Справа № 2а-486-2012 року
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 листопада 2012 року Соснівський районний суд м. Черкаси в складі:
головуючого судді -ТОКОВОЇ С.Є.
при секретарі -ЄВТУШЕНКО О.В.
розглянувши в відкритому судовому засіданні в залі суду м. Черкаси адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Черкаси, третя особа: Апеляційний суд Черкаської області, про визнання незаконною бездіяльності органу державного управління, стягнення недоплачених коштів, зобов'язання здійснити перерахунок розміру довічного грошового утримання та стягнення моральної шкоди,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся з позовом до суду до відповідача про визнання незаконною бездіяльності органу державного управління, стягнення недоплачених коштів, зобов'язання здійснити перерахунок розміру довічного грошового утримання та стягнення моральної шкоди, вказуючи, що працювала суддею апеляційного суду Черкаської області і згідно Указу Президента України від 23.06.1997 року №569/97 та наказу в.о. голови Черкаського обласного суду № 66 від 31.07.1997 року звільнена з посади судді обласного суду у відставку. Як суддя у відставці знаходиться на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в м. Черкаси, отримує довічне грошове утримання судді у відставці у розмірі 5570 грн. Відповідно до ст. 129 Закону України «Про судоустрій та статус суддів»з 01.01.2012 року введені нові ставки окладів суддів апеляційних судів, а саме - 8 мінімальних заробітних плат плюс доплата за вислугу років. За довідкою апеляційного суду Черкаської області від 08.10.12 року суддівська винагорода працюючого судді на відповідній посаді за січень-березень 2012 року щомісячно становила 16051 грн. 40 коп. Враховуючи нові посадові оклади суддів апеляційного суду згідно довідки від 08.10.12 року розмір її довічного грошового утримання повинен складати 16365 грн. 90 коп. Проте вона фактично продовжує отримувати довічне грошове утримання у розмірі, що був їй визначений ще у 1997 році.
В зв'язку з чим , 15 лютого 2012 року звернулась до відповідача Управління Пенсійного фонду України в м. Черкаси із заявою про перерахунок її щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці. 14 березня 2012 року отримала письмову відмову відповідача з посиланням на те, що суддям загальної юрисдикції перерахунки по ст. 138 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»не передбачені. Просила суд визнати незаконною бездіяльність Управління Пенсійного фонду м. Черкаси та відмову від перерахунку призначеного їй довічного грошового утримання як судді у відставці відповідно до розміру заробітної плати працюючого на відповідній посаді судді Черкаського апеляційного суду; зобов'язати відповідача протягом п'яти днів з часу набрання судовим рішенням законної сили здійснити перерахунок призначеного їй довічного грошового утримання судді у відставці відповідно до розміру заробітної плати працюючого на відповідній посаді судді Черкаського апеляційного суду починаючи з 01 січня 2012 року по день ухвалення судового рішення; стягнути з відповідача на її користь 81 907 грн. 23 коп. за період з 01.01.2012 року по 01.10.2012 року недоплаченого грошового утримання та 5000 грн. моральної шкоди .
В судовому засіданні представник позивача позов підтримала повністю та просила суд його задоволити.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, та просив суд в позові відмовити, мотивуючи тим, що згідно ст. 138 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»судді, який вийшов у відставку, при досягненні пенсійного віку виплачується пенсія на умовах, передбачених ст. 37 Закону України «Про державну службу» або за його вибором, щомісячне довічне грошове утримання. Відповідно до заяви від 15 січня 2007 року позивачу призначено з 01.01.2007 року щомісячне грошове утримання. За довідкою від 18 січня 2007 року № 2, що видана апеляційним судом Черкаської області, позивача заробітна плата, яка враховується при призначенні довічного грошового утримання суддям, у відставці склала 5885,25 грн. Пунктом 4 статті 138 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»передбачено, що у разі зміни розміру грошового утримання діючих суддів Конституційного Суду України відповідно здійснюється перерахунок раніше призначеного щомісячного довічного грошового довічного утримання, тобто перерахунки проводяться лише суддям Конституційного Суду України. Суддям загальної юрисдикції перерахунки по статті 138 Закону України «Про судоустрій суддів»не передбачені. Тому згідно вищезазначеного позивачу всі перерахунки проведено відповідно до законодавства та матеріалів пенсійної справи.
Представник третьої особи в судове засідання не з'явився, належним чином був повідомлений, причини неявки суду не відомі.
Суд, заслухавши пояснення сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, прийшов до наступного.
В судовому засіданні встановлено, що позивач згідно Указу Президента України від 23.06.1997 року №569/97 та наказу в.о. голови Черкаського обласного суду № 66 від 31.07.1997 року звільнена з посади судді обласного суду у відставку.
Відповідно ст.43 Закону України «Про статус суддів»в редакції, що діяла на час звільнення позивача, останній було призначено щомісячне довічне грошове утримання в розмірі 90% заробітної плати працюючого на відповідній посаді судді без обмеження граничного розміру такого утримання.
Загальний стаж роботи на державній службі на час звільнення позивача склав 37 років 11 місяців 28 днів.
Згідно з довідкою Апеляційного суду Черкаської області виходячи з даних про трудовий стаж позивачки , судійська винагорода працюючого судді на відповідній посаді за січень-березень 2012 року склала відповідно щомісячно 16051 грн. 40 коп., що включає в себе оклад судді 9442 грн. та 70% надбавки до окладу судді ; квітень-червень 2012 року склала відповідно щомісячно 16365 90 коп. , що включає в себе оклад судді 9627 00 коп. та 70% надбавки до окладу судді; липень-вересень 2012 року склала відповідно щомісячно 16486 грн. 60 коп. , що включає в себе оклад судді 9698 грн. 00 пок. та 70 % надбавки до окладу судді.
На даний час розмір довічного грошового утримання, яке отримує позивач складає 5570 грн.
16.02.2012 року позивач звернулась до Управління Пенсійного фонду України в м. Черкаси із заявою про перерахунок розміру призначеної їй грошової допомоги у відповідності до заробітної плати судді, працюючого на відповідній посаді.
Управління Пенсійного фонду в м. Черкаси 14.03.2012 року направило позивачу лист, в якому відмовило у здійсненні перерахунку з посиланням на вимоги ст. 138 Закону України « Про судоустрій та статус суддів», а саме те, що такі перерахунки проводяться лише суддям Конституційного суду України. Іншого порядку чинним законодавством України не передбачено.
Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади ,органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Згідно ст. 9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого орган державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові обов'язки діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Не допускається зниження рівня гарантій незалежності і недоторканості суддів в разі прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів.
Рішенням Конституційного Суду України від 11 жовтня 2005 року у справі за конституційними поданнями Верховного Суду України та 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень абзаців третього, четвертого пункту 13 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та офіційного тлумачення положення частини третьої статті 11 Закону України "Про статус суддів" (справа про рівень пенсії і щомісячного довічного грошового утримання №1-21/2005) встановлено:
«за змістом статті 126 Конституції України положення частини третьої статті 11 Закону України "Про статус суддів" у взаємозв'язку з частиною восьмою статті 14 Закону України "Про судоустрій України" треба розуміти як таке, що гарантує досягнутий рівень незалежності суддів і забороняє при прийнятті нових законів та інших нормативних актів ,внесенні змін до них скасовувати чи звужувати існуючі гарантії незалежності суддів,у тому числі заходи їх правового захисту та матеріяльного і соціального забезпечення.»
Особливий статус судді, гарантії його незалежності визначені Конституцією України і законом як необхідні умови здійснення правосуддя. Не допускається зниження рівня гарантій незалежності і недоторканості суддів у разі прийняття змін до чинних законів, у тому числі заходи їх правового захисту та матеріального і соціального забезпечення.
Щомісячне довічне грошове утримання - це спрямована на забезпечення гідного його статусу життєвого рівня особлива форма соціального забезпечення суддів, яка виражається у гарантованій державою щомісячній звільненій від сплати податків грошовій виплаті, що забезпечує їх належне матеріальне утримання. Особливість щомісячного довічного грошового утримання виявляється в тому, що його правове регулювання і джерела фінансування визначаються Конституцією України та Законами України.
Аналізом наведених норм Конституції України встановленого обсяг прав позивач як судді у відставці на довічне грошове утримання не може бути зменшене, тобто розмір належного їй щомісячного довічного грошового утримання має відповідати 90% заробітної плати працюючого на відповідній посаді судді без обмеження граничного розміру щомісячного довічного грошового утримання.
Ст.138 Закону України "Про судоустрій та статус суддів" на яку посилається відповідач, визначає порядок визначення розміру грошового утримання судді, який виходить у відставку після набуття чинності цим законом. Дія цього закону не може поширюватися на правовідносини, які виникли раніше: статус позивача судді у відставці був встановлений у 1997 році до прийняття цього закону і зберігається за нею по життєво.
У зв'язку з викладеним, суд не приймає доводи відповідача Управління Пенсійного фонду України в м. Черкаси про те, що відсутній нормативний документ, який регулює порядок здійснення перерахунку щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці. Законом України «Про судоустрій і статус суддів»встановлена гарантія матеріального забезпечення судді у відставці, яка не може бути знівельована в зв'язку із тим, що органи влади України не встановили порядку, за яким зазначена гарантія повинна бути дотримана.
Враховуючи те, що згідно довідки Апеляційного суду Черкаської області про заробітну плату для обчислення щомісячного грошового утримання судді у відставці , заробітна плата працюючого на відповідній посаді судді складає 16486 грн., при вирішенні даного спору підлягає застосуванню ч.3 ст. 138 Закону «Про судоустрій та статус суддів». Т Таким чином, суд приходить до висновку про те, що відмова Управління Пенсійного фонду України в м. Черкаси у перерахунку щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 є неправомірною.
Поряд з цим , суд вважає такими, що не підлягають до задоволення позовні вимоги в частині стягнення моральної шкоди та зобов»язання відповідача здійснювати перерахунок призначеного грошового утримання в подальшому виходячи з наступного.
Ст. ст. 55-56 Конституції України передбачено, що кожна особа має право по суду оскаржувати рішення,дії чи бездіяльність органів державної влади,органів місцевого самоврядування,посадових чи службових осіб,а також право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної і моральної шкоди,завданої незаконними рішеннями,діями чи бездіяльністю органів державної влади,органів місцевого самоврядування,їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.
Як пояснила в судовому засіданні представник позивача, завдана позивачу моральна шкода полягає в тому, що орган державної влади в особі відповідача - Управління Пенсійного фонду не виконує приписи Конституції У країни, Законів України що принижує її статус громадянки держави, позбавляє її належних грошових коштів, незаконні дії відповідача завдали їй, людині похилого віку, непотрібних хвилювань і клопоту. Розмір моральної шкоди оцінює у 5000 грн. Однак, доказів заподіяння такої шкоди крім власних пояснень, суду не надано.
Крім того, чинним законодавством не передбачено захист права, яке може бути порушено в майбутньому, а тому вимога про зобов»язання Управління Пенсійного фонду України в м. Черкаси здійснювати перерахунок призначеного грошового утримання в подальшому не ґрунтується на вимогах закону, а тому задоволенню не підлягає.
На підставі ст.ст. 2, 11, 69-71, 99, 122, 159, 160-162 КАС України, Закон України «Про судоустрій та статус суддів», суд -
П О С Т А Н О В И В:
Позов задоволити частково.
Визнати незаконною бездіяльність Управління Пенсійного фонду м. Черкаси та відмову від перерахунку призначеного ОСОБА_1 довічного грошового утримання як судді у відставці відповідно до розміру заробітної плати працюючого на відповідній посаді судді Черкаського апеляційного суду.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в м. Черкаси протягом п'яти днів з часу набрання судовим рішенням законної сили здійснити перерахунок призначеного ОСОБА_1 довічного грошового утримання судді у відставці відповідно до розміру заробітної плати працюючого на відповідній посаді судді Черкаського апеляційного суду починаючи з 01 січня 2012 року по день ухвалення судового рішення.
Стягнути з Управління Пенсійного фонду України в м. Черкаси на користь ОСОБА_1 81 907 грн. 23 коп. за період з 01.01.2012 року по 01.10.2012 року недоплаченого грошового утримання.
У задоволенні позову в частині зобов'язання Управління Пенсійного фонду України в м. Черкаси здійснювати перерахунок призначеного грошового утримання в подальшому та стягнення моральної шкоди -відмовити.
Постанова може бути оскаржена через суд першої інстанції до Київського апеляційного адміністративного суду протягом 10 днів з дня її проголошення в порядку, передбаченому ст. 186 КАС України. Строк для подання апеляційної скарги стороною або іншою особою, яка брала участь у справі, обчислюється з моменту отримання копії постанови.
ГОЛОВУЮЧИЙ:
Суд | Соснівський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2012 |
Оприлюднено | 27.12.2012 |
Номер документу | 28169009 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чечельницький районний суд Вінницької області
Задорожний В. П.
Адміністративне
Соснівський районний суд м.Черкас
Токова С. Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні