26/326
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел.230-31-34
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
справа № 26/326
02.10.08 р.
За позовом Міжрайонного природоохоронного прокурора Київської області в інтересах держави в особі Управління з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області.
До Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Терріт»
про стягнення 3 889,54 грн.
Суддя Пінчук В.І.
Представники:
Від позивача Бондаренко І.П. –предст.
Від відповідача Хімка М.І –предст.
Від прокуратури Івашин О.Є –ст. поміч. прокурора
Рішення прийняте 02.10.2008 р., оскільки в судовому засіданні 18.09.2008 р, розгляд справи відкладався відповідно до п. 1 ст. 77 ГПК України.
Обставини справи:
Прокурор звернувся до суду в інтересах держави в особі Управління з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області з позовною заявою про стягнення з відповідача 3 889, 54 грн. шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу.
Відповідач у відзиві на позовну заяву проти позовних вимог прокурора заперечує та просить суд відмовити в задоволенні позову.
Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд,
В С Т А Н О В И В:
Міжрайонною природоохоронною прокуратурою Київської області було проведено перевірку з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області щодо законності зняття родючого шару ґрунту на об‘єкті будівництва на земельній ділянці орієнтованою площею 0,3 га, що знаходиться біля автошляху Київ –Одеса в смт. Глеваха, Васильківського району Київської області.
В результаті перевірки було встановлено, що земельна ділянка площею 0,2680 га на території Глевахівської сільської ради Васильківського району Київської області надана Товариству з обмеженою відповідальністю «Терріт»(відповідачу), згідно державного акту про право власності на земельну ділянку серії ЯД № 673442 від 20.09.2006 р. з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.
Вході проведення будівельних робіт на вказаній земельній ділянці було знято родючий шар ґрунту.
Свої вимоги прокурор обґрунтовує тим, що відповідач в порушення ст. 168 Земельного кодексу України, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища »від 25 червня 1991 року № 1264-ХІІ, «Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву ( родючого шару ) земельних ділянок », затвердженого наказом Держкомзему України від 04.01.2005 р. № 1, здійснив зняття родючого шару ґрунту на земельній ділянці площею 0,3 га без дотримання спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву ( родючого шару ґрунту ) і внаслідок чого державі було заподіяно шкоду в розмірі 3889, 54 грн.
Разом з тим, як було встановлено судом, прокуратурою не було з‘ясовано, чи цей ґрунтовий покрив є родючим шаром, що він знищений чи зіпсований, також не було з‘ясовано конкретний розмір знищеного ґрунтованого покриву, місцезнаходження знятого ґрунтового покриву, правомірність застосування у даному випадку Методики визначення розміру шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву ( родючого шару ґрунту ) без спеціального дозволу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.07 р.
Крім того, в матеріалах справи не має жодних доказів, того, що відповідач здійснив зняття саме родючого шару ґрунту, оскільки відсутні докази щодо родючості ґрунту на земельній ділянці.
Згідно ст.1 Закону України «Про охорону земель »від 19.06.2003 р. № 962 –І\/, грунт –природно –мінеральне тіло, що утворилося на поверхні земної кори і є осередком найбільшої концентрації поживних речовин, основою життя та розвитку людства завдяки найціннішій своїй властивості –родючості.
Згідно п. 2 «Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву ( родючого шару ґрунту ) земельних ділянок », затвердженого наказом державного комітету України по земельних ресурсах від 04.01.2005 р. №1, ґрунтовий покрив земельних ділянок –поверхневий шар ґрунту, який характеризується родючістю.
Згідно ст.1 Закону України «Про охорону земель »від 19.06.2003 р. № 962 –І\/, родючість ґрунту - здатність ґрунту задовольняти потреби рослин в елементах живлення, воді, повітрі і теплі в достатніх кількостях для їх нормального розвитку, які в сукупності є основним показником якості ґрунту.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель »від 19.06.2003 р. № 963 –І\/, невиконання умов зняття, збереження і нанесення родючого шару ґрунту це є невиконання або неякісне виконання обов‘язкових заходів, передбачених затвердженою відповідно до законодавства проектною документацією, щодо знімання, збереження і нанесення родючого шару ґрунту, що призвело до його псування чи знищення.
Таким чином, суд вважає, що вимоги «Порядку щодо отримання дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву ( родючого шару ґрунту ) земельних ділянок »є обов‘язковими для власників земельних ділянок та землекористувачів, діяльність яких пов‘язана з порушенням лише поверхневого родючого шару ґрунту.
Рішенням Глевахівської селищної ради \/ скликання Васильківського району Київської області від 14.11.2006 р. № 139 - 07 - \/ надано дозвіл відповідачу на зміну цільового призначення земельної ділянки з земель особистого селянського господарства на землі комерційного призначення.
Відповідно до геологічних досліджень, проведеного Дочірнім підприємством Укоопспілки «Проектний інститут «Укооппроект », результати яких відображені у геологічному розрізі, поверхневий шар ґрунту –грунтово –рослинний шар на земельній ділянці являє собою супісок темно –сірий, гумусований, місцями –пісок, з корінцями трав‘янистих рослин ( Розділ «Геологічна будова ділянки », інженерно –геологічний розріз ). Територію передбачуваного будівництва слід віднести до природно підтопленої. ( Розділ «Гідрогеологічні умови »). Грунти грунтово –рослинного шару не рекомендується використовувати як природну основу, в зв‘язку з неоднорідною будовою та заляганням у зоні промерзання. ( п. 2 розділу «Висновки та рекомендації »).
Згідно ч. 1 ст. 22 Земельного кодексу України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково –дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури або призначені для цих цілей.
Зазначені параметри геологічних досліджень характеризують земельну ділянку як таку, на якій відсутня можливість виробництва та вирощування сільськогосподарської продукції.
Ґрунтовий покрив земельних ділянок характеризуватиметься родючістю та підлягатиме землюванню, якщо буде відповідати вимогам та показникам, встановленим у ГОСТ 17.5.1.03 -78 «Охорона природи землі. Класифікація вскришних та вміщуючи порід для біологічної рекультивації земель », ГОСТ 17.4.2.02-83 «Охорона природи. Грунт. Номенклатура показників придатності порушеного родючого шару ґрунту для землювання », ГОСТ 17.5.3.05-84 «Охорона природи. Рекультивація земель. Загальні вимоги до землювання ». ГОСТ 26213-84 «Грунти. Визначення гумусу за методом Тюрина у модифікації ЦІНАО », ГОСТ 17.5.3.06.- 85 «Охорона природи. Землі. Вимоги до визначення норм зняття родючого шару ґрунту при здійсненні земляних робіт ».
Ґрунтовий покрив земельної ділянки, не відповідає вимогам та показникам, встановленим у зазначених ГОСТах, а тому ґрунтовий покрив на земельній ділянці не є родючим.
Таким чином, на момент отримання відповідачем у власність земельної ділянки площею 0,2680 га, що знаходиться за адресою: вул. Київська, на території Глевахівської селищної ради, Васильківського району, Київської області, був відсутній родючий шар ґрунту, що придатний для виробництва сільськогосподарської продукції.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель »від 19.06.2003 р. № 963 –І\/, термін «невиконання умов зняття, збереження і нанесення родючого шару ґрунту »вживається у такому значенні як: невиконання або неякісне виконання обов‘язкових заходів, передбачених затвердженою відповідно до законодавства проектною документацією, щодо знімання, збереження і нанесення родючого шару ґрунту, що призвело до його псування чи знищення ».
Проте, як свідчать матеріали справи, верхній шар ґрунту на земельній ділянки площею 0,2680 га, що знаходиться за адресою: вул. Київська, на території Глевахівської селищної ради, Васильківського району, Київської області знятий та знаходиться в межах відведеної земельної ділянки, не зіпсований і не знищений, а тому будь –яких збитків чи шкоди державі не завдано.
Згідно п. 3.2 «Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву ( родючого шару ґрунту ) земельних ділянок », затвердженого наказом Держкомзему України від 04.012.2005 р. № 1 та зареєстрованого у Мін‘юсті України 20 січня 2005 р. за № 70/10350, дозвіл не вимагається, якщо переміщення ґрунтового покриву ( родючого шару ґрунту ) здійснюється в межах однією і тієї самої земельної ділянки, що надана для ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд ( присадибна ділянка ), індивідуального дачного будівництва та будівництва індивідуальних гаражів.
Згідно п. 6 «Методики визначення розміру шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву ( родючого шару ґрунту ) без спеціального дозволу »затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.07 р. № 963, а також, згідно додатку № 11 до зазначеної методики, розмір шкоди визначається у випадку знищення ґрунтового покриву, тоді як відповідач ґрунтовий покрив не знищував.
Матеріали справи не містять жодних доказів знищення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту), а тому застосування вказаної Методики для розрахунку розміру шкоди від знищення ґрунтового покриву (родючого шару) земельної ділянки, у даному випадку, є безпідставними. Крім того, позивач зазначив площу зняття ґрунтового покриву лише приблизно, в матеріалах справи відсутні докази щодо земельної ділянки, фактично використаної для здійснення будівельних робіт.
Прокурор не надав суду належних доказів того, що відповідач своїми діями заподіяв шкоду держави в розмірі 3 889, 54 грн., внаслідок зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, як це вимагають вимоги ст. 33 ГПК України.
Таким чином, позовні вимоги прокурора про стягнення з відповідача шкоди, заподіяної державі, внаслідок зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу у розмірі 3 889 , 54 грн. є безпідставними.
За таких обставин, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.
З урахуванням викладеного, керуючись ст.ст. 33, 82-85 ГПК України,
В И Р І Ш И В:
В позові відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Суддя Пінчук В.І
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2008 |
Оприлюднено | 10.12.2008 |
Номер документу | 2462935 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Пінчук В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні