cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.12.12р. Справа № 19/5005/7551/2012
За позовом Виконуючого обов'язки прокурора Широківського району Дніпропетровської області, смт. Широке в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області, м. Дніпропетровськ
до Фермерського господарства "Ранок", с. Кошове, Широківський район, Дніпропетровська область
про стягнення шкоди у сумі 69 425 грн. 40 коп.
Суддя Красота О.І.
Представники:
від прокурора: Киричок О.В. посв. № 004997;
від позивача : Годько І.В. дов. № 2 від 04.01.2012 року;
від відповідача : Тараненко В.Д. І.І., дов.03.12.2012 року № 2031;
Орлов В.В., представник за довіреністю.
СУТЬ СПОРУ :
Прокурор Широківського району Дніпропетровської області в інтересах держави (далі-Прокурор) в особі Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області (далі-Позивач) звернувся до господарського суду з позовом до Фермерського господарства "Ранок" (далі-Відповідач) і просить стягнути з останнього 69 425 грн. 40 коп. - заподіяних державі збитків внаслідок самовільного використання водних ресурсів та судовий збір.
У зв'язку з перебуванням судді Петренко І.В. на лікарняному, автоматизованою системою документообігу суду, відповідно до розпорядження щодо призначення повторного автоматичного розподілу справ №1528 від 23.10.2012 року, справу №19/5005/7551/2012 передано для розгляду судді Красота О.І.
Ухвалою господарського суду від 25.10.2012 року справу №19/5005/7551/2012 прийнято до свого провадження суддею Красота О.І.
06.12.2012 року Прокурор уточнив свої позовні вимоги, просив суд стягнути з Відповідача на користь державного бюджету України та місцевих бюджетів 69 425 грн. 40 коп. - заподіяних державі збитків.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримує у повному обсязі, просить суд їх задовольнити.
В судовому засіданні представник Позивача позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.
Представники Відповідача у судовому засіданні посилаючись на заперечення на позовну заяву від 18.09.2012 року, з позовними вимогами прокурора не згодні, просять суд в задоволенні позову відмовити.
Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу сторонами не подавалось.
В порядку ст. 85 ГПК України, у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши Прокурора, представників Позивача та Відповідача, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд, -
встановив:
27.02.2012 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Великород І.І., за участю старшого помічника прокурора прокуратури Широківського району Дніпропетровської області Василькевича Р.А. у присутності голови ФГ "Ранок" Орлова І.І. було проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері водних ресурсів Відповідача, про що було складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №40 від 27.02.2012 року, надалі-Акт. (а.с. 13).
Відповідно до вказаного Акту проведеною перевіркою було встановлено:
"Фермерське господарство "Ранок" здійснює діяльність з вирощування зернових та технічних культур на підставі свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серія А00 №427274 від 13.11.2011 р. виданого Широківською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області та статуту підприємства, зареєстрованого Широківською районною державною адміністрацією від 13.03.2006 р №12201050001000258.
Згідно державного акту на право постійного користування землею серія ДП Шр №195 від 19.11.1997 року №122-12/ХІІ Широківською радою Широківського району було передано ФГ "Ранок" земельну ділянку площею 20,0 га.
ФГ "Ранок" здійснює забір води з підземного джерела (водозабірна свердловина глибиною близько 60 м), розташованого в с. Кошове Чапаєвської сільської ради Широківського району, для потреб населення с. Кошове. Правоустановчі документи на земельну ділянку на якій знаходиться свердловина відсутні.
Паспорт та проект на зазначену свердловину відсутні.
Свердловина на балансі Чапаївської сільської ради та ФГ "Ранок" не перебуває.
Журнал первинного водопостачання згідно затвердженої типової форми ПОД-12 не ведеться.
В насосній станції установлено електролічильник (останні покази -9484) для розрахунку об'ємів забраної води з підземного джерела (водозабірна свердловина глибиною близько 60 м), розташованого в с. Кошове Чапаєвської сільської ради Широківського району.
Дозвіл на спеціальне користування з підземного джерела (свердловини) водопостачання відсутній, що є порушенням ст.ст. 44, 48, 49 Водного кодексу України.
Державною екологічної інспекцією у Дніпропетровській області буде виконано розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних державі ФГ "Ранок" внаслідок самовільного водокористування з підземного джерела (свердловини) відповідно до "Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 20.07.2009 року №389 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 14.08.2009 року за №7367/16783 за змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 14.06.2011 року №220.
Ліцензія на використання надр (підземних вод) відсутня.
Зона санітарної зони охорони водозабору не погоджена та не затверджена в установленому порядку, а також не винесено її межі в натурі, не додержується санітарний режим цієї території відповідно до діючих норм і правил охорони джерел водопостачання.
Забір води з підземного джерела (свердловини) водопостачання здійснюється насосом ЄЦВ 6-10-110 потужністю 10 м 3 /год, щоденно по 20 хв.
На момент перевірки відбувався забір води із свердловини.
Відповідно до ст.. 110 ВК України, порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.
За порушення вимог природоохоронного законодавства України Позивачем складено протокол про адміністративне правопорушення на відповідальну посадову особу згідно Відповідача.
Протоколом про адміністративне правопорушення №07471 від 26.04.2012 року, складеним представником Державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області Міністерства охорони навколишнього природного середовища України Великород І.І., встановлено, що головою ФГ "Ранок" здійснено адміністративне правопорушення у вигляді самовільного водокористування ФГ "Ранок" з підземного джерела (свердловини) розташованого на території с. Кошове Широківського району. (а.с. 15-16).
На підставі вказаного протоколу 27.04.2012 року було винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №07471, згідно з якої громадянина Орлова І.І. було визнано винним у вчинені адміністративного правопорушення, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 136,00 грн. (а.с. 14).
Сума штрафу сплачена останнім 15.05.2012 року, що підтверджується квитанцією 2190.289.1. на суму 136,00 грн.
Відповідно до розрахунку розміру відшкодування збитків заподіяних державі порушенням законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів ФГ "Ранок" внаслідок самовільного водокористування з підземного джерела водопостачання, виконаного представником Позивача, розмір збитків за вчинене порушення становить суму 69 425 грн. 40 коп. (а.с.11-12).
Вказана сума збитків Позивачем була розрахована на підставі довідки Відповідача відповідно до обсягу забраної води з підземного джерела водопостачання в об»ємі 1 618, м.куб. за період з 27.04.2004 року по 27.04.2012 року.
Відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду, пошкодження водогосподарських споруд і пристроїв, порушення правил їх експлуатації затвердженої наказом Державного комітету України по водному господарству від 29.12.2001 N 290, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.01.2002 року за N 44/6332 згідно за формулою 1, діючої до 24.08.2009 року (Наказ від 20.07.2009 року № 389 «Про затвердження Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів» зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 троку за № 767/16783, який набрав чинності з 24.08.2009 року (п. 4 Наказу) Позивачем відповідно до Додатку 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 18.05.1999 року № 836 (відповідно до якого норматив плати за спеціальне використання підземних джерел водопостачання по Дніпропетровській області складав 14 грн. 12 коп. за 1 м.куб. води) було зроблено за період з 27.04.2009 року по 23.08.2009 року розрахунок, відповідно до якого розмір збитків за вчинене порушення складав суму у розмірі 17 861 грн. 80 коп.
З св = W x Тар x 5 , (1)
де W - об'єми води при самовільному водокористуванні, заборі води з порушенням планів водокористування, переуступці права водокористування, об'єм нераціонально використаної води, об'єм зумисного чи незумисного заниження показників обсягів забору води з водних об'єктів чи обсягів відведення води у водні об'єкти;
Тар - діючий на час порушення тариф на воду як природний ресурс без урахування пільгових коефіцієнтів;
5 - коефіцієнт.
З св = 253 x 14,12 x 5 = 17 861 грн. 80 коп.
За період з 24.08.2009 року по 27.04.2012 року розмір збитків заподіяних державі порушенням законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів ФГ "Ранок" відповідно до пункту 9.1 за формулою 23 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 № 389, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 за № 767/16783 склав в сумі 51 563 грн. 60 коп.
Зсам = 100 х W х Тар, (23)
де W - об'єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), куб.м;
Тар - розмір, грн/100 куб.м, аналогічний ставці збору за спеціальне використання води, встановленої статтею 325 Податкового кодексу України на дату виявлення порушення (для води з лиманів - розмір, грн/100 куб.м, аналогічний ставці збору за спеціальне використання поверхневих вод для показника "Інші водні об'єкти", встановленої статтею 325 Податкового кодексу України на дату виявлення порушення).
Відповідно до ст.. 325.2 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-УІ ставка збору за спеціальне використання підземних вод по Дніпропетровській області (на дату виявлення порушення) становить 37 грн. 77 коп.
Зсам = 100 х 1 365,2 х 37,77/100 = 51 563 грн. 60 коп.
Таким чином, розрахунок розміру відшкодування збитків заподіяних державі порушенням законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів ФГ "Ранок" внаслідок самовільного водокористування з підземного джерела водопостачання, у сукупності становить суму 69 425 грн. 40 коп.
28.05.2012 року Позивачем на адресу Відповідача було направлено претензію від 28.05.2012 року за № 4-3980-8-3 про відшкодування збитків, заподіяних державі порушенням законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів ФГ "Ранок" внаслідок самовільного водокористування з підземного джерела водопостачання на суму 69 425 грн. 40 коп. (а.с. 9-10).
Відповідач відповіді на претензію не надав, доказів сплати заборгованості сторонами суду не надано.
З огляду на викладені обставини, Позивач звернувся до суду з відповідним позовом та просить суд стягнути з Відповідача 69 425 грн. 40 коп. -заподіяних державі збитків внаслідок самовільного використання водних ресурсів
Розглядаючи вказані позовні вимоги, необхідно вказати на наступне.
Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Відносини в галузі навколишнього природного середовища в Україні регулюються Конституцією України, Міжнародними угодами України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", а також, відповідно до нього земельним, водним, законодавством про надра та іншим спеціальними нормами.
Відповідно до статті 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 року № 1264-ХІІ, державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище, як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Відповідно до статті 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної та юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної та юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, що її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від відшкодування, якщо доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Статтею 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що в порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.
Відповідно до ст. 6 Водного кодексу України від 06.06.1995 року № 213/95-ВР води (водні об'єкти) є виключно власністю народу України і надаються тільки у користування. Згідно зі ст. 1 ВК України водний об'єкт - природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджуються води (море, річка, озеро, водосховище, ставок, канал, водоносний горизонт); водокористування - використання вод (водних об'єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об'єктів).
Відповідно до ст. 42 та п. 9 ст. 44 ВК України водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства; водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Відповідно до п.п. 2, 7 Порядку погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування, затвердженого постановою Міністрів України від 13.03.2002 року № 321 дозволи видаються у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення - державними управліннями екології та природних ресурсів в областях; видача дозволів та погодження клопотань здійснюються безплатно.
Відповідно до ст. 48 ВК України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних громадських потреб.
Відповідно до ст. 49 ВК України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. Дозвіл на спеціальне водокористування видається: державними органами охорони навколишнього природного середовища -у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення. Порядок погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування затверджується Кабінетом Міністрів України. Відповідно до п. 2 ст. 5 ВК України до водних об'єктів загальнодержавного значення належать підземні води, які є джерелом централізованого водопостачання.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію у Дніпропетровській області (далі-Держекоінспеція), затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 року за №136 (далі-Положення) Державна екологічна інспекція у Дніпропетровській області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспеції України і їй підпорядковується. Повноваження Держекоінспеції поширюється на територію Дніпропетровської області.
Згідно з п.2 Положення, Держекоінспеція у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, дорученням Прем'єр-міністра України, наказами Міністерства екології та природних ресурсів України, дорученням Міністра екології та природних ресурсів, його першого заступника та заступника-керівника апарату, наказами Держекоінспеції України, дорученнями Голови Держекоінспеції України, місцевих державних адміністрації, органів місцевого самоврядування, іншими актами законодавства України, а також цим Положенням.
Пунктом 3 Положення встановлено, що основним завданням Держекоінспеції є реалізація повноважень Держекоінспеції України у межах Дніпропетровської області.
У відповідності до пп. 4.2 Положення, Держекоінспеція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами -нерезидентами вимог (серед іншого) - законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів щодо:
- права державної власності на води;
- використання вод (водних об'єктів) відповідно до цілей та умов їх надання;
- обсягів використання водних ресурсів, їх обліку й достовірності звітних даних про обсяги використаної води.
Згідно з п. 4.3 Положень, Держекоінспеція відповідно до покладених на неї завдань складає протоколи про адміністративні правопорушення та розглядає справи про адміністративні правопорушення, накладає адміністративні стягнення у випадках, передбачених законом.
Відповідно до п.п. 6.7, 6.11, 6.17 Положень Держекоінспеція для виконання покладених на неї завдань має право:
- 6.7. Перевіряти документи на право спеціального використання природних ресурсів (дозволи, ліцензії, сертифікати, висновки, рішення, ліміти, квоти, погодження, свідоцтва).
- 6.11. Розраховувати розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, та пред'являти претензії.
- 6.17. Вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах.
Відповідно до ч.3 ст. 16 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" спеціально уповноваженими державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів у республіці є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органи на місцях та інші державні органи, до компетенції яких законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій; згідно з п. 3 ст.20 вказаного Закону до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, і його органів на місцях, належить подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Відповідно до п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію у Дніпропетровській області, в даному випадку - Державна екологічна інспекція в Дніпропетровській області, є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспеції України і їй підпорядковується.
Також, нормами ст. 110 ВК України передбачено, що порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.
Відповідно до ст. 69 Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
На підставі вищевикладеного, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю з стягненням з Відповідача суми збитків у розмірі 69 425 грн. 40 коп .
Згідно ст. 49 ГПК України судові витрати по справі покладаються на Відповідача.
Керуючись ст.ст. 4, 32, 33, 36, 43-45, 49, 82-85, 116-117 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Фермерського господарства "Ранок" (53752, Дніпропетровська область, Широківський район, с. Кошове, вул. Степова, 4, ідентифікаційний код 30010573) на користь Державного бюджету України та місцевих бюджетів 69 425 грн. 40 коп. - збитків.
Стягнути з Фермерського господарства "Ранок" (53752, Дніпропетровська область, Широківський район, с. Кошове, вул. Степова, 4, ідентифікаційний код 30010573) в доход Державного бюджету України в особі управління Державного казначейства у Жовтневому районі м.Дніпропетровська, р/р 31214206783005 у відділенні банку ГУДКУ в Дніпропетровській області, код ЄДРПОУ 37989269, МФО 805012) суму 1 609 грн. 50 коп. - судового збору.
Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Суддя О.І. Красота
Рішення підписано
06.12.2012р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2012 |
Оприлюднено | 11.12.2012 |
Номер документу | 27920632 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні