Постанова
від 11.03.2013 по справі 19/5005/7551/2012
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.03.2013 року Справа №19/5005/7551/2012

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді : Орєшкіної Е.В. (доповідач)

суддів: Широбокової Л.П., Дмитренко А.К.,

секретар судового засідання: Єрьоміна К.В.,

представники сторін:

від прокуратури: Антоненко Т.С., посвідчення №2031 від 03.12.2012 року,

від державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області: Годько І.О., довіреність №30 від 14.01.2013 року,

від відповідача: Орлов І.І., голова фермерського господарства, паспорт серії АК №826244 від 01.02.2000 року; Тараненко В.Д., довіреність №2031 від 03.12.2012року,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу фермерського господарства "Ранок" на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 06.12.2012 року у справі №19/5005/7551/2012

за позовом в.о. прокурора Широківського району Дніпропетровської області в інтересах держави в особі державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області, м.Дніпропетровськ

до фермерського господарства "Ранок", с.Кошове, Широківський район, Дніпропетровська область

про стягнення 69 425 грн. 40 коп.

В С Т А Н О В И В:

У вересні 2012 року в.о. прокурора Широківського району Дніпропетровської області в інтересах держави в особі державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою про стягнення, з урахуванням поданих уточнень, з фермерського господарства "Ранок" (далі по тексту ФГ "Ранок") на користь державного бюджету України та місцевих бюджетів Дніпропетровської області 69 425 грн. 40 коп. збитків, заподіяних державі порушенням відповідачем законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів внаслідок самовільного водокористування з підземного джерела водопостачання за період з 27.07.2009 року по 27.04.2012 року, та покладення на останнього витрат по сплаті судового збору.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 06.12.2012 року у справі №19/5005/7551/2012 (суддя Красота О.І.) позов задоволено; з ФГ "Ранок" на користь Державного бюджету України та місцевих бюджетів стягнуто 69 425 грн. 40 коп. збитків; з ФГ "Ранок" в доход Державного бюджету України в особі управління Державного казначейства у Жовтневому районі м.Дніпропетровська стягнуто 1 609 грн. 50 коп. судового збору.

Не погодившись з вищезазначеним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з'ясування місцевим господарським судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених в рішенні, обставинам справи, порушення судом норм матеріального права при його прийнятті, просить Дніпропетровський апеляційний господарський суд рішення господарського суду Дніпропетровської області від 06.12.2012 року у справі №19/5005/7551/2012 скасувати, припинити провадження у справі.

Представники прокуратури та позивача в судових засіданнях проти вимог апеляційної скарги заперечили, просили Дніпропетровський апеляційний господарський суд в їх задоволенні відмовити, рішення місцевого господарського суду залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача та пояснення присутніх в судових засіданнях представників прокуратури та сторін, перевіривши відповідність оскарженого рішення нормам діючого законодавства, на предмет повноти з'ясування місцевим господарським судом обставин, що мають значення для справи, відповідності висновків, викладених в рішенні, обставинам справи, Дніпропетровський апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Великород І.І. у присутності старшого помічника прокурора прокуратури Широківського району Дніпропетровської області Васькевича Р.А. та голови ФГ "Ранок" Орлова І.І. проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони водних ресурсів відповідача, про що складено акт №40 від 27.02.2012 року.

В акті зазначено, що: «ФГ "Ранок" здійснює діяльність з вирощування зернових та технічних культур на підставі свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №427274 від 13.11.2011 року, виданого Широківською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області, та статуту підприємства.

Згідно державного акту на право постійного користування землею серії ДП Шр №195 від 19.11.1997 року №122-12/ХІІ Широківською радою Широківського району передано ФГ "Ранок" земельну ділянку площею 20 га.

ФГ "Ранок" здійснює забір води з підземного джерела (водозабірна свердловина глибиною близько 60 м.), розташованого в с.Кошове Чапаєвської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області, для потреб населення с.Кошове. Правоустановчі документи на земельну ділянку, на якій знаходиться свердловина, відсутні.

Паспорт та проект на зазначену свердловину відсутні.

Свердловина на балансі Чапаївської сільської ради та ФГ "Ранок" не перебуває.

Журнал первинного водопостачання згідно затвердженої типової форми ПОД-12 не ведеться.

В насосній станції установлено електролічильник (останні покази - 9 484) для розрахунку об'ємів забраної води з підземного джерела (водозабірна свердловина глибиною близько 60 м.), розташованого в с.Кошове Чапаєвської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області.

Дозвіл на спеціальне користування з підземного джерела (свердловини) водопостачання відсутній, що є порушенням ст.ст.44, 48, 49 Водного кодексу України.

Державною екологічної інспекцією у Дніпропетровській області буде виконано розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних державі ФГ "Ранок" внаслідок самовільного водокористування з підземного джерела (свердловини) відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 20.07.2009 року №389 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 14.08.2009 року за №7367/16783 за змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 14.06.2011 року №220.

Ліцензія на використання надр (підземних вод) відсутня.

Зона санітарної зони охорони водозабору не погоджена та не затверджена в установленому порядку, а також не винесено її межі в натурі, не додержується санітарний режим цієї території відповідно до діючих норм і правил охорони джерел водопостачання.

Забір води з підземного джерела (свердловини) водопостачання здійснюється насосом ЕЦВ 6-10-110 потужністю 10 м. куб./год., щоденно по 20 хвилин.

На момент перевірки відбувався забір води із свердловини.».

Відповідно до ст.110 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність.

Підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України (ч.1 ст.111 Водного кодексу України).

За самовільне водокористування ФГ «Ранок» з підземного джерела (свердловини), розташованого на території с.Кошове Широківського району Дніпропетровської області державною екологічною інспекцією в Дніпропетровській області відносно голови ФГ «Ранок» складено протокол №07471 від 26.04.2012 року про адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.48 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

На підставі вказаного протоколу державною екологічною інспекцією в Дніпропетровській області винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №07471 від 27.04.2012 року, згідно якої голову ФГ «Ранок» Орлова І.І. визнано винним у вчинені адміністративного правопорушення та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 136 грн., який останнім сплачений 15.05.2012 року, що підтверджується квитанцією ПАТ «КБ Приватбанк» №2190.289.1. (а.с.67).

Відповідно до розрахунку розміру відшкодування збитків, заподіяних державі порушенням законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів ФГ "Ранок" внаслідок самовільного водокористування з підземного джерела водопостачання, наданого позивачем, їх розмір за вчинене порушення становить 69 425 грн. 40 коп. та сума збитків розрахована на підставі довідки відповідача щодо обсягу забраної води з підземного джерела водопостачання в об'ємі 1 618 куб.м. за період з 27.04.2009 року по 27.04.2012 року.

Несплата відповідачем збитків в добровільному порядку стала підставою для звернення в.о. прокурора Широківського району Дніпропетровської області з позовом до суду.

Згідно ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Статтею 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» передбачено, що використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. Законодавством України громадянам гарантується право загального використання природних ресурсів для задоволення життєво необхідних потреб (естетичних, оздоровчих, рекреаційних, матеріальних тощо) безоплатно, без закріплення цих ресурсів за окремими особами і надання відповідних дозволів, за винятком обмежень, передбачених законодавством України. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Відповідно до ч.1 ст.6 Водного кодексу України води (водні об'єкти) є виключно власністю народу України і надаються тільки у користування.

Згідно ст.1 Водного кодексу України водний об'єкт - природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджуються води (море, річка, озеро, водосховище, ставок, канал, водоносний горизонт); водокористування - використання вод (водних об'єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об'єктів).

Водокористувачами в Україні, відповідно до ст.42 Водного кодексу України, можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства.

Згідно ст.43 Водного кодексу України водокористувачі мають право:

1) здійснювати загальне та спеціальне водокористування;

2) використовувати водні об'єкти на умовах оренди;

4) вимагати від власника водного об'єкта або водопровідної системи підтримання належної якості води за умовами водокористування;

5) споруджувати гідротехнічні та інші водогосподарські об'єкти, здійснювати їх реконструкцію і ремонт;

6) передавати для використання воду іншим водокористувачам на визначених умовах;

7) здійснювати й інші функції щодо водокористування в порядку, встановленому законодавством.

Права водокористувачів охороняються законом. Порушені права водокористувачів підлягають поновленню в порядку, встановленому законодавством.

Водокористування може бути двох видів - загальне та спеціальне (ст.46 Водного кодексу України).

Загальне водокористування здійснюється громадянами для задоволення їх потреб (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство, водопій тварин, забір води з водних об'єктів без застосування споруд або технічних пристроїв та з криниць) безкоштовно, без закріплення водних об'єктів за окремими особами та без надання відповідних дозволів. Місцеві ради зобов'язані повідомляти населення про встановлені ними правила, що обмежують загальне водокористування. Якщо водокористувачем або відповідною радою не встановлено таких умов, загальне водокористування визнається дозволеним без обмежень (ст.47 Водного кодексу України).

Спеціальне водокористування, відповідно до ст.48 Водного кодексу України, це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу та є платним (ст.49 Водного кодексу України).

Згідно ч.3 ст.48 Водного кодексу України не належать до спеціального водокористування:

пропуск води через гідровузли (крім гідроенергетичних);

подача (перекачування) води водокористувачам у маловодні регіони;

усунення шкідливої дії вод (підтоплення, засолення, заболочення);

використання підземних вод для вилучення корисних компонентів;

вилучення води з надр разом з видобуванням корисних копалин;

виконання будівельних, днопоглиблювальних і вибухових робіт;

видобування корисних копалин і водних рослин;

прокладання трубопроводів і кабелів;

проведення бурових, геологорозвідувальних робіт;

інші роботи, які виконуються без забору води та скидання зворотних вод.

Отже, з метою створення максимально сприятливого режиму здійснення подачі (перекачування) води користувачам в маловодні регіони законодавець звільняє цей вид діяльності від режиму спеціального водокористування.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №280 від 19.03.2012року маловодний регіон - територія, на якій відсутні поверхневі та підземні джерела водних ресурсів для забезпечення потреб населення і галузей економіки, що відповідають вимогам ДСТУ 4808:2007 "Джерела централізованого питного водопостачання. Гігієнічні та екологічні вимоги щодо якості води і правила вибирання".

Згідно довідки Чапаївської сільської ради №722 від 03.12.2012 року централізоване водопостачання питної води в с.Кошове відсутнє. В колодязях, які знаходяться на території ради, вода не придатна для питних цілей, оскільки перевищує всі показники вмісту концентрації солей, загальну жорсткість, сухий залишок, вміст хлоридів та сульфатів.

Окрім того, в.о. прокурора Широківського району Дніпропетровської області належними доказами не доведено, що спірна свердловина є власністю відповідача або знаходиться на його балансі; матеріали справи не містять підтвердження того, що вона розміщена на землях, що перебувають у постійному користуванні ФГ «Ранок». Згідно довідки відділу Держкомземагенства у Широківському районі Дніпропетровської області №362/13-1.04 від 05.03.2013 року земельна ділянка площею 20 га., в тому числі рілля - 20 га., що знаходиться у користуванні ФГ «Ранок», розташована на ґрунтозахисних сівозмінах і до зрошувальних земель не відноситься.

З огляду на викладене судова колегія вважає, що в.о. прокурора Широківського району Дніпропетровської області належними доказами не доведено обставин, на які посилається в обґрунтування позовних вимог; апеляційна скарга підлягає задоволенню частково, крім вимоги апелянта щодо припинення провадження у справі за відсутності на це підстав; оскаржене рішення - скасуванню в зв'язку з неповним з'ясуванням місцевим господарським судом обставин, що мають значення для справи, порушення ним норм матеріального права.

Керуючись ст.ст.99, 101-105 Господарського процесуального кодексу України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу фермерського господарства "Ранок" задовольнити частково.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 06.12.2012 року у справі №19/5005/7551/2012 скасувати.

Прийняти нове рішення.

В задоволенні позову відмовити.

В задоволенні іншої частини апеляційної скраги фермерському господарству "Ранок" відмовити.

Припинити стягнення за наказами господарського суду Дніпропетровської області від 17.12.2012 року у справі №19/5005/7551/2012

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України через Дніпропетровський апеляційний господарський суд.

Головуючий суддя Е.В. Орєшкіна

Суддя Л.П. Широбокова

Суддя А.К. Дмитренко

(Повний текст постанови складено 12.03.2013р.)

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення11.03.2013
Оприлюднено14.03.2013
Номер документу29884199
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —19/5005/7551/2012

Постанова від 15.05.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 19.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 19.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Постанова від 11.03.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 08.01.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Рішення від 06.12.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 29.11.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 29.11.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 13.11.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 25.10.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні