ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"04" травня 2012 р. Справа № 17/195-10
За позовом Державної екологічної інспекції в Київській області
до Закритого акціонерного товариства „МакарОВО"
про стягнення 46 824,17грн.
Суддя Горбасенко П.В.
За участю представників:
від позивача ОСОБА_1 (дов. від 05.01.2012р.);
від відповідача не з'явилися.
Обставини справи:
Державна екологічна інспекція в Київській області (далі - позивач) звернулась з позовом до Закритого акціонерного товариства „МакарОВО" (далі - відповідач) про стягнення 46 824,17грн.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що інспектором Державної екологічної інспекції в Київській області було проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Закритим акціонерним товариством „МакарОВО" та встановлено, що відповідачем здійснювалося самовільне водокористування без відповідного дозволу за період з 01.01.2009р. по 01.07.2010р. У зв'язку з викладеним, позивач просить суд стягнути з відповідача 46 824,17грн. збитків, завданих державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства.
Ухвалою господарського суду Київської області від 29.10.2010р. порушено провадження у справі № 17/195-10, розгляд справи призначено на 08.11.2011р.
Ухвалами господарського суду Київської області від 08.11.2010р. та 19.11.2010р. розгляд справи відкладено на 19.11.2010р. та 26.11.2010р.
Ухвалою господарського суду Київської області від 26.11.2010р. зупинено провадження у справі № 17/195-10 до розгляду Київським окружним адміністративним судом справи № 2-а-9557/10/1070 за позовом Закритого акціонерного товариства „Макарово" до Державної екологічної інспекції в Київській області про визнання протиправними дій.
Ухвалою господарського суду Київської області від 13.04.2012р. поновлено провадження у справі № 17/195-10, розгляд справи призначено на 23.04.2012р.
Ухвалою господарського суду Київської області від 23.04.2012р. розгляд справи відкладено на 04.05.2012р.
У судовому засіданні 04.05.2012р. представник позивача підтримав позов повністю.
Представник відповідача в судові засідання 23.04.2012р. та 04.05.2012р. не з'явився, витребувані судом документи не надав, хоча про час та місце розгляду даної справи був повідомлений належним чином.
Враховуючи, що неявка відповідача в судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті, суд вважає за можливе здійснити розгляд справи за наявними в ній матеріалами за відсутності представника відповідача.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні в ній докази, оцінивши їх в сукупності та заслухавши пояснення представника позивача, суд
встановив:
01.09.2010 року Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Київській області було проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Закритим акціонерним товариством „МакарОВО".
За результатами перевірки було складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 01.09.2010р. (а.с. 10), відповідно до якого встановлено, що Закритим акціонерним товариством „МакарОВО" за період з 01.01.2009р. по 01.07.2010р. здійснювалося самовільне водокористування без спеціального дозволу, що суперечить статтям 44, 49, 50 Водного кодексу України, а також ст. 38 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища".
Суд встановив, що відповідачем вказані дії позивача оскаржено в судовому порядку.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 10.03.2011р., залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 01.12.2012р., відмовлено у задоволенні адміністративного позову Закритого акціонерного товариства „МакарОВО" до Державної екологічної інспекції в Київській області про визнання протиправними дій державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища в Київській області Гордієнка В.М. при проведенні 01.09.2010 року позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства та складання акту перевірки № 405 від 01.09.2010р.
Відповідно до звітів про використання води за 2009р. та 1, 2 квартали 2010р. (а.с. 28-33) та журналів обліку забірної води по ЗАТ „МакарОВО" (а.с. 21-26), за період самовільного водокористування з 01.01.2009р. по 01.07.2010р. відповідачем видобуто 5 835,92 м 3 води, зокрема: 2 547,32 м 3 води за період з 01.01.2009р. по 24.08.2009р. та 3 288,60 м 3 води за період з 25.08.2009р. по 01.07.2010р.
Постановою Державної екологічної інспекції у Київській області про накладення адміністративного стягнення № 001598 від 01.09.2010р. (а.с. 15) на генерального директора відповідача -ОСОБА_3 накладено адміністративне стягнення у розмірі 136грн. за порушення ч. 1 ст. 48 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
10.09.2010р. Державною екологічною інспекцією в Київській області було надіслано на адресу відповідача претензію № 119 від 08.09.2010р. (а.с. 17) з пропозицією добровільно відшкодувати державі збитки, завдані порушенням природоохоронного законодавства у сумі 46 824,17грн., яка 22.09.2009р. отримана представником останнього -Кириленко, що підтверджується підписом останнього на повідомленні про вручення поштового відправлення (а.с. 19). Відповідач вказану претензію залишив без відповіді та задоволення.
Предметом позову є вимога про стягнення 46 824,17грн. збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного використання води із підземних джерел.
Державне управління в галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюють Кабінет Міністрів України, Ради та їх виконавчі і розпорядчі органи, а також спеціально уповноважені на те державні органи по охороні навколишнього природного середовища і використанню природних ресурсів та інші державні органи відповідно до законодавства України; спеціально уповноваженими державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів у республіці є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органи на місцях та інші державні органи, до компетенції яких законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій, як це передбачено частинами 2, 3 статті 16 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" (далі -Закон).
Згідно статті 20 Закону до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать: державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, дотриманням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об'єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі, а також за додержанням норм екологічної безпеки (підпункт б частини 1 статті 20 Закону); подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища; складання протоколів та розгляд справ про адміністративні правопорушення в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів (підпункти з, и частини 1 статті 20 Закону).
Відповідно до пункту 1 Положення „Про Державну екологічну інспекцію в Київській області" (далі -Положення), затвердженого Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 55 від 19.02.2007р., державна екологічна інспекція в Київській області є спеціальним підрозділом Мінприроди, який підзвітний та підконтрольний в частині здійснення державного контролю Державній екологічній інспекції; інспекція в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки на території Київської області.
Інспекція має право обстежувати у встановленому порядку підприємства, установи і організації з метою перевірки додержання ними вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, відтворення та охорону природних ресурсів; перевіряти документи на право спеціального використання природних ресурсів (ліцензії, дозволи); складати акти перевірок і протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати справи про адміністративні правопорушення у межах повноважень, визначених законом; давати обов'язкові для виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до її повноважень; уживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів та подавати позови про відшкодування втрат і збитків, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища (підпункти 1, 5, 6, 7, 9 пункту 5 Положення).
Відповідно до ч. 4 ст. 148 Господарського кодексу України правовий режим використання окремих видів природних ресурсів (вод) встановлюється законами.
Частина 1 статті 149 ГК України передбачає, що суб'єкти господарювання використовують у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього Кодексу та інших законів.
Згідно ст. 151 ГК України суб'єктам господарювання для здійснення господарської діяльності надаються в користування на підставі спеціальних дозволів (рішень) уповноважених державою органів природні ресурси (в тому числі за плату або на інших умовах). Із даними нормами узгоджується і ст. 49 ВК України, якою передбачено здійснення спеціального водокористування на підставі дозволу.
Згідно пункту 9 статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб (стаття 48 Водного кодексу України).
Відповідно до частин 1, 3 та 6 статті 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу; видача дозволу на спеціальне водокористування здійснюється за клопотанням водокористувача з обгрунтуванням потреби у воді, погодженим з державними органами водного господарства - в разі використання поверхневих вод, державними органами геології - в разі використання підземних вод та державними органами охорони здоров'я - в разі використання водних об'єктів, віднесених до категорії лікувальних; спеціальне водокористування є платним.
Крім того, органами, які видали дозвіл на спеціальне водокористування, встановлюються строки спеціального водокористування (частина 1 статті 50 Водного кодексу України).
Як передбачено частиною 1 та пунктом 6 частини 3 статті 110 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України; відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування.
Відповідно до статті 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.
Частиною 1 статті 68 Закону передбачено, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.
Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів; підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України (пункт „з" частини 2 та частина 4 статті 68 Закону).
В частині 1 статті 69 Закону зафіксовано, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Відповідно до пункту 1.6 роз'яснення президії Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища" № 02-5/744 від 27.06.2001р., вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, господарському суду слід виходити з презумпції вини правопорушника (стаття 1166 Цивільного кодексу України). Отже позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу, навпаки, відповідач повинен довести, що у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди.
Суд встановив, що відповідачем за період з 01.01.2009р. по 01.07.2010р. видобуто без спеціального дозволу 5 835,92 м 3 води, зокрема: 2 547,32 м 3 води за період з 01.01.2009р. по 24.08.2009р. та 3 288,60 м 3 води за період з 25.08.2009р. по 01.07.2010р., що підтверджується актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 01.09.2010р. (а.с. 10) звітами про використання води за 2009р. та 1, 2 квартали 2010р. (а.с. 28-33) та журналами обліку забірної води по ЗАТ „МакарОВО" (а.с. 21-26); акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 01.09.2010р. відповідачем оскаржено в судовому порядку. Постановою Київського окружного адміністративного суду від 10.03.2011р., залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 01.12.2012р., відмовлено у задоволенні адміністративного позову Закритого акціонерного товариства „МакарОВО" до Державної екологічної інспекції в Київській області про визнання протиправними дій державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища в Київській області Гордієнка В.М. при проведенні 01.09.2010 року позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства та складання акту перевірки № 405 від 01.09.2010р.
Судом встановлено, що нарахування позивачем збитків за самовільне водокористування відповідача за період з 01.01.2009р. по 24.08.2009р. у сумі 589,45грн. здійснювалося згідно Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Мінекобезпеки України № 37 від 18.05.1995р., та зареєстрованої в Мінюсті України за № 162/698 від 01.06.1995р. (втратила чинність 25.08.2009р.).
Згідно п. 6.1. Методики № 37 від 18.05.1995р. при самовільному водокористуванні збитки розраховуються за формулою: Зс.б. = W х Тар., де W - об'єми води при самовільному водокористуванні, куб. м; Тар. - діючі на час порушення тарифи на воду в одиницях національної валюти за 1 куб. м.
Відповідно до Нормативів збору за спеціальне водокористування в частині використання підземних вод Додатку № 2 до Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів з питань оподаткування" № 309-VI від 03.06.2008р. для території Макарівського району Київської області встановлений збір в розмірі 16,08 коп./куб.м.
Законом України про внесення змін до Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів" № 798-VI від 25.12.2008р. до тарифу застосовується 1,439 -коефіцієнт до нормативу збору за спеціальне водокористування в частині використання підземних вод.
Враховуючи вищевикладене, суд здійснив перерахунок збитків, завданих самовільним використанням відповідачем водних ресурсів за період з 01.01.2009р. по 24.08.2009р. наступним чином: З с.б. = 2 547,32 * (0,1608*1,439) = 589,45грн.
Відтак, нарахування позивачем збитків, завданих самовільним використанням відповідачем водних ресурсів за період з 01.01.2009р. по 24.08.2009р. у сумі 589,45грн. є правомірним та обгрунтованим.
Крім того, позивачем здійснено нарахування збитків за самовільне водокористування відповідача за період з 25.08.2009р. по 01.07.2010р. у сумі 46 237,72грн. згідно Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 389 від 20.07.2009р. (в редакції, яка діяла за період з 25.08.2009р. по 07.08.2011р.).
Згідно п. 9.1. Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Мінприроди України № 389 від 20.07.2009р. розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів без дозволу на спеціальне водокористування та порушенням умов водокористування, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування (крім прісних підземних вод глибиною більше 20 м.), грн., здійснюється за формулою Зсам = 100 х W х Тар, де W - об'єм води, що використана самовільно без дозволу на спеціальне водокористування або з порушенням умов водокористування, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування, м 3 ; Тар - норматив збору за спеціальне водокористування, грн/м 3 , що діє в регіоні на момент виявлення порушення.
Суд встановив, що як вбачається з акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 01.09.2010р. (а.с. 10) відповідач самовільно видобував водні ресурси з 3 свердловин глибиною 78м., 70м. та 64м.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що формула зазначена у пункті 9.1. Методики № 389 в редакції, яка діяла за період з 25.08.2009р. по 07.08.2011р., не може бути застосована у спірних правовідносинах, оскільки за вказаною формулою здійснюється розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів без дозволу на спеціальне водокористування та порушення умов водокористування, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування (крім прісних підземних вод глибиною більше 20м.).
З огляду на наведене суд дійшов висновку, про недоведеність завдання державі збитків у розмірі 46 237,72грн. і необґрунтованість позовних вимог про стягнення вказаної суми.
Аналогічна позиція міститься у постановах Вищого господарського суду України від 31.08.2011р. та 19.09.2011р. у справах № 50/40 та № 2/149-10 відповідно.
Відтак, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення 589,45грн., завданих відповідачем державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства є обґрунтованими, підтверджуються наявними в матеріалах справи доказами і відповідно підлягають задоволенню.
Приписами ч. 3 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що судовий збір, від сплати якого позивач звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.
Оскільки, відповідач не звільнений від сплати судового збору згідно ст. 5 Закону України „Про судовий збір" витрати по сплаті судового збору, відповідно до статей 44, 49 ГПК України, покладаються судом на відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Закритого акціонерного товариства „МакарОВО" (08004, Київська обл., Макарівський район, село Калинівка, вул. Київська, буд. 43; код ЄДРПОУ 33801524) на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету в Головному управлінні Державного казначейства України в Київській області, МФО 821018, код ЄДРПОУ 23569547, отримувач: Калинівська сільська рада Київської області, по коду бюджетної класифікації 24062100 „Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності" 589 (п'ятсот вісімдесят дев'ять гривень) 45 коп. збитків.
3. У задоволенні решти позову -відмовити.
4. Стягнути з Закритого акціонерного товариства „МакарОВО" (08004, Київська обл., Макарівський район, село Калинівка, вул. Київська, буд. 43; код ЄДРПОУ 33801524) в доход Державного бюджету України 5 (п'ять гривень) 89 коп. державного мита та 2 (дві гривні) 97 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено: 07.05.2012р.
Суддя П.В. Горбасенко
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 04.05.2012 |
Оприлюднено | 14.05.2012 |
Номер документу | 23914563 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Горбасенко П.В.
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Тищик Ірина Валентинівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні