського суду м. Києва з позовом до Київської міської ради та Головного управління земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації про визнання договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2004 № 63-6-00138 укладеним та зобов'язання зареєструвати договір.

          Рішенням господарського суду м. Києва від 17.06.2008 позов задоволено частково. Суд визнав укладеним договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2004 № 63-6-00138 між Київською міською радою, Центральним територіальним управлінням капітального будівництва та Центральним спеціалізованим будівельним управлінням (госпрозрахунковим) на умовах, визначених договором та зобов'язав Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) зареєструвати договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2004 № 63-6-00138 між Орендодавцем – Київською міською радою, Орендарем -1 – Центральним спеціалізованим будівельним управлінням (госпрозрахунковим) та Орендарем – Центральним територіальним управлінням капітального будівництва. В іншій частині у позові відмовлено.

          Не погоджуючись з рішенням господарського суду м. Києва від 17.06.2008, Київська міська рада подала апеляційну скаргу, в якій просила його скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.

          Апеляційна скарга мотивована тим, що господарським судом м. Києва неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи та порушено норми матеріального та процесуального права.

          Центральне територіальне управління капітального будівництва проти доводів наведених в апеляційній скарзі Київської міської ради заперечувало і просило рішення господарського суду м. Києва від 17.06.2008 залишити без зміни, а апеляційну скаргу – без задоволення.

          Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) та Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) повноважних представників в засідання суду призначене на 15.09.2008 не направили, хоча належним чином були повідомлені про час і місце засідання суду, про що свідчать повідомлення про вручення поштового відправлення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються доводи та заперечення сторін, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Пунктом 42 рішення Київської міської ради від 18.03.2004 № 125/1335 „Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" затверджено проект відведення земельної ділянки Центральному спеціалізованому будівельному управлінню для будівництва комплексу житлових будинків з паркінгами на 370 машиномісць на вул. Бориспільській, 26 у Дарницькому районі м. Києва та передано Центральному спеціалізованому будівельному управлінню, за умови виконання п. 42.1 цього рішення, в короткострокову оренду на 3 років земельну ділянку для будівництва комплексу житлових будинків з паркінгами на 370 машиномісць на вул. Бориспільській, 26 у Дарницькому районі м. Києва загальною площею 1,44 га.

Між Київською міською радою та Центральним спеціалізованим будівельним управлінням (госпрозрахункове) 17.06.2004 укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого Орендодавець – Київська міська рада, на підставі п. 42 рішення Київської міської ради від 18.03.2004 № 125/1335 „Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею", за Актом приймання – передачі передала, а Орендар – Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) прийняло в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку з наступними характеристиками: місце розташування – вул. Бориспільська, 26 у Дарницькому районі м. Києва; розмір – 1,4442 га; цільове призначення – для будівництва комплексу житлових будинків з паркінгами на 370 машиномісць; кадастровий номер – 8000000000 :63:427:0002.

Зазначений договір оренди земельної ділянки зареєстрований в Головному управлінні земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) 25.06.2004 № 63-6-00138.

Наказом Міністра оборони України від 25.07.2006 № 453 створено Центральне територіальне управління капітального будівництва та затверджено Положення про Центральне територіальне управління капітального будівництва.

Згідно свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи № 694034 серії А00 державну реєстрацію Центрального територіального управління капітального будівництва проведено 30.08.2006, номер запису про державну реєстрацію 1 073 102 0000 010701.

Відповідно до п. 1.1 Положення про Центральне територіальне управління капітального будівництва Управління є державною госпрозрахунковою установою Міністерства оборони України  та призначене для забезпечення виконання завдань капітального будівництва житла для військовослужбовців і членів їхніх сімей в рамках виконання Комплексної програми забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 29 листопада 1999 № 2166 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2004 № 538) та інших програм Міністерства оборони України пов'язаних з будівництва житла для військовослужбовців, в тому числі і звільнених в запас або відставку.

Центральне управління функціонально підпорядковане Департаменту будівництва Міністерства оборони України.

На підставі наказу Директора Департаменту будівництва Міністерства оборони України від 16.10.2006 року №51 "Про часткове наділення функціями замовника будівництва та передачу об'єктів незавершеного будівництва" Центральному територіальному управлінню капітального будівництва передано частину функцій замовника та незавершене будівництво, зокрема, житловий комплекс по вул.. Артема, 59 у Шевченківському районі міста Києва.

Рішенням Київської міської ради від 14.06.2007 № 802/1463 „Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 18.03.2004 № 125/1335 „Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" внесено зміни до рішення Київської міської ради від 18.03.2004 № 125/1335 „Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею", а саме: в тексті рішення слова "Центральному спеціалізованому будівельному управлінню" замінено словами "Центральному територіальному управлінню капітального будівництва", слова "дошкільним дитячим закладом" виключено.

Також в п. 2 зазначеного рішення було передбачено, що Центральному територіальному управлінню капітального будівництва замовити в установленому порядку внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2004 N 63-6-00138, укладеного між Київською міською радою та Центральним спеціалізованим будівельним управлінням (госпрозрахунковим).

На виконання рішення Київської міської ради від 14.06.2007 № 802/1463 Центральне територіальне управління капітального будівництва 22.06.2007 звернулось до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) з листом № 441 в якому просило виготовити договори оренди земельних ділянок за адресами, зокрема, м. Київ, вул. Бориспільська, 26 на Центральне територіальне управління капітального будівництва і дану роботу просило доручити ТОВ „Епоха – Гео”.

Технічна документація про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2004 N 63-6-00138 була передана 05.09.2007 до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації).

Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України ( далі ЗК України) до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності ( ч. 1 ст. 93 ЗК України).

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом ( ч. 6 ст. 93 ЗК України).

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі ( ст. 2 Закону України „Про оренду землі).

Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом ( ч. 2 ст. 4 Закону країни „Про оренду землі).

Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі ( ст. 6 Закону України „Про оренду землі”).

Відповідно до ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

До повноважень Київської і Севастопольської міських рад у галузі земельних відносин на їх території належить, зокрема : організація землеустрою ( п. з ч. 1 ст. 9 ЗК України).

Землеустрій передбачає, зокрема, підготовку документів, що посвідчують право власності або право користування землею ( п. ”є” ч. 1 ст. 184 ЗК України).

Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону ( ч. 2 ст. 126 ЗК України).

Згідно п. 6 рішення Київської міської ради від 29.05.2003 року №433/593 „Про забезпечення ефективного землекористування в місті Києві" Головне управління земельних ресурсів виконавчий орган Київради (Київської міської державної адміністрації) у повному обсязі здійснює підготовку документів, що посвідчують право власності та право користування, відповідно до пункту „з” статті 9 та пункту „є" статті 184 Земельного Кодексу України.

Рішенням Київської міської ради від 15.07.2004 № 457/1867 „Про врегулювання процедури передачі в користування земельних ділянок в м. Києві” затверджено Регламент розгляду питань щодо набуття та реалізації права користування землею в м. Києві ( далі Регламент).

Відповідно до Перехідних положень Регламенту укладення договорів оренди землі на підставі рішень Київської міської ради здійснюються відповідно до вимог статті 28 Регламенту.

Згідно ст. 28 Регламенту зацікавлена особа в місячний термін після набуття чинності рішенням Київської міської ради про передачу земельної ділянки у користування зобов'язана звернутись до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) для організації робіт із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та підготовки документа, що посвідчує право на земельну ділянку.

Отже, право на укладення договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2004 N 63-6-00138 виникло у Центрального територіального управління капітального будівництва відповідно до ч. 1 ст. 124 ЗК України на підставі рішення Київської міської ради від 14.06.2007 № 802/1463 „Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 18.03.2004 № 125/1335 „Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" і Управління вчинило всі передбачені дії щодо підготовки необхідних документів для укладення договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2004 N 63-6-00138.

Як вбачається з матеріалів справи, Київська міська рада договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2004 N 63-6-00138 не підписала.

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором чи законом.

Згідно п. 11.1 договору оренди земельної ділянки від 18.03.2004 № 125/1335 всі зміни та/або доповнення до цього договору вносяться за згодою сторін. Згодою або запереченням Орендодавця на зміни та/або доповнення до цього договору, є його рішення, прийняте в установленому законодавством порядку.

Оскільки договором оренди землі від 25.06.2004 N 63-6-00138 визначено, що згодою Орендодавця – Київської міської ради на зміни та/або доповнення договору є його рішення прийняте в установленому порядку, то рішення Київської міської ради рішення Київської міської ради від 14.06.2007 № 802/1463 „Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 18.03.2004 № 125/1335 „Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" є згодою орендодавця – Київської міської ради на внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2004 N 63-6-00138.

При цьому, виходячи із змісту п. 2 рішення Київської міської ради 14.06.2007 № 802/1463 „Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 18.03.2004 № 125/1335 „Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" згода орендодавця – Київської міської ради на внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2004 N 63-6-00138 має бути реалізована шляхом укладення договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

До віддання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, реєстрація права користування землею і договорів на оренду землі; видача документів, що посвідчує право користування землею ( ст. 33 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні").

Положенням про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), затвердженим рішенням Київської міської ради від 19.12.2002 року №182/342, передбачено, що Управління організовує видачу державних актів на право власності на землю і право користування землею, оформлення та видачу договорів оренди земельних ділянок та здійснює їх реєстрацію.

Згідно ст. 125 ЗК України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Якщо кожна із сторін у зобов'язанні має одночасно і права, і обов'язки, вона вважається боржником у тому, що вона зобов'язана вчинити на користь другої сторони, і одночасно кредитором у тому, що вона має право вимагати від неї ( ч. 3 ст. 510 ЦК України).

Правочин щодо заміни кредитора у зобов'язанні, яке виникло на підставі правочину, що підлягає державній реєстрації, має бути зареєстрований в порядку, встановленому для реєстрації цього правочину, якщо інше не встановлено законом ( ч. 2 ст. 513 ЦК України).

Відповідно до ст. 521 ЦК України форма правочину щодо заміни боржника у зобов'язані визначається відповідно до ст. 513 цього Кодексу.

Приймаючи до уваги те, що у Центрального територіального управління капітального будівництва право на укладення договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2004 N 63-6-00138 виникло на підставі Київської міської ради від 14.06.2007 № 802/1463 „Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 18.03.2004 № 125/1335 „Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" і шляхом його прийняття міська рада надала згоду на внесення змін до договору оренди землі від 25.06.2004 N 63-6-00138, а також те, що Управління вчинило всі передбачені дії щодо підготовки необхідних документів для укладення договору про внесення змін до договору оренди землі, то не підписуючи договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2004 N 63-6-00138 та не здійснюючи його реєстрації Київська міська рада та Головне управління земельних ресурсів виконавчий орган Київради (Київської міської державної адміністрації) порушують право Управління на використання земельної ділянки за призначенням, яке підлягає захисту шляхом визнання укладеним договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки та про зобов'язання його зареєструвати.

За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що відсутні підстави для зміни чи скасування рішення господарського суду м. Києва від 17.06.2008.

Доводи наведені Київською міською радою в апеляційній скарзі колегією суддів до уваги не приймаються з огляду на те, що вони є необґрунтованими та спростовуються матеріалами справи.

На підставі викладеного та керуючись ст..ст.99, 101 – 105 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

 

1. Рішення господарського суду м. Києва від 17.06.2008 у справі № 23/175 залишити без зміни, а апеляційну скаргу Київської міської ради - без задоволення.

2. Матеріали справи № 23/175 повернути господарському суду м. Києва.

3. Копію постанови надіслати сторонам.

 Головуючий суддя                                                                      Студенець  В.І.

 Судді                                                                                          Зеленін  В.О.

                                                                                          Синиця  О.Ф.

 22.09.08 (відправлено)

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення15.09.2008
Оприлюднено31.10.2008
Номер документу2204453
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —23/175

Ухвала від 27.05.2010

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Рішення від 23.11.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

Ухвала від 04.11.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 17.05.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Кирилюк Т.Ю.

Ухвала від 07.09.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 21.08.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 08.10.2009

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Ухвала від 10.09.2009

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Рішення від 26.08.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 23.09.2009

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Стойка О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні