ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"08" січня 2009 р.
Справа № 4/251/08
Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії
суддів:
головуючого судді Мишкіної
М.А.
суддів Гладишевої
Т.Я.
Лавренюк О.Т.
Склад судової колегії змінений
розпорядженнями голови Одеського апеляційного господарського суду №185 від
09.12.2008р., №188 від 15.12.2008р., першого заступника голови Одеського
апеляційного господарського суду №1 від 08.01.2009р.
при секретарі судового засідання
Арбієві А.А.
за участю представників сторін:
від позивача -Крамаренко
С.Д.;
від відповідача -не з'явився;
від прокуратури -Лянна О.А. - прокурор відділу
прокуратури Одеської області
Розглянувши у відкритому судовому
засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою
відповідальністю “Радіо Плюс”
на рішення господарського
суду Миколаївської області від 08.10.2008р.
по справі
№ 4/251/08
за позовом Регіонального
відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області
до Товариства
з обмеженою відповідальністю “Радіо Плюс”
за участю
Першого заступника прокурора Миколаївської області
про
звільнення приміщень цілісного майнового комплексу “Миколаївський
радіотрансляційний вузол”, розташованого за адресою: м. Миколаїв, вул. Маршала
Василевського, 51, що були об'єктом оренди за договором оренди від 17.02.2006р.
№РОФ-461
Сторони належним чином повідомлені
про час та місце судового засідання.
У судовому засіданні 25.11.2008р.
оголошено перерву до 09.12.2008р. згідно ст.77 ГПК України.
У судовому засіданні 08.01.2009р.
згідно ст.85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частину
постанови.
Встановив:
У червні 2008р. Регіональне
відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області (надалі - РВ
ФДМУ, позивач) звернулось до господарського суду Одеської області з позовом до
Товариства з обмеженою відповідальністю “Радіо Плюс” (надалі -відповідач,
Товариство) про виселення з приміщень цілісного майнового комплексу
“Миколаївський радіотрансляційний вузол”, розташованого за адресою: м.
Миколаїв, вул. Маршала Василевського, 51, що були об'єктом оренди за договором
оренди від 17.02.2006р. №РОФ-461. Обґрунтовуючи позовні вимоги, РВ ФДМУ
послалось на ч.1 ст.785 ЦК України, ч.7 ст.180 ГК України, ч.1 ст.27 Закону
України “Про оренду державного та комунального майна” та обставину розірвання
договору оренди від 17.02.2006р. №РОФ-461 рішенням господарського суду
Миколаївської області від 14.11.2006р. по справі №9/633/06, залишеним без змін
постановою Одеського апеляційного господарського суду від 27.02.2007р., у
зв'язку з невиконанням Товариством істотних умов договору оренди щодо
своєчасного та повного внесення орендної плати; укладення 05.03.2007р. РВ ФДМУ
та ТОВ “Радіо Плюс” Договору про порядок повернення орендованого цілісного
майнового комплексу “Миколаївський радіотрансляційний вузол” у зв'язку з
розірванням договору оренди №РОФ-461 від 17.02.2006р. (надалі -договір від
05.03.2007р.) у відповідності з Порядком повернення орендованих цілісних
майнових комплексів державних підприємств після розірвання договору оренди
(надалі -Порядок); відсутність правових підстав для перебування Товариства у
спірних приміщеннях та використання майна цілісного майнового комплексу
“Миколаївський радіотрансляційний вузол” (надалі - ЦМК) у своїй
господарській діяльності; надсилання 31.05.2008р. позивачем відповідачу
пропозиції про виселення з приміщень ЦМК в термін до 05.06.2008р. та відмову
відповідача виселитись, з огляду на обов'язок відповідача забезпечити
збереження майна ЦМК згідно договору від 05.03.2007р.; наявність підстав у
позивача для самостійного забезпечення збереження майна шляхом виселення
Товариства зі спірних приміщень з огляду на привласнення та продаж ТОВ “Радіо
Плюс” ввіреного йому державного майна ЦМК, про що порушено кримінальну справу; непередбаченість
умовами договору від 05.03.2007р. використання Товариством майна ЦМК для
ведення господарської діяльності та безоплатно; надання ТОВ “Радіо Плюс” в
платне користування окремих площ приміщень ЦМК іншим суб'єктам господарювання,
використання території ЦМК під платну автостоянку, що відображено в акті
перевірки від 10.04.2008р.
03.07.2008р. РВ ФДМУ подало суду
першої інстанції заяву про зміну предмету позову, в якій просило
прийняти рішення про звільнення відповідачем приміщень цілісного майнового
комплексу “Миколаївський радіотрансляційний вузол”, що розташований за адресою:
м. Миколаїв, вул. Маршала Василевського, 51, що були об'єктом оренди за
договором оренди від 17.02.2006р. №РОФ-461; видати наказ про звільнення ТОВ
“Радіо Плюс” спірних приміщень цілісного майнового комплексу “Миколаївський
радіотрансляційний вузол”.
В ході розгляду справи відповідач
просив припинити провадження у справі за п.2 ч.1 ст.80 ГПК України, у зв'язку з
вирішенням такого же спору по справі №8/565/07; позивач заявляв клопотання про
залучення до участі у справі в якості третьої особи з самостійними вимогами на
предмет спору Міністерство транспорту та зв'язку України.
Ухвалою місцевого господарського суду
від 15.07.2008р. заяву відповідача про припинення провадження у справі відхилено,
оскільки справу №8/565/07 було розглянуто по правовідносинах сторін станом на
січень 2008 року та з інших підстав; клопотання позивача про залучення до
участі у справі Міністерства транспорту
та зв'язку України в якості третьої особи з самостійними вимогами на предмет
спору відхилено з огляду на ненадання ст.ст.22, 26 ГПК України такого права
позивачу.
26.08.2008р. від Першого заступника
прокурора Миколаївської області надійшло повідомлення про вступ прокурора у
справу на стороні позивача.
Рішенням господарського суду
Миколаївської області від 08.10.2008р. (суддя Дубова Т.М.), підписаним
20.10.2008р., позов задоволено повністю; вирішено: ТОВ “Радіо Плюс” звільнити
приміщення цілісного майнового комплексу “Миколаївський радіотрансляційний
вузол”, розташованого за адресою: м. Миколаїв, вул. Маршала Василевського, 51,
що були об'єктом оренди за договором оренди від 17.02.2006р. №РОФ-461; видати
наказ позивачу; стягнути з відповідача на користь Державного бюджету України
85грн. держмита та 118грн. витрат на ІТЗ судового процесу; видати наказ ДПІ у
Центральному районі м. Миколаєва.
Рішення суду обґрунтоване наступним:
цивільні права та обов'язки сторін виникли на підставі договору оренди №РОФ-461
від 17.02.2006р., який за рішенням господарського суду Миколаївської області по
справі №9/633/06 було розірвано, що є підставою для повернення об'єкту оренди
орендодавцеві за приписами ст.27 Закону України “Про оренду державного та
комунального майна”, ст.785 ЦК України; посилання відповідача на припинення за
ст.604 ЦК України зобов'язання звільнити спірні приміщення укладенням договору
від 05.03.2007р. є безпідставним, оскільки вказаний договір не регулює порядок
та умови знаходження відповідача на території ЦМК; договором від 05.03.2007р.
встановлений обов'язок відповідача забезпечити належне зберігання державного
майна до підписання акту приймання-передачі, проте згідно листа управління СБУ
проти керівника відповідача порушено кримінальну справу за фактом привласнення
державного майна; відповідачем не виконується п.3.2. договору від 05.03.2007р.
в частині збереження ввіреного йому державного майна; відповідач продовжує
перебувати та користуватись майном ЦМК безкоштовно, що не передбачено умовами
договору від 05.03.2007р.; відповідачем не погашена заборгованість по орендній
платі, стягнутої за рішеннями господарського суду Миколаївської області по
справах №3/209/07, №17/542/06, а запропонована відповідачем оплата
заборгованості по орендній платі майном не передбачена Законом України “Про
оренду державного та комунального майна”; правові підстави для подальшого
безкоштовного використання державного майна відповідачем для своєї
підприємницької діяльності відсутні.
Не погодившись з рішенням суду, ТОВ
“Радіо Плюс” звернулось до Одеського апеляційного господарського суду з
апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду
Миколаївської області від 08.10.2008р. скасувати, провадження у справі
припинити. В обґрунтування своїх вимог скаржник вказав на вирішення цього спору
раніше у справі №8/565/07, що є підставою для припинення провадження у справі
№4/251/08 за п.2 ч.1 ст.80 ГПК України; невідповідність рішення суду про
зобов'язання відповідача звільнити спірні приміщення спеціальним нормам Порядку
повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств після
припинення або розірвання договору оренди, який регулює здійснення комплексу
заходів, пов'язаних з поверненням орендодавцю орендованого державного майна,
зокрема, інвентаризації і оцінки майна, приймання-передачі майна, визначення
часток держави і орендаря у цьому майні, врахування заборгованості орендарів по
орендних платежах, тощо; неможливість відповідача виконати п.3.2. договору від
05.03.2007р. щодо збереження майна у разі задоволення позову, що може призвести
до втрати майна ЦМК; відсутність правових підстав для звільнення відповідачем
орендованих приміщень, оскільки договір від 05.03.2007р. є чинним, його
недійсність ніким не оспорювалась; неврахування судом, що ТОВ “Радіо Плюс”
забезпечує дієздатність ЦМК “Миколаївський радіотрансляційний вузол”, який
входить до єдиної національної системи зв'язку та оповіщення згідно Постанови
Кабінету Міністрів України “Про затвердження Положення про організацію
оповіщення і зв'язку у надзвичайних ситуаціях”; не інформування позивачем, якій
особі можливо передати майно за актом приймання-передачі та покласти
відповідальність за його збереження.
У відзиві на апеляційну скаргу
Регіональне відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області
просить оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без
задоволення. В обґрунтування своєї позиції РВ ФДМУ зазначає наступне: підстави
для припинення провадження у справі за п.2 ч.1 ст.80 ГПК відсутні, оскільки
спір у справі №8/565/07 розглядався за уточненими позовними вимогами про
повернення майна ЦМК та передачі його шляхом підписання відповідних документів
згідно з вимогами чинного законодавства; оскаржуване рішення не суперечить
вимогам Порядку, оскільки останній не містить вимоги щодо обов'язковості
перебування відповідача у спірних приміщеннях; використання відповідачем
спірних приміщень для ведення своєї господарської діяльності суперечить вимогам
Закону України “Про оренду державного та комунального майна” в частині
недопущення безоплатного використання державного майна; відповідач неодноразово
порушував умови договору від 05.03.2007р. щодо забезпечення збереження майна
ЦМК; обов'язок відповідача по забезпеченню дієздатності ЦМК (безперебійне
надання послуг проводного радіомовлення, оповіщення населення з питань
цивільної оборони та надзвичайних ситуацій, тощо) передбачався договором оренди
від 17.02.2006р., який було розірвано рішенням господарського суду
Миколаївської області по справі №9/633/07; порядок повернення майна ЦМК позивачу
за актом приймання-передачі регламентований договором від 05.03.2007р., отже
твердження скаржника щодо ненадання йому позивачем інформації про особу, якій
слід передати майно, є некоректними.
В поясненнях на апеляційну скаргу
РВ ФДМУ по Миколаївській області зазначає про використання відповідачем
майна ЦМК для ведення своєї господарської діяльності, а саме: передачу окремих
площ адміністративної будівлі в платне користування за договорами про надання
офісних послуг та використання території ЦМК під платну автостоянку, в
підтвердження чого РВ ФДМУ надало копії відповідних договорів; вказує на
відмову відповідача від проведення робіт по поверненню майна відповідно до умов
договору від 05.03.2007р., що підтверджується актом від 05.11.2008р. та листом
ТОВ “Радіо Плюс” №489/790-08 від 05.11.2008р.
У засіданнях суду апеляційної
інстанції ТОВ “Радіо Плюс” підтримало доводи та вимоги апеляційної скарги;
представники позивача та прокуратури проти її задоволення заперечували,
вважаючи рішення господарського суду Миколаївської області законним та
обґрунтованим.
Перевіривши матеріали справи,
правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і
процесуального права, повноту встановлення обставин справи та відповідність ним
висновків суду, заслухавши пояснення учасників процесу, колегія суддів дійшла
висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги виходячи з
наступного.
Як вбачається
з матеріалів справи, встановлено судом першої інстанції та підтверджено в ході
апеляційного розгляду справи, між РВ ФДМУ по Миколаївській області як
Орендодавцем та ТОВ “Радіо Плюс” як Орендарем 17.02.2006р. було укладено
договір оренди - 461 цілісного майнового комплексу Миколаївського
радіотрансляційного вузла строком на 10 років (з 17.02.2006р. по 17.02.2016р.),
за яким цілісний майновий комплекс був переданий в строкове платне користування
з метою обслуговування підприємств, організацій, установ та населення
м.Миколаєва засобами дротового віщування; серед обов'язків Орендаря, зокрема,
закріплювались такі: ефективне використання орендованого майна ЦМК до профілю
виробничої діяльності підприємства та умов цього договору (п.5.1.),
забезпечення збереження орендованого майна ЦМК (п.5.3.), у разі припинення або
розірвання договору -повернення Орендодавцеві або підприємству ним вказаному
орендованого майна у належному стані (п.5.14.); згідно п.10.6. договору його
чинність припиняється, серед іншого, за рішенням арбітражного суду.
17.02.2006р. за актом приймання-передачі Орендодавець передав, а Орендар
прийняв цілісний майновий комплекс Миколаївського радіотрансляційного вузла
(ЦМК).
Рішенням господарського суду
Миколаївської області від 14.11.2006р. по справі №9/633/06, залишеним без змін
постановою Одеського апеляційного господарського суду від 27.02.2007р., договір
оренди цілісного майнового комплексу “Миколаївський радіотрансляційний вузол”
від 17.02.2006р. №461 було розірвано з підстав неналежного виконання ТОВ “Радіо
Плюс” зобов'язання щодо внесення орендної плати за цим договором.
05.03.2007р. сторонами у
справі відповідно до Порядку повернення орендованих цілісних майнових
комплексів державних підприємств після розірвання договору оренди,
затвердженого наказом Фонду державного майна України від 07.08.1997р. № 847,
зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.09.1997р. за №446/2250
(надалі -Порядок) було укладено Договір про порядок повернення орендованого
цілісного майнового комплексу Миколаївського радіотрансляційного вузла у
зв'язку з розірванням договору оренди №РОФ-461 від 17.02.2006р. за рішенням
господарського суду Миколаївської області (надалі -договір від 05.03.2007р.), предметом
якого є врегулювання та здійснення дій сторін щодо повної інвентаризації майна
ЦМК, розмежування, оцінці часток держави та Орендаря у ньому та погашення
Орендарем заборгованості з орендної плати; згідно п.2 договору Орендодавець
своїм наказом утворює комісію з повної інвентаризації майна (до складу якої
входять представники обох сторін та яку очолює директор ТОВ “Радіо Плюс”),
спільну комісію по розмежуванню і оцінці майна, яку очолює представник
Орендодавця, та визначає дату проведення інвентаризації ЦМК; комісія з
інвентаризації протягом 15 днів проводить інвентаризацію майна ЦМК відповідно
до Положення про інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються
(корпоратизуються), а також майна державних підприємств та організацій, яке
передається в оренду (повертається після закінчення строку дії договору оренди
або його розірвання) та складає зведений Акт інвентаризації, який надається до
спільної комісії по розмежуванню майна, котра, в свою чергу, відповідно до
Порядку повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних
підприємств після розірвання договору оренди у 15-денний термін після затвердження
результатів інвентаризації складає акт оцінки вартості майна, протокол
розподілу вартості майна між Орендодавцем та Орендарем та акт
приймання-передачі частки, яка належить державі, у майні ЦМК від Орендаря
Орендодавцю; відповідно до п.3 договору Орендар зобов'язується, зокрема, повернути
Орендодавцеві орендоване майно за актом приймання-передачі майна, який
підписується сторонами у п'ятиденний термін з дня затвердження акту оцінки
майна ЦМК і передаточного балансу, забезпечити збереження державного майна
до підписання акту приймання-передачі майна від Орендодавця до органа
управління цим майном та реєстрації у встановленому порядку державного
підприємства або реалізації іншого рішення щодо використання у подальшому
повернутого державі майна; строк дії договору визначений з моменту його
підписання до моменту повернення орендованого майна органу управління або реалізації іншого рішення щодо використання у
подальшому повернутого державі майна (п.5.1. договору).
Наказом РВ ФДМУ по Миколаївській області
“Про проведення повторної інвентаризації майна ЦМК Миколаївського
радіотрансляційного вузла” від 31.03.2008р. №56-п створено інвентаризаційну
комісію майна ЦМК до складу якої згідно додатку до вказаного наказу увійшли:
голова комісії ОСОБА_1 (директор ТОВ “Радіо Плюс”), члени комісії ОСОБА_2,
ОСОБА_3, ОСОБА_4; зобов'язано інвентаризаційну комісію провести повторну
інвентаризацію ЦМК станом на 31.03.2008р.; голові інвентаризаційної комісії в
термін до 21.04.2008р. надати на розгляд спільної комісії по розмежуванню і
оцінці майна результати інвентаризації ЦМК.
В ході проведення роботи по
поверненню майна між сторонами виникли розбіжності (підтверджується наявним у матеріалах справи
листуванням сторін), що ускладнили процедуру повернення майна за актом
приймання-передачі, у зв'язку з недосягненням згоди між сторонами щодо частки в
майні, яка належить державі, після проведення ТОВ “Радіо Плюс” певних поліпшень
в орендованому майні.
Комісією, створеною на підставі
наказу РВ ФДМУ по Миколаївській області
№63-п від 09.04.2008р., проведено перевірку інформації, зазначеної у листі
громадянина ОСОБА_5 щодо ЦМК, який повертається з орендного користування від
ТОВ “Радіо Плюс”, та складено Акт перевірки від 10.04.2008р. яким встановлено,
зокрема, використання ТОВ “Радіо Плюс” в комерційних цілях майна ЦМК шляхом
надання платних послуг з незаконним використанням державного майна суб'єктам
підприємницької діяльності та громадянам в порушення умов договору від
05.03.2007р.
Листом РВ ФДМУ від 31.05.2008р. за
№07/625 відповідачу було запропоновано в термін до 05.06.2008р. звільнити
займані приміщення ЦМК за відсутністю правових підстав для перебування у них у
зв'язку з припиненням договору оренди №РОФ-461 від 17.02.2006р. та
використанням майна ЦМК для ведення своєї господарської діяльності.
Відсутність правових підстав у ТОВ
“Радіо Плюс” для перебування у приміщеннях ЦМК та використання майна ЦМК у
своїй господарській діяльності зумовили звернення РВ ФДМУ з позовом до суду про
звільнення відповідачем приміщень ЦМК, що були об'єктом оренди за договором
№РОФ-461 від 17.02.2006р. (з урахуванням заяви про зміну предмету позову), який
було задоволено судом першої інстанції. При цьому господарський суд
Миколаївської області, проаналізувавши умови Договору про порядок повернення
орендованого цілісного майнового комплексу Миколаївського радіотрансляційного
вузла у зв'язку з розірванням договору оренди №РОФ-461 від 17.02.2006р. за
рішенням господарського суду Миколаївської області, дійшов правильного висновку
стосовно того, що останній не регулює порядок та умови знаходження відповідача
на території ЦМК та не закріплює порядок збереження державного майна шляхом
безкоштовного користування ним.
Відповідно до п.10.6 Договору оренди
від 17.02.2006р., ч.3 ст.26 Закону України “Про оренду державного та
комунального майна” розірвання договору оренди за рішенням суду у справі
№9/633/06 має наслідком припинення чинності цього договору та згідно п.5.14.
договору оренди, ч.1 ст.27 вказаного Закону, ч.1 ст.785 ЦК України тягне
виникнення у ТОВ “Радіо Плюс” обов'язку повернути орендоване майно ЦМК у
належному стані (на умовах, зазначених в договорі оренди).
При цьому суттєвим для вирішення
питання про спосіб у який здійснюється повернення орендованого майна, є приписи
ч.2 ст.795 ЦК України, котрі передбачають, що повернення наймачем предмета
договору найму оформляється відповідним документом (актом), який підписується
сторонами договору; з цього моменту договір найму припиняється.
Таким чином, незалежно від звільнення
орендарем приміщень ЦМК повернення майна Орендодавцеві є самостійною дією,
оформлення якої відбувається шляхом складання і підписання сторонами акту
приймання-передачі, а правовою підставою стягнення неустойки у розмірі
подвійної плати за користування річчю за час прострочення за ч.2 ст.785 ЦК
України є не продовження користування орендарем майном, а порушення
зобов'язання саме з повернення майна за актом приймання-передачі.
Аналогічна правова позиція викладена,
зокрема, у постанові Вищого господарського суду України від 21.11.2006р. по
справі №17-16/150-05-3005.
Обґрунтованою слід визнати позицію РВ
ФДМУ по Миколаївській області стосовно відсутності правових підстав для продовження користування ТОВ “Радіо Плюс”
майном цілісного майнового комплексу
Миколаївського радіотрансляційного вузла після розірвання договору оренди,
позаяк п.2.2. розірваного договору оренди встановлював, що власником майна
залишається держава, а Орендар користується ним протягом строку оренди.
В свою чергу,
Договір від 05.03.2007р. відповідно до п.1.1 його умов регулює дії сторін щодо
повної інвентаризації майна ЦМК, розмежування, оцінці часток держави та
Орендаря у ньому та погашення Орендарем заборгованості з орендної плати і не
встановлює право ТОВ “Радіо Плюс” користуватись цим майном, тим більше
безоплатно та з метою ведення власної господарської діяльності відповідачем.
Доводи скаржника щодо неможливості
виконати п.3.2. договору від 05.03.2007р. (збереження майна ЦМК) у разі
задоволення позову не заслуговують на увагу, оскільки збереження майна не
пов'язується та не обумовлюється його положеннями з продовженням користування
цим майном.
З матеріалів справи вбачаються ознаки
неправомірного використання ТОВ “Радіо Плюс” майна ЦМК шляхом надання території
ЦМК під організацію платних автостоянок фізичним особам і оформлення цього як
надання “офісних послуг”.
В підтвердження факту неправомірного
використання відповідачем майна ЦМК для ведення своєї господарської діяльності
та надання його в користування іншим особам на виконання ухвали суду
апеляційної інстанції від 09.12.2008р. РВ ФДМУ були надані належним чином
завірені копії договорів про надання офісних послуг, укладених відповідачем з
ТОВ “Еллини ЛТД” 17.05.2006р., з ОСОБА_6 03.01.2007р., договори про надання
послуг по зберіганню автомобіля, укладених 02.01.2007р. ТОВ “Радіо Плюс” з
ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10
Позивачем суду також було надано Акт
про недопущення працівників РВ ФДМУ по Миколаївській області до проведення
інвентаризації та робіт з оцінки державного майна ЦМК від 05.11.2008р., згідно
якого директор ТОВ “Радіо Плюс” ОСОБА_1 відмовився допустити представників РВ
ФДМУ та представників фірми-оцінювача ТОВ “Центр-Приват-Експерт” до проведення
робіт з оцінки та інвентаризації державного майна ЦМК, мотивуючи свою відмову
ухвалою господарського суду Миколаївської області від 04.11.2008р. по справі
№3/360/08 про визнання інвестицій ТОВ “Радіо Плюс” в майно ЦМК на протязі
терміну дії договору оренди від 17.02.2006р. №РОФ-461 в сумі 519629,35грн. та
визнання права власності за ТОВ “Радіо Плюс” 52/100 часток майна ЦМК. Вказаний
Акт підписаний представниками РВ ФДМУ, фірми-оцінювача ТОВ
“Центр-Приват-Експерт” та директором ТОВ “Радіо Плюс”.
Відповідно до п.п.1, 3 п.1 “Загальні
положення” Порядку повернення орендованих цілісних майнових комплексів
державних підприємств після розірвання договору оренди останній забезпечує
реалізацію положень статей 26, 27, 28 і 29 Закону України “Про оренду
державного майна” і регулює здійснення комплексу заходів і процедур, пов'язаних
з поверненням орендодавцю орендованого державного майна: інвентаризації і
оцінки майна орендних підприємств, визначення часток держави і орендаря у цьому
майні, врахування заборгованості орендарів по орендних платежах,
приймання-передачі майна, вибору організаційно-правової форми підприємства,
заснованого на поверненому після оренди державному майні і, при необхідності та
за згодою орендаря, майні орендаря; зміст і послідовність процедур припинення
або розірвання договору оренди і реорганізації орендного підприємства
визначаються цим Порядком, договором оренди та досягнутою між орендодавцем і
орендарем не пізніше як за 10 днів до визначеної дати припинення (розірвання)
договору оренди домовленістю, яка може бути оформлена відповідною угодою; якщо
договір оренди розірвано за рішенням суду (арбітражного суду), то угода
укладається протягом 5 днів після того, як це рішення набрало законну силу.
Враховуючи наведене, суд апеляційної
інстанції дійшов висновку, що ані згаданий Порядок, ані укладений у
відповідності з ним Договір від 05.03.2007р. за своїм юридичним змістом не
можуть виступати правовою підставою продовження користування відповідачем майном
ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла після розірвання договору оренди,
позаяк метою укладення згідно з п.п.3 п.1 Порядку угоди (договору від
05.03.2007р.) є виключно врегулювання питань по визначенню змісту і
послідовності дій сторін у процедурі
повернення орендованого державного майна шляхом оформлення відповідного
акту приймання-передачі.
Враховуючи викладене, суд апеляційної
інстанції вважає правомірною вимогу позивача про звільнення Товариством
приміщень ЦМК та обґрунтованим висновок суду першої інстанції щодо відсутності
правових підстав для подальшого користування ТОВ “Радіо Плюс” державним майном.
Доводи апеляційної скарги стосовно
вирішення даного спору раніше у справі №8/565/07 та припинення провадження у
справі №4/251/08 за п.2 ч.1 ст.80 ГПК України відхиляються судовою колегією з
огляду наступного.
Як вбачається з наявної у матеріалах
справи постанови Одеського апеляційного господарського суду по справі
№8/565/07, підставою скасування рішення господарського суду Миколаївської
області від 27.11.2007р. була встановлена судом апеляційної інстанції
неправомірність вимог позивача про зобов'язання ТОВ “Радіо Плюс” звільнити
спірні приміщення ЦМК без підписання певних документів (зведеного акту
інвентаризації, акту оцінки, тощо), оформлених в односторонньому порядку
позивачем, а уточнені позовні вимоги РВ ФДМУ по Миколаївській області
ґрунтувались саме на обставинах неповернення майна згідно певного
інвентаризаційного опису шляхом підписання згаданих зведеного акту
інвентаризації майна ЦМК, протоколу розмежування вартості майна між сторонами,
акту оцінки вартості майна, акту приймання-передачі.
В даній справі вимога звільнити
приміщення пов'язується з безпідставним знаходженням майна ЦМК у користуванні відповідача
після розірвання договору оренди, тобто з відсутністю правових підстав
продовження фактичного володіння і безоплатного користування ним.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.80 ГПК
України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо є рішення
господарського суду або іншого органу, який в межах своєї компетенції вирішив
господарський спір між тими ж сторонами, про той же предмет і з тих же
підстав.
Враховуючи викладене, для
застосування згаданої процесуальної норми у даній справі і невирішення по суті
спору, що виник, відсутня необхідна складова -тотожність підстав позовів у
справах №8/565/07 та №4/251/08, що виключає підставність викладеної позиції
скаржника.
Покладений на ТОВ “Радіо Плюс”
обов'язок забезпечити збереження майна ЦМК до його повернення
Орендодавцеві згідно з п.3.2. договору від 05.03.2007р. не може тлумачитись як
підстава для продовження перебування ТОВ “Радіо Плюс” на території ЦМК та
продовження користування майном ЦМК, або як перешкода у звільненні приміщень
ЦМК, позаяк відповідач повинен забезпечити збереження, а не зберігати
майно особисто, і таке забезпечення залишається його обов'язком до припинення
дії договору від 05.03.2007р. внаслідок
виникнення вказаних у п.5.4. останнього умов.
Інші доводи апеляційної скарги
спростовуються вищенаведеним, не приймаються до уваги судом апеляційної
інстанції як такі, що не мають значення для даної справи.
На підставі вищевикладеного, суд
апеляційної інстанції відхиляє доводи апеляційної скарги та за відсутності
інших підстав для зміни або скасування залишає оскаржуване рішення без змін як
законне та обґрунтоване.
Керуючись ст.
ст. 99, 101-103, 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія
суддів -
ПОСТАНОВИЛА:
Рішення господарського суду
Миколаївської області від 08.10.2008р. залишити без змін, апеляційну скаргу
-без задоволення.
Постанова в порядку ст. 105 ГПК
України набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанова суду апеляційної
інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського
суду України.
Головуючий суддя:
М.А. Мишкіна
Судді:
Т.Я. Гладишева
О.Т. Лавренюк
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 08.01.2009 |
Оприлюднено | 05.02.2009 |
Номер документу | 2856563 |
Судочинство | Господарське |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Мірошниченко Михайло Володимирович
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Мишкіна М.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні