ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
У Х В А Л А
про призначення судової експертизи і зупинення провадження у справі
"26" липня 2012 р.Справа № 5017/812/2012 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :
головуючого судді : Величко Т.А.,
суддів: Бандури Л.І ., Бойко Л.І.;
при секретарі: Альошиній Г.М.
за участю представників сторін:
від прокуратури - Стеценко О.О.;
від позивача - Манушин В.О.;
від відповідача - Лєскова І.О.;
від третьої особи - Кравцов Р.В.;
розглянувши апеляційну скаргу Науково-дослідної установи „Український науковий центр екології моря" Міністерства екології та природних ресурсів України „УкрНЦЕМ"
на рішення господарського суду Одеської області від 18.05.2012р.
у справі № 5017/812/2012
за позовом Малого підприємства „Трансойл" у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю
до Науково-дослідної установи „Український науковий центр екології моря" Міністерства екології та природних ресурсів України „УкрНЦЕМ"
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Одеської обласної державної адміністрації
за участю Одеської міжрайонної природоохоронної прокуратури
про визнання права землекористування та зобов'язання виконати певні дії
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду Одеської області від 17.04.2012 року у справі №5017/812/2012 МП „Трансойл" у вигляді ТОВ залучено в якості третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору. Самостійні вимоги МП „Трансойл" у вигляді ТОВ до Науково-дослідної установи „Український науковий центр екології моря" Міністерства екології та природних ресурсів України „УкрНЦЕМ", третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача -Одеська обласна державна адміністрація -про: визнання права МП „Трансойл" у вигляді ТОВ на користування земельною ділянкою площею 1,11 га (кадастровий №5122755400:01:002:0006), переданої в користування строком на 49 років за договором оренди від 21.01.2004 року, укладеного на підставі розпорядження Одеської ОДА №1028/2003 від 24.12.2003 року; зобов'язання Науково-дослідну установу „УкрНЦЕМ" зареєструвати свої права на земельну ділянку в Єдиному державному земельному кадастрі України відповідно до вимог діючого земельного законодавства - прийнято судом до спільного провадження з даною справою.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що виконанню умов договору інвестування будівництва причально-складського комплексу біля Григорівського (Аджаликського) лиману на території Новобілярської селищної ради Комінтернівського району, укладеного 30.06.2011 року між МП „Трансойл" у вигляді ТОВ і ТОВ"ЧКБ „Очаків", перешкоджають дії відповідача - суміжного землекористувача, який не визнає право МП „Трансойл" у вигляді ТОВ на користування наданої в оренду земельної ділянки площею 1,11 га та постійно заперечє проти наявності у МП „Трансойл" у вигляді ТОВ такого права. Свої заперечення відповідач обґрунтовує порушенням його права постійного користування земельною ділянкою, яка належить йому на підставі державного акту на право постійного користування землею від 15.01.1998 року серії І-ОД №000786.
Рішенням господарського суду Одеської області від 18.05.2012 року (суддя Петров В.С.) позов третьої особи - МП „Трансойл" у вигляд ТОВ задоволено - визнано право МП „Трансойл" у вигляді ТОВ (65049, м. Одеса, вул. Жовтневої революції, 23а; код ЄДРПОУ 13881442) на користування земельною ділянкою площею 1,11 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0006), переданої в користування строком на 49 років за договором оренди від 21.01.2004 року, укладеного на підставі розпорядження Одеської обласної державної адміністрації №1028/2003 від 24.12.2003р; зобов'язано Науково-дослідну установу „Український науковий центр екології моря" Міністерства охорони навколишнього природного середовища України „УкрНЦЕМ" зареєструвати свої права на земельну ділянку в Єдиному державному земельному кадастрі України відповідно вимог діючого земельного законодавства; стягнуто з Науково-дослідної установи „Український науковий центр екології моря" Міністерства охорони навколишнього природного середовища України „УкрНЦЕМ" (65009, м. Одеса, Французький бульвар, 89; код ЄДРПОУ 02572516) на користь МП „Трансойл" у вигляді ТОВ (65049, м. Одеса, вул. Жовтневої революції, 23а; код ЄДРПОУ 13881442) витрати по сплаті судового збору в розмірі 1073/одна тисяча сімдесят три/грн. 00 коп.
Як зазначив господарський суд, надана МП „Трансойл" у вигляді ТОВ в оренду для будівництва причально-складського комплексу земельна ділянка (кадастровий номер 5122755400:01:002:0006) належить державі в особі Одеської облдержадміністрації, яка володіє, користується і розпоряджається нею на власний розсуд, в тому числі і на передачу в оренду земельної ділянки.
Відповідач має два державних акта на право користування землею (1980,1998р.р.). Аналіз вказаних актів свідчить про невідповідність документів про право постійного користування „УкрНЦЕМ" діючому законодавству і матеріалам неодноразових інвентаризацій земель Новобілярської селищної ради, а також про невиконання відповідачем приписів відповідних органів про приведення своєї документації на право користування землею у відповідність вимог Закону, внаслідок чого і виник спір.
Як з'ясовано судом, відповідно до матеріалів інвентаризації земель Новобілярської селищної ради від 2005 року, які узгоджені підписом керівника та печаткою Українського кадастрового центру екології моря, були визначені межі ділянки відповідача з іншою конфігурацією меж земельної ділянки, ніж ті, що визначені в державному акті 1997 року.
Науково-дослідна установа „Український науковий центр екології моря" звернулася з апеляційною скаргою на вказане рішення господарського суду, просить його скасувати, позовні вимоги залишити без задоволення.
Доводи скаржника ґрунтуються на такому:
- „УкрНЦЕМ" листом від 16.10.1995 року №24-91157 звернувся до Одеської філії інституту землеустрою щодо виготовлення державного акта нового зразка для себе у зв'язку із перереєстрацією земельної ділянки у Комінтернівській райраді н/д;
- інститутом землеустрою були проведені роботи по встановленню меж земельної ділянки та проведена зйомка, так як межі ділянки змінилися по відношенню до встановлених актом від 1980 року, який було надано Одеському відділенню державного океанографічного інституту Держкомгідромету СРСР („УкрНЦЕМ" -правонаступник ОдВДОІ) , також були виготовлені документи на право постійного користування землею на підставі розпорядження голови Комінтернівської РДА від 25.02.1997 року №112;
- змінти в межах земельної ділянки „УкрНЦЕМ" відбулися до отримання нового державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, а не після видачі державного акту, про що вказує суд;
- державний акт на право постійного користування землею „УкрНЦЕМ" серія І-ОД №000786 від 15.01.1998 року є чинним; а земельна ділянка площею 1,11 га, яка передалася у довгострокову оренду терміном на 50 років ТОВ „Трансойл" у вигляді ТОВ є частиною земельної ділянки „УкрНЦЕМ";
- при поновленні та порівнянні плану зовнішніх меж земельної ділянки згідно чинного державного Акту на право постійного користування землею „УкрНЦЕМ" було виявлено, що частина земельної ділянки площею 1,11 га надано на умовах оренди МП „Трансойл" у вигляді ТОВ;
- службові особи Одеського регіонального центру земельного кадастру безпідставно внесли до технічної документації земельно-кадастрової інвентаризації земель Новобілярської селищної ради недостовірні відомості щодо меж земельної ділянки площею 1,1 га, яка відповідно до державного акту від 25.09.1997 року серії І-ОД №000786 перебуває у постійному користуванні „УкрНЦЕМ" та віднесли її до земель Одеського державного лісогосподарського об'єднання „Одесаліс"; в подальшому за розпорядженням ОДА від 24.12.2003 року №1028/2003 винесеним на підставі технічної інвентаризації земель селищної ради, вказану земельну ділянку вилучено у об'єднання „Одесаліс" та передано МП „Трансойл" у вигляді ТОВ у довгострокову оренду терміном на 50 років;
- господарським судом міста Києва розглядається справа №5011-66/2654-2012 за позовом Одеського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Науково-дослідної установи „УкрНЦЕМ", Головного управління Держкомзему в Одеській області до Одеської обласної державної адміністрації, МП „Трансойл" у вигляді ТОВ про визнання недійсним розпорядження, договору оренди земельної ділянки від 21.02.2004 року та звільнення земельної ділянки площею 1,1 га, яка надана у довгострокову оренду МП „Трансойл" у вигляді ТОВ. 20.04.2012 року, по даній справі призначено землевпорядну експертизу стосовно спірної земельної ділянки.
Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 08.06.2012 року апеляційна скарга прийнята до провадження. Станом на 25.06.2012 року та 18.07.2012 року від Одеської обласної державної адміністрації і МП „Трасойл" у вигляді ТОВ надійшли клопотання про призначення судової експертизи в межах даної справи.
Як вбачається із наданих клопотань, причиною суперечок між суміжними землекористувачами є неправомірні дії та бездіяльність відповідача з приводу не приведення своєї земельно-кадастрової документації у відповідність до вимог діючого земельного законодавства. Відповідач не надав пояснень, за рахунок яких земель змінилися межі земельної ділянки, чи в повному обсязі змінилася усі сторони земельних ділянок, чи збережена будь-яка межа земельної ділянки, яка визначена первісними межовими знаками за державним актом на право користування землею серії Б №032851 від 31.03.1980 року і відповідає новому зразку державного акту на право постійного користування землею І-ОД №000786 від 15.01.1998 року.
Ці суперечки, на думку, заявників можливо вирішити шляхом проведення експертних досліджень, які потребують спеціальних знань в галузі землевпорядної документації і правильності її оформлення.
Відповідач в доповненнях до апеляційної скарги вважає, що проведення ще однієї експертизи є недоцільним, оскільки питання, поставлені господарським судом м. Києва по справі №5011-66/2654-2012 дійсно стосуються предмету спору, тобто, земельної ділянки площею 1,1 га, зокрема, чи відносилася земельна ділянка, передана МП „Трансойл" у вигляді ТОВ за договором оренди, до земель лісового фонду об'єднання „Одесаліс".
Враховуючи викладене та зважаючи на обставини справи, необхідність нового всебічного та об'єктивного перегляду справи в апеляційній інстанції, суд дійшов висновку, що без наявності спеціальних знань неможливо перевірити та ґрунтовно дослідити обставини даного спору, які мають істотне значення для його вирішення.
Відповідно до ст.41 ГПК України, для роз'яснення питань, що виникають при вирішенні господарського спору і потребують спеціальних знань, господарський суд призначає судову експертизу.
З огляду на викладені обставини та вимоги процесуального закону суд дійшов висновку про необхідність призначення та проведення судової експертизи.
Позивачем та третьою особою наведені питання, які на їх думку необхідно поставити перед судовим експертом, що враховано судом при вирішенні остаточного кола питань.
Відповідно до приписів ст.41 ГПК України, проведення судової експертизи доручається державним спеціалізованим установам чи безпосередньо особам, які відповідають вимогам, встановленим Законом України "Про судову експертизу". Особа, яка проводить судову експертизу користується правами і несе обов'язки, зазначені у ст.31 цього кодексу.
Якщо під час проведення судової експертизи будуть встановлені обставини, що мають значення для правильного вирішення спору, з приводу яких судовому експерту не були поставлені питання, зазначені обставини та міркування експертів щодо цих обставин можуть бути викладені у висновку.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 31, 41, 79, 86 ГПК України, Наказом Міністерства юстиції України від 10.08.1998 року №53/5 „Про затвердження інструкції про призначення та проведення судових експертиз та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки
та призначення судових експертиз",
суд ухвалив:
1. Призначити по справі судову землевпорядну експертизу.
2. Проведення експертизи доручити Одеському науково-дослідному інституту судових експертиз (м. Одеса, вул.Ланжеронівська,21).
3. Передати експертній установі матеріали справи №5017/812/2012.
4. Перед експертом поставити наступні питання:
- Чи є на місцевості межові знаки встановленого зразка, якими були визначені межи земельних ділянок, визначених Державним актом на право користування землею серії Б №032831 від 31.03.1980 року і Державним актом на право постійного користування землею І-ОД №000786 від 15.01.1998 року?
- Які межові знаки на місцевості підтверджують збігання меж земельних ділянок, визначених Державним актом на право користування землею серії Б №032831 від 31.03.1980 року і Державним актом на право постійного користування землею І-ОД №000786 від 15.01.1998 року?
- Які межові знаки на місцевості підтверджують різницю меж земельних ділянок, визначених Державним актом на право користування землею серії Б №032831 від 31.03.1980 року і Державним актом на право постійного користування землею І-ОД №000786 від 15.01.1998 року?
- За рахунок яких земель здійснена зміна конфігурації земельної ділянки, визначеної Державним актом на право користування землею серії І-ОД №000786 від 15.01.1998 року в порівнянні з Державним актом на право постійного користування землею серії Б №032831 від 31.03.1980 року?
- З урахуванням зміни конфігурації меж земельних ділянок, визначених існуючими двома державними актами, шляхом накладення обох конфігурацій державних актів одна на одну, встановити площу земельної ділянки, яка звільнилась від попереднього землекористування, визначеного Державним актом на право користування землею серії Б №032831 від 31.03.1980 року і яка площа земельної ділянки, визначеної Державним актом на право постійного користування землею І-ОД №000786 від 15.01.1998 року була вилучена у суміжного землекористувача з земель лісового фонду?
- Чи розроблявся проект землевідведення при оформленні Державного акту нового зразка на право постійного користування землею І-ОД №000786 від 15.01.1998 року з вилученням земель лісового фонду у суміжного землекористувача зі зміною цільового призначення земель лісового фонду з поверненням?
- Які дії необхідно виконати землекористувачу, який має два державних акта на право постійного користування землею, що враховуються Комінтернівським відділом Держкомзему України в Одеській області, для приведення документації відповідно вимогам існуючого законодавства?
5. Попередити експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову від поважних причин від виконання покладених на нього обов'язків відповідно до ст.ст.384,385 КК України.
6. Зобов'язати сторони надати на вимогу судових експертів додаткові матеріали, що є необхідними для проведення експертизи.
7. Експертній установі після проведення експертизи представити суду висновок експерта, справу господарського суду Одеської області №5017/812/2012.
8. Зобов'язати експертну установу - Одеський науково-дослідний інститут судових експертиз надіслати копії експертного висновку сторонам згідно з ч.1 ст.42 ГПК України.
9. Провадження у справі №5017/812/2012 зупинити.
Головуючий суддя Т.А. Величко
судді : Л.І. Бандура
Л.І. Бойко
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2012 |
Оприлюднено | 30.07.2012 |
Номер документу | 25410747 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні