Постанова
від 26.03.2012 по справі 2а-1670/872/12
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 березня 2012 року м. ПолтаваСправа № 2а-1670/872/12

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Головка А.Б.,

при секретарі - Ковальові Д.О.,

за участю:

представника позивача - ОСОБА_1,

представника відповідача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства " Центральна Україна " до Полтавського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання незаконною та протиправною постанови, -

В С Т А Н О В И В:

15 лютого 2012 року Приватне акціонерне товариство " Центральна Україна " звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Полтавського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання незаконною і протиправною та скасування постанови № 4 - ПОл від 23.12.2011 року про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів.

В обґрунтування своїх позовних вимог зазначили, що оскаржувану постанову винесено на підставі акту позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму від 5 грудня 2011 року , яка встановила, що Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" не забезпечило надсилання повідомлення про п'яту, шосту, сьому, восьму та дев'яту фінансову операції протягом 2011 року до Держфінмоніторингу України в електронному вигляді. Вважають вказану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, посилаючись на пункт 26 Порядку взяття на облік суб'єктів первинного фінансового моніторингу, реєстрації ними фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, і подання Державному комітетові фінансового моніторингу інформації. Також зазначають, що ними було вжито всі заходи щодо забезпечення надсилання фінансових операцій в електронному вигляді.

В судовому засіданні представник позивача позов підтримала та прохала його задовольнити з підстав в ньому наведених.

Представник відповідача проти позову заперечувала та пояснила, що інформація щодо порядку переходу на подання інформації в електронному вигляді була розміщена з 5 листопада 2010 року на офіційному веб - сайті Держфінмоніторингу у розділі "Інформаційна взаємодія", проте позивачем не було вжито достатніх та своєчасних дій по забезпеченню надсилання повідомлень в електронному вигляді, оскільки на протязі майже трьох місяців Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" не забезпечило даний перехід.

Заслухавши представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, повно та всебічно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" (ідентифікаційний код 23814047) зареєстроване Виконавчим комітетом Полтавської міської ради 29 лютого 1996 року ( 9 липня 2009 року проведена зміна найменування юридичної особи), про що видане свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії АОО № 790946 (а.с.28).

Предметом діяльності Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна" є надання консультацій власникам цінних паперів та діяльність з торгівлі цінними паперами, що включає: дилерську діяльність; брокерську діяльність; діяльність з управління цінними паперами; андерайтинг, що передбачено п.п. 2.2.1 п. 2 Статуту товариства, затвердженого загальними зборами акціонерів закритого акціонерного товариства "Центральна Україна" протокол № 24 від 28 травня 2009 року (а.с.12-26).

Відповідно до частини 2 статті 5 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" є суб'єктом первинного фінансового моніторингу та зобов'язано інформувати Держфінмоніторинг про кожну операцію з цінними паперами, яка відповідно до вказаного Закону підлягає фінансовому моніторингу.

У період з 21 листопада 2011 року по 5 грудня 2011 року фахівцями контрольно - правового відділу та правозастосування Полтавського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку була проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна", яка набрала форму акту від 5 грудня 2011 року (а.с.79-82).

Перевіркою було встановлено, що Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" в період з 14 липня 2011 року по 23 вересня 2011 року не забезпечило надсилання повідомлення про п'яту, шосту, сьому, восьму та дев'яту фінансові операції протягом 2011 року до Держфінмоніторингу України в електронному вигляді, чим порушено вимоги частини 2 пункту 24 Порядку взяття на облік суб'єктів первинного фінансового моніторингу, реєстрації ними фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, і подання Державному комітетові фінансового моніторингу інформації про зазначені та інші фінансові операції, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2010 року № 747.

Так, до 2010 року включно Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" надсилало до Державного комітету фінансового моніторингу України повідомлення про фінансові операції, які внесені до реєстру фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу несистематично (не більш чотирьох зареєстрованих операцій протягом одного календарного року). Повідомлення про фінансові операції надсилалися на паперових носіях.

Товариство 3 червня 2011 року зареєструвало в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу 2 фінансові операції - № 27 та № 28 , які підлягали обов'язковому фінансовому моніторингу. Цього ж дня, 6 червня 2011 року, позивач направив до Державного комітету фінансового моніторингу повідомлення про зазначені фінансові операції на паперових носіях. Держфінмоніторинг України 16 червня 2011 року взяв на облік зазначені фінансові операціії. Фінансові операції, зареєстровані в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу за № 27 та № 28, були відповідно третьою та четвертою фінансовими операціями, повідомлення про які надсилалися товариством до Держфінмоніторингу.

Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" 14 липня 2011 року зареєструвало в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу фінансову операцію за № 29 . Зазначена фінансова операція підлягала обов'язковому фінансовому моніторингу. Товариство цього ж дня, 14 липня 2011 року направило до Державного комітету фінансового моніторингу повідомлення про зазначену фінансову операцію на паперових носіях. Держфінмоніторинг України 22 липня року взяв на облік зазначену фінансову операцію. Фінансова операція, зареєстрована в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу за № 29, була п'ятою фінансовою операцією, повідомлення про яку надсилалося товариством до Держфінмоніторингу.

Товариство 4 серпня 2011 року зареєструвало в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу фінансову операцію за № 30 . Зазначена фінансова операція підлягала обов'язковому фінансовому моніторингу. Товариство цього ж дня, 4 серпня 2011 року направило до Державного комітету фінансовогомоніторингу повідомлення про зазначену фінансову операцію на паперових носіях. Держфінмоніторинг України 9 серпня 2011 року взяв на облік зазначену фінансову операцію. Фінансова операція, зареєстрована в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу за № 30, була шостою фінансовою операцією, повідомлення про яку надсилалося товариством до Держфінмоніторингу.

Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" 6 вересня 2011 року зареєструвало в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу фінансову операцію за № 31. Зазначена фінансова операція підлягала обов'язковому фінансовому моніторингу. Товариство цього ж дня, 6 вересня 2011 року направило до Державного комітету фінансового моніторингу повідомлення про зазначену фінансову операцію на паперових носіях. Держфінмоніторинг України 13 вересня 2011 року взяв на облік зазначену фінансову операцію. Фінансова операція, зареєстрована в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу за № 31, була сьомою фінансовою операцією, повідомлення про яку надсилалося товариством до Держфінмоніторингу.

Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" 13 вересня 2011 року зареєструвало в реєстрі фінансових рацій, що підлягають фінансовому моніторингу фінансову операцію за № 32 . Зазначена фінансова операція підлягала внутрішньому фінансовому моніторингу.

13 вересня 2011 року товариство зареєструвало в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу фінансову операцію за № 33 . Зазначена фінансова операція підлягала внутрішньому фінансовому моніторингу. Товариство 23 вересня 2011 року направило до Державного комітету фінансового моніторингу повідомлення про зазначені фінансові операції на паперових носіях. Держфінмоніторинг України 29 вересня 2011 року взяв на облік зазначені фінансові операції. Фінансові операції, зареєстровані в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу за № 32 та № 33, були восьмою та дев'ятою фінансовими операціями, повідомлення про які надсилалися товариством до Держфінмоніторингу.

2 серпня 2011 року за № 68-02 позивач направив лист до Центру сертифікації ключів ЗАТ "Інфраструктура відкритих ключів" з проханням виставити рахунок на програмне забезпечення "Сфера - КС" для автоматизації процедур підготовки, обробки, зберігання інформації первинного фінансового моніторингу і подачі її в Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку, а також на ключ електронного цифрового підпису для підпису повідомлень про фінансові операції (а.с.38), на який, 20 вересня 2011 року, отримало посилений сертифікат відкритого ключа (а.с.40).

На підставі акту позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом або фінансування тероризму Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна" від 5 грудня 2011 року винесена постанова № 4-ПОл від 23 грудня 2011 року про накладення санкції за правопорушення (а.с.85), відповідно до якої за порушення порядку подання Спеціально уповноваженому органу інформації про фінансові операції, що відповідно до закону підлягають такому моніторингу, накладено на Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" стягнення у вигляді штрафу в розмірі 90 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 1530 грн.

Не погоджуючись із вказаною постановою, позивач оскаржив її до суду.

Надаючи оцінку оскаржуваній постанові, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 24 Порядку взяття на облік суб'єктів первинного фінансового моніторингу, реєстрації ними фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, і подання Державній службі фінансового моніторингу інформації про зазначені та інші фінансові операції, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2010 року № 747 повідомлення про фінансову операцію суб'єкт надсилає Держфінмоніторингу в електронному вигляді, а у разі несистематичного надсилання (протягом одного календарного року не більш як про чотири зареєстровані фінансові операції) - на паперових носіях.

У разі коли у суб'єкта виникає потреба подати протягом одного календарного року повідомлення про п'яту та наступні фінансові операції, суб'єкт забезпечує його надсилання в електронному вигляді.

Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" 14 липня 2011 року зареєструвало в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу фінансову операцію за № 29, яка була направлена цього ж дня на паперових носіях до Державного комітету фінансового моніторингу та являлась п'ятою фінансовою операцією, повідомлення про яку надсилалося товариством до Держфінмоніторингу.

Як пояснив представник відповідача в судовому засіданні, інформація щодо порядку переходу на подання інформації в електронному вигляді була розміщена з 5 листопада 2010 року на офіційному веб - сайті Держфінмоніторингу у розділі "Інформаційна взаємодія".

Частина 1 статті 12 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" передбачає, що подання суб'єктом первинного фінансового моніторингу інформації про фінансову операцію, що відповідно до статті 15 цього Закону підлягає обов'язковому фінансовому моніторингу, здійснюється протягом трьох робочих днів з дня її реєстрації.

Проте, лише 2 серпня 2011 року Товариство направило лист № 68-02 до центру сертифікації ключів ЗАТ "Інфраструктура відкритих ключів" щодо отримання рахунку на програмне забезпечення "Сфера - КС" для автоматизації процедур підготовки, обробки, зберігання інформації первинного фінансового моніторингу, а також на ключ електронного цифрового підпису .

В своєму листі № 12/03/25413 від 29 грудня 2011 року Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку зазначила, що під забезпеченням надсилання повідомлення про фінансову операцію в електронному вигляді розуміються дії щодо переходу на електронну форму взаємодії з Державною службою фінансового моніторингу, а саме: укладання угоди на встановлення програмного забезпечення для електронної взаємодії, отримання електронних ключів тощо.

Отже, Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" в період з 14 липня 2011 року по 23 вересня 2011 року не забезпечило надсилання повідомлення про п'яту, шосту, сьому, восьму та дев'яту фінансові операції протягом 2011 року до Держфінмоніторингу України в електронному вигляді.

Згідно пункту 3 частини 3 статті 23 вказаного Закону у разі невиконання (неналежного виконання) суб'єктом первинного фінансового моніторингу вимог цього Закону та/або нормативно - правових актів, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, на нього в установленому порядку може бути накладено штраф: за неподання, несвоєчасне подання, порушення порядку подання або подання Спеціально уповноваженому органу недостовірної інформації про фінансові операції, що відповідно до закону підлягають такому моніторингу, - у розмірі до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (для суб'єктів первинного фінансового моніторингу, які не є юридичними особами, - у розмірі до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).

Пункт 7 статті 23 Закону передбачає, що санкції до суб'єктів первинного фінансового моніторингу, передбачені цією статтею, застосовуються суб'єктами державного фінансового моніторингу, які здійснюють регулювання і нагляд за діяльністю суб'єктів первинного фінансового моніторингу, в межах їхньої компетенції.

Відповідно до частини 2 статті 218 Господарського кодексу України учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб'єкт господарювання за порушення господарського зобов'язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов'язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.

Матеріали справи свідчать про те, що позивачем не було вжито усіх залежних від нього заходів для забезпечення надсилання повідомлень про фінансові операції в електронному вигляді, а тому суд приходить до висновку, що Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" правомірно притягнуто до відповідальності згідно постанови № 4-ПОл про накладення санкції за правопорушення від 23.12.2011 року.

Враховуючи викладене, у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна" до Полтавського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання незаконною та протиправною постанови відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови виготовлено 27 березня 2012 року.

Суддя А.Б. Головко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.03.2012
Оприлюднено03.09.2015
Номер документу49205387
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1670/872/12

Ухвала від 27.02.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 27.02.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 17.02.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Постанова від 26.03.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 26.02.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Логвиненко А.О.

Ухвала від 07.06.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 16.05.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 13.03.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні