Рішення
від 12.11.2012 по справі 22/5025/1784/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, Майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"12" листопада 2012 р.Справа № 22/5025/1784/11

Господарський суд Хмельницької області у складі:

судді Заверуха С.В., розглянувши матеріали справи

за позовом Прокурора Віньковецького району в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області м. Хмельницький

до Підприємства "Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради смт. Віньківці, Хмельницька область

про стягнення 172041,00 грн. збитків заподіяних внаслідок скиду зі зворотними водами забруднюючих речовин

Представники сторін:

позивач: Сліпчук О.П. - представник за довіреністю

відповідач: не з'явився

прокурор: Куденко І.О. посвідчення № 009287

Повне рішення складено 12.11.2012 р.

Суть спору: до суду з позовною заявою в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах, Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області звернувся прокурор Віньковецького району, в якій просить стягнути з підприємства "Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради смт. Віньківці, Хмельницька область збитки, заподіяні внаслідок скиду зі зворотними водами забруднюючих речовин у розмірі 172041,00 грн.

Обґрунтовуючи заявлені в інтересах держави позовні вимоги, прокурор вказує, що прокуратурою Віньковецького району із залученням спеціалістів державної екологічної інспекції в Хмельницькій області, відповідно до ст. 20 Закону України "Про прокуратуру" проведено перевірку щодо дотримання підприємством "Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради вимог природоохоронного законодавства, в результаті якої складено акт №60/08 від 05.04.2011р.

У ході прокурорської перевірки встановлено, що позивачем 31.10.2008р. видано відповідачу дозвіл на спеціальне водокористування №0029025, яким визначені назва і код водного об'єкту та водогосподарської дільниці (джерела водопостачання і приймача стічних вод), характеристика водокористування та умови водокористування.

Прокурор зазначає, що в ході проведення планового відбору проб на очисних спорудах КП „Комунальник" відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області здійснено відбір проб на скиди стічних вод з очисних споруд до р. Калюс. Складено акти відбору проб вод від 26.04.2010р. № 33, від 19.07.2010р. за №66 та від 27.10.2010р. за №108, відповідно до яких відділом інструментально-лабораторного контролю проведено вимірювання показників складу та властивостей зворотних вод КП „Комунальник" (смт. Віньківці, вул.. Заводська, 25).

Прокурор та позивач звертають увагу на те, що відповідно до протоколів №33 від 02.05.2010р., №66 від 26.07.2010р. та №108 від 02.11.2010р. вимірювання показників складу та властивостей вод, концентрація забруднюючих речовин в стічних водах після очисних споруд КП „Комунальник" перевищує допустимі концентрації ГДС (гранично допустимі скиди) по нітритам, нітратам, фосфатам, азот амоніям, АПАР, ХСК, БСК, сульфатам та металам.

Прокурор вказує, що розрахунком розміру шкоди заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок скиду зі зворотними водами забруднюючих речовин з перевищенням встановлених нормативів ГДС у р. Калюс, проведеного відповідно до "Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.08.2009р. за №767/16783, встановлено, що розмір шкоди становить 172041,00 грн . При цьому посилається на положення ст.ст. 37, 47, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст.ст. 44, 48, 49, 70, 110 Водного кодексу України, ст. 24, ст. 65, ст. 67 Кодексу України "Про надра", ст. 121 Конституції України, ст.ст. 20, 36-1 Закону України "Про прокуратуру", ст.ст. 2,54-57 Господарського процесуального кодексу України.

На підтвердження заявлених позовних вимог прокурором надано суду копії: дозволу на спеціальне водокористування №0029025 Віньковецьким підприємством „Комунальник" разом із Додатком №1, акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 60/08 від 05.04.2011р., актів відбору проб вод від 26.04.2010р. за № 33, від 19.07.2010р. за №66 та від 27.10.2010р. за №108, протоків вимірювань показників складу та властивостей проб вод № 33 від 02.05.2010р., № 66 від 26.07.2010р. та № 108 від 02.11.2010р., протоколів про адміністративне правопорушення №008076 від 01.07.2010р., № 009703 від 05.04.2011р., протоколів про накладення адміністративного стягнення № 008076/08 від 02.07.2010р., № 009702/08 та №009705/08 від 08.04.2011р., постанови про закінчення виконавчого провадження від 25.11.2010р., квитанції від 18.04.2011р., пояснень Вознюка С.П., Мосьондз В.М. та Сьомка В.В. від 27.09.2011р., розрахунку розміру збитків, заподіяних державі внаслідок скиду зі зворотними водами забруднюючих речовин з перевищенням встановлених нормативів ГДС у р. Калюс Підприємством „Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради, листа №31 від 21.02.2011р., згідно якого відповідач повідомив, що об'єм зворотних вод, які скинуті у водний об'єкт в період з 26.04.2010р. по 27.10.2010р. складає -13,5 тис.м3.

Представники прокуратури та позивача в судовому засіданні підтримали заявлений позов повністю, посилаючись на те, що він підтверджений поданими доказами, що знаходяться у матеріалах справи.

Представником позивача та прокурором подано клопотання в якому уточнили стягувача коштів, а саме враховуючи п. 28 ст.4 Закону України "Про Державний бюджет України на 2012рік", ч. 2 ст. 69 Бюджетного кодексу України, гл. 8 Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Державного казначейства України від 19.12.20р. №131, просять стягнути з підприємства "Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради смт. Віньківці 172041,00 грн. шкоди, внаслідок скиду зі зворотними водами забруднюючих речовин на користь Державного бюджету України, місцевих бюджетів Віньковецької селищної ради та Хмельницької обласної ради, зарахувавши кошти на аналітичний рахунок, відкритий в головному управлінні Державної казначейської служби України у Хмельницькій області за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій за наступними реквізитами: (р/р 33119331700035, одержувач Віньковецька селищна рада, код класифікації 24062100, код одержувача 37614376, МФО 815013, банк одержувача ГУДКСУ у Хмельницькій області).

Відповідач в судовому засіданні 28.11.2011 р. позовні вимоги не визнав, однак фактів викладених в акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства не спростував та не заперечив.

Ухвалою господарського суду області від 28.11.2011 р., було зупинено провадження у справі №22/5025/1784/11 до вирішення Хмельницьким окружним адміністративним судом справи №2270/13821/11 за позовом Підприємства "Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради смт. Віньківці, Хмельницька область до Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Хмельницькій області м. Хмельницький про зобов'язання внести зміни до дозволу на спеціальне водокористування №002025 від 31.10.2008 р., а саме в додаток №1 зазначивши при цьому категорію водокористування водного об'єкта - господарсько - побутова (комунально-побутова).

Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 13.12.2011р. по справі №2270/13821/11, яка набрала законної сили 20.06.2012р., в адміністративному позові відмовлено, про що свідчать постанова Хмельницького окружного адміністративного суду від 13.12.2011р. по справі №2270/13821/11 та ухвала Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20.06.2012р.

Ухвалою господарського суду від 09.10.2012 р. поновлено провадження у справі.

Справа підлягає вирішенню згідно ст. 75 ГПК України за наявними в ній документами.

При розгляді матеріалів справи судом встановлено наступне.

Державна екологічна інспекція в Хмельницькій області м. Хмельницький згідно Витягу з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців є юридичною особою, іден. код 34971547.

В ході перевірки прокуратурою Віньковецького району із залученням спеціалістів Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області 05.04.2011 р. було складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 60/08 на об'єкті Підприємства „Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради у складі комісії: старших державних інспекторів з ОНПС в Хмельницькій області Вищомірською О.Ю., Ліщук О.І., при участі: ст. помічника прокурора Віньковецького району Гунько О.Б., представника підприємства - відповідача директора Сьомко В.В., головного інженера Вознюк С.П. та встановлено, що Правила приймання стічних вод у комунальну каналізацію смт. Віньківці -не розроблялись. Підприємство „Комунальник" обслуговує 1160 абонентів господарсько-побутові стоки населення. Стічні води від споживачів від 2 КНС поступають на очисні споруди типу КУ-200 куб.м. на добу, біологічна очистка яких не здійснюється, а лише механічна шляхом відстоювання в трьохсекційному відстійнику. Скид зворотних вод здійснюється в р. Калюс.

Перевіркою також встановлено, що для відповідача розроблений і затверджений Гранично-допустимий скид забруднюючих речовин ГДС, які поступають у р.Калюс. Гранично-допустимий скид забруднюючих речовин ГДС, які поступають в водний об'єкт з стічними водами підприємства дійсний до 31.10.2012р. Підтвердження обліку кількості скинутих зворотних вод в р.Калюс не представленні. Відповідні журнали обліку відсутні. Підтвердження здійснення контролю за якістю скинутих у р. Калюс зворотних вод про перевірці не представлено.

За результатами перевірки Інспекції проведеної за період з 26.04.2010-27.10.2010р., визначено показники якості зворотних вод, які перевищують допустиму концентрацію, а саме:

Назва забруднюючої речовини Фактичний середній показник Величина затвердженої

згідно з результатами протоколів допустимої концентрації,

вимірювань показників складу мг/л

та властивостей проб води від, мг/л

Сухий залишок 718,67 1000,0

Завислі 10,76 15,0

ХСК 92,33 80,0

БСК повн. 26,12 19,95

Сульфати 143,5 100,0

Фосфати 4,37 3,5

Азот амоній 6,11 0,39

Нітрити 1,003 0,08

АПАР 2,323 0,5

Залізо загальне 0,14 0,1

БСК 5 21,16 15,0

Відповідно до актів відбору проб вод від 26.04.2010р. за № 33, від 19.07.2010р. за №66 та від 27.10.2010р. за №108 представниками відділу інструментально-лабораторного контролю, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області -провідними спеціалістами Демчиком Я.В. та Костюк І.В. в присутності інженера підприємства відповідача Мосьондза В.М. з метою планової перевірки дотримання природоохоронного законодавства та контролю дотримання нормативів ГДС та визначення впливу на водний об'єкт було виконано відбір проб зворотних вод Підприємства „Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради та поверхневих вод річки Калюс.

Відбір проб вод виконано відповідно до вимог: ДСТУ ISO 5667-6-2001 Частина 6. Настанови щодо відбирання проб води з річок та інших водотоків; ГОСТ 17.1.5.04-81 Охрана природы. Гидросфера. Приборы и устройства для отбора, первичной обработки и хранения проб природних вод. Общие технические условия; ГОСТ 17.1.5.05-85 Охрана природы. Гидросфера Общие требования к отбору проб поверхностных и морских вод, льда и атмосферних осадков; КНД 211.1.0.009-94 Відбір проб для визначення складу і властивостей стічних та технологічних вод; КНД 211.0.2.098-03 Порядок проведення арбітражних вимірювань концентрації забруднюючих речовин в скидах, ґрунтах.

Зберігання проб виконано відповідно до вимог ДСТУ ISO 5667-6-2001 Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами.

Засоби вимірювальної техніки (ЗВТ) та допоміжне обладнання, що застосовувались при відборі проб: пробовідбірник ручний, повірці не підлягає, термометр ТЛ-2, повірочне тавро від І кварталу 2010р.

Відповідно до вказаних вище актів відбору проб вод згідно протоків вимірювань показників складу та властивостей проб вод № 33 від 02.05.2010р., № 66 від 26.07.2010р. та № 108 від 02.11.2010р. було проведено вимірювання показників складу та властивостей зворотних, стічних вод Підприємства „Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради, вул. Заводська, 25 та поверхневих вод р. Калюс.

За результатами проведених вимірювань виявлено, що концентрація забруднюючих речовин в стічних водах після очисних споруд відповідача перевищує допустимі концентрації ГДС (гранично допустимі скиди) по нітритам, нітратам, фосфатам, азот амоніям, АПАР, ХСК, БСК, сульфатам та металам.

Також, виявлено, що концентрація забруднюючих речовин у скиді стічних вод до р. Калюс перевищує норми, встановлені в дозволі на спеціальне водокористування по фенолам, нітратам, нафтопродуктам, фосфатам та сульфатам.

01.07.2010р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області складено протокол про адміністративне правопорушення № 008076 про те, що гр.. Мосьондз В.М. (посадова особа відповідача) здійснив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч. 1 ст. 59 КУпАП, а саме за результатами вимірювань показників складу та властивостей вод від 02.05.2010р. №33 виявленні перевищення ГДК забруднюючих речовин (ХСК, БСК повн., сульфати, фосфати, нітрити, АПАР), чим забруднено р. Калюс, заподіяно шкоду. На підставі цього 02.07.2010р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 008076/08, згідно якого на гр. Мосьондза В.М. накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 85,00 грн.

25.11.2010р. позивачем винесено постанову про закінчення виконавчого провадження по постанові №008076/08 від 02.07.2010р.

05.04.2011р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області складено протокол про адміністративне правопорушення № 009703 про те, що гр. Сьомко В.В. (посадова особа відповідача) здійснив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.ст. 47, 48, 60, ч. 2 ст. 61 КУпАП, а саме допущено самовільне користування надрами-видобування підземних вод, при здійсненні централізованого водопостачання підприємством, допущено самовільне водокористування - забір підземних вод із 2 свердловин за відсутності дозволу на спеціальне водокористування, порушено правила експлуатації водогосподарських споруд - очисних споруд типу КУ-200 (не здійснюється біологічна очистка стічних вод), не здійснюється облік кількості та якості зворотних вод, що скидаються у водний об'єкт - р. Калюс. На підставі цього 08.04.2011р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 009702/08, згідно якого на гр. Сьомко В.В. накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 238,00 грн. Даний штраф Сьомко В.В. сплачено, що підтверджується квитанцією від 18.04.2011р.

Постановою від 08.04.2011р. за № 009702/08 на гр. Вознюка С.П. (посадова особа відповідача) накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 1360,00 грн. за здійснення адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.ст. 82, 82-1, 82,6 КУпАП (за допущення порушення правил розміщення твердих побутових відходів на звалищі ТПВ, а саме розміщення відходів здійснюється за відсутності дозволу на розміщення відходів на 2011 рік та ліміту на розміщення і утворення відходів на 2011 рік, не ведення первинного обліку відходів, що приймаються на звалище ТПВ, порушення встановлених правил і режиму експлуатації сміттєзвалища ТПВ (безсистемне складування відходів, не здійснення пошарового складування відходів, не здійснення моніторингу по впливу МВВ на довкілля. Даний штраф гр.Вознюком С.П. сплачено, що підтверджується квитанцією від 18.04.2011р.

Листом №31 від 21.02.2011р. відповідач повідомив позивача, що об'єм зворотних вод, які скинуті у водний об'єкт в період з 26.04.2010р. по 27.10.2010р. складає 13,5 тис. кв.м.

Факт відсутності у відповідача технічної документації на очисні споруди „КУ-200" підтверджується поясненнями від 27.09.2011р. посадових осіб підприємства „Комунальник" Мосьондза В.М., Вознюка С.П.

Відомості про те, що скиди забруднюючих речовин зі зворотними водами у р. Калюс здійснювалось з перевищенням граничнодопустимих норм були відомі посадовим особам відповідача - Мосьондзу В.М., Вознюку С.П. (пояснення останніх від 27.09.2011р.)

Дозволом №002025 від 31.08.2008 р. на спеціальне водокористування Віньковецького підприємства "Комунальник" смт. Віниківці встановлений гранично допустимий скид речовин в р. Калюс із зворотними водами для відповідача, з категорією водного об'єкту - рибогосподарською.

Відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодувати збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затв. наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 р. № 389, та реєстр. в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 р. за № 767/16783, відповідачу нараховані збитки, заподіяні державі внаслідок скиду зі зворотними водами забруднюючих речовин з перевищенням встановлених нормативів ГДС у р. Калюс на суму 172041,00 грн.

Розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних водним об'єктам внаслідок скидів забруднюючих речовин зі зворотними водами з перевищенням встановлених нормативів ГДС у р. Калюс здійснювався за формулою 12 Методики (п.7.1), а саме:

Зс . = Ккат х Кр х кз х [(Мі1 (гама) і1 + (Мі2 х (гама) і2 + . •• (М im х (гама) іm )] х (гама)і; де

Ккат - коефіцієнт, що враховує категорію водного об'єкту, який визначається із додатком 2;

Кр - регіональний коефіцієнт дефіцитності водних ресурсів поверхневих вод, який визначається згідно із додатком 3;

кз = 1,5 - коефіцієнт ураженості водної системи;

m - кількість забруднюючих речовин у зворотних водах;

Мі - маса наднормативного скиду і-тої забруднюючої речовини у водний об'єкт зі зворотними водамид;

гамаі - питомий економічний збиток від забруднення водних ресурсів, віднесений до 1 тонни умовної забруднюючої речовини, грн./т, який визначається за формулою 13 Методики: (гама) і = (гама) х Аі , де

(гама) - проіндексований питомий економічний збиток від забруднення водних ресурсів у поточному році, грн./т, який визначається за формулою 14 Методики: (гама) = (гама) п х І/100, де

(гама)п - проіндексований питомий економічний збиток водних ресурсів у попередньому році, грн/т;

І - індекс інфляції (індекс споживчих цін), середньорічний по Україні за попередній рік, %;

Аі - безрозмірний показник відносної небезпечності і-ї забруднюючої речовини, який визначається із співвідношення за формулою 15 Методики:

Аі = 1/ГДКі , де

ГДКі - безрозмірна величина, чисельно рівна ГДК забруднюючої речовини у воді водного об'єкта відповідної категорії.

Розрахунок маси наднормативного скиду забруднюючих речовин (фосфати, нітрити, АПАР, азот амонійний) у водний об'єкт зі зворотними водами внаслідок перевищення встановлених нормативів ГДС формулою 1 Методики (п.5.1):

Мі = (Сіф - Сік ) х Qіф х t х 10 -6 , де

Мі - маса наднормативного скиду і-тої забруднюючої речовини у водний об'єкт зі зворотними водами, т,

Сіф - середня фактична концентрація і-тої забруднюючої речовини у зворотних водах, г/куб.м; (визначається за формулою 5 Методики: Сіф = (С in +С in2 +С in3 ) х п), де Сі - концентрація і-тої забруднюючої речовини у n-й відібраній пробі; n - кількість відібраних проб.

Сік - граничнодопустима концентрація і-тої забруднюючої речовини у воді відповідної категорії водного об'єкта, г/куб.м;

Qіф - фактичні витрати зворотних вод, куб.м/год;

t - тривалість скиду зворотних вод з порушенням, год;

10 -6 - коефіцієнт перерахування маси забруднюючих речовин.

Проіндексований питомий економічний збиток від забруднення водних ресурсів у 2010 році

(гама п ) = 702,99 грн/т;

Індекс інфляції (індекс споживчих цін), середньорічний темп зростання за 2010 рік

(І) =109,1%;

Проіндексований питомий економічний збиток від забруднення водних ресурсів у 2011 році

(гама) = 702,99 * 109,1/100 = 766,96 грн/т.

Розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних р. Калюс внаслідок перевищення встановлених нормативів ГДС забруднюючих речовин зі зворотними водами підприємства „Комунальник" розраховано за формулою 17 Методики (п.7.3) і становить:

Зс. = ККат х Кр х Кз X [(Мфосфаів х (гама) фосфатів ) + (Мхск х (гама) хск ) + (Мсульфатів х (гама) сульфатів ) + (Мбск повн. х (гама) бск повн. ) + (Мзаліза заг. х (гама) заліза заг. ) + (Мнітритів. х (гама) нітритів ) + (М апар х (гама) апар ) + (Мцинку х (гама) цинку ) + (Мміді х (гама) міді )] = 1,6 х 1,11 х 1,5 х [(0,0169 х 4509,72) + ( 0,166 х 383480,0) + (0,59 х 7,6696) + (0,083 х 255,3397) + (0,00054 х 7669,6) + (0,0125 х 9587,0) + (0,025 х 27391,209) + (0,00011 х 76696,0) + (0,000041 х 76696,0)1 = 1,6 х 1,11 х 1,5 х [(76,21 + 63657,68 + 4,53 + 21,19 + 4,14 + 119,84 + 684,78 + 8,44 +3,14)] = 1,6 х 1,11 х 1,5 х 64579,95 = 172041,00 грн.

Отже, розмір збитків, заподіяних державі внаслідок скиду зі зворотними водами забруднюючих речовин з перевищенням встановлених нормативів ГДС у р. Калюс підприємством „Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради становить 172041,00 грн.

Несплата відповідачем розміру шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу стала підставою для Прокурора Віньковецького району звернутись в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області до господарського суду з даним позовом.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги наступне.

Статтею 20 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, а також за додержанням норм екологічної безпеки.

Забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки на відповідній території згідно Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 19.12.2006р. №548, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 лютого 2007 року за №119/13386 покладено на Державну екологічну інспекцію.

Частиною 5 Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 19.12.2006р. №548 (із змінами) передбачено те, що інспекція вправі обстежувати в установленому порядку підприємства, установи і організації з метою перевірки додержання ними вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, виконувати в установленому порядку відбір проб, інструментально-лабораторні вимірювання показників складу та властивостей, у тому числі забруднюючих речовин на об'єктах, що обстежуються; перевіряти документи на право спеціального використання природних ресурсів (ліцензії, дозволи); складати акти перевірок і протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати справи про адміністративні правопорушення у межах повноважень, визначених законом; подавати позови про відшкодування втрат і збитків, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Згідно до ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи винні у перевищенні лімітів та порушенні інших вимог використання природних ресурсів. Підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні та фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, завдану внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Відповідно до ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Згідно з пунктами 2, 3, 4 ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані використовувати воду (водні об'єкти) відповідно до цілей та умов їх надання; дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин , а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; використовувати ефективні сучасні технічні засоби і технології для утримання своєї території в належному стані, а також здійснювати заходи щодо запобігання забрудненню водних об'єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з неї .

Стаття 49 Водного кодексу України передбачає, що спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. Дозвіл на спеціальне водокористування видається: державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення; Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими Радами за погодженням з державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води водних об'єктів місцевого значення. У дозволі на спеціальне водокористування встановлюються ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин.

Відповідно до ст.ст. 110, 111 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Згідно п. 2 ст.22 Цивільного кодексу України збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Згідно із частиною 2 статті 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", одним із джерел формування місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища, які утворюються у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди, є частина грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством.

Відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 року № 389 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за № 767/16783, вода зворотна - це вода, що повертається за допомогою України технічних споруд і засобів з господарської ланки кругообігу води в його природні ланки у вигляді стічної, шахтної, кар'єрної чи дренажної води.

Гранично-допустимий скид (ГДС) - це маса речовини у зворотній воді, що є максимально допустимою для відведення за встановленим режимом даного пункту водного об'єкта за одиницю часу.

Зазначена Методика встановлює основні вимоги щодо порядку проведення розрахунку заподіяних збитків і застосовується при здійсненні державного контролю у галузі охорони та раціонального використання водних ресурсів.

Як вбачається з матеріалів справи, за результатами перевірки Інспекції проведеної за період з 26.04.2010-27.10.2010р. визначено показники якості зворотних вод, які перевищують допустиму концентрацію, а саме: ХСК, БСК повн., сульфати, фосфати, азот амоній, нітрити, АПАР, залізо загальне, БСК 5, чим забруднено р. Калюс та заподіяно шкоду державі (акт №60/08 перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 05.04.2011р.).

При перевірці враховувались акти відбору проб вод від 26.04.2010р. за № 33, від 19.07.2010р. за №66 та від 27.10.2010р. за №108, відповідно до яких було виконано відбір проб зворотних вод підприємства „Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради та поверхневих вод річки Калюс.

Відповідно до вказаних вище актів відбору проб вод згідно протоків вимірювань показників складу та властивостей проб вод № 33 від 02.05.2010р., № 66 від 26.07.2010р. та № 108 від 02.11.2010р. було проведено вимірювання показників складу та властивостей зворотних, стічних вод Підприємства „Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради, вул. Заводська, 25 та поверхневих вод р.Калюс.

За результатами проведених вимірювань виявлено, що концентрація забруднюючих речовин в стічних водах після очисних споруд відповідача перевищує допустимі концентрації концентрації ГДС (гранично допустимі скиди) по нітритам, нітратам, фосфатам, азот амоніям, АПАР, ХСК, БСК, сульфатам та металам, та виявлено, що концентрація забруднюючих речовин у скиді стічних вод до р. Калюс перевищує норми, встановлені в дозволі на спеціальне водокористування №002025 по фенолам, нітратам, нафтопродуктам, фосфатам та сульфатам.

В результаті цього природному середовищу завдано шкоду в розмірі 172041,00 грн., яка розрахована відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів.

Відповідач фактів викладених в акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства не спростував. Доказів, які б спростували заподіяння збитків, відповідачем не надано.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем правомірно обраховано розмір збитків в сумі 172041,00 грн. на підставі вищевказаної Методики.

Згідно з ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. В даній статті міститься законодавче визначення деліктної відповідальності за шкоду, завдану майну, та підстави її виникнення. Так, для настання деліктної відповідальності необхідна наявність складу правопорушення, а саме: а) наявність шкоди; б) протиправна поведінка заподіювача шкоди; в) причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; г) вина. Відсутність будь-якого з цих елементів виключає відповідальність у вигляді стягнення збитків, якщо інше не передбачено законом.

Частиною 1 ст. 1172 Цивільного кодексу України передбачено, що юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов'язків.

Відповідно до роз'яснення Вищого Арбітражного Суду №02-5/215 від 01.04.1994 р. "Про деякі питання практики вирішення спорів пов'язаних з відшкодуванням шкоди", крім застосування принципу вини при вирішенні спорів про відшкодування шкоди необхідно виходити з того, що шкода підлягає відшкодуванню за умови безпосереднього причинного зв'язку між неправомірними діями особи, яка завдала шкоду та самою шкодою.

Згідно з п.1.6 Роз'яснення Вищого арбітражного суду України "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища" №02-5/744 від 27.06.2001р., вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, господарському суду слід виходити з презумпції вини правопорушника (статті 440 та 442 Цивільного кодексу). Отже, позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу, навпаки, відповідач повинен довести, що у його діях відсутня вина у заподіянні шкоди.

Відповідач в ході розгляду справи не спростував за допомогою належних та допустимих доказів факту порушення ним природоохоронного законодавства.

Отже, враховуючи, що статтею 44 Водного кодексу України передбачено, що водокористувачі зобов'язані використовувати воду (водні об'єкти) відповідно до цілей та умов їх надання; дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; використовувати ефективні сучасні технічні засоби і технології для утримання своєї території в належному стані, а також здійснювати заходи щодо запобігання забрудненню водних об'єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з неї та зважаючи на те, що відповідач був наділений правом спеціального водокористування, яке здійснюється на підставі наданого йому дозволу (дозвіл на спеціальне водокористування №0029025 від 31.10.2008р), де встановлений ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин, суд вважає, що між недодержанням відповідачем лімітів скидання зі зворотними водами забруднюючих речовин в період з 26.04.2010-27.10.2010р. і шкодою заподіяною внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, існує прямий причинний зв'язок, який доказаний прокурором та позивачем в процесі розгляду справи.

Таким чином, наявними є всі складові елементи правопорушення, яке тягне цивільно-правову відповідальність підприємства "Комунальник" за шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу.

Відповідно до п. 28 ст.4 Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" встановлено, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2012 рік у частині доходів є, зокрема, 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, а в п.1 ст.11 вказаного закону установлено, з урахуванням положень ч.2 ст.69 Бюджетного кодексу України, що джерелами формування спеціального фонду місцевих бюджетів у 2012 році є, зокрема, 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

В главі 8 Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень Державного бюджету, затвердженого наказом Державного казначейства України від 19.12.2000р. №131 передбачено, що платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та Закону України про Державний бюджет України на відповідний рік розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в головних управліннях Державного казначейства України за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій. Кошти, які надійшли за день (з урахуванням повернення помилково або надміру зарахованих до бюджетів платежів) на аналітичні рахунки, відкриті за балансовим рахунком 3311, у регламентований час розподіляються головними управліннями Державного казначейства України за встановленими нормативами між державним бюджетом та відповідними місцевими бюджетами. Аналогічна правова позиція викладена в постановах ВГСУ від 04.04.2012р. №41/106, від 25.04.2012р. №20/5025/1919/11.

Згідно ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Відповідно до ст.34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, суд прийшов до висновку, що позов заявлений прокурором обґрунтовано, підтверджений належними по справі доказами, розрахунок завданої шкоди обраховано позивачем правомірно і підлягає задоволенню.

У відповідності до ст.49 ГПК України судові витрати підлягають покладенню на відповідача.

При прийнятті рішення судом приймається до уваги, що дії державної екологічної інспекції не оскаржені у встановленому законодавством порядку, а постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 13.12.2011р. по справі №2270/13821/11, яка набрала законної сили 20.06.2012р., відмовлено у задоволенні позову про зобов'язання внести зміни до дозволу на спеціальне водокористування №002025 від 31.10.2008 р., а саме в додаток №1 зазначивши при цьому категорію водокористування водного об'єкта - господарсько - побутова (комунально-побутова).

Керуючись ст.ст.1, 4 5 , 12, 13, 33, 43, 49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов Прокурора Віньковецького району в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області м. Хмельницький до підприємства "Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради смт. Віньківці, Хмельницька область про стягнення 172041,00 грн. збитків заподіяних внаслідок скиду зі зворотними водами забруднюючих речовин задовольнити.

Стягнути з підприємства "Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради смт. Віньківці, Хмельницька область (вул. Заводська, 25, код 22764620) 172041,00 грн. (сто сімдесят дві тисячі сорок одну гривню 00 коп.) шкоди, заподіяної внаслідок скиду із зворотними водами забруднюючих речовин на користь Державного бюджету України, місцевих бюджетів Хмельницької обласної ради та Віньковецької селищної ради, зарахувавши кошти на аналітичний рахунок, відкритий в головному управлінні Державної казначейської служби України у Хмельницькій області за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій за наступними реквізитами: (код класифікації бюджету 24062100, р/р 33119331700035, одержувач Віньковецька селищна рада, банк одержувача ГУДКСУ в Хмельницькій області, МФО 815013, код 37614376).

Видати наказ.

Стягнути з підприємства "Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради смт. Віньківці, Хмельницька область (вул. Заводська, 25, код 22764620) в дохід державного бюджету України (по коду бюджетної класифікації 22030001 „Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050)", символ звітності 206, отримувач коштів УДКСУ у м. Хмельницькому, код отримувача 38045529, банк отримувача ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, код банку отримувача (МФО) 815013, на рахунок 31218206783002) судовий збір в сумі 3440,82 грн. (три тисячі чотириста сорок гривень 82 коп.).

Видати наказ.

Повне рішення складено 12.11.2012р.

Суддя С.В. Заверуха

Віддрук.4 прим. :

1 - до справи,

2 - позивачу - м. Хмельницький, вул. І.Франка, 2/2,

3 - відповідачу рекомендованим - Хмельницька область, смт. Віньківці, вул. Заводська, 25,

4- прокуратурі м. Хмельницького - м. Хмельницький, вул. Пилипчука, 28.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення12.11.2012
Оприлюднено14.11.2012
Номер документу27409813
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —22/5025/1784/11

Рішення від 12.11.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 28.11.2011

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 14.11.2011

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 25.10.2011

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 13.10.2011

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні