cpg1251
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" січня 2013 р. Справа№ 50/338
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Ільєнок Т.В.
суддів: Гончарова С.А.
Корсакової Г.В.
при секретарі
судового засідання: Ростовська І.Ю.
за участі представників
сторін:
ДВС: Думанська А.Л. - дов. № 2.7-4.4/4.4/1942 від 21.12.2012 р.;
позивача: не з'явився, про час, дату та місце розгляду справ
повідомлений належним чином;
відповідача: Юхименко О.О. - дов. № 2421/0/4-12 від 23.05.2012 р.;
розглянувши
матеріали
апеляційної скарги Державної виконавчої служби України
на ухвалу Господарського суду м. Києва від 13.11.2012 р.
у справі № 50/338 (суддя: Головатюк Л.Д)
за скаргою Державного агентства резерву України
на дії Державної виконавчої служби України
про стягнення коштів у сумі 29 558,87 грн.
з рахунку № 35220003004115
за позовом Відкритого акціонерного товариства «Тернопільський
завод «Оріон»
до відповідача Державного агентства резерву України
про стягнення заборгованості у розмірі 55 892, 32 грн..
ВСТАНОВИВ:
Позивач відкрите акціонерне товариство "Тернопільський завод "Оріон" (далі - ТОВ «Тернопільський завод «Оріон») звернувся з позовом до Господарського суду міста Києва про стягнення з відповідача Державного агентства резерву України (правонаступник Державного комітету України з державного матеріального резерву) заборгованості у розмірі 55 892, 32 грн. Заявою від 18.02.2011 р. позивач зменьшив розмір позовних вимог до 26 371,98 грн..
Рішенням Господарського суду м. Києва від 18.02.2011 р. у даній справі позовні вимоги позивача ВАТа "Тернопільський завод "Оріон" до відповідача Державного агентства резерву України задоволено у повному обсязі.
07.03.2011 р. видано Наказ, яким стягнуто з відповідача Державного агентства резерву України на користь позивача ВАТа "Тернопільський радіозавод "Оріон" основний борг в сумі 26 371 грн. 98 коп., витрати по сплаті держмита в сумі 263 грн. 72 коп. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в розмірі 236 грн. 00 коп.
10.09.2012 р. відповідач - Державне агентство резерву України звернулось до Господарського суду міста Києва зі Скаргою на дії Державної виконавчої служби України щодо стягнення боргу в сумі 29 558,87 грн. з рахунку № 35220003004115 на якому обліковуються кошти, що використовуються на накопичення (приріст) матеріальних цінностей державного резерву. Відповідач вказував на те, що спірна грошова сума списана з неналежного рахунку, з порушенням порядку проведення операцій з коштами Державного бюджету України.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 13.11.2012 р. у даній справі визнано неправомірними дії Державної виконавчої служби України щодо стягнення заборгованості за Наказом від 07.03.2011 р. в загальній сумі 29 558, 87 грн. з рахунку №35220003004115, на якому обліковуються кошти, котрі використовуються на накопичення (приріст) матеріальних цінностей державного резерву. Місцевий господарський суд дійшов висновку про те, що списання спірної грошової суми здійснено виконавчою службою з неналежного рахунку та з порушенням Бюджетного кодексу України, ЗУ "Про Державний бюджет України на 2012 рік", що призвело до нецільового використання бюджетних коштів. Провадження в іншій частині Скарги від 10.09.2012 р. припинено, оскільки вимога про повернення перерахованих коштів повинна розглядатися в межах окремого позовного провадження.
Не погодившись з вказаною Ухвалою, Державна виконавча служба України звернулась до Київського апеляційного господарського суду зі скаргою, в якій просить скасувати Ухвалу Господарського суду м. Києва від 13.11.2012 р. № 50/338 в частині визнання неправомірними дії ДВС України щодо стягнення коштів за Наказом Господарського суду м. Києва від 07.03.2011 р. у даній справі з рахунку № 35220003004115, та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні Скарги відповідача Державного агентства резерву України від 10.09.2012 р..
Скаржник вважає, що господарським судом порушено приписи ст. 124 Конституції України, ст. ст. 1, 27, 52, 57 ЗУ "Про виконавче провадження", пункти 3, 24, 25, 26, 27 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетних установ, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.11 №845.
Ухвалою КАГС від 27.12.2012 р. № 50/338 апеляційну скаргу ДВС України прийнято до апеляційного провадження.
Розпорядженням Секретаря судової палати Київського апеляційного господарського суду № 50/338 від 16.01.2013 р. змінено склад колегії: головуючого судді - Ільєнок Т.В, суддів - Гончаров С.А., Тищенко О.В., яка розглядала справу на колегію у складі: головуючий суддя - Ільєнок Т.В., судді: Гончаров С.А., Корсакова Г.В..
У судове засідання від 16.01.2013 р представник позивача не з'явився, про причини неявки суд не повідомив. Ухвалою КАГС від 16.01.2013 р. розгляд справи відкладено на 30.01.2013 р. у зв'язку з неявкою представника позивача.
29.01.2013 р. через відділ діловодства КАГС відповідач Державне агентство резерву України надало письмовий Відзив № 412/0/4-13 від 25.01.2013 р., у якому просить суд Ухвалу господарського суду м. Києва від 13.11.2012 р. у даній справі залишити без змін, апеляційну скаргу ДВС України від 26.11.2012 р. - без задоволення.
У судове засідання від 30.01.2013 р. представник позивача не з'явився. 29.01.2013 р. до Київського апеляційного господарського суду надійшло Клопотання позивача ВАТа "Тернопільський радіозавод "Оріон" про розгляд справи без участі представника. Присутні представники сторін не заперечували проти розгляду скарги у відсутності представника ВАТ "Тернопільський завод "Оріон".
Колегія суддів, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, заслухавши пояснення представників скаржника та відповідача, дійшла висновку Ухвалу Господарського суду м. Києва від 13.11.2012р. № 50/338 залишити без змін, апеляційну скаргу Державної виконавчої служби України залишити без задоволення, приймаючи до уваги наступне.
Господарським судом першої інстанцій встановлено та підтверджено матеріалами справи, що за Рішенням Господарського суду Господарського суду міста Києва від 18.02.2011 р. у даній справі стягнуто з відповідача Державного агентства резерву України на користь позивача ВАТа "Тернопільський радіозавод "Оріон" основний борг в сумі 26 371 грн. 98 коп., витрати по сплаті держмита в сумі 263 грн. 72 коп. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в розмірі 236 грн. 00 коп. На виконання зазначеного Рішення Господарським судом міста Києва 07.03.2011 р. позивачу було видано Наказ про стягнення вказаних сум, який в подальшому було пред'явлено до ДВС України.
Як пояснив представник відповідача Державного агентства резерву України у судовому засіданні від 16.01.2013 р., платіжними реквізитами щодо примусового стягнення коштів за відповідальне зберігання є: КПК - 1203020 „Відшкодування підприємствам, установам та організаціям витрат пов'язаних з обслуговуванням матеріальних цінностей державного резерву" рахунок - № 35224009004115; платник - Державне агентство резерву України; код ЄДРПОУ - 37472392; банк платника - Державна казначейська служба України; МФО - 820172 .
Представник відповідача стверджував, що вказані реквізити (рахунок - № 35224009004115) Державне агентство резерву України повідомило до відділу примусового виконання рішень судів Державної виконавчої служби Листами від 15.12.2011 р. вих. № 5737/0/4-11 та від 21.06.2012 р. вих. № 2783/0/4-12. Однак, всупереч наданій інформації 09.07.2012 р. Державна казначейська служба України перерахувала на користь Державної виконавчої служби України, на вимогу останньої, кошти в сумі 29 558,87 грн. з рахунку № 35220003004115, на якому обліковуються кошти, які використовуються на накопичення (приріст) матеріальних цінностей державного резерву (Протокол судового засідання від 16.01.2013 р.).
Зазначене підтверджується Випискою з рахунку № 35220003004115 з урахуванням КЕКВ за 27.08.2012 р., що скріплена штампом Державної казначейської служби України (Т ІІ, арк. с. 5).
При апеляційному перегляді справи головуючий суддя поставив питання представнику ДВС України: « Чому кошти в сумі 29 558,87 грн. було стягнуто саме зі спірного рахунку № 35220003004115, а не з рахунку № 35224009004115, вказаного Державним агентством резерву України?». Представник скаржника відповів, що « реквізити спірного рахунку були взяті державним виконавцем з іншого виконавчого провадження, де Державне агентство резерву України теж виступає боржником».
Безспірне стягнення коштів з рахунків розпорядників бюджетних коштів здійснюється згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 р. № 845 «Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ».
Відповідно пункту 19 вказаного Порядку «Безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів і їх перерахування на рахунок, зазначений у виконавчому документі про стягнення надходжень бюджету та/або заяві про виконання рішення про стягнення надходжень бюджету, здійснюються органами Казначейства з відповідного рахунка, на який такі кошти зараховані, шляхом оформлення розрахункових документів». Отже, як встановлено господарським судом, через неналежне виконання своїх обов'язків виконавчою службою та зазначення у платіжній вимозі неправильних рахунків, з рахунку № 35220003004115, на якому обліковуються кошти які використовуються на накопичення (приріст) матеріальних цінностей державного резерву, було стягнуто кошти в сумі 29 558,87 грн.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що Головний державний виконавець ДВС України неправомірно і всупереч наданій Державним агентством резерву України інформації використав для списання державних коштів дані про платіжні реквізити (рахунок, КПКВК та КЕКВ) боржника з іншого виконавчого провадження (про стягнення з Державного агентства резерву України за наказом № 50/338 коштів на користь ВАТа "Тернопільський завод "Оріон") і направив платіжну вимогу Державній казначейській службі України, якою і здійснено примусове списання коштів з накопичувального рахунку.
Той факт, що на рахунку № 35220003004115 знаходились кошти, які використовуються на накопичення (приріст) матеріальних цінностей державного резерву підтверджується наступним:
- відповідно до п.8.2 розділу 8 Наказу Міністерства фінансів України від 12.03.2012 р. № 333 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.03.2012 р. за N 456/20769 „Про затвердження Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету та Інструкції щодо застосування класифікації кредитування бюджету" код 2200 призначений для створення державних запасів і резервів. У вищезазначеному пункті Інструкції встановлено, що за кодом 2200 здійснюються видатки на закупівлю товарів для створення стратегічних і надзвичайних запасів, запасів зерна та інших товарів, що мають особливо важливе значення для країни, зокрема державні фонди дорогоцінних металів та каміння, а також державний матеріальний резерв. До цієї категорії не належать звичайні запаси або оборотні матеріальні кошти, а також резервні фонди;
- при списанні коштів з рахунку Держрезерву № 35220003004115 в платіжній вимозі Державної виконавчої служби зазначено код економічної класифікації видатків державного бюджету (КЕКВ) 2200. Отже, виконавчою службою списано з рахунків держрезерву кошти, економічна класифікація яких є видатки на закупівлю товарів для створення стратегічних і надзвичайних запасів, запасів зерна та інших товарів, що мають особливо важливе значення для країни, зокрема державні фонди дорогоцінних металів та каміння, а також державний матеріальний резерв.
Таким чином, списання коштів Державною виконавчою службою з неналежного рахунку призвело до нецільового використання бюджетних коштів, передбачених для накопичення (приросту) матеріальних цінностей Держрезерву, що в свою чергу може призвести до зриву виконання плану освіження матеріальних цінностей державного резерву, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Окрім цього слід зазначити, що пунктом 1 ст. 23 Бюджетного кодексу України визначено, що будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному названим Кодексом.
Пунктом 14 ст. 9 ЗУ„Про Державний бюджет України на 2012 рік" встановлено, що у 2012 році кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно з відповідними пунктами ст. ст. 4, 7 і 8 цього Закону, спрямовуються відповідно на накопичення (приріст) матеріальних цінностей державного матеріального резерву (за рахунок джерел, визначених п. 29 ст. 4 цього Закону, та 90 % джерел, визначених п. 13 ст. 4 цього Закону). Отже, кошти списані з рахунку № 35220003004115, є коштами спеціального фонду бюджету, відповідно до п.4 ст. 23 Бюджетного кодексу України витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету.
Також слід зазначити, що Бюджетним кодексом України визначено розпис Державного бюджету, згідно з п.46 ст. 2 Бюджетного кодексу України розпис бюджету - документ, в якому встановлюється розподіл доходів, фінансування бюджету, повернення кредитів до бюджету, бюджетних асигнувань головним розпорядникам бюджетних коштів за певними періодами року відповідно до бюджетної класифікації.
Відповідно до ст.44 Бюджетного кодексу України Державний бюджет України виконується за розписом, який затверджується Міністром фінансів України відповідно до бюджетних призначень у місячний строк з дня прийняття закону про Державний бюджет України. До затвердження розпису Державного бюджету України Міністром фінансів України затверджується тимчасовий розпис Державного бюджету України на відповідний період. Примірник затвердженого розпису Державного бюджету України передається до Рахункової палати та Комітету Верховної Ради України з питань бюджету з подальшим інформуванням про внесені до нього зміни, зумовлені внесенням змін до закону про Державний бюджет України. Міністерство фінансів України протягом бюджетного періоду забезпечує відповідність розпису Державного бюджету України встановленим бюджетним призначенням, а також відповідність розподілу бюджетних асигнувань головним розпорядникам бюджетних коштів за загальним фондом державного бюджету за визначеними цим розписом періодами року відповідному прогнозу надходжень загального фонду державного бюджету протягом бюджетного періоду.
Крім того необхідно зауважити, що Державний резерв є особливим державним запасом матеріальних цінностей, призначених для використання в цілях і в порядку, передбачених Законом України „Про державний матеріальний резерв". У складі державного резерву створюється незнижуваний запас матеріальних цінностей (постійно підтримуваний обсяг їх зберігання).
Зважаючи на вищевказане колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що погашення заборгованості за відповідальне зберігання матеріальних цінностей державного резерву за рахунок коштів, що обліковуються на рахунку № 35220003004115 та спрямовуються на накопичення (приріст) матеріальних цінностей Державного матеріального резерву України є бюджетним порушенням, що привело до нецільового використання бюджетних коштів.
Отже, операції з коштами Державного бюджету України можуть проводитись лише в спеціальному порядку, передбаченому спеціальним законодавством. А тому, при примусовому списанні коштів Державного бюджету України, державному виконавцю слід було чітко дотримуватися положень ЗУ „Про Державний бюджет України на 2012 рік" та Бюджетного кодексу України.
За таких обставин, висновки господарського суду про наявність підстав для визнання неправомірними дії Державної виконавчої служби України із списання спірних грошових коштів, колегією суддів визнаються обґрунтованими. Доводи скаржника визнаються непереконливими, позаяк не спростовують викладеного та установленого судом першої інстанції, а відтак апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Аналогічна правова позиція щодо стягнення державною виконавчою службою боргу з рахунку, на якому обліковуються кошти, що використовуються на накопичення (приріст) матеріальних цінностей державного резерву, викладена у Постанові ВГСУ від 13.12.2012 р. у справі № 45/72-42/374т № 45/180-50/48.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо припинення провадження в частині Скарги Державного агентства резерву України від 10.09.2012 р. щодо зобов'язання Державної виконавчої служби України повернути стягнуті з рахунку № 35220003004115 кошти в сумі 29 558, 87 грн., оскільки вказане питання має вирішуватися господарським судом в окремому позовному провадженні.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів підстав для скасування Ухвали Господарського суду м. Києва від 13.11.2012р. у даній справі не вбачає.
Керуючись ст.ст. 32-34, 43, 85, 86, 99, 101-106 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної виконавчої служби України залишити без задоволення.
Ухвалу Господарського суду м. Києва від 13.11.2012р. № 50/338 залишити без змін.
Постанова Київського апеляційного господарського суду від 30.01.2013р. № 50/338 набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанова Київського апеляційного господарського суду від 30.01.2013р. № 50/338 може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України у 20-денний термін.
Матеріали справи № 50/338 повернути до Господарського суду м. Києва.
Головуючий суддя Ільєнок Т.В.
Судді Гончаров С.А.
Корсакова Г.В.
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2013 |
Оприлюднено | 04.02.2013 |
Номер документу | 29025119 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Ільєнок Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні