Постанова
від 25.10.2012 по справі 2а-1670/4118/12
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 жовтня 2012 рокум. ПолтаваСправа № 2а-1670/4118/12

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Кукоби О.О., розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Норд - Траст - Україна" до Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби, треті особи: Приватне підприємство "ТД "Гарант", Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Терра" про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Норд - Траст - Україна" (далі по тексту - позивач, ТОВ "Норд - Траст - Україна") 21 червня 2012 року звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби (далі по тексту - відповідач, ДПІ у м. Полтаві) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 18 квітня 2012 року №0002792310, яким платнику податків збільшено суму грошового зобов'язання за платежем: "Надходження від реалізованого палива податковими агентами і суб'єктами господарювання, 8519010500" загалом в розмірі 11 319 грн. 92 коп.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на безпідставність доводів контролюючого органу про порушення ТОВ "Норд - Траст - Україна" вимог податкового законодавства.

Представник позивача в судових засіданнях позовні вимоги підтримала з підстав, наведених у позовній заяві.

Представники відповідача в ході судового розгляду справи проти задоволення позовних вимог заперечували. У наданих до суду письмових запереченнях на адміністративний позов відповідач просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на обставини, встановлені позаплановою виїзною документальною перевіркою ТОВ "Норд - Траст - Україна" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 квітня 2010 року по 31 грудня 2011 року.

Треті особи явку уповноважених представників в судові засідання не забезпечили, про дату, час та місце їх проведення повідомлялися належним чином, причин неявки суду не повідомили.

Зважаючи на приписи частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, в судовому засідання 19 жовтня 2012 року суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні факти та відповідні до них правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Норд - Траст - Україна" у встановленому законодавством порядку зареєстроване як юридична особа, код ЄДРПОУ 34825415.

Відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України основними видами діяльності позивача за КВЕД є: оптова торгівля зерном, насінням та кормами для тварин (51.21.0), посередництво в торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами (51.11.0), інше фінансове посередництво (65.23.0), діяльність у сфері інжинірингу (74.20.1), реставраційна діяльність (95.31.2), інші види оптової торгівлі (51.90.0) (т. І, а.с. 93 ).

Фахівцями ДПІ у м. Полтаві в період з 20 березня 2012 року по 28 березня 2012 року проведено позапланову виїзну документальну перевірку ТОВ "Норд - Траст - Україна" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 квітня 2010 року по 31 грудня 2011 року.

За результатами перевірки складено акт від 04 квітня 2012 року №572/22-5/34825415 (т. І, а.с. 12-16; далі по тексту - Акт перевірки), в якому, зокрема, вказано на порушення позивачем вимог підпункту 242.1.4 пункту 242.1 статті 242 Податкового кодексу України в частині недекларування та несплати підприємством екологічного податку за обсяги та викиди палива, реалізованого податковим агентом, загалом в розмірі 11 318 грн. 93 коп. (в т.ч., за І квартал 2011 року - 6 550 грн. 83 коп. та за ІІ квартал 2011 року - 4 768 грн. 10коп.).

На підставі вищезазначеного висновку Акта перевірки ДПІ у м. Полтаві 18 квітня 2012 року винесено податкове повідомлення-рішення №0002792310, яким платнику податків збільшено суму грошового зобов'язання за платежем: "Надходження від реалізованого палива податковими агентами і суб'єктами господарювання, 8519010500" загалом в розмірі 11 319 грн. 92 коп. (в т.ч., 11 318 грн. 92 коп. - основний платіж, 1 грн. - штрафні (фінансові) санкції) (т. І, а.с. 19 ).

Не погоджуючись із даним податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду з вимогою про визнання його протиправним та скасування.

Надаючи правову оцінку податковому повідомленню-рішенню ДПІ у м. Полтаві від 18 квітня 2012 року №0002792310 та відповідним доводам сторін, суд виходить з наступного.

Судом встановлено, що підставою для прийняття спірного податкового повідомлення-рішення слугувало виявлення в ході проведення позапланової виїзної перевірки фактів здійснення ТОВ "Норд - Траст - Україна" господарських операцій по оптовій реалізації дизельного палива ПП "ТД "Гарант" (код ЄДРПОУ 32946037) та ТОВ "Агрофірма "Терра" (код ЄДРПОУ 32812493) у І-ІІ кварталах 2011 року.

Обсяги реалізованого палива та перелік контрагентів позивача, що здійснили придбання вказаних товарно-матеріальних цінностей, наведені у Акті перевірки та додатку №8 до такого Акта (т. І, а.с. 17 ), сторонами у справі не заперечуються, а відтак в силу частини третьої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказування не потребують.

Крім того, позивач не заперечує того факту, що протягом І-ІІ кварталів 2011 року ТОВ "Норд - Траст - Україна" у поданих до ДПІ у м. Полтаві деклараціях з екологічного податку не декларувало податкових зобов'язань зі сплати екологічного податку.

Разом з тим, за результатами позапланової виїзної документальної перевірки платника податків контролюючий орган дійшов висновку про заниження ТОВ "Норд - Траст - Україна" податкового зобов'язання зі сплати екологічного податку (надходження від реалізованого палива податковими агентами і суб'єктами господарювання) за І квартал 2011 року на суму 6 550 грн. 83 коп. та за ІІ квартал 2011 року на суму 4 768 грн. 10 коп.

Як пояснила в судовому засіданні представник відповідача, суму податкового зобов'язання ТОВ "Норд - Траст - Україна" ДПІ у м. Полтаві розраховано шляхом застосування норм підпункту 242.1.4 пункту 242.1 статті 242, пункту 244.1 статті 244, пункту 249.4 статті 249 Податкового кодексу України, виходячи з обсягів та видів палива, реалізованого позивачем, та з застосуванням ставки податку за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення у разі використання відповідного виду палива. При цьому, вказане нарахування податкових зобов'язань контролюючий орган мотивує тим, що ТОВ "Норд - Траст - Україна" є податковим агентом щодо екологічного податку при здійсненні всіх операцій по оптовій реалізації палива.

З вищевикладеними твердженнями контролюючого органу суд погоджується частково та вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно з підпунктом 14.1.57 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI екологічний податок - загальнодержавний обов'язковий платіж, що справляється з фактичних обсягів викидів у атмосферне повітря, скидів у водні об'єкти забруднюючих речовин, розміщення відходів, фактичного обсягу радіоактивних відходів, що тимчасово зберігаються їх виробниками, фактичного обсягу утворених радіоактивних відходів та з фактичного обсягу радіоактивних відходів, накопичених до 1 квітня 2009 року.

Питання щодо адміністрування екологічного податку врегульовано розділом VІІІ Податкового кодексу України.

Так, за приписами статті 240 Податкового кодексу України платниками податку є суб'єкти господарювання, юридичні особи, що не провадять господарську (підприємницьку) діяльність, бюджетні установи, громадські та інші підприємства, установи та організації, постійні представництва нерезидентів, включаючи тих, які виконують агентські (представницькі) функції стосовно таких нерезидентів або їх засновників, під час провадження діяльності яких на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони здійснюються: викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення; скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об'єкти; розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об'єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини; утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені); тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк.

Платниками податку є суб'єкти господарювання, юридичні особи, що не провадять господарську (підприємницьку) діяльність, бюджетні установи, громадські та інші підприємства, установи та організації, постійні представництва нерезидентів, включаючи тих, які виконують агентські (представницькі) функції стосовно таких нерезидентів або їх засновників, а також громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферу пересувними джерелами забруднення у разі використання ними палива.

Таким чином, Податковим кодексом України визначено такі обов'язкові умови віднесення особи до платників екологічного податку, як:

- здійснення особою викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення/скидів забруднюючих речовин у водні об'єкти;

- розміщення, утворення та тимчасове зберігання відходів, в тому числі радіоактивних;

- здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферу пересувними джерелами забруднення у разі використання ними палива.

Пунктом 241.1 статті 241 Податкового кодексу України (в редакції, чинній протягом І-ІІ кварталів 2011 року) було визначено, що податок, який справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення у разі використання палива, утримується і сплачується до бюджету податковими агентами під час реалізації такого палива.

Відповідно до пункту 241.2 вказаної статті до податкових агентів належали суб'єкти господарювання, які: здійснюють оптову торгівлю паливом; здійснюють роздрібну торгівлю паливом (крім тих, які реалізують паливо, придбане у суб'єктів господарювання, зазначених у підпункті 241.2.1 пункту 241.2 цієї статті).

Підпункт 242.1.4 пункту 242.1 статті 242 Податкового кодексу України (в редакції, чинній протягом І-ІІ кварталів 2011 року) встановлював, що об'єктом та базою оподаткування є обсяги та види палива, реалізованого податковими агентами.

Вищенаведене в своїй сукупності дає підстави стверджувати про те, що станом на момент виникнення та реалізації спірних правовідносин особа могла бути визнана податковим агентом при здійсненні оптової торгівлі паливом виключно за умови встановлення факту реалізації пального кінцевому покупцю, який здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу пересувними джерелами забруднення у разі використання ним придбаного палива у власній господарській діяльності.

Пунктом 4 частини першої статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що одним із принципів адміністративного судочинства є офіційне з'ясування всіх обставин у справі.

Суть офіційного з'ясування всіх обставин у справі визначена в частинах четвертій та п'ятій статті 11 цього Кодексу, якими встановлено, що суд вживає передбачені законом заходи, необхідні для з'ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи. Суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, подати докази або з власної ініціативи витребувати докази, яких, на думку суду, не вистачає.

За приписами статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Таким чином, принцип офіційного з'ясування всіх обставин у справі зобов'язує суд вчинити всі необхідні дії для повного та всебічного з'ясування фактичних обставин справи з метою забезпечення прийняття правосудного рішення.

З метою повного та всебічного з'ясування фактичних обставин справи судом до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача залучено Приватне підприємство "ТД "Гарант", Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Терра" та зобов'язано третіх осіб надати до суду відомості про подальше використання придбаних у ТОВ "Норд - Траст - Україна" паливно-мастильних матеріалів.

Так, відповідно до листа ТОВ "Агрофірма "Терра" від 20 серпня 2012 року вих. №34 придбане у ТОВ "Норд - Траст - Україна" в квітні 2011 року дизельне пальне в кількості 11 090 літрів товариством використано для власних потреб (т. І, а.с. 200 ), на підтвердження чого третьою особою до матеріалів справи надано копії лімітно-заборної відомості на видачу ГСМ за травень 2011 року та матеріального звіту по ГСМ за травень 2011 року (т. І, а.с. 202-203 ).

Разом з тим, відповідно до письмових пояснень ПП "ТД "Гарант" придбане у ТОВ "Норд - Траст - Україна" дизельне пальне даним підприємством в подальшому реалізовано наступним контрагентам: ТОВ "Черкасиагросфера" (код ЄДРПОУ 36391323), ТОВ "Агрофірма "Агросправа" (код ЄДРПОУ 33189962), СФГ "Ромашка" (код ЄДРПОУ 23810138), Веселоподільська дослідна селекційна станція (код ЄДРПОУ 00497704); СТОВ "Родіна" (код ЄДРПОУ 30564460), ДП "Дослідне господарство ім. Декабристів" (код ЄДРПОУ 00845801), СТОВ "Україна" (код ЄДРПОУ 03771040), СТОВ "Селецька" (код ЄДРПОУ 03772973), ПСП "Агрофірма Україна-Говтва" (код ЄДРПОУ 34131300), СТОВ "Здобуток" (код ЄДРПОУ 03771028), ТОВ "Воля-Лан" (код ЄДРПОУ 35539025), ПСП "Майбородівське" (код ЄДРПОУ 00845795), ТОВ "Інтер-Агро Транс" (код ЄДРПОУ 35868659), на підтвердження чого позивачем та третьою особою до матеріалів справи надано копії договорів поставки нафтопродуктів, податкових та видаткових накладних (т. І, а.с. 215-232; т. ІІ, а.с. 1-67 ).

Отже, у спірних правовідносинах позивач є податковим агентом в розумінні пункту 241.2 статті 241 Податкового кодексу України щодо господарської операції з оптового продажу дизельного пального кількістю 11 090 л ТОВ "Агрофірма "Терра", оскільки останнім таке пальне використано у власній господарській діяльності, а відтак здійснено викиди забруднюючих речовин в атмосферу пересувними джерелами забруднення.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що контролюючим органом правомірно донараховано платнику податків грошове зобов'язання зі сплати екологічного податку по господарській операції з ТОВ "Агрофірма "Терра" в розмірі 243 грн. 65 коп.

Що ж стосується господарських операцій позивача з оптового продажу дизпалива ПП "ТД "Гарант", то судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що придбані товарно-матеріальні цінності вказане підприємство в подальшому реалізувало іншим особам. З огляду на зазначене, віднесення позивача в даному випадку до податкових агентів в розумінні пункту 241.2 статті 241 Податкового кодексу України та донарахування у зв'язку з цим зобов'язання зі сплати екологічного податку суперечить фактичним обставинам справи та чинному на момент виникнення і реалізації спірних правовідносин законодавству України.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення ДПІ у м. Полтаві від 18 квітня 2012 року №0002792310 підлягає визнанню протиправним та скасуванню в частині збільшення ТОВ "Норд - Траст - Україна" суми грошового зобов'язання зі сплати екологічного податку за основним платежем в розмірі 11 075 грн. 27 коп. (11 318 грн. 92 коп. - 243 грн. 65 коп.).

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що оскільки в ході судового розгляду справи підтверджено правомірність донарахування платнику податків зобов'язання зі сплати екологічного податку в розмірі 243 грн. 65 коп., підстави для скасування спірного податкового повідомлення-рішення в частині застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 1 грн. - відсутні.

В силу частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно із частиною першою статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У відповідності до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З огляду на вищезазначені фактичні обставини справи, позовні вимоги ТОВ "Норд - Траст - Україна" підлягають задоволенню частково.

Згідно з частиною третьою статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Таким чином, враховуючи пропорційність задоволених позовних вимог, з Державного бюджету України на користь позивача підлягають стягненню витрати зі сплати судового збору в розмірі 110 грн. 75 коп.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7-11, 69-71, 86, 94, 122, 128, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Норд - Траст - Україна" до Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби, треті особи: Приватне підприємство "ТД "Гарант", Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Терра" про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби від 18 квітня 2012 року №0002792310 в частині збільшення Товариству з обмеженою відповідальністю "Норд - Траст - Україна" суми грошового зобов'язання за платежем: "Надходження від реалізованого палива податковими агентами і суб'єктами господарювання, 8519010500" за основним платежем в розмірі 11 075 грн. 27 коп.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Норд - Траст - Україна" (код ЄДРПОУ 34825415) витрати зі сплати судового збору в розмірі 110 грн. 75 коп. (сто десять гривень сімдесят п'ять копійок).

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання її копії з одночасним поданням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.

Суддя О.О. Кукоба

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.10.2012
Оприлюднено26.10.2012
Номер документу26527002
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1670/4118/12

Ухвала від 08.08.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 18.07.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 22.02.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бившева Л.І.

Ухвала від 22.02.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бившева Л.І.

Ухвала від 14.01.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Постанова від 25.10.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 18.07.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 22.06.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні