Постанова
від 22.08.2012 по справі 18/2478/11
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" серпня 2012 р. Справа № 18/2478/11

Вищий господарський суд України у складі колегії: головуючого, судді Кузьменка М. В., суддів Васищака І. М., Палій В. М., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Завод ЗБВ № 7" на рішення господарського суду Полтавської області від 1 листопада 2012 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 21 травня 2012 року у справі № 18/2478/11 за позовом приватного акціонерного товариства "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" в особі Полтавської філії до товариства з обмеженою відповідальністю "Завод ЗБВ № 7" про спонукання укласти договір,

ВСТАНОВИВ: У серпні 2011 року приватне акціонерне товариство "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" в особі Полтавської філії звернулося до господарського суду Полтавської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Завод ЗБВ № 7" про спонукання відповідача укласти пункти 1.2, 2.13, 3.1, 3.2, 4.1, 4.2, 7.2.2, 8.2, 11.4, 11.5, 11.6 договору про надання послуг з перевезення вантажів та додаткових послуг, пов'язаних з перевезенням вантажів та додаток № 1 до договору, у редакції позивача та вважати договір укладеним з 26 липня 2011 року.

Відповідач позов не визнав.

Рішенням господарського суду Полтавської області від 1 листопада 2011 року (суддя О. Тимощенко) позов задоволено в частині визнання укладеними з дати набрання цим рішенням законної сили пунктів 1.2, 2.13, 3.1, 4.1, 4.2, 7.2.2, 8.2, 11.5, 11.6 договору про надання послуг з перевезення вантажів та додаткових послуг, пов'язаних з перевезенням вантажів та додаток № 1 до договору в наступній редакції:

- пункт 1.2 "Послуги можуть надаватися тільки при умові технічної можливості з дотриманням вимог пункту 1.1 цього договору та у порядку, що забезпечує відповідну якість цих послуг";

- пункт 2.13 "Якщо з причин, залежних від Замовника, залізниці не переданий рухомий склад, то вважається, що цей рухомий склад перебуває в користуванні Замовника і плата за користування вагонами сплачується Замовником. До таких випадків відноситься: неприйнятий залізницею рухомий склад (пошкоджені вагони при виконанні вантажних операцій, розукомплектовані вагони, неочищені вагони або вагони з не знятими реквізитами, вага завантажені з порушенням ТУ навантаження та кріплення вантажу, вагони з технічними або комерційними несправностями, внаслідок яких можливе пошкодження або втрата вантажу, вагони без документів або з невірно оформленими документами, тощо). Такий рухомий склад перебуває в користуванні замовника до усунення недоліків чи несправностей та прийняття його залізницею. Якщо у цих випадках необхідно повторно перевозити рухомий склад на вантажні фронти, то ці послуги виконуються виконавцем за окрему плату та оплачуються як додаткова маневрова робота за фактично затрачений час";

- пункт 3.1 "Замовник забезпечує постійне утримання в належному стані та своєчасне очищення (від снігу, льоду, залишків вантажу, сміття, бур'яну та ін.) залізничних колій, стрілочних переводів, переїздів, що знаходяться на території, яка йому належить чи ним використовується";

- пункт 4.1 "Для забезпечення можливості надання послуг замовник постійно здійснює не пізніше ніж за 10 днів до надання послуг попередню оплату в розмірі 100% від суми вартості запланованих послуг за перевезення вантажів та додаткових послуг шляхом перерахування коштів у сумах, відповідних до обсягу перевезення та вагонообігу на залізничній колії на рахунок виконавця р/р 260073011076 у банку ВАТ "Ощадний банк України" МФО 300465, код ЄДРПОУ 34425528. Одержані кошти виконавець обліковує на особовому рахунку замовника";

- пункт 4.2 "По мірі виконання перевезень та надання послуг виконавець списує відповідні суми за послуги з особового рахунку замовника на підставі відомостей надання послуг з перевезення вантажів та додаткових послуг";

- підпункт 7.2.2 "Виконавець має право відмовитися від надання послуг у разі відсутності на особовому рахунку замовника коштів, необхідних для оплати послуг, та при відмові замовником проводити оплату наданих послуг. Виконавець припиняє надання послуг з одночасним віднесенням відповідальності за затримку вагонів, зберігання вантажу та невиконання плану перевезень, що проводить залізниця на замовника";

- пункт 8.2 "Замовник несе відповідальність за збереження вантажів, вагонів, залізничних колій та інших технічних засобів і механізмів виконавця на території, яка йому належить або ним використовується";

- пункт 11.5 "Зміна або розірвання цього Договору можлива лише за згодою сторін. Внесення змін і доповнень у цей договір вчиняється сторонами в такій формі, що й даний договір. Всі зміни до цього договору є його невід'ємною частиною";

- пункт 11.6 "договір діє в частині виконання робіт до 31 грудня 2012 року, а в частині розрахунків до повного виконання";

Додаток № 1 до Договору "Плата за послуги/роботи по Договору між ТОВ "Завод залізобетонних виробів - 7" та ПрАТ "Київ-Дніпровське МППЗТ" становить:

1.1. За перевезення виконавцем вантажів замовника на відстань до 3-х км за вагон - 18, 90 грн. за 1 (одну) тонну вантажу. Маса завантаженого рухомого складу визначається у тоннах (т) по залізничній накладній, а маса порожнього рухомого складу - залежно від маси тари. При цьому неповні тонни приймаються за повні.

1.2. 3а користування тепловозом (маневрова робота) - 157, 50 грн. за кожні півгодини роботи тепловоза, при цьому кожні неповні півгодини приймаються за повні.

1.3. 3а користування гальмівними башмаками - 5 грн. за один башмак.

1.5. Приготування маршруту (перевірка положення, ручне переведення й фіксація стрілочних переводів, що знаходяться на території або перебувають у користуванні чи розпорядженні Замовника - 15 грн. за 1 (одну) стрілку, при кожній операції з подавання, забирання рухомого складу та маневровій роботі.

Усі ціни в цьому протоколі є базовими і наведені без урахування податку на додану вартість (ПДВ), який нараховується та сплачується в установленому законом порядку".

У решті позову відмовлено.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Завод ЗБВ № 7" оскаржило рішення в апеляційному порядку і просило рішення і постанову з підстав неправильного застосування господарським судом статей 189, 190, 307, 311 Господарського кодексу України, Закону України "Про ціни і ціноутворення", наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 26 березня 2009 року № 317 "Про затвердження Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги".

У процесі перегляду рішення в апеляційному порядку відповідач відмовився від частини вимог апеляційної скарги та просив господарський суд скасувати рішення в частині додатку № 1 до договору та прийняти в цій частини нове рішення, яким викласти додаток № 1 до договору в наступній редакції:

"Плата за послуги/роботи по договору між товариством з обмеженою відповідальністю "Завод залізобетонних виробів № 7" та приватного акціонерного товариства "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" становить:

1.1. За послуги по збиранню та подачі вагонів замовник сплачує виконавцю кошти відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги, який затверджено наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26 березня 2009 року № 317".

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 21 травня 2012 року рішення господарського суду Полтавської області від 1 листопада 2011 року залишено без змін.

У касаційній скарзі товариство з обмеженою відповідальністю "Завод ЗБВ № 7"просить скасувати постанову господарського суду апеляційної інстанції та прийняти нове рішення, яким частково скасувати рішення господарського суду в частині додатку №1 до договору та викласти його у такий редакції:

"Плата за послуги/роботи по договору між товариством з обмеженою відповідальністю "Завод залізобетонних виробів № 7" та приватного акціонерного товариства "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" становить:

1.1. За послуги по збиранню та подачі вагонів замовник сплачує виконавцю кошти відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги, який затверджено наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26 березня 2009 року № 317 "Про затвердження збірника на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги та коефіцієнтів, що застосовуються до збірника перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги";

1.2. За користування тепловозом (маневрова робота) -157 грн. 50 коп. за кожні півгодини роботи тепловоза, при цьому кожні неповні півгодини приймаються за повні;

1.3. За користування гальмівними башмаками - 5 грн. за один башмак;

1.4. Приготування маршруту (перевірка положення, ручне переведення й фіксація стрілочних переводів, що знаходяться на території або перебувають у користуванні чи розпорядженні Замовника - 15 грн. за 1 (одну) стрілку, при кожній операції з подавання, забирання рухомого складу та маневровій роботі.

Усі ціни в цьому протоколі є базовими і наведені без урахування податку на додану вартість (ПДВ), який нараховується та сплачується в установленому законом порядку".

Сторони належним чином були повідомлені про час і місце судового засідання, проте акціонерне товариство "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" право на подання відзиву на касаційну скаргу не використало і представники сторін у судове засідання не з'явилися.

Клопотання позивача про відкладення розгляду справи залишено без задоволення як безпідставне.

Колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає.

Господарськими судами встановлено, що приватне акціонерне товариство "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" в особі Полтавської філії, яка є монополістом на ринку надання послуг з перевезення вантажів залізничним транспортом та послуг, пов'язаних з перевезенням вантажів у межах відповідної території, 26 липня 2011 року направило товариству з обмеженою відповідальністю "Завод залізобетонних виробів № 7" проект договору від 26 липня 2011 року № 13 з додатками про надання послуг з перевезення вантажів і 3 серпня 2011 року отримало від відповідача підписаний договір з протоколом розбіжностей. 22 серпня 2011 року сторони підписали протокол узгодження розбіжностей і розбіжності, які залишилися неузгодженими, приватне акціонерне товариство "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" в особі Полтавської філії передало до господарського суду.

В обґрунтування заперечень проти запропонованого позивачем змісту додатку № 1 до договору відповідач посилається на те, що плата за надані позивачем послуги повинна визначатися на підставі Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги, який затверджено наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26 березня 2009 року № 317 "Про затвердження Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги".

Господарські суди правомірно не застосували до спірних правовідносин цей акт законодавства, оскільки діє спеціальний акт - наказ Міністерства транспорту та зв'язку України від 30 листопада 2007 року № 1094, яким затверджені "Методичні рекомендації щодо формування тарифів на перевезення вантажів та інші послуги, що надаються ВАТ "Київ-Дніпровське МППЗТ", відповідно до пункту 9 розділу Ш яких базові тарифи на перевезення вантажів та навантажувально-розвантажувальні роботи затверджуються наказами директорів філій підприємств промислового залізничного транспорту та вводяться в дію з урахуванням вимог чинного законодавства.

Довіреністю від 29 грудня 2010 року уповноважено керівника Полтавської філії розробляти, затверджувати та вводити в дію тарифи на послуги з перевезення вантажів залізничним транспортом на під'їзних залізничних коліях та інші послуги, пов'язані з перевезенням вантажів залізничним транспортом, які надаються Полтавською філією ВАТ "Київ-Дніпровське МППЗТ".

Наказом від 5 травня 2011 року № 35 "Про затвердження тарифів" введені в дію базовий тариф на перевезення 1 тонни вантажу залізничними під'їзними коліями Полтавської філії на відстань до 3-х км -18, 90 грн. /т (без ПДВ).

Редакція інших пунктів додатку № 1 до договору, які товариство з обмеженою відповідальністю "Завод залізобетонних виробів № 7" просить змінити, тотожна прийнятим місцевим господарським судом.

З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені господарськими судами на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів, висновки судів відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ: Рішення господарського суду Полтавської області від 1 листопада 2011 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 21 травня 2012 року у справі № 18/2478/11 залишити без змін, а касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Завод ЗБВ № 7" без задоволення.

Головуючий, суддя М. В. Кузьменко Суддя І. М. Васищак Суддя В. М. Палій

Дата ухвалення рішення22.08.2012
Оприлюднено27.08.2012
Номер документу25714405
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —18/2478/11

Ухвала від 07.12.2011

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Бабакова Л.М.*

Ухвала від 20.12.2011

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Бабакова Л.М.*

Ухвала від 22.09.2011

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Тимощенко О.М.

Ухвала від 18.10.2011

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Тимощенко О.М.

Постанова від 22.08.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Васищак І.М.

Ухвала від 13.08.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Васищак І.М.

Постанова від 25.05.2012

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Слободін М.М.

Рішення від 01.11.2011

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Тимощенко О.М.

Постанова від 23.01.2012

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Бабакова Л.М.

Ухвала від 31.08.2011

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Тимощенко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні