cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" жовтня 2012 р. Справа № 13/17-5036-2011
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Грейц К.В., суддів :Бакуліної С.В., Поляк О.І. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скарги Публічного акціонерного товариства "Концерн Стирол" на постановувід 07.06.2012 року Одеського апеляційного господарського суду у справі№ 13/17-5036-2011 господарського суду Одеської області за позовомПублічного акціонерного товариства "Концерн Стирол" доДержавного підприємства "Одеська залізниця" простягнення 45915,37 грн. в судовому засіданні взяли участь представники : від позивача: Демидас Д.А. (довіреність № 140 від 20.12.2011р.) від відповідача:Баштовий В.Б. (довіреність № 19 від 03.01.2012р.)
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Господарського суду Одеської області (суддя Панченко О.Л.) від 29.02.2012 року, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду (головуючий суддя -Гладишева Т.Я., судді -Савицький Я.Ф., Лавренюк О.Т.) від 07.06.2012 року, у справі № 13/17-5036-2011 в задоволенні позову відмовлено.
В касаційній скарзі позивач просить скасувати ухвалені по справі судові акти та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.ст.314, 315 ЦК України, ст.ст.110, 113, 114 Статуту залізниць України, Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу, Правил видачі вантажів.
Відзиву на касаційну скаргу відповідач не надіслав.
Заслухавши пояснення по касаційній скарзі представника позивача, який підтримав викладені в ній доводи, заперечення на касаційну скаргу представника відповідача, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
У грудні 2011 року Публічне акціонерне товариство "Концерн Стирол" звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до Державного підприємства "Одеська залізниця" про стягнення 45919,37 грн. збитків за втрачений вантаж - карбамід, прийнятий до перевезення відповідачем, обґрунтовуючи вимоги тим, що нестача вантажу виникла в процесі перевезення.
Відмовляючи в задоволенні позову, суди правомірно виходили із такого.
16.07.2011 року зі станції Горлівка Донецької залізниці вантажовідправником ПАТ "Концерн Стирол" на адресу вантажоодержувача - ВАТ "Одеський припортовий завод" (станція призначення - Чорноморська Одеської залізниці) було відправлено групу вагонів за накладною №53459996 з карбамідом (мочевина штучна) для вивезення водним транспортом у Швейцарію.
Залізнична накладна містить відомості, що вантаж (карбамід (мочевина штучна) завантажений у вагони засобами відправника (ПАТ "Концерн Стирол") навалом із застосуванням запірно-пломбувальних пристроїв.
Матеріали справи свідчать, що на станції призначення Чорноморська Одеської залізниці виявлено нестачу вантажу у вагонах №№ 59257378, 58885443, 59241158, 59256354, 59256347, 59065474, у зв'язку з чим 18.07.2011 року складені акти загальної форми №№ 4206, 4207 та 19.07.2011 року складені акти загальної форми №№ 4209, 4210, 4211, 4212.
Акти загальної форми № 4206, № 4207 від 18.07.2011 року свідчать, що по прибуттю потягу було здійснено огляд вагонів, які виявились без порушень у комерційному відношенні, запірно-пломбувальні пристрої відповідають документу, доступ до вантажу та течі відсутні, вагони у технічному відношенні справні. За заявкою вантажоотримувача вагони №№ 59257378, 58885443, 59241158, 59256354, 59256347, 59065474 після виводу із - під ЛЕП оглянуті та виявлено, що на верхньому люку у вагоні № 59241158 біля 1, 2, 3 та 4 люків мається просипання, у першому люку підпиляно важіль штанги; у вагоні № 58885443 на третьому люку важіль не зафіксовано контрольним захистом; у вагоні № 59257378 в чотирьох люках контрольний захист спилено. Вагони №№ 59256354, 59256347, 59065474 у технічному стані справні, на верхніх люках наявне невелике просипання вантажу - карбаміду, люки щільно закриті, доступу до вантажу немає. Вагони простоюють в очікуванні комісійної видачі.
З актів загальної форми №№ 4209, 4210, 4211, 4212 від 19.07.2011 року вбачається, що під час контрольної перевірки маси вантажу виявлено у вагоні №59257378 брутто - 71890 кг, тара -22600 кг, запірні важелі штанги верхніх вантажних люків погнуті, люки щільно закриті; при відкриванні 1, 2 та 4 люків виявилось, що вантаж розміщено нерівномірно, вбачаються поглиблення. У вагоні № 58885443 виявлено брутто - 77640 кг, тара -22780 кг, люки щільно закриті, над 2 та 4 люками важіль штанги, що фіксує верхній вантажний люк, зрушено, при відкриванні люків виявлено, що вантаж розміщено нерівномірно, наявні поглиблення. У вагоні №59241158 виявлено брутто -73880 кг, тара - 22200 кг, на покрівлі вагону мається розсипання вантажу - карбаміду, важіль штанги, що фіксує верхній вантажний люк, зрушено, люки щільно закриті. У вагоні № 59236354 виявлено брутто - 72170 кг, тара - 22100 кг, біля 2 та 3 верхніх вантажних люків виявлено просипання вантажу - карбаміду. У вагоні № 59256347 виявлено брутто - 73290 кг, тара -21880 кг, біля 1 та 2 верхніх вантажних люків виявлено просипання вантажу. У вагоні № 59065474 виявлено брутто -76070 кг, тара -22100, кг, біля четвертого верхнього вантажного люка виявлено просипання вантажу -карбаміду. Всі люки щільно закриті та зафіксовані, доступу до вантажу немає, запірно-пломбувальні пристрої відповідають документам та виконують свою функцію.
На підставі зазначених вище актів загальної форми № 4206, № 4207 від 18.07.2011 року та №№ 4209, 4210, 4211, 4212 від 19.07.2011 року станцією Чорноморська Одеської залізниці 19.07.2011 року складені комерційні акти БО №638263/105 та БО № 638264/106.
З комерційного акта БО № 638263/105 від 19.07.2011 року вбачається, що за заявкою вантажоотримувача здійснено перевірку маси вантажу трьох вагонів за накладною № 53459996 від 16.07.2011 року. Перевірка маси вантажу здійснена на електронних вагах вантажоотримувача ВВ7М-1007, остання дата перевірки яких -16.10.2010 року. За документом значиться завантаження навалом засобами відправника. У вагоні № 59256354 за документом значиться нетто -54320 кг, тара -22120 кг, після перевірки виявлено брутто -72170 кг, тара -22120 кг, нетто -50070 кг, що складає різницю ваги проти документа в сторону зменшення на 4250 кг. Під час огляду вагону, біля 2 та 3 верхніх вантажних люків виявлено просипання вантажу -карбаміду; на важелі, фіксуючому верхній вантажний люк, запірно-пломбувальний пристрій №М 923302 справний, без ознак пошкоджень, доступу до вантажу немає. У вагоні № 59256347 за документом значиться нетто -54560 кг, тара -21900 кг, після перевірки виявлено брутто -73290 кг, тара -21880 кг, нетто -51410 кг, що складає різницю ваги проти документа в сторону зменшення на 3150 кг. Під час огляду вагону, біля 1 та 2 вантажних люків виявлено просипання вантажу -карбаміду, запірно-пломбувальний пристрій №М 886960 справний, без ознак пошкоджень, доступу до вантажу немає. У вагоні №59065474 за документом значиться нетто -57100 кг, тара -21300 кг, після перевірки виявлено брутто -76070 кг, тара - 22100 кг, нетто -53970 кг, що складає різницю ваги проти документа в сторону зменшення на 3130 кг. Під час огляду вагону, біля четвертого вантажного люка виявлено просипання вантажу -карбаміду, запірно-пломбувальний пристрій №М 887000 справний, без ознак пошкоджень, доступу до вантажу немає. У вказаних вище вагонах верхні вантажні люки щільно зачинені та зафіксовані. Вагони у технічному відношенні справні.
З комерційного акта БО № 638264/106 від 19.07.2011 року вбачається, що за заявкою вантажоотримувача здійснено перевірку маси вантажу трьох вагонів за накладною №53459996 від 16.07.2011 року. Перевірка маси вантажу здійснена на електронних вагах вантажоотримувача ВВ7М-1007, остання дата перевірки яких -16.10.2010 року. За документом значиться завантаження навалом, засобами відправника. У вагоні №59257378 за документом значиться нетто -52880 кг, тара -22820 кг, після перевірки виявлено брутто -71890 кг, тара -22600 кг, нетто -49290 кг, що складає різницю ваги проти документа в сторону зменшення на 3590 кг. Під час огляду вагону, на важелі, фіксуючому верхні вантажні люки, запірно-пломбувальний пристрій відправника ПАТ "Концерн Стирол" №М 912415 не пошкоджено, виконує свої функції, відповідає документу. Верхні вантажні люки щільно зачинені, запірний важіль штанги погнутий. Під час відкриття 1, 2 та 4 люків виявлено нерівномірне завантаження з наявністю поглиблень. У вагоні №58885443 за документом значиться нетто -58260 кг, тара -23260 кг, після перевірки виявлено брутто -77640 кг, тара -22780 кг, нетто -54860 кг, що складає різницю ваги проти документа в сторону зменшення на 3400 кг. Під час огляду вагону виявлено, що запірно-пломбувальний пристрій №М 912468 справний, не пошкоджений, виконує свої функції, відповідає документу. Огляд верхніх вантажних люків показав, що люки щільно зачинені, над 2 та 4 люками важіль штанги здвинутий. Під час відкриття люків виявлено нерівномірне завантаження з наявністю поглиблень. У вагоні №59241158 за документом значиться нетто -55060 кг, тара -21960 кг, після перевірки виявлено брутто -73880 кг, тара -22200 кг, нетто -51680 кг, що складає різницю ваги проти документа в сторону зменшення на 3380 кг. Під час огляду вагону виявлено, що запірно-пломбувальний пристрій №М 912423 справний, відповідає документу, виконує свої функції. Верхні вантажні люки щільно зачинені та зафіксовані. Важіль штанги здвинуто. На даху вагону мається просипання вантажу -карбаміду. Вагони в технічному відношенні справні.
Частиною 2 ст.908 Цивільного кодексу України, що узгоджується з вимогами ч.5 ст.307 Господарського кодексу України, передбачено, що загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Стаття 2 Статуту залізниць України (далі - Статут) визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.
Статтею 6 Статуту встановлено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.
Таким чином, наявна в матеріалах справи залізнична накладна № 53459996 від 16.07.2011 року свідчить, що між ПАТ "Концерн Стирол" (вантажовідправник) та ДП "Одеська залізниця" (перевізник) укладено договір перевезення вантажу на користь ВАТ "Одеський припортовий завод" (вантажоодержувач), з якого вбачається, що завантаження вантажу у вагони №№ 59257378, 58885443, 59241158, 59256354, 59256347, 59065474 здійснювалось засобами відправника. Відтак, виходячи з приписів ч.3 ст.308 Господарського кодексу України, що кореспондуються з вимогами ч.2 ст.917 Цивільного кодексу України, вантажовідправник зобов'язаний підготувати вантаж до перевезення з урахуванням необхідності забезпечення транспортабельності та збереження його в процесі перевезення.
Відповідно до пункту 2.4 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 року №644, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 року за №863/5084, відмітки про застосування відправником додаткових заходів щодо збереження вантажу робляться останнім у залізничній накладній.
Залізнична накладна № 53459996 від 16.07.2011 року містить в собі відомості про завантаження вагонів №№ 59257378, 58885443, 59241158, 59256354, 59256347, 59065474 засобами відправника із застосуванням запірно-пломбувальних пристроїв №№ М 912415, М 9124468, М 912423, М 923302, М 886960, М 887000.
Пунктами 1, 2, 3 Правил пломбування вагонів і контейнерів (ст.38 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України 20.08.2001 року №542, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.09.2001 року за №793/5984 встановлено, що запірно-пломбувальні пристрої (далі - ЗПП) належать до групи охоронних технічних засобів одноразового використання. Повторне використання їх можливе лише у разі, коли це передбачено їх конструкцією. Накладені на вагони і контейнери ЗПП і пломби за своєю конструкцією мають унеможливлювати зняття їх із вагона (контейнера) без порушення цілості. Завантажені криті вагони, ізотермічні, хопери-зерновози, цистерни і контейнери пломбуються, зокрема, ЗПП (пломбами) відправника, коли вантаж завантажено відправником.
Як вказувалось раніше, ПАТ "Концерн Стирол" звертаючись з позовом до суду, вказало про втрату вантажу під час його перевезення ДП "Одеська залізниця", що відбулось шляхом крадіжки, зумовленої вільним доступом до вантажу.
Статтею 110 Статуту залізниць України передбачено, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству.
Відповідно до ст.129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Відповідно до пункту 3 Правил складання актів (стаття 129 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 року № 334, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 року за № 567/6855, акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, відсутності пломб, запірно-пломбувальних пристроїв (далі - ЗПП) на вагоні (контейнері), якщо в перевізних документах є відмітка про пломби (ЗПП), пошкодження пломб (ЗПП) або заміни їх, а також виявлення в процесі перевезення або на станції призначення пломб (ЗПП) на вагонах (контейнерах) з нечіткими відбитками.
За оцінкою судів матеріали справи не містять доказів наявності пошкоджень ЗПП (пломб), накладених на спірні вагони, натомість акти загальної форми № 4206, № 4207 від 18.07.2011 року та №№ 4209, 4210, 4211, 4212 від 19.07.2011 року та комерційні акти БО №638263/105, БО № 638264/106 від 19.07.2011 року свідчать, що запірно-пломбувальні пристрої, закріплені на вагонах №№ 59257378, 58885443, 59241158, 59256354, 59256347, 59065474, справні, відповідають документу та виконують свої функції.
Витребувані судом апеляційної інстанції запірно-пломбувальні пристрої №№ М 912415, М 9124468, М 912423, М 923302, М 886960, М 887000 були досліджені апеляційним судом в судовому засіданні, що відбулось 07.06.2012 року, та будь-яких деформацій, які б могли свідчити про їх пошкодження, візуально не виявлено, з чим погодився також представник позивача.
Також, матеріали справи не містять в собі допустимих доказів на підтвердження того, що наявні деформації на важелях штанг могли забезпечити доступ до вантажу, тоді як зміст комерційних актів БО № 638263/105, БО № 638264/106 від 19.07.2011 року свідчить, що верхні вантажні люки щільно зачинені та зафіксовані, тому вказана обставина за оцінкою судів виключає можливість вважати наявним вільний доступ до вантажу, а відтак, доводи ПАТ "Концерн Стирол" про нестачу вантажу шляхом крадіжки під час перевезення вантажу, правомірно відхилені судами як недоведені в розумінні ст.34 Господарського процесуального кодексу України.
Пунктом "а" ст.111 Статуту залізниць України встановлено, що залізниця звільняється від відповідальності за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу у разі, коли вантаж надійшов у непошкодженому вагоні (контейнері) з непошкодженими пломбами відправника чи без пломб, коли таке перевезення дозволено Правилами, а також якщо вантаж прибув у непошкодженому відкритому рухомому складі, завантаженому засобами відправника, якщо немає ознак втрати, псування або пошкодження вантажу під час перевезення.
Зважаючи на встановлені фактичні обставини щодо прибуття на станцію призначення спірних вагонів у технічному відношенні в справному стані з непошкодженими ЗПП (пломбами) відправника, касаційна інстанція погоджується з висновком господарських судів про відсутність законних підстав для покладення матеріальної відповідальності за нестачу вантажу на залізницю в порядку, передбаченому ст.114 Статуту залізниць України.
Беручи до уваги все наведене та вимоги чинного законодавства в їх сукупності, колегія суддів не вбачає підстав для скасування постанови Одеського апеляційного господарського суду.
Керуючись ст.ст.111 5 , 111 7 , 111 8 , п.1 ч.1 ст.ст.111 9 , 111 11 ГПК України, Вищий господарський суд України ,-
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Концерн Стирол" залишити без задоволення.
Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 07.06.2012 року у справі №13/17-5036-2011 залишити без змін.
Головуючий-суддя К.Грейц С у д д і С.Бакуліна О.Поляк
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2012 |
Оприлюднено | 24.10.2012 |
Номер документу | 26509115 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Бакуліна С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні