Рішення
від 01.11.2012 по справі 5009/2275/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 7/75/12

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.11.12 Справа № 5009/2275/12

За позовом : Прокурора Комунарського району міста Запоріжжя, - орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах:

позивач Запорізька міська рада, м. Запоріжжя

до відповідача : Товариства з обмеженою відповідальністю "Автомобільний ринок", м.Запоріжжя

Головуючий суддя Н.С. Кутіщева - Арнет

судді: А.В. Дьоміна

Т.М. Шевченко

Представники:

від прокуратури : Бондаренко А.Л., посвідчення № 194 від 08.06.2011р.

від позивача : Сосновська А.Ю., довіреність № 01-38/01772 від 12.07.2012р.

від відповідача : Борисенков В.С., довіреність № 10-11 від 10.10.2011р.

Заявлено позов про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 09.08.2007р.

Ухвалою суду від 19.06.2012р. позовну заяву прийнято до розгляду, судове засідання призначено на 30.07.2012 р.

Ухвалою від 29.08.2012р. позов було залишено без розгляду, на підставі п. 5 ст.81 ГПК України.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 02.10.2012 апеляційну скаргу ТОВ «Автомобільний ринок»задоволено, ухвалу Господарського суду Запорізької області від 29.08.2012 скасовано та справу № 5009/2275/12 повернуто до Господарського суду Запорізької області для розгляду позову по суті.

Розпорядженням в.о. голови господарського суду Запорізької області Проскурякова К.В. від 17.10.2012р., справу № 5009/2275/12 було передано на розгляд колегії у складі: головуючий Кутіщева-Арнет Н.С., суддя Дьоміна А.В., суддя ШевченкоТ.М.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 15.10.2012 порушено провадження у справі № 5009/2275/12, судове засідання призначено на 01.11.2012р.

При зміні складу суду розгляд спору розпочинається спочатку.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що перевіркою, проведеною прокуратурою району встановлено, що між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Автомобільний ринок»09.08.2007р. укладений договір оренди земельної ділянки площею 0,8546 га, яка знаходиться за адресою м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 36 для розташування гостьової автостоянки, який зареєстровано у державному реєстрі земель Запорізької регіональної філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах»від 16.08.2007 за №040726100707. Згідно з п. 9 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 6 746,64 грн. (шість тисяч сімсот сорок шість гривень 46 копійок), що складає 1,5% від нормативної грошової оцінки за календарний рік у цінах 2007 року. Земельна ділянка, яка передана відповідачу в оренду пройшла нормативну оцінку і на час звернення до суду з позовом складає відповідно до даних Держкомзему 2 305 454,42 грн. На вказаній земельній ділянці розташована гостьова автостоянка орендаря. Земельний податок, що повинен сплачуватись за земельну ділянку, яку передану відповідачу в оренду за договором від 09.08.2007 відповідно до вимог Податкового кодексу України, повинен складати 3% від нормативної оцінки земельної ділянки. Пункт 9 договору оренди, укладеного між позивачем та відповідачем, не відповідає вимогам Податкового кодексу України в частині встановленої орендної плати.

Враховуючи те, що сторони не досягли згоди щодо внесення змін до договору оренди прокуратура Комунарського району звернулась з позовом до суду за захистом інтересів держави, які полягають в тому, що власник землі - держава в особі Запорізької міської ради, не отримує орендну плату в обсязі, передбаченому законодавством, що викликає необхідність приведення договору оренди земельної ділянки до вимог чинного законодавства в частині визначення орендної плати за землю, керуючись ст. 121 Конституції України, 269, 274, 276 Податкового кодексу України, ст. 653, 654 Цивільного кодексу України, ст. 2, 22, 29,54-57 Господарського процесуального кодексу України, ст. 36 -1 Закону України «Про прокуратуру», просить задовольнити позовні вимоги з підставі викладених в позовній заяві.

В судовому засіданні 01.11.2012р. представником позивача та прокуратурою були надані письмові пояснення з уточненням нормативного обґрунтування позовних вимог (долучені до матеріалів справи).

Відповідач не визнав заявлені позовні вимоги з підстав, викладених в відзиві на позовну заяву та наданих, в судовому засіданні 01.11.2012р. доповненнях до відзиву на позовну заяву, вказуючи на те, що 09.08.2007 року між Запорізькою міською радою та відповідачем укладено договір оренди землі, за умовами якого, орендодавець, відповідно до рішення тринадцятої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради №49/260 від 27.06.2007 року, позивач надає, а орендар приймає в строкове платне користування, строком до 09.08.2017 року, земельну ділянку загальною площею 0,8546 га, для розташування гостьової автостоянки, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, Оріхівське шосе, 36. Відповідно до п. 5 цього договору, нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 449775,98 грн. (в цінах на 2007 рік). Відповідно до п. 9 цього договору, орендна плата встановлена сторонами у грошовій формі в розмірі 6746,64 грн., що складає 1,5% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року та обчислюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Зазначені пункти договору оренди землі відповідали приписам ст. 21 Закону України «Про оренду землі», зі змінами та доповненнями, станом на час його укладання. Так, положеннями цього договору встановлено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін договору оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України «Про плату за землі»). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди землі чи продовження його дії. Приписи Закону України «Про оцінку земель»щодо обов'язковості проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок Запорізькою міськрадою не виконані, питання про проведення такої оцінки у зв'язку із набранням чинності Податковим кодексом України не розглядалось, відповідного рішення не ухвалено. Рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008 року за № 79 «Про затвердження нормативно грошової оцінки земель міста Запоріжжя» на яке в обґрунтування позовних вимог посилаються представники прокуратури і позивача, ґрунтується на нормах не чинного з 01.01.2011 року Закону України «Про плату за землю».

Технічна документація про нормативну грошову оцінку земель міста Запоріжжя є не законною, оскільки при її проведенні Запорізькою міською радою був порушений порядок її призначення, зокрема приписи ст. 15 Закону України «Про оцінку земель», згідно яких проведенню оцінки повинно передувати рішення органу місцевого врядування про призначення її проведення. Вищезазначене свідчить про порушення Запорізькою міською радою порядку проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:03:030:0104 площею 8546,00 кв. м., яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, Оріхівське шосе, 36 а також порядку внесення змін до укладеного 09.08.2007 року з ТОВ «Автомобільний ринок»договору оренди землі. Положення Податкового кодексу України, який набрав чинності 01.01.2011 року, а так само і прийняті на його виконання рішення Запорізької міської ради, зокрема рішення від 27.07.2011 року за № 16, можуть бути застосовані до орендних відносин, які виникають після набрання ними чинності, тобто до договорів, які укладаються після набрання ними чинності. В підтвердження розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка на підставі договору оренди землі від 09.08.2007 року перебуває в орендному користуванні товариства «Автомобільний ринок», позивач посилається на лист Управління держкомзему у місті Запоріжжя Запорізької області від 12.06.2012 року за № 285/02-10 та технічне завдання. Відповідач вважає, що не можуть бути прийняті судом в якості доказів розміру нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки, технічне завдання на розрахунок нормативно-грошової оцінки зазначеної земельної ділянки та лист Управління держкомзему у місті Запоріжжя Запорізької області від 12.06.2012 року за № 285/02-10. З підстав викладених в відзиві та доповненнях до нього, відповідач просить суд відмовити в задоволенні позову.

Представник прокуратури та позивача, в судовому засіданні 01.11.2012р., проти заперечень відповідача надали свої пояснення, де не визнали доводи відповідача.

Згідно ст. 22 ГПК України, сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їх процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

Згідно ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Докази додаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Згідно зі ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Судовий процес ведеться із застосуванням засобів технічної фіксації судового процесу за ініціативою суду.

Судовий процес завершено 01.11.2012р. оголошенням вступної та резолютивної частин рішення в присутності представників прокуратури та сторін по справі.

Заслухавши пояснення представників прокуратури та сторін по справі, вивчивши матеріали справи, суд встановив:

Згідно ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону згідно п.5 ст.126 Земельного кодексу України.

Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин;

Запорізька міська рада у земельних відносинах за законом набуває повноважень суб'єкта права комунальної власності на землю, виконуючи надані їй територіальною громадою повноваження і, відповідно, набуває статусу виконавчого органу влади у системі органів: самоврядування на території населеного пункту.

Перевіркою прокуратури м. Запоріжжя встановлено, що між Запорізькою міською радою та ТОВ «Автомобільний ринок»09.08.2007р. укладено договір оренди земельної ділянки, загальною площею 0,8546га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 36 для розташування гостьової автостоянки, який зареєстровано у державному реєстрі земель Запорізької регіональної філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах»від 16.08.2007р. за № 040726100707.

Згідно п. 9 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 6746 грн. 64 коп., складає 1,5 % від нормативної оцінки за календарний рік в цінах на 2007 рік.

Пунктом 11 договору передбачено, що орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.

Згідно з п. 12 договору, розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі зміни розмірів земельного податку, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати.

Земельна ділянка, яка передана відповідачу в оренду, пройшла нормативну оцінку і на час звернення прокурора до суду з позовом складає, відповідно до даних Держкомзему, 2305454 грн. 42 коп.

03.03.2008 р. Запорізька міська рада прийняла рішення №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", відповідно до якого вирішено: затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ "Діпромісто" (п.1); затвердити базову вартість 1 м2 землі у розмірі 190,18грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.08р.; при розрахунку нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки значення коефіцієнтів впливу санітарно-гігієнічних факторів, які діють на даній ділянці, застосовувати в позовному обсязі відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та несе ленних пунктів (п.6); впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р. (п.7); визнати рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001 р. № 17«Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя»таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки (п.8); Управлінню земельних ресурсів у м. Запоріжжі Запорізької області до 01.05.2008 р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п.9); доручити управлінню внутрішньої політики міської ради оприлюднити дане рішення у засобах масової інформації (п. 10).

27.07.2011 року, на позачерговій сесії Запорізької міської ради шостого скликання, було прийнято рішення №16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», відповідно до якого визначений коефіцієнт, згідно якого визначається розмір орендної плати за земельні ділянки.

Керуючись ст. 188 ЦК України, Запорізька міська рада звернулася до ТОВ «Автомобільний ринок»з письмовою пропозицією від 17.08.12 за № 01-32/02221 "Про внесення змін до договору оренди землі", що підтверджується квитанцією про від 22.08.2012р.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" №309-VI від 03.06.2008 року в Закон України "Про оренду землі" були внесені зміни, зокрема, ч. ч. 4 та 5 ст. 21 викладені в наступній редакції: "Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині". Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування - з 04.06.2008 року.

В зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011р. (від 02.12.2010 N 2755-VI) Закон України „Про плату за землю" втратив чинність згідно ч. 22 Прикінцевих положень Кодексу. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.

Згідно із статтею 287 Податкового кодексу, власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно з вимогами ст.21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

Податковим кодексом України, який набрав чинності з 01.01.2011 року, внесені зміни до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" та визначено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди .

Відповідно до ст.288 Податкового кодексу України, розмір річної орендної плати за земельну ділянку, надану в оренду, не може бути меншим трикратного розміру земельного податку.

Згідно ст. 290 Податкового кодексу України, плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Статтею 240 Цивільного кодексу України передбачено, що договір, який підлягає державній реєстрації, вважається укладеним з моменту його реєстрації.

Нормами цивільного законодавства встановлено, що зміни до договору вчиняються в такій самій формі, що й договір, що змінюється, (ст.654 ЦК України).

Таким чином, зміни (додаткова угода) до договору оренди землі набирає чинності з моменту її державної реєстрації у порядку, встановленому законом.

Як зазначає позивач, відповідач до теперішнього часу не повідомив про результати розгляду пропозиції щодо внесення змін до договору.

Вищезазначене стало підставою для звернення позивача до суду з вимогою про внесення змін до договору оренди землі.

- приписами ст.ст. 12,13,14,20 ЦК України встановлено, що особа здійснює свої цивільні права вільно, на власний розсуд, у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства. Цивільні обов'язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Із аналізу вищенаведеного слідує, що особа може звернутися до суду за захистом свого права у разі його порушення, невизнання або оспорювання у спосіб, що встановлений договором або законом.

Згідно п. 4 ст.179 ГК України, при укладанні господарських договорів сторони можуть визначити зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству.

Як встановлено в ході розгляду справи, договір оренди землі укладений у відповідності до норм чинного законодавства.

Під час дії договору сторони належним чином виконували прийняті на себе зобов'язання.

Відповідно до ст. 188 ГК України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна сторона надіслати пропозицію про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Як вже було зазначено вище, листом від 17.08.2012 № 01-32/02221 відповідач був повідомлений про необхідність внесення змін в договір оренди землі, внаслідок змін до законодавства, яке регулює правовідносини сторін.

Відповідно до ст.188 ГК України, відповідач повинен був у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомити позивача про результати розгляду додаткової угоди.

В той же час, відповідач правом погодитися або надати заперечення на отриману пропозицію позивача не скористався.

П.2 ст.651 ЦК України встановлено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладанні договору, тобто йдеться про таке порушення договору однією із сторін, яке тягне для другої сторони неможливість досягнення нею цілей договору.

Пунктом 32 договору сторони передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку .

Ст. 652 ЦК України встановлено, що, у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.

Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності

одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

Статтею 206 ЗК України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Законом України "Про плату за землю" (що був чинним на момент укладення договору оренди) та Податковим кодексом України, що набув чинності на час вирішення даного спору, передбачено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земельної ділянки (ст. 288.5 Податкового кодексу України). Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Правові засади проведення оцінки земель, в тому числі грошової, визначає Закон України "Про оцінку земель". Законом встановлено, що нормативна грошова оцінка використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. Статтею 15 Закону визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 59 вказаного Закону рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.

Таким чином, доводи відповідача щодо того, що зміна нормативної грошової оцінки землі, договір оренди якої є укладеним, не має наслідком зміну орендної плати, суд знаходить хибними, оскільки внаслідок зміни ставки оподаткування змінюється розрахунок орендної плати.

По-друге, безпідставними суд знаходить доводи відповідача щодо того, що відсутність витягу про нормативну грошову оцінку землі унеможливлює визначення, як такої, нормативної грошової оцінки землі.

Згідно ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка затверджується відповідною радою. Дані про нормативну грошову оцінкуокремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Позивачем до матеріалів справи в обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки (запис №04072500707) додано саме технічну документацію щодо спірної земельної ділянки. Що стосується витягу про нормативну грошову оцінку, то він видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів на вимогу землекористувача. Таким чином, саме затверджена у встановленому порядку технічна документація, складена за результатами грошової оцінки є підставою для обрахування земельного податку та орендної плати.

Відповідно до частини другої статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 р. у справі щодо офіційного тлумачення ч. 2 ст. 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення ч. 2 ст. 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. За таких обставин дотримання сторонами вимог частити 2 ст. 188 ГК України, щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну чи розірвання договору, у разі виникнення такої необхідності, не позбавляє позивача права звернутися за захистом порушеного права шляхом вчиненням прямого позову до відповідача про внесення змін до договору. (Аналогічну правову позицію викладено в Інформаційному листі ВГС України №01-8/471 від 06.08.2008 р., постанові ВГСУ від 19.06.2012р. №24/5009//4097/11, від 01.10.2012р. № 10/5009/6107/11, які додаються до пояснень позивача).

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Кодексом. Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Отже, враховуючи вищезазначені норми закону, та приймаючи до уваги той факт, що, настали істотні зміни обставин, якими сторони керувалися при укладанні договору, а саме: зміна норм законодавства, заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Позов слід задовольнити.

Судові витрати, згідно ст. 49 ГПК України, покладаються на відповідача, поскільки спір виник з його вини.

Керуючись ст.ст. 3, 22, 33, 34, 43, 49, 82, 84, 85 ГПК України, ст. 188 ГК України, ст. ст. 651, 652, 653 ЦК України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни в п. 9 договору оренди землі, укладеного відносно земельної ділянки, загальною площею 0,8546 га, яка знаходяться по вул. Оріхівське шосе,36 в м. Запоріжжя зареєстрованого 16.08.2007 року у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040726100707, укладеного між Запорізькою міською радою, 69015, м. Запоріжжя, пр.Леніна, 206 та Товариством з обмеженою відповідальністю «Автомобільний ринок», 69050, м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 36 (ЄДРПОУ 32269203), виклавши його в наступній редакції:

«Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 69163 грн. 63 коп., що складає 3% від нормативної оцінки землі за календарний рік в цінах 2012 року.».

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Автомобільний ринок», 69050, м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 36 (ЄДРПОУ 32269203) на користь Державного бюджету України (одержувач: УДУСУ у м. Запоріжжі (Орджонікідзевський район), 22030001, код ЄДРПОУ 38025409, банк одержувача: ГУДКСУ в Запорізькій області, МФО 813015, р/р 31215206783007)1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 00коп. судового збору.

Видати наказ.

Рішення набирає чинності через 10 днів з дня його підписання.

Дата підписання рішення «02»листопада 2012р.

Присутнім в судовому засіданні представникам прокуратури і позивача і відповідача судом роз'яснені ст. ст. 85, 87 ГПК України.

Головуючий суддя Н.С. Кутіщева-Арнет

Судді: А.В. Дьоміна

Т.М. Шевченко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення01.11.2012
Оприлюднено09.11.2012
Номер документу27322729
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5009/2275/12

Ухвала від 18.10.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кутіщева-Арнет Н.С.

Ухвала від 15.08.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кутіщева-Арнет Н.С.

Ухвала від 30.07.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кутіщева-Арнет Н.С.

Постанова від 13.03.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Гольцова Л.A.

Ухвала від 25.02.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Гольцова Л.A.

Постанова від 18.12.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Манжур В.В.

Рішення від 01.11.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кутіщева-Арнет Н.С.

Ухвала від 15.10.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кутіщева-Арнет Н.С.

Постанова від 04.10.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Ухвала від 29.08.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кутіщева-Арнет Н.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні