ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" червня 2012 р.Справа № 5017/145/2012 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Л.І. Бандури
суддів Л.В. Поліщук, В.Б. Туренко
при секретарі судового засідання: Н.Г. Попові
за участю представників сторін:
від позивача -Л.В. Фекліна
від відповідачів -О.М. Байчан, І.О. Рабович (ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт"), В.С. Карпін (ТОВ "СВ Транс Україна")
від третьої особи -не з'явився, про день, час та місце апеляційного розгляду повідомлений належним чином
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "СВ Транс Україна"
на рішення господарського суду Одеської області від 24.04.2012 р.
у справі № 5017/145/2012
за позовом Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря
до 1) Державного підприємства "Білгород-Дністровський морський торговельний порт"
2) Товариства з обмеженою відповідальністю "СВ Транс Україна"
3) Публічного акціонерного товариства "Чорномортехфлот"
за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів: Державного підприємства водних шляхів "Устьдунайводшлях"
про стягнення збитків в сумі 61400 грн.
ВСТАНОВИВ:
У січні 2012 року Державна екологічна інспекція з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря звернулась до господарського суду з позовом про стягнення з Державного підприємства "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" 61400 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач здійснював днопоглиблювальні роботи на морському підхідному каналі без відповідного дозволу Інспекції, чим завдав збитки державі.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 09.02.2012 р. замінено позивача у справі Державну екологічну інспекцію з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря на його правонаступника - Державну екологічну інспекцію Північно-Західного регіону Чорного моря; залучено до участі у справі в якості інших відповідачів - ТОВ "СВ Транс Україна" та ПАТ "Чорномортехфлот"; ухвалою суду від 12.04.2012 р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Державне підприємство водних шляхів "Устьдунайводшлях".
Рішенням господарського суду Одеської області від 24.04.2012 р. (суддя Рога Н.В.), оформленим відповідно до вимог ст. 84 ГПК України 03.05.2012 р., позов задоволено повністю. Стягнуто з ТОВ "СВ Транс Україна" на користь держави в особі Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря заподіяні державі збитки у розмірі 61400 грн. Державне підприємство "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" та Публічне акціонерне товариство "Чорномортехфлот" від відповідальності звільнено.
Судове рішення мотивовано підтвердженістю спричинення шкоди Державним підприємством "Білгород-Дністровський морський торговельний порт", проте за умовами договору від 12.07.2010 р. № 310-ХД/ТР відшкодування збитків за порушення природоохоронного законодавства є обов'язком ТОВ "СВ Транс Україна".
Не погодившись з даним рішенням, ТОВ "СВ Транс Україна" звернулось з апеляційною скаргою та доповненням до неї, в якій просило його скасувати, в задоволенні позову відмовити в повному обсязі, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права. Зокрема, скаржник зазначив, що порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища відбулося з вини Державного підприємства "Білгород-Дністровський морський торговельний порт", тому збитки мають бути стягнуті саме з нього.
ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" надало відзив на апеляційну скаргу, в якому просило залишити її без задоволення, а рішення суду - без змін як законне та обґрунтоване, прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
В судовому засіданні апеляційної інстанції 07.06.2012 р. представник Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря заперечував проти доводів, викладених в апеляційній скарзі, просив залишити її без задоволення, а рішення суду - без змін.
Заслухавши доводи представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет їх юридичної оцінки, дослідивши надані докази та обговоривши доводи апеляційної скарги, судова колегія встановила:
12.07.2010 р. між ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" (замовник) та ТОВ "СВ Транс Україна" (генпідрядник) укладено договір № 310-ХД/ТР, за умовами якого генпідрядник своїми силами та залученими силами інших підрядників виконує роботи по профілактичному днопоглибленню морської частини підхідного каналу (Дністровсько-цареградського гирла) ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" відповідно до технічного завдання (додаток № 1) та плану організації робіт. Об'єм ґрунту складає не менше 230 тис. куб. м (п. 2.1 договору).
Згідно з п. 3.1 договору вартість робіт складає орієнтовно 13961000 грн.
Строк виконання договірного об'єму робіт встановлюється у кількості 80 календарних днів з моменту початку робіт та до його повного виконання, але не пізніше 20.10.2010 р. (п. 5.1 договору).
Додатковими угодами № № 1-3 до договору строк його дії неодноразово продовжувався.
Додатковою угодою від 11.04.2011 р. № 4 строк закінчення робіт продовжено до 15.04.2011 р. та передбачено, що у випадку, якщо роботи не будуть виконані у вказаний термін з причин, що не залежать від генпідрядника, строк виконання таких робіт продовжується до 15.05.2011 р.
Крім того, генпідрядник за свій рахунок зобов'язався продовжити та/або оформити всі необхідні документи (у тому числі дозвіл уповноважених державних органів на проведення днопоглиблювальних робіт), пов'язані з проведенням генпідрядником робіт по профілактичному днопоглиблюванню морської частини підхідного каналу (Дністровсько-цареградського гирла) ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" (п. 5.1 договору).
Сторони також доповнили договір пунктом 13.13. наступного змісту: всі можливі ризики, штрафні санкції, претензії зі сторони третіх осіб і організацій, пов'язані з прямими збитками та/або шкодою, спричиненою навколишньому середовищу та/або рибним запасам під час виконання умов договору на проведення профілактичного днопоглиблювання морської частини підхідного каналу (Дністровсько-цареградського гирла) ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" у період з 15.04.2011 р. по 15.05.2011 р. покладаються на генпідрядника. У випадку пред'явлення до замовника вимог, що випливають з даного пункту, пов'язаних з продовженням строку виконання договірних робіт з 15.04.2011 р. по 15.05.2011 р., генпідрядник зобов'язується відшкодувати замовнику всі суми пред'явлених матеріальних вимог.
З 01.11.2010 р. по 16.05.2011 р. сторонами підписано дев'ять актів виконаних робіт за договором від 12.07.2010 р. № 310-ХД/ТР.
13.05.2011 р. Державною екологічною інспекцією з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства, про що складено акт, та встановлено проведення днопоглиблювальних робіт морського підхідного каналу ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" на підставі договору № 310-ХД/ТР від 12.07.2010 р., укладеного між останнім та ТОВ "СВ Транс Україна", без дозволу Державної екологічної інспекції з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря, що є порушенням ст. ст. 44, 100 Водного кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.1996 р. № 269 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 р. № 431) "Правила охорони внутрішніх морських вод і територіального моря від забруднення та засмічення".
Того ж дня складено протокол № 101952 про адміністративне правопорушення, яким встановлено, що в. о. начальника ВГ та ІС ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" ОСОБА_5 здійснила адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 60 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яке полягало в тому, що ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" допустило проведення днопоглиблювальних робіт на морському підхідному каналі без наявності дозволу Державної екологічної інспекції з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря щодо проведення днопоглиблювальних робіт, що є порушенням ст. ст. 44, 100 Водного кодексу України, п. 15 постанови Кабінету Міністрів України № 269 від 19.02.1996 р. (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 р. № 431).
Постановою Державної екологічної інспекції з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря від 13.05.2011 р. № 101952 про накладення адміністративного стягнення встановлено, що ОСОБА_5 вчинила правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 110 Водного кодексу України тим, що допустила проведення днопоглиблювальних робіт без наявності дозволу Державної екологічної інспекції з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря, та визнано ОСОБА_5 винною у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 60 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 136 грн.
Штраф за адміністративне правопорушення сплачено ТОВ "СВ Транс Україна" в сумі 2324 грн. згідно платіжного доручення від 18.05.2011 р. № 73.
Відповідно до розрахунку розмірів компенсаційних платежів за днопоглиблювальні роботи на морському підхідному каналі ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт", виконаного ДП "Державний проектно-вишукувальний та науково-дослідний інститут морського транспорту "Чорномордніпроект", розміри компенсаційних платежів за збитки, спричинені водному середовищу і біоресурсам, проведеними на морському підхідному каналі порту днопоглиблювальними роботами у період з 15.04.2011 р. по 25.05.2011 р. та з 22.06.2011 р. по 29.06.2011 р. склали: водному середовищу -23023 грн. і водним біоресурсам -31522 грн.
Відповідно до розрахунку розмірів компенсаційних платежів за роботи по ремонтному днопоглиблюванні морського підхідного каналу ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" розміри компенсаційних платежів за збитки, спричинені водному середовищу і біоресурсам, проведеними на морському підхідному каналі порту днопоглиблювальними роботами у період з 29.06.2011 р. по 10.07.2011 р. склали: водному середовищу -3399 грн. і водним біоресурсам -3456 грн.
Загальна сума збитків, спричинених водному середовищу і біоресурсам у період з 15.04.2011 р. по 25.05.2011 р. та з 22.06.2011 р. по 10.07.2011 р., склала 61400 грн.
28.10.2011 р. Державна екологічна інспекція з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря направила ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" претензію № 100038 про добровільне відшкодування нанесених державі збитків в сумі 61400 грн.
Відповіді на претензію не надійшло, збитки портом не відшкодовано.
Відповідно до ст. 86 Водного кодексу України на земельних ділянках дна річок, озер, водосховищ, морів та інших водних об'єктів можуть проводитися роботи , пов'язані з будівництвом гідротехнічних споруд, поглибленням дна для судноплавства, видобуванням корисних копалин (крім піску, гальки і гравію в руслах малих та гірських річок), прокладанням кабелів, трубопроводів, інших комунікацій, а також бурові та геологорозвідувальні роботи. Місця і порядок проведення зазначених робіт визначаються відповідно до проектів, що погоджуються з державними органами охорони навколишнього природного середовища, водного господарства та геології.
Згідно з п. 15 Правил охорони внутрішніх морських вод і територіального моря України від забруднення та засмічення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.1996 р. № 269, у разі проведення робіт, пов'язаних з будівництвом гідротехнічних споруд, поглибленням дна для судноплавства, видобуванням корисних копалин, прокладанням кабелів, трубопроводів, інших комунікацій, а також проведенням бурових та геологорозвідувальних робіт, повинні передбачатися заходи щодо запобігання забрудненню внутрішніх морських вод і територіального моря стічними водами, забруднюючими речовинами, включаючи радіоактивні, відходами та сміттям. Усі перелічені роботи, які проводяться у внутрішніх морських водах і територіальному морі України, здійснюються на підставі дозволів, що видаються державними інспекціями охорони Чорного та Азовського морів Мінприроди.
Як вбачається з матеріалів справи, Державним підприємством "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" порушено вказані норми чинного законодавства - здійснено днопоглиблювальні роботи на морському підхідному каналі без відповідного дозволу Інспекції, в зв'язку з чим в. о. начальника ВГ та ІС порту ОСОБА_5 було притягнуто до адміністративної відповідальності.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать, зокрема : державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, дотриманням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об'єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі, а також за додержанням норм екологічної безпеки; подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища ; складання протоколів та розгляд справ про адміністративні правопорушення в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів.
Пунктом 1 статті 69 цього ж Закону передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Розглядаючи спір по суті, місцевий господарський суд встановив, що порушення природоохоронного законодавства відбулося з вини порту, але виходячи з п. п. 5.1, 13.13 договору (якими передбачено, що генпідрядник за свій рахунок зобов'язався продовжити та/або оформити всі необхідні документи, пов'язані з проведенням генпідрядником робіт по профілактичному днопоглиблюванню морської частини підхідного каналу порту, а також передбачено те, що всі можливі ризики, штрафні санкції, претензії зі сторони третіх осіб і організацій, пов'язані з прямими збитками та/або шкодою, спричиненою навколишньому середовищу та/або рибним запасам під час виконання умов договору на проведення профілактичного днопоглиблювання морської частини підхідного каналу порту у період з 15.04.2011 р. по 15.05.2011 р. покладаються на генпідрядника) дійшов висновку про необхідність стягнення завданої шкоди саме з генпідрядника - ТОВ "СВ Транс Україна".
Судова колегія не погоджується з таким висновком суду з огляду на наступне.
По-перше, згідно з ч. ч. 1, 4, 5 ст. 68 вказаного Закону порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.
Згідно з абз. 7 Листа Вищого господарського суду України від 01.01.2009 р. "Про результати вивчення та узагальнення судової практики вирішення господарськими судами спорів, пов'язаних з охороною навколишнього природного середовища" відповідачами у зазначених спорах є господарюючі суб'єкти, якими допущено правопорушення у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Таким чином, шкода заподіяна саме Державним підприємством "Білгород-Дністровський морський торговельний порт", тому воно і повинно відшкодувати заподіяні державі збитки.
По-друге, Інспекція позовні вимоги пред'явила саме до порту, а не до ТОВ "СВ Транс Україна".
Крім того, відносини між ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" та ТОВ "СВ Транс Україна" є договірними, а відносини між ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" та Державною екологічною інспекцією Північно-Західного регіону Чорного моря - недоговірними, які виникли внаслідок порушення діючого законодавства та мають іншу правову природу, що свідчить про неможливість товариства відповідати за зобов'язаннями порту.
На підставі викладеного, рішення суду першої інстанції слід скасувати, позов задовольнити за рахунок ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт".
Керуючись ст. ст. 99, 103-105 ГПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу задовольнити.
Рішення господарського суду Одеської області від 24.04.2012 р. у справі № 5017/145/2012 скасувати, позов задовольнити.
Стягнути з Державного підприємства "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" на користь держави в особі Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря заподіяні державі збитки в сумі 61400 грн.
Стягнути з ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" на користь Державного бюджету України судовий збір в сумі 1609,50 грн.
Стягнути з ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт" на користь ТОВ "СВ Транс Україна" судовий збір в сумі 804,75 грн. за апеляційний перегляд.
Доручити господарському суду Одеської області видати відповідні накази.
ТОВ "СВ Транс Україна" та ПАТ "Чорномортехфлот" від відповідальності звільнити.
Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з дня набрання постанови законної сили.
Повний текст постанови складено 22.06.2012 р.
Головуючий суддя Л.І. Бандура
Суддя Л.В. Поліщук
Суддя В.Б. Туренко
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2012 |
Оприлюднено | 03.07.2012 |
Номер документу | 24924342 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Бандура Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні