Рішення
від 22.03.2012 по справі 5013/2297/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"22" березня 2012 р. Справа № 5013/2297/11

Господарський суд Кіров оградської області у складі: головуючого судді Тимошевс ької В.В., суддів Шевчук О.Б. та К оротченко Л.С. при секретарі с удового засідання Приліпко О .В., розглянувши у відкритому с удовому засіданні справу № 5013 /2297/11

за позовом: Ульяновської ра йонної державної адміністра ції Кіровоградської області , Кіровоградська область, м. Ул ьяновка

до відповідача: Приватного підприємства "ТрейдСервіс", К іровоградська область, смт. Г олованівськ

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимо г на предмет спору на стороні позивача - Грушківської сіль ської ради Ульяновського рай ону Кіровоградської області , Кіровоградська область, Уль яновський район, с. Грушка

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимо г на предмет спору на стороні позивача - відділ Держкомзем у у Ульяновському районі Кір овоградської області, Кірово градська область, м. Ульяновк а

про визнання недійсним дог овору, зобов'язання повернут и земельну ділянку

Представники сторін:

від позивача - участі не бра ли;

від відповідача - участі не брали;

від 3-х осіб - участі не брали.

В судовому засіданні ог олошено вступну та резолютив ну частини рішення.

Ульяновська районна держа вна адміністрація Кіровогра дської області звернулась д о господарського суду з позо вною заявою, в якій просить:

визнати недійсним договір оренди землі від 27 серпня 2010 ро ку, який зареєстрований в Уль яновському відділенні Кіров оградської регіональної філ ії Державного підприємства " Центр державного земельного кадастру", про що у державному реєстрі земель вчинено запи с за №041038400028 від 27 серпня 2010 року, ук ладений між Ульяновською ра йонною державною адміністра цією Кіровоградської област і та приватним підприємством "ТрейдСервіс" та припинити йо го дію на майбутнє;

зобов'язати приватне підпр иємство "ТрейдСервіс" поверн ути позивачеві земельну діля нку, кадастровий номер 3525581300:02:000:90 05, загальною площею 3,0946 га, яка б ула предметом договору оренд и землі від 27 серпня 2010 року, яки й зареєстрований в Ульяновсь кому відділенні Кіровоградс ької регіональної філії Держ авного підприємства "Центр д ержавного земельного кадаст ру", про що у державному реєстр і земель вчинено запис за №0410384 00028 від 27 серпня 2010 року.

Позовні вимоги заявлено з п осиланням, зокрема, на ст. ст. 203 , 204, 209, 210, 215, 216, 234, 236 Цивільного кодекс у України, ст. ст. 122, 123, 134, 186-1 Земель ного кодексу України та обґр унтовано:

порушенням порядку прийня ття розпоряджень при розгляд і клопотань приватного підпр иємства "ТрейдСервіс" (відпов ідач) про надання згоди на роз робку землеустрою щодо відве дення земельної ділянки в ор енду та отримання в оренду;

відсутністю повноважень в Ульяновської РДА передавати в оренду земельну ділянку дл я розміщення та експлуатації господарських будівель і сп оруд;

наданням в оренду земельно ї ділянки, на якій розміщенні будівлі та споруди, стосовно яких позивач є власником лиш е одного об'єкта, площа якого с уттєво менша за площу надано ї земельної ділянки, та відсу тність у позивача оформленог о права на інші розміщені об'є кти;

наданням земельної ділянк и без проведення торгів;

порушенням процедури пого дження документації із земле устрою та підготовки висновк у державної експертизи;

підписанням спірного дого вору зі сторони позивача не у повноваженою особою, а зі сто рони відповідача - невстанов леною особою.

В додаткових поясненнях ві д 06.05.2011 р. позивач зазначив, що до говір є неукладеним з підста в відсутності у нього всіх іс тотних умов, визначених ст. 15 З акону України "Про оренду зем лі" (том І а.с. 96-99); а в інших поясне ннях від 06.05.2011 р. послався на нік чемність спірного договору н а підставі ст. 228 Цивільного ко дексу України, як такого, що по рушує публічний порядок (том І а.с. 103-112).

Відповідач позовні вимоги заперечив повністю, посилаю чись на обставини, встановле ні в ході перевірки правоохо ронними органами (том ІІІ а.с. 64-66). Крім того, відповідачем за значено, що договір оренди з У льяновською РДА було підписа но 09.06.2010 р., а не 27.08.2010 р., на що вказує позивач.

Ухвалою господарського су ду від 10.05.2011 р. за клопотанням по зивача до участі у справі зал учено третю особу, яка не заяв ляє самостійних вимог на пре дмет спору на стороні позива ча, Грушківську сільську рад у.

Рішенням господарського с уду Кіровоградської області від 17.06.2011 р., прийнятим по даній с праві та залишеним без змін п остановою суду апеляційної і нстанції від 02.08.2011 р., у задоволе нні позовних вимог було відм овлено з підстав встановленн я судом обставин не укладенн я договору, що оскаржується.

Постановою Вищого господа рського суду України від 08.11.2011 р . зазначені рішення та постан ова скасовані, справу направ лено на новий розгляд.

При цьому, у зазначеній пост анові Вищий господарський су д України звернув увагу на те , що реєстрація спірного дого вору унеможливлює висновок судів про відсутність всіх і стотних умов договору та про неукладеність договору; суд ами залишено поза увагою ная вність двох примірників дого ворів і доводів відповідача щодо підписання договору 09.06.201 0 р. та про наявність позитивно го висновку про державну реє страцію договору оренди від 08.06.2010 р. №08-03/945, довідки прокуратур и Ульяновського району від 16.0 6.2010 р., довідки відділу Ульянов ського відділу держкомзему в ід 23.05.2011 р. про передачу підписа них примірників договору для державної реєстрації 08.06.2010 р.; с удами першої та апеляційної інстанції спір, виходячи з пр едмету та підстав позову, роз глянутий не був, відповідна о цінка всім доводам сторін не надавалась.

При новому розгляді справи , предмет та підстава позову з алишені позивачем без змін, п ро що надано додаткові поясн ення (том ІV); відповідачем дод аткових заперечень на позов не подано.

Ухвалою господарського су ду від 20.01.2012 р. за клопотанням по зивача залучено до участі у с праві в якості третьої особи , яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору на стор оні позивача, відділ Держком зему у Ульяновському районі Кіровоградської області.

Представником приватного підприємства "ТрейдСервіс" (в ідповідач) в судовому засіда нні 30.01.2012 р. заявлено письмову з аяву про відвід судді господ арського суду Кіровоградськ ої області Тимошевській В.В., я ка за результатами автоматич ного розподілу визначена для нового розгляду справи (том VІ а.с. 75-76).

Ухвалою господарського су ду від 30.01.2012 р. у задоволенні зая ви про відвід судді відмовле но.

Ухвалами господарського с уду від 02.02.2012 р. розгляд справи п родовжено колегією у складі трьох суддів: головуючий - Тим ошевська В.В., судді Шевчук О.Б . і Коротченко Л.С.

В судове засідання, признач ене по справі на 22.03.2012 р., предста вники сторін та третіх осіб н е з'явились. Натомість, від поз ивача засобами факсимільног о зв'язку надійшло письмове п овідомлення про підтримання в повному обсязі позовних ви мог та про розгляд справи за в ідсутності представника поз ивача (том VІ а.с. 146). Відповідаче м подано телеграфне повідомл ення з клопотанням про відкл адення розгляду справи у зв'я зку з неможливістю забезпечи ти явку уповноважених предст авників через їх участь в інш ому судовому засіданні (том VІ а.с. 145). Третіми особами причин и неявки в засідання суду не п овідомлено, хоча останні нал ежним чином повідомлені про дату, час і місце його проведе ння (том VІ а.с. 135, 138-144).

Статтею 77 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и передбачено, що господарсь кий суд відкладає в межах стр оків, встановлених статтею 69 ц ього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спі р не може бути вирішено в дано му засіданні.

Отже, відкладення розгляду справи є правом та прерогати вою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судо вому засіданні представникі в сторін, а неможливість вирі шення спору у відповідному с удовому засіданні.

Враховуючи строк вирішенн я спору у даній справі та дост атність часу для надання до с уду доказів на підтвердження заявлених вимог і заперечен ь, з огляду на відсутність кло потань про витребування нови х доказів та прийняття предс тавниками сторін участі в ін ших судових засіданнях, пров едених у даній справі, господ арський суд не вбачає підста в для відкладення розгляду с прави, а тому відхиляє клопот ання відповідача та розгляда є справу по суті в даному суд овому засіданні.

Розглянувши наявні у справ і матеріали та оцінивши пода ні докази, врахувавши поясне ння представників сторін та вказівки, що містяться у пост анові суду касаційної інстан ції від 08.11.2011 р., господарський с уд

ВСТАНОВИВ:

Як слідує з матеріалів спра ви, приватне підприємство "Тр ейдСервіс" (відповідач) є орен дарем земельної ділянки зага льною площею 3,0946 га, кадастрови й номер 3525581300:02:000:9005, що розташована на території Грушківської с ільської ради Ульяновського району Кіровоградської обла сті на підставі підписаного з Ульяновською районною держ авною адміністрацією (позива ч) договору оренди землі, який оспорюється позивачем у дан ій справі.

Вказаний договір укладено на підставі розпорядження г олови Ульяновскої районної д ержавної адміністрації від 0 4.06.2010 р. № 253-р. (том І а.с. 32).

За умовами спірного догово ру орендодавець-Ульяновська районна державна адміністра ція (надалі-Ульяновська РДА) п ередав, а орендар-приватне пі дприємство "ТрейдСервіс" при йняв в строкове платне корис тування (оренду) земельну діл янку для розміщення та експл уатації господарських будів ель і споруд, яка знаходиться за адресою: Кіровоградська о бласть, Ульяновський район, Г рушківська сільська рада (п. 1 договору).

Відповідно до Закону Украї ни "Про оренду землі" оренда зе млі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною діля нкою, необхідною орендареві для проведення підприємниць кої та інших видів діяльност і (ст. 1 Закону).

Договір оренди землі - це до говір, за яким орендодавець з обов'язаний за плату передат и орендареві земельну ділянк у у володіння і користування на певний строк, а орендар зоб ов'язаний використовувати зе мельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земел ьного законодавства (ст. 13 Зак ону).

Відносини, пов'язані з оренд ою землі, регулюються Земель ним кодексом України, Цивіль ним кодексом України, закона ми України, іншими нормативн о-правовими актами, прийняти ми відповідно до них, а також д оговором оренди землі (ст. 2 За кону).

Згідно загальних вимог, дод ержання яких є необхідним дл я чинності правочину, що пере дбачені статтею 203 Цивільного кодексу України, зміст право чину не може суперечити цьом у Кодексу, іншим актам цивіль ного законодавства, а також і нтересам держави і суспільст ва, його моральним засадам. Ос оба, яка вчиняє правочин, пови нна мати необхідний обсяг ци вільної дієздатності. Волеви явлення учасника правочину м ає бути вільним і відповідат и його внутрішній волі. Право чин має вчинятися у формі, вст ановленій законом. Правочин має бути спрямований на реал ьне настання правових наслід ків, що обумовлені ним.

Отже, зміст правочинів (дого ворів) не повинен суперечити Цивільному кодексу України та законам і нормативно-прав овим актам відповідної галуз евої приналежності.

Як звертає увагу Пленум Вищ ого господарського суду Укра їни у постанові від 17.05.2011 р. № 6 "Пр о деякі питання практики роз гляду справ у спорах, що вини кають із земельних відносин" , для правильного вирішення с пору про визнання недійсним договору оренди землі суттє ве значення має з'ясування пр авового режиму спірної земел ьної ділянки та дотримання с торонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами ст атей 84, 118, 123, 124 Земельного кодекс у України з урахуванням необ хідності у певних випадках д отримання порядку її вилучен ня; з'ясування наявності відп овідних повноважень у осіб, я кими підписується договір; з 'ясування чинності рішень (ро зпоряджень), на підставі яких було укладено такі договори .

Відповідно до частини 2 стат ті 16 Закону України "Про оренд у землі" укладення договору о ренди земельної ділянки із з емель державної або комуналь ної власності здійснюється н а підставі рішення відповідн ого органу виконавчої влади або органу місцевого самовря дування - орендодавця, прийня того у порядку, передбаченом у Земельним кодексом України , або за результатами аукціон у.

Розподіл повноважень орга нів виконавчої влади та орга нів місцевого самоврядуванн я щодо передачі земельних ді лянок у власність або у корис тування передбачений статте ю 122 Земельного кодексу Україн и.

Згідно частини 3 названої но рми районні державні адмініс трації на їх території перед ають земельні ділянки із зем ель державної власності у вл асність або у користування у межах сіл, селищ, міст районно го значення для всіх потреб т а за межами населених пункті в для:

а) сільськогосподарського використання;

б) ведення водного господар ства, крім випадків, передбач ених частиною сьомою цієї ст атті;

в) будівництва об'єктів, пов 'язаних з обслуговуванням жи телів територіальної громад и району (шкіл, закладів культ ури, лікарень, підприємств то ргівлі тощо), з урахуванням ви мог частини шостої цієї стат ті, крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті .

Разом з цим, за положеннями пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель держа вної та комунальної власност і повноваження щодо розпоряд ження землями (крім земель, пе реданих у приватну власність , та земель, зазначених в абзац і другому цього пункту) в межа х населених пунктів здійснюю ть відповідні сільські, сели щні, міські ради з урахування м вимог абзацу третього цьог о пункту, а за межами населени х пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно відомостей відділу Держкомзему у Ульяновському районі (том ІІ а.с. 80, том ІІІ а.с. 38) земельна ділянка, яка перед ана Ульяновською РДА в оренд у приватному підприємству "Т рейдСервіс" за спірним догов ором, знаходиться за межами н аселеного пункту Грушківськ ої сільської ради Ульяновськ ого району Кіровоградської о бласті. Вказана земельна діл янка по категорії земель від носиться до земель сільськог осподарського призначення. Р озмежування земель державно ї та комунальної власності п о Грушківській сільській рад і не проведено.

З викладеного слідує, що зем ельна ділянка, яка передана в оренду відповідачеві за спі рним договором, перебуває в р озпорядженні Ульяновської Р ДА та вказаний орган має відп овідні повноваження стосовн о вказаної земельної ділянки , у т.ч. на передчу в оренду.

Порядок передачі в оренду з емельних ділянок, що перебув ають у державній або комунал ьній власності, громадянам, ю ридичним особам, регулюється статтею 124 Земельного кодексу України, відповідно до якої п ередача земель здійснюється за рішенням відповідного ор гану виконавчої влади або ор гану місцевого самоврядуван ня чи договору купівлі-прода жу права оренди земельної ді лянки (у разі продажу права ор енди) шляхом укладення догов ору оренди земельної ділянки . Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, здійснюється за резуль татами проведення земельних торгів, крім випадків, встано влених частинами другою, тре тьою статті 134 цього Кодексу.

Частинами другою і третьою статті 134 Земельного кодексу встановлені винятки із загал ьного правила продажу земель них ділянок державної чи ком унальної власності або прав на них на конкурентних засад ах (земельних торгах).

Одним із таких винятків є ро зташування на земельних діля нках об'єктів нерухомого май на (будівель, споруд), що переб увають у власності фізичних або юридичних осіб.

Тобто, наведена норма не пер едбачає продажу земельних ді лянок чи прав на них у разі роз міщення на земельній ділянці об'єктів нерухомого майна.

Об'єктами нерухомого майна відповідно до статті 181 Цивіл ьного кодексу України є такі об'єкти, розташовані на земел ьній ділянці (будівля, споруд а тощо), переміщення яких є нем ожливим без їх знецінення та зміни призначення. Право вла сності на такі об'єкти має бут и зареєстрованим на підставі статті 182 Цивільного кодексу України.

Як вбачається з матеріалів справи, на земельній ділянці , отриманій відповідачем в ор енду за спірним договором, ро зташований об'єкт нерухомост і - будівля свинарника, право в ласності на який зареєстрова но з 2007 року за приватним підпр иємством "ТрейдСервіс" (том 1 а .с. 30, 115, том ІІІ а.с. 94).

Умовами використання земе льної ділянки, отриманої від повідачем в оренду за спірни м договором, є розміщення та е ксплуатація господарських б удівель і споруд.

Позивачем не доводиться пе ревищення визначених статте ю 120 Земельного кодексу Україн и, статтею 377 Цивільного кодек су України розмірів земельно ї ділянки, наданої відповіда чеві в оренду.

Отже, твердження позивача п ро необхідність проведення торгів при отриманні відпов ідачем в оренду земельної ді лянки за спірним договором с простовується положеннями ч астини 2 статті 134 Земельного к одексу України та наведеними вище матеріалами справи.

Згідно з частиною 3 статті 124 Земельного кодексу України п ередача в оренду земельних д ілянок, що перебувають у держ авній або комунальній власно сті, громадянам, юридичним ос обам, визначеним частинами д ругою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в поря дку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Стаття 123 Земельного кодекс у України передбачає, що нада ння земельних ділянок держав ної або комунальної власност і у користування здійснюєтьс я на підставі рішень органів виконавчої влади або органі в місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів п риймається на підставі проек тів землеустрою щодо відведе ння земельних ділянок у разі :

зміни цільового призначен ня земельних ділянок відпові дно до закону;

надання у користування зем ельних ділянок, межі яких не в становлені в натурі (на місце вості).

Надання у користування зем ельної ділянки, межі якої вст ановлені в натурі (на місцево сті), без зміни її цільового пр изначення здійснюється на пі дставі технічної документац ії із землеустрою щодо склад ання документа, що посвідчує право користування земельно ю ділянкою.

Особа, зацікавлена в одержа нні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності з а проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання доз волу на його розробку до відп овідної сільської, селищної, міської, районної, обласної р ади, Кабінету Міністрів Укра їни, Ради міністрів Автономн ої Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельно ї ділянки та її цільове призн ачення.

Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає д озвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його на данні. Підставою відмови у на данні такого дозволу може бу ти лише невідповідність місц я розташування земельної діл янки вимогам законів, прийня тих відповідно до них нормат ивно-правових актів, а також г енеральних планів населених пунктів, іншої містобудівно ї документації, схем землеус трою і техніко-економічних о бґрунтувань використання та охорони земель адміністрати вно-територіальних утворень , проектів землеустрою щодо в порядкування території насе лених пунктів, затверджених у встановленому законом поря дку.

Як вбачається з матеріалів справи, отримання відповіда чем в оренду земельної ділян ки здійснювалось за рішенням РДА на підставі проекту земл еустрою.

Так, 17.05.2010 р. приватне підприєм ство "ТрейдСервіс" звернулос я до Ульяновської районної д ержавної адміністрації із за явою про надання згоди на роз робку проекту землеустрою що до відведення в оренду на 49 ро ків земельної ділянки загаль ної площею 3,0946 га, у т.ч. по угідд ях 3,0946 га, під господарськими б удівлями і дворами для розмі щення та експлуатації господ арських будівель та дворів, з а рахунок земель сільськогос подарського призначення (том І а.с. 20).

Розпорядженням голови Уль яновської районної державно ї адміністрації №214-р від 17.05.2010 р. відповідачу надано згоду на розробку проекту землеустро ю згідно поданої ним заяви (то м І а.с. 21).

Закон України "Про місцеві д ержавні адміністрації" встан овлює, що на виконання Консти туції України, законів Украї ни, актів Президента України , Кабінету Міністрів України , міністерств та інших центра льних органів виконавчої вла ди, власних і делегованих пов новажень голова місцевої дер жавної адміністрації в межах своїх повноважень видає роз порядження (ст. 6 Закону),

Голови місцевих державних адміністрацій видають розпо рядження одноособово і несут ь за них відповідальність зг ідно із законодавством. Прое кти розпоряджень нормативно -правового характеру погоджу ються з керівниками відповід них структурних підрозділів місцевих державних адмініст рацій. Акти місцевих державн их адміністрацій ненорматив ного характеру, прийняті в ме жах їх повноважень, набирают ь чинності з моменту їх прийн яття, якщо самими актами не вс тановлено пізніший термін вв едення їх у дію. (ст. 41 Закону).

Розпорядження голови держ авної адміністрації, що супе речать Конституції України, законам України, рішенням Ко нституційного Суду України, іншим актам законодавства аб о є недоцільними, неекономни ми, неефективними за очікува ними чи фактичними результат ами, скасовуються Президенто м України, головою місцевої д ержавної адміністрації вищо го рівня або в судовому поряд ку (ст. 43 Закону).

Отже, розпорядженням №214-р ві д 17.05.2010 р. підписано головою Уль яновської районної державно ї адміністрації у відповідно сті до його повноважень та в м ежах законодавчо встановлен ого строку розгляду відповід них клопотань.

Проект вказаного розпоряд ження пройшов погодження у с труктурних підрозділах Улья новської РДА (том І а.с. 24).

Відсутність погодження пр оекту розпорядження комісіє ю з вирішення питань надання та вилучення земельних діля нок, утвореної в РДА, на що вка зує позивач, не є порушенням в становленого законодавство м порядку отримання земельно ї ділянки в оренду. Більш того , вказане розпорядження є чин ним та в установленому закон одавством порядку не скасова но.

За вимогами абзацу 5 частини 3 статті 123 Земельного кодексу України умови і строки розро блення проектів землеустрою щодо відведення земельних д ілянок визначаються договор ом, укладеним замовником з ви конавцем цих робіт відповідн о до типового договору. Типов ий договір на розроблення пр оекту землеустрою щодо відве дення земельної ділянки затв ерджується Кабінетом Мініст рів України.

Згідно частини 4 статті 123 Зем ельного кодексу України розр облений проект землеустрою щ одо відведення земельної діл янки подається Комісії з роз гляду питань, пов'язаних з пог одженням документації із зем леустрою. Комісія протягом т рьох тижнів з дня одержання п роекту надає відповідному ор гану виконавчої влади чи орг ану місцевого самоврядуванн я свій висновок щодо погодже ння проекту або відмови у йог о погодженні. У разі відмови у погодженні проекту він пове ртається заявнику у зазначен ий у цій частині строк. Підста вою відмови у погодженні про екту може бути лише невідпов ідність його положень вимога м законів та прийнятих відпо відно до них нормативно-прав ових актів. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експе ртизі землевпорядної докуме нтації, погоджений проект по дається Комісією до відповід ного органу земельних ресурс ів для здійснення такої експ ертизи відповідно до закону.

Як вбачається з матеріалів справи, на замовлення відпов ідача товариством з обмежено ю відповідальністю "Кіровогр адгеоінформ" розроблено прое кт землеустрою щодо відведен ня земельної ділянки в оренд у та технічну документацію і з землеустрою (том VІ а.с. 2-122).

Вказана документація із зе млеустрою пройшла погодженн я комісії з розгляду питань, п ов'язаних з погодженням доку ментації із землеустрою на т ериторії Ульяновського райо ну Кіровоградської області, про що членами комісії підпи сано висновок від 27.05.2010 р. (том ІІ І а.с. 84). Згідно названого висно вку, комісія погодила надани й проект та не заперечила про ти відведення земельної діля нки в оренду приватному підп риємству "ТрейдСервіс".

Погоджений проект землеус трою подано комісією для про ведення державної експертиз и за супровідним листом від 2 7.05.2010 р. (том ІІІ а.с. 86).

03.06.2010 р. Головним управлінням Держкомзему у Кіровоградськ ій області підготовлено поз итивний висновок державної е кспертизи щодо наданої докум ентації (том І а.с. 37, 116).

Слід відмітити, що у відпові дності зі статтею 186-1 Земельно го кодексу України та Типово го положення про комісію з ро згляду питань, пов'язаних з по годженням документації із зе млеустрою, затвердженого по становою Кабінету Міністрів України від 23.12.2009 р. N1420, порядок р озгляду документації із земл еустрою членом комісії визна чається комісією. Документац ія із землеустрою, погоджена комісією, вважається такою, щ о погоджена органами, предст авники яких входять до її скл аду. Результати роботи коміс ії оформлюються, у разі відсу тності зауважень членів комі сії, висновком про погодженн я проекту землеустрою щодо в ідведення земельної ділянки .

У відповідності до статті 35 Закону України "Про державну землевпорядну документацію " результатом проведення дер жавної експертизи є висновок державної експертизи. Позит ивні висновки державної експ ертизи щодо об'єктів обов'язк ової державної експертизи є підставою для прийняття відп овідного рішення органами ви конавчої влади чи органами м ісцевого самоврядування, від криття фінансування робіт з реалізації заходів, передбач ених відповідною документац ією.

Таким чином, матеріалами сп рави спростовуються твердже ння позивача щодо порушення при наданні відповідачеві в оренду земельної ділянки вим ог ст. 123, ст. 186-1 Земельного кодек су України та положень поста нови Кабінету Міністрів від 23.12.2009 р. №1420 стосовно порядку роз гляду та погодження комісією документації із землеустрою , а також законодавчого поряд ку проходження державної екс пертизи. В матеріалах справи містяться підписані та ніки м не скасовані Висновок комі сії з розгляду питань, пов'яза них з погодженням документац ії із землеустрою на територ ії Ульяновського району Кіро воградської області від 27.05.2010 р . та Висновок державної експе ртизи землевпорядної докуме нтації від 03.06.2010 р. № 541.

Згідно визначеного в статт і 123 Земельного кодексу Україн и порядку, відповідний орган виконавчої влади або орган м ісцевого самоврядування у дв отижневий строк з дня отрима ння проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянк и, а в разі необхідності здійс нення обов'язкової державної експертизи землевпорядної д окументації згідно із законо м - після отримання позитивно го висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користу вання (ч. 6). Рішенням про наданн я земельної ділянки у корист ування за проектом землеустр ою щодо її відведення здійсн юються:

затвердження проекту земл еустрою щодо відведення земе льної ділянки;

вилучення земельних ділян ок у землекористувачів із за твердженням умов вилучення з емельних ділянок (у разі необ хідності);

надання земельної ділянки особі у користування з визна ченням умов її використання і затвердженням умов надання , у тому числі (у разі необхідн ості) вимог щодо відшкодуван ня втрат сільськогосподарсь кого та лісогосподарського в иробництва. (ч. 9).

Підставою відмови у затвер дженні проекту землеустрою щ одо відведення земельної діл янки може бути лише його неві дповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до н их нормативно-правових актів (ч.10).

У відповідності до викладе ного, розпорядженням голови Ульяновської районної держа вної адміністрації від 04.06.2010 р . № 253-р затверджено проект земл еустрою щодо відведення земе льної ділянки та надано прив атному підприємству "ТрейдСе рвіс" в оренду терміном на 49 ро ків земельну ділянку загальн ою площею 3,0946 га під господарсь кими будівлями та дворами, за рахунок земель сільськогосп одарського призначення, що п еребувають у запасі на терит орії Грушківської сільської ради Ульяновського району К іровоградської області, для розміщення та експлуатації г осподарських будівель та спо руд (том І а.с. 32).

Проект розпорядження прой шов погодження у структурних підрозділах Ульяновської ра йонної державної адміністра ції (том І а.с. 24)

Зазначене розпорядження с тало підставою для укладення між Ульяновською РДА та прив атним підприємством "ТрейдСе рвіс" оспорюваного позивачем договору оренди землі.

Згідно з пунктом 3 розпорядж ення РДА від 04.06.2010 р. № 253-р укладе ння договору оренди земельно ї ділянки доручено заступник у голови районної державної адміністрації ОСОБА_1, яки м і було підписано спірний до говір оренди землі.

Стаття 237 Цивільного кодекс у України визначає представн ицтво як правовідношення, в я кому одна сторона (представн ик) зобов'язаний за повноваже нням вчинити правочин від ім ені другої сторони які вона п редставляє.

Представник може бути упов новажений на вчинення лише т их правочинів, право на вчине ння яких має особа, яку він пре дставляє (ст. 238 Цивільного код ексу України).

Право на вчинення дій від ім ені іншої особи може ґрунтув атись на різних юридичних фа ктах (ч. 3 ст. 237 Цивільного кодек су України), одним з яких є акт органу юридичної особи.

Отже, в даному випадку предс тавництво заступника голови Ульяновської РДА ОСОБА_1 на укладення з відповідачем договору оренди землі виникл о на підставі акту органу юри дичної особи - розпорядження голови РДА, що відповідає нав еденим вище положенням Цивіл ьного кодексу України.

За вказаних обставин, підпи сання договору оренди землі зі сторони Ульяновської РДА заступником голови ОСОБА_1 не суперечило положенням ц ивільного законодавства.

Що стосується тверджень по зивача про відсутність у ОС ОБА_1 повноважень на підпис ання договору 27.08.2010 р. через йог о звільнення з посади заступ ника голови 29.06.2010 р., господарсь кий суд зазначає наступне.

Позивач стверджує, що догов ір оренди землі, який ним оспо рюється у даній справі, підпи сано з приватним підприємств ом “ТрейдСервіс” 27.08.2010 р., тоді я к ОСОБА_1 звільнено з поса ди заступника 29.06.2010 р. Натоміст ь, відповідач зазначає про ін шу дату підписання договору - 09.06.2010 р. та надає для долученн я до справи інший примірник д оговору, датований у зазначе ну дату (том ІІІ а.с. 1-2, 97-102).

За вимогами Закону України “Про оренду землі” договір о ренди землі підлягає обов'яз ковій державній реєстрації.

Згідно Тимчасового порядк у ведення державного реєстру земель, затвердженого наказ ом Державного комітету Украї ни по земельних ресурсах від 2 липня 2003 року N 174 та зареєстров аного в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 р. за N 641/7962, держ авна реєстрація договору ор енди землі здійснюється шлях ом внесення записів реєстрац ії до книги реєстрації (п. 4.2.).

Книга записів реєстрації д ержавних актів на право влас ності на землю та на право пос тійного користування землею , договорів оренди землі - це д окумент суворого обліку, яки й є складовою частиною держа вного реєстру земель та міст ить відомості про зареєстров ані державні акти на право вл асності на земельну ділянку, на право постійного користу вання земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) з емлі із зазначенням кадастро вих номерів земельних діляно к (п.1.2. Тимчасового порядку).

З наданої до справи витягу з книги записів реєстрації вб ачається, що договір оренди з емельної ділянки кадастрово го номеру 3525581300:02:000:9005, який укладен о між Ульяновською РДА та при ватним підприємством “Трейд Сервіс” зареєстровано 27.08.2010 р. з а № 041038400028 (том ІІІ а.с. 59-63, том VІ а.с. 18-23). Аналогічна відмітка щодо д ати та номеру реєстрації міс титься у наданому позивачем примірнику договору оренди, датованого 27.08.2010 р.

Натомість, реєстрація прим ірника договору, наданого ві дповідачем, що датований 09.06.2010 р ., книгою записів реєстрації н е підтверджується (том ІІІ а. с. 59, том VІ а.с. 18).

Разом з цим господарський с уд враховує, що за вимогами ст атті 20 Закону України “Про оре нду землі” державній реєстра ції підлягає лише укладений договір оренди землі.

У відповідності з пунктом 2.8. Тимчасового порядку веден ня державного реєстру земель внесення оператором (реєст ратором) запису про державн у реєстрацію договору до кн иги реєстрації супроводжує видачу договору оренди земл і. Тобто, реєстрація вже уклад еного договору має здійснюва тись під час його видачі.

Отримання оператором (реєс тратором) договору для реєст рації здійснюється від тери торіального органу земельни х ресурсів, який перевіряє до стовірність відомостей, що в ідображені в технічній докум ентації (реєстраційній справ і), реєстраційній картці та до говорі оренди землі і засвід чує таку достовірність підпи сом в реєстраційній картці (п . 2.4. Тимчасового порядку). Після вказаного територіальний орган земельних ресурсів передає реєстраційну карт ку оператору (реєстратору) р азом з усіма примірниками до говору оренди землі для їх в идачі та державної реєстраці ї (п. 2.5. Тимчасового порядку).

Як слідує з матеріалів спра ви, реєстраційна картка земе льної ділянки, отриманої від повідачем в оренду за спірни м договором, була засвідчена територіальним органом зем ельних ресурсів 09.06.2010 р. (том ІІ а .с. 111-112, том VІ а.с. 14) та того ж дня п ередана разом з договором ор енди землі і висновком Голов ного управління Держкомзему у Кіровоградській області в ід 08.06.2010 р. про державну реєстра цію договору оренди до Ульян овського відділу Кіровоград ської регіональної філії ДП "ЦДЗК" для реєстрації (том ІІ а .с. 110, 114, том ІІІ а.с. 39).

Згідно пояснень реєстрато ра Ульяновського відділення ДП "УДЗК" Сито А.П., відібраних в ході перевірки обставин реє страції договору правоохоро нними органами, остання пові домила про те, що в разі відсу тності запису дати укладення договору, працівниками када стрового відділення простав ляється дата реєстрації дано го договору (том ІІІ а.с. 109-112).

Наведені вище обставини да ють можливість дійти висновк у, що спірний договір оренди з емлі, який укладено між Ульян овською РДА та приватним під приємством "ТрейдСервіс", був підписаний до дати його реєс трації, а саме до 27.08.2010 р.

Вказане спростовує доводи позивача щодо підписання сп ірного договору саме 27.08.2010 р. та після звільнення ОСОБА_1 з посади заступника голови Р ДА.

Більш того, наданий позива чем примірник договору скріп лено печаткою Ульяновської Р ДА (позивач) та печаткою прива тного підприємства "ТрейдСер віс" (відповідач).

Відповідно до статті 207 Циві льного кодексу України право чин, який вчиняє юридична осо ба, підписується особами, упо вноваженими на це її установ чими документами, довіреніст ю, законом або іншими актами ц ивільного законодавства, та скріплюється печаткою.

Отже, печатка згідно з п. 2 ч. 2 с татті 207 Цивільного кодексу Ук раїни є обов' язковим реквіз итом договору та підтверджує повноваження особи на уклад ення угоди.

Позивач не зазначає про нез аконне використання печатки РДА і про наявність службово го розслідування за фактом н езаконного використання печ атки (том VІ а.с. 148-149). Матеріали сп рави не містять доказів звер нення голови РДА із заявою пр о викрадення або втрату печа тки до правоохоронних органі в.

За наявності печатки на спі рному договорі посилання на незаконність дій щодо підпис ання цього договору є безпід ставним. Отже, позивачем не до ведено відсутність у ОСОБА _1 повноважень на підписанн я спірного договору.

Не доводиться матеріалами справи також підписання спі рного договору зі сторони пр иватного підприємства "Трейд Сервіс" не директором Тетево ю І.В., а іншою особою. Клопотан ня про призначення судової п очеркознавчої та технічної е кспертизи позивачем не підтр имано (том VІ а.с. 147).

Крім того, спірний договір о ренди землі фактично виконан о сторонами - підписано акт пр иймання-передачі та інші дод атки, відповідачем сплачуєть ся орендна плата (том І а.с. 49-55, т ом ІІІ а.с. 4-8, 95, 132).

Доводи позивача, що договір є неукладеним з підстав відс утності у ньому всіх істотни х умов, а саме: умов щодо оренд ної плати та умов передачі у з аставу і внесення до статутн ого фонду права оренди землі , спростовуються фактом держ авної реєстрації такого дого вору.

В матеріалах справи містит ься розрахунок орендної плат и до договору, який підписано обома сторонами (том ІІІ а.с. 3, 103), умови договору визначають розмір орендної плати, поряд ок її внесення (п. 9 договору).

Порушення прав позивача у з в'язку з відсутністю в догово рі умов передачі у заставу та внесення до статутного фонд у права оренди земельної діл янки не встановлено.

Не підтверджуються матері алами справи твердження пози вача про отримання відповід ачем в оренду земельної діля нки за спірним договором з ро зміщеними на ній іншими об'єк тами нерухомого майна, що не н алежить позивачу.

Так, в проекті землеустрою, що затверджений позивачем, к адастровому плані земельної ділянки і додатках до догово ру відсутні відомості про ро зташування на земельній діля нці інших об'єктів нерухомог о майна. Пункт 3 спірного догов ору фіксує, що на земельній ді лянці знаходиться об'єкт нер ухомого майна - нежитлова буд івля свинарника (складу), що на лежить відповідачеві, інші о б'єкти інфраструктури за умо вами договору - відсутні.

Зазначаючи про розташуван ня нерухомого майна, позивач не підтверджує належними до казами як розташування таког о майна на день передачі земл і в оренду відповідачеві, так і правовий статус майна (рухо ме чи нерухоме). Повідомляючи про наявність інших власник ів, позивач не зазначає конкр етних осіб, не надає матеріал и розпаювання та не обґрунто вує у зв'язку з цим порушення його прав.

Акт обстеження земельної д ілянки від 27.05.2011 р., на що посилає ться позивач, складений особ ами, повноваження яких на скл адення таких актів законодав чо не визначено та за відсутн ості представника відповіда ча (том ІІІ а.с. 42). Названий акт та надані позивачем для долу чення до справи фотокартки (т ом ІІІ а.с. 48-54) та акт від 05.01.2012 р. (то м VІ а.с. 11), не підтверджують пра вовий статус майна, його влас ників та знаходження такого майна на земельній ділянки н а час укладення спірного дог овору.

У відповідності до статті 33 Господарського процесуальн ого кодексу України кожна ст орона повинна довести ті обс тавини, на які вона посилаєть ся як на підставу своїх вимог і заперечень.

Отже, обов'язок (тягар) доказ ування певних обставин покла дається на ту особу, яка посил ається на ці обставини. Доказ ування полягає не лише в пода нні особами доказів, а й у дове денні їх переконливості.

Оцінивши наявні в матеріал ах справи докази, господарсь кий суд дійшов висновку, що п озивач не довів суду наявніс ть обставин, які є підставою для визнання недійсним догов ору оренди землі, укладеного між сторонами і зареєстрова ного в Ульяновському відділ енні Кіровоградської регіон альної філії Державного підп риємства "Центр державного з емельного кадастру" за №041038400028 в ід 27 серпня 2010 року, та повернен ня земельної ділянки. Позив ачем не підтверджено обстави ни того, що договір є неукладе ним, та не доведено наявність підстав для кваліфікації сп ірного договору за статтею 228 Цивільного кодексу України.

За повідомленими позиваче м підставами та на основі ная вних у справі матеріалів, гос подарський суд визнає довод и позивача необґрунтованими та відмоляє у задоволенні по зову повністю.

У відповідності до статті 49 Господарського процесуальн ого кодексу України судові в итрати покладаються на позив ача.

Керуючись ст. ст. 32-34, 43, 44, 49, 82, 84, 85 Го сподарського процесуальног о кодексу України, господарс ький суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмо вити повністю.

Згідно частини 5 статті 85 Гос подарського процесуального кодексу України рішення гос подарського суду набирає зак онної сили після закінчення строку подання апеляційної с карги, якщо апеляційну скарг у не було подано. У разі поданн я апеляційної скарги рішення , якщо його не скасовано, набир ає законної сили після розгл яду справи апеляційним госпо дарським судом.

Дане рішення може бути оска ржено до Дніпропетровського апеляційного господарськог о суду через господарський с уд Кіровоградської області в порядку, встановленому Госп одарським процесуальним код ексом України.

Примірники рішення направ ити учасникам судового проце су за наступними адресами: Ул ьяновській районній державн ій адміністрації Кіровоград ської області (26400, Кіровоградс ька область, м. Ульяновка, вул. Леніна, 72); приватному підприє мству "ТрейдСервіс" (26500, Кірово градська область, Голованівс ький район, смт. Голованівськ , вул. Леніна, 40); Грушківській с ільській раді Ульяновського району Кіровоградської обла сті (26420, Кіровоградська област ь, Ульяновський район, с. Грушк а); відділу Держомзему у Ульян овському районі Кіровоградс ької області (26400, Кіровоградсь ка область, м. Ульяновка, вул. Гагаріна, 21а).

Головуючий суддя В.В.Т имошевська

Суддя О.Б. Ш евчук

Суддя Л.С. К оротченко

Повне рішення складено 27.03 .2012 р.

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення22.03.2012
Оприлюднено31.03.2012
Номер документу22203978
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5013/2297/11

Постанова від 21.06.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Постанова від 21.06.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 19.04.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 19.04.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 22.03.2012

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Рішення від 22.03.2012

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 22.02.2012

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 22.02.2012

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 03.02.2012

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 03.02.2012

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні