Постанова
від 15.06.2012 по справі 2а-2147/10/0170/15
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

15 червня 2012 р. (12:27) Справа №2а-2147/10/0170/15

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Тоскіної Г.Л., за участю секретаря судового засідання Єлжової Н.М., представників сторін:

від позивача - Володькіна О.В.

від відповідача 1 - Яцемірська В.В.;

від відповідача 2 - не з'явився;

від третьої особи - Мирнівської селищної ради - Кашин Ю.С.;

третя особа - ОСОБА_5

від прокурора - Березовиченко Ю.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Фонду майна АР Крим

до Кримського республіканського підприємства "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м.Євпаторії" Державного реєстратора Кримського республіканського підприємства "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія"

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, ОСОБА_5,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Мирнівська селищна рада

за участю Прокуратури АР Крим

про спонукання до виконання певних дій

Обставини справи: Фонд майна АР Крим звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Кримського республіканського підприємства «Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторії», в якому просить примусити Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторії скасувати реєстрацію права власності за Мирнівською селищною радою на нерухоме майно - будівля колишньої котельні №1, яка передана в оренду суб'єкту підприємницької діяльності ОСОБА_5 та розташована за адресою: АДРЕСА_1

Позовні вимоги мотивовані тим, що 29 червня 1992 року Верховною Радою Криму прийнята постанова №110-1 «Про розмежування майна державної (Республіки Крим) власності та власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної).Відповідно до зазначеної постанови майновий комплекс орендного об'єднання «Кримтеплокоммуненерго» із вхідними в його склад підприємствами, їхніми виробничими об'єктами, базами й об'єктами соцкультпобута включено до Переліку підприємств, організацій та установ, що відносяться до загальнореспубліканської власності Криму за галузями народного господарства. Постановою Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 23 травня 2007 року №471-5/07 «Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим» (абзац третій пункту 7) було прийнято рішення щодо передачі майна, що належить Автономній Республіці Крим та знаходиться в оренді у орендного підприємства «Кримтеплокомуненерго», у комунальну власність територіальної громади смт Мирний (м. Євпаторія) будівлі колишньої котельні №1, розташованої на АДРЕСА_1. Постановами Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 21 листопада 2007 року №668-5/07 «Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим» та від 18 червня 2008 року №913-5/08 «Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим» постанову Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 23 травня 2007 року № 471-5/08 «Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим» в частині передачі вищезазначеного об'єкта у комунальну власність скасовано. Позивач вказує, що рішення Мирнівської селищної ради від 01.06.2007 року №V/17-12 та рішення виконавчого комітету Мирнівської селищної ради від 25.07.2007 року, на підставі яких видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно - будівлі колишньої котельні №1, розташованої на АДРЕСА_1, та зареєстровано право власності на вказаний об'єкт за Мирнівською селищною радою, скасовані Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 19.03.2009 року у справі № 2-25/10769-2008, залишеною без змін Постановою Вищого господарського суду України від 14.07.2009 року. А відтак, на думку позивача, є підстави для скасування реєстрації права власності на об'єкт нерухомості.

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 12.02.2010 року відкрите провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду, до участі у справі залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Мирнівську селищну раду.

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 15.04.2010 року провадження у справі зупинено до набрання законної сили рішенням по справі 2а-2506/10/2/0170.

У зв'язку з відпусткою судді Кушнової О.А. розпорядженням щодо призначення повторного автоматичного розподілу справ адміністративну справу було передано на розгляд судді Тоскіної Г.Л.

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 15.04.2011 року справа прийнята до провадження, поновлено провадження у справі.

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 24.05.2011 року провадження у справі зупинено до розгляду касаційної скарги по справі К/9991/13355/11.

Не погодившись з зазначеною Ухвалою, позивач звернувся до Севастопольського апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою.

Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 17.01.2012 року ухвала Окружного адміністративного суду АР Крим від 24.05.2011 року скасована, справа направлена для продовження розгляду.

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 30.03.2012 року провадження у справі поновлено.

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 24.04.2012 року до участі у справі залучено другого відповідача - реєстратора Кримського республіканського підприємства «Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторії».

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 05.06.2012 року до участі у справі залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, ОСОБА_5.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, викладених в позовній заяві, надав пояснення по суті спору.

Представник відповідача 1 у судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечував, зазначивши, що Кримське республіканське підприємство «Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторії» не має повноважень на скасування запису про реєстрації права власності на нерухоме майно без відповідного рішення суду.

Відповідач 2 у судове засідання не з'явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, про причини неявки суд не повідомив, заперечень на адміністративний позов не надав.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, ОСОБА_5 та представник прокуратури АР Крим підтримали заявлені позовні вимоги з підстав, викладених в позовній заяві.

Представник третьої особи - Мирнівської селищної ради, проти задоволення адміністративного позову заперечував, зазначивши, що позивачем не наведено жодної норми матеріального права, на підставі якої можливо зобов'язати відповідача скасувати запис про державну реєстрацію права власності на об'єкт нерухомості за Мирнівською селищною радою. Крім того, представник третьої особи також вважає, що Постанови Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 21 листопада 2007 року №668-5/07 «Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим» та від 18 червня 2008 року №913-5/08 «Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим» в частині скасування постанови Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 23 травня 2007 року № 471-5/08 «Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим» щодо передачі об'єкта нерухомості у комунальну власність Мирнівської селищної ради, на даний час є предметом судового розгляду, що перешкоджає розгляду зазначеної справи по суті.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, надані докази, заслухавши пояснення представника позивача, третьої особи, представника третіх осіб, суд -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до пункту 1 статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України, справа адміністративної юрисдикції - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відносини, пов'язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно всіх форм власності, їх обмежень та правочинів щодо нерухомості регулюються нормами Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" викладений у новій редакції, яка починає діяти з 01.01.2013 р., та визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав

Згідно пункту 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" цей Закон набирає чинності з дня його опублікування, крім пунктів 3 і 5 розділу I та пункту 4 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2013 року.

Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" встановлено, що державна реєстрація прав на нерухоме майно в порядку, визначеному цим Законом, здійснюється з 1 січня 2013 року.

Відповідно до Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та Тимчасовому положенню про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України № 7/5 від 07.02.2002 р. до 1 січня 2013 року державна реєстрація права власності проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації, створеними до набрання чинності цим Законом та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

В силу викладеного суд вважає, що на час розгляду справи саме на реєстратора покладені обов'язки щодо ведення Державного реєстру прав, прийняття рішення про внесенні відомостей до нього, вчинення дій щодо зміни наведеної в ньому інформації.

Таким чином, реєстратор Кримського республіканського підприємства Кримського республіканського підприємства «Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторії» у відносинах з фізичними та юридичними особами, під час реалізації своїх завдань та функцій, встановлених законодавством України, є суб'єктом владних повноважень.

Враховуючи суб'єктний склад сторін та правову природу спірних правовідносин а також те, що спір, який виник між сторонами по справі, є публічно-правовим, інший порядок судового вирішення спірних правовідносин для позивача законодавством не передбачений, справу належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Судом встановлено, що 29 червня 1992 року Верховною Радою Криму прийнята постанова №110-1 "Про розмежування майна державної (Республіки Крим) власності та власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної)".

Відповідно до зазначеної постанови майновий комплекс орендного об'єднання "Кримтеплокоммуненерго" із вхідними в його склад підприємствами, їхніми виробничими об'єктами, базами й об'єктами соцкультпобута включено до Переліку підприємств, організацій та установ, що відносяться до загальнореспубліканської власності Криму за галузями народного господарства.

Постановою Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 15 березня 2000 року № 982-2/2000 "Про склад майна, що належить Автономній Республіці Крим" Кримське республіканське орендне об'єднання "Кримтеплокоммуненерго" включено в Перелік цілісних майнових комплексів, що належать Автономній Республіці Крим і переданих у користування по договорах оренди.

Постановою Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 23 травня 2007 року №471-5/07 „Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим" (абзац третій пункту 7) було прийнято рішення щодо передачі майна, що належить Автономній Республіці Крим та знаходиться в оренді у орендного підприємства „Кримтеплокомуненерго", у комунальну власність територіальної громади смт Мирний (м. Євпаторія) будівлі колишньої котельні №1, розташованої на АДРЕСА_1.

27.04.2007р. Мирнівською селищною радою було прийнято рішення № V/16-03, яким надано згоду на передачу в комунальну власність територіальної громади см Мирнийм. Євпаторії об'єктів районної котельної по вул. Сирніова, 31а та котельні №1 по АДРЕСА_1, які належать АР Крим та знаходяться у строковому платному користуванні ОП "Кримтеплокомуненерго"; пунктом 2 вказаного рішення було передбачено виконавчому комітету ради здійснити прийом-передачу вказаних вище об'єктів відповідно до чинного законодавства.

23.05.2007р. Верховна Рада Автономної Республіки Крим прийняла Постанову № 471-5/07, абзацом 3 пунктом 7 якої в комунальну власність територіальної громади смт. Мирний (м. Євпаторія) передається будівля колишньої котельної № 1, що розташована на АДРЕСА_1.

01.06.2007р. Мирнівською селищною радою прийнято рішення № V/17-12 "Про прийняття у комунальну власність територіальної громади смт. Мирний окремо розташованого об'єкта нерухомого майна будівлі колишньої котельної № 1, розташованої за адресою: АДРЕСА_1

25.07.2007р. виконавчим комітетом Мирнівської селищної ради було прийнято рішення № 94, яким передбачено створення комісії для передачі будівлі колишньої котельної № 1, що розташована на АДРЕСА_1

Рішенням виконавчого комітету Мирнівської селищної ради № 99 від 25.07.2007р. вирішено оформити у КРП "БРТІ м. Євпаторія" право власності з видачею свідоцтва про право власності на окремо стоячий об'єкт нерухомого майна будівлю колишньої котельної № 1, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, що складається з котельні літ. "А" загальною площею 510,5 кв.м. та господарської будови з підвалом літер "Б" загальною площею 41,0кв.м. в цілому за Мирнівською селищною радою.

Вказаний об'єкт на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно ЯЯЯ №322808 від 29.08.2007 року був зареєстрований за Мирнівською селищною радою 29.08.2007 року, про що свідчить витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно.

Однак, постановами Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 21 листопада 2007 року №668-5/07 „Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим" та від 18 червня 2008 року №913-5/08 „Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим" постанову Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 23 травня 2007 року № 471-5/08 „Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим" в частині передачі вищезазначеного об'єкта у комунальну власність скасовано.

Зазначені обставини встановлені Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 19.03.2009 року у справі № 2-25/10769-2008.

Судом встановлено, що Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 19.03.2009 року у справі № 2-25/10769-2008, залишеною без змін Постановою Вищого господарського суду України від 14.07.2009 року визнані незаконними та скасовані рішення 17 сесії V скликання Мирнівської селищної ради від 01 червня 2007 року №V/17-12 "Про приймання у комунальну власність територіальної громади с.м.т. Мирний окремо розташованого об'єкта нерухомого майна - будівлі колишньої котельної №1, розташованої за адресою: АДРЕСА_1", та рішення виконавчого комітету Мирнівської селищної ради від 25 липня 2007 року №99 "Про оформлення права власності на окремо розташований об'єкт нерухомого майна - будівлю колишньої котельної №1, розташованої за адресою: АДРЕСА_1".

Перевіряючи наявність підстав для задоволення адміністративного позову, суд зазначає наступне.

Законом, який визначає правові, економічні, організаційні засади створення у складі державного земельного кадастру єдиної системи державної реєстрації речових прав на земельні ділянки та інше нерухоме майно, обмежень цих прав, який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою речових прав на нерухомість, створення сприятливих умов для забезпечення розвитку ринкових відносин, активізації інвестиційної діяльності, збільшення надходжень до державного та місцевих бюджетів є Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень".

З 16.03.2010 р. Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" викладений у новій редакції, який набирає чинності з дня його опублікування, крім пунктів 3 і 5 розділу I та пункту 4 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2013 року., та визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав

У ст.3 Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" визначені засади державної реєстрації прав, відповідно до яких державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно.

У Державному реєстрі прав реєструються права на такі об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення:

1) житлові будинки;

2) квартири;

3) будівлі, в яких розташовані приміщення, призначені для перебування людини, розміщення рухомого майна, збереження матеріальних цінностей, здійснення виробництва тощо;

4) споруди (інженерні, гідротехнічні тощо) - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій;

5) приміщення - частини внутрішнього об'єму житлових будинків, будівель, квартир, обмежені будівельними елементами (ст.5 Закону).

Державна реєстрація прав проводиться на підставі: 1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом; 2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; 3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; 4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; 5) рішень судів, що набрали законної сили; 6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою (ч. 1 ст. 19 Закону).

У Прикінцевих та перехідних положеннях Закону України № 1878-УI від 11.02.2010р., яким викладена нова редакція Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", зазначено, що державна реєстрація прав на нерухоме майно в порядку, визначеному цим Законом, здійснюється з 1 січня 2013 року.

Наказом Міністерства юстиції України № 7/5 від 07.02.2002 р. затверджено Тимчасове положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно (далі Положення № 7/5) , яким визначений порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно. У п. 1.3. Положення № 7/5 визначено, що державна реєстрація проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації (далі - БТІ) у межах визначених адміністративно-територіальних одиниць, обслуговування на території яких здійснюється БТІ, створеними до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Відповідно до п.1.5. Положення №7/5 визначено, що державній реєстрації підлягають право власності та інші речові права на житлові будинки; квартири; будівлі, в яких розташовані приміщення, призначені для перебування людини, розміщення рухомого майна, збереження матеріальних цінностей, здійснення виробництва тощо; споруди (інженерні, гідротехнічні тощо) - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій; приміщення - частини внутрішнього об'єму житлових будинків, будівель, квартир, обмежені будівельними елементами.

У пункті 1.8. Положення № 7/5 визначено, що реєстр прав власності на нерухоме майно (далі - Реєстр прав) є єдиною державною інформаційною системою, що містить відомості про зареєстровані права, суб'єктів прав, об'єкти нерухомого майна та незавершеного будівництва (далі - об'єкти, права щодо яких підлягають державній реєстрації), правовстановлюючі документи та документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію права власності на об'єкт незавершеного будівництва.

Складовими частинами Реєстру прав є електронна база даних, реєстраційні справи, журнали обліку заяв про державну реєстрацію прав та обліку заяв та запитів про надання інформації з Реєстру прав.

Процедуру внесення інформації до Реєстру прав власності на нерухоме майно, а також пошуку та надання інформації з нього визначає Порядок ведення Реєстру прав власності на нерухоме майно, затверджений Наказом Міністерства юстиції від 28.01.2003 р. №7/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції від 12.10.2010 N 2480/5), зареєстрований в Міністерстві юстиції 28.01.2003 за № 67/7388 (далі -Порядок № 7/5).

Згідно пункту 1.5 цього Порядку № 7/5, внесення записів до розділу Реєстру прав, відкритого реєстратором бюро технічної інвентаризації, внесення змін та скасування записів або закриття розділу Реєстру прав проводяться реєстратором того БТІ, яким він був відкритий.

Абзацами 9, 10 пункту 3.2.4 Порядку № 7/5 передбачено, що у випадку скасування на підставі рішення суду рішення реєстратора БТІ про державну реєстрацію прав або визнання недійсним чи скасування на підставі рішення суду правовстановлюючого документа, на підставі якого проводилася державна реєстрація права власності на об'єкт, права щодо якого підлягають державній реєстрації, чи іншого речового права на нерухоме майно, змінені записи про право власності на об'єкт, права щодо якого підлягають державній реєстрації, та суб'єкта цього права; про інші речові права на нерухоме майно та суб'єкта цих прав підлягають поновленню на підставі заяви заінтересованої особи, до якої додається відповідне рішення суду.

Порядок скасування записів в Реєстрі прав власності визначений, зокрема, п. 3.3. Порядку 7/5. Так, відповідно до п. 3.3. зазначеного Порядку якщо під час внесення до Реєстру прав записів, передбачених Порядком, реєстратором БТІ допущено помилку, останній зобов'язаний негайно відредагувати запис або скасувати помилково зроблений запис розділу Реєстру прав.

Редагування запису розділу Реєстру прав полягає у зміні окремих його даних про об'єкт, права щодо якого підлягають державній реєстрації; про право власності на такий об'єкт та суб'єкта цього права; про інші речові права на нерухоме майно та суб'єкта цих прав, що внесені до електронної бази даних Реєстру прав.

Скасування запису розділу Реєстру прав полягає в анулюванні відповідного запису розділу Реєстру прав у цілому. Скасування запису виконується в такій послідовності: спочатку скасовуються записи про право власності на об'єкт, права щодо якого підлягають державній реєстрації, та суб'єкта цього права; про інші речові права на нерухоме майно та суб'єкта цих прав, а потім у разі необхідності скасовується запис про об'єкт, права щодо якого підлягають державній реєстрації.

Виходячи з системного аналізу наведених норм законодавства, суд дійшов в висновку, про відсутність у реєстрова повноважень щодо скасування запису про державну реєстрацію права власності у зв'язку зі скасуванням відповідного рішення, яке стало підставою для видачі свідоцтва про право власності та подальшої реєстрації права власності у державному реєстрі.

Разом з тим, як встановлено судом, Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 19.03.2009 року у справі № 2-25/10769-2008, залишеною без змін Постановою Вищого господарського суду України від 14.07.2009 року визнані незаконними та скасовані рішення 17 сесії V скликання Мирнівської селищної ради від 01 червня 2007 року №V/17-12 "Про приймання у комунальну власність територіальної громади с.м.т. Мирний окремо розташованого об'єкта нерухомого майна - будівлі колишньої котельної №1, розташованої за адресою: АДРЕСА_1", та рішення виконавчого комітету Мирнівської селищної ради від 25 липня 2007 року №99 "Про оформлення права власності на окремо розташований об'єкт нерухомого майна - будівлю колишньої котельної №1, розташованої за адресою: АДРЕСА_1".

Під час розгляду справи, надаючи оцінку вказаним рішенням Мирнівської селищної ради, суд дійшов висновку, що вказані рішення прийняті з порушенням пункту 14 Положення про порядок передачі майна, що належить Автономній Республіці Крим, затвердженого постановою Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 21 червня 2000 року № 1233-2/2000, оскільки акт приймання-передачі цього майна у комунальну власність територіальної громади Мирнівської селищної ради, складання якого передує оформленню права власності, не тільки не було підписано Фондом майна Автономної Республіки Крим, а й не було надіслано комісією з питань передачі майна на адресу Фонду майна Автономної Республіки Крим.

Крім того, суд виходив з того, що саме по собі рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим про передачу спірного об'єкта у комунальну власність не спричинило автоматичного припинення права власності Автономної Республіки Крим на це майно з моменту прийняття рішення.

А відтак, враховуючи наведені норми законодавства, які регулюють спірні правовідносини, а також те, що реєстр прав власності на нерухоме майно повинен відображати дійсну інформацію щодо зареєстрованого права власності, приймає до уваги, що рішення Мирнівської селищної ради від 01.06.2007 року №V/17-12 та рішення виконавчого комітету Мирнівської селищної ради від 25.07.2007 року, на підставі яких видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно - будівлю колишньої котельні №1, розташованої на АДРЕСА_1, та зареєстровано право власності на вказаний об'єкт за Мирнівською селищною радою, скасовані Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 19.03.2009 року у справі № 2-25/10769-2008, залишеною без змін Постановою Вищого господарського суду України від 14.07.2009 року, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов'язання відповідача вчинити дії щодо скасування в Державному реєстрі прав власності запису про реєстрацію за Мирнівською селищною радою права власності на об'єкт нерухомого майна - будівлю колишньої котельної №1, розташованої за адресою: АДРЕСА_1".

Суд не приймає до уваги посилання представника третьої особи на оскарження у судовому порядку постанов Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 21 листопада 2007 року №668-5/07 „Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим" та від 18 червня 2008 року №913-5/08 „Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим" в частині скасування постанови Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 23 травня 2007 року № 471-5/08 „Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим" щодо передачі вищезазначеного об'єкта у комунальну власність, та зважає на наступне.

Як було зазначено вище, рішення, які були підставою для видачі правовстановлюючого документу про право власності скасовані Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 19.03.2009 року у справі № 2-25/10769-2008, залишеною без змін Постановою Вищого господарського суду України від 14.07.2009 року, та вказані судові рішення на даний час, не є предметом оскарження в судовому порядку.

А відтак, відсутні підстави для зупинення провадження у справі до розгляду касаційної скарги Мирнівської селищної ради у справі К/9991/13355/11.

Суд не приймає до уваги посилання представника третьої особи - Мирнівської селищної ради на відсутність правового регулювання скасування запису про реєстрацію права власності, та відсутність повноважень у відповідача на вчинення дій щодо скасування запису про реєстрацію, виходячи з наступного

Відповідно до статті 8 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права.

Верховенство права закріплено у частині першій статті 8 Конституції України як загальноправовий принцип: "В Україні визнається і діє принцип верховенства права".

Кожному гарантується право звернутися до адміністративного суду для захисту своїх прав і свобод безпосередньо на підставі Конституції України, якщо спір належить до адміністративної юрисдикції. Це право випливає з положень частини третьої статті 8 Конституції України про те, що: "Норми Конституції України є нормами прямої дії".

Право на звернення за захистом до адміністративного суду гарантується й у разі неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини. Обов'язок подолати неповноту, неясність, суперечливість чи відсутність законодавства покладається на суд.

Згідно ст.9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу. У разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутністю такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засадах права.

Виходячи з наведеного, суд вважає, що відсутність закону, який визначає повноваження державного реєстратора щодо скасування запису в Державному реєстрі права власності, зокрема, у разі скасування рішення, яке стало підставою для видачі правовстановлюючого документу про право власності на об'єкт нерухомого майна, не може бути підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.

Суд зазначає, що юрисдикція адміністративних судів, щодо розгляду та вирішення адміністративних справ, встановлена статтею ч.1 ст. 17 КАС України, відповідно до якої компетенція адміністративних судів поширюється, зокрема на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Відповідно до ч. 2 ст. 162 КАС України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову, зокрема, про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення; зобов'язання відповідача вчинити певні дії.

Разом з тим, здійснення судового захисту особи, чиє право порушено органами державної влади чи місцевого самоврядування внаслідок порушення ними положень Конституції та законів України у спосіб, що відповідає визначеним у законодавстві способам захисту порушеного права, є здійснення судом його повноважень органу судової влади у межах Конституції та законів України.

А відтак, враховуючи предмет адміністративного позову, суд зазначає, що належним способом захисту порушеного права є задоволення адміністративного позову шляхом зобов'язання реєстратора Кримського республіканського підприємства «Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторії» в порядку, передбаченому чинним законодавством, вчинити дії щодо скасування в Державному реєстрі прав власності запису про реєстрацію за Мирнівською селищною радою права власності на об'єкт нерухомого майна - будівлю колишньої котельної №1, розташованої за адресою: АДРЕСА_1", оскільки у судовому порядку скасовані рішення, які стали підставою для видачі свідоцтва про право власності на об'єкт нерухомого майна, на підставі якого було зареєстровано право власності.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

В судовому засіданні 15.06.2012 р. проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

У повному обсязі постанову складено та підписано 20.06.2012 року.

Керуючись ст.ст. 94, 98, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Зобов'язати реєстратора Кримського республіканського підприємства «Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторії» в порядку, передбаченому чинним законодавством, вчинити дії щодо скасування в Державному реєстрі прав власності запису про реєстрацію за Мирнівською селищною радою права власності на об'єкт нерухомого майна - будівлю колишньої котельної №1, розташованої за адресою: АДРЕСА_1".

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Тоскіна Г.Л.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення15.06.2012
Оприлюднено22.08.2012
Номер документу25296528
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2147/10/0170/15

Ухвала від 26.09.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Тоскіна Г.Л.

Ухвала від 22.01.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Тоскіна Г.Л.

Ухвала від 11.06.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Тоскіна Г.Л.

Ухвала від 27.02.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Тоскіна Г.Л.

Ухвала від 27.03.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Тоскіна Г.Л.

Ухвала від 09.10.2012

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Іщенко Галина Михайлівна

Постанова від 15.06.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Тоскіна Г.Л.

Ухвала від 17.01.2012

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Дугаренко Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні