cpg1251
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"27" вересня 2012 р. Справа № 16/152-09-4201 Одеський апеляційний господарський суд у складі:
Головуючого судді Ліпчанської Н.В.
Суддів: Андрєєвої Е.І., Лисенко В.А..
При секретарі судового засідання Стеблиненко В.С.
За участю представників сторін:
від позивача - Королік В.В. по дов.б/н від 12.06.2012р.
від відповідача - Панчошенко М.П. по дов. №486/01-25 від 18.06.2012р.
Представник третьої особи в судове засідання не з'явився, про час, дату та місце його проведення повідомлений належним чином.
Розглянувши апеляційну скаргу Роздільнянської районної ради Одеської області
на рішення господарського суду Одеської області від 16 липня 2012 року
у справі №16/152-09-4201
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю „Міжнародний аеропорт Лиманське"
до Роздільнянської районної ради Одеської області
за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунального підприємства спільної власності територіальних громад Роздільнянського району „Лиманське"
про зобов'язання здійснити перерахунок орендної плати, -
Встановив:
В серпні 2009 року Товариство з обмеженою відповідальністю „Міжнародний аеропорт Лиманське" (Далі -Товариство) звернулось до господарського суду Одеської області з позовом до Роздільнянської районної ради Одеської області (Далі - Роздільнянська райрада), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача -Комунального підприємства спільної власності територіальних громад Роздільнянського району „Лиманське" (Далі -КПСВ „Лиманське") про визнання частково недійсним договору оренди цілісного майнового комплексу аеродрому Лиманське від 06.03.2006р . (з урахуванням додаткової угоди до нього від 24.12.2007р.) щодо передачі Товариству в користування майна, яке підлягає виключенню з переліку об'єктів майнового комплексу у складі будівель та споруд „Аеропорт Лиманське".
Згідно з п. 1 рішення Роздільнянської райради від 31.07.2009р. № 348-V „Про затвердження переліку об'єктів майнового комплексу у складі будівель та споруд „Аеропорт Лиманське" в новій редакції; про зобов'язання Роздільнянську районну раду здійснити перерахунок орендної плати за вищезазначеним договором оренди цілісного майнового комплексу аеродрому Лиманське від 06.03.2006р. (з урахуванням додаткової угоди до нього від 24.12.2007р.) шляхом виключення з розрахунку орендної плати нарахувань, що здійснювались за період з 06.03.2006р. по 31.07.2009р. по об'єктам, вказаним в п. 1 рішення Роздільнянської районної ради від 31.07.2009р. № 348-V; про зобов'язання відповідача внести зміни до договору оренди цілісного майнового комплексу аеродрому Лиманське, з урахуванням додаткової угоди від 24.12.2007р. шляхом зарахування безпідставно отриманої орендної плати в рахунок орендної плати за період з 01.08.2009р.
Позовні вимоги обґрунтовані фактом неможливості використання частини будівель та споруд аеродрому Лиманське, які передані Товариству у користування згідно з вищезазначеним договором оренди від 06.03.2006р., внаслідок їх неналежного технічного стану.
Ухвалою від 11.11.2009р. господарським судом Одеської області по даній справі було призначено судову бухгалтерську експертизу. Однак в повідомленні від 12.04.2012р. експерт вказав на неможливість її проведення в зв'язку із неподанням витребуваних документів.
В процесі розгляду справи Товариство уточнило позовні вимоги та просило суд зобов'язати Роздільнянську районну раду здійснити перерахунок орендної плати за договором оренди цілісного майнового комплексу аеродрому Лиманське, з урахуванням додаткової угоди від 24.12.2007р. шляхом виключення з розрахунку орендної плати нарахувань, що здійснювались за період з 24.12.2007р. по 15.03.2011р. по об'єктам, вказаним в актах приймання-передачі, як такі, що частково демонтовані на підставі актів списання, перелік яких міститься в актах приймання -передачі, а саме: виключити вартість об'єктів, які демонтовані із загальної залишкової вартості основних об'єктів на час оцінки, при здійсненні розрахунку орендної плати (додаток до рішення Роздільнянської ради від 21.12.2007р. за № 146-V).
Роздільнянська райрада заперечує проти позовних вимог, вважає їх безпідставними та необґрунтованими. У відзиві на позов, Роздільнянська райрада вказує на те, що розмір орендної плати між сторонами постійно узгоджувався і від Товариства не надходило жодних претензій стосовно даного питання.
Рішенням господарського суду Одеської області від 16 липня 2012 року, винесеним суддею Желєзною С.П. позов Товариства задоволено. Суд зобов'язав Роздільнянську районну раду Одеської області здійснити перерахунок орендної плати за договором оренди цілісного майнового комплексу аеродрому Лиманське, посвідченим 06.03.2006р. Грубиком Б.І., приватним нотаріусом Роздільнянського районного нотаріального округу, зареєстрованим в реєстрі за № 343 (з урахуванням додаткової угоди до нього від 24.12.2007р.) за період з 24.12.2007р. по 15.03.2011р. шляхом виключення з розрахунку орендної плати, затвердженого рішенням Роздільнянської районної ради від 21.12.2007р. №146-V, вартості об'єктів, які частково демонтовані та вартість яких увійшла до залишкової вартості орендованого майна. Стягнуто з Роздільнянської районної ради Одеської області на користь Товариства держмито в сумі 85,00грн. та витрати на ІТЗ судового процесу в сумі 236,00 грн.
Мотивуючи дане рішення місцевий господарський суд дійшов висновку про наявність у Товариства на підставі ч.ч. 4; 6 ст. 762 ЦК України права на зменшення розміру орендної плати за договором оренди, за період з 24.12.2007р. по 15.03.2011р. шляхом виключення з розрахунку орендної плати, затвердженого рішенням Роздільнянської районної ради від 21.12.2007р. №146-V, вартості об'єктів, які частково демонтовані та вартість яких увійшла до залишкової вартості орендованого майна.
Не погоджуючись із даним рішенням господарського суду, Роздільнянська районна рада Одеської області звернулась до Одеського апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою в якій просить його скасувати, прийняти нове рішення, яким відмовити Товариству в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
На думку скаржника, рішення господарського суду першої інстанції не відповідає нормам чинного законодавства. При прийнятті оскаржуваного рішення неповно з'ясовані обставини, що мають значення для справи, висновки, викладені в рішенні місцевого господарського суду не відповідають обставинам справи.
Заслухавши, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, судова колегія вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення господарського суду - скасуванню, виходячи з наступних підстав.
Як свідчать матеріали справи, 06.03.2006р. між Роздільнянською районною радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю „Завод залізобетонних виробів -3" (Правонаступником якого є Товариство) (Орендар) був укладений договір оренди цілісного майнового комплексу аеродрому Лиманське, який посвідчений приватним нотаріусом та Роздільнянського районного нотаріального округу Грубиком Б.І., зареєстрований в реєстрі за № 343. (т.1 а.с.33-37)
Відповідно до п.п. 1.1, 1.3 Договору, Орендодавець передає, в Орендар приймає в строкове платне користування цілісний майновий комплекс „Аеродром Лиманське", розташований за адресою: смт. Лиманське, вул. Гагаріна, б/н, Роздільнянського району Одеської області, який є структурним підрозділом КПСВ „Лиманське", склад і вартість якого визначено відповідно до акта оцінки, протоколу про результати інвентаризації, передавального балансу Підприємства, складеного станом на 01.03.2006р., які є невід'ємною частиною цього договору, вартість якого становить 4 548 479,92 грн., в тому числі: основні фонди за балансовою вартістю 4 548 479,92 грн.
Орендоване майно знаходиться на земельній ділянці розміром 4 862,16кв.м., власником якої є територіальна громада Роздільнянського району Одеської області. Майно Підприємства облікується окремо від іншого майна Орендаря, на окремому балансі із зазначенням того, що це майно є орендованим.
Згідно з п.п. 2.1, 2.3 договору оренди від 06.03.2006р., Орендар вступає в строкове платне користування майном Підприємства у термін, вказаний в договорі, але не раніше дати підписання сторонами цього договору та акта приймання-передачі майна Підприємства. Передача майна Підприємства в оренду здійснюється за вартістю, встановленою в акті оцінки, визначеної за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до акту приймання-передачі в оренду цілісного майнового комплексу „Аеропорт Лиманське" як структурного підрозділу комунального підприємства спільної власності територіальних громад Роздільнянського району „Лиманське", складеного за участю КПСВ „Лиманське" та Товариства з обмеженою відповідальністю „Завод залізобетонних виробів" та затвердженого рішенням Роздільнянської районної ради від 03.06.2006р. за № 357-IV, товариство з обмеженою відповідальністю „Завод залізобетонних виробів" прийняло в користування цілісний майновий комплекс аеродрому „Лиманське", який в цілому складається з 37 об'єктів загальною вартістю 4 548 479,92 грн. (т.1 а.с.48-51)
Виходячи з положень п.п. 3.1, 3.2, 3.4 договору оренди від 06.03.2006р. орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати, затвердженої рішенням Роздільнянської районної ради від 22.12.1999р. № 80-ХХ-ІІІ, становить без ПДВ за базовий місяць розрахунку (останній місяць, по якому є інформація про індекс інфляції) -43 475,74 грн. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється в порядку, визначеному чинним законодавством України. Орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць. Розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї із сторін у разі зміни методики її розрахунку, змін централізованих цін і тарифів та в інших випадках, передбачених чинним законодавством.
Як вбачається з додатку № 1 до договору оренди від 06.03.2006р., розмір орендної плати за базовий місяць розрахунку було здійснено на підставі Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад району, затвердженої рішенням Роздільнянської районної ради від 22.12.1999р. № 88-ХХІІІ (з наступними змінами та доповненнями) виходячи із залишкової вартості основних засобів цілісного майнового комплексу аеродрому Лиманське в сумі 4 548 479,92 грн., яка, в свою чергу, визначена за актом оцінки вказаного цілісного майнового комплексу (додаток № 2 до договору оренди від 06.03.2006р.) (т.1 а.с.38-42)
Крім того, 24 грудня 2007 року між Роздільнянською районною радою Одеської області та ТОВ "Завод залізобетонних виробів-3" була укладена додаткова угода до Договору оренди цілісного майнового комплексу "Аеродром Лиманське", розташованого в смт. Лиманське Роздільнянського району Одеської області. (т.1 а.с.52-53)
15.10.2008р. між Товариством з обмеженою відповідальністю „Завод залізобетонних виробів -3" (Первісний орендар) та ТОВ „Міжнародний аеропорт Лиманське" (Новий орендар) було укладено угоду, посвідчену приватним нотаріусом Роздільнянського районного нотаріального округу Фішером Б.І., зареєстровану в реєстрі за № 4650, у відповідності до п.п. 1.1, 1.2 якої Первісний орендар передає права та зобов'язання за договором оренди цілісного майнового комплексу від 06.03.2006р. та додаткової угоди від 24.12.2007р. Новому орендарю. Цей договір укладено сторонами по підставі письмової згоди Кредитора на переведення боргу, що підтверджується рішенням Роздільнянської районної ради № 222-V від 24.09.2008р. (т.1 а.с.78-79)
В позовній заяві, Товариство зазначає, що з моменту набуття ними правового статусу Орендаря за договором оренди від 06.03.2006р., вони приступили до використання цілісного майнового комплексу аеродрому Лиманське. Однак в процесі здійснення правомочностей володіння та користування щодо вказаного комунального майна, було виявлено неможливість використання окремих об'єктів, включених до даного цілісного майнового комплексу, з огляду на їх незадовільний технічний стан та часткову демонтованість.
Рішеннями Роздільнянської районної ради від 14.04.2004р. № 144-ХІІV „Про затвердження переліків об'єктів, які підлягають списанню, розборці, реалізації", від 14.10.2004р. № 192-IV „Про затвердження переліків об'єктів та майна зі складу об'єктів, які підлягають списанню, розробці та реалізації", від 03.02.2006р. № 333-IV „Про затвердження переліку об'єктів комунального підприємства спільної власності територіальних громад району „Лиманське", які підлягають списанню і реалізації" було затверджено переліки об'єктів, які передані на баланс КПСВ „Лиманське" та підлягають списанню, розборці та реалізації. (т.1 а.с.80-97)
Згідно з рішенням Роздільнянської районної ради від 31.07.2009р. №348-V „Про затвердження переліку об'єктів майнового комплексу у складі будівель та споруд „Аеропорт Лиманське" в новій редакції" з переліку об'єктів майнового комплексу у складі будівель та споруд „Аеропорт Лиманське" було виключено об'єкти в загальній кількості 182 одиниць, наведених у додатку № 1 до цього рішення, а також затверджено перелік об'єктів вказаного цілісного майнового комплексу в новій редакції (додаток № 2 до рішення).
Товариство зазначає, що внаслідок прийняття Роздільнянською районною радою вищезазначених рішень відповідачем було фактично визнано неможливість використання більшості із об'єктів, які є складовою частиною цілісного майнового комплексу аеродрому Лиманське, у зв'язку з їх незадовільним технічним станом.
Відповідно до ст. 3 Закону України „Про оренду державного та комунального майна" відносини щодо оренди державного майна, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, регулюються договором оренди, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно зі ст. 19 Закону України „Про оренду державного та комунального майна" (в редакції Закону України від 27.04.2007р., чинній на час укладення додаткової угоди від 24.12.2007р. до договору оренди від 06.03.2006р.) Орендар за користування об'єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності.
Відповідно до п.п. 1,2 статті 21 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін. Розмір орендної плати може бути змінено на вимогу однієї із сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об'єкта оренди, а також в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.
Як зазначає відповідач, стан об'єкту оренди від 24 грудня 2012 року по 15 березня 2011 року не змінився, що підтверджується актами про надання послуг укладеними між Товариством та ПСВ "Лиманське", в яких зазначено, що замовник (Товариство) претензій по об'єму, якості та терміну надання послуг не має. (т.3 а.с.13-49)
Відповідно до пункту 14.3. Роз'яснення Президії Вищого Арбітражного Суду України від 25.05.2000р. №02-5/237 "Про деякі питання практики застосування Закону України "Про оренду державного та комунального майна" зазначено, якщо Орендар з незалежних від нього обставин протягом певного часу був повністю позбавлений можливості користуватися орендованим майном, то на підставі цієї ж норми Закону він вправі порушувати питання і про повне звільнення його від внесення орендної плати. Такими обставинами можуть бути, зокрема, здійснення капітального ремонту (якщо його повинен робити Орендодавець), прострочення Орендодавцем надання майна Орендареві, наявність у майні недоліків, які виключали його використання за призначенням тощо. У разі коли за відповідний період часу, протягом якого орендоване майно не використовувалось, орендну плату було внесено, орендар вправі вимагати її повернення. Зміна умови договору щодо ставок орендної плати може мати місце лише за погодженням сторін у разі зміни цін і тарифів та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України (частини перша і друга статті 21 Закону). У разі недосягнення згоди з цього питання за заявою заінтересованої сторони спір вирішується господарським судом.
До того судова колегія апеляційної інстанції зазначає, що висновок місцевого господарського суду, про те, що наявність рішень Роздільнянської районної ради Одеської області протягом 2004-2006 років, направлених на списання більшості частин із об'єктів цілісного майнового комплексу аеродрому Лиманське, які були передані у користування позивачу та подальше виключення складових частин вказаного цілісного майнового комплексу, які б свідчили про наявність обставин, які істотно зменшують можливість використання Товариством орендованого цілісного майнового комплексу не відповідають обставинам справи.
Оскільки згідно з п.п.10, 11 Типової інструкції "Про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ", затвердженої наказом Державного Казначейства України та Міністерством Економіки України від 10.08.2001р. №142/181 (яка була чинна на той час), дозвіл на списання з балансу матеріальних цінностей надається керівником установи, установою вищого рівня або головним розпорядником бюджетних коштів в залежності від вартості матеріальних цінностей та причин списання. Дозвіл на списання матеріальних цінностей як таких, що непридатні для подальшого використання, морально застарілі, фізично зношені, пошкоджені внаслідок аварії чи стихійного лиха (за винятком виявлених в результаті інвентаризації як недостача) надається в такому порядку:
- з балансів установ, що утримуються за рахунок коштів місцевих бюджетів: вартістю за одиницю (комплект) в розмірі до 2500 гривень - з дозволу керівника установи; вартістю за одиницю (комплект) в розмірі від 2500 гривень до 5000 гривень - з дозволу установи вищого рівня; вартістю за одиницю (комплект) в розмірі понад 5000 гривень - з дозволу місцевої державної адміністрації або відповідного рішення органів місцевого самоврядування в межах, визначених Законом.
Враховуючи вищенаведені обставини справи, судова колегія вважає, що позивачем не було надано як до суду першої так і до суду апеляційної інстанції належних доказів, в підтвердження того, що вони не мали можливості користуватись, переданими їм у відповідності до Договору та додаткової угоди до нього об'єктами оренди та вказані об'єкти були списані згідно прийнятих раніше рішень Роздільнянської районної ради Одеської області. З матеріалів справи вбачається те, що дані об'єкти оренди експлуатувались належним чином, ніяких зауважень, як щодо їх експлуатації так і до орендної плати на протязі всього часу дії Договору зроблено не було.
Слід також зазначити, що посилаючись на положення ч.ч.4; 6 статті 762 ЦК України, позивач жодного разу не звертався до Роздільнянської райради щодо зменшення орендної плати за користування майном в зв'язку з неможливістю його використання.
З огляду на вищенаведене, а також приймаючи до уваги положення п.2 ч.3 ст.104 ГПК України , судова колегія вважає, що місцевим господарським судом неповно з'ясовано обставини що мають значення для справи, а тому рішення господарського суду Одеської області від 16.07.2012р. у справі №16/152-09-4201 - підлягає скасуванню.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 99,101, 103-105,
Господарського процесуального Кодексу України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Роздільнянської районної ради Одеської області - задовольнити.
Рішення господарського суду Одеської області від 16.07.2012 р. у справі №16/152-09-4201 - скасувати та прийняти нове рішення.
В позові Товариству з обмеженою відповідальністю „Міжнародний аеропорт Лиманське" - відмовити в повному обсязі.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України.
Головуючий суддя Н.В.Ліпчанська
Судді: Е.І.Андрєєва
В.А. Лисенко
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2012 |
Оприлюднено | 08.10.2012 |
Номер документу | 26311264 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Ліпчанська Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні