Постанова
від 15.05.2012 по справі 5010/528/2011-б-13/12
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" травня 2012 р. Справа № 5010/528/2011-Б-13/12

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Ткаченко Н.Г. (головуючого), Катеринчук Л.Й. (доповідача), Коробенка Г.П. розглянувши касаційну скаргу ТОВ "Український промисловий банк" на постанову та ухвалу Львівського апеляційного господарського суду від 07.12.2011 року господарського суду Івано-Франківської області від 18.10.2011 року у справі господарського суду№ 5010/528/2011-Б-13/12 Івано-Франківської області за заявоюТОВ "С.В.Кар" доТОВ "С.В.Кар" провизнання банкрутом ліквідаторЮрків В.В. в судовому засіданні взяли участь представники :

від ТОВ "Український промисловий банк":ОСОБА_5 (довіреність від 26.03.2012 року № 47-10/12) від боржника:не з'явився від Генеральної прокуратури України: Громадський С.О.

17.03.2011року ухвалою господарського суду Івано-Франківської області порушено провадження у справі про банкрутство ТзОВ "С.В.Кар" за заявою директора боржника Кулікова С.В. з урахуванням особливостей провадження за статтею 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі -закону).

Постановою суду 24.03.2011року боржника визнано банкрутом, введено щодо нього процедуру ліквідації, призначено ліквідатором Юрківа В.В. (том 1, а.с. 32) .

07.04.2011року в газеті "Урядовий кур'єр" № 63(5063) було опубліковано оголошення про визнання банкрутом боржника, введення ліквідаційної процедури та призначення ліквідатором боржника Юрківа В.В.

18.10.2011 року ухвалою господарського суду Івано-Франківської області відмовлено в задоволенні клопотання ТОВ "Укрпромбанк" про продовження строків ліквідаційної процедури, затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс боржника, визнано вимоги по заробітній платі перед звільненими працівниками товариства в сумі 3694,21грн., як реєстрові вимоги другої черги; Державної податкової інспекції в місті Івано-Франківську в сумі 311486 грн. 03коп., який виник по податках, зборах і обов'язкових платежах; Управління Пенсійного фонду України в місті Івано-Франківську по сплаті заборгованості в сумі 18153 грн. 47коп.; Івано-Франківського обласного центру зайнятості (по сплаті страхових внесків в сумі 134грн. 14 коп.; Відділення виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків виробництві та професійних захворювань в місті Івано-Франківську по сплаті заборгованості в сумі 45 грн.75 коп.; Івано-Франківського обласного відділення фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (Івано-Франківська міська виконавча дирекція) по сплаті заборгованості в сумі 140 грн. 50 коп.; ТзОВ "Український промисловий банк" по сплаті заборгованості за кредитним договором в сумі 3 818 992 грн. 50 коп. не задоволені за відсутністю майна боржника та вимоги, заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання вважати погашеними та такими, що підлягають списанню. Затверджено звіт про роботу ліквідатора Юрківа В.В. Затверджено звіт про оплату послуг ліквідатора Юрківа В.В. Припинено провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "С.В.Кар".

Не погоджуючись з ухвалою суду першої інстанції від 18.10.2011року кредитор боржника ТзОВ "Укрпромбанк" звернувся з апеляційною скаргою до Львівського апеляційного господарського суду, в якій зазначав про незаконне проведення ліквідаційної процедури ліквідатором боржника Юрківим В.В., зокрема, неподання ліквідатором суду реєстру вимог кредиторів, внаслідок чого реєстр вимог кредиторів не було затверджено судом першої інстанції в ході ліквідаційної процедури. Скаржник зазначав, що діями ліквідатора його було усунуто від участі в ліквідаційній процедурі боржника, як кредитора з переважаючою кількістю голосів та заставодержателя майна боржника, що на його думку було порушенням статей 51, 14 Закону. Також, скаржник зазначав про те, що 01.08.2011року він звернувся з скаргою на дії ліквідатора боржника Юрківа В.В., однак в порушення частини 4 статті 24 Закону, суд не призначив зазначеної скарги до розгляду, а затвердив звіт ліквідатора, ліквідаційний баланс боржника та припинив провадження у справі, не розглянувши по суті подану ним скаргу на дії ліквідатора боржника Юрківа В.В.

Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 07.12.2011року апеляційну скаргу ТзОВ "Укрпромбанк" залишено без задоволення, ухвалу господарського суду Івано-Франківської області від 18.10.2011року залишено без змін.

Не погоджуючись з прийнятими постановою апеляційного суду від 07.12.2011року та ухвалою суду першої інстанції від 18.10.2011року кредитор ТзОВ "Укрпромбанк" в особі ліквідатора Раєвського К.Є. звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій зазначав про порушення судами статей 3-1, 22, 29, 30, 51 Закону та статей 1, 4-2, 4-3, 4-7, 32, 34, Господарського процесуального кодексу України.

Колегія суддів Вищого господарського суду України, переглянувши у касаційному порядку постанову суду апеляційної інстанції та ухвалу суду першої інстанції на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування судами норм матеріального та процесуального права, вислухавши представників учасників провадження у справі про банкрутство та Генеральної прокуратури України, дійшла висновку про часткове задоволення касаційної скарги, виходячи з такого.

Відповідно до частини 2 статті 4 1 Господарського процесуального кодексу України, провадження у справах про банкрутство здійснюється у порядку, передбаченому цим кодексом з врахуванням вимог Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», норми якого, як спеціальні норми права, превалюють у застосуванні над загальними нормами Господарського процесуального кодексу України.

Частиною 4 статті 24 Закону передбачено, що у ліквідаційній процедурі господарський суд розглядає скарги на дії учасників ліквідаційної процедури.

Частиною 1 статті 25 Закону до повноважень ліквідатора віднесено вжиття заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб.

Частинами 1, 3, 6 статті 30 Закону визначено, що після проведення інвентаризації та оцінки майна банкрута ліквідатор розпочинає продаж майна банкрута на відкритих торгах, якщо комітетом кредиторів не встановлено інший порядок продажу майна банкрута. У разі надходження двох і більше пропозицій щодо придбання майна банкрута ліквідатор проводить конкурс (аукціон). Порядок проведення конкурсу (аукціону) визначається згідно із Законом України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)". Уступка вимог банкрута здійснюється в порядку, передбаченому цивільним законодавством України, за згодою комітету кредиторів. Ліквідатор має право виставити на відкриті торги вимоги банкрута, якщо інший порядок продажу (уступки) вимог банкрута не встановлено комітетом кредиторів.

Згідно з частинами 1, 2, 5 статті 32 Закону, після завершення усіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: показники виявленої ліквідаційної маси (дані її інвентаризації); відомості про реалізацію об'єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу; копії договорів купівлі-продажу та акти приймання -передачі майна; реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, які підтверджують погашення вимог кредиторів.

Господарський суд після заслуховування звіту ліквідатора та думки членів комітету кредиторів або окремих кредиторів виносить ухвалу про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу.

Якщо за результатами ліквідаційного балансу після задоволення вимог кредиторів не залишилося майна, господарський суд виносить ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута. Копія цієї ухвали направляється органу, який здійснив державну реєстрацію юридичної особи - банкрута, та органам державної статистики для виключення юридичної особи з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, а також власнику (органу, уповноваженому управляти майном), органам державної податкової служби за місцезнаходженням банкрута.

Якщо ліквідатор не виявив майнових активів, що підлягають включенню до ліквідаційної маси, він зобов'язаний подати господарському суду ліквідаційний баланс, який засвідчує відсутність у банкрута майна.

Отже, розгляд звіту ліквідатора, затвердження ліквідаційного балансу та прийняття рішення про ліквідацію боржника повинні проводитися судом після вчинення ним усіх дій, які необхідно здійснити в ході ліквідаційної процедури, в тому числі після розгляду скарг на дії ліквідатора боржника відповідно до частини 4 статті 24 Закону, такий розгляд відбувається в судовому засіданні та за належного повідомлення про судове засідання всіх учасників провадження у справі про банкрутство .

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено порушення провадження у справі про банкрутство та визнання боржника банкрутом у першому судовому засіданні після порушення провадження у справі з урахуванням особливостей провадження згідно статті 51 Закону.

Також судами встановлено тривалість ліквідаційної процедури з 24.03.2011року (момент винесення постанови про визнання боржника банкрутом) по 18.10.2011року (момент затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу та припинення провадження у справі), що в цілому склало неповних 7 місяців.

Матеріалами справи підтверджується подання кредитором ТзОВ "Укрпромбанк" 05.08.2011року до суду першої інстанції скарги №7430 на дії ліквідатора боржника Юрківа В.В., в якій скаржник наполягав на незаконності дій ліквідатора боржника при формуванні реєстру вимог кредиторів та просив надати такий реєстр суду для його затвердження в ході ліквідаційної процедури судом, просив зобов'язати ліквідатора Юрківа В.В. надати суду та всім кредиторам звіт про свою діяльність в ході ліквідаційної процедури, копію Акту інвентаризації майна боржника, копію звіту про результати оцінки нерухомого майна боржника (автокомплексу "С.В.Кар", розташованому в м. Івано-Франківську, Калуське шосе, 7, на земельній ділянці, площею 455,7 кв.м), копії оголошення в засобах масової інформації про порядок продажу зазначеного майна, склад, умови та строки його придбання, протоколу проведення відкритих торгів (аукціону) з реалізації майна та договору купівлі-продажу зазначеного майна.

Однак, в порушення частини 4 статті 24 Закону, суд не призначив зазначеної скарги до розгляду в ході ліквідаційної процедури.

Матеріалами справи підтверджується подання 18.10.2011року до суду Звіту ліквідатора Юрківа В.В. за наслідками ліквідаційної процедури боржника, без зазначення та опису наданих ліквідатором додатків до звіту (том 2, а.с. 66-71 ) .

Досліджуючи повноту дій ліквідатора Юрківа В.В. в ході ліквідаційної процедури, суди встановили, що 18.10.2011року до господарського суду Івано-Франківської області було подано Звіт ліквідатора Юрківа В.В. за наслідками ліквідаційної процедури боржника з додатками (том 2, а.с. 65-152).

Оцінюючи повноту дій ліквідатора Юрківа В.В. в ході проведеної ним ліквідаційної процедури та повноту обов'язкових додатків до звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу суди першої та апеляційної інстанцій не звернули уваги на те, що ліквідатором не надано акта інвентаризації майна боржника, складеного після введення ліквідаційної процедури, як доказу визначення ліквідатором показників виявленої ліквідаційної маси; не надано реєстру вимог кредиторів боржника з даними про погашення таких вимог в ліквідаційній процедурі; не надано доказів визначення активів боржника згідно запитів до органів, які реєструють обтяження рухомого та нерухомого майна боржника; не надано доказів визначення корпоративних прав боржника в інших юридичних особах, шляхом надіслання відповідних запитів до державного реєстратора (органів статистики); не надано доказів реалізації майнових прав боржника, в той час, як згідно постанови про визнання боржника банкрутом від 24.03.2011року судом було встановлено наявність дебіторської заборгованості (грошових вимог боржника до третіх осіб) на суму 193,1 тис. грн. (том 1, а.с. 32). Зазначені додатки до звіту ліквідатора є обов'язковими відповідно до частини 1 статті 32 Закону.

За таких обставин висновки судів про належне проведення ліквідаційної процедури ліквідатором є передчасними та такими що прийняті з порушенням частини 4 статті 24 Закону та частини 1 статті 32 Закону.

Також колегія суддів Вищого господарського суду України зазначає про те, що доводи скаржника про неналежну оцінку майна боржника в ході ліквідаційної процедури та недотримання ліквідатором порядку реалізації майна боржника відповідно до статті 30 Закону повинні розглядатися судом, який здійснює провадження у справі про банкрутство в ході розгляду скарг на дії ліквідатора або в судовому засіданні при затвердженні звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу, оскільки такі дії ліквідатора є складовою частиною проведеної ним ліквідаційної процедури.

З огляду на таке, висновки апеляційного суду про те, що належність проведення оцінки майна боржника не може здійснюватися судом в межах справи про банкрутство є помилковими.

З урахуванням викладеного, рішення судів першої та апеляційної інстанцій про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу та припинення провадження у справі про банкрутство ліквідацією боржника не можна вважати законними та обґрунтованими, їх слід скасувати, направивши справу на новий розгляд на стадії ліквідаційної процедури. При новому розгляді справи суду належить розглянути скаргу на дії ліквідатора боржника, зобов'язати ліквідатора боржника вчинити всі дії, пов'язані з виявленням активів боржника (дебіторської заборгованості, корпоративних прав), зобов'язати ліквідатора надати суду реєстр вимог кредиторів боржника, визнаних в ході проведення ліквідаційної процедури, ліквідаційний баланс з усіма передбаченими законом про банкрутство додатками, за відсутності інших підстав для припинення провадження у справі про банкрутство .

Колегія суддів Вищого господарського суду України зазначає про те, що кредитори боржника, чиї вимоги визнані у справі про банкрутство, відповідно до статті 16 Закону вправі провести збори кредиторів, і за власною ініціативою, та сформувати комітет кредиторів боржника, як сторону у справі про банкрутство, оскільки особливостями провадження за статтею 51 Закону не обмежено право кредиторів боржника на формування органу представництва інтересів кредиторів у справі про банкрутство.

На підставі викладеного та керуючись статтями 111-5, 111-7, 111-9 -111-11 Господарського процесуального кодексу України Вищий господарський суд України,

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу ТОВ "Український промисловий банк" задовольнити.

2. Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 07.12.2011 року та ухвалу господарського суду Івано-Франківської області від 18.10.2011 року у справі № 5010/528/2011-Б-13/12 скасувати.

Справу № 5010/528/2011-Б-13/12 направити на новий розгляд до господарського суду Івано-Франківської області на стадії ліквідаційної процедури.

Головуючий Н. Ткаченко

Судді Л. Катеринчук

Г. Коробенко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення15.05.2012
Оприлюднено21.05.2012
Номер документу24054066
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5010/528/2011-б-13/12

Постанова від 14.06.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Панова I. Ю.

Ухвала від 17.11.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Желік М.Б.

Ухвала від 26.06.2012

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Валєєва Т. Е.

Постанова від 22.01.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Панова I. Ю.

Ухвала від 27.12.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Панова I. Ю.

Постанова від 06.11.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Михалюк О.В.

Ухвала від 17.10.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Михалюк О.В.

Ухвала від 09.08.2012

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Валєєва Т. Е.

Постанова від 15.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Катеринчук Л.Й.

Ухвала від 24.04.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Катеринчук Л.Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні