КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 2а-3414/12/2670 Головуючий у 1-й інстанції: Смолій І.В.
Суддя-доповідач: Безименна Н.В.
ПОСТАНОВА
Іменем України
"07" серпня 2012 р. м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді: Безименної Н.В.,
суддів: Кучми А.Ю. та Бєлової Л.В.,
при секретарі Проценко А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за апеляційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 квітня 2012 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва Державної податкової служби про визнання нечинним та скасування податкового повідомлення - рішення, -
В С Т А Н О В И Л А:
У березні 2012 року позивач звернувся в Окружний адміністративний суд м. Києва з позовом до Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва, в якому просив визнати нечинним та скасувати податкове повідомлення -рішення відповідача від 16.12.2011 року № 0000921701.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 квітня 2012 року в задоволенні позову відмовлено. Рішення суду вмотивовано тим, що оскільки позивачем було одержано земельну ділянку саме внаслідок безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності, жодних обставин одержання земельної ділянки внаслідок приватизації судом не встановлено, тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Не погоджуючись із судовим рішенням, позивач звернувся із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову та прийняти нову, якою позовні вимоги задовольнити. В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на те, що вказану земельну ділянку йому було передано у процесі безоплатної приватизації, тому позивач не повинен був сплачувати податок з доходів фізичних осіб за продаж вказаної земельної ділянки.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу задовольнити, постанову скасувати та постановити нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити, виходячи з наступного.
У відповідності до п.п. 3, 4 ч. 1 ст. 202 КАС України суд апеляційної інстанції скасовує рішення суду першої інстанції та ухвалює нове якщо встановить невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Відповідно до ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин у адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що назва статті 118 Земельного кодексу України «Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами»не прирівнює безоплатне отримання до приватизації, натомість визначає порядок отримання земельної ділянки як в процесі приватизації, так і поза ним.
Колегія суддів не погоджується із вказаним висновком, виходячи з наступного.
З матеріалів справи вбачається, що на підставі поданої громадянином ОСОБА_2 декларації про доходи, одержані у 2010 році, ДПІ у Печерському районі м. Києва було проведено розрахунок податку з доходів фізичних осіб від продажу нерухомого майна та винесено податкове повідомлення від 16 грудня 2011 року № 0000921701, яким ОСОБА_2 визначено суму податкового зобов'язання за платежем «11011200 -Податок з доходів фізичних осіб від продажу нерухомого майна»в сумі 598500, 00 грн.
Згідно з підпунктом 11.1.1 пункту 11.1 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб»дохід, отриманий платником податку від продажу не частіше одного разу протягом звітного податкового року житлового будинку, квартири або частини квартири, кімнати, садового будинку (включаючи земельну ділянку, на якій розташовані такі об'єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі, розташовані на такій земельній ділянці), не оподатковується, якщо загальна площа такого житлового будинку, квартири або частини квартири, кімнати, садового будинку не перевищує 100 квадратних метрів. У разі якщо площа такого об'єкта нерухомого майна перевищує 100 квадратних метрів, то частина доходу, пропорційна сумі такого перевищення, підлягає оподаткуванню за ставкою в розмірі 1 відсотка від вартості такого об'єкта нерухомого майна.
Згідно з висновком відповідача, який став підставою винесення оскаржуваного податкового повідомлення, дохід від продажу нерухомого майна, в тому числі земельної ділянки, як іншої (нежитлової) нерухомості, що належить громадянам на праві власності, підлягає оподаткуванню.
Перелік доходів, які не включаються до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу, визначено пунктом 4.3 статті 4 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб».
Відповідно до підпункту 4.3.18 пункту 4.3 статті 4 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб», до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи (що не підлягають відображенню в його річній податковій декларації), сума доходу, отриманого платником податку внаслідок відчуження акцій (інших корпоративних прав), одержаних ним у власність в процесі приватизації в обмін на приватизаційні компенсаційні сертифікати, безпосередньо отримані ним як компенсація суми його внеску до установ Ощадного банку СРСР або до установ державного страхування СРСР, або в обмін на приватизаційні сертифікати, отримані ним відповідно до закону, а також сума доходу, отриманого таким платником податку внаслідок відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення, земельних часток (паїв), майнових паїв, безпосередньо отриманих ним у власність у процесі приватизації згідно з нормами земельного законодавства.
З матеріалів справи вбачається, що згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки від 30 грудня 2010 року, укладеного між ОСОБА_2 та ТОВ «КУА «АРТ-КАПІТАЛ Менеджмент», ОСОБА_2 було продано земельну ділянку загальною площею 1,5000 гектара, що знаходиться за адресою: Київська обл. Рокитнянський район, територія Ольшаницької сільської ради.
Відповідно до пункту 1.2 вищевказаного Договору, земельна ділянка належить Продавцю на праві приватної власності, на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ № 422496, що виданий відділом Держкомзему у Рокитнянському районі Київської області на підставі Розпорядження Рокитнянської районної державної адміністрації від 22 грудня 2010 року №548, яке зареєстроване в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 011095301847.
Згідно з пунктом 1.1 Договору, цільове призначення земельної ділянки - для ведення особистого селянського господарства. За складом угідь земельна ділянка відноситься до ріллі.
Вказану земельну ділянку позивачем було отримано на підставі заяви від 20.12.2010р., поданої до Рокитнянської районної державної, згідно якої позивач просив надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо надання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку в розмірі 1,5 га для ведення особистого селянського господарства.
Відповідно до Розпорядження Рокитнянської районної державної адміністрації Київської області від 22 грудня 2010 року №548 «Про передачу земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2.», затверджено, розроблений ТОВ «Земля і ринок», проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Ольшаницької сільської ради Рокитнянського району Київської області площею 1,5 га сіножатей та доручено ТОВ «Земля і ринок»виготовити гр. ОСОБА_2 державний акт на право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Ольшаницької сільської ради Рокитнянського району Київської області.
Згідно Державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ № 422496 від 28 грудня 2010 року, його видано на підставі Розпорядження Рокитнянської районної державної адміністрації Київської області від 22 грудня 2010 року №548.
В графі «цільове призначення земельної ділянки»Державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ № 422496 від 28 грудня 2010 року зазначено «для ведення особистого селянського господарства».
Відповідно до наявних в матеріалах справи довідок виконавчого комітету Ольшаницькою сільською радою Рокитнянського району Київської області від 28.12.2010р., земельна ділянка, яка відведена позивачу, не є земельною часткою (паєм), споруди на ній відсутні.
Згідно з п. в) ч. 3 ст. 116 Земельного кодексу України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Частиною 6 ст. 118 Земельного кодексу України, яка регулює виключно порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.
Відповідно до п. б) ч. 1 ст. 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара;
Спірна земельна ділянка, яку було відчужено позивачем та відображено отриманий дохід у поданій до податкового органу декларації, була отримана позивачем на підставі пункту (в) частини 3 статті 116 Земельного кодексу України (одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом), зважаючи на наступні характеристики даної земельної ділянки:
- цільове призначення -для ведення особистого селянського господарства;
- розмір -1,5 гектара;
- попередній стан земельної ділянки -вказана земельна ділянка не знаходилася у користуванні позивача (до моменту набуття на неї права власності), а також не перебувала у постійному користуванні державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а позивач не був працівником даних підприємств.
Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що відповідно до положень підпункту 4.3.18 пункту 4.3 статті 4 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб», дохід від відчуження земельної ділянки, яку отримано позивачем у власність на підставі Розпорядження Рокитнянської районної державної адміністрації від 22 грудня 2010 року №548, не повинен включатися до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу позивача.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов до помилкового висновку про правомірність податкового повідомлення -рішення Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва від 16.12.2011 року №0000921701, тому апеляційна скарга ОСОБА_2 підлягає задоволенню, а постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 квітня 2012 року скасуванню з постановленням нової про задоволення позову.
Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, 198, 202, 205, 206, 212, 254 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 -задовольнити.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 квітня 2012 року -скасувати та постановити нову, якою позов ОСОБА_2 до Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва Державної податкової служби про визнання нечинним та скасування податкового повідомлення -рішення -задовольнити.
Визнати нечинним та скасувати податкове повідомлення -рішення Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва від 17.12.2011 року № 0000921701.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів в касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Повний текст постанови виготовлено 13 серпня 2012 року.
Головуючий суддя Безименна Н.В.
Судді: Кучма А.Ю.
Бєлова Л.В.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2012 |
Оприлюднено | 21.08.2012 |
Номер документу | 25666993 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Безименна Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні