Рішення
від 18.12.2012 по справі 19/5005/7312/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

13.12.12р. Справа № 19/5005/7312/2012 За позовом Прокурора Кіровського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ФСД-ГРУПП", м. Дніпропетровськ

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державна податкова інспекція у Кіровському районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби, м. Дніпропетровськ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:06:089:0069)

Суддя Коваль Л.А.

Представники:

від позивача: головний спеціаліст відділу претензійно-позовної роботи управління правового забезпечення департаменту корпоративних прав та правового забезпечення міської ради Лазуренко К.О., дов. № 7/11-2521 від 23.12.2011р.;

від відповідача: представник Васильєв П.С., дов. б/н від 21.05.2012р.;

від третьої особи: не з`явився;

за участю прокурора: прокурор прокуратури м. Дніпропетровська Битяк Н.І., посвідчення № 001458 від 27.08.2012р.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Кіровського району м. Дніпропетровська звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "ФСД-ГРУПП" про внесення змін до п. 4.1. договору оренди земельної ділянки від 25.10.2007р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "ФСД-ГРУПП", посвідченого нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за № 7108 та зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 040710400746 від 28.11.2007р., виклавши його в такій редакції: "4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 22 590 грн. 24 коп., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, встановленому цим кодексом".

Позовні вимоги наведені з урахуванням заяви прокурора про уточнення позовних вимог, що надійшла до господарського суду 27.11.2012р. до початку розгляду справи по суті новим складом суду.

Позовні вимоги мотивовані зміною мінімального розміру річної орендної плати за землю на законодавчому рівні, у зв'язку з чим укладений між позивачем та відповідачем договір оренди землі в частині розміру річної орендної плати суперечить законодавству, недосягненням сторонами договору згоди з питання внесення змін до договору у позасудовому порядку.

Згідно повторного автоматичного розподілу справ, призначеного на підставі Положення про автоматизовану систему документообігу суду, справа № 19/5005/7312/2012 передана на розгляд судді Коваль Л.А.

Ухвалою господарського суду від 26.10.2012р. справа прийнята до провадження новим складом суду.

Ухвалою господарського суду від 26.10.2012р. до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача залучено Державну податкову інспекцію у Кіровському районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби.

Позивач погоджується з доводами прокурора щодо необхідності внесення змін до договору оренди землі, заявлені прокурором позовні вимоги вважає правомірними, позов підтримує повністю.

Відповідач проти позову заперечує. Посилаючись на ті обставини, що розмір орендної плати за землю є істотною умовою договору оренди земельної ділянки, договір оренди спірної земельної ділянки укладено на підставі відповідного рішення Дніпропетровської міської ради, відповідач вважає, що і зміни до договору оренди землі щодо розміру орендної плати можуть вноситись виключно на підставі рішення органу місцевого самоврядування. Таке рішення щодо орендованої відповідачем земельної ділянки Дніпропетровська міська рада не приймала. Заперечуючи проти позову, відповідач посилається також на відсутність обґрунтованого розрахунку розміру річної орендної плати, який прокурор запропонованими змінами до договору просить встановити договором, на неправомірність врахування при розрахунку річної орендної плати нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки, вказаної у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2012р., оскільки при визначенні нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки не враховано передбачене договором оренди цільове призначення земельної ділянки. Відповідач посилається на недотримання позивачем вимог ст. 188 ГК України. До звернення прокурора з позовом до суду з пропозицією про внесення відповідних змін до договору оренди у встановленому наведеною правовою нормою порядку позивач до відповідача не звертався. Разом з тим, в подальшому, відповідач зазначив, що оскільки він оплачує орендну плату за землю у розмірі, запропонованому в пропозиції позивача від 18.02.2011р., то своїми діями він прийняв пропозицію про внесення змін до договору оренди землі, відповідно зміни до договору вже внесені. Окрім того, відповідач зазначає, що без внесення змін до умов договору щодо розміру нормативної грошової оцінки буде не зрозумілим, яким чином застосовувати п. 4.1. договору з урахуванням внесених змін до нього.

Третя особа подала письмове клопотання про розгляд справи без участі її представника.

Згідно письмових пояснень третьої особи відповідач 14.02.2012р. подав податкову декларацію з орендної плати, якою самостійно визначив грошове зобов'язання по орендній платі в розмірі 40 552, 36 грн., у тому числі щодо спірної земельної ділянки у розмірі 22 590, 66 грн. ( з щомісячною розбивкою річної суми орендної плати -1 882, 56 грн.). Відповідно до наявної в податковому органі інформації заборгованість у відповідача перед бюджетом відсутня.

Суд відкладав розгляд справи з 20.11.2012р. на 27.11.2012р., з 27.11.2012р. на 13.12.2012р.

У судовому засіданні 13.12.2012р., призначеному на 10:00 год., оголошено перерву на 16:20год. цієї ж дати.

У судовому засіданні 13.12.2012р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

25.10.2007р. між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ФСД-ГРУПП" (орендар) на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 25.07.2007р. № 143/17 укладено договір оренди землі (далі - Договір), за умовами якого (п. 1.1.) орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: пров. Скориківський, 5 (Кіровський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:06:089:0069.

Договір укладений до 07.03.2015р. (п. 3.1. Договору).

В дату укладення, тобто 25.10.2007р., Договір посвідчено приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П., зареєстровано в реєстрі за № 7108.

Договір зареєстрований Дніпропетровською регіональною філією Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040710400746 від 28.11.2007р.

Цільове використання земельної ділянки за Договором (УКЦЗВ) 1.10.5 (підприємства іншої промисловості) (п. 1.2. Договору).

Відповідно до п. 2.1. Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0, 0453 га.

Земельна ділянка передається в оренду по фактичному розміщенню адміністративної будівлі та гаражів; цільове призначення земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови (п.п. 5.1., 5.2. Договору).

Згідно з п. 2.3. Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення Договору становить 338 619, 12 грн.

Розмір орендної плати за користування земельною ділянкою, порядок, форма та строк її оплати, індексації, підстави для перегляду визначені розділом 4 Договору.

Відповідно до п. 4.1. Договору зазначеного вище розділу Договору річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 1,5 відсотка її нормативної грошової оцінки.

Пункт 4.8. Договору передбачає, що розмір орендної плати переглядається щорічно або у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, та в інших випадках, передбачених законом.

В той же час, за умовами Договору (п. 4.3.) зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до Договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України.

Пункти 12.1., 12.2. Договору передбачають, що зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору, спір вирішується у судовому порядку.

З 01.01.2011р. набрав чинності Податковий кодекс України.

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства" вирішено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.

У зв'язку з тим, що річна орендна плата, передбачена умовами Договору, не відповідає вимогам законодавства щодо мінімального розміру річної орендної плати, рішенню Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8 з наведеного питання, а між сторонами Договору не досягнуто згоди про внесення до нього відповідних змін, прокурор вбачає підстави для внесення змін до Договору у судовому порядку, що і є причиною спору.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до частини другої статті 651 ЦК України договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Як зазначалося вище, на законодавчому рівні змінено розмір мінімальної річної орендної плати, річна сума платежу не може бути меншою для інших категорій земель -трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України.

Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Перегляд розміру орендної плати у разі підвищення цін, тарифів передбачають також умови Договору (п. 4.8. Договору).

Виходячи з наведених положень законодавства, умов Договору, встановлення на законодавчому рівні граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку, у тому числі її мінімального розміру, є підставою для приведення положень спірного Договору у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Позивач у порядку, встановленому ст. 188 ГК України, не звертався до відповідача з пропозицією про внесення змін до Договору в частині визначення розміру орендної плати, не направляв відповідачу проект змін до Договору.

Разом з тим, у газеті "Наше місто" № 26 (3306) від 22.02.2011р. опубліковане повідомлення про необхідність приведення договорів оренди землі до вимог законодавства за підписом міського голови.

Матеріали справи містять листи виконавчого органу міської ради, адресовані відповідачу, якими відповідача запрошували з'явитись за вказаною в листах адресою на нотаріальне посвідчення додаткового договору до Договору оренди землі.

Однак, згоди щодо внесення змін до Договору у позасудовому порядку позивач з відповідачем не дійшов.

Враховуючи наведене, є обґрунтованими та підлягають задоволенню заявлені прокурором вимоги про внесення змін до Договору щодо розміру річної орендної плати, який визначений з урахуванням чинного на дату вирішення спору законодавства, рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8 та розрахований виходячи з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки -753 007, 83 грн., підтвердженої виданим Управлінням Держкомзему у м. Дніпропетровськ витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї земельної ділянки від 30.10.2012р, у трикратному розмірі земельного податку, встановленого Податковим кодексом України (математична формула: 753 007, 83 грн. х 1% = 7 530, 08 грн. х 3 = 22 590, 24 грн.).

З огляду на встановлені обставини справи, зазначені вище положення законодавства, суд відхиляє доводи відповідача у справі.

Доводи відповідача про відсутність рішення Дніпропетровської міської ради про внесення змін до договору оренди землі в частині визначення розміру орендної плати спростовуються безпосередньо змістом прийнятого міською радою рішення від 02.02.2011р. № 216/8, а саме пунктом 1 рішення.

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 26.12.2007р. № 5/26 затверджено проект "Нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська" з базовою вартістю 1 кв. м землі 237, 36 грн. станом 01.01.2007р. з введенням у дію з 01.01.2008р. Зі змісту прийнятого рішення вбачається, що необхідність затвердження вказаного проекту була обумовлена і змінами в законодавстві, зокрема, затвердженням спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук України від 27.01.2006р. № 18/15/21/11 нового Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.

Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів розроблено у відповідності, у тому числі, до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995р. № 213.

Відповідно до п. 3.1. (розділ "Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів") цього Порядку в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель за основним цільовим призначенням та земельних ділянок визначається згідно з формулою, у складі якої є показник Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).

Із витягу з технічної документації від 30.10.2012р., наданого управлінням Держкомзему, вбачається, що коефіцієнт Кф врахований при визначенні нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки та у розмірі, який відповідає наведеному вище Порядку щодо категорії земель, та за функцією використання земельної дідянки, передбаченою умовами Договору.

Відповідно до розділу 4 Порядку за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Отже, суд не вбачає підстав дійти висновку, що дані про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки визначені з порушенням встановленого законодавством порядку. Окрім того, отриманий самостійно та доданий до матеріалів справи відповідачем витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним доказом в підтвердження відповідних обставин справи, складений органом, уповноваженим на вчинення відповідних дій, а правомірність даних, зазначених у витязі, не є предметом спору у даній справі.

Також, суд вважає за необхідне зазначити, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки визначається відповідно до законодавчих приписів, а не умов щодо порядку її визначення, наведених у окремо взятому договорі оренди землі, однак, з урахуванням необхідних даних, визначених умовами договору, наприклад, даних про функціональне використання земельної ділянки.

В силу наведеного вище, господарський суд відхиляє доводи відповідача про неправомірність врахування при вирішенні даного спору нормативної грошової оцінки спірної орендованої земельної ділянки, вказаної у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2012р.

Суд відхиляє доводи відповідача про відсутність підстав для задоволення позову у зв'язку з тим, що позивач не дотримався вимог ст. 188 ГК України, не звернувся до відповідача з пропозицією про внесення змін до Договору в частині визначення розміру орендної плати, а відтак між позивачем і відповідачем не існує спірних відносин.

Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.

Надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного Договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов Договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов Договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов Договору. Відсутність такої згоди відповідача судом встановлена.

Зазначене узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною у постанові Верховного Суду України від 20.11.2012р., прийнятій за наслідками перегляду постанови Вищого господарського суду України від 26.06.2012р. у справі № 28/5005/640/2012.

Не можуть бути прийняті і доводи відповідача про те, що зміни до Договору вже внесені, оскільки відповідач на пропозицію позивача про внесення до Договору змін став сплачувати орендну плату у розмірі, у якому відповідно до заявлених вимог вона повинна бути визначена Договором. Такі доводи суперечать положенням ч. 3 ст. 640 ЦК України, відповідно до якої договір, який підлягає нотаріальному посвідченню або державній реєстрації, є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення або державної реєстрації, а в разі необхідності і нотаріального посвідчення і державної реєстрації -з моменту державної реєстрації.

Оскільки відповідач в обґрунтування заперечень проти позову посилається також на ті обставини, що прокурор поданим позовом не ставить питання про внесення змін до Договору в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, суд зазначає, що як встановлено вище, за умовами Договору (п. 4.3.) зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводиться без внесення змін і доповнень до Договору.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір підлягає стягненню до спеціального фонду Державного бюджету України з відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Змінити п. 4.1. Договору оренди землі від 25.10.2007р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "ФСД-ГРУПП", посвідченого нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П., зареєстровано в реєстрі за № 7108, зареєстрованого Дніпропетровською регіональною філією державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 28.11.2007р. за № 040710400746, виклавши його в такій редакції:

"4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 22 590 грн. 24 коп., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, встановленому цим кодексом".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ФСД-ГРУПП" (49000, м. Дніпропетровськ, пров. Університетський, буд. 3, кв. 1, ідентифікаційний код 32560981) до спеціального фонду Державного бюджету України (одержувач: Управління Державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області, ЄДРПОУ 37989269, рахунок № 31214206783005 в ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, КБКД 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Дніпропетровської області 03499891, пункт 2.2. з таблиці ставок судового збору, за яким визначено розмір судового збору) судовий збір у сумі 1 073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 00 коп.,

про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Суддя Л.А. Коваль

Повне рішення складено 18.12.2012р.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення18.12.2012
Оприлюднено22.12.2012
Номер документу28127736
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —19/5005/7312/2012

Постанова від 06.02.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Лотоцька Лілія Олександрівна

Ухвала від 10.01.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чоха Любов Василівна

Рішення від 18.12.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 27.11.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 20.11.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 26.10.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 20.09.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Ігор Васильович

Ухвала від 11.09.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Ігор Васильович

Ухвала від 28.08.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Ігор Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні