cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
"06" листопада 2012 р. Справа № 5019/2842/11
За позовом Прокурора Костопільського району в інтересах держави в особі
Малолюбашанської сільської ради Костопільського району
до відповідача Сільськогосподарського комунального підприємства "Малолюбашанське"
про стягнення в сумі 76 643 грн. 77 коп.
Суддя Павлюк І.Ю.
Представники сторін:
від позивача - не з'явився;
від відповідача - не з'явився;
від прокуратури - Грисюк В.І.
В судове засідання 06.11.2012р. представники сторін не з'явилися, хоч про час та місце розгляду справи були повідомлені у встановленому законом порядку.
Суть спору: Прокурор в інтересах позивача - Малолюбашанської сільської ради Костопільського району звернувся з позовом до відповідача, відповідно до якого просить стягнути з останнього 76 643 грн. 77 коп. втрат сільськогосподарського виробництва згідно розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 19 вересня 2011 року «Про надання земельної ділянки у постійне користування та затвердження втрат сільськогосподарського виробництва»№ 458.
23.01.2012р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого останній заперечує позовні вимоги повністю, зокрема, вказав, що вищезазначеним розпорядженням неправомірно затверджено розмір втрат, що підлягають перерахуванню відповідачем до бюджету Малолюбашанської сільської ради. При цьому відповідач вказав, що при обрахунку втрат не враховано витрати позивача, що будуть понесені в майбутньому по рекультивації земельної ділянки. Крім того, відповідач зазначив, що на його думку строк сплати названих втрат до бюджету не настав.
Представник відповідача в судовому засіданні 29.02.2012р. підтримав подане 29.02.2012р. клопотання про зупинення провадження у справі, відповідно до якого зазначив наступне. Підставою для подання прокурором Костопільського району до Господарського суду Рівненської області даного позову є розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 19 вересня 2011 року «Про надання земельної ділянки у постійне користування та затвердження втрат сільськогосподарського виробництва»№458, у пунктах третьому та четвертому якого для відповідача - СКП «Малолюбашанське»визначено розмір (76 643 грн. 77 коп.) та порядок оплати втрат сільськогосподарського виробництва.
Проте, вважаючи пункти 3 та 4 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 19 вересня 2011 року №458 незаконними, СКП «Малолюбашанське»20.02.2012 року до Рівненського окружного адміністративного суду було подано позовну заяву до Рівненської обласної державної адміністрації про скасування розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 19 вересня 2011 року «Про надання земельної ділянки у постійне користування та затвердження втрат сільськогосподарського виробництва»№458 в частині пунктів 3 та 4 як таких, що суперечать вимогам законодавства. Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 27.02.2012р. вказану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №2а1770/639/2012. Враховуючи вищенаведене, зокрема неможливість розгляду господарським судом Рівненської області справи №5019/2842/11 за позовом прокурора Костопільського району в інтересах держави в особі Малолюбашанської сільської ради Костопільського району до Сільськогосподарського комунального підприємства «Малолюбашанське»про стягнення 76643 грн. 77 коп. втрат сільськогосподарського виробництва до вирішення пов'язаної з нею справи №2а/1770/639/2012 за позовом СКП «Малолюбашанське»до Рівненської обласної державної адміністрації про скасування розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 19 вересня 2011 року «Про надання земельної ділянки у постійне користування та затвердження втрат сільськогосподарського виробництва»№458, в частині пунктів 3 та 4 як таких, що суперечать вимогам законодавства, яка перебуває у провадженні Рівненського окружного адміністративного суду, оскільки підставою для подання прокурором Костопільського району до Господарського суду Рівненської області позову являються пункти третій та четвертий розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 19 вересня 2011 року №458, законність прийняття яких встановлюватиметься в Рівненському окружному адміністративному суді при розгляді справи №2а/1770/639/2012, відповідач просив суд провадження у справі 5019/2842/11 зупинити до вирішення по суті справи №2а/1770/639/2012.
Відповідно до ст.79 ГПК України господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом.
Враховуючи, що предметом спору у справі №2а/1770/639/2012, що розглядається Рівненським окружним адміністративним судом є законність прийнятого головою Рівненської обласної державної адміністрації розпорядження від 19 вересня 2011 року «Про надання земельної ділянки у постійне користування та затвердження втрат сільськогосподарського виробництва»№458 в частині пунктів 3 та 4, на підставі якого ставиться вимога про стягнення втрат сільськогосподарського виробництва у даній справі, суд прийшов до висновку, що спори у даній справі та за поданим адміністративним позовом взаємопов'язані і, таким чином, розгляд даної справи неможливий до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом.
Так, ухвалою суду від 29.02.2012р. судом було задоволено клопотання відповідача та зупинено провадження у даній справі до вирішення по суті справи №2а/1770/639/2012.
Ухвалою суду від 25.10.2012р., на підставі заяви прокурора №68-3368 вих.12 від 19.10.2012р. в зв'язку з відсутністю підстав, які зумовлювали зупинення провадження у справі, було поновлено провадження у справі, справу призначено до слухання в засіданні на 06.11.2012р.
В судовому засіданні 06.11.2012р. представник прокуратури підтримав позовні вимоги повністю.
Представник позивача в судове засідання 06.11.2012р. не з'явився.
Представник відповідача в судове засідання 06.11.2012р. не з'явився, вимоги ухвали суду від 25.10.2012р. не виконав, через канцелярію суду 06.11.2012р. подав клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату у зв'язку з перебуванням керівника підприємства у відрядженні. Клопотання про відкладення розгляду справи на інший час відхилене судом з огляду на таке. Причини, з яких не забезпечена явка в судове засідання представника не можуть розцінюватись як поважні, оскільки тимчасова відсутність представника не може слугувати підставою для відкладення вирішення господарського спору при тому, що коло представників сторін в господарському судочинстві не обмежено нормами чинного законодавства; крім того, в справі відсутні докази, які б стверджували створення господарським судом перешкод щодо участі в справі інших представників відповідача, приміром штатних працівників Сільськогосподарського комунального підприємства "Малолюбашанське" або адвоката тощо.
Суд вбачає, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду заяви без участі сторін відповідно до ст.75 ГПК України.
В результаті розгляду матеріалів справи господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням Голови Рівненської обласної державної адміністрації №458 від 19.09.2011 року "Про надання земельної ділянки у постійне користування та затвердження втрат сільськогосподарського виробництва" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,95 га сільськогосподарському комунальному підприємству "Малолюбашанське" у постійне користування для розробки кар'єру Малолюбашанського - 2 родовища піску за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення (рілля), на території Малолюбашанської сільської ради Костопільського району.(а.с.8).
Вказаним розпорядженням також затверджено втрати сільськогосподарського виробництва сільськогосподарському комунальному підприємству "Малолюбашанське" в сумі 76643,77 грн. спричинені вилученням 0,95 га ріллі земель запасу сільськогосподарського призначення, зобов'язано товариство затверджену суму втрат перерахувати до бюджету Малолюбашнської сільської ради. Вказаний розрахунок втрат в сумі 76643,77 грн. проведений у відповідності до встановленого порядку та підтверджується відповідним висновком ДП "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" від 20.05.2011р. №02/1256. (а.с.9-12).
Однак відповідач - СКП "Малолюбашанське" в добровільному порядку у встановлений двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення земельної ділянки суму втрат не сплатив, що слугувало підставою для звернення прокурора в інтересах позивача до суду за захистом порушених прав.
Вважаючи пункти 3 та 4 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 19 вересня 2011 року №458 незаконними, СКП «Малолюбашанське»20.02.2012 року до Рівненського окружного адміністративного суду було подано позовну заяву до Рівненської обласної державної адміністрації про скасування розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 19 вересня 2011 року «Про надання земельної ділянки у постійне користування та затвердження втрат сільськогосподарського виробництва»№458 в частині пунктів 3 та 4 як таких, що суперечать вимогам законодавства. Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 27.02.2012р. вказану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №2а1770/639/2012. Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 27.03.2012р., залишеною без змін Ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 12.09.2012р., в задоволенні позову про скасування п. 3 та п. 4 Розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 19.03.2011 року відмовлено повністю.
Відповідно до ч. 1 п.1ст. 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання -відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Визначені у Земельному кодексі України норми щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва спрямовані на забезпечення раціонального використання і охорони особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та земель лісового фонду з метою збереження їх кількісного і якісного стану. Відшкодування втрат передбачає компенсацію суспільству негативних наслідків соціально-економічного, екологічного характеру, що настають внаслідок переведення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та лісового фонду до інших категорій земель, а також у разі обмеження землекористування чи погіршення якості земель як особливого національного надбання, що перебуває під особливою охороною держави.
Земельний кодекс України визначає юридичні факти, з настанням яких мають бути відшкодовані зазначені втрати, а також закріплює умови та регулює порядок відшкодування таких втрат а також порядок використання одержаних коштів
Згідно положень ст.209 вказаного Кодексу втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються до відповідних бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України
Кошти, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, використовуються на освоєння земель для сільськогосподарських і лісогосподарських потреб, поліпшення відповідних угідь, охорону земель відповідно до розроблених програм та проектів землеустрою, а також на проведення інвентаризації земель, проведення нормативної грошової оцінки землі, розмежування земель державної та комунальної власності. Використання цих коштів на інші цілі не допускається.
Статтею 207 Земельного кодексу України встановлено, що втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеженням у землекористуванні та погіршенням якості земель.
Пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до розпорядження Голови Рівненської ОДА від 19.09.2011р.№458 від 19.09.2011 року "Про надання земельної ділянки у постійне користування та затвердження втрат сільськогосподарського виробництва" було затверджено втрати сільськогосподарського виробництва сільськогосподарському комунальному підприємству "Малолюбашанське" в сумі 76643,77 грн. спричинені вилученням 0,95 га ріллі земель запасу сільськогосподарського призначення. Вказані втрати були нараховані відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 17.11.1997р. №1279. зокрема п.п.1, 4 вказаної постанови передбачено, що втрати сільськогосподарського виробництва, спричинені вилученням сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ) для використання їх у цілях, не пов'язаних із веденням сільського господарства, визначаються на основі нормативів цих втрат по Автономній Республіці Крим, областях, містах Києву та Севастополю за формулою:
Бд
Рв = Пд х Нв х ----- х Кінт,
Бо
де Рв - розмір втрат сільськогосподарського виробництва, тис. гривень; Пд - площа ділянки сільськогосподарських угідь, гектарів; Нв - норматив втрат сільськогосподарського виробництва, тис. гривень; Бд - бал бонітету ділянки сільськогосподарських угідь, що вилучається; Бо - бал бонітету сільськогосподарських угідь по Автономній Республіці Крим, області, містах Києву та Севастополю; Кінт - коефіцієнт інтенсивності використання сільськогосподарських угідь (відношення показника диференціального доходу оцінки ріллі землеоцінного району, в якому відводиться земельна ділянка, до аналогічного показника в цілому по Автономній Республіці Крим, області, містах Києву та Севастополю).
Відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.
Контроль за дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, здійснюють Держсільгоспінспекція та її територіальні органи.
Територіальні органи Держкомзему в 5-денний строк з моменту затвердження розрахунку розміру втрат, які підлягають відшкодуванню, надсилають копію затвердженого розрахунку до відповідного територіального органу Держсільгоспінспекції для здійснення контролю за своєчасним відшкодуванням втрат.
З матеріалів справи та пояснень представника прокуратури вбачається, що земельна ділянка площею 0,95 га позивачу є фактично наданою. Поетапної передачі земельної ділянки не відбувалось, а отже відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, повинно провадитись позивачем в двомісячний термін.
Статтею 208 Земельного Кодексу України визначено вичерпний перелік осіб, які звільняються від відшкодування втрат, до названого кола осіб позивач не відноситься.
Однак відповідачем всупереч вимогам вищезазначеного втрати сільськогосподарського виробництва в сумі 76 643 грн. 77 коп. в добровільному порядку у встановлений двомісячний термін не сплачено, відтак вказана сума підлягає стягненню в судовому порядку.
Заперечення відповідача, викладені у відзиві на позов, спростовуються вищезазначеним.
Позов обгрунтований і підлягає задоволенню в сумі 76 643 грн. 77 коп. На відповідача покладаються витрати по сплаті судового збору на підставі частини першої ст. 49 ГПК України.
Керуючись ст.ст. 33, 43, 46-49, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задоволити.
2. Стягнути з Сільськогосподарського комунального підприємства "Малолюбашанське", яке знаходиться в с.Мала Любаша Костопільського району Рівненської області, вул.Колгоспна,10 (код ЄДРПОУ 32512173) на користь Малолюбашанської сільської ради Костопільського району Рівненської області, яка знаходиться в с.Мала Любаша Костопільського району Рівненської області 76 643 грн. 77 коп. втрат сільськогосподарського виробництва, які перерахувати на р/р 33216848700232, МФО 833017, ЗКПО 22586578 у відділенні ДКУ у Костопільському районі.
3. Стягнути з Сільськогосподарського комунального підприємства "Малолюбашанське", яке знаходиться в с.Мала Любаша Костопільського району Рівненської області, вул.Колгоспна,10 (код ЄДРПОУ 32512173) в дохід державного бюджету 1609 грн. 50 коп . судового збору.
4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя І.Ю. Павлюк
Рішення підписане суддею "06" листопада 2012 р.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2012 |
Оприлюднено | 12.11.2012 |
Номер документу | 27354786 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні