УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 червня 2012 р.Справа № 2а-1670/872/12 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду
у складі: головуючого судді: Рєзнікової С.С.
суддів: Катунова В.В.
Ральченка І.М.
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства " Центральна Україна " на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 26.03.2012 по справі № 2-а-1670/872/12
за позовом Приватного акціонерного товариства " Центральна Україна "
до Полтавського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку
про визнання незаконною та протиправною постанови,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, Приватне акціонерне товариство " Центральна Україна ", звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Полтавського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку , в якому просив суд визнати незаконною і протиправною та скасувати постанову № 4 - ПОл від 23.12.2011 року про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувану постанову винесено на підставі акту позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму від 5 грудня 2011 року , яка встановила, що Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" не забезпечило надсилання повідомлення про п'яту, шосту, сьому, восьму та дев'яту фінансову операції протягом 2011 року до Держфінмоніторингу України в електронному вигляді. Вважають вказану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, посилаючись на пункт 26 Порядку взяття на облік суб'єктів первинного фінансового моніторингу, реєстрації ними фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, і подання Державному комітетові фінансового моніторингу інформації. Також зазначають, що ними було вжито всі заходи щодо забезпечення надсилання фінансових операцій в електронному вигляді.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 26.03.2012 року у задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна" до Полтавського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання незаконною та протиправною постанови відмовити.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову, якою задовольнити заявлені позовні вимоги.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, а та неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи.
Відповідач не скористався своїм правом на подачу заперечень на апеляційну скаргу.
Сторони у судове засідання суду апеляційної інстанції не з'явились, про дату, час та місце апеляційного перегляду справи повідомлені своєчасно та належним чином, про причини неявки не повідомили, просили розгляд справи проводити без їх участі в порядку письмового провадження.
За таких обставин, суд апеляційної інстанції, у відповідності до ч. 1, 2 ст. 197 КАС України, розглядає справу у порядку письмового провадження за наявними у справі доказами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, щоПриватне акціонерне товариство "Центральна Україна" (ідентифікаційний код 23814047) зареєстроване Виконавчим комітетом Полтавської міської ради 29 лютого 1996 року ( 9 липня 2009 року проведена зміна найменування юридичної особи), про що видане свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії АОО № 790946 (а.с.28).
Предметом діяльності Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна" є надання консультацій власникам цінних паперів та діяльність з торгівлі цінними паперами, що включає: дилерську діяльність; брокерську діяльність; діяльність з управління цінними паперами; андерайтинг, що передбачено п.п. 2.2.1 п. 2 Статуту товариства, затвердженого загальними зборами акціонерів закритого акціонерного товариства "Центральна Україна" протокол № 24 від 28 травня 2009 року (а.с.12-26).
Відповідно до частини 2 статті 5 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" є суб'єктом первинного фінансового моніторингу та зобов'язано інформувати Держфінмоніторинг про кожну операцію з цінними паперами, яка відповідно до вказаного Закону підлягає фінансовому моніторингу.
У період з 21 листопада 2011 року по 5 грудня 2011 року фахівцями контрольно-правового відділу та правозастосування Полтавського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку була проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна", яка набрала форму акту від 5 грудня 2011 року (а.с.79-82).
Перевіркою було встановлено, що Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" в період з 14 липня 2011 року по 23 вересня 2011 року не забезпечило надсилання повідомлення про п'яту, шосту, сьому, восьму та дев'яту фінансові операції протягом 2011 року до Держфінмоніторингу України в електронному вигляді, чим порушено вимоги частини 2 пункту 24 Порядку взяття на облік суб'єктів первинного фінансового моніторингу, реєстрації ними фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, і подання Державному комітетові фінансового моніторингу інформації про зазначені та інші фінансові операції, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2010 року № 747.
Так, до 2010 року включно Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" надсилало до Державного комітету фінансового моніторингу України повідомлення про фінансові операції, які внесені до реєстру фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу несистематично (не більш чотирьох зареєстрованих операцій протягом одного календарного року). Повідомлення про фінансові операції надсилалися на паперових носіях.
Товариство 3 червня 2011 року зареєструвало в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу 2 фінансові операції - № 27 та № 28 , які підлягали обов'язковому фінансовому моніторингу. Цього ж дня, 6 червня 2011 року, позивач направив до Державного комітету фінансового моніторингу повідомлення про зазначені фінансові операції на паперових носіях. Держфінмоніторинг України 16 червня 2011 року взяв на облік зазначені фінансові операціії. Фінансові операції, зареєстровані в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу за № 27 та № 28, були відповідно третьою та четвертою фінансовими операціями, повідомлення про які надсилалися товариством до Держфінмоніторингу.
Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" 14 липня 2011 року зареєструвало в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу фінансову операцію за № 29 . Зазначена фінансова операція підлягала обов'язковому фінансовому моніторингу. Товариство цього ж дня, 14 липня 2011 року направило до Державного комітету фінансового моніторингу повідомлення про зазначену фінансову операцію на паперових носіях. Держфінмоніторинг України 22 липня року взяв на облік зазначену фінансову операцію. Фінансова операція, зареєстрована в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу за № 29, була п'ятою фінансовою операцією, повідомлення про яку надсилалося товариством до Держфінмоніторингу.
Товариство 4 серпня 2011 року зареєструвало в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу фінансову операцію за № 30 . Зазначена фінансова операція підлягала обов'язковому фінансовому моніторингу. Товариство цього ж дня, 4 серпня 2011 року направило до Державного комітету фінансовогомоніторингу повідомлення про зазначену фінансову операцію на паперових носіях. Держфінмоніторинг України 9 серпня 2011 року взяв на облік зазначену фінансову операцію. Фінансова операція, зареєстрована в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу за № 30, була шостою фінансовою операцією, повідомлення про яку надсилалося товариством до Держфінмоніторингу.
Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" 6 вересня 2011 року зареєструвало в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу фінансову операцію за № 31. Зазначена фінансова операція підлягала обов'язковому фінансовому моніторингу. Товариство цього ж дня, 6 вересня 2011 року направило до Державного комітету фінансового моніторингу повідомлення про зазначену фінансову операцію на паперових носіях. Держфінмоніторинг України 13 вересня 2011 року взяв на облік зазначену фінансову операцію. Фінансова операція, зареєстрована в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу за № 31, була сьомою фінансовою операцією, повідомлення про яку надсилалося товариством до Держфінмоніторингу.
Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" 13 вересня 2011 року зареєструвало в реєстрі фінансових рацій, що підлягають фінансовому моніторингу фінансову операцію за № 32 . Зазначена фінансова операція підлягала внутрішньому фінансовому моніторингу.
13 вересня 2011 року товариство зареєструвало в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу фінансову операцію за № 33 . Зазначена фінансова операція підлягала внутрішньому фінансовому моніторингу. Товариство 23 вересня 2011 року направило до Державного комітету фінансового моніторингу повідомлення про зазначені фінансові операції на паперових носіях. Держфінмоніторинг України 29 вересня 2011 року взяв на облік зазначені фінансові операції. Фінансові операції, зареєстровані в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу за № 32 та № 33, були восьмою та дев'ятою фінансовими операціями, повідомлення про які надсилалися товариством до Держфінмоніторингу.
2 серпня 2011 року за № 68-02 позивач направив лист до Центру сертифікації ключів ЗАТ "Інфраструктура відкритих ключів" з проханням виставити рахунок на програмне забезпечення "Сфера - КС" для автоматизації процедур підготовки, обробки, зберігання інформації первинного фінансового моніторингу і подачі її в Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку, а також на ключ електронного цифрового підпису для підпису повідомлень про фінансові операції (а.с.38), на який, 20 вересня 2011 року, отримало посилений сертифікат відкритого ключа (а.с.40).
На підставі акту позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом або фінансування тероризму Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна" від 5 грудня 2011 року винесена постанова № 4-ПОл від 23 грудня 2011 року про накладення санкції за правопорушення (а.с.85), відповідно до якої за порушення порядку подання Спеціально уповноваженому органу інформації про фінансові операції, що відповідно до закону підлягають такому моніторингу, накладено на Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" стягнення у вигляді штрафу в розмірі 90 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 1530 грн.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивача правомірно притягнуто до відповідальності за правопорушення.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до статті 24 Порядку взяття на облік суб'єктів первинного фінансового моніторингу, реєстрації ними фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, і подання Державній службі фінансового моніторингу інформації про зазначені та інші фінансові операції, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2010 року № 747 повідомлення про фінансову операцію суб'єкт надсилає Держфінмоніторингу в електронному вигляді, а у разі несистематичного надсилання (протягом одного календарного року не більш як про чотири зареєстровані фінансові операції) - на паперових носіях.
У разі коли у суб'єкта виникає потреба подати протягом одного календарного року повідомлення про п'яту та наступні фінансові операції, суб'єкт забезпечує його надсилання в електронному вигляді.
Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" 14 липня 2011 року зареєструвало в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу фінансову операцію за № 29, яка була направлена цього ж дня на паперових носіях до Державного комітету фінансового моніторингу та являлась п'ятою фінансовою операцією, повідомлення про яку надсилалося товариством до Держфінмоніторингу.
Як пояснив представник відповідача в судовому засіданні, інформація щодо порядку переходу на подання інформації в електронному вигляді була розміщена з 5 листопада 2010 року на офіційному веб - сайті Держфінмоніторингу у розділі "Інформаційна взаємодія".
Частина 1 статті 12 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" передбачає, що подання суб'єктом первинного фінансового моніторингу інформації про фінансову операцію, що відповідно до статті 15 цього Закону підлягає обов'язковому фінансовому моніторингу, здійснюється протягом трьох робочих днів з дня її реєстрації.
Проте, лише 2 серпня 2011 року Товариство направило лист № 68-02 до центру сертифікації ключів ЗАТ "Інфраструктура відкритих ключів" щодо отримання рахунку на програмне забезпечення "Сфера - КС" для автоматизації процедур підготовки, обробки, зберігання інформації первинного фінансового моніторингу, а також на ключ електронного цифрового підпису .
В своєму листі № 12/03/25413 від 29 грудня 2011 року Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку зазначила, що під забезпеченням надсилання повідомлення про фінансову операцію в електронному вигляді розуміються дії щодо переходу на електронну форму взаємодії з Державною службою фінансового моніторингу, а саме: укладання угоди на встановлення програмного забезпечення для електронної взаємодії, отримання електронних ключів тощо.
Отже, Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" в період з 14 липня 2011 року по 23 вересня 2011 року не забезпечило надсилання повідомлення про п'яту, шосту, сьому, восьму та дев'яту фінансові операції протягом 2011 року до Держфінмоніторингу України в електронному вигляді.
Згідно пункту 3 частини 3 статті 23 вказаного Закону у разі невиконання (неналежного виконання) суб'єктом первинного фінансового моніторингу вимог цього Закону та/або нормативно - правових актів, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, на нього в установленому порядку може бути накладено штраф: за неподання, несвоєчасне подання, порушення порядку подання або подання Спеціально уповноваженому органу недостовірної інформації про фінансові операції, що відповідно до закону підлягають такому моніторингу, - у розмірі до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (для суб'єктів первинного фінансового моніторингу, які не є юридичними особами, - у розмірі до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Пункт 7 статті 23 Закону передбачає, що санкції до суб'єктів первинного фінансового моніторингу, передбачені цією статтею, застосовуються суб'єктами державного фінансового моніторингу, які здійснюють регулювання і нагляд за діяльністю суб'єктів первинного фінансового моніторингу, в межах їхньої компетенції.
Відповідно до частини 2 статті 218 Господарського кодексу України учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб'єкт господарювання за порушення господарського зобов'язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов'язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.
Матеріали справи свідчать про те, що позивачем не було вжито усіх залежних від нього заходів для забезпечення надсилання повідомлень про фінансові операції в електронному вигляді, а тому суд приходить до висновку, що Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" правомірно притягнуто до відповідальності згідно постанови № 4-ПОл про накладення санкції за правопорушення від 23.12.2011 року.
Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.
Колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції від 26.03.2012 року відповідає вимогам ст. 159 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування та задоволення апеляційних вимог апелянта.
Відповідно до ч. 1 ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справа та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, п. 1 ч. 1 ст. 199, ч. 1 ст. 200, п. 1 ч. 1 ст. 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства " Центральна Україна" залишити без задоволення.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 26.03.2012 р. по справі № 2-а-1670/872/12 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя Рєзнікова С.С. Судді Катунов В.В. Ральченко І.М.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2012 |
Оприлюднено | 23.07.2012 |
Номер документу | 25324650 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Рєзнікова С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні