ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
19 липня 2012 р. 13:05 Справа №2а-5147/12/0170/12
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючої судді Котаревої Г.М., за участі секретаря судового засідання Бебешко М.В., розглянувши адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Державного реєстратора Роздольненської районної державної адміністрації Власенко Андрія Григоровича
при залучені третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідача - Роздольненська районна державна адміністрація, Сільськогосподарський виробничий кооператив «Дружба»
про визнання неправомірною бездіяльність та спонукання до виконання певних дій
Суть спору: ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим із адміністративним позовом до Державного реєстратора Роздольненської районної державної адміністрації Власенко Андрія Григоровича з вимогами про визнання недійсною державну реєстрацію змін до установчих документів СВК «Дружба», проведену державним реєстратором Роздольненської районної державної адміністрації Власенко А.Г., реєстраційний запис № 11321050007000144; визнання протиправною бездіяльність державного реєстратора Роздольненської районної державної адміністрації Власенка А.Г. щодо не скасування запису за № 11321050007000144 від 29.02.2008 про державну реєстрацію змін до установчих документів СВК «Дружба»; зобов'язання державного реєстратора Роздольненської районної державної адміністрації Власенко А.Г. скасувати запис за № 11321050007000144 від 29.02.2008 про державну реєстрацію змін до установчих документів СВК «Дружба».
Позовні вимоги мотивовано порушенням відповідачем Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».
Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 21.05.2012р. відкрито провадження по справі, залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідача - Раду міністрів АР Крим Роздольненську районну державну адміністрацію та Сільськогосподарський виробничий кооператив «Дружба», закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
Позивач в судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги в повному обсязі, надав пояснення по суті спору.
Позивач пояснив, що рішенням загальних зборів засновників (членів) СВК «Дружба», оформленого протоколом № 1 від 07.03.2007 було виключено зі складу засновників кооперативу ОСОБА_4 та ОСОБА_1, на підставі чого 29.02.2008 року відповідачем проведено реєстраційні дії про що зроблено запис № 11321050007000144.
Рішенням Апеляційного суду АР Крим від 25.10.2011 по цивільній справі № 22ц/0190/6855/2011 було визнано незаконним протокол від 07.03.2007 №1, проте в порушення ст.31 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» відповідачем не вчинено дій щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів
Відповідач в судове засідання не з'явився, надав пояснення по суті спору, відповідно до яких заперечував проти позову, та надав клопотання про розгляд справи за його відсутністю від 05.06.2012 за вих. № 67 (а.с.45).
Відповідач пояснив, що Державний реєстратор позбавлений можливості вносити будь-які відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, оскільки до нього надійшла Ухвала Роздольненського районного суду АР Крим від 12.09.2011 щодо забезпечення позову та заборони на проведення реєстраційних дій по справі № 2-535/11, а також Ухвала Жовтневого районного суду м. Маріуполя від 10.02.2012 по справі № 2/519/101212, якою також заборонено державному реєстратору вчиняти будь-які дії щодо внесення змін до Єдиного державного реєстру стосовно СВК «Дружба». Крім того, відповідач, посилаючись на ч. 1 ст. 31 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб- підприємців», зазначив, що вказаним протоколом не було внесено зміни до установчих документів СВК «Дружба», а реєстраційна дія № 11321050007000144 проводилась на підставі протоколу від 27.02.2008 № 1.
Окрім того, відповідач зазначив, що відповідно до ст.ст.1,5,8-11,7 Закону України «Про кооперацію» засновники кооперативу є фізичні особи, які створили кооператив і в подальшому з моменту державної реєстрації кооперативу, вони перетворюються на членів кооперативу, державний реєстратор не веде перелік членів кооперативу і не вносить відомості про них до Єдиного державного реєстру.
Третя особа проти позову заперечувала, з підстав, аналогічних запереченням відповідача по справі.
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 19.07.2012 було залишено без розгляду позовні вимоги позивача в частині визнання недійсною державну реєстрацію змін до установчих документів СВК «Дружба», проведену державним реєстратором Роздольненської районної державної адміністрації Власенко А.Г., реєстраційний запис № 11321050007000144; визнання протиправною бездіяльність державного реєстратора Роздольненської районної державної адміністрації Власенка А.Г. щодо не скасування запису за № 11321050007000144 від 29.02.2008 про державну реєстрацію змін до установчих документів СВК «Дружба»
Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши представника позивачів та представника відповідача, суд
ВСТАНОВИВ:
Сільськогосподарській виробничий кооператив «Дружба» зареєстрований 27.12.2005 року, 19.06.2006 року Державним реєстратором Роздольненської районної державної адміністрації АР Крим видано свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 516178, ідентифікаційний номер 20687080 (а.с.13).
Відповідно до статуту СВК «Дружба», затвердженому протоколом № 1 від 29.05.2006 та зареєстрованим 19.06.2006 державним реєстратором Роздольненської РДА (а.с.85) засновниками кооперативу були ОСОБА_5, ОСОБА_1, ОСОБА_4, ОСОБА_6
Відповідно до протоколу загальних зборів засновників СВК «Дружба» від 07.03.2007 № 1 (а.с.10) було виключено зі складу СВК «Дружба» ОСОБА_7, ОСОБА_1
Рішенням Апеляційного суду АР Крим від 25.10.2011 по справі №22ц/0190/6855/2011 (а.с.16) за позовом ОСОБА_4 до СВК «Дружба», треті особи - Державний реєстратор Роздольненської РДА, ОСОБА_1, про визнання недійсним протоколу і рішення загальних зборів засновників у частині виключення ОСОБА_4 зі складу засновників, за апеляційною скаргою ОСОБА_4 та приєднавшегося до апеляційної скарги ОСОБА_1 на рішення Роздольненського районного суду від 16.08.11, апеляційні скарги було задоволено.
Рішення Роздольненського районного суду від 16.08.11 було скасовано, визнано незаконним протокол № 1 і рішення загальних зборів засновників СВК «Джружба» від 07.03.2007 в частині виключення ОСОБА_1 та ОСОБА_4 зі складу засновників СВК «Дружба».
14.11.2011 ОСОБА_1 звернувся до Державного реєстратора Розлольненської РДА з заявою про проведення державної реєстрації змін до установчих документів СВК «Дружба» на підставі Рішення Апеляційного суду АР Крим (а.с.19).
25.11.2011 за вих. № 225 (а.с.21) Державний реєстратор Роздольненської РДА Власенко А.Г. повідомив заявника про те, що відповідно до ст. 29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» передбачений вичерпний перелік документів, що подаються на державну реєстрацію , відносини в сфері сільськогосподарської кооперації регулюються Законом України «Про сільськогосподарську кооперацію», згідно положень якого державний реєстратор не веде перелік членів кооперативу.
06.12.2011 ОСОБА_1 направив заяву Голові Роздольненського районного суду (а.с.22) про направлення на адресу Державного реєстратора Роздольненської РДА рішення Апеляційного суду АР Крим від 25.11.2011 по справі №22ц/0190/6855/2011 для виконання.
Листом від 14.03.2012 за вих. № 2886 (а.с.24) Роздольненський районний суд на адресу позивача повідомив про те, що вказане рішення надіслано відповідачу 26.12.2011 за вих. № 4024 (а.с.25).
Проте, позивач не отримавши інформацію від відповідача звернувся до суду з вимогами про зобов'язання відповідача скасувати запис за № 11321050007000144 від 29.02.2008 про державну реєстрацію змін до установчих документів СВК «Дружба».
Вирішуючи питання щодо обґрунтованості позовних вимог судом встановлено наступне.
Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Пунктом 7 частини 1 статті 3 КАС України визначено поняття суб'єктів владних повноважень, до яких належать орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень
Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" державний реєстратор - посадова особа, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців.
Згідно зі статями 5,6 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - підприємця.
Державний реєстратор на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці: проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; проводить резервування найменувань юридичних осіб; передає органам державної статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України повідомлення та відомості з реєстраційних карток про вчинення реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, у тому числі щодо створення або ліквідації відокремлених підрозділів юридичних осіб; формує, веде та забезпечує зберігання реєстраційних справ (крім реєстраційних справ юридичних осіб, зареєстрованих відповідно до частини четвертої статті 3 цього Закону). Якщо кількість державних реєстраторів у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або районної, районної в містах Києві та Севастополі державної адміністрації становить три і більше осіб, зберігання реєстраційних справ забезпечує відповідна посадова особа структурного підрозділу (відділу, управління), який створюється для організаційного та матеріально-технічного забезпечення роботи державних реєстраторів; оформлює та видає виписки, довідки з Єдиного державного реєстру; проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб - підприємців; проводить державну реєстрацію припинення юридичних осіб та державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичними особами - підприємцями; звертається до суду із заявою про зміну мети установи у встановленому законом порядку; здійснює оформлення, видачу та засвідчення юридичним особам дублікатів оригіналів їх установчих документів та змін до них; вносить до Єдиного державного реєстру відомості про державну реєстрацію особи на підставі рішення суду; здійснює облік одержаного ним від заявника електронного документа та направляє заявнику підтвердження факту одержання електронного документа, проводить необхідні реєстраційні дії у випадках, передбачених цим Законом, та надсилає заявнику відповідний документ у вигляді електронного документа і на паперовому носії. У разі наявності підстави для відмови у проведенні державної реєстрації заявникові надсилається відповідне повідомлення в електронній формі; повідомляє правоохоронні органи щодо порушення визначеного законом строку для подання відповідними посадовими особами юридичної особи та фізичною особою - підприємцем державному реєстраторові рішень щодо припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; проводить у випадках, передбачених цим Законом, спрощену процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації та припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; здійснює інші дії, передбачені цим Законом.
Державний реєстратор призначається на посаду та звільняється з посади міським головою міста обласного значення або головою районної, районної в містах Києві та Севастополі державної адміністрації за погодженням із спеціально уповноваженим органом з питань державної реєстрації. Державний реєстратор підпорядковується міському голові міста обласного значення або голові районної, районної в містах Києві та Севастополі державної адміністрації.
Таким чином, Державний реєстратор Роздольненської районної державної адміністрації АР Крим Власенко А.Г. у відносинах з фізичними та юридичними особами, під час реалізації своїх завдань та функцій, встановлених законодавством України, являються відповідно органом виконавчої влади і його посадовою особою, отже суб'єктами владних повноважень.
Отже, суд приходить до висновку, що зазначений спір має ознаки публічно-правового та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства за правилами предметної підсудності Окружним адміністративним судом АРК.
Оцінюючи правомірність дій відповідача, суд керувався критеріями, закріпленими у частині 3 статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта.
Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Вирішуючи питання щодо обґрунтованості позовних вимог суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню з огляду на таке.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб -підприємців регулює Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" від 15.05.2003 № 755-IV (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин).
Судом встановлено, що запис № 11321050007000144 від 29.02.2008 відповідачем внесено у зв'язку з державною реєстрацією змін до установчих документів (а.с.58).
Суд зазначає, що на час внесення запису про державну реєстрацію змін до установчих документів вказаний Закон діяв з урахуванням внесених змін Законом України від 16 березня 2006 року № 3575-IV.
Розглядаючи питання щодо державної реєстрації змін до установчих документів, що проведена відповідачем відповідно до запису № 11321050007000144 від 29.02.2008 суд керувався положеннями Закону саме в редакції Закону України від 16 березня 2006 року № 3575-IV.
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Згідно з ч.4 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Згідно з ч.3 ст.8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Відповідно до ч.5 ст.8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин ) установчі документи юридичної особи, а також зміни до них, викладаються письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються засновниками (учасниками) або уповноваженими особами, якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження. Підписи засновників (учасників) або уповноважених осіб на установчих документах повинні бути нотаріально посвідчені. У випадках, які передбачені законом, установчі документи повинні бути погоджені з відповідними органами державної влади.
Внесення змін до установчих документів юридичної особи оформляється окремим додатком або викладенням установчих документів у новій редакції. На титульній сторінці додатка до установчих документів юридичної особи робиться відмітка про те, що зазначені документи є невід'ємною частиною відповідних установчих документів.
Згідно ст. 16 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення органів державної влади, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.
Відповідно до ч.ч.1,2 ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
2. В Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості щодо юридичної особи:
повне найменування юридичної особи та скорочене у разі його наявності;
ідентифікаційний код юридичної особи;
організаційно-правова форма;
центральний чи місцевий орган виконавчої влади, до сфери управління якого належить державне підприємство або частка держави у статутному фонді юридичної особи, якщо ця частка становить не менше 25 відсотків;
місцезнаходження юридичної особи;
перелік засновників (учасників) юридичної особи, у тому числі ім'я, місце проживання, ідентифікаційний номер фізичної особи - платника податків, якщо засновник - фізична особа; найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код, якщо засновник - юридична особа;
види діяльності;
прізвище, ім'я, по батькові та ідентифікаційні номери фізичних осіб - платників податків, які обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, уповноважених представляти юридичну особу у правовідносинах з третіми особами, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори;
дані про наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи;
дані про розмір статутного фонду (статутного або складеного капіталу), у тому числі частки кожного із засновників (учасників), а також розмір сплаченого статутного фонду (статутного або складеного капіталу) на дату проведення державної реєстрації та дата закінчення його формування;
дата та номер запису про проведення державної реєстрації юридичної особи, дати та номери записів про внесення змін до нього;
підстави для відмови у проведенні державної реєстрації;
серія та номер свідоцтва про державну реєстрацію, дата видачі або заміни свідоцтва про державну реєстрацію;
дані про установчі документи, дати та номери записів про внесення змін до них;
підстави для відмови у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів;
дата та номер запису про скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи;
дані про дату постановки на облік та дату зняття з обліку в органах статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування;
дані про відокремлені підрозділи юридичної особи;
дані про перебування юридичної особи в процесі припинення, зокрема дата реєстрації рішення засновників (учасників) або уповноважених ними органів про припинення юридичної особи, відомості про комісію з припинення (ліквідатора, ліквідаційну комісію тощо);
дата затвердження передавального акта або розподільчого балансу;
дані про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа;
дані про юридичних осіб - правонаступників;
дата прийняття, дата набрання законної сили та номер судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язане з банкрутством, щодо порушення (припинення) провадження у справі про банкрутство, щодо визнання її банкрутом, щодо скасування державної реєстрації припинення;
дата та номер запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи, підстава для його внесення;
дата та номер запису про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, підстава для його внесення;
місце проведення державної реєстрації, а також місце проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом;
місцезнаходження реєстраційної справи;
дані про видачу виписок, витягів, довідок з Єдиного державного реєстру;
прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, що внесла до Єдиного державного реєстру запис про державну реєстрацію юридичної особи, внесла зміни до цього запису або внесла запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи;
дата передачі реєстраційної справи до державної архівної установи, адреса її знаходження;
фінансова звітність про господарську діяльність юридичної особи (крім бюджетних установ) у складі балансу і звіту про річні фінансові результати;
дані, що отримані в порядку взаємообміну інформацією з відомчих реєстрів органів статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування: дати та номери записів про взяття на облік в органах статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, дати та номери записів про зняття з обліку в органах статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, дані про види діяльності, в тому числі про основний вид діяльності;
інша додаткова інформація про здійснення зв'язку з юридичною особою.
Відповідно до ч.1 ст.19 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" у разі якщо зміна відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, не пов'язана із змінами, що вносяться до установчих документів юридичної особи, або не підлягає державній реєстрації, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), подає (надсилає поштовим відправленням з описом вкладення) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі.
Згідно з ч.2 ст.19 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо вони не передбачені частиною першою цієї статті. Якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, вносяться у зв'язку із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, утвореної на підставі модельного статуту, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про внесення змін до складу засновників (учасників) та один з документів, передбачених частиною третьою статті 29 цього Закону.
Відповідно до ч.1 ст.29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 21.04.2011 р. № 3263-VI) для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи:
заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи;
примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів;
оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів;
два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції;
документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
Відповідно до ч.3 ст.29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" у разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається або копія рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників), завірена в установленому порядку, або нотаріально посвідчена копія заяви фізичної особи про вихід зі складу засновників (учасників), або нотаріально посвідчена копія документа про перехід частки учасника у статутному капіталі товариства, або нотаріально посвідчений документ про передання права засновника (учасника) іншій особі, або рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення засновника (учасника) зі складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими документами юридичної особи. Згідно з ч.13 ст.29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 21.04.2011 р. № 3263-VI) проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи здійснюється за процедурами, передбаченими частинами першою - четвертою статті 25 та частинами другою - третьою статті 27 цього Закону для проведення державної реєстрації юридичної особи.
З вищевикладеного вбачається, що зміни до установчих документів юридичної особи підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
При чому, зміна складу засновників може відбуватись тільки шляхом внесення змін до установчих документів юридичної особи.
Вказане підтверджується змістом реєстраційних карток форми № 3 та форми № 4, які на час внесення спірного запису до Єдиного державного реєстру були затверджені Наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 20 квітня 2007 року № 54, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 3 травня 2007 р. за № 447/13714.
Згідно ст. 11 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" у реєстраційній справі юридичної особи зберігаються:
документи, що подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи, зокрема один екземпляр оригіналів установчих документів;
документи, що подаються для проведення державної реєстрації змін до установчих документів, зокрема один екземпляр оригіналів змін до установчих документів та/або один екземпляр установчих документів у новій редакції;
документи, що подаються для внесення до Єдиного державного реєстру відомостей про відокремлені підрозділи юридичної особи;
документи, що подаються для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи;
документи, що подаються для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи;
судові рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи;
документи, що подаються для внесення до Єдиного державного реєстру судового рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи;
копії повідомлень, зокрема про відмову у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів;
документи про зміну місцезнаходження реєстраційної справи;
судові рішення, що стали підставою для внесення до Єдиного державного реєстру запису щодо припинення юридичної особи;
заяви, запити про доступ до документів з реєстраційної справи;
постанови про виїмку документів з реєстраційної справи, примірники протоколів виїмки та копії описів документів, які вилучені;
судові рішення про витребування документів з реєстраційної справи, супровідні листи або документи, якими суд уповноважив осіб на їх одержання, копії описів документів, які вилучені;
документи, що подаються для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі.
Відповідно до ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Докази суду надають особи, які беруть участь у справі. Суд може запропонувати надати додаткові докази або витребувати додаткові докази за клопотанням осіб, які беруть участь у справі, або з власної ініціативи.
Згідно ч. 4 ст. 11 КАС України Суд вживає передбачені законом заходи, необхідні для з'ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.
Відповідач в своїх поясненнях надав інформацію, що спірний запис було внесено щодо державної реєстрації змін до установчих документів на підставі іншого рішення, ніж зазначає позивач.
Судом досліджено матеріали реєстраційної справи, на підставі яких було внесено спірний запис та встановлено наступне.
Згідно заявою ОСОБА_8 від 29.02.2008 (а.с.71) було подано документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Реєстраційній картці, доданої до заяви, зазначено про виключення зі складу засновників ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_1, ОСОБА_6, та внесено відомості про те, що в складі засновників - 3 члени кооперативу (а.с.72).
На зворотному боці сторінки 4 картки було внесено відомості про проведення реєстраційної дії - норм запису № 11321050007000144, дата запису 29.02.2008, відомості про державного реєстратора, якій провів реєстраційні дії - Власенко А.Г.
До реєстраційної картки додано протокол № 1 від 07.03.2007 про виключення зі складу СВК «Дружба» ОСОБА_4, ОСОБА_1, Протокол № 1 від 27.02.2008 загальних зборів засновників СВК «Дружба» про затвердження нової редакції статуту СВК «Дружба», протокол від 27.02.2008 № 1 загальних зборів засновників СВК «Дружба» про виключення зі складу СВК «Дружба» ОСОБА_5 та ОСОБА_6, Протокол загальних зборів засновників СВК «Дружба» від 26.02.2008 № 1 про включення до складу засновників ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_8, статут СВК «Дружба» в новій редакції, відповідно до п.1.5 якого склад засновників СВК «Дружба» - 3 особи - ОСОБА_10, ОСОБА_9, ОСОБА_8 (а.с.77)
Таким чином, суд дійшов висновку про те, що протокол від 07.03.2007 №1 загальних зборів членів СВК «Дружба» став підставою для внесення змін до установчих документів СВК «Дружба» , в тому числі внесення змін до статуту, та проведення реєстраційної дії і внесення запису № 11321050007000144, дата запису 29.02.2008.
При чому, матеріалами реєстраційної справи не встановлено факту залишення без розгляду поданих документів, в будь-якій частині,в порядку, передбаченому п.11 ст. 29 Закону, або відмови в державній реєстрації змін.
Суд погоджується з посиланням державного реєстратора на норми ст.ст.1,5,8-11,7 Закону України «Про кооперацію», згідно з якими засновники кооперативу є фізичні особи, які створили кооператив і в подальшому з моменту державної реєстрації кооперативу, вони перетворюються на членів кооперативу, проте вказане твердження спростовується фактичними діями державного реєстратора, відомостями внесеними до статуту СВК «Дружба», матеріалами реєстраційної справи, а також Рішенням Апеляційного суду АР Крим від 25.10.2011 по справі №22ц/0190/6855/2011, яким визнано незаконним протокол № 1 і рішення загальних зборів засновників СВК «Дружба» від 07.03.2007 в частині виключення ОСОБА_1 та ОСОБА_4 зі складу засновників СВК «Дружба».
Відповідно до ст. 24 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.
Відповідно до ст. 223 Цивільно-процесуального Кодексу України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Відповідно до ст. 319 ЦПК України рішення або ухвала апеляційного суду набирають законної сили з моменту їх проголошення.
Таким чином, суд зазначає, що рішення Апеляційного суду АР Крим від 25.10.2011 набрало законної сили.
Враховуючи таке, суд дійшов висновку про те, що недійсним було виключення зі складу засновників ОСОБА_1, та ОСОБА_4
Відповідно до ч.1 ст. 31 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 21.04.2011 р. № 3263-VI, тобто на час прийняття рішення суду від 25.10.2011 про визнання незаконним протоколу загальних зборів засновників від 07.03.2007 №1 ) у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи. Дата надходження відповідного судового рішення вноситься до журналу обліку реєстраційних дій.
Частиною 2 ст. 31 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що державний реєстратор у строк, що не перевищує двох робочих днів з дати надходження судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, вносить до Єдиного державного реєстру запис щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо інше не встановлено судовим рішенням, та в той же день повідомляє органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України про внесення такого запису.
З вищевикладеного вбачається, що судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи є обов'язковою підставою для внесення до Єдиного державного реєстру запису щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, таким рішенням, в даному випадку є Рішення Апеляційного суду АР Крим від 25.10.2011 по справі №22ц/0190/6855/2011.
Суд враховує наявність судових рішень, а саме: Ухвала Роздольненського районного суду АР Крим від 12.09.2011 щодо забезпечення позову та заборони на проведення реєстраційних дій по справі № 2-535/11, а також Ухвала Жовтневого районного суду м. Маріуполя від 10.02.2012 по справі № 2/519/101212, якою також заборонено державному реєстратору вчиняти будь-які дії щодо внесення змін до Єдиного державного реєстру стосовно СВК «Дружба»(а.с.46,48), проте наявність вказаних рішень не змінює недійсність запису про державну реєстрацію змін, чинену на підставі недійсного рішення органу управління юридичної особи.
Суд також враховує, що спірний запис було зроблено не виключено на підставі протоколу від 07.03.2007 № 1, а й на підставі інших рішень засновників СВК «Дружба», які на час розгляду справи не визнані недійсними, проте Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" не передбачено часткове скасування державної реєстрації змін до установчих документів, у зв'язку з чим суд вважає обґрунтованими позовні вимоги.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету за рахунок коштів.
Відповідно до підпункту 3 пункту 9 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України у разі безспірного списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) Державна казначейська служба України відображає в обліку відповідні бюджетні зобов'язання розпорядника бюджетних коштів, з вини якого виникли такі зобов'язання. Погашення таких бюджетних зобов'язань здійснюється виключно за рахунок бюджетних асигнувань цього розпорядника бюджетних коштів. Одночасно розпорядник бюджетних коштів зобов'язаний привести у відповідність з бюджетними асигнуваннями інші взяті бюджетні зобов'язання.
Водночас пунктом 19 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ встановлено, що безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів і їх перерахування на рахунок, зазначений у виконавчому документі про стягнення надходжень бюджету та/або заяві про виконання рішення про стягнення надходжень бюджету, здійснюються органами Казначейства з відповідного рахунка, на який такі кошти зараховані, шляхом оформлення розрахункових документів.
Таким чином, стягнення судових витрат, відповідно до рішення суду, не на користь суб'єкта владних повноважень, здійснюється з Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунку суб'єкта владних повноважень-відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Зобов'язати державного реєстратора Роздольненської районної державної адміністрації АРК Власенка Андрія Григоровича скасувати запис за № 11321050007000144 від 29.02.2008 року про внесення змін до установчих документів юридичної особи - Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Дружба» (ідентифікаційний код 20687080).
3. Стягнути на користь ОСОБА_1(96200, АДРЕСА_1) судові витрати з Державного бюджету України за рахунок коштів, призначених на утримання Державного реєстратора Роздольненської РДА у розмірі 32,82 грн.
У разі неподання апеляційної скарги, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення (у разі проголошення відповідно до ст. 160 КАС України вступної та резолютивної частини постанови в судовому засіданні , або, у разі проголошення постанови у відсутності особи, яка бере участь у справі - з дня отримання нею копії постанови).
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження
Суддя Котарева Г.М.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2012 |
Оприлюднено | 21.08.2012 |
Номер документу | 25456027 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Іщенко Галина Михайлівна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Іщенко Галина Михайлівна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Іщенко Галина Михайлівна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Іщенко Галина Михайлівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Котарева Г.М.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Котарева Г.М.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Котарева Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні