Рішення
від 11.12.2012 по справі 5011-38/5622-2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 5011-38/5622-2012 11.12.12

За позовомЗаступника прокурора м. Києва в інтересах держави в особі Державного агентства земельних ресурсів України ДоКиївської міської ради -Відповідач 1 Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні проекти»-Відповідач 2 Третя особаГоловне управління охорони культурної спадщини Провизнання недійсним рішення, визнання недійсним договору, визнання відсутнім права користування

Суддя Власов Ю.Л.

Представники: Від прокурораРибалка Ю.В. Від позивачане з'явились Від відповідача 1Самелюк К.О. Від відповідача 2Шарахматова Т.Є., Прощенко С.В. Від третьої особине з'явились

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Прокурор звернувся до суду з позовною заявою про: 1) визнання недійсним рішення Відповідача 1 від 08.10.09р. №491/2560 «Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні проекти»земельної ділянки для будівництва та експлуатації багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення, по вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва»; 2) визнання недійсним договору оренди земельної ділянки площею 0,1336 га, що знаходиться на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва, укладеного між Відповідачем 1 та Відповідачем 2 і зареєстрований Третьою особою 1 у книзі записів державної реєстрації договорів 07.05.10р. за №82-6-00580; 3) визнання відсутності у Відповідача 2 права користування земельною ділянкою площею 0,1336 га, кадастровий номер 8000000000:82:022:001, вартість якої становить 2729474,83 грн., що знаходиться на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва.

Заявлені позовні вимоги Прокурор обґрунтовує тим, що спірне рішення Відповідача 1 підлягає визнанню недійсним з наступних підстав. Спірна земельна ділянка відноситься до земель історико-культурного призначення, тому вилучення даної земельної ділянки мало відбуватись з розробленням історико-містобудівного обґрунтування, з проведенням обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації та отримання відповідного висновку, після погодження даного питання з Верховною Радою України.

Оскільки спірне рішення Відповідача 1 було прийнято з порушенням норм земельного законодавства України, то спірний договір, укладений між Відповідачами 1 та Відповідачем 2, також підлягає визнанню недійсними.

Позивач у своїх письмових поясненнях позовні вимоги Прокурора підтримав в повному обсязі.

Відповідач 1 у поданому суду відзиві заперечив проти позову, обґрунтував обставини прийняття ним спірного рішення, укладення ним спірного договору та просив відмовити Прокурору та Позивачу у задоволенні позову.

Відповідач 2 проти позовних вимог Прокурора заперечив з підстав не зазначення Прокурором обставин порушень інтересів держави, неналежності спірної земельної ділянки до земель історико-культурного призначення, та інших підстав, зазначених у поданому суду відзиві.

Ухвалою Господарського суду м. Києва від 28.04.12р. провадження у справі було порушено, позовна заява прийнята до розгляду, розгляд справи був призначений на 29.05.12р. В судовому засіданні розгляд справи відкладався до 17.07.12р.

Розпорядженням Голови Господарського суду міста Києва від 17.07.12р. справу було передано на розгляд судді Гончарову С.А.

Ухвалою Господарського суду м. Києва від 17.07.12р. розгляд справи був призначений на 21.08.12р.

Розпорядженням Голови Господарського суду міста Києва від 21.08.12р. справу передано на розгляд судді Власову Ю.Л.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.08.12р. розгляд справи відкладався на 04.09.12р.

Розпорядженням Голови Господарського суду міста Києва від 04.09.12р. справу передано на розгляд судді Баранову Д.О.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 04.09.12р. розгляд справи призначено на 25.09.12р.

Розпорядженням Голови Господарського суду міста Києва від 25.09.12р. справу передано на розгляд судді Власову Ю.Л.

Ухвалою Господарського суду м. Києва від 25.09.12р. прийнято справу до провадження, розгляд справи був призначений на 16.10.12р. В судовому засіданні розгляд справи відкладався.

Розпорядженням Голови Господарського суду міста Києва від 06.11.12р. справу передано на розгляд судді Баранову Д.О.

Ухвалою суду від 06.11.12р. справу прийнято до провадження суддею Барановим Д.О., розгляд справи призначений на 20.11.12р.

Розпорядженням Голови Господарського суду міста Києва від 20.11.12р. справу передано на розгляд судді Власову Ю.Л.

Ухвалою Господарського суду м. Києва від 20.11.12р. розгляд справи відкладено на 11.12.12р.

Судом заслухані пояснення Прокурора, Відповідача 1, Відповідача 2, досліджені надані суду докази та матеріали. В результаті дослідження наданих суду доказів та матеріалів, слухання Прокурора, Відповідача 1, Відповідача 2, суд

ВСТАНОВИВ:

16.07.1979р. рішенням виконавчого комітету Київської міської ради народних депутатів «Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам'яток історії та культури м. Києва» затверджено межі історико-культурних заповідників і зон охорони пам'яток історії та культури на території м. Києва та їх статуту згідно з додатками №1,2.

Відповідно до додатку №1 до зазначеного рішення, до архітектурних охоронних зон відноситься зона Верхнє плато «Липки»в межах: вул. Кірова, Кловський спуск, вул. Кловська, вул. Богомольця, пров. Дзержинського, вул. Круглоуніверситетська, вул. Орджонікідзе, ділянка Жовтневого палацу.

17.05.02р. розпорядженням Київської міської державної адміністрації «Про внесення змін та доповнень до рішення виконкому Київської міської Ради народних депутатів від 16.07.79 №920 «Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам'яток історії та культури в м. Києві»№979 внесено зміни в додатки до рішення виконкому Київської міської Ради народних депутатів від 16.07.79 N 920 «Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам'яток історії та культури в м. Києві», які викладено в редакції згідно з додатками 1, 2.

Відповідно до п.2.1.7 додатку №1 «Межі історико-культурних заповідників і зон охорони пам'яток історії та культури на території м. Києва»до охоронних зон відноситься Верхнє плато Липки в межах: вул. Грушевського, Кловський узвіз, вул. Кловська, вул. Академіка Богомольця, пров. Івана Козловського, вул. Круглоуніверситетська, вул. Банкова, ділянка Міжнародного центру культури та мистецтва.

Згідно з п.4 додатку №2 до розпорядженням Київської міської державної адміністрації №979 для історико-культурних заповідників, зон охорони пам'яток історії та культури необхідно передбачати збереження історичного планування і забудови, історичного середовища і ландшафту, виведення промислових підприємств, майстерень, складів та інших дисгармонуючих споруд, які наносять фізичну, естетичну та екологічну шкоду.

Відповідно до п.6 додатку №2 до розпорядженням Київської міської державної адміністрації №979 у межах охоронних зон, зон регулювання забудови та зон охоронюваного природного ландшафту відповідно до законодавства забороняється проведення земляних, будівельних робіт без дозволу управління охорони пам'яток історії, культури та історичного середовища.

Згідно з п.14 додатку №2 до розпорядженням Київської міської державної адміністрації №979 історико-культурні заповідники і охоронні зони пам'яток історії та культури належать до земель історико-культурного призначення.

15.09.08р. заступником Київського міського голови -секретарем Київради надано згоду на розроблення документації із землеустрою Комунальному підприємству виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) «Київське інвестиційне агентство».

У вересні 2008р. товариством з обмеженою відповідальністю «Терра Проект»був виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Комунальному підприємству виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) «Київське інвестиційне агентство»для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення на вул. Шовковичній 13-15/1 у Печерському районі м. Києва.

03.10.08р. Головне управління охорони культурної спадщини направило Комунальному підприємству «Київське інвестиційне агентство»лист, відповідно до якого за попередніми даними ділянка розташована в історичному ареалі міста , центральній планувальній зоні, архітектурній охоронній зоні (рішення Київради від 28.03.02 №370/1804, розпорядження Київської міської державної адміністрації від 17.05.2002 № 979), в історичній місцевості Липки. За адресою вул. П. Орлика, 1/15 знаходиться особняк Ковалевського (1912-1913) арх. П.Ф.Альошин, пам'ятка історії та архітектури національного значення, охор. №908 (постанова Ради Міністрів УРСР від 06.09.1979 №442). Для підготування належного висновку, Комунальне підприємство «Київське інвестиційне агентство»повинно надати до Головного управління відомості про історико-культурну, архітектурну, містобудівну цінність ділянки та її забудови, інформаційні матеріали про допустимі види проектування, з попередньою оцінкою впливу об'єкта проектування на збереження традиційного характеру середовища, проектні пропозиції забудови пропонованої ділянки, з аналізом зазначеного будівництва, а також розробити історико-містобудівні обгрунтування відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 №318.

07.10.08р. Головне управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища погодило Комунальному підприємству «Київське інвестиційне агентство»проект землеустрою для проведення державної землевпорядної експертизи та подальшого затвердження в установленому порядку.

20.10.08р. Київська міська санепідемстанція надала Комунальному підприємству «Київське інвестиційне агентство» висновок №1654 щодо вибору (відведення) земельної ділянки під забудову, в якому погодила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

30.10.08р. Головне управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища надало Комунальному підприємству «Київське інвестиційне агентство» висновок №08-2368-В щодо використання земельної ділянки, наявних містобудівних обмежень та умов, які мають враховуватись при затвердженні інвестиційних проектів для реалізації їх на конкурсних засадах, відповідно до якого з урахуванням зазначених вимог в проекті землеустрою, Головне управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища не заперечувало проти відведення земельної ділянки для реалізації інвестиційного проекту на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку під будівництво та експлуатацію багатофункціонального комплексу, що включають приміщення різного призначення, без права забудови до погодження і затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку.

01.12.08р. Управління охорони навколишнього природного середовища в своєму листі повідомило комунальному підприємству «Київське інвестиційне агентство», що проектом будівництва необхідно передбачити збереження дерев декоративних порід (каштан, берест, ялина звичайна). Видалення інших насаджень не погіршить екологічний стан даної території. Враховуючи вищевикладене Управління погодило дані висновки обстеження зелених насаджень за умови збереження або пересадки дерев декоративних порід. Погодження носить попередній характер і не дає права на використання даної ділянки до відповідного рішення Київради, оформлення права землекористування, розроблення проекту будівництва та погодження його відповідно до чинного конодавства.

02.12.08р. Управління охорони навколишнього природного середовища погодило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальному підприємству виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) «Київське інвестиційне агентство» для реалізації інвестиційного проекту на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва, згідно чинного законодавства.

07.09.09р. Державна служба з питань національної культурної спадщини в своєму листі №22-3137/35 погодила Комунальному підприємству «Київське інвестиційне агентство» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Шовковичній, 13-15/1 в Печерському районі м. Києва для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення у разі вирішення у встановленому порядку питань майново-правового характеру та отримання згоди землекористувача. Оскільки означена земельна ділянка розташовується в центральному історичному ареалі міста , в архітектурній охоронній зоні, в безпосередній близькості до пам'ятки архітектури національного значення - будинку по вул. Пилипа Орлика, 1/15, будівництво об'єктів комплексу здійснювати за проектною документацією, розробленою на підставі історико-містобудівного обґрунтування з урахуванням потреб збереження оточуючого історичного середовища та прилеглих пам'яток і об'єктів культурної спадщини та погодженою в порядку, визначеному законодавством та державними нормами, в тому числі з Держкультурспадщини.

У вересні 2009р. товариством з обмеженою відповідальністю «Епоха-Гео»був виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Відповідачу 2 для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення на вул. Шовковичній 13-15/1 у Печерському районі.

21.09.09р. директор Комунального підприємства «Київське інвестиційне агентство»Гладуняк Р.М. та директор Відповідач 2 Ткачук Л.О. направили Київському міському голові лист, в якому просили переоформити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастрова справа №Д-4036 на Відповідача 2 та вважати висновки, якими погоджено зазначений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Шовковична, 13-15/1 у Печерському районі міста Києва дійсними для Відповідача 2.

23.09.09р. на засіданні постійної комісії Київської міської ради ради з питань земельних відносин, містобудування та архітектури ухвалили підтримати пропозицію, викладену в листі генерального директора Комунального підприємства «Київське інвестиційне агентство»Гладуняка Р.М. та директора Відповідач 2 Ткачука Л.О. від 22.09.09р. № 36551. Ухвалено Головному управлінню земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) переоформити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з КП «Київське інвестиційне агентство»на товариство з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні проекти»та вважати висновки, якими погоджено зазначений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі міста Києва дійсними для товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні проекти».

06.10.09р. Головним управлінням земельних ресурсів надано висновок до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, відповідно до якого Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (київської міської державної адміністрації) погодило Відповідачу 2 зазначений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

08.10.09р. рішенням Відповідача 1 «Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні проекти»земельної ділянки для будівництва та експлуатації багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення, на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва»№491/2560 відповідно до статей 93, 123, 124, Перехідних положень Земельного кодексу України, після розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Відповідачу 2 для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення, на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва.

Відповідно до п.2 зазначеного рішення Відповідача 1 передано Відповідачу 2, за умови виконання пункту 3 цього рішення, у довгострокову оренду на 49 років земельну ділянку площею 0,13 га для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення, на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування.

Згідно з п.3.4 рішення Відповідача 1 зобов'язано Відповідача 2 виконати вимоги, викладені в листах Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 30.10.2008 №19-13482 та від 06.11.2008 №09-13790, Київської міської санепідстанції від 30.10.2008 №9138, управління охорони навколишнього природного середовища від 02.12.2008 №071/04-4-22/6895, Державної служби з питань національної культурної спадщини та Головного управління земельних ресурсів.

29.04.10р. між Відповідачем 1 та Відповідачем 2 був укладений договір оренди земельної ділянки, за умовами якого Відповідач 1, на підставі рішення Київської міської ради від 08.10.09р. №491/2560, за актом приймання-передачі передав, а Відповідач 2 прийняв в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку, визначену цим договором.

Відповідно до п.2.1. договору оренди об'єктом оренди є земельна ділянка з наступними характеристиками: місце розташування -вул. Шовковична, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва; розмір 1336 кв. м.; цільове призначення -для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення; кадастровий номер -8000000000:82:022:0011.

Згідно з п.2.2. договору оренди згідно з витягом з технічної документації №Ю-29076/2010 Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (київської міської державної адміністрації) від 15.04.10р. №129 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2729474,83 грн. Відповідно до п.3.1. договору договір укладено на 49 років.

Договір зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), про що зроблено запис від 07.05.10р. за №82-6-00580 у книзі записів державної реєстрації договорів.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги Прокурора підлягають задоволенню з наступних підстав.

Згідно з ст.12 Господарського процесуального кодексу України господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.

Відповідно до ст.19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії, в тому числі, землі історико-культурного призначення.

Згідно з ст.20 Земельного кодексу України (в редакції діючій на момент виникнення спірних правовідносин) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.

Згідно з ст.53 глави 10 «Землі історико-культурного призначення»Земельного кодексу України до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані: а) історико-культурні заповідники, музеї-заповідники, меморіальні парки, меморіальні (цивільні та військові) кладовища, могили, історичні або меморіальні садиби, будинки, споруди і пам'ятні місця, пов'язані з історичними подіями; б) городища, кургани, давні поховання, пам'ятні скульптури та мегаліти, наскальні зображення, поля давніх битв, залишки фортець, військових таборів, поселень і стоянок, ділянки історичного культурного шару укріплень, виробництв, каналів, шляхів; в) архітектурні ансамблі і комплекси, історичні центри, квартали, площі, залишки стародавнього планування і забудови міст та інших населених пунктів, споруди цивільної, промислової, військової, культової архітектури, народного зодчества, садово-паркові комплекси, фонова забудова.

Відповідно до ст.54 глави 10 «Землі історико-культурного призначення»Земельного кодексу України землі історико-культурного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Навколо історико-культурних заповідників, меморіальних парків, давніх поховань, архітектурних ансамблів і комплексів встановлюються охоронні зони з забороною діяльності, яка шкідливо впливає або може вплинути на додержання режиму використання цих земель . Порядок використання земель історико-культурного призначення визначається законом.

Відповідно до ст.123 Земельного кодексу України (в редакції діючій на момент виникнення спірних правовідносин) надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок; надання в користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Розроблений проект відведення земельної ділянки погоджується з територіальним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, а також з відповідним територіальним органом виконавчої влади з питань лісового або водного господарства (у разі вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення чи водного фонду). Погоджений проект відведення земельної ділянки після одержання позитивного висновку державної землевпорядної експертизи у випадках, передбачених законом, подається разом з клопотанням про надання земельної ділянки до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, які розглядають його в місячний строк і в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки у користування. Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом її відведення здійснюється: затвердження проекту відведення земельної ділянки; надання земельної ділянки особі у користування з визначенням категорії земель та її використання і затвердженням умов надання.

Згідно з ст.150 Земельного кодексу України (в редакції діючій на момент виникнення спірних правовідносин) до особливо цінних земель відносяться, в тому числі, землі історико-культурного призначення . Земельні ділянки особливо цінних земель, що перебувають у державній або комунальній власності, можуть вилучатися (викуплятися) для будівництва об'єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв'язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об'єктів соціально-культурного призначення, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов'язаних з їх експлуатацією, за постановою Кабінету Міністрів України або за рішенням відповідної місцевої ради, якщо питання про вилучення (викуп) земельної ділянки погоджується Верховною Радою України .

Згідно з ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації»обов'язковій державній експертизі підлягають, зокрема проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, а також земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення .

Відповідно до ст.1 Закону України «Про охорону культурної спадщини»(в редакції діючій на момент виникнення спірних правовідносин) об'єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов'язані з ними рухомі предмети, а також території (об'єкти археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об'єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність; зони охорони пам'ятки (далі - зони охорони) встановлювані навколо пам'ятки охоронна зона, зона регулювання забудови, зона охоронюваного ландшафту, зона охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання; історичний ареал населеного місця - частина населеного місця, що зберегла об'єкти культурної спадщини і пов'язані з ними розпланування та форму забудови, які походять з попередніх періодів розвитку, типові для певних культур або періодів розвитку;

Згідно з ст.3 Закону України «Про охорону культурної спадщини»(в редакції діючій на момент виникнення спірних правовідносин) державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать: центральний орган виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини; орган охорони культурної спадщини Ради міністрів Автономної Республіки Крим; органи охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій; органи охорони культурної спадщини районних державних адміністрацій; органи охорони культурної спадщини місцевого самоврядування.

Відповідно до ст.32 Закону України «Про охорону культурної спадщини»(в редакції діючій на момент виникнення спірних правовідносин) з метою захисту традиційного характеру середовища окремих пам'яток, комплексів (ансамблів) навколо них повинні встановлюватися зони охорони пам'яток: охоронні зони , зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару. Межі та режими використання зон охорони пам'яток визначаються відповідною науково-проектною документацією і затверджуються відповідним органом охорони культурної спадщини. Порядок визначення та затвердження меж і режимів використання зон охорони пам'яток та внесення змін до них встановлюється центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини.

Згідно з ст.34 Закону України «Про охорону культурної спадщини» (в редакції діючій на момент виникнення спірних правовідносин) території пам'яток, охоронних зон, заповідників, музеїв-заповідників, охоронювані археологічні території належать до земель історико-культурного призначення , включаються до державних земельних кадастрів, планів землекористування, проектів землеустрою, іншої проектно-планувальної та містобудівної документації.

Відповідно до п.3 розділу 10 Прикінцеві положення Закону України «Про охорону культурної спадщини»об'єкти, включені до списків (переліків) пам'яток історії та культури відповідно до Закону Української РСР «Про охорону і використання пам'яток історії та культури», визнаються пам'ятками відповідно до цього Закону.

Відповідно до п.1.2.2. постанови Пленуму Вищого господарського суду України N6 від 17.05.11р. «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»з положень ст.13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, ст.11, 16, 167, 169, 374 Цивільного кодексу України, ст.2, 8, 48, 133, 148, 152, 197, 283 Господарського кодексу України, ст.80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України випливає, що органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок. Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності. Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору ст.1 Господарського процесуального кодексу України підвідомчі господарським судам.

З наведених норм права вбачається, що до земель історико-культурного призначення відносяться землі, на яких розташовані історичні, меморіальні будинки, споруди, архітектурні комплекси, історичні квартали, площі та охоронні зони навколо цих об'єктів. Вилучення таких земель для будівництва об'єктів соціально-культурного призначення здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України або погодженням Верховної Ради України. Надання таких земель у користування здійснюється за проектами землеустрою, погодженими з органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, та обов'язковим проведенням державної експертизі таких проектів землеустрою. При цьому, вказані об'єкти та відповідно охоронювані зони навколо них, які були віднесені до пам'яток історії та культури відповідно до Закону Української РСР «Про охорону і використання пам'яток історії та культури», відповідно визнаються пам'ятками відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини».

Як встановлено судом, 16.07.1979р. рішенням виконавчого комітету Київської міської ради народних депутатів «Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам'яток історії та культури м. Києва»затверджено межі історико-культурних заповідників і зон охорони пам'яток історії та культури на території м. Києва та їх статуту згідно з додатками №1,2. Відповідно до додатку №1 до зазначеного рішення, до архітектурних охоронних зон відноситься зона Верхнє плато «Липки» в межах: вул. Кірова, Кловський спуск, вул. Кловська, вул. Богомольця, пров. Дзержинського, вул. Круглоуніверситетська, вул. Орджонікідзе, ділянка Жовтневого палацу.

Як встановлено судом, 17.05.02р. розпорядженням Київської міської державної адміністрації «Про внесення змін та доповнень до рішення Виконкому Київської міської Ради народних депутатів від 16.07.79 №920 «Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам'яток історії та культури в м. Києві»№979 внесено зміни в додатки до рішення виконкому Київської міської Ради народних депутатів від 16.07.79 N 920 «Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам'яток історії та культури в м. Києві», які викладено в редакції згідно з додатками 1, 2. Відповідно до п. 2.1.7 додатку №1 «Межі історико-культурних заповідників і зон охорони пам'яток історії та культури на території м. Києва»до охоронних зон відноситься Верхнє плато Липки в межах: вул. Грушевського, Кловський узвіз, вул. Кловська, вул. Академіка Богомольця, пров. Івана Козловського, вул. Круглоуніверситетська, вул. Банкова, ділянка Міжнародного центру культури та мистецтва. Згідно з п.4 додатку №2 до розпорядженням Київської міської державної адміністрації №979 для історико-культурних заповідників, зон охорони пам'яток історії та культури необхідно передбачати збереження історичного планування і забудови, історичного середовища і ландшафту, виведення промислових підприємств, майстерень, складів та інших дисгармонуючих споруд, які наносять фізичну, естетичну та екологічну шкоду. Відповідно до п.6 додатку №2 до розпорядженням Київської міської державної адміністрації №979 у межах охоронних зон, зон регулювання забудови та зон охоронюваного природного ландшафту відповідно до законодавства забороняється проведення земляних, будівельних робіт без дозволу управління охорони пам'яток історії, культури та історичного середовища. Згідно з п.14 додатку №2 до розпорядженням Київської міської державної адміністрації №979 історико-культурні заповідники і охоронні зони пам'яток історії та культури належать до земель історико-культурного призначення

Як встановлено судом, 15.09.08р. заступником Київського міського голови -секретарем Київради надано згоду на розроблення документації із землеустрою Комунальному підприємству виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) «Київське інвестиційне агентство». У вересні 2008р. товариством з обмеженою відповідальністю «Терра Проект»був виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Комунальному підприємству виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) «Київське інвестиційне агентство»для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення на вул. Шовковичній 13-15/1 у Печерському районі м. Києва.

Як встановлено судом, 03.10.08р. Головне управління охорони культурної спадщини направило Комунальному підприємству «Київське інвестиційне агентство»лист, відповідно до якого за попередніми даними ділянка розташована в історичному ареалі міста, центральній планувальній зоні, архітектурній охоронній зоні (рішення Київради від 28.03.02 №370/1804, розпорядження Київської міської державної адміністрації від 17.05.2002 № 979), в історичній місцевості Липки. За адресою вул. П. Орлика, 1/15 знаходиться особняк Ковалевського (1912-1913) арх. П.Ф.Альошин, пам'ятка історії та архітектури національного значення, охор. № 908 (постанова Ради Міністрів УРСР від 06.09.1979 № 442). Для підготування належного висновку , Комунальне підприємство «Київське інвестиційне агентство»повинно надати до Головного управління відомості про історико-культурну, архітектурну, містобудівну цінність ділянки та її забудови, інформаційні матеріали про допустимі види проектування, з попередньою оцінкою впливу об'єкта проектування на збереження традиційного характеру середовища, проектні пропозиції забудови пропонованої ділянки, з аналізом зазначеного будівництва, а також розробити історико-містобудівні обґрунтування відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 318.

Як встановлено судом, 07.10.08р. Головне управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища погодило Комунальному підприємству «Київське інвестиційне агентство»проект землеустрою для проведення державної землевпорядної експертизи та подальшого затвердження в установленому порядку. 20.10.08р. Київська міська санепідемстанція надала Комунальному підприємству «Київське інвестиційне агентство» висновок №1654 щодо вибору (відведення) земельної ділянки під забудову, в якому погодила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки. 30.10.08р. Головне управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища надало Комунальному підприємству «Київське інвестиційне агентство»висновок №08-2368-В щодо використання земельної ділянки, наявних містобудівних обмежень та умов, які мають враховуватись при затвердженні інвестиційних проектів для реалізації їх на конкурсних засадах, відповідно до якого з урахуванням зазначених вимог в проекті землеустрою, Головне управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища не заперечувало проти відведення земельної ділянки для реалізації інвестиційного проекту на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку під будівництво та експлуатацію багатофункціонального комплексу, що включають приміщення різного призначення, без права забудови до погодження і затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку.

Як встановлено судом, 01.12.08р. Управління охорони навколишнього природного середовища в своєму листі повідомило комунальному підприємству «Київське інвестиційне агентство», що проектом будівництва необхідно передбачити збереження дерев декоративних порід (каштан, берест, ялина звичайна). Видалення інших насаджень не погіршить екологічний стан даної території. Враховуючи вищевикладене Управління погоджено дані висновки обстеження зелених насаджень за умови збереження або пересадки дерев декоративних порід. Погодження носить попередній характер і не дає права на використання даної ділянки до відповідного рішення Київради, оформлення права землекористування, розроблення проекту будівництва та погодження його відповідно до чинного законодавства. 02.12.08р. Управління охорони навколишнього природного середовища погодило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальному підприємству виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) «Київське інвестиційне агентство»для реалізації інвестиційного проекту на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва, згідно чинного законодавства.

Як встановлено судом, 07.09.09р. Державна служба з питань національної культурної спадщини в своєму листі №22-3137/35 погодила Комунальному підприємству «Київське інвестиційне агентство» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Шовковичній, 13-15/1 в Печерському районі м.Києва для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення у разі вирішення у встановленому порядку питань майново-правового характеру та отримання згоди землекористувача. Оскільки означена земельна ділянка розташовується в Центральному історичному ареалі міста, в архітектурній охоронній зоні, в безпосередній близькості до пам'ятки архітектури національного значення - будинку по вул. Пилипа Орлика, 1/15, будівництво об'єктів комплексу здійснювати за проектною документацією, розробленою на підставі історико-містобудівного обґрунтування з урахуванням потреб збереження оточуючого історичного середовища та прилеглих пам'яток і об'єктів культурної спадщини та погодженою в порядку, визначеному законодавством та державними нормами, в тому числі з Держкультурспадщини.

Як встановлено судом, у вересні 2009р. товариством з обмеженою відповідальністю «Епоха-Гео»був виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Відповідачу 2 для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення на вул. Шовковичній 13-15/1 у Печерському районі. 21.09.09р. директор Комунального підприємства «Київське інвестиційне агентство»Гладуняк Р.М. та директора Відповідач 2 Ткачук Л.О. направили Київському міському голові лист, в якому просили переоформити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастрова справа №Д-4036 на Відповідача 2 та вважати висновки, якими погоджено зазначений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Шовковична, 13-15/1 у Печерському районі міста Києва дійсними для Відповідача 2.

Як встановлено судом, 23.09.09р. на засіданні постійної комісії Київради з питань земельних відносин, містобудування та архітектури ухвалили підтримати пропозицію, викладену в листі генерального директора Комунального підприємства «Київське інвестиційне агентство»Гладуняка Р.М. та директора Відповідач 2 Ткачука Л.О. від 22.09.09р. № 36551. Ухвалено Головному управлінню земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) переоформити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з КП «Київське інвестиційне агентство»на товариство з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні проекти»та вважати висновки, якими погоджено зазначений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі міста Києва дійсними для товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні проекти». 06.10.09р. Головним управлінням земельних ресурсів надано висновок до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, відповідно до якого Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (київської міської державної адміністрації) погодило Відповідачу 2 зазначений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Як встановлено судом, 08.10.09р. рішенням Відповідача 1 «Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні проекти»земельної ділянки для будівництва та експлуатації багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення, на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва»№491/2560 відповідно до статей 93, 123, 124, Перехідних положень Земельного кодексу України, після розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Відповідачу 2 для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення, на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва. Відповідно до п.2 зазначеного рішення Відповідача 1 передано Відповідачу 2, за умови виконання пункту 3 цього рішення, у довгострокову оренду на 49 років земельну ділянку площею 0,13 га для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення, на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування. Згідно з п.3.4 рішення Відповідача 1 зобов'язано Відповідача 2 виконати вимоги, викладені в листах Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 30.10.2008 №19-13482 та від 06.11.2008 №09-13790, Київської міської санепідстанції від 30.10.2008 №9138, управління охорони навколишнього природного середовища від 02.12.2008 №071/04-4-22/6895, Державної служби з питань національної культурної спадщини та Головного управління земельних ресурсів.

Як встановлено судом, 29.04.10р. між Відповідачем 1 та Відповідачем 2 був укладений договір оренди земельної ділянки, за умовами якого Відповідач 1, на підставі рішення Київської міської ради від 08.10.09р. №491/2560, за актом приймання-передачі передав, а Відповідач 2 прийняв в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку, визначену цим договором. Відповідно до п.2.1. договору оренди об'єктом оренди є земельна ділянка з наступними характеристиками: місце розташування -вул. Шовковична, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва; розмір 1336 кв.м.; цільове призначення -для будівництва та обслуговування багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення; кадастровий номер 8000000000:82:022:0011. Згідно з п.2.2. договору оренди згідно з витягом з технічної документації №Ю-29076/2010 Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (київської міської державної адміністрації) від 15.04.10р. №129 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2729474,83 грн. Відповідно до п.3.1. договору договір укладено на 49 років. Договір зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), про що зроблено запис від 07.05.10р. за №82-6-00580 у книзі записів державної реєстрації договорів.

З наведених встановлених судом обставин вбачається, що спірна земельна ділянка по вул. Шовковичній 13-15/1 у Печерському районі м. Києва ще з 1979 року була включена до архітектурної охоронної зони та віднесена до земель історико-культурного призначення. Доказів прийняття в подальшому уповноваженими органами (Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Київською міською радою) рішень про виключення вказаної земельної ділянки з категорії земель історико-культурного призначення та віднесення її до земель забудови суду не подано. Відповідач 1 в порушення наведених вище норм права передав цю земельну ділянку в оренду Відповідачу 2 для будівництва без виключення цієї земельної ділянки з категорії земель історико-культурного призначення, без погодження проекту землеустрою органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини (Головне управління охорони культурної спадщини не погоджувало проект землеустрою, а зобов'язувало надати обгрунтовуючі матеріали для розгляду проекту, в тому числі історико-культурне обґрунтування) та без проведення обов'язкової державної експертизи вказаного проекту землеустрою.

Відповідно до ст.16 Господарського кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути визнання правочину недійсним, визнання незаконними рішення органу місцевого самоврядування .

Згідно з ст.20 Господарського кодексу України права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом визнання відсутності прав , визнання повністю або частково недійсними актів органів місцевого самоврядування , визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.

Відповідно до ст.203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства , а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно з ст.215, 216 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю .

За вказаних вище обставин суд вважає, що Відповідачем 1 при прийнятті спірного рішення про надання в оренду Відповідачу 2 спірної земельної ділянки були порушені вищевказані норми ст.19, 20, 53, 54, 112, 123, 150 Земельного кодексу України, ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», тому позовні вимоги Прокурора про визнання недійсним рішення Київської міської ради від 08.10.09р. №491/2560 «Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні проекти»земельної ділянки для будівництва та експлуатації багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення, по вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва»підлягає задоволенню.

Відповідно договір оренди земельної ділянки, укладений Відповідачем 1 та Відповідачем 2 на підставі спірного недійсного рішення Відповідача 1 також підлягає визнанню недійсним, отже у Відповідача 2 відсутнє право користування спірною земельною ділянкою, тому дані позовні вимоги Прокурора підлягають задоволенню.

З наведених вище підстав судом не приймаються до уваги заперечення Відповідачів в зв'язку з їх необґрунтованістю та недоведеністю.

Оскільки Прокурором заявлені три позовні вимоги, дві немайнові (про визнання недійсним рішення до Відповідача 1, про визнання недійсним договору до Відповідача 1 та 2) та одна майнова (визнання відсутності права користування земельною ділянкою до Відповідача 2) судовий збір підлягає стягненню з вказаних Відповідачів в доход державного бюджету відповідно до заявлених Прокурором до них позовних вимог.

Виходячи з вищенаведеного та керуючись ст.4, 33, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати недійсним рішення Київської міської ради від 08.10.09р. №491/2560 «Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні проекти»земельної ділянки для будівництва та експлуатації багатофункціональних комплексів, що включають приміщення різного призначення, по вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва»

3. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 1336 кв. м., що знаходиться на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва, укладений між Київською міською радою (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код 22883141) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні проекти»(04074, м. Київ, вул. Автозаводська, 18, код 33544049), зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у книзі записів державної реєстрації договорів 07.05.10р. за №82-6-00580.

4. Визнати відсутність у Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні проекти»(04074, м. Київ, вул. Автозаводська, 18, код 33544049) права користування земельною ділянкою, площею 1336 кв. м., кадастровий номер 8000000000:82:022:0011, що знаходиться на вул. Шовковичній, 13-15/1 у Печерському районі м. Києва, вартість якої становить 2729474,83 грн.

5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційні проекти»(04074, м. Київ, вул. Автозаводська, 18, код 33544049) в дохід Державного бюджету України судовий збір в сумі 54857 (п'ятдесят чотири тисячі вісімсот п'ятдесят сім) грн. 74 коп.

6. Стягнути з Київської міської ради (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код 22883141) в дохід Державного бюджету України судовий збір в сумі 804 (вісімсот чотири) грн. 75 коп.

Суддя Ю.Л. Власов

Рішення підписане 19.12.2012р.

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення11.12.2012
Оприлюднено21.12.2012
Номер документу28098533
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5011-38/5622-2012

Ухвала від 28.04.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Власов Ю.Л.

Постанова від 11.09.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 29.08.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 14.08.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Запорощенко M.Д.

Ухвала від 11.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Чернов Є.В.

Постанова від 04.04.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Постанова від 04.04.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 13.02.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 17.01.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 08.01.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні