Постанова
від 03.04.2012 по справі 2а-847/09
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2012 р. Справа № 16141/10/9104

Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Попка Я.С.

суддів Онишкевича Т.В., Рибачука А.І.

розглянувши у порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу управління праці та соціально захисту населення Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області на постанову Тисменицького районного суду Івано-Франківської області від 11 грудня 2009 року у справі за позовом ОСОБА_1 до управління праці та соціально захисту населення Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської про визнання дій протиправними та стягнення допомоги по догляду за дитиною, -

В С Т А Н О В И В:

У жовтні 2009 року позивач - ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до управління праці та соціально захисту населення Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області, в якому просить визнати неправомірними дії відповідача щодо відмови виплачувати їй допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі не менше від прожиткового мінімуму, встановленого для дітей віком до 6 років; зобов'язати відповідача зробити перерахунок сум цієї допомоги відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» до рівня не менше від прожиткового мінімуму на місяць.

Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач посилалась на те, що являється матір'ю малолітньої дитини - дочки ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, та фактично здійснює догляд за малолітньою дитиною. Згідно ст.15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», ст. 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням», їй як матері малолітньої дитини, що здійснює догляд за дитиною до досягнення нею трирічного віку, повинна надаватися допомога в розмірі прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встановленого законом. Проте, зазначена грошова допомога виплачувалась їй відповідачем у неповному розмірі у 2009-2009 роках, оскільки Рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року визнані неконституційними положення Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік», які зменшували розмір оспорюваної допомоги.

Постановою Тисменицького районного суду Івано-Франківської області від 11 грудня 2009 року позов задоволено. Визнано неправомірними дії управління праці та соціально захисту населення Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області щодо невиплати ОСОБА_1 допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в період з 22.05.2008 року по 30.09.2009 року в повному розмірі. Зобов'язано управління праці та соціально захисту населення Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області нарахувати ОСОБА_1 допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у повному обсязі у відповідності до ст. 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» за період з 22 травня 2008 року по 30 вересня 2009 року та виплатити їй недораховану суму за вказаний період в розмірі 6926,10 грн.

Постанова суду першої інстанції мотивована тим, що в 2008-2009 роках позивач мала право відповідно до ст. 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» на отримання щомісячної грошової допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі, що обчислюється з урахуванням встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, оскільки Конституційний Суд України рішенням № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року визнав неконституційними положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік», які зменшували розмір оспорюваної допомоги. Таким чином, позивач має право на виплату недоплаченої допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 22 травня 2008 року по 30 вересня 2009 року в розмірі 6926,10 грн.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, вважаючи її такою, що винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права, відповідач оскаржив її, подавши апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Тисменицького районного суду Івано-Франківської області від 11 грудня 2009 року та прийняти нову постанову, якою відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог.

Обгрунтовуючи доводи апеляційної скарги апелянт зазначає, що за 2008-2009 роки допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку ОСОБА_1 призначена та виплачена вірно. Крім того, що розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та здійснюють відповідні видатки за загальним фондом бюджету тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами. При здійсненні бюджетного процесу в Україні положення нормативно-правових актів застосовуються лише в тій частині, в якій вони не суперечать положенням Конституції України, Бюджетного кодексу України, Законів України «Про державний бюджет України на 2008-2009 роки».

Особи, які беруть участь у справі в судове засідання для розгляду апеляційної скарги не прибули, про дату, час і місце розгляду справи були повідомлені належним чином, клопотань від осіб, які беруть участь у справі, про розгляд справи за їх участю не поступило а тому, суд апеляційної інстанції, у відповідності до п.п. 1, 2, ч.1 ст. 197 КАС України, вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами. Справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення обставин справи, правильність їх юридичної оцінки, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, суд апеляційної інстанції прийшов до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав:

Із змісту ст. 19 Конституції України вбачається, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розглядаючи спір, суд апеляційної інстанції вважає, що висновки суду першої інстанції лише частково відповідають нормам матеріального та процесуального права та фактичним обставинам справи.

Судом встановлено, підтверджено матеріалами справи, що ОСОБА_1 є працюючою, являється матір'ю малолітньої дитини - дочки ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 народження, що підтверджується свідоцтвом про народження від 16.04.2008 року, виданим Радчанською сільською радою Тисменицького району Івано-Франківської області.

Суд апеляційної інстанції відзначає, що згідно з вимогами ст.43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Однак, Закон України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» при визначенні розміру допомоги не визначив відповідно до якого прожиткового мінімуму визначається розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. Зважаючи на обумовлене, виходячи з положень ч.7 ст. 9 КАС України, потрібно застосовувати закон, що регулює подібні правовідносини, а саме ч.1 ст.15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» (в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року), Відповідно до якої допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до шести років. Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається на кожну дитину, незалежно від кількості народжених (усиновлених, взятих під опіку) дітей у сім'ї, по догляду за якими надається допомога.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в управлінні праці та соціально захисту населення Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області та отримує щомісячну грошову допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з травня 2008 року. Позивач за травень 2008 року отримала щомісячну грошову допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі 29,35 грн., протягом червня-грудня 2008 року та січня-вересня 2009 року по 130,00 грн. щомісяця, що стверджується довідкою № 596 від 12.10.2009 року, виданою управлінням праці та соціально захисту населення Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що згідно з ст.58 Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 року №107-6 затверджено на 2008 рік прожитковий мінімум на дітей віком до 6 років: з 1 січня 2008 року - 526 грн., з 1 квітня 2008 року - 538 грн., з 1 липня 2008 року - 540 грн., а згідно пункту 23 цього Закону, підпункту 8 пункту 8 з розділу VІІ «Прикінцевих положень» Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» викладено у такій редакції: «Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між: з 1 січня 2008 року - 50%, з 1 січня 2009 року - 75%, з 1 січня 2010 року - 100% прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в рахунку на одну особу за попередні шість місяців.

З огляду на наведене, у 2008 році допомога нараховувалась та виплачувавалась відповідно до ст.15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», яким визначено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в рахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 грн., і дане положення Рішенням Конституційного Суду України №10-рп/2008 року не було визнано неконституційним.

Враховуючи, що Конституція України не встановлює пріоритету одних законів над іншими, зазначені норми Закону України «Про державний бюджет Україна на 2008 рік», які змінюють розмір допомоги, встановлений Законом України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням», Законом України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», є чиними, тому правомірним є застосування відповідачем в 2008-2009 роках розміру допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, встановленого законом про держбюджет на відповідні роки.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що не підлягають задоволенню позовні вимоги позивача в частині зобов'язання відповідача виплачувати спірну допомогу у відповідності з діючим законодавстом України слід відмовити за необгрунтованістю, оскільки КАС України передбачено відновлення лише порушеного права громадянина, а не того, яке може бути порушено в майбутньому.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що не підлягають позовні вимоги ОСОБА_1 щодо перерахунку та виплати їй допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Отже, оскаржувана постанова суду першої інстанції прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст. 202 КАС України є підставою для скасування та прийняття нової постанови.

Керуючись ст.ст. 195, п.п. 1, 2, ч.1 ст. 197, п.3 ч.1 ст.198, п. 4 ст. 202, 205, 207, 254 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу управління праці та соціально захисту населення Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області задовольнити.

Постанову Тисменицького районного суду Івано-Франківської області від 11 грудня 2009 року у справі № 2а-874/09 скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову ОСОБА_1 до управління праці та соціально захисту населення Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської про визнання дій протиправними та стягнення допомоги по догляду за дитиною відмовити.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної сили.

Головуючий суддя Я.С. Попко

Судді Т.В. Онишкевич

А І Рибачук

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.04.2012
Оприлюднено24.04.2012
Номер документу23606828
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-847/09

Ухвала від 18.03.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Старунський Д.М.

Ухвала від 19.03.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Каралюс В.М.

Ухвала від 17.01.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Коваль Р.Й.

Ухвала від 11.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Рецебуринський Ю.Й.

Постанова від 17.12.2013

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Я.С.

Ухвала від 13.08.2013

Адміністративне

Лугинський районний суд Житомирської області

Нечуй Б. П.

Постанова від 03.10.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Багрій В.М.

Постанова від 03.04.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Я.С.

Ухвала від 24.11.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Старунський Д.М.

Ухвала від 24.11.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ніколін В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні