4/231
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.01.09 Справа № 4/231
Розглянувши матеріали справи за позовом
Державне підприємство " Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ
до Товариства з обмеженою відповідальністю " Гермес і К ", м. Свердловськ Луганської області
про стягнення 9020 грн. 00 коп.
Суддя: Батюк Г.М.
Секретар судового засідання: Чех Т.М.
У присутності представників сторін:
від позивача - Трусова О.Г., довіреність № 354 від 01.01.09;
від відповідача –не прибув.
Суть спору: позивачем заявлено вимогу про стягнення з відповідача штрафу 9020 грн. 00 коп., згідно ст.ст.118,122 Статуту залізниць за невірне зазначення маси вантажу в залізничній накладній.
Відповідач відзив на позов та витребувані судом документи не надав, до судового засідання не прибув, хоча про день, час та місце проведення судового слухання повідомлений належним чином. З урахуванням цієї обставини судом справу розглянуто на підставі наявних у ній матеріалів, - тобто у відповідності до ст.75 ГПК України.
Як вбачається із позовної заяви та доданих до неї документів, а також довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб- підприємців серія АВ № 387474 юридичною адресою Товариства з обмеженою відповідальністю " Гермес і К "є- м. Свердловськ Луганської області, квартал 60 років СРСР,19/31.
Як свідчать матеріали справи, а саме, належною юридичною адресою Товариства з обмеженою відповідальністю " Гермес і К "є- м. Свердловськ Луганської області, квартал 60 років СРСР,19/31.
Відповідач під час розгляду справи будь-яких відомостей про зміну адреси не надавав, у зв'язку з чим , всі процесуальні документи господарського суду направлялися за вказаною адресою.
Розглянувши документи і матеріали, додані до позовної заяви, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для вирішення спору, господарський суд,-
в с т а н о в и в:
У червні 2008 року, відповідно до накладної № 50545595 від 22.06.08 зі станції Довжанська Донецької залізниці Товариством з обмеженою відповідальністю "Гермес і К " (відповідачем у справі) відправлено вагон № 67845016 з вантажем антрацит АМ (13-25) до станції Чаплине Придніпровської залізниці.
Вагон № 67845016 на станцію Чаплине Придніпровської залізниці прибув 27.06.08.
На станції Чаплине Придніпровської залізниці було проведене контрольне переваження і встановлено що:
- у вагоні № 67845016 в накладній № 50545595 від 22.06.08 маса нетто вказана 69000 кг. навалом, тара 21800 кг, брутто 69000 кг., спосіб визначення маси - на вагонних вагах, а фактично маса нетто склала 89000 кг, тара 21800 кг, брутто 67200 кг, що менше даних вказаних в накладній на 1800 кг.
По даним фактам складено комерційний акт БН № 756566/172 від 27.06.08 (а.с. 13) та акт загальної форми № 1889 від 27.06.08 (а.с.9).
За невірно зазначену накладній масу вантажу, позивач відповідно до ст.ст. 118, 112 Статуту залізниць України нарахував штраф в сумі 9020 грн. 00 коп., який просить стягнути на свою користь.
Відповідач відзив на позовну заяву не надав, у судове засідання не прибув.
Оцінивши матеріали справи та доводи сторін у їх сукупності, суд прийшов до нижчевикладеного.
Відповідно до ст. 908 ЦК України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Як встановлено ч.3 ст. 909 ЦК України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.
Згідно ч.5 ст. 307 ГК України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.
Як зазначено в ст.6 глави 1 Статуту залізниць України (далі –Статут), накладна –це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи –одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.
Статут залізниць України визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту). На підставі цього Статуту затверджені Мінтрансом Правила перевезень вантажів, які є обов'язковими для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).
Правилами перевезень вантажів, а саме п.1.1. розділу 4 "Правила оформлення перевізних документів", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 863/5084 (далі - Правила № 863/5084 від 24.11.2000 ), а також ст. 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). У відповідності до цих Правил, а саме п. 2.1 та п. 2.2, графи "Маса вантажу, визначена відправником, кг" та "Спосіб визначення маси" заповнюються вантажовідправником. Маса вантажу згідно ст. 37 Статуту та п. 5 "Правила приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000. за № 861/5082, визначається відправником.
Правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено п. 2.3 "Правила оформлення перевізних документів", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 р. за № 863/5084, своїм підписом підтверджує представник відправника. Так, правильність внесених відомостей до вищевказаної накладної підтвердив своїм підписом представник відправника.
Згідно п. 28 "Правила приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 р. за № 861/5082, вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), а у даному випадку вагон № 67845016 є напіввагоном, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Відповідно до статті 24 Статуту залізниць України, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення. Так, по прибутті вагону на станцію Чаплине Придніпровської залізниці, при переважуванні вагону на вагонних вагах було виявлено, що маса вантажу зазначена у накладній № 50545595 від 22.06.08 не відповідає фактичній масі вантажу у вагоні № 67845016. Про даний факт було складено акт комерційний акт БН № 756566/172 від 27.06.08 (а.с. 13) та акт загальної форми 1889 від 27.06.08 (а.с.9).
Пунктом 22 "Правила видачі вантажів", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 862/5083, передбачено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. Так, згідно акту загальної форми № 1889 від 27.06.08 (а.с.9) та складеного на підставі нього, згідно Правил перевезення вантажів, пункту 4, розділу 28 "Правила складання актів" (зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.2002р. за № 567/6855), комерційного акту БН № 756566/172 від 27.06.08 (а.с. 13) контрольне переважування вагону № 67845016 проводилось на 150 т. вагонних вагах, тобто таким же самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. Перевіркою було виявлено:
- у вагоні № 67845016 в накладній № 50545595 від 22.06.08 маса нетто вказана 90800 кг. навалом, тара 21800 кг, брутто 69000, спосіб визначення маси - на 150 т вагонних вагах, а фактично маса нетто склала 89000 кг, тара 21800 кг, брутто 67200 кг, що менше даних вказаних в накладній на 1800 кг.
Підставою для покладання на відправника відповідальності, згідно ст. 122 Статуту, за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу, є комерційний акт, складений у випадках передбачених ст.129 Статуту (п. 3.23 Роз'яснення Президії Вищого господарського суду України від 29.05.02 за № 04-5/601 «Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею«(зі змінами та доповненнями).
Згідно ст. 24 Статуту вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки невірності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ним у накладній.
Згідно з п.5.5 розділу 5 “Правил оформлення перевізних документів”, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 за № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі ст. 122 Статуту залізниць України. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується комерційним актом БН № 756566/172 від 27.06.08 (а.с. 13) та актом загальної форми 1889 від 27.06.08 (а.с.9).
Згідно з ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену в накладній масу вантажу з відправника стягується штраф в розмірі згідно із ст. 118 Статуту залізниць / 5-кратна провізна плата за всю відстань перевезення/, а саме:
- провізна плата по накладній № 50545595 від 22.06.08 –1804 грн. 00 коп., сума штрафних санкцій – 1804 грн. 00 коп. х 5 = 9020 грн. 00 коп.
Сума штрафу складає 9020 грн. 00 коп.
Відповідно до ст.24 Статуту залізниць України залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.
Тобто наведені норми свідчать про те, що залізниця не зобов'язана перевіряти дані, зазначені у накладних фактичним даним при прийнятті вантажу до перевезення.
Відповідно до ст. 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Матеріалами справи підтверджено, що відповідачем невірно вказані відомості у накладній №50545595 від 22.06.08, у зв'язку з чим, відповідно до ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення.
Як свідчать матеріали справи, згідно довідки начальника станції Довжанська Донецької залізниці встановлено, що 22.06.08 на станції Довжанська Донецької залізниці вагон № 67845016 по відправки 50545595 від 22.06.08 вибув зі станції Довжанська за вагою вантажовідправника, без здійснення контрольного переваження (а.с.41-42).
Переваження вантажу на станції Чаплине Придніпровської залізниці проводилося на вагах (технічний паспорт ваг), яких проведена повірка 12.06.08, згідно якої технічний стан та метрологічні характеристики ваг відповідають вимогам інструкції №279 від 25.04.04 та вказано , що ваги придатні до переважування, що підтверджено матеріалами справи (а.с.16-24).
Викладене свідчить, що відповідачем дані внесені до накладної не відповідають фактичним обставинам, у зв'язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню .
Суд вважає, позовні вимоги про стягнення з відповідача 9020 грн. 00 коп. штрафу, згідно ст.ст.118,122 Статуту залізниць України за невірне зазначення маси вантажу в залізничній накладній, нарахований позивачем обґрунтовано, підтверджений матеріалами справи та підлягає задоволенню в повному обсязі і стягненню з відповідача.
За таких обставин позовні вимоги слід визнати обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення повністю .
У судовому засіданні 29.01.09 за згодою представника позивача була оголошена тільки вступна та резолютивна частина рішення.
Відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК України витрати по держмиту та судові витрати покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись Статуту залізниць України, ст.ст. 44, 49, 75,,82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Гермес і К", м. Свердловськ Луганської області, квартал 60 років СРСР,19/31, код ЄДРПОУ 32013987на користь Державного підприємства «Придніпровська залізниця», м.Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса,108, код ЄДРПОУ 01073828, штраф у сумі 9020 грн. 00 коп., витрати по держмиту у сумі 102 грн. 00 коп. та 118 грн. витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, видати на виконання наказ позивачу після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Дата підписання рішення : 02.02.09
Суддя Г.М.Батюк
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2009 |
Оприлюднено | 17.02.2009 |
Номер документу | 2945492 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні