КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 2а-10357/11 Головуючий у 1-й інстанції: Шевченко І.І.
Суддя-доповідач: Костюк Л.О.
ПОСТАНОВА
Іменем України
"16" серпня 2012 р. м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого -судді Костюк Л.О.;
суддів: Бужак Н.П., Троян Н.М.;
за участю секретаря: Сімонишиної Ж.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду апеляційну скаргу Садівницького товариства «Купава»на постанову Кагарлицького районного суду Київської області від 08 вересня 2011 року у справі за адміністративним позовом Кагарлицької міжрайонної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Гребенівської сільської ради Кагарлицького району Київської області до Державного реєстратора Кагарлицької районної державної адміністрації Київської області, третя особа: Садівницьке товариство «Купава»про скасування державної реєстрації, -
В С Т А Н О В И Л А:
У червні 2011 року Кагарлицька міжрайонна прокуратура Київської області в інтересах держави в особі Гребенівської сільської ради Кагарлицького району Київської області звернулася до Кагарлицького районного суду Київської області з позовом до Державного реєстратора Кагарлицької районної державної адміністрації Київської області, третя особа: Садівницьке товариство «Купава»про скасування державної реєстрації. Свої позовні вимоги мотивував тим, що державна реєстрація садівницького товариства «Купава», яка проведена 13 липня 1993 року, не відповідає вимогам законодавства України, і має бути скасована. Просив визнати незаконним та скасувати Розпорядження Представника Президента України в Кагарлицькому районі Київської області від 13 липня 1993 року № 199 «Про реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності»в частині проведення державної реєстрації Садівницького товариств «КУПАВА», визнати недійсним Свідоцтво про реєстрацію Садівницького товариства «КУПАВА» державний реєстраційний № 455 від 13 липня 1993 року, скасувати державну реєстрацію Садівницького товариства «КУПАВА»при Адміністрації Президента України, ідентифікаційний код 21498317, зобов'язати Державного реєстратора Кагарлицької районної державної адміністрації внести запис про скасування державної реєстрації до реєстраційної картки Садівницького товариства «КУПАВА», визнати незаконними реєстраційні дії Кагарлицької районної державної адміністрації по наданню Садівницькому товариству «КУПАВА»ідентифікаційного коду 34378892, визнати недійсним Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 № 010609 видане Садівницькому товариству «КУПАВА», посилаючись на те, що відповідно до розпорядження Представника Президента України в Кагарлицькому районі Київської області № 199 від 13 липня 1993 року було проведено державну реєстрацію Садівницького товариства «Купава»(с. Гребені, Кагарлицького району) з юридичною адресою: м. Київ, вул. Банкова, 11, та зареєстровано Статут садівницького товариства «Купава» при Адміністрації Президента України.
Постановою Кагарлицького районного суду Київської області від 08 вересня 2011 року позов задоволено.
Визнано незаконним та скасовано Розпорядження Представника Президента України в Кагарлицькому районі Київської області від 13 липня 1993 року № 199 «Про реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності»в частині проведення державної реєстрації Садівницького товариств «КУПАВА».
Визнано недійсним Свідоцтво про реєстрацію Садівницького товариства «КУПАВА» державний реєстраційний №455 від 13 липня 1993 року.
Скасовано державну реєстрацію Садівницького товариства «КУПАВА» при Адміністрації Президента України, ідентифікаційний код 21498317.
Зобов'язано Державного реєстратора Кагарлицької районної державної адміністрації внести запис про скасування державної реєстрації до реєстраційної картки Садівницького товариства «КУПАВА».
Визнано незаконними реєстраційні дії Кагарлицької районної державної адміністрації по наданню Садівницькому товариству «КУПАВА» ідентифікаційного коду 34378892.
Визнано недійсним Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 №010609 видане Садівницькому товариству «КУПАВА».
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, Садівницьке товариство «Купава» подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нову, якою у задоволенні позову відмовлено повністю.
Заслухавши суддю -доповідача, розглянувши та перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова суду - скасуванню з таких підстав.
Згідно зі ст.ст. 198 ч. 1 п. 3, 202 ч. 1 п. 4 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує її та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог позивача, з огляду на наступне.
Кагарлицька міжрайонна прокуратура звернулась з позовом до суду в інтересах Гребінківської сільської ради Кагарлицького району до Державного реєстратора Кагарлицької районної державної адміністрації Київської області, третя особа: садівницьке товариство «Купава» про скасування державної реєстрації, посилаючись на ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру»та ст..60 КАС України. Вказані Закони передбачають право звернення прокурора з позовом в межах повноважень для представництва інтересів, зокрема, держави.
Відповідно до Закону України «Про органи місцевого самоврядування в Україні», сільська рада не є державним органом, а є органом місцевого самоврядування.
Крім того, колегія суддів вважає, що прокурором не доведено, що реєстрацією в ЄДР третьої особи порушені інтереси держави. Як вбачається з матеріалів справи, зокрема з постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2008 року по справі № 22-а-2556/08 та з Ухвали цього ж суду по цій же справі від 17 вересня 2009 року, земельна ділянка незаконно вилучена у третьої особи рішенням Гребінківської сільської Ради Кагарлицького району і подальші позови викликані тим, щоб спірну земельну ділянку все ж вилучити у третьої особи.
На підставі викладеного колегія суддів вважає, що права на позов прокурор не мав.
Крім того, прокурор в позовній заяві просить визнати незаконним та скасувати, а суд першої інстанції задовольняє його позов, в частині визнання незаконним та скасування Розпорядження Представника Президента України в Кагарлицькому районі та визнання незаконними дій Кагарлицької районної державної адміністрації. При цьому ні прокурор, ні суд не притягують до участі в справі ні вищеназваних юридичних осіб, ні їх правонаступників. Крім того, суд, не маючи оспорюваного Розпорядження Представника Президента України в Кагарлицькому районі, визнає його незаконним та скасовує, а також вирішує спір в частині прав та інтересів осіб, яких до участі в справі не притягнув.
Що стосується обставин, на які посилається прокурор в своєму позові, то колегія суддів зазначає наступне.
Прокурором пропущено строк звернення до суду, передбачений ст.99 КАС України. Як вбачається з матеріалів справи, прокурор звернувся до суду з позовом про скасування реєстрації третьої особи в 1993, 2006 роках 25.06.2011 року, не надавши доказів поважності пропуску строку звернення до суду.
Щодо незаконності реєстрації товариства в 1993 році, то судом першої інстанції було встановлено, що розпорядженням Представника Президента України в Кагарлицькому районі Київської області № 199 від 13 липня 1993 року було проведено державну реєстрацію Садівницького товариства «Купава»(с.Гребені, Кагарлицького району) з юридичною адресою: м.Київ, вул.Банкова, 11 та зареєстровано Статут садівницького товариства «Купава» при Адміністрації Президента України.
13 липня 1993 року Кагарлицькою районною державною адміністрацією на підставі Закону України «Про селянське (фермерське) господарство», «Про господарське товариство», «Про підприємства». Положення про місцеву державну адміністрацію було видано Свідоцтво про реєстрацію садівницького товариства «Купава»с.Гребені, державний реєстраційний № 455 із зазначенням юридичної адреси: м.Київ, вул.Банкова, 11.
Колегія суддів вважає, що в розпорядженні Представника Президента пропущено посилання на відповідний Закон України «Про споживчу кооперацію»при створенні садівницького товариства, оскільки, розпорядження видане не лише відносно третьої особи, а й відносно інших юридичних осіб. Але в тексті Розпорядження вказано, що реєструється саме садівницьке товариство.Ніяких суттєвих наслідків для реєстрації це не несе.
Щодо реєстрації в 1993 році і в 2006 році двох різних товариств, а саме : «Садівницького товариства «Купава»при Адміністрації Президента України і «Садівницького товариство «Купава», то третя особа стверджує, що це одна і та ж юридична особа. ЇЇ твердження ґрунтуються на Статутах товариства за 1993 та 2006 роки, де одні і ті ж керівні органи, списком членів товариства та протоколами загальних зборів за участю одних і тих же осіб. Прокурор не довів суду, що це дві різні юридичні особи. Більше того, третьою особою в позові прокурор вказує садівницьке товариство «Купава». Разом з тим, прокурор вимагає скасувати реєстрацію юридичної особи - Садівницького товариства «Купава»при Адміністрації Президента України», чим опосередковано підтверджує, що це одна юридична особа.
Крім того, щодо наявності двох реєстраційних кодів, то перший код -21498317 є ідентифікаційним і занесений 1 вересня 1993 року до Загальносоюзного класифікатора підприємств та організацій . Цей код за рішенням Головного управління статистики м.Києва від 3.02.2010 року вилучений з класифікатора. Отже, на даний час третя особа має лише один код, занесений до ЄДР - 34378892.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
Статтею 29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»визначено, що для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу або нотаріально посвідчену копію рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію або документ, що підтверджує внесення плати за публікацію у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
Згідно ч. 3 ст. 29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», у разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається або копія рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників), завірена в установленому порядку, або нотаріально посвідчена копія заяви фізичної особи про вихід зі складу засновників (учасників), або нотаріально посвідчена копія документа про перехід частки учасника у статутному капіталі товариства, або нотаріально посвідчений документ про передання права засновника (учасника) іншій особі, або рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення засновника (учасника) зі складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими документами юридичної особи.
Частиною 11 ст. 29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» встановлено, що державний реєстратор має право залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо: документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації; документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою, другою, четвертою, п'ятою та сьомою статті 8, частиною п'ятою статті 10 та частиною двадцятою статті 22 цього Закону; документи подані не у повному обсязі; документи подані з порушенням строку, який встановлено частиною одинадцятою статті 37 цього Закону; документи подано особою, яка не має на це повноважень; до державного реєстратора надійшло рішення суду щодо заборони у проведенні реєстраційних дій.
Згідно ст. 31 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи. Державний реєстратор у строк, що не перевищує двох робочих днів з дати надходження судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, вносить до Єдиного державного реєстру запис щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо інше не встановлено судовим рішенням, та в той же день повідомляє органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування про внесення такого запису.
Тобто, скасування в судовому порядку рішення загальних зборів Товариства, на підставі якого в подальшому вносились зміни до установчих документів Товариства, має наслідком застосування положень Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (статті 31 Закону).
Отже, скасування державної реєстрації змін до установчих документів, внесення запису щодо скасування державної реєстрації може бути здійснене тільки державним реєстратором на підставі: судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи; судового рішення про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи.
Зі змісту ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим -ухвалене судом на підставі повного та всебічного з'ясування обставин в адміністративній справі, підтверджених доказами, дослідженими в судовому засіданні.
Таким чином, оскільки суд першої інстанції не повно встановив обставини у справі, його висновки не відповідають обставинам справи, судове рішення ухвалене з порушенням норм матеріального права, тому постанова Кагарлицького районного суду Київської області від 08 вересня 2011 року підлягає скасуванню та прийняттям нової постанови.
Керуючись ст.ст. 2, 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Садівницького товариства «Купава»- задоволити.
Постанову Кагарлицького районного суду Київської області від 08 вересня 2011 року - скасувати.
У задоволенні позову Кагарлицької міжрайонної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Гребенівської сільської ради Кагарлицького району Київської області, третя особа: Садівницького товариства «Купава» про скасування державної реєстрації - відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення, проте на неї може бути подана касаційна скарга до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення цієї постанови у повному обсязі, тобто з 21 серпня 2012 року.
Головуючий суддя Костюк Л.О.
Судді: Бужак Н.П.
Троян Н.М.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2012 |
Оприлюднено | 31.08.2012 |
Номер документу | 25775552 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні