Постанова
від 17.01.2012 по справі 2а-3827/11/0970
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИ Й ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" січня 2012 р. Справа № 2a-3827/11/0970

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружн ий адміністративний суд у ск ладі:

Головуючого судді Боброва Ю.О.,

секретаря судового засіда ння Дмитрашко О.М.,

за участю представників ст орін:

позивача - Сохана В.Є.,

відповідача - Крук О.В. ,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні суду адміністративну спра ву

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Кобра»

до державної податково ї інспекції в місті Івано-Фра нківськ

про скасування податко вого повідомлення-рішення ві д 03.11.2011 року за №0005381503,-

ВСТАНОВИВ:

11.11.2011 року товариство з об меженою відповідальністю «К обра» (надалі - позивач) звер нулося з вказаним адміністра тивним позовом до державної податкової інспекції в місті Івано-Франківськ (надалі - в ідповідач).

Позовні вимоги мотивовані тим, що ДПІ в місті Івано-Фран ківськ у порушення вимог Под аткового і Земельного кодекс ів України та Закону України «Про оренду землі»безпідста вно винесла податкове повідо млення-рішення від 03.11.2011 року за №0005381503, яким встановила товарис тву з обмеженою відповідальн істю «Кобра»зобов' язання з орендної плати за землю в сум і 246595,00 грн. Оскільки, позивач не являється орендарем земельн ої ділянки, відносно якої вст ановлено вказане податкове з обов' язання, і не є суб' єкт ом плати за землю в формі орен дних платежів чи земельного податку, тому він не може зани зити, чи завищити свої податк ові зобов' язання з плати за землю. Посилання відповідач а на договір про відшкодуван ня втрат від недоотриманих к оштів за використання землі як підставу до нарахування п одаткових зобов' язань є про типравним, так як ані податко ве, ані цивільне законодавст во України не визначають так ий договір як підставу виник нення саме податкового зобов ' язання з плати за землю.

Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав з підстав, зазна чених у позовній заяві та про сив позов задовольнити в пов ному обсязі і скасувати пода ткове повідомлення-рішення Д ПІ в місті Івано-Франківськ в ід 03.11.2011 року за №0005381503, яким податк овим органом позивачу встано влені зобов' язання з орендн ої плати за землю в сумі 246595,00 гр н.

Представник відповідача з аперечила проти позову з мот ивів, викладених у письмових запереченнях на позовну зая ву, пояснила суду, що оскаржув ане податкове повідомлення-р ішення винесене ДПІ в місті І вано-Франківськ правомірно, відповідно до норм Податково го та Земельного кодексів Ук раїни, Закону України «Про ор енду землі», тому просила від мовити в задоволенні позову.

Розглянувши матеріали адм іністративної справи, заслух авши пояснення представникі в позивача та відповідача, з' ясувавши всі фактичні обстав ини, на яких ґрунтуються позо вні вимоги та заперечення пр оти них, дослідивши і оцінивш и докази, суд установив насту пне.

Товариство з обмеженою від повідальністю «Кобра»(ідент ифікаційний код в ЄДРПОУ 25596092) з 17.01.2006 року перебуває на податко вому обліку в ДПІ міста Івано -Франківськ як платник подат ків та зборів, встановлених з аконом, в тому числі, орендної плати за землю.

09.11.2005 року ТОВ «Кобра»уклало з Івано-Франківською міською радою договір оренди №Д0761 зем ельної ділянки терміном на т ри роки, який 01.02.2006 року зареєст рований в державному реєстрі за №040629400026 (а.с. 19).

У жовтні 2011 року ДПІ в місті І вано-Франківськ проведена не виїзна документальна переві рка ТОВ «Кобра»з питань повн оти нарахування та своєчасно сті сплати до бюджету орендн ої плати за землі державної і комунальної власності, за ре зультатами якої складений ак т від 17.10.2011 року за №8918/15-3 (а.с. 10-12).

Перевіркою податковим орг аном встановлені порушення п озивачем вимог пункту 286.4 стат ті 286, пункту 287.7 статті 287, пунктів 288.4, 288.5 статті 288 Податкового код ексу України, внаслідок чого Товариством були занижені п одаткові зобов' язання з оре ндної плати за землю комунал ьної форми власності на суму 197276,00 грн. за період з 01.02.2009 року по 31.08.2011 року (а.с. 12).

03.11.2011 року на підставі вказан ого акту перевірки ДПІ в міст і Івано-Франківськ винесене податкове повідомлення-ріше ння за №0005381503, відповідно до яко го ТОВ «Кобра»збільшено суму грошового зобов' язання за платежем орендна плата з юри дичних осіб на суму 246595,00 грн., в т ому числі 49319,00 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (а.с. 9).

Разом з тим, у судовому засі данні встановлено, що вказан ий вище висновок ДПІ в місті І вано-Франківськ, викладений в акті невиїзної документаль ної перевірки позивача від 17.1 0.2011 року за №8918/15-3 не відповідає ф актичним обставинам справи, нормам Податкового і Земельн ого кодексу України та Закон у України «Про оренду землі» , виходячи з наступного.

Земельні відносини в Украї ні регулюються Конституцією України, Земельним Кодексом України, а також прийнятими в ідповідно до них нормативно- правовими актами.

Відповідно до статті 116 Земе льного кодексу України грома дяни та юридичні особи набув ають права власності та прав а користування земельними ді лянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх по вноважень, визначених цим Ко дексом або за результатами а укціону.

Згідно статті 124 цього кодек су передача в оренду земельн их ділянок, що перебувають у д ержавній або комунальній вл асності, здійснюється на під ставі рішення відповідного о ргану виконавчої влади або о ргану місцевого самоврядува ння згідно з їх повноваження ми, визначеними статтею 122 цьо го Кодексу, чи договору купів лі-продажу права оренди земе льної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладен ня договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до статті 1 Закон у України «Про оренду землі» від 6 жовтня 1998 року за №161-XIV (н адалі - Закону №161-XIV), із змінам и та доповненнями, оренда зем лі - це засноване на договор і строкове платне володіння і користування земельною діл янкою, необхідною орендареві для проведення підприємниць кої та інших видів діяльност і.

Статтею 13 цього Закону №161-XIV в становлено, що договір оренд и землі - це договір, за яким орендодавець зобов' язаний за плату передати орендарев і земельну ділянку у володін ня і користування на певний с трок, а орендар зобов' язани й використовувати земельну д ілянку відповідно до умов до говору та вимог земельного з аконодавства.

Згідно статті 19 Закону №161-XIV с трок дії договору оренди зем лі визначається за згодою ст орін, але не може перевищуват и 50 років.

Відповідно до статті 31 Зако ну №161-XIV договір оренди землі п рипиняється в разі: закінчен ня строку, на який його було ук ладено; викупу земельної діл янки для суспільних потреб т а примусового відчуження зем ельної ділянки з мотивів сус пільної необхідності в поряд ку, встановленому законом; по єднання в одній особі власни ка земельної ділянки та орен даря; смерті фізичної особи-о рендаря, засудження його до п озбавлення волі та відмови о сіб, зазначених у статті 7 цьо го Закону, від виконання укла деного договору оренди земел ьної ділянки; ліквідації юри дичної особи-орендаря; відчу ження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на ж итловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на о рендованій іншою особою земе льній ділянці; припинення ді ї договору, укладеного в рамк ах державно-приватного партн ерства (щодо договорів оренд и землі, укладених у рамках та кого партнерства).

Договір оренди землі припи няється також в інших випадк ах, передбачених законом.

Договір оренди землі може б ути розірваний за згодою сто рін. На вимогу однієї із сторі н договір оренди може бути до строково розірваний за рішен ням суду в порядку, встановле ному законом.

Розірвання договору оренд и землі в односторонньому по рядку не допускається, якщо і нше не передбачено законом а бо цим договором.

Нормами статті 33 Закону №161-XIV встановлено, що по закінченн ю строку, на який було укладен о договір оренди землі, оренд ар, який належно виконував об ов' язки за умовами договору , має переважне право перед ін шими особами на укладення до говору оренди землі на новий строк (поновлення договору о ренди землі).

Орендар, який має намір скор истатися переважним правом н а укладення договору оренди землі на новий строк, зобов' язаний повідомити про це оре ндодавця до спливу строку до говору оренди землі у строк, в становлений цим договором, а ле не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору орен ди землі.

До листа-повідомлення про п оновлення договору оренди зе млі орендар додає проект дод аткової угоди.

При поновленні договору ор енди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторі н. У разі недосягнення домовл еності щодо орендної плати т а інших істотних умов догово ру переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець у місячний те рмін розглядає надісланий ор ендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, п еревіряє його на відповідніс ть вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності ) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, прий має рішення про поновлення д оговору оренди землі (щодо зе мель державної та комунально ї власності), укладає з оренда рем додаткову угоду про поно влення договору оренди землі . За наявності заперечень оре ндодавця щодо поновлення дог овору оренди землі орендарю направляється лист-повідомл ення про прийняте орендодавц ем рішення.

Додаткова угода до договор у оренди землі про його понов лення має бути укладена стор онами у місячний строк в обов ' язковому порядку.

Нормами Податкового кодек су України (надалі - Кодекс) р егламентований порядок обчи слення та строки плати за зем лю, підстави нарахування оре ндної плати тощо.

Відповідно до пункту 286.1 стат ті 286 Кодексу підставою для на рахування земельного податк у є дані державного земельно го кадастру.

Відповідні органи виконав чої влади з питань земельних ресурсів за запитом відпові дного органу державної подат кової служби за місцезнаходж енням земельної ділянки пода ють інформацію, необхідну дл я обчислення і справляння пл ати за землю, у порядку, встано вленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 286.2 встановлено, що п латники плати за землю (крім ф ізичних осіб) самостійно обч ислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого п оточного року подають відпов ідному органу державної пода ткової служби за місцезнаход женням земельної ділянки под аткову декларацію на поточни й рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ста ттею 46 цього Кодексу, з розбив кою річної суми рівними част ками за місяцями. Подання так ої декларації звільняє від о бов' язку подання щомісячни х декларацій. При поданні пер шої декларації (фактичного п очатку діяльності як платник а плати за землю) разом з нею п одається довідка (витяг) про р озмір нормативної грошової о цінки земельної ділянки, а на далі така довідка подається у разі затвердження нової но рмативної грошової оцінки зе млі.

Згідно пункту 286.3 платник пла ти за землю має право подават и щомісяця нову звітну подат кову декларацію, що звільняє його від обов' язку подання податкової декларації до 1 лю того поточного року, протяго м 20 календарних днів місяця, щ о настає за звітним.

Відповідно до пункту 286.4 за н ововідведені земельні ділян ки або за новоукладеними дог оворами оренди землі платник плати за землю подає податко ву декларацію протягом 20 кале ндарних днів місяця, що наста є за звітним.

Пунктом 287.1 статті 287 Кодексу в становлено, що власники земл і та землекористувачі сплачу ють плату за землю з дня виник нення права власності або пр ава користування земельною д ілянкою.

У разі припинення права вла сності або права користуванн я земельною ділянкою плата з а землю сплачується за факти чний період перебування земл і у власності або користуван ні у поточному році.

Відповідно до пункту 287.3 пода ткове зобов' язання щодо пла ти за землю, визначене у подат ковій декларації на поточний рік, сплачується рівними час тками власниками та землекор истувачами земельних діляно к за місцезнаходженням земел ьної ділянки за податковий п еріод, який дорівнює календа рному місяцю, щомісяця протя гом 30 календарних днів, що нас тають за останнім календарни м днем податкового (звітного ) місяця.

Згідно пункту 287.7 статті 287 Код ексу, у разі надання в оренду з емельних ділянок (у межах нас елених пунктів) землекористу вачами податок за площі, що на даються в оренду, обчислюєть ся з дати укладення договору оренди земельної ділянки.

Нормами пункту 288.1 статті 288 Ко дексу визначено, що підставо ю для нарахування орендної п лати за земельну ділянку є до говір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядув ання, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лют ого подавати органу державно ї податкової служби за місце знаходженням земельної діля нки переліки орендарів, з яки ми укладено договори оренди землі на поточний рік, та інфо рмувати відповідний орган де ржавної податкової служби пр о укладення нових, внесення з мін до існуючих договорів ор енди землі та їх розірвання д о 1 числа місяця, що настає за м ісяцем, у якому відбулися заз начені зміни.

Відповідно до пункту 288.2 плат ником орендної плати є оренд ар земельної ділянки.

Об' єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в ор енду (пункт 288.3 статті 288 Кодексу ).

Згідно пункту 288.4 цієї ж стат ті розмір та умови внесення о рендної плати встановлюютьс я у договорі оренди між оренд одавцем (власником) і орендар ем.

Відповідно до пункту 288.5 стат ті 288 Кодексу розмір орендної плати встановлюється у догов орі оренди, але річна сума пла тежу:

288.5.1 не може бути меншою:

для земель сільськогоспод арського призначення розмі ру земельного податку, що вст ановлюється цим розділом;

для інших категорій земель трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься цим розділом;

288.5.2 не може перевищувати:

а) для земельних ділянок, на даних для розміщення, будівн ицтва, обслуговування та екс плуатації об' єктів енергет ики, які виробляють електрич ну енергію з відновлюваних д жерел енергії, включаючи тех нологічну інфраструктуру та ких об' єктів (виробничі при міщення, бази, розподільчі пу нкти (пристрої), електричні пі дстанції, електричні мережі) , 3 відсотки нормативної грош ової оцінки;

б) для інших земельних ділян ок, наданих в оренду, 12 відсотк ів нормативної грошової оцін ки;

288.5.3 може бути більшою гранич ного розміру орендної плати, ніж зазначений у підпункті 288 .5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

В судовому засіданні встан овлено, що відповідно до пунк ту 5.1 договору оренди землі ст рок його дії становить три ро ки до 01.02.2009 року включно (а.с. 19).

Позивачем вжиті всі необхі дні заходи, передбачені викл аденими вище нормами закону щодо продовження договору ор енди землі на новий строк. Одн ак, у зв' язку зі зміною відпо відно до рішення XXIX сесії Іван о-Франківської міської ради п' ятого демократичного скл икання від 10.07.2008 року «Про затве рдження матеріалів норматив ної грошової оцінки земель м іста Івано-Франківська»норм ативної грошової оцінки орен дованої позивачем земельної ділянки договір укладений н е був. Позивач сплачував орен дну плату в розмірах, визначе них рішенням VI сесії Івано-Фра нківської міської ради треть ого демократичного скликанн я від 12.03.1999 року.

Постановою Івано-Франківс ького міського суду від 14.12.2009 ро ку в справі №2а-1965/2009 року рішення сесії міської ради в ід 10.07.2008 року скасоване (а.с. 38-40).

Постанова суду набрала зак онної сили відповідно до ухв али Вищого адміністративног о суду України від 22.12.2010 року в с праві №К-35155/10,К-35475/10 (а.с. 41-43).

Що стосується укладеного м іж позивачем та Івано-Франкі вською міською радою договор у про відшкодування втрат ві д недоотриманих коштів за ви користання земель у місті Ів ано-Франківську від 20.12.2010 року з а №236 (а.с. 24, 97-98), то суд дійшов висн овку про те, що в силу норм пун кту 288.1 статті 288 Податкового ко дексу України він не може бут и підставою для нарахування орендної плати за земельну д ілянку, оскільки такою єдино ю підставою є лише договір ор енди земельної ділянки. А від так, встановлені податковим органом в акті невиїзної док ументальної перевірки від 17.10 .2011 року за №8918/15-3 порушення позив ачем вимог пункту 286.4 статті 286, п ункту 287.7 статті 287, пунктів 288.4, 288.5 с татті 288 Податкового кодексу У країни є безпідставними та н е відповідають вимогам закон у.

Нормами частини 2 статті 19 Ко нституції України встановле но, що органи державної влади та органи місцевого самовря дування, їх посадові і службо ві особи зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.

У відповідності до статті 11 Кодексу адміністративного с удочинства України суд розгл ядає адміністративні справи не інакше як за позовною заяв ою, поданою відповідно до цьо го Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд мо же вийти за межі позовних вим ог тільки в разі, якщо це необх ідно для повного захисту пра в, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб про захист яки х вони просять.

Таким чином, в судовому засі данні встановлено, що виснов ок ДПІ в місті Івано-Франківс ьк про заниження ТОВ «Кобра» податкових зобов' язань з ор ендної плати за землю комуна льної власності в сумі 197276,00 грн ., викладений в акті невиїзної документальної перевірки по зивача від 17.10.2011 року за №8918/15-3 не в ідповідає фактичним обстави нам справи, нормам Податково го і Земельного кодексу Укра їни та Закону України «Про ор енду землі». Тому, податкове п овідомлення-рішення від 03.11.2011 р оку за №0005381503 слід визнати проти правним і скасувати.

Враховуючи встановлені в с удовому засіданні фактичні о бставини даної справи, норми закону, що регулюють спірні п равовідносини, суд дійшов ви сновку про те, що позов ТОВ «Ко бра»до ДПІ в місті Івано-Фран ківськ підлягає задоволенню .

Відповідно до вимог частин и 1 статті 94 КАС України, якщо су дове рішення ухвалене на кор исть сторони, яка не є суб' єк том владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України, тому на кори сть ТОВ «Кобра» слід стягнут и з Державного бюджету Украї ни понесені ним судові витра ти в сумі 28,23 грн.

На підставі статті 124 Конс титуції України, керуючись с таттями 11, 94, 158-163, 167 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити пов ністю.

Визнати протиправним та с касувати податкове повідомл ення-рішення державної подат кової інспекції в місті Іван о-Франківськ від 03.11.2011 року за № 0005381503.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь товар иства з обмеженою відповідал ьністю «Кобра» (ідентифікаці йний код в ЄДРПОУ 25596092, проспект Незалежності, буд. 6, м. Долина І вано-Франківської області, 7750 0) судові витрати в сумі 28 (двадц ять вісім) грн. 23 коп.

Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку. В ідповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинс тва України, апеляційна скар га на постанову суду першої і нстанції подається протягом десяти днів з дня отрима ння копії постанови.

Якщо суб' єкта владних пов новажень у випадках та поряд ку, передбаченому частиною ч етвертою статті 167 КАС України , було повідомлено про можлив ість отримання копії постано ви суду безпосередньо в суді , то десятиденний строк на апе ляційне оскарження постанов и суду обчислюється з наступ ного дня після закінчення п' ятиденного строку з моменту отримання суб' єктом владни х повноважень повідомлення п ро можливість отримання копі ї постанови суду.

Апеляційна скарга подаєть ся до Львівського апеляційно го адміністративного суду че рез Івано-Франківський окруж ний адміністративний суд.

Постанова набирає законно ї сили в порядку та строки, вст ановлені статтею 254 Кодексу ад міністративного судочинств а України.

Суддя: /підпис/ Бобров Ю.О.

Постанова в повному об сязі складена 23.01.2012 року.

Дата ухвалення рішення17.01.2012
Оприлюднено27.03.2012
Номер документу22098632
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-3827/11/0970

Ухвала від 07.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Усенко Є.А.

Ухвала від 09.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Усенко Є.А.

Постанова від 17.01.2012

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

Постанова від 17.01.2012

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

Ухвала від 01.12.2011

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

Ухвала від 15.11.2011

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

Ухвала від 19.02.2013

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Улицький В.З.

Постанова від 17.01.2012

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні