ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 березня 2012 року м. Полтава Справа № 2а-1670/9928/11
Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:
головуючого судді - Гарн ика К.Ю.,
при секретарі - Яремин Н.І .,
за участю:
представника позивача - Б ілявського В.В.,
розглянувши у відкри тому судовому засіданні в пр иміщенні суду справу за адмі ністративним позовом Холдин гової компанії "Автокраз" у фо рмі відкритого акціонерного товариства до Управління Де ржавного комітету України із земельних ресурсів у м. Креме нчук Полтавської області, тр еті особи - Кременчуцька місь ка рада Полтавської області, Державний проектний інститу т містобудування "Міськбудпр оект" про визнання дій протип равними та зобов'язання вчин ити дії, -
В С Т А Н О В И В:
28 листопада 2011 року Хол дингова компанія "Автокраз" у формі відкритого акціонерно го товариства (далі по тексту - ХК "Автокраз") звернулась до П олтавського окружного адмін істративного суду з адмініст ративним позовом до Управлін ня Державного комітету Украї ни із земельних ресурсів у м. К ременчук Полтавської област і (далі по тексту - відповідач, Управління земресурсів), тре ті особи - Кременчуцька міськ а рада Полтавської області п ро визнання дій в частині зас тосування локального коефіц ієнту за фактором - зона пішох ідної доступності швидкісно го пасажирського транспорту (Платформа «Велика Кохновка ») у розмірі 1,12 при формуванні в итягів з технічної документа ції про нормативну грошову о цінку земельної ділянки №01-21/492 6 від 24 листопада 2011 року, №01-21/4927 ві д 24 листопада 2011року, №01-21/4928 від 24 л истопада 2011 року, №01-21/4929 від 24 лист опада 2011 року протиправними т а зобов'язання вчинити дії що до видачі нових витягів з тех нічної документації про норм ативну грошову оцінку земель них ділянок, сформовані без з астосування локального коеф іцієнту за фактором - Зона піш охідної доступності швидкіс ного пасажирського транспор ту (Платформа «Велика Кохнов ка»), на визначені земельні ді лянки.
В обґрунтування своїх вимо г позивач зазначав, що при офо рмленні технічної документа ції відповідачем було безпід ставно застосовано локальни й коефіцієнт за фактором - з она пішохідної доступності ш видкісного пасажирського тр анспорту, оскільки вказані з емельні ділянки фактично не використовується в якості пл атформ поблизу швидкісного п асажирського транспорту, що підтверджується наявними в м атеріалах справи доказами.
Представник позивач а в судовому засіданні позов підтримав, просив задовольн ити в повному обсязі.
Відповідач в судове з асідання явку уповноваженог о представника не забезпечив , надав клопотання про розгля д справи без його участі. У сво їх запереченнях зазначав, що технічна документація з нор мативної грошової оцінки зем ель міста Кременчука Полтавс ької області виконана Держав ним проектним інститутом міс тобудування «Міськбудпроек т»у відповідності до норм і в имог земельного законодавст ва з проведенням державної е кспертизи землевпорядної до кументації в Державному комі теті України із земельних ре сурсів від 27.01.2009 № 1544-08. Вказана те хнічна документація виконан а на замовлення Кременчуцько ї міської ради відповідно до Земельного кодексу України, Закону України «Про оцінку з емель», Закону України «Про в несення змін і доповнень до З акону України «Про плату за з емлю»та на виконання постано ви Верховної Ради України «П ро введення в дію Закону Укра їни «Про внесення змін і допо внень до Закону України «Про плату за землю»Державним пр оектним інститутом містобуд ування «Міськбудпроект»Мін регіонбуду України (м. Полтав а) (ліцензія Серія АБ: № 293222 від 20.1 2.2005 Державного Комітету Украї ни по земельних ресурсах). Так ож, вона включає економіко-пл анувальне зонування територ ії міста (в т.ч. значення коефі цієнтів Км2 для кожної з зон), с истему (схеми впливів) коефіц ієнтів, що враховують локаль ні особливості місце розташу вання окремих ділянок, та зна чення локальних коефіцієнті в Км3, а тому а тому вказаний ло кальний коефіцієнт є обґрунт ованим та таким, що відповіда є фактичному положенню земел ьних ділянок.
Представник третьої особи у судове засідання не з ' явився, надав клопотання п ро розгляд справи без участі його представника, покладаю чись на розсуд суду.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративног о суду від 18.01.2012 залучено до уча сті у справі в якості третьої особи Державний проектний і нститут містобудування «Міс ькбудпроект»(далі по тексту - ДПІМ «Міськбудпроект»).
В ході розгляду справ и представником залученої тр етьої особи надано пояснення , відповідно до яких підставо ю для визначення спірного ло кального коефіцієнту слугув ав програмний комплекс ТЕРЕН -ГІС, розроблений ДПІМ «Міськ будпроект»на підставі генер ального плану міста, затверд женого Кременчуцької місько ю радою Полтавської області у встановленому законодавст вом порядку. При його розробц і здійснювалось коригування раніше діючого генерального плану та врахування стратег ічного розвитку міста на зна чний проміжок часу. Жодних пр ямих рішень органів самовряд ування чи державної влади пр о внесення змін до Рішення Кр еменчуцької міської ради від 24.11.2009 «Про затвердження техніч ної документації з нормативн ої грошової оцінки земель м. К ременчука Полтавської облас ті»не надавалось, а вказане р ішення позивачем не оскаржув алось.
Розглянувши подані д окументи, заслухавши пояснен ня представників сторін та т ретьої особи, всебічно і повн о з' ясувавши всі фактичні о бставини, на яких ґрунтуютьс я позовні вимоги та заперече ння, об' єктивно оцінивши до кази, які мають юридичне знач ення для розгляду справи і ви рішення спору по суті, суд при ходить до висновку, що позов н е підлягає задоволенню з нас тупних підстав.
Згідно договорів оре нди землі від 09.09.2004, 10.01.2007, 12.06.2008, 24.06.2009 Хо лдинговій компанії «АвтоКрА З»у формі відкритого акціоне рного товариства надано в ор енду наступні земельні ділян ки:
площею 0,1276 га (кадастровий № 5310436100:04:001:0035) для експлуатації обсл уговування східної прохідно ї;
площею 629,00 кв. м (кадастровий № 5310436100:04:001:0039) для експлуатації та о бслуговування велостоянки п облизу тунелю східної прохід ної по вул. Київській, 62 в м. Кре менчуці Полтавської області ;
площею 1310926 кв. м (кадастровий № 5310436100:04:001:0113) для експлуатації та обслуговування майнового ко мплексу по вул. Київській в м. Кременчуці Полтавської обла сті;
площею 5480 кв. м (кадастровий № 5310436100:04:001:0030) для експлуатації та о бслуговування частини майно вого комплексу - станції ней тралізації очисних споруд, р езервуарів, насосної станції перекачування атмосферних в од по вул. Ціолковського, 3-А в м . Кременчуці.
За результатами звернення Позивача до Управління Держ комзему у місті Кременчук По лтавської області, 31.01.2011 останн ім були видані витяги з техні чної документації про нормат ивну грошову оцінку земельно ї ділянки:
- № 01-21/1527 на земельну ділянку пл ощею 1276 кв. м, що надана для експ луатації і обслуговування сх ідної прохідної;
- № 01-21/1508 на земельну ділянку пл ощею 629 кв. м (кадастровий № 5310436100:04 :001:0039), що надана для експлуатаці ї та обслуговування вело сто янки біля тунелю східної про хідної по вул. Київській, 62 в м. Кременчуці Полтавської обла сті;
№ 01-21/1512 на земельну ділянку пл ощею 1310926 кв. м (кадастровий № 253104361 00:04:001:0113), що надана для експлуата ції та обслуговування майнов ого комплексу по вул. Київськ ій в м. Кременчуці, Полтавсько ї області;
- без номера - на земельну діл янку площею 5480 кв. м (кадастрови й № 5310436100:04:001:0030), що надана для експл уатації та обслуговування ча стини майнового комплексу - станції нейтралізації очисн их споруд, резервуарів, насос ної станції перекачування ат мосферних вод по вул. Ціолков ського, 3-А в м. Кременчуці.
При проведенні нормативно ї грошової оцінки даних земе льних ділянок, Відповідачем було застосовано локальний к оефіцієнт за фактором - Зона пішохідної доступності швид кісного пасажирського транс порту (Платформа «Велика Кох новка») у розмірі 1,12.
Не погодившись з даним визн аченням позивач звернувся з запитами до відповідних інст анцій для встановлення факти чного застосування вказаних земельних ділянок.
Так, згідно листа СТГО «Півд енна залізниця»№ БМЕС 09/1219 від 01.07.2011 на балансі структурного п ідрозділу СТГО «Південна зал ізниця»- Кременчуцького буді вельно-монтажного експлуата ційного управління знаходят ься пасажирська будівля та п асажирська перонна платформ а 1977 року забудови, а також вант ажна платформа та авто дорог а 1953 року забудови. Станом на мо мент звернення позивача паса жирська платформа для посадк и та висадки пасажирів не вик ористовується.
Листом Виконавчого коміт ету Кременчуцької міської ра ди № 0119/2605 від 04.05.2011 зазначено, що Рі шенням Кременчуцької місько ї ради від 29.03.2011 «Про уточнення локальних факторів в технічн ій документації з нормативно ї грошової оцінки земель м. Кр еменчука, затвердженої рішен ням міської ради від 24 листопа да 2009 року»доручено Державном у проектному інституту місто будування «Міськбудпроект» в технічній документації з н ормативної грошової оцінки з емель міста Кременчука Полта вської області уточнити впли в локальних факторів пов'яза них з відсутністю швидкісног о пасажирського транспорту в районі платформи «Велика Ко хновка».
Листом №01-19/6113 від 27.10.2011 Кременчу цька міська рада, як власник з емлі, повністю погодилася із відсутністю підстав для зас тосування локального фактор у "зона пішохідної доступнос ті швидкісного пасажирськог о транспорту (Платформа "Вели ка Кохнівка")" при наданні витя гів з нормативної грошової о цінки земель міста.
Проте, відповідачем повтор но видані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ді лянок із застосуванням локал ьного фактору «зона пішохідн ої доступності швидкісного п асажирського транспорту (Пла тформа «Велика Кохнівка»).
Не погодившись із застосов аним коефіцієнтом позивач ос каржив дії відповідача в час тини такого застосування до суду.
Відповідно до части ни 3 статті 2 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и у справах щодо оскарження р ішень, дій чи бездіяльності с уб'єктів владних повноважень адміністративні суди переві ряють, чи прийняті (вчинені) во ни: на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України; з використанням пов новаження з метою, з якою це по вноваження надано; обґрунтов ано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення д ля прийняття рішення (вчинен ня дії); безсторонньо (неупере джено); добросовісно; розсудл иво; з дотриманням принципу р івності перед законом, запоб ігаючи несправедливій дискр имінації; пропорційно, зокре ма з дотриманням необхідного балансу між будь-якими неспр иятливими наслідками для пра в, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких сп рямоване це рішення (дія); з ур ахуванням права особи на уча сть у процесі прийняття ріше ння; своєчасно, тобто протяго м розумного строку.
Надаючи правову оцінку ос каржуваним діям, суд виходив з наступного.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної о ціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визн ачено Законом України "Про оц інку земель" від 11.12.2003 № 1378-IV.
За змістом статті 1 вказаног о Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок - ка піталізований рентний дохід із земельної ділянки, визнач ений за встановленими і затв ердженими нормативами.
У відповідності до частини 1 статті 13 Закону України "Про о цінку земель" нормативна гро шова оцінка земельних діляно к проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки де ржавної та комунальної власн ості.
Відповідно до статті 201 Земе льного кодексу України, зале жно від призначення та поряд ку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Но рмативна грошова оцінка земе льних ділянок використовуєт ься для визначення розміру з емельного податку, втрат сіл ьськогосподарського і лісог осподарського виробництва, е кономічного стимулювання ра ціонального використання та охорони земель тощо. Грошова оцінка земельних ділянок пр оводиться за методикою, яка з атверджується Кабінетом Мін істрів України.
Згідно частини 5 статті 5 Зак ону України "Про оцінку земел ь" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використо вується для визначення розмі ру орендної плати за земельн і ділянки державної і комуна льної власності. Відповідно до статті 6 цього Закону витяг з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, виданий у повноваженим органом викона вчої влади, містить інформац ію про грошову оцінку орендо ваної земельної ділянки, обо в'язкову для врахування й спл ати орендарем орендної плати .
За змістом частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку з емель" інформація щодо норма тивної грошової оцінки земел ьної ділянки виготовляється у формі витягу з технічної до кументації про нормативну гр ошову оцінку та видається ві дповідним органом виконавчо ї влади з питань земельних ре сурсів.
Механізм здійснення норма тивної грошової оцінки земел ьних ділянок визначено Метод икою нормативної грошової оц інки земель сільськогоспода рського призначення та насел ених пунктів, затвердженою П остановою Кабінету Міністрі в України № 213 від 23.03.1995 (далі по те ксту - Методика) та Порядком но рмативної грошової оцінки зе мель сільськогосподарськог о призначення та населених п унктів, що затверджений спіл ьним наказом Держкомзему, Мі ністерства аграрної політик и України, Міністерства буді вництва, архітектури та житл ово-комунального господарст ва України, Української акад емії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/1 5/21/11 та зареєстрований у Мініст ерстві юстиції України 05.04.2006 за № 388/12262 (надалі - Порядок).
В основі нормативної грошо вої оцінки земель населених пунктів лежить капіталізаці я рентного доходу, що отримує ться залежно від місця розта шування населеного пункту в загальнодержавній, регіонал ьній і місцевій системах вир обництва та розселення, обла штування його території та я кості земель з урахуванням п риродно-кліматичних та інжен ерно-геологічних умов, архіт ектурно-ландшафтної та істор ико-культурної цінності, еко логічного стану, функціональ ного використання земель (пу нкт 3.1. Порядку).
Із пункту 3.3. Порядку вбачаєт ься, що нормативна грошова оц інка одного квадратного метр а земельної ділянки населени х пунктів визначається за фо рмулою, складовою якої є Кф - к оефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.
Відповідно до полож ень пункту 3.5 Порядку коефіціє нт, який характеризує функці ональне використання земель ної ділянки (Кф), ураховує відн осну прибутковість видів еко номічної діяльності
Відповідно до п ункту 21 Методики та згідно пун кту 3.3 Порядку нормативна грош ова оцінка одного квадратног о метра земельної ділянки на селених пунктів визначаєтьс я за формулою: Цн = В х НП: Нк х Кф х Км,
де Цн - нормативна грошов а оцінка квадратного метра з емельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в ро зрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6%);
Нк - норма капіталізації (3%);
Кф - коефіцієнт, який хара ктеризує функціональне вико ристання земельної ділянки ( під житлову та громадську за будову, для промисловості, тр анспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який хара ктеризує місце розташування земельної ділянки.
Відповідно до пункту 3.6 в казаного Порядку коефіцієнт , який характеризує місце роз ташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома гру пами рентоутворювальних фак торів регіонального, зональн ого та локального характеру і обчислюється за формулою К м=Км1 х Км2 і Км3,
де Кмі - регіональний коефіц ієнт, який характеризує зале жність рентного доходу від м ісцеположення населеного пу нкту у загальнодержавній і м ісцевій системах виробництв а і розселення;
Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобуді вну цінність території в меж ах населеного пункту (економ іко-планувальної зони);
Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місцерозташув ання земельної ділянки в меж ах економіко-планувальної зо ни.
Значення коефіцієнтів у становлюються за результата ми пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних фак торів у формуванні загальног о рентного доходу в межах нас еленого пункту та його еконо міко-планувальнгх зон.
За правилами пункту 3.10 того ж Порядку вартість одного ква дратного метра земельної діл янки певного функціональног о використання (Цн) визначаєт ься з урахуванням територіал ьно-планувальних, інженерно- геологічних, історико-культу рних, природно-ландшафтних, с анітарно-гігієнічних та інже нерно-інфраструктурних особ ливостей місця її розташуван ня в межах економіко-планува льної зони за формулою Цн = Цнз х Кф х КмЗ.
Значення коефіцієнт а Км3 визначається щодо кожно го населеного пункту, виходя чи з його особливостей. При вс тановленні значення локальн ого коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо вс тановлювати його значення на основі визначення частки пл ощі, яку займає цей фактор на з емельній ділянці. Установлен ня частки площі здійснюється переважно шляхом використан ня ГІС-технологій та електро нних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000, - для міст з ч исельністю населення понад 1 00 тисяч чоловік та 1:5000 - для інш их населених пунктів.
В даному випадку, у Упр авління Держкомзему у м. Крем енчук Полтавської області ві дсутні повноваження щодо вне сення змін до технічної доку ментації з нормативної грошо вої оцінки земель міста Крем енчука Полтавської області, оскільки технічна документа ція з нормативної грошової о цінки земель міста Кременчук а Полтавської області була р озроблена на основі генераль ного плану міста Кременчука, пройшла державну експертизу землевпорядної документаці ї та затверджена рішенням Кр еменчуцької міської ради.
Згідно пункту 1.4. Поря дку інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарськ ого призначення є матеріали державного земельного кадас тру (кількісна і якісна харак теристика земель, бонітуванн я ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігос подарського землевпорядкув ання, а земель населених пунк тів - їх генеральні плани та пр оекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки територі ї, матеріали інвентаризації земель населених пунктів про екти забудови та розподілу т ериторії населених пунктів , місцеві правила забудови .
Виходячи з системного ана лізу вказаних норм, суд прихо дить до висновку, що вихідним и даними для обчислення Км є г енеральні плани та проекти п ланування і забудови населен их пунктів, плани господарсь кою устрою, матеріали економ ічної оцінки їх території.
Таким чином, коригування ло кальних коефіцієнтів земель них ділянок в межах міста мож ливе лише шляхом внесення зм ін до генерального плану ріш енням про такі зміни органу, щ о його затвердив відповідно до порядку, встановленого ді ючим законодавством.
Відповідно до пункту 4.7 техн ічної документації з нормати вної грошової оцінки земель міста Кременчука Полтавсько ї області, для визначення пер еліку локальних факторів, як і є в наявності на території м іста Кременчука та впливають на нормативну грошову оцінк у земель на локальному рівні , інститутом ДПІМ «Місьбудпр оект»був виконаний аналіз да них генерального плану міста , правил забудови міста, власн ої бази даних, а також проведе ні консультації з фахівцями: геологами, археологами, геод езистами та використані відп овідні дані. Обґрунтування з начень локальних коефіцієнт ів виконувалось з урахування м експертних оцінок фахівців відповідного профілю. Розро блені схеми з зонами та позна чками, що враховуються як лок альні фактори.
Також, суд не погоджується з твердженням позивача про не використання Платформи "Вели ка Кохновка" в якості зони піш охідної доступності швидкіс ного пасажирського транспор ту, оскільки вказані вище лис ти стосовно відсутності підс тав для застосування спірног о локального коефіцієнту лиш е враховують фактичне викори стання вказаних земельних ді лянок станом на момент зверн ення позивача без врахування стратегічного розвитку міст а, на підставі якого був склад ений та затверджений генерал ьний план міста.
Відповідно до частини 2 стат ті 19 Конституції України, орга ни державної влади та органи місцевого самоврядування, ї х посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межа х повноважень та у спосіб, що п ередбачені Конституцією та з аконами України.
Виходячи з вищевикладеног о, суд дійшов до висновку, що У правління Державного коміте ту України із земельних ресу рсів у м. Кременчук Полтавськ ої області діяло у межах повн оважень, визначених діючим з аконодавством, а тому підста ви для визнання дій в частині застосування локального кое фіцієнту за фактором - зона пі шохідної доступності швидкі сного пасажирського транспо рту (Платформа «Велика Кохно вка») у розмірі 1,12 при формуван ні витягів з технічної докум ентації про нормативну грошо ву оцінку земельної ділянки протиправними та зобов'язанн я вчинити дії щодо видачі нов их витягів з технічної докум ентації відсутні.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 7-11, 71, 160-163, 167 Коде ксу адміністративного судоч инства України, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адмініс тративного позову Холдингов ої компанії "Автокраз" у формі відкритого акціонерного тов ариства до Управління Держав ного комітету України із зем ельних ресурсів у м. Кременчу к Полтавської області, треті особи - Кременчуцька міська р ада Полтавської області, Дер жавний проектний інститут мі стобудування "Міськбудпроек т" про визнання дій протиправ ними та зобов'язання вчинити дії відмовити.
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.
Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не бу ло подано. У разі подання апел яційної скарги судове рішенн я, якщо його не скасовано, наби рає законної сили після пове рнення апеляційної скарги, в ідмови у відкритті апеляційн ого провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного прова дження.
Постанову в повному обсязі складено 12 березня 2012 р оку.
Суддя К.Ю. Гарник
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2012 |
Оприлюднено | 30.03.2012 |
Номер документу | 22203536 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
К.Ю. Гарник
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні