ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕ ЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20.03.2012 року Справа № 1/5005/9297/2011
Дніпропетровський апе ляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді : Бах мат Р. М. (доповідача),
суддів: Лотоцької Л.О., Єв стигнеєва О.С.
при секретарі: Ревковій Г.О.
за участю прокурора: Кутузова В.О. (посвідчення № 187 в ід 28.12.2007 р.)
за участю представників ст орін:
від позивача: ОСОБА_1 (до в. № 5/26-536 від 29.12.11 р.)
від відповідача: ОСОБА_2 (свідоцтво ВО1 № 079245 від 02.02.99 р.); ОСОБА_3 (дов. ВРР № 326718 від 20.03.12 р.)
розглянувши у відкритом у судовому засіданні апеляці йну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 м. Кр ивий Ріг на рішення госп одарського суду Дніпропет ровської області від 04.1 0.2011 р. у справі № 1/5005/929 7/2011
за позовом Прокурора Жо втневого району м. Кривого Ро гу в інтересах держави в особ і Криворізької міської ради м. Кривий Ріг
до Фізичної особи - під приємця ОСОБА_2 м. Кривий Р іг
про внесення змін до до говору оренди земельної діля нки від 11.07.07 р., зареєстрованого 30.07.07 р. за № 040710800576
В С Т А Н О В И В :
Рішенням господ арського суду Дніпропетровс ької обл. від 04.10.2011 р. у справі № 1/50 05/9297/2011, яке підписано 06.10.2011 р. і офор млено відповідно до вимог ст . 84 ГПК України (суддя І.А. Рудь), з адоволено позов прокурора Ж овтневого району м. Кривого Р огу, пред' явлений в інтерес ах держави в особі Криворізь кої міської ради м. Кривий Ріг до Фізичної особи - підприє мця ОСОБА_2 м. Кривий Ріг пр о внесення змін до договору о ренди земельної ділянки від 11.07.07 р., зареєстрованого 30.07.07 р. за № 040710800576.
Вказаним рішенням зм інено пункт 6 договору оренди земельної ділянки від 11.07.2007 р., з ареєстрованого 30.07.07 р. за № 040710800576, укладеного між Криворізькою міською радою та Фізичною ос обою - підприємцем ОСОБА_2 , викладено його в наступній редакції:
"п.6 Річна орендна плата вно ситься "Орендарем" виключно у грошовій формі у трикратном у розмірі земельного податку , що встановлюється Податков им кодексом України від норм ативної грошової оцінки, на п ідставі витягу (або довідки) з технічної документації про нормативну грошову оцінку зе мельної ділянки, виконаного управлінням Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровсько ї області, на рахунок відділе ння держказначейства у Центр ально-Міському районі № 33215812700026 у банку ГУДКУ у Дніпропетровс ькій області МФО 805012, код ЄДРПО У 24237497 щомісячно протягом 30- ти календарних днів наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяц я ”.
Стягнуто з відповідача в до ход державного бюджету 85 грн. державного мита та 236 грн. витр ат на інформаційно-технічне забезпечення судового проце су.
18.10.2011 р., на примусове виконанн я рішення господарського суд у Дніпропетровської обл. від 04.10.11 р., яке набрало законної си ли 18.10.11 р., видано накази.
Фізична особа - підприєм ець ОСОБА_2 не погодився з вказаним рішенням, подав апе ляційну скаргу, в якій просит ь відновити строк на подання апеляційної скарги.
Ухвалою Дніпропетровськог о апеляційного господарсько го суду від 16.01.2012 р. відновлено с трок на подання апеляційної скарги.
Скаржник просить скасуват и рішення по даній справі, оск ільки вважає, що воно ухвален е з порушенням норм процесуа льного права; з неповним з' я суванням обставин, що мають з начення для справи; а також че рез недоведеність обставин, що мають значення для справи , які місцевий господарський суд визнав встановленими.
Відповідач вказує у скарзі , що не брав участь у розгляді даної справи, не був повідомл ений про розгляд справи 04.10.2011 р. , а тому вважає прийняте рішен ня незаконним.
Скаржник повідомив суд апе ляційної інстанції про намір и доповнити апеляційну скарг у в частині обґрунтування ск арги після дозволу на ознайо млення з матеріалами справи, оскільки не знайомий з матер іалами справи, не отримував п озовної заяви і не має можлив ості зазначити підстав для с касування оскаржуваного ріш ення, зазначивши відповідні порушення норм матеріальног о права.
У відзиві на апеляційну ска ргу позивач просить залишити апеляційну скаргу без задов олення, оскільки відповідач був повідомлений про розгляд справи у господарському суд і Дніпропетровської обл. та й ому була надіслана позовна з аява з додатками.
Також позивач зазначає у ві дзиві, що у зв' язку із законо давчою зміною річного розмір у орендної плати за землю усі договори оренди землі повин ні відповідати вимогам чинно го законодавства, і річний ро змір орендної плати за землю не повинен бути меншим трикр атного розміру земельного по датку.
В судовому засіданні оголо шено вступну та резолютивну частини постанови.
Заслухавши суддю-доповіда ча та пояснення представникі в сторін, які були присутні у с удовому засіданні, розгляну вши та обговоривши доводи ап еляційної скарги, доводи, вик ладені у відзиві на апеляцій ну скаргу, перевіривши матер іали справи, проаналізувавши на підставі встановлених фа ктичних обставин справи прав ильність застосування судом норм матеріального та проце суального права, колегія суд дів встановила, що між Кривор ізькою міською радою м. Криви й Ріг (орендодавець) та Приват ним підприємцем - ОСОБА_2 (орендар) укладено договір о ренди земельної ділянки від 11.07.2007 р.
Згідно з пунктом 1 договору орендодавець, на підставі рі шення міської ради від 28.02.2007 р. № 975 надав, а орендар прийняв у ст рокове платне користування земельну ділянку для розміщ ення магазину, яка знаходить ся на вул. Ватутіна, 72а в Жовтне вому районі м. Кривого Рогу.
В оренду передана земельна ділянка площею 0,1041 га (п.2), кадас тровий номер земельної ділян ки : 1211000000:04:197:0001.(п.3)
Договір укладено на десять років.(п.5)
Договір зареєстровано у Кр иворізькому відділі Дніпроп етровської регіональної філ ії державного підприємства « Центр державного земельного кадастру», про що у Державном у реєстру земель вчинено зап ис від 30.07.2007 р. № 040710100576.
Пунктом 6 договору сторони в становили, що річна орендна п лата вноситься орендарем вик лючно у грошовій формі незал ежно від результатів діяльно сті орендаря у розмірі земел ьного податку, що встановлює ться Законом України “Про пл ату за землю”, на підставі вит ягу з технічної документації про нормативну грошову оцін ку земельної ділянки, викона ного Криворізьким міським уп равлінням земельних ресурсі в на рахунок Управління держ казначейства в Жовтневому ра йоні м. Кривого Рогу.
Пунктом 10 договору передбач ено, що розмір нормативної гр ошової оцінки не є сталим і зм інюється у зв' язку з провед енням її щорічної індексації та на підставі інших вимог ді ючого законодавства. Орендар самостійно зобов' язується щорічно, відповідно до інфор мації Держкомзему про коефіц ієнт індексації грошової оці нки земель, опублікований в з асобах масової інформації, з дійснювати індексацію грошо вої оцінки земельної ділянки .
Зміна нормативної грошово ї оцінки земельної ділянки т а її індексація проводиться без внесення змін та доповне нь до цього договору.
Обчислення розміру орендн ої плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, виз начених законодавством, за з атвердженою Кабінетом Мініс трів формою, що заповнюється під час укладання або зміни у мов договору (п.11).
Відповідно до п. 12 договору, р озмір та сума орендної плати переглядається без внесення змін до цього договору в тому числі у разі зміни (збільшенн я або зменшення за рішенням м іської ради) розмірів річної орендної плати за землю розм ірів земельного податку, під вищення цін і тарифів, змін ко ефіцієнтів індексації, визна чених законодавством та в ін ших випадках, передбачених з аконодавством та цим договор ом.
Предметом спору по даній сп раві є зобов' язання прийнят и рішення, яким внести зміни д о пункту 6 договору оренди зем ельної ділянки від 30.07.2007 р. в ред акції, яка вказана в позовній заяві, у зв' язку із законода вчою зміною річного розміру орендної плати за землю, введ еним в дію Податкового кодек су з 01.01.2011 р. і втратою чинності З акону України «Про плату за з емлю», згідно частини 2 Прикін цевих положень Кодексу.
З 01.01.2011р. набрав чинності Пода тковий кодекс України, п.п.288.5.1 п . 288.5 ст. 288 якою встановлює, що роз мір орендної плати встановлю ється у договорі оренди, але р ічна сума платежу не може бут и меншою:
- для земель сільськогоспо дарського призначення - розм іру земельного податку, що вс тановлюється цим розділом;
- для інших категорій земел ь - трикратного розміру земе льного податку, що встановлю ється цим розділом.
Відповідно до частини пер шої та абзацу першого частин и другої ст. 651 Цивільного коде ксу України зміна або розірв ання договору допускається л ише за згодою сторін, якщо інш е не встановлено договором а бо законом. Договір може бути змінено або розірвано за ріш ення суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного пору шення договору другою сторон ою та в інших випадках, встано влених договором або законом , а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керу валися при укладенні договор у ( ст. 652 ЦК України).
З червня 2008 р. внесено зміни д о частин четвертої та п' ято ї статті 21 Закону України «Про оренду землі», відповідно до яких річна орендна плата за з емельні ділянки, які перебув ають у державній або комунал ьній власності, надходить до відповідних бюджетів, розпо діляється і використовуєтьс я відповідно до закону і не мо же бути меншою для інших кате горій земель - трикратного ро зміру земельного податку, що встановлюється Законом Укра їни «Про плату за землю». Річн а орендна плат за земельні ді лянки, які перебувають у держ авній або комунальній власно сті, не може перевищувати 12 ві дсотків їх нормативної грошо вої оцінки.
Отже, нормами чинного закон одавства передбачена можлив ість зміни умов договору за р ішенням суду на вимогу одніє ї із сторін у випадках встано влених договором або законом . Оскільки сторонами в догово рі оренди передбачена можлив ість внесення змін до догово ру, а орендна плата за земельн і ділянки державної та комун альної власності є регульова ною ціною, тому законодавча з міна граничного розміру цієї плати є підставою для перегл яду розміру орендної плати в становленої умовами договор у.
Суд першої інстанції, задов ольняючи позовні вимоги, зал ишив поза увагою положення ч . 1 ст. 15 Закону України «Про оре нду землі», згідно з якою орен дна плата із зазначенням її р озміру, індексації, форм плат ежу, строків, порядку її внесе ння і перегляду та відповіда льності за її несплату є одні єю з істотних умов договору.
Згідно з ч. 2 ст. 21 Закону Украї ни «Про оренду землі»розмір, форма і строки внесення орен дної плати за землю встановл юються за згодою сторін у дог оворі оренди (крім строків вн есення орендної плати за зем ельні ділянки державної та к омунальної власності, які вс тановлюються відповідно до П одаткового кодексу України). А ст. 288 Податкового кодексу Ук раїни також передбачено вста новлення розміру орендної пл ати в договорі оренди з ураху ванням відповідних меж.
Таким чином з дня набрання ч инності Податковим кодексом України виникли підстави дл я перегляду розміру орендної плати за землю, який для земел ь сільськогосподарського пр изначення був меншим земельн ого податку, а для інших катег орій земель - меншим трикрат ного розміру земельного пода тку.
Згідно зі ст. 654 Цивільного ко дексу України зміна або розі рвання договору вчиняється в такій самій формі, що й догові р, що змінюється або розриває ться, якщо інше не встановлен о договором або законом чи не випливає із звичаїв діловог о обороту.
Частиною першою ст. 13 Консти туції України встановлено, щ о земля, її надра, атмосферне п овітря, водні та інші природн і ресурси, які знаходяться в м ежах території України, прир одні ресурси її континенталь ного шельфу, виключної (морсь кої)економічної зони є об' є ктами права власності Україн ського народу. Від імені Укра їнського народу права власни ка здійснюють органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування в межах, визн ачених цією Конституцією.
П.»а»частини першої ст. 12 Зем ельного кодексу України пере дбачено, що до повноважень сі льських, селищних, міських ра д у галузі земельних відноси н на території сіл, селищ, міст належить розпорядження земл ями територіальних громад.
Частиною першою ст. 124 Земель ного кодексу України визначе но, що передача в оренду земел ьних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на п ідставі рішення відповідног о органу виконавчої влади аб о органу місцевого самовряду вання згідно з їх повноважен нями, визначеними статтею 122 ц ього Кодексу, чи договору куп івлі-продажу права оренди зе мельної ділянки (у разі прода жу права оренди) шляхом уклад енні договору оренди земельн ої ділянки.
П.34 частини першої ст. 26 Закон у України «Про місцеве самов рядування в Україні»передба чає, що питання регулювання з емельних відносин ( у тому чис лі надання земельних ділянок ) вирішується виключно на пле нарних засіданнях сільської , селищної, міської ради.
З зазначених норм законода вства України випливає, що пи тання оренди земельних ділян ок вирішуються сільською, се лищною, міською радою на плен арних засіданнях шляхом прий няття відповідних рішень.
В обґрунтування позовних в имог ні прокурор, ні позивач н е повідомили суд про те, що Кри ворізькою міською радою м. Кр ивий Ріг, Дніпропетровської обл., з метою приведень рішень та проектів рішень у галузі з емельних відносин у відповід ність до вимог чинного закон одавства, відповідно до Земе льного кодексу України, Пода ткового кодексу України та з акону України «Про місцеве с амоврядування в Україні»у 2011 році приймалося рішення про приведення рішень міської ра ди та деяких проектів рішень міської ради у галузі земель них відносин у відповідність до вимог чинного законодавс тва, яким було встановлено ро змір річної орендної плати з а користування земельними ді лянками у мінімальному розмі рі орендної плати, визначено му Податковим кодексом Украї ни.
Відповідно до частини 1 ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в м ежах повноважень, визначених законом, приймають рішення, я кі є обов' язковими до викон ання на відповідній територі ї.
Приймаючи до уваги, що до ма теріалів справи не було нада но вищевказане рішення Криво різької міської ради, колегі я суддів вважає, що слід відмо вити у задоволенні позовних вимог.
Керуючись статями 103-105 Госпо дарського процесуального ко дексу України, Дніпропетровс ький апеляційний господарсь кий суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Фі зичної особи - підприємця ОСОБА_2 м. Кривий Ріг задовол ьнити.
Рішення господарського су ду Дніпропетровської област і від 04.10.2011 р. у справі № 1/5005/9297/2011 скас увати.
Прийняти нове рішення.
В позові відмовити.
Стягнути з Криворізької мі ської ради на користь ФОП О СОБА_2 судовий збір у сумі 536 грн. 50 коп. за подання апеляцій ної скарги.
Доручити господарському с уду Дніпропетровської обл., з гідно до вимог статей 116-117 ГПК У країни видати наказ.
Головуючий Р.М. Бахмат
Судді: Л.О.Лотоцька
О.С. Євстигнєєв
Постанова виготовлена в повному обсязі 26.03.2012 р.
З оригіналом згідно:
Пом. судді І.Г.Логвиненко
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2012 |
Оприлюднено | 02.04.2012 |
Номер документу | 22239062 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Герасименко Ірина Миколаївна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Герасименко Ірина Миколаївна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Бахмат Рауфа Муллахметовна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні