Постанова
від 14.06.2012 по справі 13/5005/172/2012
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14.06.2012 року Справа № 13/5005/172/2012

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді : Бахмат Р. М. (доповідача),

суддів: Лотоцької Л.О., Євстигнеєва О.С.

при секретарі: Єрьоміній К.В.

за участю представників сторін:

прокурор: у судове засідання не з'явився, про час та місце судового засідання повідомлений належним чином.

від позивача: ОСОБА_2( дов. б/н від 08.05.12 р.);

від відповідача: ОСОБА_1( дов. № 153/11-а від 29.11.11 р.)

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Астеліт»м. Київ на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 20.03.2012 р . у справі № 13/5005/172/2012

за позовом Прокурора П"ятихатського району Дніпропетровської обл. в інтересах держави в особі П'ятихатської районної державної адміністрації Дніпропетровської обл. м.П'ятихатки

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Астеліт»м. Київ

про внесення змін до умов договору оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Дніпропетровської обл. від 20.03.12 р. у справі № 13/5005/172/2012 (суддя Первушин Ю.Ю.) задоволено позов прокурора П"ятихатського району Дніпропетровської обл., пред'явлений в інтересах держави в особі П'ятихатської районної державної адміністрації Дніпропетровської обл. м. П'ятихатки до Товариства з обмеженою відповідальністю «Астеліт»м. Київ про внесення змін до п.4.1 договору оренди земельної ділянки від 27.12.2006 р.

Вказаним рішенням змінено п.4.1 договору оренди земельної ділянки, укладеного між П'ятихатською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю " Астеліт", кадастровий номер 1224583000:07:001:0002 площею 0,04 га, розташованої на території Лозуватської сільської ради П'ятихатського району, зареєстрований у Жовтоводському відділі регіональної філії ЦДЗК за № 040713800071 від 01.02.07 р., викладено його в наступній редакції:

"п.4.1 Орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється відповідно до Закону України "Про оренду землі" та не може бути меншою трикратного земельного податку, встановленого Податковим кодексом України".

Стягнуто з відповідача та позивача в доход Державного бюджету України по 536 грн. 50 коп. судового збору.

Відповідач не погодився з вказаним рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просить відновити строк на подання апеляційної скарги.

Дніпропетровський апеляційний господарський суд, ухвалою від 14.05.2012 р., відновив строк на подання апеляційної скарги і призначив справу до розгляду на 31.05.12 р. на 10 год. 30 хвилн.

Скаржник просить в апеляційній скарзі скасувати оскаржуване рішення суду повністю та припинити провадження по справі, оскільки вважає, що при винесенні рішення по справі судом першої інстанції не повно з'ясовано обставини, що мають істотне значення для правильного її вирішення; наведені у рішенні висновки суду не відповідають обставинам справи.

Скаржник не погоджується з висновком суду першої інстанції, що сторони не надали суду докази здійснення державної реєстрації змін до договору оренди земельної ділянки від 27.12.2006 р., оскільки до суду було надано Додаткову угоду № 1 до договору оренди земельної ділянки від 27.12.2006 р., яка була підписана 01.12.2011 р., в якій п.4.1 було викладено в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 6,18 грн. за місяць, загальною сумою 74,13 грн. за рік, що становить трикратний розмір земельного податку". Додаткова угода є в матеріалах справи.

Відповідач виконав свої зобов'язання та поклав обов'язок реєстрації змін до договору оренди земельної ділянки на себе та виконав вимоги чинного законодавства, згідно збільшення розміру орендної плати.

Позивач відзив на апеляційну скаргу не надав, а в судовому засіданні просив винести постанову на розсуд суду.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Заслухавши суддю-доповідача та пояснення представників сторін, які були присутні у судовому засіданні, розглянувши та обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила, що між П'ятихатською районною державною адміністрацією (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Астеліт" (орендар) укладено договір оренди землі від 27.12.2006 р.

Згідно з пунктом п.1.1 договору орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку для розміщення ретрансляційної вежі мобільного зв'язку GSM, яка знаходиться на території Лозуватської сільської ради і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1224583000:07:001:0002.

Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 3.2.9 (землі зв'язку та телекомунікацій). (п.1.2.)

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є розпорядження голови П'ятихатської райдержадміністрації № 842-р-06 від 26.12.2006 р. (п.1.3).

В оренду передається земельна ділянка, загальною площею 0,04 га, у тому числі: землі зв'язку і телекомунікацій 0,04 га(п.2.1)

Договір укладено на сорок дев'ять років. (п.3.1)

Пунктом 4.1 договору сторони встановили, що орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем у грошовій формі, у розмірі 3 грн.28 коп. щомісяця, загальною сумою за рік 39 грн. 40 коп. на р/р Лозуватської сільської ради.

Відповідно п.4.3 розмір орендної плати переглядається один раз на рік, або у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством,…в інших випадках, передбачених законом.

Згідно пунктів 12.1. та 12.2 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»№309-VI від 03.06.2008 року в Закон України «Про оренду землі»були внесені зміни, зокрема, ч. ч. 4 та 5 ст. 21 викладені в наступній редакції: «Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення -розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю»; для інших категорій земель -трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю». Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині». Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування -з 04.06.2008 р.

В зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011р. (від 02.12.2010 N 2755-VI), Закон України „Про плату за землю" втратив чинність згідно ч. 2 Прикінцевих положень Кодексу. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 р. регулюється виключно Податковим кодексом України.

Згідно із статтею 287 Податкового кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно з вимогами ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю -це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки ( ст.ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

З метою врегулювання спірних відносин у досудовому порядку П'ятихатська районна державна адміністрація 05.08.08р., 15.07.09р., 24.09.09р., 12.03.10р. та 12.08.10р. (а.с. а.с. 14-18) направила на адресу відповідача листи щодо необхідності приведення договору оренди землі відповідно до вимог законодавства, але відповіді до цього часу не отримала.

Відповідно ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом. До розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п.12 Земельного кодексу України).

Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно приписів статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. п.3.4.7 Рекомендації Президії ВГСУ від 02.02.2010 р. № 04-06/15 "Про практику застосування господарськими судами земельного законодавства".

Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.

Умови спірного договору оренди в частині визначення розміру орендної плати перестали відповідати вимогам - як раніше чинної ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (в новій редакції), так і положенням п.288.5 ст. 288 Податкового Кодексу України.

Відповідно до пункту 34 статті 26, частини другої статті 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування вирішуються в судовому порядку.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідач вказав в апеляційній скарзі, що між П'ятихатською районною державною адміністрацією та ТОВ "Астеліт" 01.12.2011р. було підписано додаткову угоду №1 (а.с. 42) до договору оренди земельної ділянки від 27.12.06р., відповідно до умов якої п.4.1. було викладено в наступній редакції: "Оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 6,18 грн. за місяць, загальною сумою 74,13 грн. за рік, що становить трикратний розмір земельного податку ". А також, відповідач надав докази звернення з заявою № вих. 108/03 від 07.03.2012р. (а.с. 52) до відділу Держкомзему у П'ятихатському районі Дніпропетровської області з проханням зареєструвати додаткову угоду № 1 до договору оренди земельної ділянки від 27.12.2006р.

Державна реєстрація договору оренди земельної ділянки, договору суборенди земельної ділянки (її частини) здійснюється протягом 14 календарних днів з дня подання документів.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач звернувся під час розгляду справи із заявою № вих. 108/03 від 07.03.2012р. (а.с. - 52) до відділу Держкомзему у П'ятихатському районі Дніпропетровської області з проханням зареєструвати додаткову угоду № 1 до договору оренди земельної ділянки від 27.12.2006р. На день розгляду справи встановлений строк державної реєстрації не сплинув.

Запропонована прокурором редакція пункту 4.1 договору оренди земельної ділянки від 27.12.2006 р. не встановлює конкретний розмір орендної плати та не відповідає вимогам ст. 288.5 та 288.5.1, в яких встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення -розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель -трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до розділу Х Перехідних положень п.12 Земельного Кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями за межами населених пунктів здійснюють відповідні органи виконавчої влади.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації " до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України належить вирішення питання, в тому числі використання землі.

Згідно приписів ст. 6 вказаного Закону, на використання землі голова районної державної адміністрації видає розпорядження.

Ні прокурором, ні позивачем не надано до матеріалів справи доказів видання головою П'ятихатської районної державної адміністрації розпорядження щодо визначення розміру орендної плати в зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України.

Зважаючи на викладене, апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення скасуванню.

Керуючись статями 103-105 Господарського процесуального кодексу України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Астеліт»м. Київ задовольнити частково.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 20.03.2012 р. у справі № 13/5005/172/2012 скасувати.

Прийняти нове рішення.

В позові відмовити.

Стягнути з П'ятихатської районної державної адміністрації м. П'ятихатки на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Астеліт»м. Київ 536 грн. 50 коп. судовий збір за подання апеляційної скарги.

Доручити господарському суду Дніпропетровської обл., відповідало до ст.ст. 116-117 ГПК України, видати наказ.

Головуючий Р.М. Бахмат

Судді: Л.О. Лотоцька

О.С. Євстигнеєв

Постанова виготовлена в повному обсязі 15.06.2012 р.

З оригіналом згідно:

Пом. судді І.Г.Логивненко

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.06.2012
Оприлюднено19.06.2012
Номер документу24694086
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —13/5005/172/2012

Ухвала від 02.02.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Постанова від 14.06.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Бахмат Рауфа Муллахметовна

Ухвала від 14.05.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Бахмат Рауфа Муллахметовна

Ухвала від 19.04.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Бахмат Рауфа Муллахметовна

Рішення від 24.03.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 14.03.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 21.02.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні