КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01601, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.04.2012 № Б8/165-11
Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:
головуючого: Доманс ької М.Л.
суддів: Гарник Л.Л.
Пантелієнка В.О.
при секретарі судового засідання - Корінної А.О.,
за участю представників (зг ідно з протоколом судового з асідання від 03.04.2012 по справі
№ Б8/165-11):
від ТОВ «Футурама»: не з' яв ились
ліквідатор:не з' явився
від учасника провадження у справі: ОСОБА_2не з' явив ся
від ДПІ у Києво-Святошинськ ому районі Київської області ДПС:
ОСОБА_3 (довіреність від 01.03 .2012 № 14/9/10-025)
розглянувши у відкритому с удовому засіданні апеляційн у скаргу Державної податков ої інспекції у Києво - Святоши нському районі Київської об ласті
на постанову Господарсько го суду Київської області ві д 15.11.2011
у справі № Б8/165-11 (суддя: С кутельник П.Ф.)
за заявою Товариства з обмеженою відповідальніст ю «Футурама»
за участю ОСОБА_2
про банкрутство
ВСТАНОВИВ :
Постановою господарськог о суду Київської області від 15.11.2011 у справі № Б8/165-11 товариство з обмеженою відповідальніст ю «Футурама» (далі за текстом - ТОВ «Футурама») визнано ба нкрутом, визнано безспірні г рошові вимоги Кредитора - т овариства з обмеженою відпов ідальністю «Інтер-Прайд» в с умі 730 000, 00 грн. основного боргу, в ідкрито ліквідаційну процед уру та призначено ліквідатор ом ТОВ «Футурама» арбітражно го керуючого Руснак І.В., я ку зобов' язано надати до су ду докази публікації оголоше ння про банкрутство боржника , тощо.
Не погоджуючись із вказано ю постановою суду першої інс танції, Державна податкова і нспекця у Києво-Святошинсько му районі Київської області подала до Київського апеляці йного господарського суду а пеляційну скаргу від 09.02.2012 № 315/9/10- 005, в якій просить скасувати ос каржувану постанову та напра вити справу на новий розгляд до господарського суду Київ ської області.
Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 02.03.2012 у справі № Б8/165-11 у складі к олегії: головуючий суддя - Д оманська М.Л. (доповідач); судд і Пантелієнко В.О., Гарник Л.Л. з адоволено заяву Державної по даткової інспекції у Києво-С вятошинському районі Київсь кої області ( далі за текстом - ДПІ) про поновлення строку по дання апеляційної скарги, ві дновлено строк подання апеля ційної скарги, прийнято до ро згляду апеляційну скаргу ДПІ та порушено апеляційне пров адження у даній справі.
До початку судового засіда ння через відділ документаль ного забезпечення Київськог о апеляційного господарсько го суду надійшло клопотання ДПІ про залучення додаткови х документів до справи на вим огу ухвали Київського апеляц ійного господарського суду в ід 02.03.2012, а саме - повідомлення від 28.03.2012 № б/н про грошові зобов ' язання та податковий борг (форма № 10-ОПП), які прийняті суд ом.
В судовому засіданні а пеляційної інстанції 04.04.2012 пре дставники від ініціюючого кр едитора та боржника не з' яв илися, про причини неявки суд не повідомили. Про день і час розгляду справи повідомлені належним чином, відповідно д о ст.64 ГПК України.
Судова колегія обговоривш и на місці вказані обставини , вважає за можливе розглянут и апеляційну скаргу за відсу тності представників від сто рін та ліквідатора, за наявни ми у справі матеріалами.
Неявка в судове засідання з азначених представників не п ерешкоджає розгляду скарги. Подальше відкладення призве де до затягування розгляду с карги, а тому постанова прийм ається за наявними в справі м атеріалами.
Згідно з частиною першою ст атті 99 ГПК України, в апеляцій ній інстанції справи перегля даються за правилами розгляд у цих справ у першій інстанці ї з урахуванням особливостей , передбачених у цьому розділ і. Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в а пеляційному порядку, користу ється правами, наданими суду першої інстанції.
У відповідності до вимог ч. 2 ст. 101 ГПК України, апеляційний господарський суд не зв'язан ий доводами апеляційної скар ги і перевіряє законність і о бґрунтованість рішення місц евого господарського суду у повному обсязі.
Розглянувши наявні матері али справи, обговоривши дово ди апеляційної скарги, перев іривши юридичну оцінку факти чних обставин даної господар ської справи та повноту їх вс тановлення, дослідивши прави льність застосування судом п ершої інстанції норм процесу ального та матеріального пра ва, Київський апеляційний го сподарський суд вважає, що ск арга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Статтею 55 Конституції Украї ни кожному гарантується прав о на судовий захист, апеляцій не та касаційне оскарження.
Згідно з частиною 1 статті 5 З акону України «Про відновлен ня платоспроможності боржни ка або визнання його банкрут ом» (далі за текстом - Закон) провадження у справах про ба нкрутство регулюється цим За коном, Господарським процесу альним кодексом України (дал і за текстом - ГПК України), і ншими законодавчими актами У країни.
Частиною 2 статті 4-1 ГПК Украї ни встановлено, що господарс ькі суди розглядають справи про банкрутство у порядку пр овадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особ ливостей, встановлених Закон ом.
Згідно ст.ст. 4, 43 ГПК України с удове рішення є законним та о бґрунтованим лише у випадку всебічного повного та об' єк тивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності у відповідно сті з нормами матеріального та процесуального права.
Відповідно до ч. 2 ст. 34 ГПК Укр аїни обставини справи, які ві дповідно до законодавства по винні бути підтверджені певн ими засобами доказування, не можуть підтверджуватися інш ими засобами доказування.
З матеріалів даної справи в бачається, що 18.10.2011 голова лікві даційної комісії ТОВ "Футура ма" звернувся до суду першої і нстанції із заявою про поруш ення справи про банкрутство від 06.10.2011 № 03 на підставі ст. 51 Зако ну у зв' язку із наявністю, як вказує боржник, безспірних к редиторських вимог на суму 730 000,00 грн., що перевищує розмір тр ьохсот мінімальних заробітн их плат, та не задоволені ним п ротягом трьох місяців після встановленого для їх погашен ня строку.
До вказаної заяви додані, кр ім іншого протокол засідання загальних зборів учасників ТОВ «Футурама» від 26.09.2011 № 12, яким оформлено рішення, у тому чис лі про ліквідацію товариства за рішенням власника, створе ння ліквідаційної комісії та призначення голови ліквідац ійної комісії ТОВ «Футурама» (а.с. 5), акт голови ліквідаційно ї комісії ТОВ "Футурама" від 30.09 .2011 про те, що проведено аналіз фінансово-господарської дія льності ТОВ «Футурама» (а.с. 6), п ротокол засідання загальних зборів учасників ТОВ «Футур ама» від 03.10.2011 № 13, яким оформлено рішення, у тому числі про звер нення до господарського суду ТОВ «Футурама» із заявою про порушення справи про банкру тство за рішенням власника, в ідповідно до ст. 51 Закону (а.с. 7), протокол засідання загальни х зборів учасників ТОВ «Футу рама» від 11.05.2011 № 11, яким оформлен о рішення про звільнення з по сади директора ТОВ «Футурама » ОСОБА_2, призначення на п осаду директора ТОВ «Футурам а» ОСОБА_5 (а.с. 10), фінансовий звіт ТОВ «Футурама» (а.с. 60-61), В итяг з Єдиного державного р еєстру юридичних осіб та фіз ичних осіб від 05.10.2011 № 11309496 (а.с. 62). Кр ім того, матеріали справи міс тять аудиторський висновок п о окремим питанням фінансово ї звітності ТОВ «Футурама» в ід 06.11.2011, у тому числі про непога шення кредиторської заборго ваності ТОВ «Футурама» перед ТОВ «Інтер-Прайд» на суму 730000,00 грн., про відсутність активів боржника, за рахунок яких мож ливе погашення заборгованос ті (а.с. 70-74).
Визнаючи ТОВ "Футурама" банк рутом в порядку ст. 51 Закону, го сподарський суд Київської об ласті в своїй постанові вихо див з того, що фінансовий стан боржника характеризується н еплатоспроможністю, кредито рська заборгованість склада є 730 000,00 грн. та не може бути пога шена внаслідок недостатност і майнових активів боржника.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 51 З акону, якщо вартості майна бо ржника - юридичної особи, що до якого прийнято рішення пр о ліквідацію, недостатньо дл я задоволення вимог кредитор ів, така юридична особа лікві дується в порядку, передбаче ному цим Законом. У разі виявл ення зазначених обставин лік відатор (ліквідаційна комісі я) зобов' язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про бан крутство такої юридичної осо би.
Частиною 1 статті 104 Цивільно го кодексу України (далі за те кстом - ЦК України) встановл ено, що юридична особа припин яється в результаті переданн я всього свого майна, прав т а обов'язків іншим юридични м особам -правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, п еретворення) або в результат і ліквідації.
За ч. 4 ст. 105 ЦК України комісія з припинення юридичної особ и поміщає в друкованих засоб ах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичн ої особи, що припиняється, пов ідомлення про припинення юри дичної особи та про порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї. Цей строк не мож е становити менше двох місяц ів з дня публікації повідомл ення про припинення юридично ї особи.
Відповідно до ч.ч. 1,3 ст. 110 ЦК Ук раїни юридична особа ліквіду ється, зокрема, за рішенням її учасників або органу юридич ної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закі нченням строку, на який було с творено юридичну особу, дося гненням мети, для якої її ство рено, а також в інших випадках , передбачених установчими д окументами.
Якщо вартість майна юридич ної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторі в, юридична особа ліквідуєть ся в порядку, встановленому з аконом про відновлення плато спроможності або визнання ба нкрутом.
За ч. 1 ст. 111 ЦК України передба чено, що ліквідаційна комісі я після закінчення строку дл я пред'явлення вимог кредито рами складає проміжний лікві даційний баланс, який містит ь відомості про склад майна ю ридичної особи, що ліквідуєт ься, перелік пред'явлених кре диторами вимог, а також про ре зультати їх розгляду. Проміж ний ліквідаційний баланс зат верджується учасниками юрид ичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквіда цію юридичної особи.
Частиною 1 статті 59 Господар ського кодексу України (далі за текстом - ГК України) зазн ачено, що припинення діяльно сті суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його ре організації (злиття, приєд нання, поділу, перетворення ) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповн оважених ним органів, за ріше нням інших осіб - засновникі в суб'єкта господарювання ч и їх правонаступників, а у в ипадках, передбачених закона ми, - за рішенням суду.
Відповідно до ч. 8 ст. 59 ГК Укра їни оголошення про реоргані зацію чи ліквідацію господар ської організації або припи нення підприємницької діял ьності фізичної особи - підпр иємця протягом десяти робочи х днів з дня внесення відпо відного запису до зазначено го реєстру підлягає опубліку ванню у виданні спеціально у повноваженого органу з пит ань державної реєстрації, в якому зазначаються відомос ті з єдиного державного реєс тру.
Відповідно до ст. 60 Господар ського кодексу України, лікв ідація суб'єкта господарюван ня здійснюється ліквідаційн ою комісією, яка утворюється власником (власниками) майна суб'єкта господарювання чи й ого (їх) представниками (орган ами), або іншим органом, визнач еним законом, якщо інший поря док її утворення не передбач ений цим Кодексом. Ліквідаці ю суб'єкта господарювання мо же бути також покладено на ор ган управління суб'єкта, що лі квідується. Орган (особа), який прийняв рішення про ліквіда цію суб'єкта господарювання, встановлює порядок та визна чає строки проведення ліквід ації, а також строк для заяви п ретензій кредиторами, що не м оже бути меншим, ніж два місяц і з дня оголошення про ліквід ацію. Ліквідаційна комісія а бо інший орган, який проводит ь ліквідацію суб'єкта господ арювання, вміщує в друковани х органах відповідно до зако ну повідомлення про його лік відацію та про порядок і стро ки заяви кредиторами претенз ій, а наявних (відомих) кредито рів повідомляє персонально у письмовій формі у встановле ні цим Кодексом чи спеціальн им законом строки. Одночасно ліквідаційна комісія вживає необхідних заходів щодо стя гнення дебіторської заборго ваності суб'єкта господарюва ння, який ліквідується, та вия влення вимог кредиторів, з пи сьмовим повідомленням кожно го з них про ліквідацію суб'єк та господарювання. Ліквідаці йна комісія оцінює наявне ма йно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розрахо вується з кредиторами, склад ає ліквідаційний баланс та п одає його власнику або орган у, який призначив ліквідацій ну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного бала нсу повинні бути перевірені у встановленому законодавст вом порядку з обов'язковою пе ревіркою органом державної п одаткової служби, у якому пер ебуває на обліку суб'єкт госп одарювання.
Отже, враховуючи вищезазна чені вимоги закону, необхідн ими передумовами для звернен ня із заявою про порушення пр овадження у справі про банкр утство боржника у порядку ст атті 51 Закону є: оцінка вартос ті наявного майна боржника, п ублікація оголошення згідно з вимогами статті 105 ЦК Україн и з метою виявлення кредитор ів та встановлення повного о бсягу кредиторської заборго ваності, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства та складання проміжного лік відаційного балансу. Крім то го, звернення до суду з такою з аявою можливо лише після зак інчення строку, передбаченог о статтею 105 ЦК України. (З таким и висновками погодився Верхо вний Суд України в постанові № 08/172 від 10.06.2008 у справі №15/682-б)
Статтею 22 Закону України "Пр о державну реєстрацію юридич них осіб та фізичних осіб - п ідприємців" передбачено пере лік інформації, що підлягає о бов'язковому опублікуванню в спеціалізованому друковано му засобі масової інформації , в даний перелік включена інф ормація про прийняття заснов никами (учасниками) або уповн оваженим ними органом рішенн я щодо припинення юридичної особи.
Відповідно до вимог ст. 1 вка заного закону, спеціалізован ий друкований засіб масової інформації - видання спеціал ьно уповноваженого органу з питань державної реєстрації , в якому відповідно до цього З акону публікуються відомост і з Єдиного державного реєст ру.
Враховуючи викладене, коле гія суддів вважає, що тільки п ісля оцінки вартості наявног о майна боржника, в порядку ст .60 ГК України, публікації огол ошення в порядку ст. 105 ЦК Украї ни для виявлення кредиторів, повідомлення органу державн ої податкової служби про лік відацію підприємства та скла дання проміжного ліквідацій ного балансу можливе з'ясува ти питання про недостатність вартості майна боржника для задоволення вимог кредиторі в, та звернення до господарсь кого суду з заявою про поруше ння провадження у справі про банкрутство боржника в поря дку ст. 51 Закону, яка передбача є спрощену процедуру банкрут ства, можливе лише після закі нчення строку, який передбач ений ст. 105 ЦК України.
У вищевказаній заяві про ви знання боржника банкрутом ві д 06.10.2011 № 03 відсутні відомості та до матеріалів справи не дода но доказів щодо належної пуб лікації оголошення згідно з вимогами ст. 105 ЦК України з мет ою виявлення кредиторів та в становлення повного обсягу к редиторської заборгованост і. Відсутні посилання на факт и та відсутні докази повідом лення органу Державної подат кової служби про ліквідацію підприємства, шляхом подання заяви за формою № 8-ОПП, у встан овленому законодавством пор ядку. Також головою ліквідац ійної комісії не подано пром іжного ліквідаційного балан су, який містить відомості пр о склад майна юридичної особ и, що ліквідується, перелік пр ед' явлених кредиторами вим ог, а також документів, які сві дчать про результати їх розг ляду.
Отже, матеріалами справи пі дтверджується, що справа про банкрутство зазначеного бор жника порушена судом за відс утності в матеріалах справи документів, які обґрунтовуют ь дотримання процедури самол іквідації відповідно до стат ей 105, 111 ЦК України, зокрема відс утні докази здійснення публі кації про ліквідацію боржник а його засновниками в спеціа льному бюлетені державного р еєстратора, виявлення кредит орів боржника, складення та з атвердження проміжного лікв ідаційного балансу боржника до моменту порушення провад ження у справі.
Відтак, здійснюючи провадж ення у справі про банкрутств о з урахуванням особливостей провадження відповідно до с татті 51 Закону суду належало п еревірити чи здійснено орган ом управління боржника публі кацію про прийняття рішення про самоліквідацію відповід но до статей 105, 111 ЦК України в бю летені державної реєстрації , чи дотримано боржником проц едури виявлення кредиторів, виявлення майна та складення проміжного ліквідаційного б алансу за наслідками такої п ублікації.
Дослідження зазначених ви ще обставин необхідно для з'я сування наявності чи відсутн ості підстав для порушення п ровадження у справі про банк рутство, за правилами ст. 51 Зак ону. Вказані обставини, виход ячи з вимог Закону, повинні бу ти в наявності та з'ясовані на момент порушення справи про банкрутство за спрощеною пр оцедурою, що судом першої інс танції зроблено не було.
Крім того, ст. 2 Закону Україн и "Про державну податкову слу жбу в Україні" передбачено, що завданням органів державної податкової служби є здійсне ння контролю за додержанням податкового законодавства, п равильністю обчислення, повн отою і своєчасністю сплати д о бюджетів, державних цільов их фондів податків і зборів (о бов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, устан овлених законодавством (далі - податки, інші платежі).
Виходячи з норм чинного зак онодавства, на платника пода тків покладено обов'язок пов ідомити податкові органи про реорганізацію (ліквідацію) п ідприємства, шляхом подання заяви за формою № 8-ОПП.
Як вже зазначалось, до матер іалів заяви про порушення сп рави про банкрутство від 06.10.2011 № 03, не додано, крім іншого, пові домлення на адресу Державної податкової інспекції про лі квідацію ТОВ "Футурама" за фор мою № 8-ОПП, відповідно до вимо г чинного законодавства, док азів його направлення до орг анів Державної податкової сл ужби.
Відтак, незаконна ліквідац ія боржника за процедурою пе ребаченою ст. 51 Закону унеможл ивлює встановлення податков им органом зобов' язань по с платі податків відповідно до податкових повідомлень-ріше нь, прийнятих після перевірк и суб' єкта господарювання, оскільки з моменту внесення до державного реєстру рішенн я суду про визнання боржника банкрутом, в останнього не мо жуть виникати податкові зобо в' язання.
Наведене дозволяє зробити висновок про право податков ого органу на оскарження суд ових актів про ліквідацію бо ржника у процедурі банкрутст ва в порядку ст. 91 ГПК України, я к судових актів за наслідком прийняття яких змінюєтья пр авовий статус юридичної особ и і вона втрачає статус суб' єкта, щодо якого можуть виник ати податкові зобо' язання.
Виходячи з викладеного, кол егія суддів Київського апеля ційного господарського суду дійшла висновку про те, що спр ава про банкрутство ТОВ "Футу рама" порушена неправомірно, без з'ясування кола кредитор ів боржника, оцінки майна бор жника, складання та затвердж ення проміжного ліквідаційн ого балансу боржника, за відс утності доказів належного по відомлення ДПІ за формою - № 8-О ПП, доказів попередньої публ ікації відповідного оголоше ння в спеціальному бюлетні д ержавного реєстратора, без д отримання строків, які перед бачені частиною 4 статті 105 ЦК У країни до моменту порушення провадження у справі. У зв'язк у з цим, господарський суд нез аконно продовжив процедуру б анкрутства боржника та визна в його банкрутом за процедур ою, яка передбачена статтею 51 спеціального Закону.
Всі зазначені обставини у с укупності повинен був дослід ити суд першої інстанції, даю чи оцінку відповідним докуме нтам. За таких обставин, висно вок суду першої інстанції пр о визнання боржника банкруто м зроблено передчасно без вс ебічного, повного і об'єктивн ого розгляду в судовому проц есі всіх обставин справи.
У зв' язку з наведеним оска ржувану постанову суду належ ить скасувати, задовольнивши апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Києв о - Святошинському районі Киї вської області, та справу нап равити для подальшого розгля ду до господарського суду Ки ївської області.
На підставі викладеного ви ще та, керуючись ст.ст. 99, 101-105 Госп одарського процесуального к одексу України, Київський ап еляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Держав ної податкової інспекції у К иєво - Святошинському районі Київської області від 09.02.2012 № 314/ 9/10-005 на постанову господарсько го суду Київської області ві д 15.11.2011 у справі № Б8/165-11 задовольн ити.
2. Постанову господар ського суду Київської област і від 15.11.2011 у справі № Б8/165-11 скасув ати.
3. Матеріали справи № Б 8/165-11 повернути до господарсько го суду Київської області дл я подальшого розгляду.
Постанова може бути оскар жена в касаційному порядку д о Вищого господарського суду України протягом двадцяти д нів з дня її прийняття.
Головуючий суддя Доманська М.Л.
Судді Гарник Л.Л.
Па нтелієнко В.О.
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2012 |
Оприлюднено | 13.04.2012 |
Номер документу | 22528676 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Доманська М.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні