ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 червня 2012 року м. ПолтаваСправа № 2а-1670/786/12
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Сич С.С.,
при секретарі - Горбач Д.О.,
за участю:
представника позивача - Пусана ЄВ.,
представника відповідача - Чирви Є.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Укркомцентр" до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
14 лютого 2012 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство" Укркомцентр" (надалі - позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області (надалі - відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0001422301/225 від 01.02.2012 року.
В обґрунтування своїх позовних вимог зазначає, що ним сплачувалась орендна плата у розмірах, встановлених договорами оренди, що укладені з Кременчуцькою міською радою. Вважає, що збільшення розміру орендної плати за орендовані земельні ділянки можливе лише за умови внесення відповідних змін до договорів оренди. Зазначає, що з огляду на відсутність у Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»та Податковому кодексі України вимог щодо приведення умов раніше укладених договорів оренди землі, відповідачем безпідставно донараховано позивачу грошове зобов'язання з орендної плати за землю. В силу ст. 58 Конституції України норми Податкового кодексу України не мають зворотної дії до спірних орендних правовідносин.
12 березня 2012 року від відповідача надійшли письмові заперечення проти позову, у яких на підтвердження правомірності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення відповідач посилається на те, що розмір орендної плати з урахуванням змін, внесених згідно Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 року № 309-VІ, повинен був складати не менше трикратного розміру земельного податку (3 % від грошової оцінки землі). Плановою виїзною перевіркою Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство" Укркомцентр" встановлено, що позивачем по певним договорам оренди земельних ділянок комунальної власності орендна плата у 2010 році нараховувалася та сплачувалася у меншому розмірі, ніж встановлено законодавством, у зв'язку з чим констатовано заниження податкового зобов'язання зі сплати орендної плати за червень-грудень 2010 року в сумі 14138 грн. 67 коп. Крім того, п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України передбачено, що при поданні декларації разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі. Проте, позивачем у поданій податковій декларації № 9000198066 від 01.02.2011 р. задекларовано плату за землю без врахування витягу (довідки) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на 2011 рік, у зв'язку з чим відповідачем констатовано заниження податкового зобов'язання зі сплати орендної плати за травень - вересень 2011 року в сумі 79261 грн. 28 коп. За таких обставин Кременчуцькою об'єднаною податковою інспекцією було правомірно прийнято податкове повідомлення-рішення від 01.02.2012 року № 0001422301/225, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плата за землю в розмірі 93400 грн. 09 коп. та застосовано штрафні (фінансові) санкції на суму 36406 грн. 33 коп.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство" Укркомцентр", ідентифікаційний код 31194567, є юридичною особою та зареєстроване виконавчим комітетом Кременчуцької ради Полтавської області 22.11.2000 року, свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 683641 (а.с. 10). Відповідач знаходиться на податковому обліку у Кременчуцькій МДПІ з 04.12.2000 р. за № 5689 (а.с. 12).
Із додатків № 1 до податкової декларації орендної плати за 2010 рік "Відомості із договору оренди землі" вбачається, що позивач є орендарем земельних ділянок комунальної власності на підставі укладених із Кременчуцькою міською радою договорів оренди земельних ділянок:
- від 18.06.2004 року , зареєстрованого у Кременчуцькому районному відділенні Полтавської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 020454800125 від 04.06.2004 року, земельної ділянки несільськогосподарського призначення (кадастровий номер 5310436500:12:002:0059) площею 0,5406 га, що розташована за адресою м. Кременчук, вул. Макаренка, 38-Б для будівництва, експлуатації та обслуговування складів будівельних матеріалів, встановлено орендну плату в розмірі 2 % від грошової оцінки землі щорічно;
- від 18.04.2007 року , зареєстрованого у Кременчуцькому районному відділенні Полтавської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040754800261 від 29.11.2007 року, земельної ділянки несільськогосподарського призначення (кадастровий номер 5310436500:12:002:0140), для закінчення реконструкції, експлуатації та обслуговування підприємства по виробництву нетканного полотна по вул. Макаренка, 5, у м. Кременчуці, загальною площею 4439 кв. м. встановлено орендну плату в розмірі 1,5 % від грошової оцінки землі щорічно;
- від 25.03.2006 року, зареєстрованого у Кременчуцькому районному відділенні Полтавської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040654800192 від 21.06.2006 року, земельної ділянки несільськогосподарського призначення (кадастровий номер 5310436500:12:003:0085), для експлуатації та обслуговування бази для складування будівельних матеріалів по вул. Макаренка, 38 б, у м. Кременчуці, загальною площею 16023 кв. м. встановлено орендну плату в розмірі 2 % від грошової оцінки землі щорічно;
- від 18.06.2004 року , зареєстрованого у Полтавській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 020454800125 від 04.08.2004 року, земельної ділянки несільськогосподарського призначення (кадастровий номер 5310436500:12:003:0059), для будівництва, експлуатації та обслуговування складів будівельних матеріалів в районі існуючої бази по вул. Макаренка, 38 б, у м. Кременчуці, загальною площею 5406 кв. м. встановлено орендну плату в розмірі 2 % від грошової оцінки землі щорічно;
- від 07.11.2008 року , зареєстрованого у Кременчуцькому районному відділенні Полтавської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040854800230 від 24.11.2008 року, земельної ділянки несільськогосподарського призначення (кадастровий номер 5310436500:10:002:0044), для закінчення будівництва універсально-громадського комплексу по вул. 50-річчя СРСР у м. Кременчуці, загальною площею 20145 кв. м. встановлено орендну плату в розмірі 3 % від грошової оцінки землі щорічно;
- від 07.11.2008 року, зареєстрованого у Кременчуцькому районному відділенні Полтавської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040854800229 від 24.11.2008 року, земельної ділянки несільськогосподарського призначення (кадастровий номер 5310436500:08:003:0685), для закінчення будівництва торгово-побутового центру по вул. Першотравневій, в районі будинку № 46 у м. Кременчуці, загальною площею 860 кв. м. встановлено орендну плату в розмірі 3 % від грошової оцінки землі щорічно.
У поданій позивачем до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції податковій декларації орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за 2010 рік, позивачем самостійно нараховано орендну плату на 2010 рік згідно з договорами оренди земельних ділянок в розмірі 58649 грн. 19 коп. (а.с. 62).
Із додатку № 1 до податкової декларації з плати за землю за 2011 рік вбачається, що позивач є орендарем земельних ділянок комунальної власності на підставі укладених із Кременчуцькою міською радою договорів оренди земельних ділянок:
- від 07.11.2008 року, земельна ділянка площею 20 145 кв.м., розташована за адресою м.Кременчук, вул. 50 - річчя СРСР, для закінчення будівництва універсально - громадського комплексу, нормативна грошова оцінка становить 496 194,60 грн., пролонговано договором від 07.09.2010 з терміном дії по 06.09.2012;
- від 07.11.2008 року, земельна ділянка площею 860 кв.м., розташована по вул.. Першотравневій в районі будинку № 46 в м. Кременчуці, для закінчення будівництва торгово-побутового центру, нормативна грошова оцінка становить 71595,53 грн.;
- від 18.06.2004 року, земельна ділянка площею 0,5406 га, розташована за адресою м. Кременчук, вул. Макаренка, 38-Б для будівництва, експлуатації та обслуговування складів будівельних матеріалів, нормативна грошова оцінка становить 416 619,39 грн.;
- від 25.03.2006 року, земельна ділянка площею 16 023 кв.м., розташована за адресою м. Кременчук, вул. Макаренка, 38-Б для експлуатації та обслуговування бази для складування будівельних матеріалів, нормативна грошова оцінка становить 1 321 238,27 грн.;
- від 18.04.2007 року, земельна ділянка площею 4 439 кв.м., розташована за адресою м. Кременчук, вул. Макаренка, 5 для закінчення реконструкції, експлуатації та обслуговування підприємства по виробництву нетканого полотна, нормативна грошова оцінка становить 457 223,48 грн. (а.с. 70).
ТОВ "НВП "Укркомцентр" подано до Кременчуцької ОДПІ податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та /або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) № 9000198066 від 01.02.2011 р., згідно якої загальна сума нарахованої орендної плати у 2011 році по вищевказаних земельних ділянкам складає 82886 грн. 13 коп. (а.с. 68).
У термін із 30.11.2011 року по 20.12.2011 року посадовими особами Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції проведено відносно позивача планову виїзну перевірку з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2009 року по 30.09.2011 року.
За результатами перевірки складено акт № 8782/23-209/31194567 від 27.12.2011 року (а.с. 13-17), в якому, зокрема, зафіксовано порушення позивачем п. 281.1 ст. 286 Податкового кодексу України, ст. 21 Закону України "Про оренду землі" із змінами внесеними Законом України "Про Державний бюджет України на 2008 рік", Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 року № 309-VІ, внаслідок чого занижено суму орендної плати за землю на загальну суму 93400 грн. 09 коп., в тому числі: за червень 2010 року -2019,83 грн.; за липень 2010 року -2019,83 грн.; за серпень 2010 року -2019,83 грн.; за вересень 2010 року -2019,83 грн.; за жовтень 2010 року -2019,83 грн.; за листопад 2010 року -2019,83 грн.; за грудень 2010 року -2019,83 грн.; за травень 2011 року -10294,72 грн.; за червень 2011 року -10294,72 грн.; за липень 2011 року -19557,28 грн.; за серпень 2011 року -19557,28 грн.; за вересень 2011 року -19557,28 грн.
У термін з 10.01.2012 року по 16.01.2012 року посадовими особами Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції проведено позапланову виїзну перевірку ТОВ "НВП "Укркомцентр" з питань викладених в запереченнях до акту від 27.12.2011 р. № 8782/23-209/31194567 про результати планової перевірки , про що складено акт від 23.01.2012 року № 346/23-209/31194567 (а.с. 22-27).
У даному акті зафіксовано порушення позивачем п. 281.1 ст. 286 Податкового кодексу України, ст. 21 Закону України "Про оренду землі" із змінами внесеними Законом України "Про Державний бюджет України на 2008 рік", Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 року № 309-VІ, внаслідок чого занижено суму орендної плати за землю на загальну суму 93400 грн. 09 коп.
За висновками перевірок вказане порушення виникло у зв'язку з тим, що орендна плата по договорам оренди земельних ділянок комунальної власності у 2010 році (червень-грудень 2010 р.) позивачем нараховувалася та сплачувалася в розмірі, меншому від встановлених законом 3 % від грошової оцінки землі. Враховуючи викладене, перевіряючими було встановлено, що позивачем занижено розмір орендної плати за червень-грудень 2010 року на 14138 грн. 67 коп.
Щодо заниження орендної плати за землю за травень-вересень 2011 року, то відповідач дійшов таких висновків у зв'язку з наступним.
Рішенням XLVII (47) сесії Кременчуцької міської ради V скликання від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука з базовою вартістю одного квадратного метра земель у розмірі 154,11 грн. станом на 01.01.2008 та передбачено введення її в дію з 1 січня 2011 року.
Пунктом 3 даного рішення визначено, що фізичним та юридичним особам в 2-х місячний термін необхідно звернутися до Управління Держкомзему у м. Кременчуці та замовити витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які знаходяться в їх користуванні або власності.
Рішенням сесії Кременчуцької міської ради VІ скликання від 22 лютого 2011 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради від 24 листопада 2009 року" "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області" рішення Кременчуцької міської ради від 24.11.2009 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області" доповнено підпунктом 2.1 наступного змісту "Встановити, що з 01.03.2011 року до 30.06.2011 року нормативна грошова оцінка земель орендарям розраховується з коригуючим коефіцієнтом 0,65".
ТОВ "НВП "Укркомцентр" подано до Кременчуцької ОДПІ податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та /або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) № 9000198066 від 01.02.2011 року, згідно якої загальна сума нарахованої орендної плати у 2011 році по вищевказаних земельних ділянкам складає в місяць 6907,19 грн.
Разом з тим, до даної декларації позивачем не було додано довідок (витягів) про розмір грошової оцінки земельних ділянок у зв'язку із введенням в дію з 01.01.2011 нормативної грошової оцінки земель, затвердженої рішенням XLVII (47) сесії Кременчуцької міської ради V скликання від 24.11.2009 р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області", як це передбачено п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України.
Враховуючи зазначене, Кременчуцькою ОДПІ було зроблено запит до Управління Держкомзему у м. Кременчуці Полтавської області від 04.05.2011 року № 256/9/15-221, отримано відповідь від 27.05.2011 № 01-27/938 (а.с. 126) та довідки (витяги) про розміри нормативної грошової оцінки належних позивачу земельних ділянок від 26.05.2011 р.
Відповідно до витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка орендованих земельних ділянок складає у 2011 році - 402,31 грн.; 246,16 грн., 246,16 грн., 174,98 грн. за 1 кв.м.
Враховуючи викладене, перевіряючими було встановлено, що позивачем занижено розмір орендної плати за травень-вересень 2011 року на 79261 грн. 28 коп. з урахуванням коригуючого коефіцієнту 0,65 у травні-вересні 2011 року внаслідок неврахування позивачем розмірів нової норми грошової оцінки землі (детальний розрахунок сум орендної плати за землю, а.с. 131).
На підставі актів перевірки № 8782/23-209/31194567 від 27.12.2011 року та № 346/23-209/31194567 від 23.01.2012 року Кременчуцькою об'єднаною державною податковою інспекцією винесено податкове повідомлення-рішення від 01.02.2012 року № 0001422301/225, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плата за землю в розмірі 93400 грн. 09 коп. та застосовано штрафні (фінансові) санкції на суму 36406 грн. 33 коп. (а.с. 30).
Позивач, не погодився із вказаним податковим повідомленням-рішенням та оскаржив його до суду.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Надаючи оцінку оскаржуваному податковому повідомленню-рішенню, суд виходить з наступного.
Статтею 2 Закону України "Про плату за землю" від 03 липня 1992 року № 2535-ХІІ встановлено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.
Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 14 Закону України "Про систему оподаткування" від 25.06.1991 року № 1251-ХІІ (в редакції, яка діяла з 31.03.2005 року, після внесення змін Законом України від 25.03.2005 року № 2505) плата за землю (земельний податок, а також орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності ) належить до загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів) .
Згідно частини 1 статті 17 вказаного Закону сплата податків і зборів (обов'язкових платежів) провадиться у порядку, встановленому цим Законом та іншими законами України.
Таким чином, у 2010 році орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності відносилася до загальнодержавних податків і зборів, порядок нарахування та сплати якої був регламентований положеннями Закону України "Про плату за землю", Закону України "Про оренду землі".
Статтею 13 Закону України "Про плату за землю" визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 року № 161-XIV договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно частини 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Частиною 4 статті 21 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року, було передбачено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою за розмір земельного податку , що встановлюється Законом України "Про плату за землю", та перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Разом з тим, підпунктом 4 пункту 8 розділу ІІ Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28.12.2007 року № 107-VІ було внесено зміни до ч. 4 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (набрали чинності з 01.01.2008 року), у зв'язку з чим встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою : для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю" .
Зміни, внесені підпунктом 4 пункту 8 розділу II Закону України від 28.12.2007 р. N 107-VI, були визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), згідно з рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. N 10-рп/2008.
Проте, Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів" від 03.06.2008 року № 309- VI частина 4 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" знову була викладена у редакції, яка передбачала аналогічний мінімальний розмір орендної плати трикратний розмір земельного податку. Відповідно до пункту 1 Прикінцевих положень вказаного Закону, цей Закон набирає чинності з дня його опублікування -04.06.2008 року та застосовується з дня втрати чинності відповідними положеннями розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" . Зазначений Закон неконституційним не визнавався та є чинним на даний час.
Враховуючи викладене, норми податкового законодавства щодо визначення мінімального розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної форми власності - не менше трикратного розміру земельного податку, діяли з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року (до дня визнання їх конституційними рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. N 10-рп/2008), а також з 22.05.2008 року та підлягали виконанню платниками вказаного податку.
Статтею 14 Закону України "Про плату за землю" встановлено, що платники земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (крім громадян) самостійно обчислюють суму земельного податку та орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій.
Із розрахунку донарахованих сум орендної плати за землю за червень-грудень 2010 року (а.с. 131) вбачається, що за червень-грудень 2010 року орендна плата позивача за орендовані земельні ділянки по п'яти договорам повинна становити 48350,75 грн. (82886,99 грн. /12 місяців х 7 місяців), проте, підприємством задекларовано за червень-грудень 2010 року орендну плату на загальну суму 34212,08 грн.
Розмір здійснених податковим органом донарахувань позивачем під сумнів не ставиться, позивач заперечує застосування податковим органом розміру орендної плати, встановленої статтею 21 Закону України "Про оренду землі" без внесення відповідних змін до договорів оренди, вважаючи, що обов'язок по сплаті в розмірі, встановленому статтею 21 Закону України "Про оренду землі" виникає у позивача лише після внесення відповідних змін до договорів оренди земельних ділянок.
Суд зазначає, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності належить до загальнодержавних податків і зборів, порядок нарахування та сплати якого регламентований положеннями спеціальних Законів. Тому положення договору оренди земельної ділянки, які суперечать вказаним Законам, не можуть застосовуватися.
При цьому суд виходить з того, що податкова політика держави головним чином реалізується через систему оподаткування, яка відповідно до пункту 1 частини 2 статті 92 Конституції України встановлюється виключно законами України.
У рішенні Конституційного Суду України від 16.02.2010 року № 5-рп/2010 у справі за конституційним зверненням Акціонерного товариства "Страхова компанія "Аванте" щодо офіційного тлумачення положень ч. 2 ст. 1 Закону України "Про систему оподаткування", ст. 15 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", наголошено, що конституційний правовий порядок у сфері оподаткування ґрунтується на положеннях ч. 1 ст. 67, п. 1 ч. 2 ст. 92 Конституції України, згідно із якими кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори, що встановлюються законами України, у порядку і розмірах, передбачених ними.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що Кременчуцькою об'єднаною державною податковою інспекцією правомірно донараховано позивачу грошове зобов'язання з орендної плати за землю за червень-грудень 2010 року в розмірі 14138 грн. 67 коп.
Щодо донарахування позивачу грошового зобов'язання з орендної плати за землю за травень-вересень 2011 року в розмірі 79261 грн. 28 коп., суд виходить з наступного.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (надалі -ПКУ) плата за землю є загальнодержавним податком , який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Пунктом 6.1 статті 6 ПКУ надано визначення податку, згідно якого податок є обов'язковий, безумовний платіж до бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.
Як встановлено підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі (ст. 269 ПКУ).
Згідно зі статтею 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу України, а у разі, якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок (ст. 271 ПКУ).
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру земельного податку або визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Рішенням Кременчуцької міської ради від 24.11.2009 р. було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука із визначенням базової вартості одного квадратного метра земель із введенням в дію з 01.01.2011 р.
Таким чином ставка податку повинна визначатися у відповідності із п. 274.1 ст. 274 ПКУ, згідно якого ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Разом з тим, згідно вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ Кодексу , а згідно п.п. в) п. 288.5.2 цього ж пункту та статті ПКУ не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки.
Пунктом 286.2 статті 286 Податкового кодексу України встановлено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Як встановлено вище судом, позивачем вказаний податок в податковій декларації з плати за землю (земельний податок та /або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) № 9000198066 від 01.02.2011 року за 2011 рік було розраховано із розміру 3 % нормативної грошової оцінки землі, яка була визначена в договорах оренди станом до 01.01.2011 р., тобто без врахування нормативної грошової оцінки землі, що набрала чинності з 01.01.2011, а до декларації в порушення вищевказаної норми (п. 286.2 ст. 286 ПКУ) не додано довідки (витягу) про розмір нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок.
Посилання позивача на те, що зміна умов договору оренди земельної ділянки щодо розміру орендної плати може здійснюватися лише за взаємною згодою сторін, а зміни до укладених договорів сторонами не вносилися, судом до уваги не приймаються, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності належить до загальнодержавних податків, порядок нарахування та сплати якого регламентований положеннями Податкового кодексу України. Тому положення договору оренди земельної ділянки, які суперечать ПКУ в частині визначення розміру орендної плати, не можуть застосовуватися та мати пріоритет над нормами ПКУ.
Пунктом 7.3 ст. 7 ПКУ встановлено, що будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.
При визначені розміру належної до сплати орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у користуванні позивача на підставі вище перелічених договорів оренди, відповідач керувався витягами про розміри нормативної грошової оцінки земель від 26.05.2011 р., надані на запит податкового органу Управлінням Держкомзему у м. Кременчуці Полтавської області.
Відповідно до абзацу першого пункту 286.1 статті 286 ПКУ підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Доводи позивача про те, що абзац другий пункту 286.1 статті 286 цього ж Кодексу із змінами внесеними згідно із Законом № 3609 І від 07.07.2011 р. набирає чинності лише з 01.01.2012 р. в частині надання інформації, необхідної для обчислення земельного податку, відповідними державними органами, судом до уваги не приймаються, оскільки даною нормою встановлено обов'язок спеціально уповноважених органів в постійному режимі (без відповідних запитів) надавати податковому органу інформацію про всі земельні договори та угоди, які реєструються цим органом, у спеціально визначеному Кабінетом Міністрів України порядку. Разом з цим, цією нормою податковий орган не позбавлений права робити запити та отримувати відповіді та інформацію, необхідну для здійснення своїх контрольних функцій.
Із розрахунку орендної плати за травень-вересень 2011 року орендна плата за земельні ділянки по чотирьом договорам, виходячи з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, з урахуванням коригуючого коефіцієнту 0,65 повинна складати 113797 грн. 23 коп., тоді як сума нарахованої орендної плати за землю за травень-вересень 2011 року згідно поданої позивачем декларації склала 34535,95 грн.
Розмір здійснених податковим органом донарахувань позивачем не заперечувався та не оскаржувався, позивачем заперечується застосування податковим органом для обрахунку даного податку витягів з нормативно-грошової оцінки земель, наданих Управлінням Держкомзему у м. Кременчуці Полтавської області, виходячи із оцінки, яка введена в дію з 01.01.2011 р.
Судом встановлено, що витяги з технічної документації про грошову оцінку земельних ділянок позивачем оскаржувались до суду, проте, ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.03.2012 року у справі № 2а-1670/189/12 (а.с. 140-143), яка залишена без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.05.2012 року (а.с. 151-152), позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство" Укркомцентр" була залишена без розгляду.
Таким чином, станом на момент розгляду справи судом витяги не скасовувалися, а тому підлягають застосуванню.
Доводи позивача про те, що рішення XLVII (47) сесії Кременчуцької міської ради V скликання від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області" на час складення витягів не було чинним, оскільки набрало чинності лише 21.07.2011 року через опублікування в офіційному виданні ради-газеті "Вісник Кременчука" спростування недостовірної інформації, допущеної внаслідок технічної помилки при оприлюдненні в газеті "Вісник Кременчука" № 9 від 03.12.2009 цього регуляторного акту (словосполучення з позначкою "Проект регуляторного акту" замінено на "Регуляторний акт"), суд вважає необґрунтованими, виходячи з наступного.
Пунктом 5 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.
Регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, відповідно до частини 5 статті 12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності", офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.
Рішення Кременчуцькою міської ради від 24.11.2009 р. надруковано в газеті "Вісник Кременчука" № 49 від 03.12.2009, про що свідчить наявна у матеріалах справи ксерокопія сторінки газети та не заперечується позивачем (а.с. 93).
Докази скасування даного рішення в порядку, встановленому чинним законодавством, у матеріалах справи відсутні. Допущена редакцією газети технічна помилка, що полягає у помилковому зазначенні назви регуляторного акту "Проект регуляторного акту" замість "Регуляторний акт" не впливає на суть оприлюдненого рішення. Зокрема, на пункт 2 даного рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області з базовою оцінкою одного квадратного метра земель у розмірі 154,11 грн. станом на 01.01.2008 року та ввести її в дію з 01.01.2011 року.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про допущення позивачем заниження задекларованої суми орендної плати за землю за травень-вересень 2011 року у зв'язку із неврахуванням нормативної грошової оцінки землі, затвердженої рішенням Кременчуцької міської ради від 24.11.2009 р. та введеної в дію з 01.01.2011 р. у розмірі, визначеному відповідачем у сумі 79261 грн. 28 коп.
Відповідно до п. 54.3 ст. 54 ПКУ контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, якщо, зокрема, дані перевірок щодо утримання податків у джерела виплати, в тому числі податкового агента, свідчать про порушення правил нарахування, утримання та сплати до відповідних бюджетів податків і зборів, передбачених цим Кодексом, що ним і було зроблено шляхом винесення оскаржуваного податкового повідомлення -рішення від 01.02.2012 року № 0001422301/225.
Відтак, оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що встановлені законодавством України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано та обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
Позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Укркомцентр" до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлено 02 липня 2012 року.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2012 |
Оприлюднено | 04.07.2012 |
Номер документу | 24964347 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні