Рішення
від 29.05.2012 по справі 7/21/5022-196/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"29" травня 2012 р.Справа № 7/21/5022-196/2012

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Стадник М.С.

розглянув справу

за позовом: Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної освіти, вул.М.Кривоноса, 7-А, м.Тернопіль, 46027

треті особи, які не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:

- Управління освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації, вул.Грушевського, 8, м.Тернопіль, 46021

- Тернопільська обласна рада вул.Грушевського, 8. м.Тернопіль, 46000

до відповідача: Тернопільського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, вул. Танцорова, 51, м.Тернопіль, 46000

За участю представників сторін:

позивача: ОСОБА_1 довіреність № 01/333 від 09.04.12 р.

ОСОБА_2 довіреність № 01/334 від 09.04.12 р.

ОСОБА_3 довіреність № 01/338 від 09.04.12 р.

ОСОБА_4 довіреність № 01/332 від 09.04.12 р.

відповідача: ОСОБА_5 довіреність № 01-21-48/08 від 05.01.12 р.

Гуджабідзе Н. Г. посвідчення № 70 від 26.07.10 р.

ОСОБА_7 довіреність № 01-21-49/08 від 05.01.12 р.,

третіх осіб : ОСОБА_8 довіреність №06/2011-10 від 18.04.12 р., представник Управління освіти і науки Тернопільської ОДА

ОСОБА_9 довіреність №09-2183 від 06.12.11р., представник Тернопільської обласної ради

Суть справи:

Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної освіти звернувся з позовом (з врахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 04.04.2012р.) до Тернопільського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про стягнення 63089,79грн. заборгованості по заробітній платі та компенсаційних витратах для розрахунку з працівниками санаторію-профілакторію"Освітянин".

Сторони повідомлені про час та місце розгляду справи відповідно до ст. 64 ГПК України.

Учасникам судового процесу в засіданні роз'яснено їх права і обов'язки передбачені ст. 22 ГПК України.

В судових засідання з 21.05.2012р. по 29.05.2012р., на підставі ст. 77 ГПК України, оголошувалася перерва для надання сторонам можливості подати додаткові матеріали в обґрунтування заявлених вимог та заперечень.

Позивач позовні вимоги підтримав в повному обсязі, в обґрунтування позовних вимог посилається на виконання з боку інституту всіх умов трьохстороннього договору №93 від 31.03.2011р. укладеного між Тернопільським обласним відділення Фонду, інститутом післядипломної освіти, та Санаторієм -профілакторієм "Освітянин", тоді як Фондом в порушення договору припинено часткове фінансування санаторію в частині оплати праці працівникам санаторію-профілакторію. Просить суд врахувати, що зміни внесені виконавчою дирекцією фонду до порядку часткового фінансування санаторію який перебуває в комунальній власності, без врегулювання питання компенсації виплат працівникам санаторію - профілакторію, які одержувати заробітну плату з коштів фонду, який відповідно до п. 3.2.4 договору взяв на себе вирішення даного питання, порушують конституційні права працівників на одержання заробітної плати, яку інститут не має можливості компенсувати, так як не фінансував їх, і такі витрати не передбачалися в кошторисі.

Щодо не укладення запропонованого відповідачем договору №199 від 10.10.2011р. повідомив, що інститут не міг підписати в такій редакції договір до 14.10.2011р. через відсутність фінансування, оскільки інститут є бюджетною організацією, і такі рішення приймаються на сесії Тернопільської обласної ради (власник інституту). Також, представники пояснили суду, що Фонд не попередив заздалегідь про можливість зміни фінансування, як це передбачено умовами договору, а тому за такий короткий час не можливо було внести зміни до затвердженого кошторису інституту, який і так профінансований у відсотковому відношенні до необхідних видатків інституту. На підтвердження прийняття заходів щодо врегулювання питання фінансування санаторію надав листи -звернення до обласної ради, Фонду, які залишилися без позитивного вирішення. Просить позовні вимоги задовольнити .

Відповідач , позовні вимоги визнав сумі 19719,51грн. (а саме 18409 грн. (з врахуванням залишку коштів на рахунку та у касі санаторію в розмірі 1310,00 грн.) виплати медпрацівникам санаторію -профілакторію "Освітянин" заробітної плати розрахованої з врахуванням внесених змін самим санаторієм у Звіті, в решті вимог просить в позові відмовити. При цьому, як на підставу відмови, просить врахувати що невиконання умов договору №93 від 31.03.2011р. пов'язане з настанням із 07.10.2011р. форс-мажорних обставин, у зв'язку чим його виконання стало неможливим, а саме набрала чинності постанова правління Фонду від 16.06.2011р. №31 «Про внесення змін до Порядку часткового фінансування санаторіїв - профілакторіїв за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності»(зареєстрована у в Міністерстві юстиції України 15.09.2011р. за №1091/19829), якою внесено зміни до Порядку №16 в частині фінансування за рахунок коштів Фонду санаторіїв-профілакторіїв підприємств, установ, організацій. Так, по зазначених санаторіях - профілакторіях, за рахунок коштів Фонду не здійснюється фінансування адміністративного, обслуговуючого персоналу та працівників блоку харчування, проте, збережено часткове фінансування на оплату праці медичних працівників, витрати на харчування, лікування застрахованих осіб. Також передбачено, що часткове фінансування санаторію - профілакторію за рахунок коштів Фонду здійснюється за умови його попереднього фінансування власником на рівні не менше від обсягу коштів, що мають бути виділені з бюджету Фонду (п.2.8 Порядку №16). Також, звернув увагу суду, що листом від 10.10.2011р. №01-21-1167/06 повідомляв позивача про несення змін до Порядку №16 та запропонував укласти договір на часткове фінансування санаторію-профілакторію на IV кв. 2011р. в редакції направленій фондом, разом з тим такий укладено позивачем не було.

Управління освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації у відзиві на позов підтримала заявлені позивачем позовні вимоги, представник в судовому засіданні пояснив, що управління вважає, що Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти виконав умови договору №93 від 31.03.2011р. належним чином, тоді як Фондом умови договору щодо фінансування порушені. Також, представник підтвердив пояснення представників позивача щодо прийняття ним заходів для вирішення питання подальшого фінансування, з метою збереження робочих місць та надання санаторієм послуг.

Тернопільська обласна рада позовні вимоги позивача підтримала, при цьому звернула увагу суду на наступне: згідно постанови КМ України від 05.11.1991р. №311 «Про розмежування державного майна України між загальнодержавною власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць», рішення Тернопільської обласної Ради народних депутатів від 16.07.1992р. «Про комунальну власність області»до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності області) віднесено інститут, а тому такий є комунальною власністю Тернопільської області; Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти створений шляхом реорганізації Тернопільського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти згідно з розпорядженням голови Тернопільської обласної ради №133 від 14.06.2000р.; згідно п.п. 18, 20 Статуту інституту до його складу, поряд з іншими структурними підрозділами, входить санаторій-профілакторій "Освітянин", який функціонує відповідно до Положення, яке розроблене і затверджене в установленому порядку і підпорядковується його власнику; відповідно до укладеного договору №93 від 31.03.2011р. Власник та Виконавець свої обов'язки за договором виконували належним чином, в зв'язку з чим відсутні передбачені договором підстави для його зміни Замовником в односторонньому порядку; відповідно до п. 4.2 умов вищезазначеного договору передбачено, що дія договору припиняється у випадку припинення часткового фінансування Виконавця на підставі наказу Виконавчої дирекції фонду, однак на адресу інституту було направлено лише лист №01-21-1167/06 від 10.10.2011р. «Про внесення змін до Порядку часткового фінансування санаторіїв-профілакторіїв», у якому повідомлено про припинення фінансування на оплату праці працівників санаторію-профілакторію та надіслано проект нового договору від 10.10.2011р. Вважає, що припинення Тернопільським обласним відділенням Фонду часткового фінансування санаторію - профілакторію здійснено з порушенням вимог чинного законодавства та умов договору від 31.03.2011р.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників судового процесу, встановлено:

Між Тернопільським обласним відділенням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі директора виконавчої дирекції Свистуна М.Б. який діяв на підставі Положення (Замовник), Тернопільським обласним комунальним інститутом післядипломної педагогічної освіти в особі директора Бугана Ю.В., який діяв на підставі Статуту ( Власник), та Санаторієм - профілакторієм "Освітянин" (Виконавець), в особі головного лікаря ОСОБА_11, який діяв на підставі Положення та довіреності №01/474 від 15.09.2009р. укладено 31.03.2011року договір №93 відповідно до умов якого сторони взяли на себе зобов'язання :

- Виконавець зобов'язується надати протягом строку дії договору послуги із санаторно-курортного лікування застрахованим особам - слухачам курсів підвищення кваліфікації Власника -інституту, при цьому фінансування Виконавця складається з двох частин, яке забезпечує Замовник та Власник: - першу частину фінансування відповідно до затвердженого та погодженого із Замовником кошторису санаторію - профілакторію здійснює Замовник, шляхом часткового фінансування Виконавця на організацію лікування, харчування, культобслуговування, проведення медичних консультацій спеціалістами, оплату праці працівникам санаторію-профілакторію (за час надання послуг) та підвищення кваліфікації медичних працівників, оплату послуг та інших видатків Виконавця відповідно до Порядку часткового фінансування санаторіїв -профілакторіїв за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затверджений Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 16 від 25.02.2009р. (далі Порядок № 16); - другу частину фінансування пов'язану з господарським утриманням Виконавця здійснює Власник, а саме: будівництво, ремонт приміщень та обладнання, поліпшення матеріально-технічної бази, благоустрій території, господарське утримання Виконавця (опалення, освітлення, прибирання території і приміщень, охорона водопостачання, водовідведення, абонентна плата за користування телефоном, тощо), придбання кухонного обладнання та його ремонт, придбання м'якого інвентарю, медичного устаткування, інструментарію та медичної апаратури (її обслуговування та ремонт), дезінфікуючих та миючих засобів (п. 1.1, 3.2.1, 3.4.5 умов договору);

- Виконавцем послуги надаються на підставі путівки до санаторію - профілакторію, що частково фінансується за рахунок коштів Фонду, передбаченої датком 1 до Порядку № 16, у кількості, визначеній у додатку № 1 до Кошторису санаторію-профілакторію, що частково фінансується за рахунок коштів Фонду та частково - за рахунок коштів Власника ( п. 1.2 умов договору);

- у разі припинення фінансування з боку Замовника питання компенсаційних виплат працівникам санаторію -профілакторію, які одержували заробітну плату з коштів Замовника, вирішує сам Замовник, у встановленому порядку (п.3.2.4 договору);

- відповідно до п. 6.2 умов договору, такий набуває чинності з 01.04.2011р. і діє до 31.12.2011р., при цьому, закінчення дії договору не звільняє сторони від виконання своїх зобов'язань, що виникли під час його дії.

Однією з підстав припинення дії договору, є припинення часткового фінансування виконавця на підставі наказу виконавчої дирекції Фонду ( п.4.2 договору).

Позивач просить стягнути з Фонду 63089,79 грн. суму коштів, необхідну для проведення розрахунку з працівниками санаторію -профілакторію за період з 07.10.2011р. по 31.12.2011р.згідно поданого розрахунку, з врахуванням 1310.00грн., які залишилися у залишку каса санаторію

Суд, на підставі ст. 43 ГПК України, давши оцінку поданим учасниками судового процесу доказам та наведеним доводам, прийшов до висновку, що позов підлягає до задоволення.

При цьому суд виходив із наступного:

- відповідно до ст.ст. 173-175 Господарського кодексу України (далі ГК України), господарське зобов'язання, одним з видів якого є майново -господарське зобов'язання (цивільно -правове), може виникати безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність, при цьому, суб'єктами господарських зобов'язань можуть бути як суб'єкти господарювання, так і не господарюючі суб'єкти -юридичні особи, а також органи державної влади, органи місцевого самоврядування, в силу якого один суб'єкт зобов'язаний вчинити певну дію на користь іншого суб'єкта, а інший суб'єкт вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку. Майнові зобов'язання регулюються нормами Цивільного кодексу України (далі ЦК України) з урахуванням особливостей Господарського кодексу України, та іншими нормативними актами;

- згідно ст. 11 ЦК України, 174 ГК України, підставою для виникнення таких зобов'язань є договори та інші правочини, при цьому укладення договору є обов'язковим для сторін, якщо є пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування ;

- правовідносини між учасниками договору виникли в силу ст.48 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності та витратами, зумовленими похованням" (далі Закон про соціальне страхування), згідно якої за рахунок коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, у межах асигнувань, що визначаються щорічно при затвердженні бюджету Фонду на наступний фінансовий рік, здійснюється часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв підприємств, установ, навчальних закладів та організацій, в порядку, визначеному правлінням Фонду;

- на виконання ст.48 Закону про соціальне страхування прийнятий Порядком №16 (в редакції постанови від 22.12.2010р. №27 чинної на момент укладення договору), згідно п.3.4 якого кошти Фонду згідно із затвердженим кошторисом щомісяця перераховуються на рахунок санаторію-профілакторію виконавчою дирекцією відділення Фонду відповідно до договору , укладеного із власником санаторію -профілакторію, тобто законодавством передбачено обов'язковість укладення договору;

- укладений між сторонами договір, враховуючи предмет договору, за своєю правовою природою є договором підряду (надання послуг).

Спір між сторонами виник в частині виконання грошових зобов'язань по договору Замовником .

Так, відповідно до п.п. 1.3-1.5 Порядку №16, часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв за рахунок коштів Фонду здійснюється в межах асигнувань, передбачених бюджетом Фонду за статтею "Оздоровчі заходи" та кошторисами програм відділень Фонду щодо відновлення здоров'я застрахованих осіб і членів їх сімей із зазначеною метою, а саме за рахунок коштів Фонду передбачаються витрати (часткове фінансування) на харчування, лікування, культобслуговування, проведення медичних консультацій, спеціалістами, оплату праці та підвищення кваліфікації медичних працівників санаторіїв - профілакторіїв, які утримуються за рахунок коштів Фонду, оплату послуг та інших видатків. До витрат на оплату послуг та інших видатків, належать витрати на оплату виконаних уповноваженим банком розрахунково-касових операцій за коштами Фонду та надання банківських послуг, обов'язкові платежі до бюджету з фонду оплати праці працівників санаторію-профілакторію за рахунок коштів Фонду, придбання дискет та дисків для подання державним органам звітів в електронному вигляді, відрядження працівників санаторію-профілакторію до виконавчих дирекцій відділень Фонду з метою погодження кошторисів та подання звітів санаторіїв-профілакторіїв, які частково фінансуються за рахунок коштів Фонду (п. 3.2.8 Порядку №16).

Часткове фінансування санаторію-профілакторію за рахунок коштів Фонду здійснюється відповідно до кошторису санаторію-профілакторію за формою 15-ФСС з ТВП, заповненого згідно з додатком 2 до Порядку, який затверджується власником та погоджується виконавчою дирекцією відділення Фонду та повинен містити інформацію зазначену в розділі ІІІ Порядку №16 (п. 3.1 Порядку №16).

Часткове фінансування надається за умови: наявності путівки заповненої згідно форми передбаченої додатком 1 до Порядку №16, яка є підставою для надання санаторієм-профілакторієм послуг із санаторно-курортного лікування та оздоровлення застрахованим особам та членам їх сімей, а також особам, які навчаються у вищому навчальному закладі; -санаторій-профілакторій повинен бути відокремленим підрозділом підприємства, установи, навчального закладу або організації та діяти на основі положення про нього, затвердженого власником санаторію-профілакторію або уповноваженим ним органом, та повинен мати поточний рахунок , відкритий власником в установі банку або в органі Державного казначейства України спеціальний реєстраційний рахунок для надходження та здійснення витрат за коштами Фонду; - власник повинен мати ліцензію Міністерства охорони здоров'я України на право провадження медичної практики, а санаторій-профілакторій - акредитаційний сертифікат (п.п.2.2, 2.6-2.8 Порядку №16).

Пунктом 3.8 Порядку №16 передбачено порядок зменшення або збільшення обсягів часткового фінансування санаторію-профілакторію за рахунок коштів Фонду, а саме таке здійснюється згідно з наказом Виконавчої дирекції Фонду при збільшенні або зменшенні в санаторії-профілакторії кількості місць, а також при виділенні додаткових посад за рахунок коштів Фонду за умови:

1/ звернення виконавчої дирекції відділення Фонду та власника щодо зміни кількості місць у ньому, виділення додаткових посад у зв'язку з відкриттям нових лікувальних кабінетів;

2/ надання довідки виконавчою дирекцією відділення Фонду щодо зменшення обсягів часткового фінансування санаторію-профілакторію за рахунок коштів Фонду з одночасним коригуванням штатів і кількості місць при систематичному невиконанні санаторієм-профілакторієм плану лікування, встановлених норм навантаження для медперсоналу протягом фінансового року, зменшенні лікувальної бази або відсутності попиту на путівки.

Матеріалами справи встановлено та не заперечується відділенням Фонду:

- Власником в розумінні Порядку №16 є Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти (нова редакція Статуту затверджена розпорядженням заступника голови Тернопільської обласної ради №83 від 13.05.2005р., та зареєстрованого державним реєстратором 27.05.2005р. запис №16461050001000663, згідно розділу І якого, інститут створений шляхом реорганізації (перетворення) Тернопільського обласного інституту післядипломної освіти згідно з розпорядженням голови Тернопільської обласної ради №133 від 14.06.2000р., є навчально-методичним та науковим закладом спільної власності територіальних громад області, віднесений до вищого навчального закладу ІІІ рівня акредитації, наділений функціями обласного навчального і науково-методичного центру післядипломної педагогічної освіти області, та являється невід'ємною складовою системи післядипломної педагогічної освіти Міністерства освіти і науки України. Відповідно до положень пп. 15.14, п.15, п.п.18, 20 Статуту інститут має право створювати санаторії -профілакторії, метою діяльності яких є медична практика в межах чинного законодавства, які до складу інституту входять на правах структурного підрозділу та функціонують відповідно до положення про нього. Відповідно до Ліцензії серії АВ №554780 виданої Міністерством охорони здоров"я України від 20.05.2010р. рішення №14, Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти має право на здійснення медичної практики (перелік лікарських спеціальностей: акушерство і гінекологія, організація і управління охороною здоров"я, стоматологія, терапія; номенклатура спеціальностей молодших спеціалістів з медичною освітою: медико -профілактична справа, акушерська справа, сестринська справа, стоматологія).

Виконавцем послуг є санаторій -профілакторій "Освітянин" Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної освіти, який діє на підставі Положення без права юридичної особи, погодженого 03.01.2003р. директором виконавчої дирекції Тернопільського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, та затвердженого 03.01.2003р. директором Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної освіти. Санаторій -профілакторій відповідно до наказу Міністерства охорони здоров"я №114 від 22.06.1995р. відноситься до лікувально -профілактичного типу, який призначений для проведення лікувальної та оздоровчої роботи серед працівників освіти і науки Тернопільської області (лікування вчителів області, які підлягають курсовій підготовці; працівників інституту та санаторію; непрацюючих пенсіонерів галузі); акредитаційний сертифікат серії МЗ №008768 першої категорії виданий головною акредитаційною комісією МОЗ України з терміном дії з 31.08.2010р. по 31.08.2013р; санаторій утримується за рахунок: - власних коштів Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти (будівництво, ремонт, благоустрій території і господарське утримання санаторію-профілакторію "Освітянин": опалення, освітлення, водопостачання, прибирання території, охорона, абонентна плата за користування телефоном, витрати на придбання пломбіровочних матеріалів, медичного устаткування, інструментарію, медапаратури, транспортування продуктів харчування, медикаментів, канцелярських приладів кухонного обладнання і їх ремонт, м'якого інвентарю, а також інші господарські виграти); - частково фінансується за рахунок коштів Тернопільського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності у відповідності до статті 48 Закону соціальне страхування в межах затверджених асигнувань, що визначаються його бюджетом, затвердженого ним кошторису санаторію-профілакторію, затвердженого штатного розкладу санаторію-профілакторію, розмірів заробітної плати персоналу, який утримується за рахунок коштів Фонду, запланованої кількості людино-днів і встановлених правлінням Фонду норм витрат на харчування, лікування, культурне обслуговування та інших витрат з розрахунку на один людино-день. Планування коштів на часткове фінансування санаторію - профілакторію проводиться у розрізі регіональних програм відновлення здоров'я застрахованих осіб та розрахунків до них, які щорічно розробляються і затверджуються управлінням Фонду ( п. 2.7.3 Положення).

Санаторій має власний розрахунковий рахунок 326007000257240 відкритий в ПАТ "Укрсоцбанк".

- Кошторис санаторію -профілакторію "Освітянин", що частково фінансується за рахунок Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на 2011рік складений санаторієм -профілакторієм за формою 15-ФСС з ТВП погоджений Виконавчою дирекцією Тернопільського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, та затверджений Власником санаторію -профілакторію, згідно якого передбачено часткове фінансування за рахунок коштів Фонду на рік в сумі - 669000,00грн., із них 301425грн. - оплата праці працівників санаторію -профілакторію (Ікврт.-199000.00грн.; ІІкврт. - 382000грн. ІІІкврт. - 502000грн.; ІVкврт. - 669000грн.).

- Замовник (Відділення фонду) провів повне часткове фінансування витрат санаторію станом на вересень 2011р. включно, в тому числі 225725грн. (при плані 232628грн.- залишок повернуто Фонду) на оплату праці, що підтверджено актом перевірки №19-01-004/0913 від 11.11.2011р. складеного Територіальною державною інспекцією праці у Тернопільській області за результатами перевірки дотримання санаторієм -профілакторієм законодавства про працю, загальнообов'язкове державно соціальне страхування, яким також встановлено, що працівникам санаторію за відпрацьовано повний жовтень 2011р. не виплачено заробітну плату в сумі 22891,44грн., про що головному лікарю винесено припис №19-01-004/0844 від 11.11.2011р. про усунення порушення законодавства та виплату працівникам заробітної плати у відповідності до вимог ст.115 КЗпП України.

- Замовник відмовився фінансувати витрати в четвертому кварталі 2011р. на умовах передбаченому діючим договором та відповідно до затвердженого кошторису, повідомивши листом №01-21-1167/06 від 10.10.2011р. Власника про необхідність внесення змін до порядку часткового фінансування санаторії -профілакторіїв шляхом підписання в строк до 14.10.2011р. договору №199 від 10.10.2011р. на часткове фінансування санаторію-профілакторію на ІVкв. 2011 р., надавши для розгляду два підписаних примірники договору. Згідно запропонованих змін, Фонд припиняє фінансування на оплату праці адміністративного, обслуговуючого персоналу та працівників блоку харчування, та здійснює фінансування в четвертому кварталі в сумі 167000грн., та за умови попереднього фінансування Власником на рівні не менше від обсягу коштів, що мають бути виділені з бюджету Фонду. Підставою внесення змін стала постанова правління Фонду "Про внесення змін до Порядку часткового фінансування санаторіїв-профілакторіїв за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності" (Порядку №16) від 16.06.2011р. №31, яка набрала чинності 07.10.2011р.

Як встановлено в процесі розгляду справи, сторони, станом на день прийняття судом рішення, не вирішили питання внесення змін до договору №93 від 31.03.2011року щодо змін умов фінансування в порядку передбаченому ст.188 ГК України, згідно якої у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни договору або у разі неодержання відповіді у встановлений даною нормою строк, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Із матеріалів справи випливає, що сторони намагалися врегулювати питання фінансування та відшкодування непокритих Фондом витрат шляхом переговорів, переписки, проведення засідань за участі учасників договору, управління освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації та власника інституту - Тернопільської обласної ради (оформлено довідкою робочої групи створеною рішенням облради від 29.11.2011р. №237), звернень останньої до Кабінету Міністрів України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Федерації профспілок України (рішення сесії від 20.12.2011р. №1306, звернення від 20.02.2012р.), з посиланням на те, що інститут фінансується з державного бюджету на підставі затвердженого кошторису, в якому додаткові видатки для фінансування санаторію не передбачені.

Виконавча дирекція Фонду соціального страхування, на звернення обласної ради повідомила листом від 27.01.2012р. про неможливість здійснення фінансування на умовах договору без внесення в нього змін.

В зв'язку з не укладення запропонованого відповідачем договору, Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності припинено фінансування санаторію -профілакторію "Освітянин" в четвертому кварталі 2011р., не зважаючи на те, що договір №93 був чинним.

Не вирішення питання фінансування потягло за собою здійснення з боку Власника, та Виконавця заходів щодо зупинення діяльності санаторію -профілакторію: листом № 01/727 від 31.10.2011р. Власником повідомлено Головного лікаря санаторію та виконавчу дирекцію Тернопільського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, про неможливість підписання запропонованого Фондом договору через відсутність необхідного фінансування, у зв'язку з чим рекомендував попередити працівників санаторію -профілакторію про можливе вивільнення у зв'язку з припиненням фінансування санаторію; наказом Головного лікаря санаторію від 31.10.2011р. всіх працівників попереджено про майбутнє вивільнення з роботи; у зв'язку з невизначеністю щодо фінансування, наказом №58 від 31.10.2011р. оголошено простій санаторію; згідно наказів по санаторію працівники вивільнені з роботи 30.12.2011р. на підставі ст.40 п.1 КЗпПУ за скороченням штату; для розрахунку з працівниками санаторієм нараховано 64399,79грн. за період з 07.10.2011р. по 31.12.2011р., про що їм видано довідки про заборгованість по заробітній платі та компенсаційні витрати у зв'язку із звільненням , зокрема за жовтень 2011р. -24294,22грн. (з яких зарплата працівникам за період з 07.10-30.10.2011р.: медперсоналу -11357,18грн., адмінгосподарського персоналу та персоналу харчоблоку - 6373,42грн., з 31.10.2011р. -простій - 2/3 тарифних ставок всіх працівників - 551,13грн., нарахування ЄСВ (36,83%) - 6012,75грн.); за листопад 2011р .- 12362,22грн. (з яких зарплата адмінперсоналу за період простою з 01.11. - 30.11.2011р. - 9255,86грн., нарахування ЄСВ (36,83%) - 3106,33грн.); за грудень 2011р. -11794,69грн. (з яких зарплата адмінперсоналу за період простою з 01.12.2011р. - 31.12.2011р. -8511,47грн., нарахування ЄСВ (36,83%) - 3125,72грн. та лікарняні (ОСОБА_12) -157,50грн.); Також при умові припинення фінансування санаторію -профілакторію просить стягнути компенсації за невикористані відпустки - 3716,37грн. вихідна допомога -10446,00грн. нарахування ЄСВ (36,83%) -1305,03грн., разом -15467,40грн., та витрати за послуги банку за період з 07.10.- 30.12.2011р. в сумі 481,00грн.

Із поданого позивачем розрахунку Фондом визнано вимоги тільки в сумі 19719.51 грн., яка зазначена в Пояснювальній записці до фінансового звіту санаторію -профілакторію за 2011рік, та складає витрати згідно внесених змін до Порядку №16, а з врахуванням залишку у касі санаторію в сумі 1310грн., визнає 18409,51грн., а щодо решти вимог заперечує, посилаючись на п.п. 5.1 - 5.5 умов договору, згідно якого сторони звільняються від відповідальності за невиконання чи неналежне виконання своїх зобов'язань за договором у випадку настання форс-мажорних обставин , під якими слід вважати обставини, що знаходяться поза контролем волі сторін договору, і які роблять виконання умов договору неможливим. Зокрема, до таких обставин сторонами віднесено правові зміни в законах, рішенняабо дії уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, інші подібні обставини, що роблять неможливим виконання договору і яким сторони не могли запобігти розумним способом. У разі настання таких обставин виконання зобов'язання відкладається на період, протягом якого будуть діяти такі обставини, про що сторона в письмовому вигляді повідомляє другу сторону протягом 30-ти днів, додавши письмове підтвердження. Порушення даного терміну позбавляє права винної сторони посилатися на обставини непереборної сили ( п.п. 5.4, 5.5 умов договору).

Суд не приймає до уваги доводи відповідача, оскільки:

- сторони повинні належним чином та в установлений договором чи законом строк виконувати взяті зобов'язання, при цьому, кожна сторона, повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони (ст.ст. 526, 527 ЦК України, ст.193 ГК України);

- відповідно до ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень, при цьому, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування;

- відділення Фонду не надало доказів припинення часткового фінансування Виконавця, яким згідно п.3.8 Порядку №16 та п.4.2 умов договору №93 від 31.03.2011року, є тільки наказ Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, іншого норми Порядку не передбачають; доказів попередження Виконавця, Власника про можливі зміни в частковому фінансуванні; не врегулювало питання змін договору в установленому законом порядку,з врахуванням специфіки укладеного договору, а саме без врахування того, що послуги надаються по оздоровленню на підставі путівок, та що станом на момент припинення фінансування в санаторії перебувало 52 особи із заїздом на період з 13.10.-26.10.2011р.;

- припинення фінансування санаторію -профілакторію здійснено з порушенням умов чинного договору від 31.03.2011р., вимог Порядку №16, та чинного законодавства, що привело до зупинення діяльності санаторію -профілакторію та вимушеного вивільнення працівників за скороченням штату, яким по законодавству мають бути виплачені компенсаційні виплати;

- оскільки припинення фінансування здійснено з боку Замовника, то питання компенсаційних виплат працівникам санаторію-профілакторію, які одержували заробітну плату з коштів Замовника вирішує сам Замовник у встановленому порядку відповідно до п. 3.2.4 умов договору, разом з тим Замовник ухилився від вирішення цього питання, яке є предметом спору;

- внесення змін Фондом в Порядок №16 не є форс -мажорними обставинами які звільняють від виконання зобов'язання в силу закону, оскільки можуть бути тільки обставиною для звільнення від господарської відповідальності за невиконання зобов'язання, що передбачено частиною першою статті 617 ЦК України, статті 218, 219 ГК України та п. 5.1 договору.

Щодо запропонованої відповідачем редакції договору №199 від 10.10.2011р., який укладається між Фондом та інститутом, та п. 10.9 якого передбачається, що договір від 31.03.2011р. №93 втрачає чинність, то такий не є договором про внесення змін в договір №93 в частині фінансування санаторію на IV квартал 2011р., оскільки згідно ст.654 ЦК України зміна договору вчиняється в тій самій формі, що й договір, за участю сторін договору. Разом з тим, Фондом запропоновано нову редакцію договору без участі Санаторію -профілакторію, виконавця послуг, при цьому в договорі всі обов'язки по належному наданні послуг покладено на інститут, який згідно положень Статуту не може виконувати такі функції, не маючи акредитаційного сертифікату, і крім того, норми Порядку №16 не передбачають вирішення питання внесення змін запропонованим Фондом шляхом.

При таких обставинах, матеріалами справи встановлено факт порушення відповідачем зобов'язань по договору, а тому позовні вимоги підлягають до задоволення.

Судовий збір в сумі 1609,50грн. покладається на відповідача відповідно до ст.49 ГПК України.

Судовий збір із немайнової вимоги в сумі 1073,00грн., сплачений Тернопільським обласним комунальним інститутом післядипломної освіти згідно платіжного доручення №112 від 12.03.2012р., підлягає поверненню платнику з Державного бюджету України на підставі п.1 ч.1 ст.7 Закону України "Про судовий збір".

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 43, 49, 82, 84 Господарського процесуального кодексу України, ст.7 Закону України "Про судовий збір", господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити .

2. Стягнути з Тернопільського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, вул. Танцорова, 51, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 21157645 на користь Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної освіти, вул. М.Кривоноса, 7-А, м. Тернопіль, р/р 26007000257240 в ПАТ "Укрсоцбанк", МФО 300023, санаторію -профілакторію "Освітянин" м. Тернопіль, вул. Громницького, 1, ідентифікаційний код 14038176 - 63089,79 грн. заборгованості та 1609,50грн. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням суду законної сили.

3. Повернути Тернопільському обласному комунальному інституту післядипломної освіти, вул. М.Кривоноса, 7-А, м. Тернопіль, ідентифікацій код 02139788 з Державного бюджету України - 1073,00грн. судового збору сплаченого згідно платіжного доручення № 112 від 12.03.2012р.,яке знаходиться у справі № 7/21/5022-196/2012.

На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення (15.06.2012р.), через місцевий господарський суд.

Суддя М.С. Стадник

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення29.05.2012
Оприлюднено03.07.2012
Номер документу24930122
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —7/21/5022-196/2012

Судовий наказ від 21.08.2012

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 23.04.2012

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 11.05.2012

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 10.04.2012

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 16.03.2012

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Постанова від 07.11.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Остапенко М.І.

Ухвала від 22.10.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Остапенко М.І.

Постанова від 21.08.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бойко С.М.

Ухвала від 08.08.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бойко С.М.

Ухвала від 13.07.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Мурська Х.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні