Рішення
від 11.07.2006 по справі 32/196
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

32/196

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

11.07.06р.

Справа № 32/196

За позовом: Фонду комунальної власності м. Дніпродзержинська  , м. Дніпропдзержинськ

До : Обласного комунального підприємства  «Дніпродзержинське бюро технічної інвентаризації», м. Дніпродзержинськ ( відповідач-1 )  та Дочірнього підприємства „Центр-Послуги” комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал”, м. Дніпродзержинськ ( відповідач-2 )

Третя особа без самостійних позовних вимог на стороні позивача : Дніпродзержинська міська рада Дніпропетровської області , м. Дніпродзержинськ

Про :  визнання права власності та спонукання виконати дії                                         

Суддя  Васильєв О.Ю.             

ПРЕДСТАВНИКИ:

Від позивача: Івах Є.В.  ( дов. № 25/1 від 04.01.06 р.),Кучер Г.С. ( дов. № 1555/1 від 07.07.06 р.)

Від відповідача-1: Льога Є.М. ( дов.№ 435 від 26.06.06 р.);

Від відповідача-2: не з'явився ;

Від третьої особи : Головко В.А. ( дов. № 7и-17/612 від 22.06.04 р. )

                                                                  

СУТЬ СПОРУ:

      Фонд комунальної власності м. Дніпродзержинська  ( позивач ) звернувся з позовом до Обласного комунального підприємства  «Дніпродзержинське бюро технічної інвентаризації»                     ( відповідач-1 )  та Дочірнього підприємства „Центр-Послуги” комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал” ( відповідач-2 ) про спонукання відповідача внести зміни до реєстру прав власності на нерухоме майно , шляхом реєстрації квартири № 1 , що розташована за адресою : м. Дніпродзержинськ ,                    вул. Лісопильна, буд. № 61 ; за територіальною громадою м. Дніпродзержинська .                               В подальшому позивач уточнив позовні вимоги та просив суд визнати за територіальною громадою міста Дніпродзержинська право власності на квартиру № 1 , що розташована за адресою : м. Дніпродзержинськ ,  вул. Лісопильна, буд. № 61 ; та зобов'язати Обласне комунальне підприємство  «Дніпродзержинське бюро технічної інвентаризації» зареєструвати за  територіальною громадою міста Дніпродзержинська право власності право власності на вищезазначену квартиру.   Позовні вимоги обґрунтовані посиланням позивача на ту обставину , що відповідно до Статуту Дочірнього підприємства „Центр-Послуги” комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал”   власником цього підприємства є територіальна громада м. Дніпродзержинська ; а рухоме та нерухоме майно , що є комунальною власністю міста і закріплене за підприємством , належить йому лише на правах господарського відання .Тобто єдиним суб'єктом  права комунальної власності є територіальна громада   м. Дніпродзержинська .

           

           Відповідач-1 ( Обласне комунальне підприємство  «Дніпродзержинське бюро технічної інвентаризації») проти задоволення позовних вимог не заперечував ; та у відзиві на позов зазначив , що МБТІ було здійснено  державну реєстрацію права власності на спірну квартиру за ДП „Центр-Послуги” комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал”   на підставі відповідного договору купівлі-продажу ,посвідченого приватним нотаріусом ,в якому відповідач-2 був зазначений як покупець. У відповідності із ст.44 Закону України  „Про нотаріат” правоздатність юридичних осіб , які беруть участь в угодах , перевіряється саме нотаріусом ; а згідно із приписами п.3.5. „Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно” забороняється тлумачення прав реєстратором. Окрім того відповідач зазначає , що відповідно до п.1.3. вищезазначеного положення  БТІ лише здійснює державну реєстрацію прав власності на нерухоме майно , та не може бути відповідачем за позовами про визнання права власності на об'єкт нерухомого майна ( про що  зазначено у Інформаційному листі ВГСУ від 31.01.01 р.  № 01-8/98 ) .

     Відповідач-2 ( Дочірнє підприємство „Центр-Послуги” комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал”) відзив на позов та витребувані судом матеріали не надав , явку повноважних представників до судових засідань тричі не забезпечив , незважаючи на ту обставину , що про час та місце судових засідань був своєчасно повідомлений судом ( про що свідчить наявне в матеріалах справи повідомлення про вручення 20.06.06 р. повноважній посадовій особі відповідача-2  копії ухвали суду про порушення провадження у справі ).

   Третя особа без самостійних позовних вимог на стороні позивача ( Дніпродзержинська міська рада Дніпропетровської області ) позовні вимоги підтримала в повному обсязі з підстав , зазначених в позовній заяві.

Вивчивши матеріали справи ,дослідивши наявні докази , заслухавши пояснення наявних представників сторін , господарський  суд ,-

ВСТАНОВИВ :

   25.12.03 р. між гр. Несторенко І.Б. ( продавець ) та Дочірнім підприємством „Центр-Послуги” комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал” ( покупець ) укладено договір купівлі-продажу квартири № 1 , що розташована за адресою : м. Дніпродзержинськ ,  вул. Лісопильна, буд. № 61. Договір посвідчено приватним нотаріусом Дніпродзержинського нотаріального округу –Дербіною Р.Є. При цьому нотаріус зазначив , що дієздатність сторін , їх повноваження перевірено .

23.03.04 р. Обласне комунальне підприємство  «Дніпродзержинське бюро технічної інвентаризації»на підставі вищезазначеного договору купівлі-продажу здійснило  державну реєстрацію права власності на спірну квартиру за ДП „Центр-Послуги” комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал”                 ( про що свідчить відповідний витяг  про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 23.03.04 р. № 3149112 ).

 Відповідно до Статуту Дочірнього підприємства „Центр-Послуги” комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал” : власником підприємства є територіальна громада м. Дніпродзержинська в особі Дніпродзержинської міської ради (  п.6.1.) ; засновником підприємства є Комунальне виробниче підприємство Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал” ( головне підприємство )                   ( п.6.2.) ; форма власності –комунальна ( п.6.3.) ; розмір статутного фонду дочірнього підприємства складає 150 000 грн. ( п.10.1.) ; головне підприємство повністю формує статутний фонд підприємства  , який складається із рухомого та нерухомого майна та грошових внесків               ( п.10.2. ) ; рухоме та нерухоме майно , що є комунальною власністю міста і закріплене за підприємством , належить йому на праві господарського відання ( п.16.1.).

 Відповідно до Статуту Комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал” : засновником підприємства  є Дніпродзержинська міська рада .Форма власності підприємства –комунальна ( загальні положення ) ; майно підприємства становлять основні та обігові кошти  ,а також цінності , вартість яких відображається у самостійному балансі підприємства ( п.4.1.) ; рухоме та нерухоме майно , що є комунальною власністю міста і закріплене за підприємством для виконання статутних завдань , належить йому на праві повного господарського відання ( п.4.2.) ; Фонд комунальної власності міста здійснює керівництво та контроль за належним використанням комунального майна ( п.4.8. ) .

  Відповідно до „Положення про фонд комунальної власності м. Дніпродзержинська ” : основними завданням фонду є виконання за дорученням ради повноважень власника комунального майна ( п.2.1.) ; згідно з п.п.2 п.2.2. фонд здійснює від імені міської ради правомочності щодо володіння , користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності , в т.ч. виконує всі майнові операції ( передачі об'єктів права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам , здача їх в оренду , лізинг, концесію , продаж і купівля ,міна ,передача під заставу , організація їх відчуження , підпис договорів , тощо. Фонд представляє інтереси територіальної громади , міської ради у відносинах з державними  органами , установами , підприємствами ( в тому числі в органах суду , господарського суду , прокуратури ) ,недержавними юридичними та фізичними  особами  ( п.3.4.) .

  Право власності - це врегульовані законом суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження майном. Право власності в Україні охороняється законом. Держава забезпечує стабільність правовідносин власності ( ст.2 Закону України “Про власність” ).Власник на свій розсуд володіє, користується і розпоряджається належним йому майном. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, що не суперечать закону. Він може використовувати майно для здійснення господарської та іншої, не забороненої законом, діяльності, зокрема, передавати його безоплатно або за плату у володіння і користування іншим особам. Всім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Держава безпосередньо не втручається в господарську діяльність суб'єктів права власності ( ст.4 Закону )  Цим Законом встановлюються основні положення про власність в Україні. Відносини власності, не врегульовані цим Законом, регулюються Цивільним кодексом України та іншими законодавчими актами ( ст.8 ). Згідно із ст.31 цього Закону до  державної  власності  в Україні належать загальнодержавна (республіканська) власність і власність адміністративно-територіальних одиниць (комунальна власність). Суб'єктами    права     комунальної     власності     є адміністративно-територіальні одиниці в особі обласних, районних, міських, селищних, сільських Рад народних депутатів ( ст.32 ) . Управління державним майном від імені народу (населення адміністративно-територіальної одиниці) здійснює відповідно Верховна Рада України і місцеві Ради народних депутатів України, а також уповноважені ними державні органи. Державні органи, уповноважені управляти державним майном, вирішують питання створення підприємств і визначення цілей їх діяльності, реорганізації і ліквідації, здійснюють контроль за ефективністю використання і схоронністю довіреного їм державного майна та інші правомочності відповідно до законодавчих актів України ( ст.33 ) . Об'єктами  права  комунальної  власності  є   майно,   що забезпечує діяльність відповідних Рад і утворюваних ними органів; кошти місцевих бюджетів, державний житловий фонд, об'єкти житлово-комунального господарства; майно закладів народної освіти, культури, охорони здоров'я, торгівлі, побутового обслуговування; майно підприємств; місцеві енергетичні системи, транспорт, системи зв'язку та інформації, включаючи націоналізоване майно, передане відповідним підприємствам, установам, організаціям; а також інше майно, необхідне для забезпечення економічного і соціального розвитку відповідної території. У комунальній власності перебуває також майно, передане у власність області, району чи іншої адміністративно-територіальної одиниці іншими суб'єктами права власності ( ст.35 ). Україна законодавчо забезпечує громадянам, організаціям та іншим власникам рівні умови захисту права власності. Власник може вимагати усунення будь-яких порушень його права, хоч би ці порушення і не були поєднані з позбавленням володіння, і відшкодування завданих цим збитків. Захист права власності здійснюється судом, арбітражним судом або третейським судом ( ст.48 Закону ) .

  

 У комунальній власності є  майно,  у  тому  числі  грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого                                  самоврядування ( ст.327 ЦК України ).

Відповідно до приписів ст.78 ГК України : комунальне унітарне підприємство утворюється  компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління. Орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами. Майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або  на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).

Відповідно до приписів Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” : первинним  суб'єктом  місцевого  самоврядування,  основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста ( ст.6 ) ; сільські,   селищні,  міські  ради  є  органами  місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та   здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами ( ст.10 ) ; матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є  рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних  і  обласних  рад ( ст.16 ) ; відносини органів місцевого самоврядування з  підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх  підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування (ст.17) ;

територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом . Органи місцевого самоврядування від імені та  в  інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду ; право   комунальної   власності   територіальної   громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб'єктів. Об'єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб'єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом  ( ст.60 ) .

 Системний правовий аналіз вищезазначених нормативних актів та статутних документів Фонду комунальної власності м. Дніпродзержинська  , Дочірнього підприємства „Центр-Послуги” комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал” та Комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал” свідчить про те , що нерухоме майно може перебувати  у комунального підприємства  лише на праві господарського відання або  на праві оперативного управління ; а належати  воно повинне виключно територіальній громаді м. Дніпродзержинська в особі Дніпродзержинської міської ради - на праві комунальної власності.

        А тому приватний нотаріус Дніпродзержинського нотаріального округу –Дербіна Р.Є. , без належних правових підстав зазначила під час нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу спірної квартири , що власником цього нерухомого майна є Дочірнє підприємство „Центр-Послуги” комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал”.

  Обласним комунальним підприємством  «Дніпродзержинське бюро технічної інвентаризації» було здійснено  державну реєстрацію права власності на спірну квартиру за ДП „Центр-Послуги” комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал” на підставі вищезазначеного договору купівлі-продажу , посвідченого приватним нотаріусом ,в якому відповідач-2 був зазначений як покупець ;  відповідно до вимог „Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно”  .Виключний перелік підстав ( обставин ) , за наявності яких у   реєстрації   прав  на  нерухоме  майно  може  бути відмовлено, наведено в п.3.3. Положення ; а тому відповідач-1 не мав законних підстав відмовити у здійсненні реєстрації права власності на вищезазначену квартиру за наявності посвідченого нотаріально договору купівлі-продажу .

 Враховуючи наведене , господарський суд знаходить достатньо правових підстав для задоволення позовних вимог позивача в повному обсязі . Вирішуючи питання про розподіл судових витрат , керуючись вимогами ст.49 ГПК України , та враховуючи ту обставину , що спір виник внаслідок неправильних дій ДП „Центр-Послуги” комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал”; суд вважає за необхідне покласти на відповідача-2 всі судові витрати.

        На підставі викладеного ,керуючись вимогами  Закону України „Про власність” , Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”; ст. 327 ЦК України ; ст. 78 ГК України;  „Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно” ;ст.ст. 49,75,82-85 ГПК України , господарський суд ,-

ВИРІШИВ :

 1. Визнати за територіальною громадою міста Дніпродзержинська в особі Дніпродзержинської міської ради ( 51931, м. Дніпродзержинськ ,пл.. Дзержинського ,2 ; код ЄДРПОУ 24604168 ) право власності на квартиру № 1 , що розташована за адресою : м. Дніпродзержинськ ,  вул. Лісопильна, буд. № 61 .

2.   Зобов'язати відповідача –Обласне комунальне підприємство  „Дніпродзержинське  бюро технічної інвентаризації” ( 51925, м. Дніпродзержинськ , вул. Кірова,9, код ЄДРПОУ                   03341782 ), в 5 –денний термін з моменту набрання рішення законної сили , зареєструвати за територіальною громадою міста Дніпродзержинська в особі Дніпродзержинської міської ради                   ( 51931, м. Дніпродзержинськ ,пл.. Дзержинського ,2 ; код ЄДРПОУ 24604168 ) право власності на квартиру № 1 , що розташована за адресою : м. Дніпродзержинськ ,  вул. Лісопильна,                  буд. № 61 .

3. Стягнути з відповідача-2 : Дочірнього підприємства „Центр-Послуги” комунального виробничого підприємства Дніпродзержинської міської ради „Дніпродзержинськводоканал”                 ( 51931, м. Дніпродзержинськ ,вул.. Широка,буд.16 ; код ЄДРПОУ 32401154 ) на користь позивача - Фонду комунальної власності м. Дніпродзержинська ( 51931 , м. Дніпродзержинськ, пл. Дзержинського , 2 ; пот./ рах. № 35411004002550, в УДКУ в Дніпропетровській області , МФО 805012, код ЄДРПОУ 2026896 ) : 170,77 грн. – витрат на сплату держмита та 118,00 грн. –витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу .

    Видати відповідні накази після набрання рішенням чинності.

Суддя                                                                                                      Васильєв О.Ю.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення11.07.2006
Оприлюднено22.08.2007
Номер документу237002
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —32/196

Ухвала від 17.02.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Грабован Л.І.

Ухвала від 03.02.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Грабован Л.І.

Рішення від 10.01.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 17.11.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна О.М.

Ухвала від 19.10.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна О.М.

Постанова від 31.08.2010

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Кузнецова Ірина Леонідівна

Ухвала від 20.07.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 02.07.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 02.09.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв О.Ю.

Ухвала від 10.09.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні