cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" грудня 2012 р.Справа № 5023/4703/12
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Ольшанченка В.І.
при секретарі судового засідання Бояр В.В.
розглянувши справу
за позовом Першого заступника прокурора м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради (м. Харків) до Спільного українсько-італійського підприємства "Лінєа Пєскара" у формі товариства з обмеженою відповідальністю (м. Харків) про стягнення збитків, за участю представників:
прокурора - прокурора прокуратури м. Харкова Хряк О.О. (наказ прокурора Харківської області №2109к від 04.10.12 р.),
позивача - гол. спеціаліста-юрисконсульта сектору відшкодування збитків відділу з питань земельних відносин Юридичного департаменту ХМР Ворожбянова А.М. (довіреність №08-11/2642/2-12 від 25.07.12 р.),
відповідача - директора Ярмак М.Г. (наказ №11 від 29.07.02 р.), ФОП Шишкіна О.Ю. (довіреність від 07.01.10 р.),
ВСТАНОВИВ:
Прокурор просить стягнути з відповідача на користь позивача збитки в сумі 154258,28 грн. Свої позовні вимоги обґрунтовує ст.ст. 125, 126, 152, 156, 157 Земельного кодексу України, ст.ст. 16, 22, 1166 ЦК України.
Прокурор надав заяву про уточнення до позовної заяви, в якій вказує, що в позовній заяві помилково був вказаний період, за який нараховані збитки, з 01.07.09 р. по 01.01.11 р., замість з 01.07.09 р. по 01.11.11 р.
Розглянувши цю заяву, суд вважає за можливе прийняти її.
Позивач, в письмовому правовому обґрунтуванні позову, повністю підтримує позовні вимоги, заявлені заступником прокурора м. Харкова про стягнення з відповідача збитків.
Відповідач в запереченнях на позовну заяву просить в задоволенні позову відмовити повністю, посилаючись на те, що відповідач не здійснював самовільного зайняття земельної ділянки, є звільненим від сплати податку за землю, прокурором та позивачем не доведено факт цивільного або адміністративного правопорушення (незаконного користування земельною ділянкою), у встановленому законодавством порядку не визначено розмір збитків, завданих діями відповідача, не встановлено причинного зв'язку між протиправною поведінкою відповідача та збитками.
Представник відповідача надав заяву про застосування строку позовної давності та листа Західної МДПІ м. Харкова №10413/10/15-227 від 11.12.12 р.
Дослідивши матеріали справи та вислухавши матеріали справи, суд встановив наступне.
Прокуратурою міста Харкова проведено перевірку в ході якої встановлено, що СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ використовується земельна ділянка, розташована за адресою: м. Харків, вул. Довгалівська, 95, загальною площею 0,0620 га.
Вказана земельна ділянка використовується відповідачем для розміщення та експлуатації нежитлової будівлі літ. «А-2», загальною площею 335,0 кв.м. з обслуговуючими спорудами: Б - сарай, В - сарай, Г - вбиральня, №1-2 - огорожа під магазин по продажу продуктів харчування.
Вказані нежитлові приміщення належать відповідачеві на праві власності на підставі договору купівлі-продажу нежитлової будівлі від 26.10.2000 р., посвідченого приватним нотаріусом ХМНО Бервено Н.І. за реєстровим №1-1283, акту прийому-передачі основних засобів від 28.10.2000 р. та зареєстровані за №1711 згідно реєстраційного посвідчення від 03.11.2000 р.
В ході проведення перевірки встановлено, що між СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ та Харківською міською радою 15.10.2001 р. на підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради №1094 від 27.06.2001 р. укладено договір №2557 на право тимчасового користування землею. Відповідно до умов зазначеного договору відповідачеві у тимчасове платне користування строком до 01.06.2003 р. передано земельну ділянку, площею 0,0620 га, що розташована за адресою: м. Харків, вул. Довгалівська, 95. Строк дії вказаного договору закінчився 01.06.2003 р. і не продовжувався сторонами.
Як встановлено перевіркою, на теперішній час відповідачем право оренди земельної ділянки у відповідності до положень діючого земельного законодавства не поновлено, у зв'язку з чим земельна ділянка використовується без правовстановлюючих документів, які підтверджують право користування земельною ділянкою, що є порушенням вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
Вказане підтверджується результатами перевірки, яка проведена Управлінням земельних відносин Харківської міської ради на підставі ст. 189 Земельного кодексу України в порядку здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель.
Так, за результатами проведеної перевірки складено акт обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельної ділянки по вул. Довгалівській, 95 у м. Харкові, відповідно до якого встановлено, що станом на 03.11.2011 р. вказана земельна ділянка використовується СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ без правовстановлюючих документів, що є порушенням положень ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
Факт неправомірного використання СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ земельної ділянки також підтверджується матеріалами перевірки, що проведена Державною інспекцією сільського господарства в Харківській області (далі інспекція).
Так, Інспекцією в червні 2012 року проведено перевірку в ході якої встановлено, що СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ земельна ділянка, розташована за адресою: м. Харків, вул. Довгалівська, 95, площею 0,0620 га, використовується без правовстановлюючих документів, що є порушенням вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
За результатами перевірки Інспекцією складено акт від 06.06.2012 р. та на адресу керівника СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ внесено припис №001223 від 06.06.2012 р. про усунення порушень земельного законодавства.
В порядку контролю Інспекцією 06.08.2012 р. проведено повторну перевірку та стан виконання припису №001223 від 06.06.2012 р. В ході повторної перевірки встановлено, що вимоги припису СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ не виконані.
У зв'язку з встановленими порушеннями, стосовно керівника СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ Ярмак М.Г. складено протокол про адміністративне правопорушення №001711 від 06.08.2012 р. за ч. 5 ст. 188-5 КУпАП, постановою від 06.08.2012 р. на директора СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ Ярмак М.Г. накладено адміністративне стягнення за ч.5 ст. 188-5 КУпАП у вигляді штрафу у сумі 765,00 грн.
Керівництво СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ із вчиненням адміністративного правопорушення погодилось, та сплатило штраф, що підтверджується платіжним дорученням №73 від 15.08.2012 р.
Відповідно до ст. 125 Земельного Кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж в натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Статтею 126 цього Кодексу визначено, що право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Згідно ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка землі.
Відповідно до вимог ст. 2 Закону України "Про плату за землю" та вимог ст. 96, 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Землекористувачі повинні своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Згідно ст. 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Відповідно до ст. 288 цього Кодексу підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Статтею 287 Податкового Кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно інформації ДПІ у Ленінському районі м. Харкова СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ (код ЄДРПОУ 30589789) податок на землю та орендну плату за земельну ділянку по вул. Довгалівській, 95 (площею 0,0620 га) в 2008-2011 р. не сплачує.
Це також було підтверджено у листі Західної МДПІ м. Харкова №10413/10/15-227 від 11.12.12 р., наданим відповідачем.
Загальні підстави та порядок відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам встановлений ст.ст.156, 157 Земельного кодексу України, згідно з якими відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів.
Порядок визначення розміру збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельних ділянок, регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. №284 "Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам".
Згідно з пунктами 2, 4 зазначеного Порядку розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольськими міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформлюються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії. Розміри збитків визначаються в повному обсязі відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків, проведених витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості).
На підставі Земельного кодексу України, Закону України «Про плату за землю», який був чинним до 31.12.2010 р., ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. №284 «Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам», рішенням Харківської міської ради від 24.06.2009 р. №130/09 затверджено та введено в дію «Порядок визначення та відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю» (далі - Порядок).
Даний Порядок є нормативним актом органу місцевого самоврядування та відповідно до ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 144 Конституції України є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Пунктом 5.1 Порядку про відшкодування збитків у разі використання земельної ділянки без документів, що підтверджують право користування, збитки визначаються за фактичний період користування земельною ділянкою.
Згідно з п. 6.1 даного Порядку, визначення сум збитків покладається на комісію по визначенню збитків власникам землі та землекористувачам.
Згідно акту про визначення збитків №228 від 29.11.2011 р., затвердженого рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 20.12.2011 р. №931 неодержаний міською радою дохід за використання СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ земельної ділянки площею 0,0620 га за адресою: вул. Довгалівська, 95, у м. Харкові, за період з 01.07.2009 р. по 01.11.2011 р., складає 154258,28 грн.
Відповідно до положень ст. 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є зокрема, доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Загальні підстави відповідальності за завдану шкоду визначені ст. 1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим правом фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Цивільно-правова відповідальність за завдання майнової шкоди наступає за наявності цивільного правопорушення, яке складається з наступних елементів: наявність майнової шкоди, протиправна поведінка (дія чи бездіяльність) заподіювача; причинний зв'язок між протиправною поведінкою та майновою шкодою, вина.
Враховуючи, що факт протиправної поведінки з боку СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ в ході проведення перевірки знайшов своє об'єктивне підтвердження, матеріалами перевірки Управління земельних відносин Харківської міської ради та Державною інспекцією сільського господарства в Харківській області.
У випадку своєчасного оформлення відповідачем документу, що підтверджує право користування земельною ділянкою, Харківська міська рада одержала б дохід у розмірі 154258,28 грн. (сто п'ятдесят чотири тисячі двісті п'ятдесят вісім грн. 28 коп.).
З метою врегулювання даного спору в досудовому порядку листом - повідомленням від 06.01.2012 р. №86/0/84-12, Управлінням земельних відносин Харківської міської ради було запропоновано СУІП «Лінєа Пєскара» у формі ТОВ розглянути акт про визначення збитків власнику землі, та вирішити питання про добровільну сплату вказаної суми. Управління земельних відносин Харківської міської ради відповіді на вказаний лист не отримало.
Одним із способів захисту прав територіальної громади у сфері земельних відносин є відшкодування заподіяних збитків.
Згідно зі ст. 145 Конституції України права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.
Відповідно до ст. 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» одним з основних принципів місцевого самоврядування є судовий захист прав місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 16 ЦК України одним із способів захисту цивільних прав є відшкодування збитків та інші способи відшкодування шкоди.
Статтею 22 ЦК України встановлено, що особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Згідно ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Статтею 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Відповідно до ст. 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.
Згідно ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до ст. 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Статтею 257 ЦК України встановлено загальну позовну давність тривалістю у три роки.
Згідно ст. 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Згідно частин 3, 4 ст. 267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення.
Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
Оскільки прокурор звернувся в суд з позовною заявою після закінчення строку позовної давності, не просить відновити пропущений строк позовної давності і не надав доказів наявності поважних причин його пропуску, суд вважає за необхідне застосувати за заявою відповідача позовну давність.
За таких обставин, в частині позовних вимог про стягнення збитків за період з 01.07.09 р. по 17.10.09 р. (по день звернення з позовом) в сумі 19224,65 грн. належить відмовити.
Посилання відповідача на те, що він є платником єдиного податку, до складу якого входить і плата за землю, а відтак він не повинен сплачувати орендну сплату, суд вважає помилковим, оскільки згідно ст. 2 Закону України „Про плату за землю", який діяв у період нарахованих збитків, використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом.
Власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, крім орендарів та інвесторів-учасників угоди про розподіл продукції, сплачують земельний податок.
За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
Посилання відповідача на те, що позивач першим мав запропонувати відповідачу укласти договір оренди, суд вважає безпідставним, оскільки вони спростовуються положеннями Порядку оформлення договорів оренди землі, затвердженого рішенням 10 сесії 6 скликання від 28.09.11 р. №437/11.
Відповідачем до суду не надано доказів скасування чи визнання недійсним у судовому порядку відповідного акту про визначення збитків та рішення виконавчого комітету Харківської міської ради про його затвердження, доказів сплати орендної плати, доказів відсутності вини у спричиненні збитків, доказів наявності обставин непереборної сили або умислу позивача.
Зважаючи на вищевикладене та враховуючи доведеність факту порушення відповідачем чинного законодавства, прямого причинного зв'язку та розміру шкоди, суд знаходить позов обґрунтованим, доведеним і підлягаючим задоволенню частково - із застосуванням строку позовної давності.
Згідно ст. 49 ГПК України та Закону України „Про судовий збір" з відповідача належить стягнути на користь Державного бюджету України судовий збір пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 16, 22, 256, 257, 261, 267, 1166 ЦК України, ст.ст. 96, 125, 126, 152, 156, 157, 206 ЗК України , ст.ст. 33-35, 43, 49, 82-85 ГПК України,
ВИРІШИВ:
В позові відмовити частково.
Стягнути з Спільного українсько-італійського підприємства «Лінєа Пєскара» у формі товариства з обмеженою відповідальністю (61040, м. Харків, вул. Довгалівська, 95. Код ЄДРПОУ 30589789) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7. Код ЄДРПОУ 04059243) збитки за період з 17.10.09 р. по 01.11.11 р. в сумі 135033,63 грн.
Стягнути з Спільного українсько-італійського підприємства «Лінєа Пєскара» у формі товариства з обмеженою відповідальністю (61040, м. Харків, вул. Довгалівська, 95. Код ЄДРПОУ 30589789) на користь Державного бюджету України (одержувач коштів - УДКС у Дзержинському р-ні м. Харкова, код ЄДРПОУ 37999654, р/р №31215206783003 в ГУДКСУ у Харківській області, МФО 851011, код бюджетної класифікації 22030001, символ звітності 101) судовий збір в сумі 2700,67 грн.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 21.12.2012 р.
Суддя Ольшанченко В.І.
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2012 |
Оприлюднено | 28.01.2013 |
Номер документу | 28826015 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Ольшанченко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні