Ухвала
від 09.10.2012 по справі 2а/0270/1601/12
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"09" жовтня 2012 р. м. Київ К/9991/51158/12

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі :

головуючого судді: Мороза В.Ф. (доповідач)

суддів: Логвиненка А.О., Донця О.Є.

здійснивши попередній розгляд справи за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, сільськогосподарського виробничого кооперативу «Нива»до Гайсинської районної державної адміністрації, відділу Держкомзему у Гайсинському районі Вінницької області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: державне підприємство «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», фермерське господарське підприємство «ОСОБА_4», фізична особа-підприємець ОСОБА_2 про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії за касаційною скаргою фізичної особи -підприємця ОСОБА_1, сільськогосподарського виробничого кооперативу «Нива»на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26.07.2012 року,-

В С Т А Н О В И Л А:

В березні 2012 року позивачі звернулись з позовною заявою, в якій просили визнати протиправними дії Гайсинської районної державної адміністрації щодо оголошення, встановлення умов та проведення 07 лютого 2012 року поновленого аукціону з набуття права оренди земельних ділянок, а саме: ділянки НОМЕР_1, за межами населеного пункту, територія Гранівської сільської ради, площа 11,5856 га, кадастровий номер 0520880900:01:001:0014; та ділянки НОМЕР_2, за межами населеного пункту, територія Гранівської сільської ради, площа 13, 7175 га, кадастровий номер 0520880900:01:004:0018; визнати протиправними та скасувати рішення Гайсинської районної державної адміністрації про проведення аукціону з набуття права оренди земельної ділянки, оформленого протоколом № 1а від 07.02.2012 року, щодо визнання фермерського господарства «ОСОБА_4»переможцем за результатами проведеного аукціону; визнати протиправними та скасувати рішення Гайсинської районної державної адміністрації про проведення аукціону з набуття права оренди земельної ділянки, оформленого протоколом № 2а від 07.02.2012 року, щодо визнання фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 переможцем за результатами проведеного аукціону; зобов'язати Гайсинську району державну адміністрацію провести повторний аукціон з набуття права оренди земельних ділянок, а саме: ділянки НОМЕР_1, за межами населеного пункту, територія Гранівської сільської ради, площа 11,5856 га, кадастровий номер 0520880900:01:001:0014; та ділянки НОМЕР_2, за межами населеного пункту, територія Гранівської сільської ради, площа 13, 7175 га, кадастровий номер 0520880900:01:004:0018; з належним повідомленням усіх заінтересованих осіб про дату, час та місце проведення аукціону.

В подальшому 27 квітня 2012 року позивачі подали заяву про зміну предмету позову, відповідно до якої просили: визнати протиправними дії Гайсинської районної державної адміністрації щодо оголошення, встановлення умов та проведення 07 лютого 2012 року поновленого аукціону з набуття права оренди земельних ділянок, а саме: ділянки НОМЕР_1, за межами населеного пункту, територія Гранівської сільської ради, площа 11,5856 га, кадастровий номер 0520880900:01:001:0014; та ділянки НОМЕР_2, за межами населеного пункту, територія Гранівської сільської ради, площа 13, 7175 га, кадастровий номер 0520880900:01:004:0018; визнати протиправними та скасувати рішення Гайсинської районної державної адміністрації про проведення аукціону з набуття права оренди земельної ділянки, оформленого протоколом № 1а від 07.02.2012 року, щодо визнання фермерського господарства «ОСОБА_4»переможцем за результатами проведеного аукціону; визнати протиправними та скасувати рішення Гайсинської районної державної адміністрації про проведення аукціону з набуття права оренди земельної ділянки, оформленого протоколом № 2а від 07.02.2012 року, щодо визнання фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 переможцем за результатами проведеного аукціону; зобов'язати Гайсинську району державну адміністрацію провести повторний аукціон з набуття права оренди земельних ділянок, а саме: ділянки НОМЕР_1, за межами населеного пункту, територія Гранівської сільської ради, площа 11,5856 га, кадастровий номер 0520880900:01:001:0014; та ділянки НОМЕР_2, за межами населеного пункту, територія Гранівської сільської ради, площа 13, 7175 га, кадастровий номер 0520880900:01:004:0018; з належним повідомленням усіх заінтересованих осіб про дату, час та місце проведення аукціону; скасувати державну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, право оренди на які отримали фермерське господарство «ОСОБА_4»на підставі рішення Гайсинської РДА про проведення аукціону з набуття права оренди земельної ділянки, яке оформлено протоколом № 1а від 07.02.2012 року , та фізична особа -підприємець ОСОБА_2 на підставці рішення Гайсинської РДА про проведення аукціону з набуття прва оренди земельної ділянки, яке оформлене протоколом № 2а від 07.02.2012 року; визнати протиправними та скасувати розпорядження Гайсинської РДА від 13.03.2012 року № 85 та від 21.03.2012 року № 96 «Про надання в оренду земельної ділянки для рибогосподарських потреб та встановлення розміру орендної плати за користування на території Гранівської сільської ради».

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 11 травня 2012 року адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано розпорядження Гайсинської районної державної адміністрації № 85 від 13 березня 2012 року «Про надання в оренду земельної ділянки для рибогосподарських потреб та встановлення розміру орендної плати за користування на території Гранівської сільської ради»; визнано протиправним та скасовано розпорядження Гайсинської районної державної адміністрації № 96 від 21 березня 2012 року «Про надання в оренду земельної ділянки для рибогосподарських потреб та встановлення розміру орендної плати за користування на території Гранівської сільської ради»; зобов'язано відділ Держкомзему у Гайсинському районі Вінницької області скасувати державну реєстрацію договору оренди землі, що укладений 14 березня 2012 року між Гайсинською районною державною адміністрацією та фермерським господарством «ОСОБА_4», про що у Державному реєстрі вчинений запис від 21 березня 2012 року за № 05208809400339; зобов'язано Гайсинську району державну адміністрацію провести повторний аукціон з набуття права оренди на земельну ділянку, що розташована на території Гранівської сільської ради ( за межами населеного пункту), площею 13.7175 га, кадастровий номер 0520880900:01:004:0018 згідно з вимогами чинного законодавства. В задоволені решти позовних вимог відмовлено.

Мотивуючи рішення суд першої інстанції зазначив на те, що при проведенні поновленого аукціону не було забезпечено рівних прав умов участі всіх заявників у земельних торгах та зазначив, що для відновлення порушених прав позивачів необхідно провести повторний аукціон.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2012року апеляційні скарги Гайсинської районної державної адміністрації, відділу Держкомзему у Гайсинському районі Вінницької області, фермерського господарства «ОСОБА_4», державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» задоволено повністю: постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 11 травня 2012 року у справі за адміністративним позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, сільськогосподарського виробничого кооперативу «Нива»до Гайсинської районної державної адміністрації, відділу Держкомзему у Гайсинському районі Вінницької області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору державне підприємство «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», фермерське господарство «ОСОБА_4», фізична особа-підприємець ОСОБА_2 про визнання дій протиправними -скасовано та прийнято нову - в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

Мотивуючи рішення суд апеляційної інстанції вказав на те, що при поновлені аукціону, учасники аукціону були повідомлені про поновлення аукціону, не виявили бажання взяти участь у поновленому аукціоні та у зв'язку з чим були відсутні при його проведенні. З огляду на це дійшов висновку, що підстави для визнання протиправними та скасування розпоряджень Гайсинської районної державної адміністрації № 85 від 13 березня 2012 року та № 96 від 21 березня 2012 року «Про надання в оренду земельної ділянки для рибогосподарських потреб та встановлення розміру орендної плати за користування на території Гранівської сільської ради»щодо укладених за результатами його проведення договорів оренди земельних ділянок та їх державної реєстрації відсутні.

Не погодившись з таким рішенням суду апеляційної інстанції фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , сільськогосподарський виробничий кооператив «Нива»звернулись з касаційною скаргою, в якій просили скасувати постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26.07.2012 року, а постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 11.05.2012 року залишити в силі. В обґрунтування вимог касаційної скарги вказали на те, що постанова суду апеляційної інстанції винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права. Зазначили на те, що дійсно в законодавстві, що регулює зазначені спірні правовідносини не передбачено обов'язок організатора торгів у разі відмови переможця аукціону від підписання протоколу в той же день повідомляти всіх учасників аукціону про таке рішення, однак вказана обставина не позбавляє суд справедливо вирішити спір, керуючись принципами права ( в даному випадку принципом забезпечення рівних умов участі в земельних торгах всіх учасників). У випадку виниклих між сторонами правовідносин, організатор та виконавець торгів, приймаючи спільне рішення про можливість проведення поновленого аукціону в цей же день, не дотримались принципу рівності всіх заявників аукціону, не з'ясувавши в інших учасників первісного аукціону про їх бажання чи небажання взяти участь у поновлених торгах. Суд апеляційної інстанції не прийняв до уваги, що позивачі при проведені первинного аукціону запропонували більшу ціну лотів, ніж переможці.

Гайсинська районна державна адміністрація Вінницької області звернулась з запереченнями на касаційну скаргу, в яких просила залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2012 року -без змін. Зазначила, що судом апеляційної інстанції прийнято законне та обґрунтоване рішення, підстави для його скасування відсутні.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України прийшла до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджено матеріалами справи 07 лютого 2012 року відповідачем проведено аукціон з набуття права оренди земельних ділянок, які мають статус земель водного фонду, а саме земельної ділянки НОМЕР_1, за межами населеного пункту , територія Гранівської сільської ради площею 11.5856 га та земельної ділянки НОМЕР_2, за межами населеного пункту, територія Гранівської сільської ради площею 13.7175 га.

Про проведення зазначеного аукціону всіх зацікавлених осіб було повідомлено оголошенням в газеті «Вінничина»НОМЕР_2 (22 644) від 06 січня 2012 року, шляхом опублікування оголошення про проведення аукціону.

В придбанні права на оренду земельних ділянок приймали участь чотири учасники, серед яких були позивачі. Переможцем аукціону було визнано фізичну особу-підприємця ОСОБА_3, однак в подальшому останній відмовився від підписання протоколів аукціону, у зв'язку з чим було поновлено аукціон.

За результатами поновленого аукціону переможцями були визнані фермерське господарство «ОСОБА_4»за лотом № 1 , що запропонувало 19 663 грн. без ПДВ та ОСОБА_2, який запропонував за лот №2 ціну 20 958 грн.

Результати поновленого аукціону були оформлені протоколами № 1а та № 2а, на підставі яких були укладені договори оренди зазначених земельних ділянок між Гайсинською районною державною адміністрацією та фермерським господарством «ОСОБА_4»та ОСОБА_2.

Не погодившись з результатами проведеного аукціону з продажу права оренди вільних земельних ділянок, з підстав того, що їх належним чином не було повідомлено про поновлення аукціону з набуття права оренди вищезазначених земельних ділянок водного фонду та укладанням на підставі результатів аукціону договорів оренди земельних ділянок позивачі звернулись з позовом до суду.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позовних вимог апеляційний суд прийшов до висновку про те, що при поновленні проведення аукціону з набуття права оренди земельних ділянок водного фонду та не повідомленні позивачів про продовження аукціону , Гайсинською районною державною адміністрацією не було порушено норм Земельного Кодексу України та підзаконного нормативного акту- Тимчасового порядку набуття права оренди на землі державної та комунальної власності на конкурентних засадах, затвердженого рішенням Вінницької обласної ради № 48 від 28 грудня 2010 року, оскільки зазначеними нормативними актами не передбачено повторне повідомлення учасників аукціону з набуття права на оренду земельних ділянок про поновлення проведення аукціону.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції зважаючи на наступне.

Відповідно до ст. 134 Земельного Кодексу України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, земельні ділянки державної чи комунальної власності, призначені для надання в оренду суб'єктам підприємницької діяльності, підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).

Згідно ст. 135 Земельного Кодексу України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, земельні торги проводяться в формі аукціону або конкурсу. У земельних торгах можуть брати участь громадяни і юридичні особи, які сплатили реєстраційний та гарантійний внески і можуть бути покупцями відповідно до законодавства України. Форма проведення земельних торгів (аукціон або конкурс) визначається власником земельної ділянки, якщо інше не передбачено законом.

Продаж земельних ділянок, що перебувають у приватній власності, або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) може здійснюватися на земельних торгах виключно з ініціативи власників земельної ділянки. У такому разі земельні торги регулюються положеннями цього Кодексу, якщо інше не передбачено законом чи договором з виконавцем земельних торгів.

Статтею 137 ЗК України передбачено умови проведення публічних торгів, а саме земельні торги проводяться не раніше 30 днів з моменту опублікування у пресі офіційної інформації про виставлення на земельні торги земельних ділянок, а також розміщення на земельних ділянках рекламних щитів з офіційною інформацією про виставлення на земельні торги земельних ділянок. Окрім того серед іншого, оголошення повинно містити місце та час проведення земельних торгів.

Вінницькою обласною радою 28 грудня 2010 року, затверджено Тимчасовий порядок набуття права оренди на землі державної та комунальної власності на конкурентних засадах № 48, яким деталізовано порядок проведення публічних торгів з продажу права на оренду земельних ділянок.

Відповідно до п. 3.18 Тимчасового порядку організатор, за умови достатньої кількості учасників за даним лотом, поновлює торги по цьому об'єкту в день проведення аукціону.

З вказаними положеннями, а саме пунктами 3.17 , 3.18, в яких обумовлюється порядок підписання протоколу торгів та наслідки не підписання протоколу проведення торгів переможцем, позивачі були ознайомлені до проведення публічних та погодилися.

Позивачі були присутні під час публічних торгів , від так не обмежені були в доступі до інформації про не підписання протоколу проведення торгів переможцем торгів фізичною-особою підприємцем ОСОБА_3, та наслідки такого не підписання, визначені в силу пункту 3.17 Тимчасового порядку набуття права оренди на землі державної та комунальної власності. Доказів зворотнього до суду першої та апеляційної інстанції надано не було.

Також, судова колегія вважає за необхідне зазначити, що відповідно до умов діючого законодавства , а саме ст. 134-137 ЗК України, Тимчасового порядку набуття права оренди на землі державної та комунальної власності на конкурентних засадах, у відповідача не було підстав для призначення повторного аукціону, оскільки були наявні інші учасники аукціону, які мали бажання на придбання спірної земельної ділянки в оренду. Відтак, підстави для повторного повідомлення та перенесення публічних торгів відсутні.

Судова колегія не погоджується з доводами касаційної скарги про те, що лише за відмови інших учасників від участі в поновленому аукціоні було можливо його проведення з двома претендентами -фермерським господарством «ОСОБА_4»та фізичної особи-підприємця ОСОБА_2, оскільки законом передбачено лише наявність інших учасників, які б мали бажання на придбання права оренди спірної земельної ділянки, письмова відмова інших, як умова поновлення аукціону не потрібна.

Згідно ст. 220 КАС України, суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуально права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.

З огляду на викладене, судова колегія вважає касаційну скаргу безпідставною, та такою, що не підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України,-

У Х В А Л И Л А:

Касаційну скаргу фізичної особи -підприємця ОСОБА_1 та сільськогосподарського виробничого кооперативу «Нива»залишити без задоволення, а постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26.07.2012 року -без змін.

Ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст. 237-239 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді: В.Ф. Мороз

А.О. Логвиненко

О.Є Донець

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення09.10.2012
Оприлюднено12.11.2012
Номер документу27359856
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0270/1601/12

Ухвала від 08.05.2012

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

Ухвала від 27.04.2012

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

Ухвала від 07.06.2012

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 30.05.2012

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 07.06.2012

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 30.05.2012

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Постанова від 26.07.2012

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 01.10.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 09.10.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Постанова від 11.05.2012

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні