cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" жовтня 2012 р. Справа № 46/135-б
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді:Хандуріна М.І., суддів:Катеринчук Л.Й., Погребняка В.Я., розглянувши касаційну скаргуДержавної податкової інспекції у Голосіївському районі м. Києва Державної податкової служби на ухвалу та постановуГосподарського суду міста Києва від 11.05.2012 року Київського апеляційного господарського суду від 08.08.2012 року у справі № 46/135-б господарського суду міста Києва за заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ком - Тек" Товариства з обмеженою відповідальністю "Сагарс" про визнання банкрутом за участю представників: від Державної податкової інспекції у Голосіївському районі м. Києва Державної податкової служби -Малинська А.О., дов. № 7003/8/10-008 від 24.09.2012 року, ВСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду м. Києва від 13.07.2011 року за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Ком-Тек" (далі -ТОВ "Ком-Тек") порушено провадження у справі № 46/135-б про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Сагарс" (далі -ТОВ "Сагарс") в порядку ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі -Закон про банкрутство).
Постановою господарського суду м. Києва 25.07.2011 року у справі № 46/135-б боржника визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатором банкрута арбітражного керуючого Дерлюка В.Д.
Ухвалою господарського суду м. Києва від 11.05.2012 року у справі № 46/135-б (суддя -Омельченко Л.В.) затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ТОВ «Сагарс», ліквідовано банкрута ТОВ «Сагарс»як юридичну особу, зобов'язано Головне міжрегіональне управління статистики в м. Києві виключити банкрута - ТОВ «Сагарс»з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, зобов'язано ДПІ у Голосіївському районі м. Києва зняти банкрута - ТОВ «Сагарс»з податкового обліку, зобов'язано державного реєстратора Голосіївської районної у м. Києві державної адміністрації провести державну реєстрацію припинення ТОВ «Сагарс»як юридичної особи та внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців запис про проведення державної реєстрації припинення ТОВ «Сагарс», як юридичної особи не пізніше наступного робочого дня з дати надходження ухвали. Також припинено провадження у справі № 46/135-б, та припинено дію мораторію.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 08.08.2012 року у справі № 46/135-б (головуючий суддя -Лобань О.І., суддя -Ткаченко Б.О., суддя -Федорчук Р.В.) апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Голосіївському районі в м. Києві Державної податкової служби (далі -ДПІ у Голосіївському районі в м. Києві) на ухвалу господарського суду м. Києва від 11.05.2012 року у справі № 46/135-б залишено без задоволення. Ухвалу господарського суду м. Києва від 11.05.2012 року у справі № 46/135-б залишено без змін.
Не погоджуючись із ухвалою господарського суду м. Києва від 11.05.2012 року та постановою Київського апеляційного господарського суду від 08.08.2012 року у справі № 46/135-б, ДПІ у Голосіївському районі в м. Києві звернулася до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить ухвалу господарського суду м. Києва від 11.05.2012 року та постанову Київського апеляційного господарського суду від 08.08.2012 року скасувати та припинити провадження у справі № 46/135-б.
В обґрунтування доводів касаційної скарги посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, зокрема ст. 129 Конституції України, ст. 52 Закону про банкрутство, ст. 19 Закону України "Про порядок реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", ст. ст. 36, 43 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), норм Податкового кодексу України (далі -ПК України).
Колегія суддів Вищого господарського суду України, розглянувши наявні матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, дослідивши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 1 ГПК України, провадження у справах про банкрутство здійснюється у порядку, передбаченому цим кодексом, з врахуванням вимог Закону про банкрутство, норми якого, як спеціальні норми права, превалюють у застосуванні над загальними нормами ГПК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону про банкрутство провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, ГПК України та іншими законодавчими актами України.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 52 Закону про банкрутство, у разі, якщо громадянин-підприємець - боржник або керівні органи боржника - юридичної особи відсутні за її місцезнаходженням, або у разі ненадання боржником протягом року до органів державної податкової служби згідно із законодавством податкових декларацій, документів бухгалтерської звітності, а також за наявності інших ознак, що свідчать про відсутність підприємницької діяльності боржника, заява про порушення справи про банкрутство відсутнього боржника може бути подана кредитором незалежно від розміру його вимог до боржника та строку виконання зобов'язань.
Отже, за правилами цієї статті справа про банкрутство може бути порушена у разі наявності хоча б однієї з перелічених умов, а також за наявності інших ознак, що свідчать про відсутність підприємницької діяльності боржника.
Виходячи з приписів Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" факт відсутності боржника або керівних органів боржника - юридичної особи за її місцезнаходженням повинен підтверджуватися витягом чи довідкою із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Як вбачається з матеріалів справи, в якості доказу відсутності боржника ТОВ «Сагарс» за місцезнаходженням ініціюючий кредитор ТОВ "Ком-Тек" до матеріалів справи надав витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АБ № 358022, згідно з яким станом на 10.06.2011 року у графі "статус відомостей про юридичну особу" вміщено запис про відсутність юридичної особи - ТОВ «Сагарс»за місцезнаходженням.
Таким чином, колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що відсутність боржника за місцезнаходженням підтверджена належним доказом.
Відповідно до приписів ст. 52 Закону про банкрутство господарський суд у двотижневий строк з дня винесення ухвали про порушення провадження у справі про банкрутство відсутнього боржника виносить постанову про визнання відсутнього боржника банкрутом, відкриває ліквідаційну процедуру і призначає ліквідатором ініціюючого кредитора за згодою останнього.
Згідно зі ст. 25 Закону про банкрутство з дня свого призначення ліквідатор виконує повноваження керівника боржника банкрута, аналізує фінансове становище банкрута, очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу, здійснює інвентаризацію та оцінку майна банкрута згідно з законодавством, вживає заходів спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб.
Відтак, обов'язком ліквідатора є належне виконанням ним усіх повноважень в ході ліквідаційної процедури, зокрема, встановлення майна та майнових прав (обтяжень) боржника, його потенційних кредиторів шляхом надіслання запитів до державних реєстрів майнових прав та обтяжень (заборон відчуження), надіслання повідомлень до державних органів, які контролюють сплату загальнообов'язкових податків та зборів, витребування в органах державної виконавчої служби виконавчих проваджень, порушених кредиторами боржника та повідомлення зазначених кредиторів про перебування боржника в ліквідаційній процедурі та права кредиторів згідно з ч. 5 ст. 52 Закону про банкрутство подати свої грошові вимоги. Наслідком належного виконання ліквідатором зазначених обов'язків буде встановлення заставних, конкурсних кредиторів боржника.
Відповідно до ч. 1 ст. 32 Закону про банкрутство після завершення всіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: показники виявленої ліквідаційної маси (дані її інвентаризації); відомості про реалізацію об'єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу та акти приймання-передачі майна; реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, які підтверджують погашення вимог кредиторів.
Як вбачається з матеріалів справи, у березні 2012 року ліквідатором ТОВ «Сагарс»було подано на затвердження суду звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що зі звіту ліквідатора, поданих ним суду документів та наданих пояснень вбачається, що ліквідатором, з метою розшуку, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб, вжиття заходів щодо захисту майна боржника, здійснення нагляду та контролю за управлінням і розпорядженням майном боржника, забезпечення збереження та ефективного використання майнових активів та формування ліквідаційної маси було направлено запити до ДПІ у Голосіївському районі м. Києва, Управління Пенсійного фонду України в Голосіївському районі м. Києві, Голосіївського районного центру зайнятості, Київського міського відділення Голосіївської міжрайонної виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Києві, Державної митної служби України, Комунального підприємства «Київське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна», Управління державної автомобільної інспекції, Головного управління земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації, Державної інспекції сільського господарства, Відділу державної виконавчої служби в Голосіївському районі м. Києва, Державної адміністрації морського та річкового транспорту, Українського центру інноватики та патентно-інформаційних послуг, Державної авіаційної адміністрації, Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України, Головного міжрегіонального управління статистики у м. Києві, Головного управління статистики у м. Києві, Державного департаменту інтелектуальної власності, Київської обласної філії державного підприємства «Інформаційний центр»Міністерства юстиції України, Голосіївської районної у м. Києві державної адміністрації, Державного підприємства «Інформаційні судові системи», Публічного акціонерного товариства «Конверсбанк», керівнику та учасникам боржника.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що на вказані запити ліквідатором отримані відповіді, які долучені до матеріалів справи. Так, наявними у матеріалах справи доказами, а саме: витягом з Державного реєстру обтяжень рухомого майна та Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, стверджується факт відсутності у підприємства-банкрута рухомого та нерухомого майна, яке обтяжене.
Публікація оголошення про визнання ТОВ «Сагарс»банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури відбулося 04.02.2011 року в газеті «Урядовий кур'єр»№ 146 (4544), примірник якої долучено до матеріалів справи. Заяви з грошовими вимогами до боржника після публікації зазначеного оголошення ліквідатором та місцевим господарським судом не отримувалися.
Також, в матеріалах справи міститься протокол зборів кредиторів № 1 від 16.03.2012 року, якими було ухвалено рішення про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу.
Згідно з даними ліквідаційного балансу підприємства загальна сума кредиторської заборгованості ТОВ «Сагарс»складається із суми, вказаної ініціюючим кредитором у заяві про порушення провадження у справі про банкрутство в розмірі 23 435,08 грн. Розмір виявленої та визнаної ліквідатором заборгованості перед вказаними кредиторами відображено в реєстрі вимог кредиторів, поданому до суду 26.03.2012 року, правильність складання якого перевірена судом.
Колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що ліквідатором для виявлення майнових активів боржника з метою задоволення вимог кредиторів виконані всі необхідні дії та покладені на нього Законом про банкрутство обов'язки.
Відповідно до ст. 32 Закону про банкрутство господарський суд після заслуховування звіту ліквідатора та думки членів комітету кредиторів або окремих кредиторів виносить ухвалу про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу. Якщо за результатами ліквідаційного балансу після задоволення вимог кредиторів не залишилося майна, господарський суд виносить ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута.
Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 40 Закону про банкрутство провадження у справі про банкрутство підлягає припиненню, якщо затверджено звіт ліквідатора у порядку, передбаченому статтею 32 цього Закону.
Затверджуючи звіт ліквідатора, ліквідаційний баланс та припиняючи провадження по справі, господарський суд першої інстанції в ухвалі від 11.05.2012 року у справі № 46/135-б виходив з того, що у боржника - ТОВ «Сагарс»відсутнє майно та грошові кошти, за рахунок яких можна було б задовольнити вимоги кредиторів.
Як в апеляційній так і в касаційній скарзі ДПІ у Голосіївському районі м. Києва посилається на неправомірність ліквідації ТОВ «Сагарс», в зв'язку з непроведенням нею позапланової перевірки.
Колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про безпідставність таких доводів ДПІ у Голосіївському районі м. Києва, виходячи з такого.
Ст. 2 Закону України "Про державну податкову службу" від 04.12.1990 року № 50-ХІІ зі змінами та доповненнями передбачено, що завданням органів державної податкової служби є здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою та своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків та зборів (обов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, установлених законодавством.
Відповідно до п. 11.2 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 1588 від 09.12.2011 року (надалі - Порядок) у зв'язку з припиненням платника податків органи державної податкової служби розпочинають та проводять позапланову документальну перевірку, у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей):
- заяви за ф. N 8-ОПП від платника податків, поданої згідно з пунктом 11.1 цього розділу;
- відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи;
- відомостей з Єдиного державного реєстру чи ЄДРПОУ, повідомлення органу державної реєстрації про закриття відокремленого підрозділу;
- судових рішень або відомостей з Єдиного державного реєстру, іншої інформації щодо прийняття судом рішень про порушення провадження у справі про банкрутство чи визнання банкрутом платника податків, порушення справи або прийняття рішення судом про припинення юридичної особи, визнання недійсною державної реєстрації чи установчих документів платника податків, зміну мети установи, реорганізацію платника податків.
П. 11.3 Порядку передбачено, що у разі отримання документів згідно з пунктом 11.2 цього розділу та/або якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, органом державної податкової служби приймається рішення про проведення (не проведення за підставами, встановленими підпунктами 11.3.2 та 11.3.3 цього пункту) документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі.
Призначається та розпочинається перевірка у такі строки:
- протягом десяти робочих днів з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, у разі ліквідації юридичної особи за рішенням засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу;
- протягом місяця після одержання того документа, що надійшов до органу державної податкової служби першим, в інших випадках.
З матеріалів справи вбачається, що скаржник був обізнаний про факт порушення справи про банкрутство, визнання боржника банкрутом, відкриття ліквідаційної процедури та мав час для здійснення податкової перевірки боржника.
Зокрема, ухвалою господарського суду м. Києва від 13.07.2011 року про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ «Сагарс»було зобов'язано податковий орган за місцезнаходженням боржника надати суду відомості про підприємницьку діяльність боржника, зокрема, щодо останньої дати подання боржником документів бухгалтерської звітності та податкових декларацій, а також відомості щодо зміни адреси боржника, відомості про відкриття та закриття боржником рахунків у банківських установах, відомості щодо наявності/відсутності у боржника заборгованості зі сплати податків, зборів та інших обов'язкових платежів.
Зазначена ухвала направлялася на адресу податкового органу рекомендованим листом, який було вручено адресату, але як на час винесення судом постанови про визнання боржника ТОВ «Сагарс»банкрутом, так і при подальшому розгляді справи, витребувані судом документи подані не були.
Крім того, з урахуванням особливостей провадження ліквідаційної процедури у справі порушеній за ст. 52 Закону про банкрутство, ліквідатор повинен надати до звіту про ліквідаційну процедуру докази надіслання повідомлень про введення ліквідаційної процедури до органів податкової служби, які б підтверджували належне проведення ліквідатором ліквідаційної процедури боржника та виявлення ним грошових вимог відомих кредиторів боржника у передбаченому законодавством про банкрутство порядку.
Як вбачається з матеріалів справи, листом № 01-05Б/569 від 05.08.2011 року ліквідатор банкрута арбітражний керуючий Дерлюк В.Д. звертався до ДПІ у Голосіївському районі м. Києва та просив надати інформацію щодо наявності заборгованості підприємства зі сплати податків, зборів та інших обов'язкових платежів перед бюджетом та державними цільовими фондами. Крім того, ліквідатор звертався до ДПІ у Голосіївському районі м. Києва листом № 01-05Б/568 від 05.08.2011 року в якому просив надати наявні в податкової інспекції документи і відомості по відсутньому боржнику ТОВ «Сагарс», зокрема установчі документи, адреси та інші дані керівника та головного бухгалтера, найменування та адреси засновників, фактичну адресу, відомості щодо відкритих рахунків, відомості про те, чи перебувають у податковій заставі активи ТОВ «Сагарс», дату подачі останньої податкової звітності, форми звітності боржника, представленої ним за останній звітній період, акти податкових перевірок боржника.
З матеріалів справи та звіту ліквідатора вбачається, що ДПІ у Голосіївському районі м. Києва листом № 1130/Д/23-1011 від 30.08.2011 року вказало на необхідність надання документів необхідних для проведення перевірки ТОВ «Сагарс».
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що ліквідатором направлялись ДПІ у Голосіївському районі м. Києва письмові пояснення з приводу неможливості надання документів фінансово-господарської діяльності банкрута для проведення позапланової перевірки.
Так, листом № 01-05Б/643 від 06.09.2011 року ліквідатором було повідомлено ДПІ у Голосіївському районі м. Києва про неможливість подання вказаних документів у зв'язку з тим, що керівні органи ТОВ «Сагарс»відсутні за місцезнаходженням, передачі бухгалтерської й іншої документації відсутнього боржника його керівником арбітражному керуючому не було, відомостей про підприємницьку діяльність ТОВ «Сагарс»немає. Крім того, у вказаному листі ліквідатором повторно запропоновано ДПІ у Голосіївському районі м. Києва надати відповідь на запит щодо наявності заборгованості підприємства зі сплати податків, зборів та інших обов'язкових платежів, та надати інші документи.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що в ході ліквідаційної процедури керівник або ж учасники банкрута не передавали ліквідатору печатки і штампи, бухгалтерську та іншу документацію підприємства ТОВ «Сагарс».
В матеріалах справи відсутні докази про вчинення ДПІ у Голосіївському районі м. Києва дій щодо проведення позапланової перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати обов'язкових платежів у встановлені для такої перевірки строки, як і відсутні докази наявності перешкод у проведені такої перевірки.
За таких обставин, колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про правомірність затвердження судом першої інстанції звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу, ліквідацію юридичної особи - банкрута та припинення провадження у справі.
На підставі викладеного, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що відповідно до вимог ст. 43 ГПК України ухвала суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції ґрунтуються на всебічному, повному та об'єктивному розгляді всіх обставин справи, прийняті з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а доводи касаційної скарги не спростовують висновків суду, у зв'язку з чим підстав для скасування вказаних ухвали та постанови не вбачається.
Керуючись статтями 111 7 , 111 9 - 111 13 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ :
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Голосіївському районі м. Києва Державної податкової служби залишити без задоволення.
Ухвалу господарського суду м. Києва від 11.05.2012 року та постанову Київського апеляційного господарського суду від 08.08.2012 року у справі № 46/135-б залишити без змін.
Головуючий М.І. Хандурін
Судді Л.Й.Катеринчук
В.Я. Погребняк
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2012 |
Оприлюднено | 05.11.2012 |
Номер документу | 27202206 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Погребняк В. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні