cpg1251
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" вересня 2012 р. Справа № 13/5025/316/12
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючий суддя Огороднік К.М.
суддя Тимошенко О.М. ,
суддя Коломис В.В.
при секретарі судового засідання Саган І.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Зарічанської сільської ради на рішення господарського суду Хмельницької області від 26.04.12 р. у справі № 13/5025/316/12 (суддя Матущак О.І.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Універсалінвестцентр"
до Зарічанської сільської ради
про визнання неправомірним та скасування рішення першої сесії Зарічанської сільської ради п'ятого скликання від 27.03.2010 року № 24
за участю представників сторін:
позивача - Рабчевський А.В., за довіреністю
відповідача - Олійник В.І., сільський голова
В судовому засіданні 10.09.2012 року відповідно до ст.ст. 85, 99 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частину постанови
Постанова приймається 10.09.2012 року, оскільки в судовому засіданні оголошувалась перерва.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 26.04.2012 року у справі № 13/5025/316/12 позов задоволено. Визнано недійсним рішення першої сесії Зарічанської сільської ради п'ятого скликання від 27.03.2010 року № 24 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою на земельну ділянку Зарічанського ринку". Стягнуто з Зарічанської сільської ради на користь ТзОВ "Універсалінвестцентр" 1073,00 грн. витрат по оплаті судового збору. Задовольняючи позов, місцевий господарський суд встановив невідповідність рішення Зарічанської сільської ради від 27.03.2010 року № 24 вимогам чинного законодавства.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, Зарічанська сільська рада звернулась до Рівненського апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Хмельницької області від 26.04.2012 року у справі № 13/5025/316/12 та припинити провадження у справі. При цьому відповідач посилається на порушення господарським судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення.
В судовому засіданні представник скаржника підтримав вимоги, викладені ним в апеляційній скарзі.
Представник ТзОВ "Універсалінвестцентр" заперечив доводи скаржника, вважає оскаржуване рішення законним та обґрунтованим, прийнятим у повній відповідності до норм матеріального та процесуального права, відтак просить залишити останнє без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі доводи скаржника, заслухавши у судовому засіданні пояснення уповноважених представників сторін, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, та повторно розглянувши справу в порядку ст. 101 ГПК України, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, зважаючи на таке.
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, рішенням загальних зборів колгоспу імені Сталіна с. Зарічанка Чемеровецького району згідно протоколу № 1 від 29.01.1958 року, за клопотанням дирекції Чемеровецького міжколгоспного ринку виділено із земель колгоспу 3га землі під базарну площу в с. Зарічанка. Вказане рішення загальних зборів затверджено рішенням № 11 виконкому Чемеровецької районної ради депутатів трудящих від 14.02.1958 року та рішенням виконавчого комітету Хмельницької обласної ради депутатів трудящих № 190-7 від 25.03.1958 року.
Згідно з рішенням 9 сесії Зарічанської сільської ради народних депутатів від 22.05.1996 року вирішено виділити для Зарічанського ринку 2,9га землі, яку займає площа ринку.
Відповідно до договорів оренди № 27 та № 28 від 01.02.2009 року Зарічанською сільською радою було передано в оренду Чемеровецькому РайСТ земельну ділянку в с. Зарічанка, загальною площею 467кв.м., та 72кв.м., що знаходиться під будівлями м'ясо-молочного павільйону та адміністративного корпусу. Строк дії договорів встановлено до 31.12.2009 року.
12.06.2009 року між Чемеровецьким районним споживчим товариством (наділі - Чемеровецьким РайСТ) та ТзОВ "Універсалінвестцентр" укладено договір купівлі-продажу майна, а саме: Чемеровецьким РайСТ відчужено на користь ТОВ „Універсалінвестцентр" 16/25 частки нежитлових будівель та споруд ринку, що розміщені за адресою: с. Зарічанка, вул. Леніна, 90. Іншу частку в майні Чемеровецьке РайСТ продало 29.10.2008 р. фізичній особі - Савчук В.І. Як вбачається із наявних в матеріалах справи витягів з Реєстру прав власності на нерухоме майно від 09.06.2009 року та від 28.12.2009 року, виданих Чемеровецьким районним бюро технічної інвентаризації, за ТзОВ "Універсалінвестцентр" та громадянкою Савчук В.І. зокрема зареєстровано об'єкт нерухомості, тверде покриття площею 11627,1кв.м.
13.01.2010 року між ТзОВ "Універсалінвестцентр" та громадянкою Савчук В.І. укладено договір поділу майна, що є спільною частковою власністю, за умовами якого визначено перелік нерухомого майна, яке знаходиться у власності позивача. Зокрема, у власність позивача перейшли: шлакоблоковий консультативний пункт "А-1", загальною площею 26,8кв.м.; молочний павільйон "Б-1", загальною площею 81,6кв.м.; цегляний м'ясний павільйон "В-1" загальною площею 209,6кв.м.; лабораторія "Г-1" площею 9,5кв.м.; складу шкір "Е-1" площею 51,1кв.м.; склад "Ж-1" 7,5кв.м.; частина огорожі 1-4 та тверде покриття загальною площею 11627,1 кв.м.
Станом на 16.02.2010 року КП "Чемеровецьке районне бюро технічної інвентаризації" виготовлено технічний паспорт на нежитлові будівлі та споруди, розміщені по вул. Леніна № 90/1 в с. Зарічанка Чемеровецького району Хмельницької області в якому власником зазначено ТзОВ "Універсалінвестцентр".
У зв'язку із продажем об'єктів нерухомості, 22.06.2009 року за вих. № 42 виконуючий обов'язки директора ринку Чемеровецького РайСТ звернувся із заявою про припинення права користування земельною ділянкою з підстав продажу будівель та споруд ринку.
Рішенням Зарічанської сільської ради № 2 від 25.06.2009 року позивача та Чемеровецьке РайСТ зобов'язано надати копії документів, що посвідчують право власності на будівлі та споруди, розміщені на території Зарічанського ринку, на підставі яких виконкому сільської ради провести переоформлення договору оренди земельної ділянки під об'єктами відповідно до технічної документації. Дію договорів оренди № 27 та № 28 від 01.02.2009 р. щодо Чемеровецького РСТ припинено з 01.08.2009 року. Згідно п. 4 даного рішення, умови договору та орендну плату для ТзОВ "Універсалінвестцентр" залишено без змін.
У зв'язку із не переоформленням вказаних договорів оренди землі, листом № 50 від 12.10.2009 року Зарічанська сільська рада відмовила позивачу у передачі в оренду земельної ділянки Зарічанського ринку та в наданні права на справляння ринкового збору на території ринку, мотивуючи необхідністю проведення переоформлення договорів оренди земельних ділянок, на яких розміщені будівлі, що належали Чемеровецькому РайСТ та перейшли у власність до позивача за договором купівлі-продажу.
09.03.2010 року позивач звернувся до Зарічанського сільського голови із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування нежитлових приміщень (територія базару), які розміщені в с. Зарічанка, вул. Леніна, 90/1 загальною площею 2,8287га. До такої заяви додано матеріали вибору меж земельної ділянки для обслуговування території ринку яка розташована за адресою с.Зарічанка, вул.Леніна, 90/1, виготовленого інженером-землевпорядником Голдис В.М. та погодженого начальником Чемеровецького районного виробничого відділу Хмельницької районної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" Назарук Д.І.
За результатами розгляду вказаного звернення, відповідачем прийнято оспорюване рішення, яким у вирішено відмовити ТзОВ "Універсалінвестцентр" в наданні дозволу щодо виготовлення технічної документації на земельну ділянку Зарічанського ринку площею 2,87га (п. 1), а звернення вважати вирішеним по суті і при повторному надходженні звернень вважати їх такими, що не підлягають розгляду (п. 2).
Враховуючи приписи п. 1.2.2. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011 року № 6 (із змінами та доповненнями), де зазначено, що з положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197, 283 ГК України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 ЗК України випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.
Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору ст. 1 ГПК України підвідомчі господарським судам.
Отже, господарський суд Хмельницької області встановивши суб'єктний склад сторін, характер правовідносин, дійшов правильного висновку щодо підсудності спору господарським судам України.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч.2 ст.116 ЗК України (тут і надалі - в редакції на час прийняття оскаржуваного рішення).
Згідно з ч.1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
У разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення (ч. 1 ст. 120 ЗК України).
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч. 1 ст. 122 ЗК України).
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування регулюється ст. 123 ЗК України, згідно положень якої особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
Таким чином, судами встановлено, що позивач у відповідності до приписів законодавчих актів звернувся до Зарічанської сільської ради Хмельницької області із клопотанням про розроблення проекту відведення земельної ділянки.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Згідно ч. 3 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Як зазначалося, підставою прийняття такого рішення, згідно його мотивувальної частини, вказані рішення сесії сільської ради № 1 "Про створення комунального підприємства на території сільської ради" від 06.12.2006 року, рішення 14 сесії сільської ради № 3 від 17.12.2007 року "Про передачу в повне господарське віддання об'єктів соціальної сфери КП "3арічапський ринок", рішення виконкому сільської ради від 30.07.2009 року "Про роботу КП "Зарічанський ринок", рішення № 9 "Про роботу ринку Чемеровецького РСТ по справлянні ринкового збору на території Зарічанського ринку" від 29.01.2009 року, рішення № 1 "Про розгляд звернень депутатів сільської ради щодо внесення змін та уточнень до рішення № 1 24 сесії сільської ради від 17.07.2009 року" від 29.07.2009 року, рішення сесії сільської ради № 1 від 08.08.2009 року "Про припинення дії рішення № 2 23 сесії сільської ради від 25.06.2009 року "Про передачу в оренду земельних ділянок на яких розміщенні будівлі ТзОВ "Універсалінвестцентр" на території Зарічанського ринку", рішення № 6 від 25.06.2009 року "Про встановлення розміру платних послуг за відведення та утримання торгових місць на території Зарічанського ринку", рішення № 2 27 сесії сільської ради від 08.10.2009 року "Про розгляд звернення ТзОВ "Універсалїнвестцентр" про передачу в оренду земельної ділянки території Зарічанського ринку в розмірі 2,87га та надання права справляння ринкового збору на території Зарічанського ринку підприємцю Назарчук Галині Володимирівні відповідно до листа № 058-09 від 19.11.2009 року прокуратури Чемеровецького району, листа прокурора Хмельницької області № 07/1-1694-03 від 11.11.2009 року.
Таким чином, прийняте рішення першої сесії Зарічанської сільської ради п'ятого скликання від 27.03.2010 року № 24 не містить обґрунтованої відмови у наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою, не містить вказівки чи посилання на відповідні норми законодавчих актів, фактичні обставини, відтак правильним є висновок місцевого господарського суду щодо скасування вказаного рішення органу місцевого самоврядування.
Щодо посилань відповідача на інші рішення господарських судів, зокрема, рішення господарського суду Хмельницької області від 03.10.2011 року у справі № 6/5025/1377/11, від 14.02.2012 року у справі № 22/5025/67/12, постанову Хмельницького окружного адміністративного суду у справі від 16.11.2011 року у справі № 2270/12914/11, то останні не беруться судом до уваги, оскільки їх предметом були обставини, які хронологічно виникли пізніше, ніж було прийняте оскаржуване рішення органу місцевого самоврядування.
Апеляційний суд також зауважує про невідповідність правовим нормам п. 2 оскаржуваного рішення. Приймаючи рішення в цій частині, Зарічанська сільська рада фактично обмежила реалізацію прав позивача.
Крім того, колегія суддів звертає увагу, що згідно з п. 2.14. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011 року № 6 (із змінами та доповненнями) За наслідками розгляду справ за позовами до органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування щодо оскарження (визнання незаконними) прийнятих ними актів з питань, пов'язаних з наданням земельних ділянок у власність чи в користування суб'єктам господарської діяльності (про відмову у передачі земельної ділянки у власність чи в користування, у продажу земельної ділянки, у наданні дозволу і вимог на розроблення проекту відведення земельної ділянки тощо) господарський суд залежно від характеру спору може зобов'язати названі органи виконати певні дії, як цього вимагають приписи чинного законодавства, зокрема розглянути в установленому для даного органу порядку питання, яке стосується предмета спору. Водночас суд не вправі приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції цих органів, наприклад, про надання земельних ділянок у власність або в користування, укладення договорів купівлі-продажу або оренди земельних ділянок, а також зазначати, яке конкретно рішення повинно бути прийнято.
Судова колегія вважає, що посилання скаржника, викладені ним в апеляційній скарзі, є необґрунтованими, документально не підтвердженими, такими, що не ґрунтуються на нормах чинного законодавства, висновків суду першої інстанції не спростовують, а відтак, скаржник, в порушення вимог ст. 33 ГПК України, не довів тих обставин, на які він посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
З урахуванням вищезазначеного, колегія суддів вважає, що вирішуючи спір по суті заявлених вимог, суд першої інстанції повно та всебічно дослідив обставини справи, дав їм належну правову оцінку, дійшов правильних висновків щодо прав та обов'язків сторін, які ґрунтуються на належних та допустимих доказах, й ухвалив рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому у суду апеляційної інстанції відсутні підстави для його скасування чи зміни та задоволення апеляційної скарги.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 102, п . 1 ч. 1 ст. 103, 105 ГПК України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Зарічанської сільської ради залишити без задоволення, а рішення господарського суду Хмельницької області від 26.04.2012 року у справі № 13/5025/316/12 - без змін.
2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.
Головуючий суддя Огороднік К.М.
Суддя Тимошенко О.М.
Суддя Коломис В.В.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2012 |
Оприлюднено | 14.09.2012 |
Номер документу | 25964646 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Огороднік К.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні